Hyvää ja helpolla.... siis todella hyvää!!!

Makuisa

Minuakin onnisti, pääsin mukaan testijoukkoonne, kiitos!!
Perheeseen kuuluu mieheni ja 16 vuotias poikani. Vanhemmat lapset käyvät meillä joka toinen viikko herkuttelemassa ja yritän aina varata jotain hyvää, kun ovat tulossa käymään. Leivon paljon ja olen aina tykännyt leipoa. Nykyään meinaa vain olla ongelmana, että kiloja meinaa kerääntyä omalle vyötärölle, sillä itsekin kaipaan kahvin kanssa jotain hyvää. Ja ajastakin on välillä pulaa.

Olin viikolla lupautunut leipomaan pojan kotiturnaukseen suklaamuffinsseja. Perinteisen reseptin mukaan aioin ne tehdä, eli samalla, jolla olen koulujen pulliksiin niitä tehnyt jo vuosia sitten. Ohjeella on reseptikirjassani hauska nimi "poikavauvat". Reseptin olen kopioinut joskus nuorena äitini reseptiarkistosta ja tarkempaa alkuperää en sille tiedä.

Mutta nyt minulla olikin pöydällä Suklaanmakuisia Kakku- ja Muffinssimix pusseja ja koska olen tänään muutenkin kiireinen päätin turvautua näihin. Täytyy sanoa, että olin kyllä uteliaskin näiden suhteen, sillä yleensä pyrin tekemään kaiken itse.
Otin kaksi pussia ja ja lisäsin rypsiöljyn ja veden ja sekoitin kaapimella tasaiseksi. Taikina sekoittui hyvin tasaiseksi ja paakkuja ei jäänyt, mistä pidin. Sekoittaessa siitä tuli hyvä suklainen tuoksu. Taikina oli mukavan liukasta öljyn ansiosta ja se vaikutti mukavalta muovikulhossa. Käytin normaalikokoisia paperivuokia ja ladoin pellille 16 kpl vuokia eli vuoat jäi max puolilleen taikinaa ja vähän jännäsinkin, että miten taikina kohoaa. Ohjeessa oli, että annoksesta tulee 15 kpl pieniä muffinsseja tai 8 isoa.
Paistoin kiertoilmauunissa ja muffinssit laitoin kylmään uuniin, jossa lämpötila 170 astetta. Ensimmäistä peltiä pidin 18 min ja toista peltiä reilut 10 minuuttia, kun uuni oli jo kuuma kun laitoin pellin uuniin. Muffinssit kohosivat todella hienosti eli vuoat täyttyivät oikein nätisti ja sopivasti reunan yli.

Olin siis suunnitellut kuorruttavani muffinssit aiemmin mainitsemani reseptin kuorrutteella, joten tein siis seuraavaksi kuorrutuksen 32:lle muffinssille seuraavasti: 2 rkl rasvaa, 4 rkl kuumaa kahvia ja tomusokeria noin 400g.

En edesmalttanut odottaa tarpeeksi muffinssien jäähtymistä ja siksi tuli pari harjoituskappaletta muffinssien kuorruttamisessa, mutta lopuista tulikin syötävän hyvän näköisiä, kun ne vielä nomparelleillä koristelin.

Kahvi odottelikin jo ja poikani, joka oli taikinakulhoa ravatessa todennut taikinan hyväksi. Joimme kahvit ja maistelimme harjoituskappaleilla. Oikein hyvää muffinssia ja kuorrutus hyvä, vaikka muffinssit eivät sitä välttämättä kaipaisikaan, sillä niin mehevän suuussasulava muffinssi oli mielestämme. Tämä kaikki kahvihetki mukaan lukien vei vain tunnin aikaa eli todella helppoa!

Nyt täytyy vaan piilottaa näistä 20 kpl ja viedä ne huomenna turnauksen buffettiin myyntiin. Uskon, että nämä tekee hyvin kauppansa!

Yksi pussi jäi vielä jemmaan ja ei jää käyttämättä! Löysin myös paljon mukavia reseptejä näistä Sunnuntai taikinoista ja mukavaa, että joukossa on myös suolaisia herkkuja, joita aion ostaa ja kokeilla myös.

6

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makuisa
      • sawolady

Herkullisen näköisiä muffinsseja :) Meinasin itsekin tehdä muffinsseja, minttusuklaakuorrutteella tosin.

• Makuisa
        sawolady kirjoitti:

Herkullisen näköisiä muffinsseja :) Meinasin itsekin tehdä muffinsseja, minttusuklaakuorrutteella tosin.

Muffinssitaikina on hyvin voimakkaan suklainen, joten minttu käy varmasti. Millaista kuorrute ohjetta ajattelit käyttää?

• sawolady
        Makuisa kirjoitti:

Muffinssitaikina on hyvin voimakkaan suklainen, joten minttu käy varmasti. Millaista kuorrute ohjetta ajattelit käyttää?

Pirkan minttusuklaapalloista ajattelin sulatella kuorrutteen.
        Toimivuudesta en varma ole, mutta kokeilla ajattelin kuitenkin.

• muffinia kunhan muistan ostaa niitä vuokia,,,kuorrutus on vielä hakusessa:)

• minkaah

Kuorrutuksen kanssahan vain taivas on rajana :) Itse kun tein tässä taannoin suklaamuffinineja laitoin päälle suklaaganachen.Oli hyvää!

100g tummaa suklaata
        1 dl kuohukermaa

Laita kerma kattilaan ja vesihauteeseen (ei saa koskettaa vettä!).Sulata joukkoon suklaa,pieninä paloina.Kun seos on sulanut,kaada kuumuutta kestävään astiaan ja vatkaa n. 10 min.

Ja vielä helpommalla pääsee kun vatkaa ensin kerman ja lisää sitten sulatetun suklaan sekaan.Silloin suosittelen käyttämään vispikermaa.

Anna jähmettyä jääkaapissa ainakin puolituntia ennen tarjoilua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe