moi oon 17v tyttö ja aloin oottamaan ensimmäistä muksuani syyskuussa eli 5kk tässä elellään masu kivasti pyöristyny(: poikaystäväni on pari vuotta vanhempi 19v. oon kurkkuuni myöten täynnä tätä ihmisten arvostelua että oot ihan epäpätevä äidiks jne, eiköhän se oo jokasen henk.koht juttu. myö ollaan oltu kohta yhessä 2vuotta joista vuosi kihloissa kummallakin on töitä eli raha tilanne ok, esim mie oon tehny jo niitä 15vuotiaasta lähtien, vanhemmat tukee ja jopa tää pikkupakkaus oli ihan toivottu juttu. kun tää muksu tupsahtaa tulla maailmaan toukokuussa niin kesäkuussa täytän 18v ja sillon meillä on myöskin muutto yhteiseen kämppään. toivotaan et tää ois poika ja 20v tahtoisin tehdä tälle sisaruksen.
voiko nuori äiti olla hyvä äiti?
19
606
Vastaukset
- nuori äiti...
kyllä nuori äiti voi olla hyvä äiti.. ei ikä sitä katso.. mulla on 5,5kk tyttö.. aloin odottamaan 19 vuotiaana ja sain sit 20 vuotiaana pikkuisen... en minäkään mikään vanha ole ja olen kyllä ihan hyvä äiti :) en tiedä mitään niin ihanaa kuin lapset. raskaus aika oli aluks hankala mut sit kun vauva alkoi liikkua niin se oli jotain niin ihmeellisen ihanaa. synnytyskin oli todella ihana kokemus... nyt on ihana seurata kun tyttö oppii uusia asioita.. onnea odotukseen teille sinne!
- juupatijuu82
mutta täytyy tunnustaa, että minä ainakin olin epäileväinen kun tuttuni sisko 16-vee alkoi esikoistaan odottamaan. En tuntenut edes tyttöä kovin hyvin, kuulopuheita vain ja niistä sitä muodostaa aina oman näkemyksensä, ikävä kyllä. Mutta tämä tyttö on ollut vallan esimerkillinen äiti, josta minäkin voisin nyt 28-veenä (4 vuotta vanhempana) ottaa mallia. Kaksi lasta teki nuorena, vanhempi niistä on jo koulussa ja aivan normaalia elämää ovat eläneet. Perhe on kasassa yhäkin, vaikka ilkeimmät silloin puhuivat, että ukko jättää ihan varmasti. Ko. tyttö rauhottui raskauden myötä ja entiset villit elämäntavat jäivät historiaan. Ja mukavahan hänellä on sitten, kun lapset alkavat jo itsenäistyä niin on itselläkin vielä poweria :)
- voi olla hyvä
Tuon kysymyksen voi asettaa mihin ikään vain. Ihan minkä ikäiset vain voivat olla ihan mitä sattuu äiteinä, "hyviä ja huonoja".
Ihmiset kypsyvät eri tahtiin ja anoppi, joka on vaille 70v., ei ole vieläkään ns. hyvä äiti. Alistaa, latistaa, haukkuu ja henkisesti murjoo aikuisia lapsiaan ja pieniä lapsenlapsiaan.
Tosi ikävää, että olet joutunut kohtaamaan ikäsyrjintää. Omahan on elämäsi, mitä se muille kuuluu. Ei ikä todellakaan takaa hyvää äitiyttä. Itse sain ensimmäisen lapseni päälle parikymppisenä ja toisen vaille nelikymppisenä, eikä se tuore äitiys ole kummallakaan iällä ollut sen erilaisempaa. Kaikella on monta puolta..- vaikka he niin
olettavatkin!
Itselläni on muuten samanlainen anoppi ja mummo =/
Joten en voi myöskään minä kritisoida ketään pelkän iän perusteella!
- 7+3
muuta nuori äiti voi olla erittäin hyvä äiti. Kuten jo sanottu, kaikenikäisistä löytyy varmasti hyviä ja huonoja ja vaikka mitä siltä väliltä.
Muistan lukeneeni eräästä tutkimuksesta, että yleisesti ottaen lapsella on parhaat lähtökohdat elämään, mikäli vanhemmat ovat lapsen syntyessä 25-vuotta täyttäneitä ja opiskelut suorittaneita. Uskon, että tässä on jonkinlaista perää, esimerkiksi ihmisen empatiakyky kehittyy 25 ikävuoteen saakka. Tämähän ei kuitenkaan tarkoita mitään yksittäisen ihmisen kohdalla, vaan ainoastaan yleistäen.
Itse olen halunnut jo vuosia lapsia ja ajattelin jo teini-ikäisestä lähtien, etten koskaan tekisi aborttia. Parikymppisenä ajattelin olevani täysin valmis vanhemmuuteen ja että olisin maailman paras äiti. Uskonkin, että olisin tuonkin ikäisenä hyvin hoitanut lapseni ja että lapsillani olisi ollut hyvä ja turvallinen koti. Nyt, 25 vuotiaana 1-vuotiaan lapsen äitinä, olen kuitenkin huomannut, että elämänkatsomukseni ja asenteeni ovat viimeisten vuosien varrella muuttuneet paljon. Uskon siis, että pystyn nyt tämänikäisenä tarjoamaan vielä paremman kodin ja kasvatuksen lapselleni kuin vaikkapa viisi vuotta sitten. Toisaalta, koko ajanhan ihminen kasvaa, joten taas viiden vuoden päästä on sitten asteen kypsempi ja fiksumpi. Eli sillä logiikalla kaikkien pitäisi hankkia lapset vasta 40-vuotiaana.:)
Mainittakoon vielä, että olin lapsen syntyessä 24-vuotias ja opiskelut sain valmiiksi vasta hieman lapsen syntymän jälkeen. Ettei joku vaan ajattelisi, että keksin tähän juuri sellaisen tutkimuksen, joka osottaisi juuri minun olevan hyvänikäinen.:)
Aloittajalle: Toivottavasti kaikki menee hyvin! Jos haluat rehellisen mielipiteeni, niin mielestäni kuulostat hieman epäkypsältä ja oletan, että kuvittelet voivasi kovinkin tarkkaan suunnitella tulevaisuuttasi. Toivot mm. että lapsi olisi poika ja 20-vuotiaana sitten haluat toisen lapsen. Kaikki ei kuitenkaan elämässä ja varsinkaan lasten kanssa mene suunnitelmien mukaisesti. Luultavasti tulet sen viimeistään parin vuoden sisällä huomaamaan. Kaikkea hyvää kuitenkin ja toivottavasti kykenette poikaystäväsi kanssa tarjoamaan lapsellenne turvallisen ja tasapainoisen perhe-elemän! - akfejercgrhgtg
Muiden mielipiteillä ei ole väliä koska jokainen määrää oman elämänsä.
- Entinen teiniäiti
nainen alkaa harjoitella äitiyttä vasta silloin kun ensimmäinen lapsi syntyy. Ihan sama, onko ikää 16 vai 46, lähtökohta on sama. Eivät ne monet vuodet ennen lapsia mitenkään paranna äitiyden taitoja. Tietysti siinä on riskinsä, että tekee lapset nuorena, mutta on siinäkin, että heidät tekee vasta vanhana. Ei ole oikeata tai väärää ikää. Joten nauti lapsestasi ja äitiydestäsi ja unohda muiden mielipiteet. Negatiiviset kommentit tuodaan helposti esille, mutta niitä positiivisia ei niinkään. Minusta suomalaisten ensisynnyttäjien keski-ikä on kohtuuttoman korkea. Hyvä, kun jotkut osaavat lisääntyä ajoissa. (Enkä tällä arvostele myöhempään äitiintyviä, kukin tekee haluamallaan tavalla.)
- 11+18
mutta ei todellakaan ole sama lähtökohta, onko ikää 16 vai 46. Kyllä se eletty elämä nyt sentään edes jotain vaakakupissa painaa. 16-vuotias on vielä teini-ikäinen lapsi ja murrosiän myllerryksissä. En silti sano, etteikö jonkun 16-vuotiaan olisi mahdollista kunnialla äitiydestä selvitä.
- TytyPikkuinen
11+18 kirjoitti:
mutta ei todellakaan ole sama lähtökohta, onko ikää 16 vai 46. Kyllä se eletty elämä nyt sentään edes jotain vaakakupissa painaa. 16-vuotias on vielä teini-ikäinen lapsi ja murrosiän myllerryksissä. En silti sano, etteikö jonkun 16-vuotiaan olisi mahdollista kunnialla äitiydestä selvitä.
Tuli mieleen, että kun 16-vuotias nuori saa lapsen, niin ei hänkään ole aina 16-vuotias. Siinä missä lapsi, kasvaa myös äiti. Ja äitiys kasvattaa, mutta olen myös huomannut, että se tekee jostain ihmisistä "parempia" kansalaisia, mikä on osaltaan täyttä paskaa.
Verrataan 16-vuotiasta ja 18 vuotta täyttänyttä, vaikka ikäeroa ei ole kuin 2 vuotta, on tuossakin ajassa jo oppinut paljon. Usein sitä oppii paljon enemmän, kun on täyttänyt sen täysi-ikäisyyden rajan.
Mutta käyttäjälle 11 18, ei entinen teiniäiti, tarkoittanut elämää, vaan äitiyttä. Jokainen äiti, joka synnärillä saa lapsen on aivan täysin samassa aloituspisteessä. Kellään heistä ei ole ollut kokemusta aikaisemmin äitiydestä. Kyllä ikä tuo viisautta, mutta miksei anneta mahdollisuutta, kun kerran on jo pullat uunissa? ;)
Ihmettelen tätä suomalaista kulttuuria, ettei voida tukea lähimmäistä, vaan ollaan heti tuomitsemassa kaikki toisen ratkaisut, vaikkeivat ne kuulu ittelle pätkän *****. :)
Itse sain lapseni 19-vuotiaana, kuukauden päästä täytin 20, nyt täytän kesällä 22 ja tyttäreni 2 vuotta. Olen tyytyväinen elämääni näin, ei ole kiire mihinkään, mulla on vielä elämä edessä, vaikka perheellinen jo olenkin. Kerkeän vielä opiskelemaan ja nauttimaan rauhassa elämästäni. - amaryllisss
TytyPikkuinen kirjoitti:
Tuli mieleen, että kun 16-vuotias nuori saa lapsen, niin ei hänkään ole aina 16-vuotias. Siinä missä lapsi, kasvaa myös äiti. Ja äitiys kasvattaa, mutta olen myös huomannut, että se tekee jostain ihmisistä "parempia" kansalaisia, mikä on osaltaan täyttä paskaa.
Verrataan 16-vuotiasta ja 18 vuotta täyttänyttä, vaikka ikäeroa ei ole kuin 2 vuotta, on tuossakin ajassa jo oppinut paljon. Usein sitä oppii paljon enemmän, kun on täyttänyt sen täysi-ikäisyyden rajan.
Mutta käyttäjälle 11 18, ei entinen teiniäiti, tarkoittanut elämää, vaan äitiyttä. Jokainen äiti, joka synnärillä saa lapsen on aivan täysin samassa aloituspisteessä. Kellään heistä ei ole ollut kokemusta aikaisemmin äitiydestä. Kyllä ikä tuo viisautta, mutta miksei anneta mahdollisuutta, kun kerran on jo pullat uunissa? ;)
Ihmettelen tätä suomalaista kulttuuria, ettei voida tukea lähimmäistä, vaan ollaan heti tuomitsemassa kaikki toisen ratkaisut, vaikkeivat ne kuulu ittelle pätkän *****. :)
Itse sain lapseni 19-vuotiaana, kuukauden päästä täytin 20, nyt täytän kesällä 22 ja tyttäreni 2 vuotta. Olen tyytyväinen elämääni näin, ei ole kiire mihinkään, mulla on vielä elämä edessä, vaikka perheellinen jo olenkin. Kerkeän vielä opiskelemaan ja nauttimaan rauhassa elämästäni.Yksilö tasolla on varmasti oikein hyviä nuoria äitejä, mutta laajassa tutkimuksessa on todettu, että iäkkäiden äitien lapset menestyivät nuorten äitien lapsia paremmin testeissä, joissa mitattiin keskittymistä, oppimista, muistia ja puhe- ja lukutaitoja. Iäkkäät vanhemmat ovat usein varakkaampia ja paremmin koulutettuja kuin nuoret vanhemmat, mikä luo lapsen kehitykselle paremmat puitteet. Iäkkäiden isien lapset eivät ehkä hyödy hyvistä olosuhteista yhtä paljon kuin iäkkäiden äitien.
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/03/iakas_isa_riski_lapsen_terveydelle_602001.html - 10+11
TytyPikkuinen kirjoitti:
Itse sain lapseni 19-vuotiaana, kuukauden päästä täytin 20, nyt täytän kesällä 22 ja tyttäreni 2 vuotta. Olen tyytyväinen elämääni näin, ei ole kiire mihinkään, mulla on vielä elämä edessä, vaikka perheellinen jo olenkin. Kerkeän vielä opiskelemaan ja nauttimaan rauhassa elämästäni."Mutta käyttäjälle 11 18, ei entinen teiniäiti, tarkoittanut elämää, vaan äitiyttä."
Ovatko nuo kaksi asiaa mielestäsi täysin eritettavissa toisistaan? Kyllä minun mielestäni juurikin hyvät taidot elämässä yleensäkin heijastuvat myös äitiyteen. Eli äitiyteen ja kasvatukseen kuuluu olennaisena osana elämässä ohjaaminen. Mikäli äidillä on vielä oma kasvu pahasti kesken, on vaikeaa olla aina se kypsä aikuinen.
Mielestäni siis hyvä äiti = aikuinen, joka pärjää elämässä ja jolla on hyvät sosiaaliset- ja muut elämäntaidot, joita jakaa eteenpäin lapselle. - TytyPikkuinen
10+11 kirjoitti:
"Mutta käyttäjälle 11 18, ei entinen teiniäiti, tarkoittanut elämää, vaan äitiyttä."
Ovatko nuo kaksi asiaa mielestäsi täysin eritettavissa toisistaan? Kyllä minun mielestäni juurikin hyvät taidot elämässä yleensäkin heijastuvat myös äitiyteen. Eli äitiyteen ja kasvatukseen kuuluu olennaisena osana elämässä ohjaaminen. Mikäli äidillä on vielä oma kasvu pahasti kesken, on vaikeaa olla aina se kypsä aikuinen.
Mielestäni siis hyvä äiti = aikuinen, joka pärjää elämässä ja jolla on hyvät sosiaaliset- ja muut elämäntaidot, joita jakaa eteenpäin lapselle.Et nyt sitten tajunnut lainkaan, mitä yritin sanoa. :) No ei se mitään, yritän selittää uudelleen.
En tiedä mikä on tällä hetkellä ensisynnyttäjien keski-ikä Suomessa, veikkaisin että se on 29-32 vuotta. Eli otetaan tämä 32-vuotias, niin elämänpolkuja tallannut kuin koulussa tekstejä raapustanut, nk. "hyvän" elämän omaava ihminen. Hän on saanut tietää olevansa raskaana ensimmäistä kertaa elämässään. Vaikka hän on elänyt 32 vuotta elämäänsä, hän ei ole aikasemmin koskaan kokenut raskautta ja lapsen saantia.
Hän on siis samassa tilanteessa kuin se 16-vuotias "tyttörukka".
Itse en välttämättä hyväksy ehdointahdoin lapsen hankitaa 16-vuotiaana (ihanko se olisi minusta kiinnikään), mutta jos vahinko on käynyt, mitä sitä mennä itkemään kun maito on jo kaatunut? Eikö sitten ole parempi, että niin nuori äiti että lapsi saavat tukea, jotta lapsesta voisi kasvaa kunnollinen, hyvä ihminen.
Edelleen muistuttaisin siitä, että kyllä 16-vuotiaskin tyttö kasvaa, hänellä ei ole kaikkea mitä kolmikymppisellä, mutta miksi emme antaisi hänelle sitä tukea, vaan alamme haukkumaan ja torjumaan kaiken mikä on meille vastoin mielipiteitämme? Mihin se yhteisöllisyys on kadonnut.
Ja ei se elämästä oppiminen lopu, kun saamme lapsen. Ei se elämäkään lopu, kun saamme lapsen. Se vain muuttuu todella radikaalisti.
Ja ihan totta, voin sanoa, että tässä 6 vuodessa, verrattuna siihen kuusitoistavuotiaaseen (olin kyllä ihan järkevä muksu), olen kasvanut erittäin paljon. :) Kyllä se kasvaminen jokaiselle tulee, jollei sitten päihteet tai muut sotke elämää. - 12+10
TytyPikkuinen kirjoitti:
Et nyt sitten tajunnut lainkaan, mitä yritin sanoa. :) No ei se mitään, yritän selittää uudelleen.
En tiedä mikä on tällä hetkellä ensisynnyttäjien keski-ikä Suomessa, veikkaisin että se on 29-32 vuotta. Eli otetaan tämä 32-vuotias, niin elämänpolkuja tallannut kuin koulussa tekstejä raapustanut, nk. "hyvän" elämän omaava ihminen. Hän on saanut tietää olevansa raskaana ensimmäistä kertaa elämässään. Vaikka hän on elänyt 32 vuotta elämäänsä, hän ei ole aikasemmin koskaan kokenut raskautta ja lapsen saantia.
Hän on siis samassa tilanteessa kuin se 16-vuotias "tyttörukka".
Itse en välttämättä hyväksy ehdointahdoin lapsen hankitaa 16-vuotiaana (ihanko se olisi minusta kiinnikään), mutta jos vahinko on käynyt, mitä sitä mennä itkemään kun maito on jo kaatunut? Eikö sitten ole parempi, että niin nuori äiti että lapsi saavat tukea, jotta lapsesta voisi kasvaa kunnollinen, hyvä ihminen.
Edelleen muistuttaisin siitä, että kyllä 16-vuotiaskin tyttö kasvaa, hänellä ei ole kaikkea mitä kolmikymppisellä, mutta miksi emme antaisi hänelle sitä tukea, vaan alamme haukkumaan ja torjumaan kaiken mikä on meille vastoin mielipiteitämme? Mihin se yhteisöllisyys on kadonnut.
Ja ei se elämästä oppiminen lopu, kun saamme lapsen. Ei se elämäkään lopu, kun saamme lapsen. Se vain muuttuu todella radikaalisti.
Ja ihan totta, voin sanoa, että tässä 6 vuodessa, verrattuna siihen kuusitoistavuotiaaseen (olin kyllä ihan järkevä muksu), olen kasvanut erittäin paljon. :) Kyllä se kasvaminen jokaiselle tulee, jollei sitten päihteet tai muut sotke elämää.minä ymmärsin, mutta sinä et varmaankaan ymmärtänyt minua. Vastasin alunperin nimimerkille "Entinen teiniäiti", joka kirjoitti näin: "nainen alkaa harjoitella äitiyttä vasta silloin kun ensimmäinen lapsi syntyy. Ihan sama, onko ikää 16 vai 46, lähtökohta on sama. Eivät ne monet vuodet ennen lapsia mitenkään paranna äitiyden taitoja.
Ja tähän vastasin, että minun mielestäni ei pidä paikkaansa. - Eli mielestäsi
12+10 kirjoitti:
minä ymmärsin, mutta sinä et varmaankaan ymmärtänyt minua. Vastasin alunperin nimimerkille "Entinen teiniäiti", joka kirjoitti näin: "nainen alkaa harjoitella äitiyttä vasta silloin kun ensimmäinen lapsi syntyy. Ihan sama, onko ikää 16 vai 46, lähtökohta on sama. Eivät ne monet vuodet ennen lapsia mitenkään paranna äitiyden taitoja.
Ja tähän vastasin, että minun mielestäni ei pidä paikkaansa.vanhempi äiti on automaattisesti parempi äiti?
- ikä ei tuo viisautta
Eli mielestäsi kirjoitti:
vanhempi äiti on automaattisesti parempi äiti?
Anoppi on 69v. ja ihan paska äiti ollut tähän päivään saakka. Esim. sosiaaliset "taidot", josta edellä mainittiin äidin hyvänä ominaisuutena, on jatkuva naljailu, väheksyminen, arvostelu, haukkuminen, kiukuttelu, äksyily ja raivoaminen.
- 12+10
Eli mielestäsi kirjoitti:
vanhempi äiti on automaattisesti parempi äiti?
niin, vaan kuten olen jo aikaisemminkin sanonut, kaiken ikäisissä löytyy niin hyviä kuin huonoja äitejä ja kaikkea siltä väliltä.
Sanoin vain, että ei ole todellakaan "Ihan sama, onko ikää 16 vai 46, lähtökohta on sama". Eli kyllä se vain niin on, että perus 16-vuotiaalla on huomattavasti huonommat lähtökohdat vanhemmuuteen kuin vaikkapa perus 30-vuotiaalla. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö joku 16v. voisi onnistua tehtävässään hyvin ja joku kolmekymppinen taas olla todella huono äiti.
Ja kuten jo sanoinkin, uskon, että olisin ollut vaikkapa parikymppisenä jo ihan hyvä äiti ja kykenevä huolehtimaan lapsesta, mutta vielä enemmän pystyn tarjoamaan (enkä puhu materiasta) nyt, kun olen vuosia vanhepi.
- Näin on!
Lapset ei välitä minkä ikäinen äiti on - menee monta vuotta ennenkuin hän oppii edes numerot!
Mutta se on varmaa, että SINÄ olet MAAILMAN PARAS äiti OMALLE lapsellesi! Muista se!- pieni mutta..
Kaikki eivät kylläkään ole lapselleen parhaita äitejä, mutta yleisesti ottaen voisi noinkin sanoa..
- paksumama
pieni mutta.. kirjoitti:
Kaikki eivät kylläkään ole lapselleen parhaita äitejä, mutta yleisesti ottaen voisi noinkin sanoa..
äitejä on kyllä moneen junaan.. nuoria äitejä arvostellaan helposti siksi että heidän joukossaan on ollut erittäin huonoja tapauksia mutta niin on vanhemmissakin. Lähipiirissäni tiedän itseäni vuosia vanhemman naisen jonka kasvatus on jotain niin kamalaa että toivon että lapset vielä pääsevät parempaan kotiin.
Hyvä äitiys riippuu pitkälti siitä kuinka tärkeinä näkee lapsen tarpeet verrattuna omiin..
Itse olen iloinen etten ole lapsiani saanut 16vuotiaana koska en olisi ollut itse siihen sillon valmis vaikka varmaan sen ikäsenä se tuntu siltä että siihen olisi valmis.. Mutta ensimmäisen lapseni sain ollessani 21v.
16-17 vuotiaana on riski suuri että sen hetkinen poikaystävä ei tule pysymään ja siis tiedossa yksinhuoltajuus... Jota itsekkin jouduin kokeilemaan ja se on raskasta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803