Joku kuitenkin nyt sanoo, että täältä löytyy kummit-palsta. Tiedän kyllä, mutta laitoin tänne, ku ihan yhtälailla tää kysymys sopii odotukseen...
Eli missä vaiheessa kummeja yleensä kysytään? Ketä aiotte pyytää kummeiksi? Meillä on vähän hankalaa tuo kummijuttu. Osa, jotka haluttais kummeiksi, on eronnu kirkosta ja sitten taas parilla vaihtoehdolla on jo monta kummilasta...heikonlaisesti on vaihtoehtoja.
Koska kysytään kummit?
18
7900
Vastaukset
- aattelinvaan
Me kysyttiin haluttu "kummi" viime viikolla rv 27. "kummi" siksi, ettei lastamme kasteta, mutta halusimme silti tärkeän ihmisen lapsen elämään vähän niinkuin erityisasemaan. Ja ko. hlö oli erittäin otettu :) Mielestäni on hassua, että kummeja on nykyään useita ja enemmän saa, kun joku ei kuulu kirkkoon.. Outo ajatus. Eikös sen pitäisi olla arvokas tehtävä jollekin (vanhemmille) rakkaalle aikuiselle? Eikä niin, että kummeja vaan haalitaan ilmeisesti lahjojen toivossa...
- spojh+q3
"Mielestäni on hassua, että kummeja on nykyään useita ja enemmän saa, kun joku ei kuulu kirkkoon.. Outo ajatus. Eikös sen pitäisi olla arvokas tehtävä jollekin (vanhemmille) rakkaalle aikuiselle? Eikä niin, että kummeja vaan haalitaan ilmeisesti lahjojen toivossa..."
Anteeksi häiriö päässäni, mutten nyt ihan ymmärtänyt mistä sait ajatuksen, että kummeja jonkun mielestä pitäisi olla useita ja enemmän saa, kun joku ei kuulu kirkkoon. Siis TÄH! Jos viittaat aloittajan kirjoitukseen, ei siitä tuollainen kuva tule, vaan että he vasta pohtivat eri vaihtoehtoja, joita voi olla useita. Kummejahan ei välttämättä tule niin monta kuin on vaihtoehtoja.
Aloittajalle vastaan että tässä vaiheessa odotusta (rv30 menossa) olemme miehen kanssa miettineet kaksi kummiehdokasta. Eli kaksi henkilöä, toinen isän ja toinen minun "puolelta". Myös omassa lapsuudenperheessäni on tehty näin, että kummeja meillä lapsilla on molempien (isä/äiti) suvuista. Itsellämme ehdokkaat ovat pitkäaikaisia, läheisiä ystäviä ja mietitty niin että pysynevät elämässämme tulevaisuudessakin.
Ajattelimme kysyä asiaa sitten kun lapsi syntyy. Asia on sitten konkreettisempi kaikille osapuolille ja tietää odotuksen/synnytyksen sujuneen niin että on se kummilapsi olemassa... Emme kuulu kirkkoon eli kummisasia ei riipu ristiäisistä, mutta noin 2-2,5kk lapsen syntymästi olisi tarkoitus pitää nimenantojuhla. Asia ei siis tunnu vielä kovin kiireelliseltä. - rv28+2
Me halutaan tulevalla lapsellemme sellaiset aidot kummit, jotka välittävät lapsesta ja haluavat osallistua hänen elämäänsä. En todellankaan halua tulevalle lapselle useita kummeja lahjojen toivossa, vaan yhdet kummit riittävät. Minä vaan mietin alkuperäisessä kirjoituksessani, että vähän on vaihtoehtoja, koska esim. kirkkoon kuulumaton ei voi tulla virallisesti kummiksi, koska kirkko kieltää sen. Miten ihmeessä saitkin vääristettyä kirjoitukseni aivan erilaiseksi, mitä minä ajattelin. No joka tapauksessa olen stä mieltä, että kummit ehtii kysyä sitten, kun vauva on syntynyt.
- aattelinvaan
rv28+2 kirjoitti:
Me halutaan tulevalla lapsellemme sellaiset aidot kummit, jotka välittävät lapsesta ja haluavat osallistua hänen elämäänsä. En todellankaan halua tulevalle lapselle useita kummeja lahjojen toivossa, vaan yhdet kummit riittävät. Minä vaan mietin alkuperäisessä kirjoituksessani, että vähän on vaihtoehtoja, koska esim. kirkkoon kuulumaton ei voi tulla virallisesti kummiksi, koska kirkko kieltää sen. Miten ihmeessä saitkin vääristettyä kirjoitukseni aivan erilaiseksi, mitä minä ajattelin. No joka tapauksessa olen stä mieltä, että kummit ehtii kysyä sitten, kun vauva on syntynyt.
En oikeastaan ajatellut, että teillä on ko. tilanne. Asia on vaan tapetilla itsellä, kun on tuota kummiasiaa mietitty ja tuntuu, että nykyään se ihmisillä on niin, että mahdollisimman monta kummia lapselle. Se oli siis yleinen ajatus, ei juuri sinulle kohdistettu. Ehkä siksi(kään) ei kannata järjestää kirkollista kastetta, että saa valita kummiksi kenet haluaa eikä kirkko pääse sitä määräämään.
- zdgjnxfhmxfhmxh
kummin tehtävä on antaa lapselle uskonnollista kasvatusta ja ohjausta. Jos että kuulu kirkkoon niin miks ihmeessä teidän lapsella on kummeja?
ja kuinka monen kirkkoon kuuluvankin kummit on uskon asioita kummilapsillee opettanu oikeesti? aika aikansa eläny perinne miun mielestä. Ja jos ei lasta edes kasteta niin ihan outoa touhua pyytää kummeja. - aattelinvaan
zdgjnxfhmxfhmxh kirjoitti:
kummin tehtävä on antaa lapselle uskonnollista kasvatusta ja ohjausta. Jos että kuulu kirkkoon niin miks ihmeessä teidän lapsella on kummeja?
ja kuinka monen kirkkoon kuuluvankin kummit on uskon asioita kummilapsillee opettanu oikeesti? aika aikansa eläny perinne miun mielestä. Ja jos ei lasta edes kasteta niin ihan outoa touhua pyytää kummeja.Kuten kirjoitin jo aikaisemmin, halusimme tärkeän ihmisen lapsen elämään vähän kuin erityisasemaan. Itselleni tärkeän ihmisen, siis, osaksi lapsen kasvamista. Meille "kummeudella" ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, mutta kasvatuksen ja tuen hyvinkin paljon :)
- tadamll
meillä on 6 kummia.. ensin kysyttiin kahta kaveria mutta kuultiin että vapaaseurakuntalaisia ei kelpuuteta kummeiksi lain mukaan(heillä kun ei ole lapsikastetta) sitten kysyttiin isän veljeltä mutta hän oli eronnut kirkosta. seuraavaksi siskoni joka kyllä suunnittelee eroavansa kirkosta. joten hänkään ei ehkä tule "täyttämään tehtäviään". sitten vielä kysyttiin veljeäni tyttöystävänsä kanssa. Veli ei luultavasti eroa kirkosta vaikka hänen tyttöystävänsä kuuluukin johonkin oman kulttuurinsa kirkkoon tai ei kirkkoon ollenkaan.. olisi vielä vissiin yksikin kaveri(mutta kun tuo kuusi meille riittää) halunnut kummiksi mutta kuultiin vasta kastetilaisuuden jälkeen hänenkin olevan vapari. Onneksi mulla on vielä yksi (sinkku)veli joka kuuluu kirkkoon. joten ei sen puoliin hätiä mutta jos lapsia, niin kuin meinataan, tulee useampi niin aika samat kummit joutuu kiertoon.
eli ei ny lahjojen toivossa todellakaan. sehän olis vaan huono juttu jos tämä lapsi saa enemmän lahjoja kuin sisarensa
- 40+3
kysynyt jo aikoja sitten.. Tai no, viimeisimmät päätökset kummeista on tullut nyt vasta ajankohtaisemmaksi. Sylikummia en ole vielä kysynyt kenestäkään, mutta erään ystävättäreni pyysin kummiksi saman tien kun plussa tuli.. Toisen ystävättären pyysin muutama viikko takaperin, en ollut varma suostuuko hän joten venytin ja venytin kysymistä, mutta kyllähän tuo iloisesti otti kunnian vastaan.
Eikai sille nyt mitään aikahaarukkaa ole milloin on hyvä aika kummeja kysellä, silloin kun itse tietää kenestä tulisi hyvä "opastaja" lapselle, ja kuka oikeasti on tekemisissä vuosienkin jälkeen.. Eli joku läheinen ihminen se kannattaa tietenkin olla.. - Kysytään..
joskus sitten kun vauva on syntynyt ja ristiäisten ajankohta tiedossa (n. 1kk iässä). Pitkin raskausaikaa on mahdollisia kummeja mietitty. Itse pääsin juuri veljeni vauvan kummiksi mieheni kanssa ja he kysyivät asiasta meiltä n. viikkoa ennen ristiäisiä. Yhdeltä kummilta saatetaan joutua kysymään kylläkin jo etukäteen, koska hän on lähdössä pidemmäksi aikaa ulkomaille reilu viikko lasketun ajan jälkeen, joten hän ei harmi kyllä ristiäisiin pääse osallistumaan.
- Saaga^^
Me kysytään vasta sitten kun lapsi on syntynyt. Koskaan ei voi tietää mitä loppuraskaudessa ja synnytyksessä voi käydä ja jos lapsi menehtyisi niin...
- vauvan
Itse pyysimme kummeja kummeiksi, kun tulivat ensimmäistä kertaa katsomaan vauvaa.
Minusta etukäteen kummiksi kysyminen on vähän omituista, lapsi tarvitsee ensin saada syliin... - jeenis
Toiset kysyy suunnilleen siinä vaiheessa, kun testi näyttää plussaa ja toiset sitten, kun lapsi on syntynyt. Me kysyttiin kummit vasta sitten, kun lapsi oli syntynyt.
Kummien valintaperusteina kirkko ehdottaa ihmistä, jolle olisit valmis antamaan lapsen huoltajuuden, jos teille sattuisi jotain. Sana "Kummi" tarkoittaa sponsoria. Mulle rippikoulussa opetettiin valitsemaan kummit niin, että on yksi, joka on uskovainen ja hoitaa lapsen uskonnollisen kasvatukset ja vie esim. kirkossa käymään, sit yksi, joka asuu vähän kauempana, jolle voi lapsen antaa vaikkapa kesäksi hoitoon kun ei enää itse jaksa (esim. uhmaikä, murrosikä) ja kolmas, joka on rikas, joka sitten maksaa polkupyörähankinnat ja kalliit harrastukset. ;D- 2 kummia jo valinnut
lähinnä se, että tiedän ko. ihmisten olevan lapseni elämässä enemmänkin tekemisissä kuin ainoastaan vain syntymäpäivät tai muut merkkipäivät.. On mukavaa, että kummi on joku minulle läheinen ihminen, johon voin luottaa jos vaikka lapsi tarvitsee hoitopaikkaa joskus tms. Ymmärrän kyllä edellisen kirjoittajan huulenheiton tuossa kohtaa, että kummi hommaa sitten rahallisestikin jotain, joka on tietysti totta :) Kyllähän kummitädit ja sedät yleensä haluavat olla rahallisesti lapsen kasvatuksessa mukana, ja jotkut useamminkin kuin juuri mainitseminani merkkipäivinä! Itse en ole kummeja valinnut sen mukaan, kuuluvatko he kirkkoon vaiko eivät.. On totta, että monella on nykypäivänä eri lähtökohdat kummien valitsemiselle kuin ns. ennenvanhaan, enkä minä ainakaan katso sitä mitenkään pahalla. On tämä elämä muutenkin erilaista kuin vuosikymmenet sitten.
Ja itse olen valinnut jo 2 kummia lapselle, vaikka lapsi ei olekaan vielä maailmassa, mutta luulenpa että parin päivän kuluttua on kun LA on jo ylitetty kuitenkin. En tiedä montako kummeja olisi ns. hyvä olla sylikummin lisäksi.
Itse muistan omasta nuoruudestani kummin aseman niin, että he tukivat minua ja olivat mukana minulle tärkeissä jutuissa aina sen mukaan kuin kykenivät. Synttäreillä sain aina muutaman kymmenen markkaa lahjaksi jne. Oli se mukavaa, enkä odottanutkaan sen enempää.
- reewwq
ilmoitti jo raskausaikana, että hän on sitten vauvani kummi :) Ja toisia kummeja, pariskuntaa, pyysimme vauvan syntymän jälkeen kummeiksi.
- jisopeam
ei kuulu kirkkoon kummit, lapsi tai lapsen vanhemmat, mutta kahta kummiehdokkaista pyydettiin heti rakenneultran jälkeen ja kahta sit joskus kun mies saa aikaiseksi :-). Meillä on molemmissa perheissä tapana, että on monta kummia, ja halutaan sitä jatkaa, koska on kauhean positiivisia kokemuksia esim. teini-iästä, kun pystyi soittamaan jollein, jonka kanssa pystyi filosofoimaan maailmantuskaansa; yhdelle tyypille, jolta sai mahtavia muotivinkkejä; ja sitten vielä tädille, joka osasi selittää miks vanhemmat on niin pässejä. Koska ne oli kummeja, niin niihin pystyi ottamaan vapautuneemmin yhteyttä kuin muihin vanhempiin tuttuihin. Oman lapsen kummit valitaan samalla periaatteella, eli ihmisiä, joihin me luotetaan ja jotka ovat valmiita olemaan ikäänkuin lapsen palveluksessa silloin kun lapsi tarvii. Osa on sukulaisia, osa ystäviä.
- rv20
Neljää kummia ajateltiin. Ehkä joku pitää sitä juuri sinä että lahjojen toivossa haalitaan, mutta näin ei ole. Kummeiks on pyydetty henkilöitä jotka tiedetään haluavan olevan lapsemme elämässä mukana ja tukena ja rakastavina aikuisina meidän itsemme lisäksi.
Ei ole väliä antavatko he aina lahjoja, läsnäolo lapselle on tärkeintä ja me voidaan kyllä vanhempina lahjat hommata. :)
Ja paria kummia kysyin jo ennen raskauden alkuakin. :) Toinen heistä on siskoni ja toinen on rakkaan kummilapseni äiti, hyvä ystäväni. :) 2 muuta kummia on pikkuveljeni ja toinen hyvä ystäväni.- ---
Me taidettiin kysyä kummit, kun oltiin rv 30 tienoilla. Pyydettiin neljä kummia ja kaikki suostuivat saman tien.
- -hennie
Itse oon aina kysynyt kummit raskauden ollessa puolivälissä. Ja tämäkin ihan vain siksi että ollut sitte joku muukin odottamassa vauvaa minun ja mieheni lisäksi :)
Eikä kukaan ole ihmetellyt kuinka aikaisin... Tämä lapsi syntyy kesäkuussa ja kummit jo tiedossa varmaksi, pyydetty on :)
Kesää odotellessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs162577100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381582Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281204
- 261151