konfirmaatiossa kuka siunaa??

kummitäti1

Olen ollut siinä luulossa, että kummit ovat mukana lapsen konfirmaatiossa siunaamassa. Nyt kummilapseni äiti on lukenut "rippikoulu, konfirmaatio" ohjeista/kirjeestä, että siunaamassa on vanhemmat, kummit tai muut läheiset mielellään max kolme henkilöä. En ole aiemmin kuullut, että vanhemmatkin olisivat siunaamassa... Ja miettivät vielä tuleeko siunaukseen mukaan myös isän uusi vaimo (2 v yhdesäoloa) ?
kokemuksia ja kommettea kuulisin mieluusti ?

6

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sijari

      minä olen sijaisäiti - lapset nyt jo aikuiset ja heillä on omat perheet. Toisella pojalla oli konfirmaatiossa mukan omat kummit, toisella ei yhteyksiä omiin kummeihinsa ja hän pyysikin minun siskoa "rippikummiksi" itselleen. Minusta nuori voi itse päättää kenet haluaa siihen tilaisuuteen mukaan.

    • mitä väliä!!!

      Kyse on vain huvittavasta teatteriesityksestä, eikä mistään presidentin linnan itsenäisyyspäivän vastaanotosta! Kaikki halukkaat sekaan vaan ketään väheksymättä, oli sitten kuukauden ollut suvussa tai 15 vuotta kummina. Vai onko tuossa joku ihmisen paremmuuskilpailu kyseessä..

      • tiiipiii

        Kaikki tuollaiset käsien päällepanot ym. muut sirkushuvit.


      • justiinsa..
        tiiipiii kirjoitti:

        Kaikki tuollaiset käsien päällepanot ym. muut sirkushuvit.

        Aivan! Voihan sitä pitää käsiä toisen päällä muulloinkin, jos se niin hyvältä tuntuu ja on tärkeää :)


    • miemie^^

      Itselläni olivat kummit siunaamassa, mutta pikkuveli ei kummiensa kanssa ole kauheasti ollut tekemisissä ja halusi että menen hänet siunaamaan poikaystäväni kanssa. Eli jos kummit eivät ole lapsen kanssa tekemisissä/eivät konfirmaatioon pääse, niin periaatteessa kuka vaan läheinen ihminen voi lapsen mennä siunaamaan.

    • ,,,,,,,,,,,,,

      Meillä riparin isonen oli siunaamassa.... Ja 15 vuotias on tarpeeksi vanha sanomaan kenet sinne haluaa vai haluaako ketään.... Meillä on ollut sopimus että kummin velvollisuus loppuu konfirmaatioon... Kummihan huolehtii lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta... Tämän jälkeen muistaminen on vapaa ehtoista... Minä edelleen mustan omaa kummiani soittelen, muistan kortilla ja jouluna lahjalla... käyn myös kylässä kummin luona... Kumminikin muistaa minua..... Pienenä äidin kanssa tehtiin yhdessä joka joulu kummille joululahja.... Esim pyyhe johon tein kanava työä kuvioita tai piirsin tekstiiliväreillä kuvan t-paitaan.... Äiti keksi joka joulu jotain uutta... Näin opin että lahjojen antaminen on kivaa... Eihän se oo reiluu että lapselle kannetaan jouluna iso kasa lahjoja mutta kummi jää ilman... Pienenä minulle kerrottiin että joulupukki ei tuo ihan kaikkia lahjoja vaan lahjoja antaa myös ihmiset jotka välittävät sinusta kuten äiti, isä, mummi,ukki ja kummi...... Ja kun sain lahjan kummilta opin myös tärkeän taidon nimittäin kiittämisen... Ei vanhempien tarvitse lapsen puolesta kiittää... Lahjoja vaihtamalla lapsi oppii antamista ja kiittämistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5993
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3645
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1935
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1929
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      75
      1601
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1418
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1416
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe