Maa töistä alkaa olemaan mitta täynnä nyt ja olen hieman alle 30 vuotias mies. Joten elämän kokemusta on jo lapasessa hiukan joten öögat ei sinerrä enää kun pikku punikkina taistelee musta sydämmisiä porvareita vastaan(ruotsalainen eläkesäätiö).
Joten en kysy kuinka paljon saan palkkaa 7 vuoden päästä chiiffinä silja europalla.
Tarkoitus on pyrkiä/mennä Raumalle samk:iin. Olen ja toimin tällä hetkellä asentajana, joka ei työnä ylipäänsä ole vastenmielistä mulle.
Kapteeni/kansipäällystö kysymyksiä täällä on aika vitusti ja vastauksia vielä enemmän, mutta tosta konepuolesta melko nihkeästi.
Joten onko konepuolella töitä Suomessa ?
Onko ulkomailla ?
Jos niin mitä ?
Jotain elukan hommia, ei haittaa olenhan Porista !
Olenko käsittänyt väärin jos väitän että ylikonemestari koulutuksella voi saada maksan juonnin jälkeen töitä maista ?
Jos joku haluaa jakaa muuta tietoa, älä pidättele ?
Vaikka et haluaisi niin kerro silti.
Pistetään vielä saatteeksi muutama peruste työ ympäristön vaihto valinnalle.
-Kaksi vaihtoehtoa, merelle tai lappiin. Lapissa tarttis olla oma busines joka maksaa aivan vitusti.
-Lapissa ei ole merta
-Hedonistina pidän vapaista. Jos menen töihin, päivä lähes poikkeuksetta pilalla on se sitten 8 tai 16 tuntia.
-Voin aloittaa pohjalta tai oikeammin jatkaa, olenhan siellä jo.
-Uskon että musta on johonkin, siis enempään kuin nyt.
-Mahdollisuus edetä uralla.
-Suurena miinuksena on että merellä ei voi moottorikelkkailla niinkuin se yleensä tehdään.
-Halu nähdä monia maita ja tutustua/tavata erilaisia ihmisiä.
Kiitos ja anteeks!
It´s a long way to the top if yuo wanna rock n´roll!
Ylikonemestari vs Kapteeni!
13
3002
Vastaukset
- mesunattttt
suomenna tää lause..mä en ny tajuu..
Olenko käsittänyt väärin jos väitän että ylikonemestari koulutuksella voi saada maksan juonnin jälkeen töitä maista ?- pata on valttia
Jos maksa ei enää kestä meritöitä =) (oon vähän lueskellu foorumeita) tahi huippu böönan ulkosynnyttimestä alkaa jostai syystä sylkeen perseenhedelmiä joita väitetään mun urotöiksi.
- palkkamonttu
ne on kaikki töissä.
- Moottorikelkallakin
ongelmien kanssa(onko kirjottimeen uutta värinauhaa) Raibanyt siivellä voi peilailla "luotsille" ja saako pojan mopon renkaaseen ilmaa vai pitääkö tehdä manoveeri ja viedä alas koneeseen jossa pojat neuvoo( eivät itse moista pikkuhommaa tee, aneluista huolimatta) Kipparin hommat on semmoista pikku näyttelemistä.....että kuva on hyvä, vaikka olis paskat housussa)
Ylikonemestarilla sen sijaan on paljon laajempi osaaminen joka koskee koko laivaa....jopa niitä kipparin kahvoja joilla se yrittää pumpata vettä kaivoon. Tuhansien erillaisten varaosien tilaaminen vaatii kokemusta, erinlaisten järjestelmien osaaminen kaikissa laivan tekniikoissa, vaatii paljon. Järjestelmien turvaaminen että ylipäätään päästään perille, se on kokonaan koneosaston harteilla....kokillakin on navigaattori ja se voi kertoo mihin pitäis mennä. Laivassa ei mikään toimi jos ei koneosasto sitä hoida....- mnää vaan
kaikkia meitä, jobiin katsomatta tarvitaan. Paljon helpompaa kaikille on kun kunniottaa ja arvostaa työnsä tekijää, oli osasto tai asema mikä hyvänsä. Olen eläkkeellä laivan päällikön hommista ja täytyy nostaa hattua koneporukalle. Oli se hieno olotila kun koneet hyrräsivät ja potkurit pyörivät. Vastakkain asettelulla ei saada mitään hyvää aikaiseksi.
- Pata on aina valttia
on siis suurin osa toiminnasta? Rasvausta, laakereiden kuuntelua, ym. äänitarkailua, öljyn pinnan vahtia ja vaihtoja, pumppuremppaa/boksien kiristämistä ?
Odotellaan et jokin menis paskaks ?
Ylikonemestarin koulutukseenkin kai menee vuosia ja kirjan saamiseksi vielä lisää ja paikaa ei saa tietystikään heti-koskaan eli siinä kai kerkee olemaan vaikka minä?
Mitäs tekee vahtikonemestari?
Entäs konemestari?
Ja minä muuna siinä voikaan touhuta leipänsä eteen. - Exdunkki
mnää vaan kirjoitti:
kaikkia meitä, jobiin katsomatta tarvitaan. Paljon helpompaa kaikille on kun kunniottaa ja arvostaa työnsä tekijää, oli osasto tai asema mikä hyvänsä. Olen eläkkeellä laivan päällikön hommista ja täytyy nostaa hattua koneporukalle. Oli se hieno olotila kun koneet hyrräsivät ja potkurit pyörivät. Vastakkain asettelulla ei saada mitään hyvää aikaiseksi.
Eipä laivalla ylimääräistä porukkaa ole. Kaikkia siellä tarvitaan.
Minun seilausakanakin oli vääntöä täkki ja konepuolen kesken mutta kaikki kuitenkin arvostimme toisiamme.
Naljailu oli leikkimielistä ja korostettiin miten se oma homma muka oli muka tärkeämpi kuin muiden.
Itselläni oli hyviä ystäviä niin täkki, kone kuin talouspuolellakin.
Konepuolen kokemuksella on hiukan helpompi päästä maihin töihin mutta kyllä vanhat täkkäritkin on hommia löytäneet seilausuran jälkeen maista. Asenteesta se vaan on kinni.
Tosin tällä hetkellä Suomen kurjasta taloustilanteesta johtuen hommien löytäminen on kaikille vaikeaa. - topreemi
Pata on aina valttia kirjoitti:
on siis suurin osa toiminnasta? Rasvausta, laakereiden kuuntelua, ym. äänitarkailua, öljyn pinnan vahtia ja vaihtoja, pumppuremppaa/boksien kiristämistä ?
Odotellaan et jokin menis paskaks ?
Ylikonemestarin koulutukseenkin kai menee vuosia ja kirjan saamiseksi vielä lisää ja paikaa ei saa tietystikään heti-koskaan eli siinä kai kerkee olemaan vaikka minä?
Mitäs tekee vahtikonemestari?
Entäs konemestari?
Ja minä muuna siinä voikaan touhuta leipänsä eteen.kylläkait koneessakin seilaa ,mutta laivan tärkein henkilö on kokki.
- niksa1981
Exdunkki kirjoitti:
Eipä laivalla ylimääräistä porukkaa ole. Kaikkia siellä tarvitaan.
Minun seilausakanakin oli vääntöä täkki ja konepuolen kesken mutta kaikki kuitenkin arvostimme toisiamme.
Naljailu oli leikkimielistä ja korostettiin miten se oma homma muka oli muka tärkeämpi kuin muiden.
Itselläni oli hyviä ystäviä niin täkki, kone kuin talouspuolellakin.
Konepuolen kokemuksella on hiukan helpompi päästä maihin töihin mutta kyllä vanhat täkkäritkin on hommia löytäneet seilausuran jälkeen maista. Asenteesta se vaan on kinni.
Tosin tällä hetkellä Suomen kurjasta taloustilanteesta johtuen hommien löytäminen on kaikille vaikeaa.tarkoitus on lähinnä punnita vaihtoehtoja eri koulutus haarojen välillä, ei suinkaan provota mitään verbaali sotaa koneen ja kannen välille.
Tälläkin foorumilla kerrotaan paljon kansipuolen asioista, mutta koneesta huomattavasti vähemmän.
En siis ole dissaamassa kumpaakaan ja koska tarvitsen elämän muutosta ja konepuolesta olen kiinnostunut sekä omaan käytännön tason taitoa noin 10 vuoden työkokemuksen edestä. Siis maalla. - PitkäMatka
Pata on aina valttia kirjoitti:
on siis suurin osa toiminnasta? Rasvausta, laakereiden kuuntelua, ym. äänitarkailua, öljyn pinnan vahtia ja vaihtoja, pumppuremppaa/boksien kiristämistä ?
Odotellaan et jokin menis paskaks ?
Ylikonemestarin koulutukseenkin kai menee vuosia ja kirjan saamiseksi vielä lisää ja paikaa ei saa tietystikään heti-koskaan eli siinä kai kerkee olemaan vaikka minä?
Mitäs tekee vahtikonemestari?
Entäs konemestari?
Ja minä muuna siinä voikaan touhuta leipänsä eteen.Kun aloitin " työstää " itseäni Ylikonemestaeiksi , niin siihen kului n 9 v .
Siitä huolimata minulta puuttuu vielläkin Maaylikonemestarin kirja ( syy kun en sitä hakenut silloin kun olisi pitänyt , ja hakemata on jäänyt ) - niksa1981
PitkäMatka kirjoitti:
Kun aloitin " työstää " itseäni Ylikonemestaeiksi , niin siihen kului n 9 v .
Siitä huolimata minulta puuttuu vielläkin Maaylikonemestarin kirja ( syy kun en sitä hakenut silloin kun olisi pitänyt , ja hakemata on jäänyt )tää sun työstö eteni ?
- Kysy lisää
niksa1981 kirjoitti:
tää sun työstö eteni ?
Liian iso juttu kertoa , jos koitan pätkittäin.
Aloitin 1947 - 1949 Ammattikoulu , (2 v konepajaa ), 1v kattilapajaa .armeejassa moottorikurssi
3v Tekua konemestarilija ( Turus ) 1 v moottorissa , 6 kk lämmittäjänä .
6 kk ali höyry / ali moottori .
1v moottorissa konemestari ( Euroopan liikenne) 6 kk höyrykonemestarina ( Euroopanliikenne)
Ylimoottorikirja 1960
Ylihöyrykonemestari 1962
Maissa Ylihöyrykonemestarina n 16 v
Jäi hankkimata Maaylikirja ( laiskuutta ) kun asetus muuttui .
Täällä aiemmin kerroin mentyäni Tiilitehtaalle " ylihöyrykonemestarina ( enkä omistanut maakirjaa , Tehtaan päälikkö sanoi " laita sihteeri hankkimaan " sittenkään en hankkinut USKOIN PÄRJÄÄVÄNI ILMANKIN - simmottii
Kysy lisää kirjoitti:
Liian iso juttu kertoa , jos koitan pätkittäin.
Aloitin 1947 - 1949 Ammattikoulu , (2 v konepajaa ), 1v kattilapajaa .armeejassa moottorikurssi
3v Tekua konemestarilija ( Turus ) 1 v moottorissa , 6 kk lämmittäjänä .
6 kk ali höyry / ali moottori .
1v moottorissa konemestari ( Euroopan liikenne) 6 kk höyrykonemestarina ( Euroopanliikenne)
Ylimoottorikirja 1960
Ylihöyrykonemestari 1962
Maissa Ylihöyrykonemestarina n 16 v
Jäi hankkimata Maaylikirja ( laiskuutta ) kun asetus muuttui .
Täällä aiemmin kerroin mentyäni Tiilitehtaalle " ylihöyrykonemestarina ( enkä omistanut maakirjaa , Tehtaan päälikkö sanoi " laita sihteeri hankkimaan " sittenkään en hankkinut USKOIN PÄRJÄÄVÄNI ILMANKINJust nyt niitä hommia oliskin varsinkin konemestareille,äijistä on huutava pula,Virolaisia otettu jo paljon kun suomesta vaan ei löydy ukkoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351