Ymmällään!

Ninni845

Enpä nyt tähän hätään keksi muualta kysyä kun täältä...

Voiko ruoka allergia olla täysin oireeton vaikka se on olemassa?

Kävin tänään Prick testeissä ja olen kuulemma allerginen esim appelsiinille (tulos 6) ja soijalle (soijapapu, tulos 3)... olen ehkä tyhmä mutta join äsken appelsiinimehua. Ei minulla mitään oireita ole. Kurkku ei ole turvonnut, mahaan ei satu, yms. yms... samoin soija, olen syönyt soijapitoista ruokaa viimeksi eilen. Eli palaan kysymykseen, voiko allergia olla olemassa mutta olla täysin oireeton?

3

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ******

      Oletko kokeillut ihan appelsiineja, mehut on laimennettu vedellä melko pitkälle. Eikä kurkun turvotus ole aina ensimmänen oire, oireita voi olla vain löysä maha tai pieni ihottuma jne. tai muita lieviä joita ei edes hoksaa oireeksi.

      • Ninni845

        Appelsiineistä... en ole tuoretta syönyt kuukausiin joten en muista mitä siitä olisi voinut tulla. Mutta mehusta... en ainakaan huomannut ihottumaa eikä minulla oikeastaan koskaan ole maha löysällä. Mutta ehkä en sitten osaa yhdistää asioita... kai sitä voisi testata joskus... mutta toistaiseksi paras kai jättää tuo appelsiinimehukin (onneksi en pidä niistä niin paljoa) pois ettei se ainakaan ala pahentua.

        Tästä päästäänkin taruelman vastaukseen - siksi olenkin ymmälläni. Koska jopa nytkin kun kirjoitan tätä syön mystliä jossa on soijalesitiiniä emulgointiaineena (mitä se sitten tarkoittaakaan) eikä mikään viittaa nyt (eikä vuosiin... tosin en tiedä koska allergia on puhjennut) eikä aikaisemminkaan allergiaan. Ehkä allergia koskee tosiaan esim soijapapua rouheena, yms...

        Tulin päätökseen että kai parempi yrittää saada aikaa jollekkin alan ammattilaiselle jolta tivata aiheesta.

        Nämä allergiathan minulta löydettiin vahingossa kun jouluna jouduin sairaalaan turvonneen nielun (ja kasvojen, yms) takia. Olin aloittanut silloin uuden lääkkeen joissa sivuoireena oli kyseinen oire. Mutta asiaa pahensi se että olin koko viikon syönyt pähkinöita (suklaakuorrutettuja) ja yhden vielä kyseisenä iltana... eli aika vaikea sanoa kumpi teki mitäkin. Testissä sain pähkinöille arvoksi 3:sia ja 4:sia... eli kumpi se sitten oli, sitä ei tiedä. Pähkinän syöminen nyt ainakin loppuu koska en halua pahentaa sitä se on hengenvaarallista jos se olikin vain pähkinöistä syntynyt reaktio. Mutta nämä soijat ja appelsiinit tuli aivan yllätyksenä! :(


    • taruelma

      Itselläni viljojen valkuaisaineet tuottavat ihon naarmutesteissä isot punaiset paukamat. Käytännössä voin kuitenkin upottaa terveet käteni jauhoihin ja syödäkin viljoja aivan ilman oireita - ei ripulia, ei kutinoita, ei mitään. En vältä viljoja ollenkaan (paitsi ehkä rikkoituneelle iholle). No, ammattileipuriksi en ryhtyisi.
      Vastaavasti minulla esim. raaka porkkana ja raaka peruna eivät ihotesteissä näyttäneet positiivista tulosta, mutta suuhuni en niitä voi laittaa! Välittömästi alkaa kova kutina ja polte. Näin se vaan on.
      Lasteni kohdalla allergologi sanoi, että testaus on aivan turhaa. Kun käytännössä tiedän heille tulevan nenä- ja silmäoireita siitepölyistä ja eläinpölyistä, ei ole mitään mieltä testata, tuleeko ihoilleen oireita Prick-ihotesteissä. Lääkitys kuntoon oireenmukaisesti - ei testien mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe