Hyvää ja helpolla.... siis todella hyvää!!!

Makuisa

Minuakin onnisti, pääsin mukaan testijoukkoonne, kiitos!!
Perheeseen kuuluu mieheni ja 16 vuotias poikani. Vanhemmat lapset käyvät meillä joka toinen viikko herkuttelemassa ja yritän aina varata jotain hyvää, kun ovat tulossa käymään. Leivon paljon ja olen aina tykännyt leipoa. Nykyään meinaa vain olla ongelmana, että kiloja meinaa kerääntyä omalle vyötärölle, sillä itsekin kaipaan kahvin kanssa jotain hyvää. Ja ajastakin on välillä pulaa.

Olin viikolla lupautunut leipomaan pojan kotiturnaukseen suklaamuffinsseja. Perinteisen reseptin mukaan aioin ne tehdä, eli samalla, jolla olen koulujen pulliksiin niitä tehnyt jo vuosia sitten. Ohjeella on reseptikirjassani hauska nimi "poikavauvat". Reseptin olen kopioinut joskus nuorena äitini reseptiarkistosta ja tarkempaa alkuperää en sille tiedä.

Mutta nyt minulla olikin pöydällä Suklaanmakuisia Kakku- ja Muffinssimix pusseja ja koska olen tänään muutenkin kiireinen päätin turvautua näihin. Täytyy sanoa, että olin kyllä uteliaskin näiden suhteen, sillä yleensä pyrin tekemään kaiken itse.
Otin kaksi pussia ja ja lisäsin rypsiöljyn ja veden ja sekoitin kaapimella tasaiseksi. Taikina sekoittui hyvin tasaiseksi ja paakkuja ei jäänyt, mistä pidin. Sekoittaessa siitä tuli hyvä suklainen tuoksu. Taikina oli mukavan liukasta öljyn ansiosta ja se vaikutti mukavalta muovikulhossa. Käytin normaalikokoisia paperivuokia ja ladoin pellille 16 kpl vuokia eli vuoat jäi max puolilleen taikinaa ja vähän jännäsinkin, että miten taikina kohoaa. Ohjeessa oli, että annoksesta tulee 15 kpl pieniä muffinsseja tai 8 isoa.
Paistoin kiertoilmauunissa ja muffinssit laitoin kylmään uuniin, jossa lämpötila 170 astetta. Ensimmäistä peltiä pidin 18 min ja toista peltiä reilut 10 minuuttia, kun uuni oli jo kuuma kun laitoin pellin uuniin. Muffinssit kohosivat todella hienosti eli vuoat täyttyivät oikein nätisti ja sopivasti reunan yli.

Olin siis suunnitellut kuorruttavani muffinssit aiemmin mainitsemani reseptin kuorrutteella, joten tein siis seuraavaksi kuorrutuksen 32:lle muffinssille seuraavasti: 2 rkl rasvaa, 4 rkl kuumaa kahvia ja tomusokeria noin 400g.

En edesmalttanut odottaa tarpeeksi muffinssien jäähtymistä ja siksi tuli pari harjoituskappaletta muffinssien kuorruttamisessa, mutta lopuista tulikin syötävän hyvän näköisiä, kun ne vielä nomparelleillä koristelin.

Kahvi odottelikin jo ja poikani, joka oli taikinakulhoa ravatessa todennut taikinan hyväksi. Joimme kahvit ja maistelimme harjoituskappaleilla. Oikein hyvää muffinssia ja kuorrutus hyvä, vaikka muffinssit eivät sitä välttämättä kaipaisikaan, sillä niin mehevän suuussasulava muffinssi oli mielestämme. Tämä kaikki kahvihetki mukaan lukien vei vain tunnin aikaa eli todella helppoa!

Nyt täytyy vaan piilottaa näistä 20 kpl ja viedä ne huomenna turnauksen buffettiin myyntiin. Uskon, että nämä tekee hyvin kauppansa!

Yksi pussi jäi vielä jemmaan ja ei jää käyttämättä! Löysin myös paljon mukavia reseptejä näistä Sunnuntai taikinoista ja mukavaa, että joukossa on myös suolaisia herkkuja, joita aion ostaa ja kokeilla myös.

6

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makuisa
      • sawolady

        Herkullisen näköisiä muffinsseja :) Meinasin itsekin tehdä muffinsseja, minttusuklaakuorrutteella tosin.


      • Makuisa
        sawolady kirjoitti:

        Herkullisen näköisiä muffinsseja :) Meinasin itsekin tehdä muffinsseja, minttusuklaakuorrutteella tosin.

        Muffinssitaikina on hyvin voimakkaan suklainen, joten minttu käy varmasti. Millaista kuorrute ohjetta ajattelit käyttää?


      • sawolady
        Makuisa kirjoitti:

        Muffinssitaikina on hyvin voimakkaan suklainen, joten minttu käy varmasti. Millaista kuorrute ohjetta ajattelit käyttää?

        Pirkan minttusuklaapalloista ajattelin sulatella kuorrutteen.
        Toimivuudesta en varma ole, mutta kokeilla ajattelin kuitenkin.


    • muffinia kunhan muistan ostaa niitä vuokia,,,kuorrutus on vielä hakusessa:)

      • minkaah

        Kuorrutuksen kanssahan vain taivas on rajana :) Itse kun tein tässä taannoin suklaamuffinineja laitoin päälle suklaaganachen.Oli hyvää!

        100g tummaa suklaata
        1 dl kuohukermaa

        Laita kerma kattilaan ja vesihauteeseen (ei saa koskettaa vettä!).Sulata joukkoon suklaa,pieninä paloina.Kun seos on sulanut,kaada kuumuutta kestävään astiaan ja vatkaa n. 10 min.

        Ja vielä helpommalla pääsee kun vatkaa ensin kerman ja lisää sitten sulatetun suklaan sekaan.Silloin suosittelen käyttämään vispikermaa.

        Anna jähmettyä jääkaapissa ainakin puolituntia ennen tarjoilua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      219
      13410
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      307
      2332
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1501
    4. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1087
    5. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      982
    6. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      918
    7. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      917
    8. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      902
    9. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      864
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      51
      862
    Aihe