Oletko sinä synnitön uskovainen?

Il-Mari

Kun uskot Jeesukseen Kristukseen ja olet saanut kaikki syntisi anteeksi Hänen nimensä ja verensä kautta, niin koetko olevasi silti syntinen? Jos koet niin miksi?

Kun Jeesuksessa olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi, niin todellakin me emme ole enää syntisiä, vaan olemme vanhurskaita. Emme kuitenkaan ole täydellisiä, kuten Jeesus oli ihmisenä ollessaan.

Jos joku ei tätä usko, niin kysynkin sitten että mitä Jeesus sitten anteeksi antoi ellei syntimme? Tällä palstalla on ollut nyt kovaa "väittelyä" siitä kun jaikal kertoo vanhurskasta synnittömäksi. Minä olen saanut sen käsityksen, että jaikalin opetus ei oikein kaikille kelpaa? Kysynkin nyt että mikä vanhurskas sitten on ellei hän ole synnitön? Kuka sitten pääsee taivaaseen?

Mielestäni tämä asia tarvitsee vielä selvitystä ja yksinkertaistamista, kun niin monille se näyttää olevan epäselvää vieläkin. Itse en ala opettamaan, kun minusta "tuntuu" että en ole siihen Jumalalta saanut valtuuksia, vaan olen saanut valtuudet Ilosamoman julistukseen Jeesuksesta ja siksi pysynkin mieleläni sillä alueella mihin koen johdatusta ja voimaa.

Minä henkilökohtaisesti näen jaikalin opetuksen Raamatuliseksi. Siksi olisikin hyvä saada erimieltä hänen opetuksestaan olevien mielipide noihin esittämiini kysymyksiin.

165

1558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Il-Mari: "Kun Jeesuksessa olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi, niin todellakin me emme ole enää syntisiä, vaan olemme vanhurskaita".
      --
      "Autuas se mies, jolle Herra EI LUE SYNTIÄ!" (Room. 4:8)

Ymmärrätkö synnittömänä jakeen näin:
      "Autuas se mies, joka on SYNNITÖN".
      --
      Lue Jonahin hyvä kirjoitus tästä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8789613
      Lainaus:
      "Yhteenvetona totean, että sanan vanhurskas ei milloinkaan voida tulkita merkitsevän synnitöntä.
      Ei siitä huolimatta,että eräät täällä omasta mielestään sellaisia ovat. Ja kehtaavat vielä opettaa tätä raamatun totuutena. Ja kehtaavat väittää, että Jumala katsoo meidän syntisyyttämme sormien läpi ja Jeesuksen ”läpi”. Eikä katso ”lantin” toiselle puolelle"
      (Jonah).

• sitten pelastuu ja pääsee taivaaseen? Taivaaseen synti ei pääse, eikä näin ollen syntinen, niin kuka sitten?

"Yhteenvetona totean, että sanan vanhurskas ei milloinkaan voida tulkita merkitsevän synnitöntä."

• Il-Mari kirjoitti:

sitten pelastuu ja pääsee taivaaseen? Taivaaseen synti ei pääse, eikä näin ollen syntinen, niin kuka sitten?

"Yhteenvetona totean, että sanan vanhurskas ei milloinkaan voida tulkita merkitsevän synnitöntä."

Il-Mari: "...kuka sitten pelastuu ja pääsee taivaaseen"?
        ---
        Ihminen pelastuu "YKSIN ARMOSTA, USKON KAUTTA" Kristuksen ansioon turvautuen.

Ef. 2:8
        "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -"
        --
        Onko synnittömyytesi jotenkin ansio Jumalan edessä?

• Tapio522 kirjoitti:

Il-Mari: "...kuka sitten pelastuu ja pääsee taivaaseen"?
        ---
        Ihminen pelastuu "YKSIN ARMOSTA, USKON KAUTTA" Kristuksen ansioon turvautuen.

Ef. 2:8
        "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -"
        --
        Onko synnittömyytesi jotenkin ansio Jumalan edessä?

missä vaiheessa ihmisestä tulee sitten synnitön jotta hän pelastuu? Sillä synnitön täytyy olla ennenkuin taivaaseen pääsee, sillä sinne ei syntinen pääse. En tähän nyt Raamatun jakeita siitä laita, kun tiedät ja tunnet Raamatun. Näin ainakin ymmärrän?

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

missä vaiheessa ihmisestä tulee sitten synnitön jotta hän pelastuu? Sillä synnitön täytyy olla ennenkuin taivaaseen pääsee, sillä sinne ei syntinen pääse. En tähän nyt Raamatun jakeita siitä laita, kun tiedät ja tunnet Raamatun. Näin ainakin ymmärrän?

Il-Mari:
        "Sillä synnitön täytyy olla ennenkuin taivaaseen pääsee, sillä sinne ei syntinen pääse".
        --
        Jonah:
        "Näille oikeamielisille ja oikeudellisesti hyväksytyille Jumala ei LUE heidän syntejään lopun ajan tuomiolla. Vaan katsoo Jeesuksen Kristuksen ansioita ja antaa heille armon vapauttaen heidät syyllisyydestä Jeesuksen uhrikuoleman, hänen vuodattamansa veren kautta.

Synnittömiä nämä oikeudellisesti hyväksytyt eivät siis ole. Eivätkä tule olemaan maallisen, lihallisen elämänsä aikana. Puhtaat valkoiset vaatteet puetaan heidän päälleen vasta ennen Jumalan valtakuntaan pääsyä, ennen Karitsan hääaterialle pääsyä.
        Vasta silloin he ovat synnittömiä uudessa muutetussa kirkastetussa ruumiissaan, sillä mikään synti ei pääse taivaaseen".
        (Jonah)
        --
        Toivottavasti Jonahin kirjoitus antoi vastauksen kysymykseesi!

• Tapio522eikirj. kirjoitti:

Il-Mari:
        "Sillä synnitön täytyy olla ennenkuin taivaaseen pääsee, sillä sinne ei syntinen pääse".
        --
        Jonah:
        "Näille oikeamielisille ja oikeudellisesti hyväksytyille Jumala ei LUE heidän syntejään lopun ajan tuomiolla. Vaan katsoo Jeesuksen Kristuksen ansioita ja antaa heille armon vapauttaen heidät syyllisyydestä Jeesuksen uhrikuoleman, hänen vuodattamansa veren kautta.

Synnittömiä nämä oikeudellisesti hyväksytyt eivät siis ole. Eivätkä tule olemaan maallisen, lihallisen elämänsä aikana. Puhtaat valkoiset vaatteet puetaan heidän päälleen vasta ennen Jumalan valtakuntaan pääsyä, ennen Karitsan hääaterialle pääsyä.
        Vasta silloin he ovat synnittömiä uudessa muutetussa kirkastetussa ruumiissaan, sillä mikään synti ei pääse taivaaseen".
        (Jonah)
        --
        Toivottavasti Jonahin kirjoitus antoi vastauksen kysymykseesi!

sillä, kun sanotaan Jeesuksen veressä sinun syntisi on anteeksi annettu? Eivätkö ne sitten olekkaan anteeksi annettu?

Jos taas (itse ymmärrän että on) ymmärretään että on synnit anteeksi annettu, niin eikö silloin ole synntitön?

• armosta pelastettu
        Il-Mari kirjoitti:

Olet oikeassa taivaaseen ei pääse yksikään syntinen.Mutta Hänen armonsa ja anteeksiantamuksensa kautta meidät vanhurskautetaan ylösnousemus ruumiiseen ja näin me muutumme Hänen kaltaisekseen.
        Siis liha ja veri ei peri taivastenvaltakuntaa.
        Jos olet antanut elämäsi Jeesukselle vakuutan sinulle että eräänä päivänä saat pukea yllesi vanhurskautetun / ylösnousemuksen ruumiin ja saat olla iät Jeesuksen luona eli siinä vaiheessa olet synnitön ja puhdas.

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

sillä, kun sanotaan Jeesuksen veressä sinun syntisi on anteeksi annettu? Eivätkö ne sitten olekkaan anteeksi annettu?

Jos taas (itse ymmärrän että on) ymmärretään että on synnit anteeksi annettu, niin eikö silloin ole synntitön?

"Jos taas (itse ymmärrän että on) ymmärretään että on synnit anteeksi annettu, niin eikö silloin ole synntitön"?
        ---
        Kun olet "synnitön itse mielestäsi", niin mihin tarvitset Jumalan ARMOA?

Miksi Jeesus kehoittaa, jos olet synnitön, kuitenkin meitä rukoilemaan:
        "Anna meille meidän velkamme anteeksi...."?
        Eihän tälläinen rukous sovi synnittömälle.

"Jos taas (itse ymmärrän että on) ymmärretään että on synnit anteeksi annettu, niin eikö silloin ole synntitön"?
        ---

niin saa elää Jumalan armossa, eikä Jumala lue synniksi sitä jos vanhurskas lankeaa. Sillä Jumalan armosta me vanhurskaat saamme elää, uskoen Jeesukseen Kristukseen!

"Kun olet "synnitön itse mielestäsi", niin mihin tarvitset Jumalan ARMOA?"

• Asko T
        Il-Mari kirjoitti:

sitten pelastuu ja pääsee taivaaseen? Taivaaseen synti ei pääse, eikä näin ollen syntinen, niin kuka sitten?

sinä veli Il-Mari esität! " Taivaaseen synti ei pääse, eikä näin ollen syntinen, niin kuka sitten?"

Tuon perusteella ei kyllä kukaan pääse taivaaseen ellei ole synnitön. Täytyy myöntää nyt se, että taidan sittenkin taipua jaikalin opetuksen puoleen. Sinä esität kysymykset niin vaikeasti vastattaviksi, ettei siihen jää oikeastaan muuta vaihtoehtoo kuin uskoa vanhurskas synnittömäksi. En voi muuta sanoo, kun se on totta että taivaaseen ei synti pääse ja jos vanhurskas olisi syntinen ei pääsisi hänkään.

---

ja ennenkuin voi uudestisyntyä, pitää pyytä syntejään anteeksi Jumalalta Jeesusken kautta. Tämä Isämeidänrukous onkin ensikädessä tarkoitettu juutalaislle, laianalaisille, omavanhhurskaille laintöitöä tekeville syntislle, jotka luulivat olevansa synnittömiä lainvanhurskauden kautta, mutta sehän osoittautui mahdottomaksi.
        * Nyt sinä haet vähän samaa kuin nuo lakivanhurskaat juutalaiset.
        * Sikis pitää uudestisyntyä, pelkään, ettet ole? Jos luotat vauvakasteen armoon, olet edelleen synneissäsi ja Jumalan kirkautta vailla.
        * Siksi sinä et ymmärrä hengellistä opetusta, jota tässä on monien kautta kirkkouskoville jankattu, anteeski julistettu.

* Tässä on nyt tämä Paavalin toteamus, 1Kor.2:14. "< Mutta luonnollinen ihminenei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. "
        * heb.5:14. "< Mutta vahvaruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet eroittamaan hyvän pahasta."

* Tämän takia on paljon uskovia, joita pitää syöttää maidolla ja lusikalla, ja syöttäjä on seurakunnan saarnaaja. He eivät lue juurikaan Raamattua, kun eivät saa siitä mitään. Siksi saarnaaja sulattaa Sanan ruuan heidän puolestaan ja jakaa sitä aamukakouksessa.
        * Kyllä he uskovia ovat, mutta täysin pikkuvauvan asteella, kuolisivat Raamatun ääreen sanan nälkään, ellei saarnaaja anna heille tuokaa ajalaan, tulee puutosta ja sitten langetaan nauttimaan "ravintolisää", liha himoitsee Henkeä vastaan.

* Saatko sinä teologien saarnoista tätä ruokaa? vai oletko kyllin täysi-ikäinen nauttiakasesi itse suoraan Raamatusta hengen ravintoa?

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

niin saa elää Jumalan armossa, eikä Jumala lue synniksi sitä jos vanhurskas lankeaa. Sillä Jumalan armosta me vanhurskaat saamme elää, uskoen Jeesukseen Kristukseen!

"Kun olet "synnitön itse mielestäsi", niin mihin tarvitset Jumalan ARMOA?"

Il-Mari: "Kun on vanhurskas, niin saa elää Jumalan armossa, eikä Jumala lue synniksi sitä jos vanhurskas lankeaa. Sillä Jumalan armosta me vanhurskaat saamme elää, uskoen Jeesukseen Kristukseen"
        --
        Pyytäisin vielä selvennystä.

Vai rukoiletko tämän kohdan Isä meidän-rukouksesta vain silloin, kun olet langennut syntiin?

• Sirpa Rajala
        Tapio522eikirj. kirjoitti:

Il-Mari: "Kun on vanhurskas, niin saa elää Jumalan armossa, eikä Jumala lue synniksi sitä jos vanhurskas lankeaa. Sillä Jumalan armosta me vanhurskaat saamme elää, uskoen Jeesukseen Kristukseen"
        --
        Pyytäisin vielä selvennystä.

Vai rukoiletko tämän kohdan Isä meidän-rukouksesta vain silloin, kun olet langennut syntiin?

rukoilla Isämeidän rukous, sillä ei tuossa synnistä puhuta! >>>"Anna meille meidän velkamme anteeksi...."?

• Tapio522eikirj.
        Sirpa Rajala kirjoitti:

rukoilla Isämeidän rukous, sillä ei tuossa synnistä puhuta! >>>"Anna meille meidän velkamme anteeksi...."?

Sirpa Rajala: "...sillä ei tuossa synnistä puhuta"!
        --
        Mitä mielestäsi velka-sana tarkoittaa?

• Sirpa Rajala

Sirpa Rajala: "...sillä ei tuossa synnistä puhuta"!
        --
        Mitä mielestäsi velka-sana tarkoittaa?

>>>"Anna meille meidän velkamme anteeksi...."?

• Tapio522eikirj.
        Sirpa Rajala kirjoitti:

Kun Jeesus opettaa meitä rukoilemaan:
        "Anna meille meidän velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme", niin Hän tarkoittaa maallisia velka-asioita.

Kuinkahan moni ajattelee samoin?

• Sirpa Rajala

"Anna meille meidän velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme", niin Hän tarkoittaa maallisia velka-asioita.

>>> niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme",

• Sirpa Rajala
        Sirpa Rajala kirjoitti:

>>> niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme",

Eli kyllä siinä muuta tarkoitetaan kuin syntiä.

• Tapio522eikirj.
        Sirpa Rajala kirjoitti:

Eli kyllä siinä muuta tarkoitetaan kuin syntiä.

Sirpa Rajala: "Eli kyllä siinä muuta tarkoitetaan kuin syntiä".
        --
        "Velka"-sanan tilalla on Luukkaassa (Luuk.11:4) "synti", mitä velka asiallisesti tarkoittaa.
        Jumalan lapsia painaa synti maksamattoman velan tavoin.
        Isämme anteeksianto puhdistaa omantuntomme päivittäin. Jumalan anteeksiantamukseen saamme luottaa.

"Itsemielestään synnittömät" usein väheksyvät Isä meidän-rukousta!

• Asko T kirjoitti:

sinä veli Il-Mari esität! " Taivaaseen synti ei pääse, eikä näin ollen syntinen, niin kuka sitten?"

Tuon perusteella ei kyllä kukaan pääse taivaaseen ellei ole synnitön. Täytyy myöntää nyt se, että taidan sittenkin taipua jaikalin opetuksen puoleen. Sinä esität kysymykset niin vaikeasti vastattaviksi, ettei siihen jää oikeastaan muuta vaihtoehtoo kuin uskoa vanhurskas synnittömäksi. En voi muuta sanoo, kun se on totta että taivaaseen ei synti pääse ja jos vanhurskas olisi syntinen ei pääsisi hänkään.

>>>En voi muuta sanoo, kun se on totta että taivaaseen ei synti pääse ja jos vanhurskas olisi syntinen ei pääsisi hänkään.

• armosta pelastettu
        Il-Mari kirjoitti:

Yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää että ME TARVITSEMME JOKA PÄIVÄ SITÄ ANTEEKSIANTOA.

Minä tiedän että Jeesuksen Kristuksen maahan vuotaneen veren kautta syntini ovat anteeksi annetut mutta ei se tee minusta synnitöntä,sillä minä olen lankeavainen ihminen ( epäileväinen, kiusauksiin lankeava,tottelematon,rakkaudeton,arvosteleva jne.jne.) ja eikö nuo kaikki ole syntejä.Siksi minä tarvitsen joka päivä uudelleen ja uudelleen Kristuksen armoa ja anteeksiantoa jotta en luopuisi uskostani vaan voisin kasvaa Hänen tahtonsa mukaan.
        Meistä kun kukaan ei ole täydellinen tahi synnitön tässä ajassa...valitettavasti.

• Valvova Jeesuksessa-

Kaikki jaikalin ja Ilmarin opetuslapset.Jokainen oppi synnyttää oppinsa lapsia.

• Tapio522eikirj.
        jaikal kirjoitti:

>>>En voi muuta sanoo, kun se on totta että taivaaseen ei synti pääse ja jos vanhurskas olisi syntinen ei pääsisi hänkään.

jaikal: "Vain se merkitsee että meissä on Jeesuksen vanhurskaus ja olemme olleet Hänen jatkuvassa verihuuhtelusssa".
        ---
        Mihin "itsemielestään synnitön" tarvitsee jatkuvaa "verihuuhtelua"?

• Asko T kirjoitti:

"En voi muuta sanoo, kun se on totta että taivaaseen ei synti pääse ja jos vanhurskas olisi syntinen ei pääsisi hänkään"

Sinähän veliseni alat oppimaan! :)

Oletkos muuten huomannut kun sinäkn laulelet että olen saanut syntini anteeksi olen saanut syntyä uusesti....... Niin oletko sinä silloin vielä syntinen kun kerrot ne anteeksi saaneesi?

• Asko T
        Il-Mari kirjoitti:

"En voi muuta sanoo, kun se on totta että taivaaseen ei synti pääse ja jos vanhurskas olisi syntinen ei pääsisi hänkään"

Sinähän veliseni alat oppimaan! :)

Oletkos muuten huomannut kun sinäkn laulelet että olen saanut syntini anteeksi olen saanut syntyä uusesti....... Niin oletko sinä silloin vielä syntinen kun kerrot ne anteeksi saaneesi?

mutta kun hytäkkiseltään tuntui niin kummaliselta tuo jaikalin opetus että synnittömiä oltaisiin. Mutta hyvä jos ja kun niin on, ei siinä mitään. Mutta jatkakaame laulelujamme niin kauan kuin Jumala meille suo. Sinun laulujasi nyt olen kuunnellut pitkin päivää. Niin ja omiahan ei oikein viitsi kuunnella ;)

• Asko T kirjoitti:

mutta kun hytäkkiseltään tuntui niin kummaliselta tuo jaikalin opetus että synnittömiä oltaisiin. Mutta hyvä jos ja kun niin on, ei siinä mitään. Mutta jatkakaame laulelujamme niin kauan kuin Jumala meille suo. Sinun laulujasi nyt olen kuunnellut pitkin päivää. Niin ja omiahan ei oikein viitsi kuunnella ;)

"Sinun laulujasi nyt olen kuunnellut pitkin päivää." No hyvä että niitä edes joku kuuntelee. :)

• Betsy67
        Il-Mari kirjoitti:

liukkailla jäillä, jos kuvittelee että synnittömäksi on tullut.
        Kuvitteletko liharuumiissa taivaaseen pääseväsi?

Ei toki, Jumalahan valmisti Jeesuksessa ylösnousemusruumiin niille, jotka
        ovat tunnustaneet ja hylänneet syntinsä ja Jeesukseen hankkimaan oikeuteen
        turvaten halajavat Jumalan taivaaseen.

Meistähän tuli hengessä uusi luomus kun Jumalan lapsiksi synnyimme.
        Liha ja veri eivät peri taivasten valtakuntaa eikä katoavaisuus(liha)
        peri katoamattomuutta.

• Hämmästynyt ?!
        Sirpa Rajala kirjoitti:

Et kai ihan aikuisen oikeasti ja tosissasi väitä, että tuossa rukouksessa Jeesuksen sana "velka" merkitsisi jotain muuta kuin syntiä?

Myös Luukas on tallentanut Jeesuksen opetusta rukoilemisesta ja se kuuluu näin:

Niin hän sanoi heille: "Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; (tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;) anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme; ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme; äläkä saata meitä kiusaukseen; (vaan päästä meidät pahasta)" (Luuk. 11:2-4).

• Pete..
        Hämmästynyt ?! kirjoitti:

Et kai ihan aikuisen oikeasti ja tosissasi väitä, että tuossa rukouksessa Jeesuksen sana "velka" merkitsisi jotain muuta kuin syntiä?

Myös Luukas on tallentanut Jeesuksen opetusta rukoilemisesta ja se kuuluu näin:

Niin hän sanoi heille: "Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; (tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;) anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme; ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme; äläkä saata meitä kiusaukseen; (vaan päästä meidät pahasta)" (Luuk. 11:2-4).

sitä muuta velkaa Jumalalle ollakkaan kuin syntivelkaa?

• armosta pelastunut

Syntien anteeksi saaminen tarkoittaa Jumalan antamaa armoa Jeesuksen Kristuksen kautta ja se taas tarkoittaa että me olemme edelleen syntisiä mutta armahdettuja syntisiä joka taas tarkoittaa sitä että vanhurskas jos lankeaa nouskoon hän jälleen.

Ef 2: 8-9 Sillä Armosta te olette pelastetut uskon kautta,ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja ,ette tekojen kautta ettei kukaan kerskaisi.

Uskova on samalla kertaa vanhurskas ja KUITENKIN syntinen ja juuri tälläisena joka hetki Jumalan käsissä.Mutta vanhurskaus,pelastus ja armo voi olla todellisuutta vain sille jolle kadotustuomio on todellisuutta.

Armon kauttahan meidät on vanhurskautetut ja sen takia me olemme päässeet osalliseksi Hänen vanhurskaudestaan joka ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä ettemmekö syntiä tekisi.Se on meidän ajatuksissamme,teoissamme päivittäin..Sen takia tulisi muistaa että Jumalan rakkaus syntistä kohtaan oli armo ja tämä armo toimii päivittäin elämässämme.Näin Raamattu meitä opettaa.

• Tapio522eikirj.

"Jumalan rakkaus syntistä kohtaan oli armo ja tämä armo toimii päivittäin elämässämme.Näin Raamattu meitä opettaa".
        ---
        Niinpä...mihin "itsemielestään synnitön" ARMOA tarvitseekaan?
        "Itsemielestään synnitön" näkee syntiä vain muissa, mutta ei itsessään.

• Raamatustani sanaa armahdettu syntinen, joiten voisitko laittaa siitä jakeen?

"Syntien anteeksi saaminen tarkoittaa Jumalan antamaa armoa Jeesuksen Kristuksen kautta ja se taas tarkoittaa että me olemme edelleen syntisiä mutta armahdettuja syntisiä joka taas tarkoittaa sitä että vanhurskas jos lankeaa nouskoon hän jälleen."

Kysyn myös missä kohtaa Raamattu kertoo noin? "Uskova on samalla kertaa vanhurskas ja KUITENKIN syntinen". Ellei sitä löydy Raamatusta, niin silloin olet lisännyt sen itse! Mitäs Raamatussa siitä sanotaan?

• armosta pelastettu
        Il-Mari kirjoitti:

Raamatustani sanaa armahdettu syntinen, joiten voisitko laittaa siitä jakeen?

"Syntien anteeksi saaminen tarkoittaa Jumalan antamaa armoa Jeesuksen Kristuksen kautta ja se taas tarkoittaa että me olemme edelleen syntisiä mutta armahdettuja syntisiä joka taas tarkoittaa sitä että vanhurskas jos lankeaa nouskoon hän jälleen."

Kysyn myös missä kohtaa Raamattu kertoo noin? "Uskova on samalla kertaa vanhurskas ja KUITENKIN syntinen". Ellei sitä löydy Raamatusta, niin silloin olet lisännyt sen itse! Mitäs Raamatussa siitä sanotaan?

valmiina jakeina meille kirjoitettu Raamatussa mutta Raamattua pitäsikin lukea kokonaisuutena eikä ottaa jakeita sieltä ja sieltä ja vielä irrottaa niitä asia yhteyksistä.

Minä olen ymmärtänyt UT lukiessani että vanhurkautetulla henkilöllä tarkoitetaan uskovaa joka on saannut syntinsä anteeksi ja on siis Jumalan vanhurskauttama,eli on samalla vanhurskas ja KUITENKIN syntinen.

• armosta pelastettu kirjoitti:

valmiina jakeina meille kirjoitettu Raamatussa mutta Raamattua pitäsikin lukea kokonaisuutena eikä ottaa jakeita sieltä ja sieltä ja vielä irrottaa niitä asia yhteyksistä.

Minä olen ymmärtänyt UT lukiessani että vanhurkautetulla henkilöllä tarkoitetaan uskovaa joka on saannut syntinsä anteeksi ja on siis Jumalan vanhurskauttama,eli on samalla vanhurskas ja KUITENKIN syntinen.

"Minä olen ymmärtänyt UT lukiessani että vanhurkautetulla henkilöllä tarkoitetaan uskovaa joka on saannut syntinsä anteeksi ja on siis Jumalan vanhurskauttama,eli on samalla vanhurskas ja KUITENKIN syntinen."

Eli, tarkoitat että olet saanut syntisi anteeksi, mutta silti olet syntinen? Ethän sinä silloin mitää ole anteeksi saanut! Vai oletko?

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

Il-Mari,
        Mistä Raamatusta löytyy tällainen aloituksessasi oleva väite:
        "Kun Jeesuksessa olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi....me emme ole enää syntisiä, vaan olemme vanhurskaita"?

• Sirpa Rajala

Il-Mari,
        "Kun Jeesuksessa olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi....me emme ole enää syntisiä, vaan olemme vanhurskaita"?

>>>”Ihminen vanhurskautetaan uskon kautta ilman lain tekoja” (Room. 3:28). Uskovan ihmisen Jumala lukee vanhurskaaksi, ikään kuin hänellä ei olisi yhtään syntiä.>>> Oletko sinä uskosta vanhurs­kas?

Il-Mari,

olisi syntinen, kuka silloin pääsisi mielestäsi taivaaseen?

Il-Mari,

* Heb. 10:10. "< Tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen uhrilla kertakaikkiaan."'
        * Vanhurskas on pyhitetty, pyhitetty on vanhurskas, ja kun on pyhitetty pyhyydellä joka kelpaa Jumalalle, siinä ei voi olla syntiä!
        * Olemme vanhurskaat, pyhitetyt, Kristuksen ruumiin uhrilla KERTAKAIKKIAAN! Syntinen liha = vanha luontomme, on ristille naulittu Kristuksen kanssa. Syntinen lihamme on kuollut kertakaikkiaan samoin kuin uusiluomuksemme on pyhtitetty kertakaikkiaan. Ja vain ja ainoastaan tämä uusi Kristuksen kanssa ylösnoussut luomuksemme on taivaskelpoinen Jumalan edessä, siinä Jumala näkee ainostaan Kristuksen. Olemme Kristuksessa kätkettynä Jumalassa, olemme Kristuksen päällemme pukeneet, vanha on KUOLLUT, katso uusi on sijaan tullut. meidät tekee synnittömäksi Kristuksessa oleminen, ja ristillä Kristuksessa vahan kuoleminen. Uusi elää synnittömänä, vanha syntinen on kuollut ristillä Jeesuksen ruumiin uhrin kautta kertakaikkiaan.

• Sirpa Rajala
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Heb. 10:10. "< Tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen uhrilla kertakaikkiaan."'
        * Vanhurskas on pyhitetty, pyhitetty on vanhurskas, ja kun on pyhitetty pyhyydellä joka kelpaa Jumalalle, siinä ei voi olla syntiä!
        * Olemme vanhurskaat, pyhitetyt, Kristuksen ruumiin uhrilla KERTAKAIKKIAAN! Syntinen liha = vanha luontomme, on ristille naulittu Kristuksen kanssa. Syntinen lihamme on kuollut kertakaikkiaan samoin kuin uusiluomuksemme on pyhtitetty kertakaikkiaan. Ja vain ja ainoastaan tämä uusi Kristuksen kanssa ylösnoussut luomuksemme on taivaskelpoinen Jumalan edessä, siinä Jumala näkee ainostaan Kristuksen. Olemme Kristuksessa kätkettynä Jumalassa, olemme Kristuksen päällemme pukeneet, vanha on KUOLLUT, katso uusi on sijaan tullut. meidät tekee synnittömäksi Kristuksessa oleminen, ja ristillä Kristuksessa vahan kuoleminen. Uusi elää synnittömänä, vanha syntinen on kuollut ristillä Jeesuksen ruumiin uhrin kautta kertakaikkiaan.

Oikein kerrot Mohikaani! asia on just noin kuin kerrot. Kiitos että sinäkin toit asian esille!

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

Kysyn vielä Il-Mari
        "Mistä Raamatusta löytyy tällainen aloituksessasi oleva väite:

Kysyn vielä Il-Mari

itsekin tiedät. """Mistä Raamatusta löytyy tällainen aloituksessasi oleva väite:
        "Kun Jeesuksessa olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi....me emme ole enää syntisiä, vaan olemme vanhurskaita"? "" Raamattua pitää lukea kokonaisuutena, siitä se selviää ja sinä tiedät varmaan sen itsekin. Jostain syystä vain et halua uskoa sitä, mitä Raamatussa kerrotaan. Johanneski kertoo tuossa että kaikesta synnistä Jeesuksen veri puhdistaa, niin miksi sinä väität muuta? Miksi sinä haluat olla vielä syntinen?

2.Kor.5:21
        21. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
        1Joh.1:7
        7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

itsekin tiedät. """Mistä Raamatusta löytyy tällainen aloituksessasi oleva väite:
        "Kun Jeesuksessa olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi....me emme ole enää syntisiä, vaan olemme vanhurskaita"? "" Raamattua pitää lukea kokonaisuutena, siitä se selviää ja sinä tiedät varmaan sen itsekin. Jostain syystä vain et halua uskoa sitä, mitä Raamatussa kerrotaan. Johanneski kertoo tuossa että kaikesta synnistä Jeesuksen veri puhdistaa, niin miksi sinä väität muuta? Miksi sinä haluat olla vielä syntinen?

2.Kor.5:21
        21. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
        1Joh.1:7
        7. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Il-Mari: "Raamattua pitää lukea kokonaisuutena, siitä se selviää ja sinä tiedät varmaan sen itsekin".
        --
        Laitoit yhden jakeen 1.Joh.1:7
        --
        Tässäkin kohtaa on hyvä lukea useampi jae.
        --
        Tämä on taas kertausta.
        1.Joh.1:5-7
        --
        1:5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä
        1:6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
        1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        --
        Tosi yhteys edellyttää valkeudessa vaeltamista.

SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Joh.1:8-2:2
        ----
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
        2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        --
        ”Totuuden tekeminen” ei ole synnittömänä elämistä (8).
        Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme (8).
        Monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön). Ihmisen on vaikea tunnustaa syntisyyttään. Tämä johtuu ihmisen luontaisesta puolustusjärjestelmästä.
        Sen tähden toistuu yhä uudelleen sama tilanne: ”sanomme, ettemme ole syntiä tehneet” (10). Varokaamme etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme enää pidä itseämme syntisinä.

”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (9).
        --
        Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
        Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).

Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
        Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.
        Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
        ---
        "...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).

Il-Mari: "Raamattua pitää lukea kokonaisuutena, siitä se selviää ja sinä tiedät varmaan sen itsekin".
        --
        Laitoit yhden jakeen 1.Joh.1:7
        --
        Tässäkin kohtaa on hyvä lukea useampi jae.
        --
        Tämä on taas kertausta.
        1.Joh.1:5-7
        --
        1:5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä
        1:6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
        1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        --
        Tosi yhteys edellyttää valkeudessa vaeltamista.

SYNTIEN TUNNUSTAMINEN JA SOVITUS
        1.Joh.1:8-2:2
        ----
        1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
        2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        --
        ”Totuuden tekeminen” ei ole synnittömänä elämistä (8).
        Juuri valkeudessa eläminen paljastaa meidän syntisyytemme (8).
        Monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön). Ihmisen on vaikea tunnustaa syntisyyttään. Tämä johtuu ihmisen luontaisesta puolustusjärjestelmästä.
        Sen tähden toistuu yhä uudelleen sama tilanne: ”sanomme, ettemme ole syntiä tehneet” (10). Varokaamme etsimästä sellaista pyhyyttä, ettemme enää pidä itseämme syntisinä.

”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (9).
        --
        Uskovissakin asuu synti (Room.7:17)
        Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (Filipp.3:21).
        Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen (synnitön).
        Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti (Filipp.3:12-14).

Kristittyinä joudumme jatkuvasti taistelemaan turmeltunutta luontoamme vastaan.
        Jumalan Hengen avulla uskova voi elää Jumalan tahdon mukaista elämää.
        Elämme jatkuvassa anteeksiantamuksen osallisuudessa ja olemme pyhiä ja puhtaita Jumalan edessä-vaikka syntiturmelus onkin meissä vielä jäljellä.
        ---
        "...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).

että mitä Jeesus on antanut uskovalle anteeksi? Eikö Hän ole antanut kaikki synnit anteeksi? Näin minä Raamatustani olen ymmärtänyt! Vai olenko minä sitten ymmärtänyt väärin, kun uskon että Jeesuksen veressä olen syntini anteeksi saanut? Niin, että olenos minä nyt kumminkin sitten syntinen edelleen? Kuka minun syntini sitten oikeesti antaa anteeksi? Keneen minun nyt sitten pitäisi uskoakkaan jotta saisin syntini anteeksi? Vai saako niitä anteeksi laisinkaan?

Kummalliseksi menee jos synnissä kokoajan elää! Mutta joka tapauksessa minä uskon syntini Jeesuksessa anteeksi saaduiksi ja niin kehoitan uskomaan muitakin!

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

että mitä Jeesus on antanut uskovalle anteeksi? Eikö Hän ole antanut kaikki synnit anteeksi? Näin minä Raamatustani olen ymmärtänyt! Vai olenko minä sitten ymmärtänyt väärin, kun uskon että Jeesuksen veressä olen syntini anteeksi saanut? Niin, että olenos minä nyt kumminkin sitten syntinen edelleen? Kuka minun syntini sitten oikeesti antaa anteeksi? Keneen minun nyt sitten pitäisi uskoakkaan jotta saisin syntini anteeksi? Vai saako niitä anteeksi laisinkaan?

Kummalliseksi menee jos synnissä kokoajan elää! Mutta joka tapauksessa minä uskon syntini Jeesuksessa anteeksi saaduiksi ja niin kehoitan uskomaan muitakin!

Il-Mari:
        "Keneen minun nyt sitten pitäisi uskoakkaan jotta saisin syntini anteeksi? Vai saako niitä anteeksi laisinkaan?
        --
        Kyllä Saat!

Et tainnut lukea edellistä viestiäni kunnolla!
        ---
        Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
        Mistä tämä jalkojen epäpuhtaus pesemisen jälkeen?
        Miksi kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?

Mitä sinä ymmärrät jalkojen pesulla?

• Sirpa Rajala

Il-Mari:
        "Keneen minun nyt sitten pitäisi uskoakkaan jotta saisin syntini anteeksi? Vai saako niitä anteeksi laisinkaan?
        --
        Kyllä Saat!

---
        Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
        Miksi kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?

kun jalatkin on pesty? Onkos silloin synnitön? Jos ei, niin mitä hyötyä siitä sitten on?

• armosta pelastettu kirjoitti:

perustaa oppia sellaisen väittämän varaan jota ei Raamatussa ole.
        Jos niin teet, oppisi ei perustu Jumalan Sanaan? Mihin se silloin perustuu?

Jos olet syntinen, et kestä tuomiolla etkä Jumalan seurakunnassa.
        Jumala erottaa syntiset ja vanhurskaat. Syntiset ovat jumalattomia.
        Miksi sinä et erota vanhurskasta ja syntistä?

Psalmi 1
        1. Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
        2. vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
        3. Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
        4. Niin eivät jumalattomat! Vaan he ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.
        5. Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa.
        6. Sillä Herra tuntee vanhurskasten tien, mutta jumalattomain tie hukkuu.

Kysyn vielä Il-Mari

2 Kor 5:21
        Gal 2:16
        Apt 13:38-39
        Room 3:19-30
        Room 5:1

Tässä vain muutama jae jossa uskova on vanhurskas.
        Niitä on enemmänkin Raamatussa. Mutta eiköhän tämä riitä.

• Tapio522eikirj.
        jaikal kirjoitti:

perustaa oppia sellaisen väittämän varaan jota ei Raamatussa ole.
        Jos niin teet, oppisi ei perustu Jumalan Sanaan? Mihin se silloin perustuu?

Jos olet syntinen, et kestä tuomiolla etkä Jumalan seurakunnassa.
        Jumala erottaa syntiset ja vanhurskaat. Syntiset ovat jumalattomia.
        Miksi sinä et erota vanhurskasta ja syntistä?

Psalmi 1
        1. Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomain neuvossa eikä astu syntisten teitä eikä istu, kussa pilkkaajat istuvat,
        2. vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!
        3. Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy.
        4. Niin eivät jumalattomat! Vaan he ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.
        5. Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa.
        6. Sillä Herra tuntee vanhurskasten tien, mutta jumalattomain tie hukkuu.

jaikal, joko olet tutkinut, mitä vanhurskas-sana tarkoittaa?
        Kerro, jos olet selvillä siitä!

• Tapio522eikirj.
        jaikal kirjoitti:

Kysyin Il-Marilta:
        Johon jaikal vastasi mm.Gal.2:16
        --
        VAIN USKO KRISTUKSEEN TEKEE VANHURSKAAKSI
        Gal. 2:15-21
        ---
        2:15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
        2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        --
        Juutalaiset pitivät muita kansoja ”pakanasyntisinä” (j.15).
        Juutalaisille oli uskottu Jumalan Sana, laki ja lupaukset (Room. 3:1-2).
        Mutta Jumalan edessä ei kuitenkaan ole eroa juutalaisten ja pakanoiden välillä; Jumalan luokse on vain yksi ainoa tie, joka on kaikille sama.

Miten ihminen tulee Jumalalle kelvolliseksi, miten päästä Hänen yhteyteensä, miten tulla oikeamieliseksi ja vanhurskaaksi?
        Näiden kysymysten kanssa joudumme jokainen kipuilemaan.

Moni pyrkii kyllä elämään kunniallista elämää ollakseen kelpo kansalainen.
        -On kuitenkin eri asia kelvata Jumalalle kuin kelvata ihmisille.
        Moni taas pyrkii omilla hyvillä teoillaan saavuttamaan Jumalan mielisuosion. Tämä syntyy siitä kuvitelmasta, että ihminen voi täyttää kymmenen käskyn lait (21)- vaikka Jumalan lain tehtävä varsinaisesti on murskata tämä luulo ja tehdä ihminen syntiseksi.
        Hänen koko jumalanpalvontansa, jos hänellä sellaista on, on pelkkää yritystä lepyttää vihaisen Jumalan vihaa "hyvillä teoilla" tai omatekoisilla rangaistuksilla ja kieltäymyksillä. Pitemmälle hän ei pääse yrityksessään lähestyä Jumalaa.

Miten sitten kelpaamme Jumalalle?
        Kun uskossa otamme vastaan Kristuksen Vapahtajanamme, Jumala ei lue meille syntejämme, vaan antaa ne Kristuksen tähden anteeksi. Hän pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät.
        Synnittömyydestä ei ole kyse Gal.2:16, kuten annat ymmärtää.
        --
        ”Kirkasta, oi Kristus, meille ristinuhri Golgatan,
        josta meille langenneille loistaa sydän Jumalan.
        Uskon silmä kiinnitä aina kohti ristiä.”
        (Virsi 301:1)
        --
        Vanhurskautettu ihminen saa mahdollisuuden elää vanhurskaasti, Jumalan mielen mukaisesti (1. Joh. 2:29, 3:7).

• Tapio522eikirj.
        jaikal kirjoitti:

Paavali tuo esiin sen, kuinka Jumalan vanhurskaus on nyt ilmoitettu (Room 3:21)ja jokainen ihminen saa ottaa vastaan tämän ilmoituksen ilman mitään erotusta (3:22). Saamme lahjaksi vanhurskauden ”hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa” (24).
        --
        Room.3:19-30 ei taaskaan käy ilmi, että vanhurskas ihminen olisi synnitön!

• jaikal kirjoitti:

Yhdessäkään jakeessa, jotka edellä toit esille ei sanota, että vanhurskas on synnitön.

Voisitko jo selittää, miten ymmärrät sanat:
        1.vanhurskas
        2.vanhurskaus
        3.vanhurskauttaa

Tätä on Tapiokin kysynyt. Vastaukseksi ei riitä, että lue kaikki aikaisemmat selitykseni.
        Tee nyt tähän lyhyt yhteenveto ja nimenomaan sanojen merkityksestä.

• Jonah kirjoitti:

Yhdessäkään jakeessa, jotka edellä toit esille ei sanota, että vanhurskas on synnitön.

Voisitko jo selittää, miten ymmärrät sanat:
        1.vanhurskas
        2.vanhurskaus
        3.vanhurskauttaa

Tätä on Tapiokin kysynyt. Vastaukseksi ei riitä, että lue kaikki aikaisemmat selitykseni.
        Tee nyt tähän lyhyt yhteenveto ja nimenomaan sanojen merkityksestä.

jokainen Jumalasta syntynyt on oikeamielinen eli vanhurskas, joka ei tee syntiä!,:

1. Johanneksen kirje 3
        9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

Samalla tavalla niin kuin Jeesus otti päälleen koko maailman synnit, jokaisen Jumalasta syntyneen pitää ottaa päällensä sen maallisen majansa, jossa on asunut, sekä lähimmäistensä synnit,:

Roomalaiskirje 5
        8 "Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme."

´

• Mohikaani_27 kirjoitti:

Juuri tuon kaltaista edistymistä ja todistamista on varmasti Jumala sinultakin odottanut!

´

• ekivaari kirjoitti:

jokainen Jumalasta syntynyt on oikeamielinen eli vanhurskas, joka ei tee syntiä!,:

1. Johanneksen kirje 3
        9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

Samalla tavalla niin kuin Jeesus otti päälleen koko maailman synnit, jokaisen Jumalasta syntyneen pitää ottaa päällensä sen maallisen majansa, jossa on asunut, sekä lähimmäistensä synnit,:

Roomalaiskirje 5
        8 "Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme."

´

Tarkoitatko, että uskova voi elää täysin synnitöntä elämää?
        Silloinhan Isä meidän-rukouskin olisi turha.

• Tapio522 kirjoitti:

Tarkoitatko, että uskova voi elää täysin synnitöntä elämää?
        Silloinhan Isä meidän-rukouskin olisi turha.

ei elä synnittömästi, sillä aina me lihan heikkoudessa johonkin syntiin lankeamme. Mutta kun olemme uskossa vanhurskautetut, niin saamme ne "automaattisesti" anteeksi Jumaan armosta Jeesuksen kautta. Huomaa nyt se ero mikä on uskosta osattomalla ja jo uskossa olevalla. Uskova on vanhurskas, jos hän lankeaa ei hän maahan sorru sillä Herra tukee hänen kättänsä. Eli se on niinkuin jaikal sanoi "automaatti pesukone". Sillä me varmaankin teemme sellaistakin syntiä joita emme edes synniksi tiedosta, niin Jumala armahtaa silloikin vaikka itse emme tietäisikään syyllistyneemme syntiin. Näin minä olen asian ymmärtänyt, siitä en sitten tiedä olenko ymmärtänyt oikein?

• ml213.
        Il-Mari kirjoitti:

ei elä synnittömästi, sillä aina me lihan heikkoudessa johonkin syntiin lankeamme. Mutta kun olemme uskossa vanhurskautetut, niin saamme ne "automaattisesti" anteeksi Jumaan armosta Jeesuksen kautta. Huomaa nyt se ero mikä on uskosta osattomalla ja jo uskossa olevalla. Uskova on vanhurskas, jos hän lankeaa ei hän maahan sorru sillä Herra tukee hänen kättänsä. Eli se on niinkuin jaikal sanoi "automaatti pesukone". Sillä me varmaankin teemme sellaistakin syntiä joita emme edes synniksi tiedosta, niin Jumala armahtaa silloikin vaikka itse emme tietäisikään syyllistyneemme syntiin. Näin minä olen asian ymmärtänyt, siitä en sitten tiedä olenko ymmärtänyt oikein?

Mutta kun olemme uskossa vanhurskautetut, niin saamme ne "automaattisesti" anteeksi Jumaan armosta Jeesuksen kautta. Huomaa nyt se ero mikä on uskosta osattomalla ja jo uskossa olevalla.
        -----
        Niin, ei tuo vanhurskaus tai Jeesuksen sovitustyö ole mikään automaatti tms. Kun ihminen lankeaa syntiin, niin hänen tulee tehdä parannus,- joka on mielenmuutos ja parannuksen tekemiseen liittyy katumus. Kielteinen mielikuva synnistä ja sen tekemisestä.

No, sekin on totta, ettemme edes tiedosta kaikkia syntejä mitä me teemme eli ymmärryksemme ei riitä tiedostamaan kokonaisutta. Sama tila kuin lapsessa eli meidän pahuudessa tulisi olla lapsen kaltaisia eli mitä ymmärrämme ja tiedämme synnistä, niin siitä tehdä parannus ja muut synnit, mitä emme edes ymmärrä niin kuvaa lapsen tilaa meissä aikuisissa ihmisissä. 1 Kor. 14:20

Niin, tuo automaatti johtaa helposti väärin ymmärrykseen eli ihminen saisi elää kuin siat pellossa. Paremminkin kun Pyhä Henki tiedostaa ihmisen tietoisuuteen tekemänsä synnin, niin parannuksen tekemisen jälkeen ihminen saa automaattisesti syntinsä anteeksi. "Joka syntinsä tunnustaa, ja hylkää se saa armon.".

• Il-Mari kirjoitti:

Il-Mari: "Uskovainen ei elä synnittömästi, sillä aina me lihan heikkoudessa johonkin syntiin lankeamme. Mutta kun olemme uskossa vanhurskautetut, niin saamme ne "automaattisesti" anteeksi Jumalan armosta Jeesuksen kautta".

Sirpa Rajala kirjoitti:
        "Vanhurskas on synnitön. Mutta jos vanhurskas lankeaa syntiin, niin silloinhan hän ei ole enää synnitön jos tietoisesti syntiin lankeaa. Näinhän täällä on opetettu"!
        ---
        Kysynkin:
        Onko uskova välillä synnitön ja välillä taas syntinen (esim. silloin, kun lankeaa "tietoiseen" syntiin)?
        Jos uskova tekee "tiedostamattomia" syntejä, niin onko hän silloinkin synnitön vai syntinen?

• ml213. kirjoitti:

Mutta kun olemme uskossa vanhurskautetut, niin saamme ne "automaattisesti" anteeksi Jumaan armosta Jeesuksen kautta. Huomaa nyt se ero mikä on uskosta osattomalla ja jo uskossa olevalla.
        -----
        Niin, ei tuo vanhurskaus tai Jeesuksen sovitustyö ole mikään automaatti tms. Kun ihminen lankeaa syntiin, niin hänen tulee tehdä parannus,- joka on mielenmuutos ja parannuksen tekemiseen liittyy katumus. Kielteinen mielikuva synnistä ja sen tekemisestä.

No, sekin on totta, ettemme edes tiedosta kaikkia syntejä mitä me teemme eli ymmärryksemme ei riitä tiedostamaan kokonaisutta. Sama tila kuin lapsessa eli meidän pahuudessa tulisi olla lapsen kaltaisia eli mitä ymmärrämme ja tiedämme synnistä, niin siitä tehdä parannus ja muut synnit, mitä emme edes ymmärrä niin kuvaa lapsen tilaa meissä aikuisissa ihmisissä. 1 Kor. 14:20

Niin, tuo automaatti johtaa helposti väärin ymmärrykseen eli ihminen saisi elää kuin siat pellossa. Paremminkin kun Pyhä Henki tiedostaa ihmisen tietoisuuteen tekemänsä synnin, niin parannuksen tekemisen jälkeen ihminen saa automaattisesti syntinsä anteeksi. "Joka syntinsä tunnustaa, ja hylkää se saa armon.".

""Niin, tuo automaatti johtaa helposti väärin ymmärrykseen eli ihminen saisi elää kuin siat pellossa.""

Jos eläisit noin kun kuvailet, niin ethän sinä olisikaan silloin uskossa, vaan eläisit synnissä ja olisit Jumalan armoa vailla. Eli silloin olisi samassa tilanteessa kuin kuka tahansa uskomaton ihminen.

Vanhurskas ei elä synnissä ja uskomaton elää synnissä. Huomaatko sen eron? Vanhurskas on uskossa Jeesukseen saanut jo syntinsä anteeksi ja elää vanhurskaana Jumalan armon alla. En ymmärrä miten tämä asia voi joillekuille olla niin vaikea ymmärtää ja käsittää?

• Tapio522 kirjoitti:

Il-Mari: "Uskovainen ei elä synnittömästi, sillä aina me lihan heikkoudessa johonkin syntiin lankeamme. Mutta kun olemme uskossa vanhurskautetut, niin saamme ne "automaattisesti" anteeksi Jumalan armosta Jeesuksen kautta".

Sirpa Rajala kirjoitti:
        "Vanhurskas on synnitön. Mutta jos vanhurskas lankeaa syntiin, niin silloinhan hän ei ole enää synnitön jos tietoisesti syntiin lankeaa. Näinhän täällä on opetettu"!
        ---
        Kysynkin:
        Onko uskova välillä synnitön ja välillä taas syntinen (esim. silloin, kun lankeaa "tietoiseen" syntiin)?
        Jos uskova tekee "tiedostamattomia" syntejä, niin onko hän silloinkin synnitön vai syntinen?

tuo asia ole täällä jo niin monet kerrat selostettu että pitäisi sinunkin se tietää?

Mutta yritän nyt vielä kertoa mitä olen "täällä oppinut". Eli uskovainen on vanhurskas ja näin ollen synnitön Jumalan näkökulmasta katsottuna. No jos ja kun hän lankeaa, niin Jumalan armo vapauttaa hänen synnistä Jeesuksen kautta välittömästi, eli Jumala ei lue hänelle sitä syntiä mitä hän tahtomattaan tekee, vaan artmahtaa hänet heti. Eli vanhurskas on synnitön jatkuvasti Jumalasta katsottuna.

On sitten eri asia kokonaan jos uskovainen henkilö paaduttaa sydämensä eikä ole kuuliainen Jumalle. Mutta tämähän onkin sitten toinen juttu. Nyt käsiteltiin uskossa olevaa vanhurskasta.

Ps: Toivottavsti tätä ei nyt kukaan ota opetuksenani, vaan tämä on käsitykseni kyseisestä asiasta!

• Il-Mari kirjoitti:

tuo asia ole täällä jo niin monet kerrat selostettu että pitäisi sinunkin se tietää?

Mutta yritän nyt vielä kertoa mitä olen "täällä oppinut". Eli uskovainen on vanhurskas ja näin ollen synnitön Jumalan näkökulmasta katsottuna. No jos ja kun hän lankeaa, niin Jumalan armo vapauttaa hänen synnistä Jeesuksen kautta välittömästi, eli Jumala ei lue hänelle sitä syntiä mitä hän tahtomattaan tekee, vaan artmahtaa hänet heti. Eli vanhurskas on synnitön jatkuvasti Jumalasta katsottuna.

On sitten eri asia kokonaan jos uskovainen henkilö paaduttaa sydämensä eikä ole kuuliainen Jumalle. Mutta tämähän onkin sitten toinen juttu. Nyt käsiteltiin uskossa olevaa vanhurskasta.

Ps: Toivottavsti tätä ei nyt kukaan ota opetuksenani, vaan tämä on käsitykseni kyseisestä asiasta!

Il-Mar: i"Eiköhän tuo asia ole täällä jo niin monet kerrat selostettu että pitäisi sinunkin se tietää"?
        --
        Miksi närkästyt?
        En saanut vastausta kysymyksiini!

Onko se niin vaikeaa tunnustaa, että uskovinakin olemme syntisiä ("armahdettuja syntisiä").
        Viheliäinen Paavali ilmaisee asian jopa niinkin voimakkaasti, että hän ON "syntisistä suurin".
        Miksi me emme tekisi samoin?
        Onko esteenä lihallinen mielemme?

• ml213.
        Il-Mari kirjoitti:

""Niin, tuo automaatti johtaa helposti väärin ymmärrykseen eli ihminen saisi elää kuin siat pellossa.""

Jos eläisit noin kun kuvailet, niin ethän sinä olisikaan silloin uskossa, vaan eläisit synnissä ja olisit Jumalan armoa vailla. Eli silloin olisi samassa tilanteessa kuin kuka tahansa uskomaton ihminen.

Vanhurskas ei elä synnissä ja uskomaton elää synnissä. Huomaatko sen eron? Vanhurskas on uskossa Jeesukseen saanut jo syntinsä anteeksi ja elää vanhurskaana Jumalan armon alla. En ymmärrä miten tämä asia voi joillekuille olla niin vaikea ymmärtää ja käsittää?

Lie jaikalin ja sinun näkemykset laajemminkin yleisiä Helluntaipuolueessa ja tässä valossa katsottuna ymmärrän puolueenne sisällä olevat huoraamiset ja muut syntikäyttäytymiset ja ,-jopa niiden puolustamiset.

Tätä tarkoitan, miten helposti armo käsitetään jokisikin automaatiksi, ja syntiä ei sanota synniksi,- josta on tehtävä parannus. Siis pasuunan on annettava selökeä ääni, tänäkin päivänä.

• Sirpa Rajala
        Tapio522 kirjoitti:

Il-Mar: i"Eiköhän tuo asia ole täällä jo niin monet kerrat selostettu että pitäisi sinunkin se tietää"?
        --
        Miksi närkästyt?

Onko se niin vaikeaa tunnustaa, että uskovinakin olemme syntisiä ("armahdettuja syntisiä").
        Viheliäinen Paavali ilmaisee asian jopa niinkin voimakkaasti, että hän ON "syntisistä suurin".

aakin Il-Marin vastauksesta hyvin selvän sain mitä hän tarkoittaa. Kumma kyllä kun sinulle se niin vaiketa ymmärtää samoin kun jaikalin opetus. Tuosta kyllä ymmärtää varmasti jokainen uudestisyntynyt mitä Il-Mari tarkoitaa.

>>>Mutta yritän nyt vielä kertoa mitä olen "täällä oppinut". Eli uskovainen on vanhurskas ja näin ollen synnitön Jumalan näkökulmasta katsottuna. No jos ja kun hän lankeaa, niin Jumalan armo vapauttaa hänen synnistä Jeesuksen kautta välittömästi, eli Jumala ei lue hänelle sitä syntiä mitä hän tahtomattaan tekee, vaan artmahtaa hänet heti. Eli vanhurskas on synnitön jatkuvasti Jumalasta katsottuna.

• Sirpa Rajala kirjoitti:

aakin Il-Marin vastauksesta hyvin selvän sain mitä hän tarkoittaa. Kumma kyllä kun sinulle se niin vaiketa ymmärtää samoin kun jaikalin opetus. Tuosta kyllä ymmärtää varmasti jokainen uudestisyntynyt mitä Il-Mari tarkoitaa.

>>>Mutta yritän nyt vielä kertoa mitä olen "täällä oppinut". Eli uskovainen on vanhurskas ja näin ollen synnitön Jumalan näkökulmasta katsottuna. No jos ja kun hän lankeaa, niin Jumalan armo vapauttaa hänen synnistä Jeesuksen kautta välittömästi, eli Jumala ei lue hänelle sitä syntiä mitä hän tahtomattaan tekee, vaan artmahtaa hänet heti. Eli vanhurskas on synnitön jatkuvasti Jumalasta katsottuna.

Sirpa Karjalainen, miksi sinäkään et vastaa kysymykseeni, vaan vedät esiin "uudestisyntymiskortin". (Aikaisemmin vedit esiin Pyhä Henki-kortin. Montakohan erilaista korttia sinulla on vielä "jemmassa"?).

Tästä ei olekkaan nyt kysymys: "Saamme lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa”.
        ---
        Toistan vielä kysymykseni, jospa jompi kumpi rohkeneisi vastata.

Ensin väitteenne:

Sirpa Rajala kirjoitti:
        ---
        Kysynkin:

• Sirpa Rajala
        Tapio522 kirjoitti:

Sirpa Karjalainen, miksi sinäkään et vastaa kysymykseeni, vaan vedät esiin "uudestisyntymiskortin". (Aikaisemmin vedit esiin Pyhä Henki-kortin. Montakohan erilaista korttia sinulla on vielä "jemmassa"?).

Tästä ei olekkaan nyt kysymys: "Saamme lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa”.
        ---
        Toistan vielä kysymykseni, jospa jompi kumpi rohkeneisi vastata.

Ensin väitteenne:

Sirpa Rajala kirjoitti:
        ---
        Kysynkin:

>>>Kysynkin:

• Tapio522 kirjoitti:

--
        Miksi närkästyt?

""Miksi närkästyt?"" En närkästynyt, mutta kun samaa asiaa on jo puitu päiväkausia ja sinulle on asia selitetty lukuisia kertoja ja aina vain kysyt samaa asiaa, niin turhauttavaltahan se tuntuu kun ei lainkaan mene sinulle perille. Vanhurskas on synnitön Jumalan näkökulmasta katsoen. Miten sen sinulle selvemmin voisi sanoa? Minä en selvemmin osaa sanoa!

• Il-Mari kirjoitti:

""Miksi närkästyt?"" En närkästynyt, mutta kun samaa asiaa on jo puitu päiväkausia ja sinulle on asia selitetty lukuisia kertoja ja aina vain kysyt samaa asiaa, niin turhauttavaltahan se tuntuu kun ei lainkaan mene sinulle perille. Vanhurskas on synnitön Jumalan näkökulmasta katsoen. Miten sen sinulle selvemmin voisi sanoa? Minä en selvemmin osaa sanoa!

Olet ollut Il-Mari selvästi kiinnostunut vanhurskauttamisesta ja synnittömyydestä.

Olen huomannut, miten tarkoin olet tutkinut jaikalin vanhurskauttamis/synnittömyys-
        opetusta ja miten olet taivutellut itseäsi omaksumaan tuon "uuden ja oudon opin".

Voisitko ystävällisesti hetken tutkailla myös minun aloituksessani olevaa näkemystä
        siitä, miten Jeesus kutsuu meitä VAPAUTEEN synnin orjuudesta. Kiinnostaako tuo
        JEESUKSEN kutsu ja kehotus sinua enää, kun olet "pesukoneen imuun päässyt" :) ?

• Il-Mari kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8794281

Laitan vielä linkin, että osut siihen tarkoittamaani aloitukseen.

Odotan rakentavaa kommenttiasi pelastuksemme perusteisiin!

• Il-Mari kirjoitti:

Il-Mari: "....mutta kun samaa asiaa on jo puitu päiväkausia ja sinulle on asia selitetty lukuisia kertoja ja aina vain kysyt samaa asiaa, niin turhauttavaltahan se tuntuu kun ei lainkaan mene sinulle perille. Vanhurskas on synnitön Jumalan näkökulmasta katsoen..."
        ---
        Minäkin olen yrittänyt selvittää useita kertoja, että vanhurskaus ei tarkoita synnittömyyttä.
        Miksi tämä ei mene lainkaan sinulle perille?

Kerrataan vielä Jonahin sanoin:
        "Yhteenvetona totean, että sanan vanhurskas ei milloinkaan voida tulkita merkitsevän synnitöntä.
        Ei siitä huolimatta,että eräät täällä omasta mielestään sellaisia ovat. Ja kehtaavat vielä opettaa tätä raamatun totuutena. Ja kehtaavat väittää, että Jumala katsoo meidän syntisyyttämme sormien läpi ja Jeesuksen ”läpi”. Eikä katso ”lantin” toiselle puolelle.
        --
        1.Joh.1:8-10
        --
        1:8 Jos sanomme, ETTEI MEILLÄ OLE SYNTIÄ, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1:10 Jos sanomme, ETTEMME OLE SYNTIÄ TEHNEET, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
        -
        Uskotaan, mitä Johannes kirjoittaa.
        Ei eksytetä itseämme (8), eikä tehdä Jumalasta valehtelijaa (10).

• Il-Mari..
        Semper.Fidelis kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8794281

Laitan vielä linkin, että osut siihen tarkoittamaani aloitukseen.

Odotan rakentavaa kommenttiasi pelastuksemme perusteisiin!

Eikö Jeesus sitten annakkaan syntejä anteeksi?
        Jos antaa, niin miksi sitten vielä olet syntinen?
        Miten vanhurskas syntinen voi päästä taivaaseen kun sinne ei syntistä huolita?

Nämä on asioita joita olen pohdiskellut, kun olen sinun ja Tapion kirjoituksia lukenut.

Toivon vastauksia noihin kysymyksiini!

• Joh.13:1-20

Il-Mari:
        --
        Kyllä Saat!

---

1. Mutta ennen pääsiäisjuhlaa,kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen,että Hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin Hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.

2. Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan,
        sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,

3. niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki Hänen käsiinsä ja että Hän oli lähtenyt
        Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,

4. nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.

5. Sitten Hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja
        pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.

6. Niin Hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi Hänelle: Herra,sinäkö peset
        minun jalkani?

7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: Mitä Minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä
        sen ymmärrät.

8. Pietari sanoi Hänelle: Et ikinä saa pestä minun jalkojani.
        Jeesus vastasi hänelle: Ellen Minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta Minun kanssani.

9. Simon Pietari sanoi Hänelle: Älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää

10. Jeesus sanoi hänelle: Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään,
        ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki.

11. Sillä Hän tiesi kavaltajansa; sentähden Hän sanoi: Ette kaikki ole puhtaat.

12. Kun Hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle
        sanoi Hän heille: Ymmärrättekö, mitä Minä olen teille tehnyt?

13. Te puhuttelette Minua opettajaksi ja Herraksi ja oikein te sanotte, sillä se Minä olen.

14. Jos siis Minä, teidän Herranne ja opettajanne olen pessyt teidän jalkanne, olette
        tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.

15. Sillä Minä annoin teille esikuvan, että te myös niin tekisitte, kuin Minä olen teille
        tehnyt.

16. Totisesti, totisesti Minä sanon teille: Ei ole palvelija Herraansa suurempi eikä
        lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

17. Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos sen teette.

18. En Minä puhu teistä kaikista: Minä tiedän, ketkä olen valinnut; mutta tämän
        kirjoituksen piti käymän toteen: Joka Minun leipääni syö, on nostanut kantapäänsä
        Minua vastaan.

19. Jo nyt Minä sanon teille, ennenkuin se tapahtuu, että te, kun se tapahtuu
        uskoisitte, että Minä olen se.

20. Totisesti, totisesti Minä sanon teille: Joka ottaa vastaan sen, jonka Minä lähetän,
        se ottaa vastaan Minut; mutta joka ottaa vastaan Minut, se ottaa vastaan Hänet,joka
        on Minut lähettänyt.

--------------------------

JEESUS PESEE OPETUSLASTENSA JALAT

Jeesuksen teon merkitys. Opetuslasten jalkojen peseminen havainnolistaa sen tosiasian
        että uudestisyntymisen kertakaikkisen "kylvyn" jälkeen uskova tarvitsee jatkuvaa puhdistusta. "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on
        kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki (viittaus Juudaaseen).

Taustalla on ajatus kylpylästä kotiin palaavasta henkilöstä, jonka jalat likaantuvat
        kotimatkalla.

Uskova on uudestisyntymisessä kyllä kertakaikkiaan puhdistunut (Hebr. 10:1-12)
        mutta hänen on tunnustettava kaikki ne synnit, jotka päivittäin tahraavat hänet
        tässä synnin täyttämässä maailmassa ( Efes. 5:25-27, 1Joh.1:9)
        Synnin tahraama Jumalan lapsi ei voi olla yhteydessä Kristukseen; siksi Pietarinkin
        jalat oli pestävä. Jeesuksen käskyyn sisältyy ajatus siitä, että uskovien on oltava
        anteeksiantavaisia toisiaan kohtaan. (Efes. 4:32)

• Il-Mari.. kirjoitti:

Eikö Jeesus sitten annakkaan syntejä anteeksi?
        Jos antaa, niin miksi sitten vielä olet syntinen?
        Miten vanhurskas syntinen voi päästä taivaaseen kun sinne ei syntistä huolita?

Nämä on asioita joita olen pohdiskellut, kun olen sinun ja Tapion kirjoituksia lukenut.

Toivon vastauksia noihin kysymyksiini!

1) >>Eikö Jeesus sitten annakkaan syntejä anteeksi?>Jos antaa, niin miksi sitten vielä olet syntinen?

• jaikall

1) >>Eikö Jeesus sitten annakkaan syntejä anteeksi?>Jos antaa, niin miksi sitten vielä olet syntinen?

>>>Taivaaseen nimenomaan huolitaan kaikki armahdetut, Jeesuksen verellä puhdistetut syntiset.

• jaikall kirjoitti:

>>>Taivaaseen nimenomaan huolitaan kaikki armahdetut, Jeesuksen verellä puhdistetut syntiset.

ruutiasi veivaamalla epätoivon vimmalla syntinen -sanaa pois näkyviltäsi.
        Onko tuo yliherkkyys osoitus jostain mennariteologisesta tartunnasta?

Sinun ei pitäisi koko ajan keskittyä taivaallisen näkövinkkelin tarkasteluun.
        Me olemme ja elämme armon aikaa täällä ajassa ja meidän on toimittava
        tästä ajallisesta todellisuudesta käsin. Jätä Jumalan huoleksi se, millä
        nimityksellä meitä taivaassa kutsutaan. Hellitä se murhe mielestäsi!

Sekoitat vielä oman pääsi lisäksi jonkun muunkin herkkähermoisen uskoa,
        kun järkeilet ajan rajan tuon puoleisilla käsitteillä. Kaikki synnit kirpoavat
        Jeesuksen nimessä varmasti niiltä, jotka todetaan syyttömiksi viimeisellä
        tuomiolla. Synti ei pääse taivaaseen, mutta synnistä armahdettuja olemme
        siellä perilläkin.

Miksi mahdat vaivata päätäsi termeillä, jotka ovat selviä jokaiselle uskovalle,
        ellei hän eksy järkeilemään sinun tavallasi tyhjää terminologista löpinää.
        Meillä ON vielä syntiä ja pahimmillaan olemme vieläpä synnin orjia, ellemme
        ole Jumalan armon avulla ja armon kasvattamina saaneet voittoa synnistä.

Sinun kannattaisi vaihteeksi siirtyä tutkimaan sitä aihepiiriä, jonka olen
        tänään aloituksessani "VAPAUS synnin orjalle" ottanut esille. Siitä voisit
        saada uutta näköalaa siihen, mikä meille on arjen keskellä ratkaisevinta:
        voittaa synti päivittäisessä kilvoittelussa. Se tarkoittaa vanhurskauden ja
        Jumalan tahdon TEKEMISTÄ eikä vain teoreettista ja tyhjää puhumista.

.

• jaikall

ruutiasi veivaamalla epätoivon vimmalla syntinen -sanaa pois näkyviltäsi.
        Onko tuo yliherkkyys osoitus jostain mennariteologisesta tartunnasta?

Sinun ei pitäisi koko ajan keskittyä taivaallisen näkövinkkelin tarkasteluun.
        Me olemme ja elämme armon aikaa täällä ajassa ja meidän on toimittava
        tästä ajallisesta todellisuudesta käsin. Jätä Jumalan huoleksi se, millä
        nimityksellä meitä taivaassa kutsutaan. Hellitä se murhe mielestäsi!

Sekoitat vielä oman pääsi lisäksi jonkun muunkin herkkähermoisen uskoa,
        kun järkeilet ajan rajan tuon puoleisilla käsitteillä. Kaikki synnit kirpoavat
        Jeesuksen nimessä varmasti niiltä, jotka todetaan syyttömiksi viimeisellä
        tuomiolla. Synti ei pääse taivaaseen, mutta synnistä armahdettuja olemme
        siellä perilläkin.

Miksi mahdat vaivata päätäsi termeillä, jotka ovat selviä jokaiselle uskovalle,
        ellei hän eksy järkeilemään sinun tavallasi tyhjää terminologista löpinää.
        Meillä ON vielä syntiä ja pahimmillaan olemme vieläpä synnin orjia, ellemme
        ole Jumalan armon avulla ja armon kasvattamina saaneet voittoa synnistä.

Sinun kannattaisi vaihteeksi siirtyä tutkimaan sitä aihepiiriä, jonka olen
        tänään aloituksessani "VAPAUS synnin orjalle" ottanut esille. Siitä voisit
        saada uutta näköalaa siihen, mikä meille on arjen keskellä ratkaisevinta:
        voittaa synti päivittäisessä kilvoittelussa. Se tarkoittaa vanhurskauden ja
        Jumalan tahdon TEKEMISTÄ eikä vain teoreettista ja tyhjää puhumista.

.

>>>Miksi mahdat vaivata päätäsi termeillä, jotka ovat selviä jokaiselle uskovalle,

• jaikall
        jaikall kirjoitti:

>>>Miksi mahdat vaivata päätäsi termeillä, jotka ovat selviä jokaiselle uskovalle,

luuletko todella että sinä vapautat synnin orjia haukkumalla minua ja minun opetustani?
        Siitähän sinun "vapauskirjoituksessasi" on suurimmaksi osaksi kysymys.
        Synnin orjat kavahtavat sellaista "opetusta". Kristus on Hän joka vapauttaa, ei jaikalin haukkumiset vapauta ketään.
        Kristus Jeesus on Jumalan lihaan tullut Sana. Jumalan armo ilmestyi pelastukseksi Jeesuksessa Kristuksessa ts. Jumalan Sanassa. Julista sinäkin Kristusta ja armon evankeliumia, Hänen Sanaansa. Silloin voisi joku synnin orja vapautuakin. Ps. uskovat eivät ole synnin orjia (Room 6:17-18,22).

• Room.6:12-23
        jaikall kirjoitti:

luuletko todella että sinä vapautat synnin orjia haukkumalla minua ja minun opetustani?
        Synnin orjat kavahtavat sellaista "opetusta". Kristus on Hän joka vapauttaa, ei jaikalin haukkumiset vapauta ketään.
        Kristus Jeesus on Jumalan lihaan tullut Sana. Jumalan armo ilmestyi pelastukseksi Jeesuksessa Kristuksessa ts. Jumalan Sanassa. Julista sinäkin Kristusta ja armon evankeliumia, Hänen Sanaansa. Silloin voisi joku synnin orja vapautuakin. Ps. uskovat eivät ole synnin orjia (Room 6:17-18,22).

Pyhitys poistaa lainalaisuuden ongelman.

Paavalin julistama armon evankeliumi ei anna lupaa synnissä elämiseen,
        "sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain,vaan armon alla"

Laki sanoo:
        "Tee, niin saat elää"
        Armo sanoo:
        "Elä, niin saat tehdä"

Armosta elävällä on siunattu voimanlähde, jonka varassa hän tekee
        Jumalalle mieluisia tekoja ja kantaa hyvää hedelmää.

Jumala on siis ilmoittanut, ettei uskova ole enää lain alla.

Tämän ajatuksen vääristelijöille Paavali vastaa, että armosta pyhittyminen
        ei suinkaan anna lupaa synnin tekemiseen, vaan itseasiassa se vapauttaa
        synnin vallasta.

Paavali asettaa vastakkain orjuuden, josta armosta saatava pyhitys
        vapauttaa ja vapauden, jonka se antaa; hän puhuu ensin palvelijoista ja
        isännistä ja sitten kahden eri elämäntavan seurauksista.

Vastakkain on kaksi isäntää: henkilöitynyt synti, sekä Jumala Kristuksessa

Orjuus johtaa kuolemaan, vapaus sitä vastoin vie elämään.

Ihmiset ovat joko synnin orjia tai vanhurskauden palvelijoita.

Seuraus tästä asiaintilasta on joko "kuolema" ja "hedelmättömyys" tai
        "pyhitys" ja "iankaikkinen elämä"

Synnin palkan, kuoleman, vastakohta on Jumalan lahja, ikuinen elämä.

• Joh.13:1-20 kirjoitti:

1. Mutta ennen pääsiäisjuhlaa,kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen,että Hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin Hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.

2. Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan,

3. niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki Hänen käsiinsä ja että Hän oli lähtenyt

4. nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.

5. Sitten Hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja

6. Niin Hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi Hänelle: Herra,sinäkö peset
        minun jalkani?

7. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: Mitä Minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä
        sen ymmärrät.

Jeesus vastasi hänelle: Ellen Minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta Minun kanssani.

9. Simon Pietari sanoi Hänelle: Älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää

10. Jeesus sanoi hänelle: Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään,

12. Kun Hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle

13. Te puhuttelette Minua opettajaksi ja Herraksi ja oikein te sanotte, sillä se Minä olen.

14. Jos siis Minä, teidän Herranne ja opettajanne olen pessyt teidän jalkanne, olette

15. Sillä Minä annoin teille esikuvan, että te myös niin tekisitte, kuin Minä olen teille
        tehnyt.

16. Totisesti, totisesti Minä sanon teille: Ei ole palvelija Herraansa suurempi eikä

kirjoituksen piti käymän toteen: Joka Minun leipääni syö, on nostanut kantapäänsä
        Minua vastaan.

20. Totisesti, totisesti Minä sanon teille: Joka ottaa vastaan sen, jonka Minä lähetän,
        se ottaa vastaan Minut; mutta joka ottaa vastaan Minut, se ottaa vastaan Hänet,joka
        on Minut lähettänyt.

Jeesuksen teon merkitys. Opetuslasten jalkojen peseminen havainnolistaa sen tosiasian
        että uudestisyntymisen kertakaikkisen "kylvyn" jälkeen uskova tarvitsee jatkuvaa puhdistusta. "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on
        kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki (viittaus Juudaaseen).

Taustalla on ajatus kylpylästä kotiin palaavasta henkilöstä, jonka jalat likaantuvat
        kotimatkalla.

Synnin tahraama Jumalan lapsi ei voi olla yhteydessä Kristukseen; siksi Pietarinkin
        jalat oli pestävä. Jeesuksen käskyyn sisältyy ajatus siitä, että uskovien on oltava

Tapio kirjoitti: "Taustalla on ajatus kylpylästä kotiin palaavasta henkilöstä, jonka jalat likaantuvat kotimatkalla."

Juuri näin. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Tällä Jeesus-tiellä jalkamme likaantuvat matkalla taivaan kotiin Isän luokse. Sille me emme mahda mitään, vaikka kuinka pyrkisimme kilvoittelemaan voittaaksemme lihan himot. Lankeamme syntiin kerta toisensa jälkeen ja silloin meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.
        Silloin Jumala vanhurskauttaa meidät Jeesuksen ansioiden kautta eli vapauttaa meidät syyllisyydestä. Mutta sama jalkojen likaantuminen synnissä toistuu päivästä toiseen. Ja ne on taas pestävä rukoilemalla armoa.

Siunauksellista kotimatkaa kaikille vaeltajille.

• Jonah kirjoitti:

Tapio kirjoitti: "Taustalla on ajatus kylpylästä kotiin palaavasta henkilöstä, jonka jalat likaantuvat kotimatkalla."

Juuri näin. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Tällä Jeesus-tiellä jalkamme likaantuvat matkalla taivaan kotiin Isän luokse. Sille me emme mahda mitään, vaikka kuinka pyrkisimme kilvoittelemaan voittaaksemme lihan himot. Lankeamme syntiin kerta toisensa jälkeen ja silloin meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.
        Silloin Jumala vanhurskauttaa meidät Jeesuksen ansioiden kautta eli vapauttaa meidät syyllisyydestä. Mutta sama jalkojen likaantuminen synnissä toistuu päivästä toiseen. Ja ne on taas pestävä rukoilemalla armoa.

Joh.13:1-20 kirjoitti: "Taustalla on ajatus kylpylästä kotiin palaavasta henkilöstä, jonka jalat likaantuvat kotimatkalla."
        --
        Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
        Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti jo puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
        (Missä se tapahtui, (kylpylässäkö?)- joku voi tietää paremmin)

Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
        Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
        --
        Eikö Jeesuksen sanojen mukaan kylpenyt tullakseen puhtaaksi kuitenkin tarvitse vielä jalkojen pesemistä?

Läpi koko elämän pestään jalat, myös niiden, jotka jo ovat kokonaan puhtaat, niin kuin hän sanoo:
        "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat" (Joh. 13:14).
        Kaikki synnit on pesty pois ja kuitenkin on jäljelle jäänyt jotakin, mikä on pestävä.
        Miksi synti vielä on pestävä pois, ellei siksi, että se todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.
        --
        Oikein Jonah kirjoittaa:
        "Lankeamme syntiin kerta toisensa jälkeen ja silloin meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen".

• Joh.13:1-20 kirjoitti:

minun jalkani?

sen ymmärrät.

tehnyt.

Minua vastaan.

on Minut lähettänyt.

kotimatkalla.

Joh.13:1-20: "Jeesuksen käskyyn sisältyy ajatus siitä, että uskovien on oltava
        --
        Niinpä kristityt rukoilevatkin:
        "Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet".
        "Itse mielestään synnittömän" on mahdotonta sydämestään rukoilla tätä Herramme meille opettamaa rukousta.
        --
        Laitan vielä lainaamaasi Ef. 4:ttä lukua enemmän.
        OHJEITA UUTEEN ELÄMÄÄN
        Ef. 4:25-32/Gal.5:13-26
        --
        4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
        4:31 Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
        4:32 Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.
        ---
        Uskoontultuaankin synti edelleenkin vaikuttaa meissä. Se ei lopullisesti ole poissa elämästämme (Room. 7:17).

Mutta uusi elämä Kristuksen kanssa merkitsee sodanjulistusta vanhalla ihmiselle.
        Näyttää siltä etteivät kristityt, joille Paavali kirjoittaa, olleet päässeet pyhityselämässään kovinkaan pitkälle. He valehtelevat, varastavat, he kiroilevat, rähisevät ja sättivät toisiaan (28,29). Miten on meidän laitamme?

Tuon tähän rinnalle Gal. 5:13-26.
        Näissä jakeissa Paavali tuo esiin Hengen ja lihan teot. Galatian kristityistä Paavalilla ei ole paljon hyvää sanottavaa:
        ”...jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä (j.15).
        Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan,...”(16,17).
        Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme(25,26).

Kristityn vapaus ja lähimmäisenrakkaus kulkevat käsikädessä (j.13,14). Ihminen on luonnostaan itsekäs ja haluaa elää omien mielihalujensa mukaan.
        Itsekäs ihminen tavoittelee vain omaa kunniaa ja kadehtii muita (j.26). Tämä ilmeni Galatian seurakunnissa ankarina sisäisinä riitoina (j.15).

Galatalaiset ovat kuin tappeleva koiralauma, jossa rähistään ja purraan. Itsellänikin oli koira.
        Joskus koirapuistossa koirien kesken on sattunut uhkaavia tappelutilanteita, jolloin omaa koiraani on purtu. Aina ei ihmisenkään väliintulo rauhoita heti koiria. Samankaltaisessa tilanteessa on Paavalikin Galatian kristittyjen suhteen; hän kehoittaa tappelijoita säilyttämään malttinsa, etteivät perinjuurin tee loppua toisistaan (j.15).

Jakeissa 19-23 Paavali esittää kaksi toisilleen vastakkaista luetteloa: 1) lihan teot (j. 19-21) ja 2) Hengen hedelmä (22,23).
        Tässä joudumme itsetutkistelun paikalle itse kukin!
        Vaellammeko me Hengen johdatuksessa vai toteutammeko oman itsekkään luontomme mielihaluja (10).
        Älkäämme saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä (Ef. 4:30)!
        --
        ”Sinä tahdot puhtautta,
        Pyhä pyydät pyhyyttä,
        vihaat synnin saastaisuutta,
        vilppiä ja vääryyttä.
        Pyhitä siis mieleni,
        sydämeni, sieluni,
        puhdista se majaksesi
        sinun siinä ollaksesi”.
        (Virsi 117:6)

• jaikall kirjoitti:

Sinun Raamatun vastainen ja avoimen röyhkeä "opetuksesi" (lue: valheesi) synnittömyydestä
        on tuotava päivänvaloon ja ennen kaikkea siihen valoon, joka Jumalan Sanasta loistaa.

Kyseessä ei ole SINUN eikä kenenkään haukkuminen, vaan valheopettajan paljastaminen.

Sinun harhoillasi saattaa olla hyväkin tarkoitus, inhimillisesti katsottuna. Mutta hengelliseltä
        kannalta kuljet hyvin vaarallisella tiellä yrittäessäsi tuudittaa uskossaan vielä ehkä hauraita
        ja vakiintumattomia ihmisiä Raamatun vastaiseen ja valheelliseen synnittömyysuneen.

Kyse ei ole aivan pienestä näköharhasta, jaikal. Kyse on siitä, miten suhtaudutaan syntiin ja
        sen ruhtinaaseen; siihen ainoaan tekijään, joka erottaa meidät Jumalasta. Sinun missiossasi
        on outo keskipiste: "olet synnitön, unohda taistelu, älä turhia huoli, pesukone on päällä".

Paavalin näkemys asiasta:

1.Kor. 9:24 "Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat,
        mutta yksi saa voittopalkinnon? JUOSKAA niinkuin hän, että sen saavuttaisitte."

• Jonah kirjoitti:

""Lankeamme syntiin kerta toisensa jälkeen ja silloin meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.""

Eikö ole vaarallista uskoa noin? "" Meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani Jumala ole minulle syntiselle armollinen.

Tarkoitan sitä, että jos vanhurskaan tulisi aina rukoilla syntisen rukous, niin mitä sitten ellei kerkeekkään sitä rukoilemaan? Mitä hänelle sitten tapahtuu jos hän syntisenä kuolee sen takia ettei ole kerinnyt rukoilemaan syntejään anteeksi. Voi olla joku onnettomuus tai muuten äkki lähtö ajasta iäisyyteen.

Minusta jaikalin opetus on turvalisempaa ja oikeudenmukaisempaa ja oikeata Jumalan armoa. Siinä vanhurskas on jatkuvasti Jumalan armon alla ja näin ollen synnitön Jumalan näkökulmasta katsottuna. Kuten jaikal asian ilmaisi "automaatti pesussa" koko ajan. Sillä taivaaseen ei syntinen pääse, eikös tässä olla samaamieltä?

Teidän käsityksen mukaanhan tuo olisi aika toivotonta päästä taivaaseen, sillä silloin olisi jatkuvasti syntinen, eikä näinollen olisi pelastuksessa sisällä. Toivon että ymmärrätte minut oikein mitä tarkoitan.

Jaikalin opetuksen mkaanhan vanhurskas on taivaskelpoinen aina, kun hän on Jumalasta katsoen synnitön. Teidän käsityksen mukaanhan näin ei ole! Vaan teidän käsityksen mukaan täytyy jatkuvasti rukoilla syntejään anteeksi, niin on suuri vaara että poistuu ajasta syntisenä kun ei ole ehtinyt syntisen rukousta rukoilemaan. Mitäs sanotte?

• Il-Mari kirjoitti:

""Lankeamme syntiin kerta toisensa jälkeen ja silloin meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.""

Eikö ole vaarallista uskoa noin? "" Meidän on nöyrästi rukoiltava niinkuin publikaani Jumala ole minulle syntiselle armollinen.

Tarkoitan sitä, että jos vanhurskaan tulisi aina rukoilla syntisen rukous, niin mitä sitten ellei kerkeekkään sitä rukoilemaan? Mitä hänelle sitten tapahtuu jos hän syntisenä kuolee sen takia ettei ole kerinnyt rukoilemaan syntejään anteeksi. Voi olla joku onnettomuus tai muuten äkki lähtö ajasta iäisyyteen.

Minusta jaikalin opetus on turvalisempaa ja oikeudenmukaisempaa ja oikeata Jumalan armoa. Siinä vanhurskas on jatkuvasti Jumalan armon alla ja näin ollen synnitön Jumalan näkökulmasta katsottuna. Kuten jaikal asian ilmaisi "automaatti pesussa" koko ajan. Sillä taivaaseen ei syntinen pääse, eikös tässä olla samaamieltä?

Teidän käsityksen mukaanhan tuo olisi aika toivotonta päästä taivaaseen, sillä silloin olisi jatkuvasti syntinen, eikä näinollen olisi pelastuksessa sisällä. Toivon että ymmärrätte minut oikein mitä tarkoitan.

Jaikalin opetuksen mkaanhan vanhurskas on taivaskelpoinen aina, kun hän on Jumalasta katsoen synnitön. Teidän käsityksen mukaanhan näin ei ole! Vaan teidän käsityksen mukaan täytyy jatkuvasti rukoilla syntejään anteeksi, niin on suuri vaara että poistuu ajasta syntisenä kun ei ole ehtinyt syntisen rukousta rukoilemaan. Mitäs sanotte?

Il-Mari kysyy:
        ---
        Minusta taas on vaarallista korottaa itseään ja rukoilla esim. näin:
        "Ole minulle synnittömälle ARMOLLINEN".

Voitko tosiaan lähestyä Jumalaa "itsemielestäsi synnittömänä".
        Eikö siinä piile ylpistymisen vaara?
        Vai miten sinä synnittömänä lähestyt Jumalaa?
        Rukoiletko sinä Isä meidän-rukoustakin vain silloin, kun koet langenneesi syntiin?
        Ja silloin, kun koet olevasi synnitön, ohitat kohdan: "Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin..."?
        --
        Minäkin toivon, että ymmärrät oikein "kärjistetyt" kysymykseni.

• Il-Mari kirjoitti:

Il-Mari: "Teidän käsityksen mukaanhan tuo olisi aika toivotonta päästä taivaaseen, sillä silloin olisi jatkuvasti syntinen,...".
        ---
        Vastasiko Jumala publikaanin rukoukseen?
        Vastaako Jumala meille, kun rukoilemme saman rukouksen?
        Itse uskon, että Jumala kuule syntisen rukouksen ja armahtaa.

Miten Jumala voi "Itsemielestään synnitöntä" armahtaa?
        --
        Virsi 547
        --
        1.
        Joka aamu on armo uus,
        miksi huolta siis kantaa!
        Varjot väistyy ja vajavuus,
        Jeesus voimansa antaa.
        Kiitos Herran, hän auttaa tiellä,
        meidän kanssamme nyt ja aina on,
        täällä suo Isän suosion,
        rauhan luonansa siellä.

2.
        Joka aamu on armo uus,
        huolet voimme siis heittää.
        Rangaistuksenkaan ankaruus
        ei voi armoa peittää.
        Herran hoidosta kiittäkäämme,
        kun hän taivasta varten kasvattaa,
        murheen allakin armahtaa,
        hänen turviinsa jäämme.

3.
        Kaikki entinen katoaa,
        itkun, riemunkin aiheet,
        moni arvoitus ratkeaa,
        uudet alkavat vaiheet.
        Kohta koittaa jo päivä Herran,
        se on hänellä yksin tiedossaan.
        Siksi kiitosta veisaamaan,
        hänen voitto on kerran!

• jaikall
        Jonah kirjoitti:

eräs romaniveli. Kysyin häneltä että oletko uskossa. Hän vastasi jotenkin tähän tapaan: "No ,juu,... en nyt justiinsa ole uskossa mutta eilen kyllä olin uskossa."

Onko sinun uskosi samanlaista? Jos lankeemuksen sattuessa asemasi Jumalan edessä muuttuu vanhurskaasta syntiseksi, silloin et olekaan juuri sillä kertaa uskossa, vai?
        Sitten kun olet taas käynyt polvillasi ja tehnyt parannuksen, olet taas uskossa, vai?

• Betsy67
        Il-Mari kirjoitti:

Room.7:17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.

21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain,
        että paha riippuu minussa kiinni;
        22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni
        lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        Niin kauan kuin uskossa elävä ihminen asuu liharuumiissa, hän on syntinen.
        Kuten edellä Paavalikin todistaa.

Mutta uusi luomus meissä, Jumalan Henki meidän hengessämme, on synnitön,
        eli se UUSI LUOMUS jonka saimme Kristuksessa kun uskoimme Häneen.

Silloin uusi luomus toi tullessaan Jeesuksen vanhurskauden ja sen Jumala lukee hyväksemme.
        Jumalalle ei meistä kukaan kelpaa, mutta koska Jeesus on meissä, on Hän
        vanhurskautemme ja puolustajamme Jumalan edessä.

Liha ja veri eivät peri taivasten valtakuntaa, eikä katoavaisuus(liharuumis)
        peri katoamattomuutta.

Sitä varten saamme Jeesuksen toisessa tulemuksessa ylösnousemusruumiin,
        joka ei ole synnin lain alainen, kuten nykyinen ruumiimme, jossa
        synnitön uusi luomus asuu.

Oletko ymmärtänyt?

• Betsy67
        Sirpa Rajala kirjoitti:

>>>”Ihminen vanhurskautetaan uskon kautta ilman lain tekoja” (Room. 3:28). Uskovan ihmisen Jumala lukee vanhurskaaksi, ikään kuin hänellä ei olisi yhtään syntiä.>>> Oletko sinä uskosta vanhurs­kas?

sen lisäksi sanotaan,, Jos kerran Hengessä elämme, myös Hengessä vaeltakaamme.

Puhutaan siis hengestä jonka saimme vanhurskaudeksemme uudestisyntymisessä
        ja jonka oikeuden meille hankki Jeesus, täytettyään kaiken Jumalan
        vanhurskauden vaatimuksen.

Meidät vanhurskautetaan Jeesuksen tähden, ei oman synnittömyyden, tai hyvyyden takia.

Jumalalle ei kelpaa kukaan muu kuin Jeesus ja ne armahdetaan jotka ovat uskossa hyväksyneet Jeesuksessa olevan Jumalan armon.

Armosta Jumala pelastaa uskon kautta ja vanhurskautemme on Jeesuksen vanhurskautta,
        ei omaa ansiotamme, tai synnittömyyttämme.

Synnittömäksi ei meistä kukaan pääse tässä elämässä,
        mutta Jeesuksessa oleva Jumalan armo ja vanhurskaus ovat suojamme uskonkautta Jeesukseen.

Miksi? Koska Jeesuksen ansio riittää Jumalalle, ei kenenkään muun.
        Jumala tunnustaa uuden liitos Jeesuksessa ja meidät koska uskossa olemme osallisia
        uuden liiton suomista eduista.
        Emme siltikään ole synnittömiä ennenkuin tästä ruumiista irtaannumme.

• Betsy67
        Il-Mari kirjoitti:

vaivoin pelastuu, mihinkä joutuukaan Jumalaton syntinen.

Vanhurskautemme on Jeesuksen vanhurskaus ja ansio Jumalan edessä
        meidän hyväksemme luettuna, koska uskossa turvaamme Jeesukseen.

Vanhurskautettu Jeesuksen veren kautta ja ilman verenvuodatusta
        ei ole anteeksiantamusta.

Jos saat anteeksi ja osaksesi lahjaksi Jeesuksen vanhurskauden, koska Hän
        yksin täytti vanhurskaan Jumalan vanhurskauden vaatimuksen, olet autuas
        uskosi tähden, jonka senkin Jeesus meissä vaikuttaa.

Synnin syyllisyys poistetaan uskosi tähden Jeesuksen vereen ja
        synnin kahleesi katkaistaan uskosi tähden Jeesuksen vereen,
        mutta kuten Paavali kirjoittaa, Paha riippuu minussa kiinni...

Kristus on meissä kirkkauden toivo, ei vielä se kirkkaus joka tekee meistä
        todella vapaita synnin ruumiista.
        Joka on kuollut on vanhurskautunut pois synnistä.

Tässä ajassa se on uskon kautta osanamme Jeesuksessa,
        mutta ei todellisuutta jossa olisimme lankeamattomia ennenkuin olemme päässeet
        tästä ruumiista irti.

Ylösnousemusruumis ei enää pysty tekemään syntiä,
        koska kaikki se mikä lankeemuksen seurauksena meissä kaikissa on,
        se langennut vanha luonto ja himoitseva liha ovat silloin kadonneet.

Siksi sanotaankin, että Liha ja Veri eivät peri taivasten valtakuntaa.
        Niin kauan kuin sinussa on lihaa ja verta, olet Jeesuksessa olevan armon tähden
        ja uskon kautta vanhurskas, et itsesi tähden,
        etkä synnittömänä, vaan Hän
        armahtaa syntisen kun syntinen kääntyy tieltään Jumalan puoleen.

• Betsy67
        Il-Mari kirjoitti:

hyväksyen ja tehden.
        Vaan elää uskosi kautta synnille kuolleena.
        Se tarkoittaa ettet anna lihassasi ja langenneessa luonnossasi
        asuvalle synnille mitään valtaa, vaan Hengellä kuoletat lihan teot.

Synti siis asuu sinussa, mutta voit pitää sen kuolleena Pyhän Hengen ja Hengessä jatkuvasti vaeltamisen kautta.

Silloin Jeesuksessa saamasi lahjavanhurskaus ja uskoontulossa saamasi
        uusi luomus, eli Jeesus sinussa on elämäsi todellinen Herra kaikenaikaa.

Gal.3:1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät,
        joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
        5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän
        keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
        6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin
        hänelle vanhurskaudeksi"?
        7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa
        pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman:
        "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi."
        9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."
        11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."
        12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä."
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

Ehkä tämä auttoi sinua ymmärtämään itsessäsi olevan lihan ja hengen taistelun.

Lisää löydät Roo.8 luvusta.
        Se tarkoittaa uuden luomuksen(Hengen) ja vanhan langenneen synnin luonnon välistä
        taistelua, jota jokainen uskovainen täällä joutuu käymään, jos tahtoo elää Jumalaisesti
        ja olla Jumalan työtoveri.

• Betsy67
        Sirpa Rajala kirjoitti:

kun jalatkin on pesty? Onkos silloin synnitön? Jos ei, niin mitä hyötyä siitä sitten on?

kuvaa vaelluksen tahroja, eli syntejä joita jatkuvasti
        tahattomastikin teemme.

Koko pesu tarkoittaa sitä hetkeä, kun synnyimme Jumalan lapsiksi ja kaikki
        meidän syntimme, mitä sitten olimmekaan elämämme aikana tehneet, pestiin
        pois uskon kautta Jeesuksen vereen.

Synnöttömäksi emme tässä ajassa tule.

Jalkojen pesua voidaan verrata myöskin tietoisen synnin tunnustamiseen,
        eli parannuksen tekemiseen, johon meillä on kyllä riittävän usein aihetta.

• Betsy67
        Il-Mari kirjoitti:

Jaikalin opetuksen mukaanhan vanhurskas on taivaskelpoinen aina, kun hän on Jumalasta katsoen synnitön.

Totta Ilmari.
        Kun Ihminen pysyy Kristuksessa, Hän on taivaskelpoinen jos hän kuolee.

Ihminen on taivaskelpoinen kun hän heikkoudessaankin huuta armahdusta Jeesukselta.

Älkäämme unohtako ryöväriä ristillä, jonka
        Jeesus lupasi viedä samana päivänä paratiisiin, jonne haki myöskin
        tuonelasta vanhan liiton pyhät(uskovat)

Emme saa perustautua omavanhurskauteen eikä omiin tekoihin koskaan, sillä
        Jumala tunnustaa vain Jeesuksen teon meissä.

Meidän omat tekomme ovat Jumalan edessä kuin saastainen vaate.

Sen tähden Paavalikaan ei tunnusta Jumalanvaltakunnassa
        tekemiään tekoja ja palveluja omikseen, vaan sanoo etten sitä
        tee minä, vaan Jumalan armo.

Tämä sama totuus pätee meihinkin.
        Siksi meillä on uskallus ja rohkeus tällaisena olla Jumalan työtovereita, koska
        Jeesuksen tehtävä on olla puolustamassa meitä Isän edessä.

Jotta tämä olisi helpompi käsittää, annan esimerkin.

Kun saatana tulee syyttämään meitä Jumalan eteen ja osoittaa kuinka vajavaista vaelluksemme on ja kuinka kompastelemme rakkaudettomuuteen, armottomuuteen, jopa lihan himojen tyydyttämiseen,,, tunnustaa Jeesus minut ja sinut Isän edessä
        omaksi lapsekseen ja kertoo meidän kuuluvan Jumalan perheväkeen ja olevan pyhää papistoa ja kuninkaan tyttäriä ja poikia,,,,miksi?

Jeesuksessa olevan lahjavanhurskauden ja verenpesun tähden, koska uskossa turvaamme Jeesukseen ja uskomme Hänen ansionsa riittävän hyväksemme Jumalan edessä. Niinpä Jumala sanoo saatanalle väisty pois saatana, sinä valehtelet.

Jumala uskoo Jeesuksen todistuksen, koska näkee että olemme kätkettyinä Jeesukseen uskon kautta siihen lunastukseen, jonka Hän Golgatalla suoritti tähtemme ja meitä varten.

Raamatussa todetaan kyllin selvästi, että ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen.
        Mutta usko Jeesukseen pelastaa.... siksi olemme armosta ja vanhurskaudesta osallisia.

• Betsy67
        ekivaari kirjoitti:

1. Johanneksen kirje 3

Roomalaiskirje 5

´

1. Johanneksen kirje 3

Mikä lihasta on syntynyt on liha.

Hengestä, Jumalasta syntynyt uusi luomus asuu liharuumiissa,
        jossa myös synti asuu.

Jeesus kantoi syntimme, siksi meidän ei tarvitse tekemiemme syntien syyllisyyttä kantaa
        siksi kun saimme anteeksi syntimme.

• täydellinen.

Ei Raamattu kehoittaisi täydellisyyteen, jos uskova ei voisi sitä saavuttaa.
      Matteuksen evankeliumi:
      5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
      Jaakobin kirje:
      1:4 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.

• Tapio522eikirj.

Oletko siis yhtä täydellinen ja synnitön kuin Jeesus?

• armosta pelastettu

"Olen synnitön ja täydellinen" tuon teorian mukaan sinun taivaasi on maan päällä joten ONNEA.

• uskovaisia, koska "Jumala on ottanut Kristuksessa syntimme pois", [Joh.1:29; 1.Joh.2:2 ] mutta sehän ei merkitse sitä että emme olisi syntiä koskaan tehneet. Lopullisesti pääsemme synnistä vapaaksi vasta sitten kun olemme päässeet irti tästä "kuoleman ruumiista", [Room. 7:24].

´

• ovat ylen

ihmeellisiä ja syviä, eivätkä ne hetkessä kirkastu lukijoille ja kuulijoille. Voipa vierähtää pitkäkin aika Jumalan koulussa, ennenkuin jotakin köyhään henkeemme Kristuksen ihmeellisistä rikkauksista "kolahtaa".

Lueskelin tuossa Korkea Veisua, ja silmiini osuivat sanat, jossa morsian kuvaa itseään: 1:5 "Minä olen musta, mutta ihana".

Ajattelin, että juuri näin! Itsessäni minä olen musta, syntinen, mutta Kristuksessa, lunastuksen tähden, Hänen armonsa kautta, olen ihana, vanhurskautettu.

Korkea Veisu jatkaa 1:6 "Älkää katsoko sitä, että minä olen musta, päivän paahtama".

Meidänkin, jotka olemme Kristuksen omiksi tulleet, pitäisi katsoa toinen toistamme Hänessä.
      Paavali opetti 1kor.10:7 Nähkää, mitä silmäin edessä on. Jos joku on mielessään varma siitä, että hän on Kristuksen oma, ajatelkoon hän edelleen mielessään, että samoin kuin hän on Kristuksen, samoin olemme mekin.

Minua puhutteli Korkea Veisussa myös sanat, 2:7 Minä vannotan teitä, te Jerusalemin tyttäret, gasellien tai kedon peurojen kautta:
      älkää herätelkö, älkää häiritkö rakkautta, ennenkuin se itse haluaa.

Meillä on usein vaatimuksia ja odotuksia kanssamatkaajiltamme, ainakin mielessämme. Näemme toistemme puutteet ja heikkoudet, ja melkeinpä piiskan kanssa vaadimme kuuliaisuuteen ja rakkauteen.
      Ja kuitenkin, "älkää häiritkö rakkautta, ennenkuin se itse haluaa".
      Emme me ketään pakottamalla saa toisiamme muuttumaan.

Sensijaan meidän tulisi katsella Ylkäämme, jolle meidät on kihlattu, katsella Häntä ja rakastua Häneen. Vain Häntä katselemalla me muutumme.
      Hän on meitä ensin rakastanut ja antanut henkensä meidän edestämme, ja lahjoittanut meille kalliit lupaukset ja taivaan aarteet. Ajatellaan Häntä ja annetaan Hänen rakkautensa meitä täyttää. Hän on meidät huomaansa ottanut, ja on luvannut viedä työnsä päätökseen meissä, kun säilytämme uskon, toivon ja rakkauden sydämissämme.

Korkea Veisu 5:9-16 "Mitä on sinun rakkaasi muita parempi, sinä naisista kaunein?
      Mitä on sinun rakkaasi muita parempi, ettäs meitä näin vannotat."

10. "Minun rakkaani on valkoinen ja punainen, kymmentätuhatta jalompi.

11. Hänen päänsä on kultaa, puhtainta kultaa, hänen kiharansa kuin palmunlehvät, mustat kuin kaarne.

12. Hänen silmänsä ovat kuin kyyhkyset vesipurojen partaalla, jotka ovat maidossa kylpeneet ja istuvat runsauden ääressä.

13. Hänen poskensa ovat kuin balsamilava, kuin höystesäiliöt; hänen huulensa ovat liljat, ne tiukkuvat sulaa mirhaa.

14. Hänen käsivartensa ovat kultatangot, krysoliittjä täynnä. Hänen lantionsa on norsunluinen taideteos, safiireilla peitetty.

15. Hänen jalkansa ovat marmoripatsaat aitokultaisten jalustain nojassa. Hän on näöltänsä kuin Libanon, uhkea kuin setripuut.

16. Hänen suunsa on sula makeus, hän on pelkkää suloisuutta.
      Sellainen on minun rakkaani, sellainen on ystäväni, te Jerusalemin tyttäret."

Niin, "minä olen musta, mutta ihana", ja tällaisenani minä saan olla kätkettynä Ylkäni rakkauteen ja armoon.

• >>Ajattelin, että juuri näin! Itsessäni minä olen musta, syntinen, mutta Kristuksessa,
        lunastuksen tähden, Hänen armonsa kautta, olen ihana, vanhurskautettu.

• Äskeinen viestini ilmeisesti hävisi bittiavaruuteen, ehkä sen paikka oli siellä..:)

En kirjoita ajatuksiani uudelleen muuten kuin sanomalla; kiitos viestistäsi ja,
        olet oikeilla linjoilla. Korkea Veisusta olit löytänyt hyviä sanoja - kuin helmiä
        konsanaan. Ne sopivat hyvin käsiteltävänä olevaan aiheeseen.

• Galat.2:19-21

Äskeinen viestini ilmeisesti hävisi bittiavaruuteen, ehkä sen paikka oli siellä..:)

En kirjoita ajatuksiani uudelleen muuten kuin sanomalla; kiitos viestistäsi ja,
        olet oikeilla linjoilla. Korkea Veisusta olit löytänyt hyviä sanoja - kuin helmiä
        konsanaan. Ne sopivat hyvin käsiteltävänä olevaan aiheeseen.

Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista,elääkseni Jumalalle.
        Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;ja minkä
        nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen,
        joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus
        on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        ----------------
        Vanhurskauttaminen uskon kautta irrottaa meidät lakiuskosta.

Laille kuolleena oleminen merkitsee sitä,että kaikki siteet Mooseksen lakiin ja lakiuskoon on katkaistu.

Tähän on päästy"lain kautta",joka on langettanut tuomionsa Kristukseen turvaavalle.

Laki ei voi enää esittää mitään vaatimuksia uskovan suhteen.

Laille kuolemisen seurauksena on kyky "elää Jumalalle"(vrt.Room.7:4) koska meillä on uusi asema Kristuksessa.

Meidät on ristiinnaulittu ja myös herätetty kuolleista yhdessä Kristuksen kanssa, ja nyt meissä asuva Kristus voi elää elämäänsä meissä.

Kristitty uskoo (Room.6:11) uuteen asemaansa Jumalan Pojassa.

Kun uskon,että olen mitä olen Hänen yhteydessään, saan kokea uuden asemani todellisuuden.Tästä on kyse Kristus-elämässä.

Lain tekojen sekoittaminen tähän armoon tekee sen mitättömäksi, syrjäyttää sen.

Jumalan vanhurskaus voidaan lukea langenneen syntisen hyväksi vain Kristuksen kuoleman kautta.

Muutoin Hänen kuolemansa olisi ollut turha.

• edellisten syntien anteeksi annosta.
      Ja tulevat ovat omalla vastuullasi.

Jos synnittömäksi olet muuttunut niin silloin Eevasta perimän mukana siirtynyt syntiketju katkeaisi sinuun eikä siirtyisi enää jälkeläisillesi.

• Isä ei kanna pojan

syntivelkaa,eikä poika isän.Se katkeaa jokaisen kohdalla uudestisyntymisessä.Jokainen vastaa itsestään.
        Uudestisyntynyt on vanhurskautettu-julistettu syyttömäksi Jumalan edessä ja tämä asema säilyy hänellä,
        kun hän vaeltaa Jumalan edessä,tehden parannuksen lankeamisestaan.Eriasia on,jos jää elämään synnissä.

• ml213.

Niin, onko uskova ihminen synnitön, vaikka tekisi avioriokoksen tai muun synnin.Esim. nykyään paljastuneet nuoriin/lapsiin sekaantumiset seksuaalisesti tapaukset hämmentävät asiaa,- jos tämä ei olisi syntiä. Jotenkin tämä keskustelu vanhurskaudesta ja ihmsen synnittömyydestä on saanut,- jopa hupaisia piirteitä.

• Sirpa Rajala

henkilö uskossa olekkaan joka aviorikoksiin syyllistyy tai muihin synteihin.

>>>Niin, onko uskova ihminen synnitön, vaikka tekisi avioriokoksen tai muun synnin.

henkilö uskossa olekkaan joka aviorikoksiin syyllistyy tai muihin synteihin.

>>>Niin, onko uskova ihminen synnitön, vaikka tekisi avioriokoksen tai muun synnin.

On paljon kohtia joissa vanhurskaus voi langeta:

1. Tim. 1:19,20 säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
        Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.

Eikä Jaikalin puolustajienkaan kohtalo kovin hyvä ole Raamatun mukaan.
        Room. 1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

• Toki uskova voi

tehdä syntiä,onhan meillä vapaa tahto tehdä valintoja,mutta jos joku tekee synnistään parannuksen,
        niin hänen asemansa Jumalan edessä palautetaan hänelle vai miten asia selitetään sellaisten kohdalla,
        jotka ovat saattaneet jäädä jatkamaan synninharjoittamistaan ja sitten tehneet parannuksen ja saaneet
        palata takaisin Jumalan yhteyteen? Synnillä on seurauksensa ja ihminen niittää sitä,mitä hän kylvää,mutta
        Jumalan edessä hänet on vanhurskautettu ja hänen syntinsä on pesty pois,eikä Jumala niitä enää muista.
        Uudestisyntyminen ja vanhurskauttaminen on Jumalan tekoa,ei ihmisen,samoin on senkin kohdalla,joka
        on langennut ja saanut palata takaisin.

• Tapio522eikirj.

ml213: "...keskustelu vanhurskaudesta ja ihmisen synnittömyydestä on saanut,- jopa hupaisia piirteitä".
        ---
        Niinpä...kuka todellisuudessa voi sanoa itsestään, että MINÄ OLEN SYNNITÖN USKOVA.
        Minusta sellainen uskova on valehtelija, kuten 1.Joh.1:10 asian sanookin:
        "Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä".

Pysytään totuudessa!

• Sirpa Rajala
        Pe.ku kirjoitti:

On paljon kohtia joissa vanhurskaus voi langeta:

1. Tim. 1:19,20 säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
        Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.

Eikä Jaikalin puolustajienkaan kohtalo kovin hyvä ole Raamatun mukaan.
        Room. 1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

eihän tuo olekkaan enää uskossa joka on langennut? Joka on hyljännyt uskonsa on haaksirikkoon joutuneet! Ei uskovainen joudu haaksirikkoon ku vain säilyttää uskonsa.

>>> Tim. 1:19,20 säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.

eihän tuo olekkaan enää uskossa joka on langennut? Joka on hyljännyt uskonsa on haaksirikkoon joutuneet! Ei uskovainen joudu haaksirikkoon ku vain säilyttää uskonsa.

>>> Tim. 1:19,20 säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.

olleet jo vanhurskaita mutta langenneet.

Vanhurskas on siis syntinen, ja siten voi myös langeta uudelleen.

• Sirpa Rajala

ml213: "...keskustelu vanhurskaudesta ja ihmisen synnittömyydestä on saanut,- jopa hupaisia piirteitä".
        ---
        Niinpä...kuka todellisuudessa voi sanoa itsestään, että MINÄ OLEN SYNNITÖN USKOVA.
        "Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä".

Pysytään totuudessa!

>>>Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä".

• Sirpa Rajala
        Pe.ku kirjoitti:

olleet jo vanhurskaita mutta langenneet.

Vanhurskas on siis syntinen, ja siten voi myös langeta uudelleen.

vanhurskas on synnitön, mutta voi langeta syntiin! Niin täällä on opetettu ja minä olen oppinut toisin kuin sinä! :)))

>>>Vanhurskas on siis syntinen, ja siten voi myös langeta uudelleen.

vanhurskas on synnitön, mutta voi langeta syntiin! Niin täällä on opetettu ja minä olen oppinut toisin kuin sinä! :)))

>>>Vanhurskas on siis syntinen, ja siten voi myös langeta uudelleen.

mutta kiistät sen kuitenkin laittamalla lauseen joka on mahdoton.

"vanhurskas on synnitön, mutta voi langeta syntiin!..."

Syntiä uudelleen tekevä on syntinen.

Sama kuin väittäisit esim. "mänty on puu, mutta ei kuitenkaan mänty"

• Sirpa Rajala
        Pe.ku kirjoitti:

mutta kiistät sen kuitenkin laittamalla lauseen joka on mahdoton.

"vanhurskas on synnitön, mutta voi langeta syntiin!..."

Syntiä uudelleen tekevä on syntinen.

Sama kuin väittäisit esim. "mänty on puu, mutta ei kuitenkaan mänty"

Miksi sinä et ymmärrä? Vanhurskas on synnitön. Mutta jos vanhurskas lankeaa syntiin, niin silloinhan hän ei ole enää synnitön jos tietoisesti syntiin lankeaa. Näinhän täällä on opetettu!

• Tapio522eikirj.
        Sirpa Rajala kirjoitti:

Miksi sinä et ymmärrä? Vanhurskas on synnitön. Mutta jos vanhurskas lankeaa syntiin, niin silloinhan hän ei ole enää synnitön jos tietoisesti syntiin lankeaa. Näinhän täällä on opetettu!

Sirpa Rajala:
        ---
        Onko uskova välillä synnitön ja välillä taas syntinen (kun lankeaa "tietoiseen" syntiin)?

• Sirpa Rajala

Sirpa Rajala:
        ---
        Onko uskova välillä synnitön ja välillä taas syntinen (kun lankeaa "tietoiseen" syntiin)?

tekee tiedostamattomia syntejä, niin silloin hän saa ne heti Jumalata anteeksi Jeesuksessa kun hän on vanhurskas. Eli Jumalan armo toimii automaattisesti, vanhurskaan kohdalla. Nyttää sille että et ole oppinut mitään tällä palstalla! Miksi et ole?

Minä luulen että suurin syy sinun oppimattomuuteesi on se, että et ole täyttynyt Pyhällä Hengellä ja näin ollen et voi ottaa vastaan Jumalan sanaa. Täällä on ollut viimeaikoina hyvää opetusta vanhurskauttamisesta jaikalin toimesta. Etkö sinäkin ole iloinen puhtaasta Raamatullisesta opetuksesta, mitä jaikal on opettanut?

Jos et ole, niin miksi sinä sitten olet surullinen?

tekee tiedostamattomia syntejä, niin silloin hän saa ne heti Jumalata anteeksi Jeesuksessa kun hän on vanhurskas. Eli Jumalan armo toimii automaattisesti, vanhurskaan kohdalla. Nyttää sille että et ole oppinut mitään tällä palstalla! Miksi et ole?

Minä luulen että suurin syy sinun oppimattomuuteesi on se, että et ole täyttynyt Pyhällä Hengellä ja näin ollen et voi ottaa vastaan Jumalan sanaa. Täällä on ollut viimeaikoina hyvää opetusta vanhurskauttamisesta jaikalin toimesta. Etkö sinäkin ole iloinen puhtaasta Raamatullisesta opetuksesta, mitä jaikal on opettanut?

Jos et ole, niin miksi sinä sitten olet surullinen?

Puhuit itsesi pussiin etkä löytänyt ulospääsyä ja vedit sen kuuluisan "Pyhä Henki"-kortin eli tuomitsit toisen.

• Tapio522eikirj.
        Pe.ku kirjoitti:

Puhuit itsesi pussiin etkä löytänyt ulospääsyä ja vedit sen kuuluisan "Pyhä Henki"-kortin eli tuomitsit toisen.

Pe.ku:
        "Puhuit itsesi pussiin etkä löytänyt ulospääsyä ja vedit sen kuuluisan "Pyhä Henki"-kortin eli tuomitsit toisen".
        --
        Näinhän siinä usein käy- valitettavasti!
        Synnittömät näkevät vikoja vain muissa.

Pe.ku:
        "Puhuit itsesi pussiin etkä löytänyt ulospääsyä ja vedit sen kuuluisan "Pyhä Henki"-kortin eli tuomitsit toisen".
        --
        Näinhän siinä usein käy- valitettavasti!
        Synnittömät näkevät vikoja vain muissa.

vielä vastannut minulle että miksi sinä haluat edelleen olla syntinen? Vai etkö sinä uskokkaan syntejäsi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä?

• ml213.
        Sirpa Rajala kirjoitti:

Mutta, ymmärrätkö, miten ihminen,- joka on vanhurskas, niin tekee tahtomattaan ja tietämättään/kin syntiä. Siis vanhurskaskin lankeaa tietoisesti ja tietämättään syntiin. Esim. sinä/minä teimme tällä viikolla repullisen syntiä,- vaikka olemme uudestisyntyneitä ihmisiä ja vanhurskaita.

Ymmärrätkö, miten valvominen juuri näyttää tämän tilan eli lankeamisen. Jos ihminen ei valvo tai ei tunne Jumalan tahtoa, niin tämä ihminen ei tiedosta edes milloin tekee syntiä ja milloin ei.Mutta, uskova ihminen tietää mikä on syntiä,- koska tietää Jumalan tahdon.

Eli kyllä se vaaka kallistuu sille puolelle, että vanhurskas ihminenkin tekee syntiä ihan päivittäin.

• armosta pelastettu
        Sirpa Rajala kirjoitti:

>>>Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä".

Suora lainaus Wikipediasta. 1 Johanneksen kirjeen kirjoittaja kirjoitti teille Jumalan Poikaan uskoville,jotta tietäisitte että teillä on iänkaikkinen elämä ( 5:13) Vaikuttaa siltä,että kirjoittaja oli huolissaan harhaoppisten opettajien opetuksista.Sellaiset opettajat tuomittiin antikristuksiksi ( 2:18-19) He olivat olleet aiemmin olleet kirkon johtajia,mutta heidän opetuksestaan oli sittemmin tullut heterodoksista.Vaikuttaa siltä,että nämä opettajat opettivat,että Kristus olisi ollut henki vailla ruumista( 4:2) että hänen kuolemnsa ristillä ei ollut syntien sovitukseksi ( 1:7) ja ETTÄ HE EIVÄT ENÄÄN VOINEET TEHDÄ SYNTIÄ (1:8-10)

• Il-Mari kirjoitti:

vielä vastannut minulle että miksi sinä haluat edelleen olla syntinen? Vai etkö sinä uskokkaan syntejäsi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä?

Sinun pitäisi kysyä,

- haluatko edelleen TEHDÄ syntiä, vai haluatko tästä lähtien VOITTAA synnin ?

Voisitko SINÄ, veli Il-Mari, itse vastata tuohon kysymykseen?

Siis, kumpaa sinä haluat :
        - tehdä syntiä, vai
        - voittaa synnin ?

"sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta,
        voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka
        on maailman voittanut, meidän uskomme.

Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt
        tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin,
        eikä häneen ryhdy se paha." 1.Johanneksen kirje 5:4,18

PS.
        Olethan sinä SEN jo huomannut, että vanhurskaus on syyttömäksi julistamista;
        se EI OLE synnittömäksi julistamista, kuten esimerkiksi jaikal väärin opettaa.

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

Pelastutko sinä sen johdosta, että olet "itsemielestäsi synnitön"?

• ml213.

---

Pysytään totuudessa!

Tämä koko keskustelu aiheesta olisi helpommin selkeytettävissä,- jos Raamatussa olisi sana ; Armahdettu syntinen. Siis ihminen joka on uudestisyntynyt. Tuo sana kuvaisi parhaiten uskovan ihmisen tilaa.

Siis ihminen on tullut tiensä päähän ja on tullut tietämään syntisyytensä ja tilansa kuultuaan sanoman pelastuksesta. Kun ihminen ottaa vastaan tämän pelasatuksen ja tekee parannuksen ennen kasteen ottamista, Niin, tämä parannuksen tekeminen ei tarkoita sitä, että ihmisen käyttäytyminen muurruisi siten,-ettei hän tulevaisuudessaan koskaan tee enää syntiä. Ei, parannus ja sen tekeminen tapahtuu tahtotilassa eli ihmisen mieli/kuvat muuttuvat siten, että ihmisellä tulee terve ,- kielteinen asenne syntiin,mutta silti ihminenlankeaa syntiin eli tekee sitä. Paavali kuvasi tätä tilaa erikoisen hyvin Room. 7:15......25

Kun ihminen joutuu jatkamaan elämäänsä, uudestisyntymisen jälkeen/kin lihallisessa ruumiissaan ja mielessään, niin vääjäämättömästi tämä merkitsee myös synnin tekemistä. Juuri tähän tekijään liittyy tärkeä asia,-eli valvominen ja itsensä tutkiminen. Meidän ei tarvitse valvoa Hengellistä ihmistämme,- vaan lihallista. Hengellinen ihmisemme osaa AINA tehdä Jumalan tahdon, mutta lihallinen EI KOSKAAN.

kun ihminen on tullut uskoon, niin tämä usko vaikutaa siten, että hän saa lihallisen ihmisen tekemät syntinsä anteeksi kuten Room. 7 luvussa kuvataan. Tätä tilannetta kuvaisi hyvin ilmaisu; Armahdettu syntinen.

"Pelastutko sinä sen johdosta, että olet "itsemielestäsi synnitön"? "

En! Vaan Jeesuksen Kristuksen sovintoveren kautta!

• Tapio522eikirj.
        Il-Mari kirjoitti:

"Pelastutko sinä sen johdosta, että olet "itsemielestäsi synnitön"? "

En! Vaan Jeesuksen Kristuksen sovintoveren kautta!

Il-Mari: "En! Vaan Jeesuksen Kristuksen sovintoveren kautta"!
        ---
        Aivan!
        --
        Kuka todellisuudessa voi sanoa itsestään, että MINÄ OLEN SYNNITÖN USKOVA.

Pysytään totuudessa

• Sirpa Rajala

Il-Mari: "En! Vaan Jeesuksen Kristuksen sovintoveren kautta"!
        ---
        Aivan!
        --
        Kuka todellisuudessa voi sanoa itsestään, että MINÄ OLEN SYNNITÖN USKOVA.

Pysytään totuudessa

>>>"Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä".

on ottanut Kristuksessa Jeesuksessa syntini pois ja naulinnut ne ristille elämässäni. Olen synnitön, koska Jumala on ottanut syntini pois!:

Kolossalaiskirje 2
        14 "ja - p y y h k i - p o i s - s e n - k i r j o i t u k s e n - säädöksineen, - j o k a - o l i - m e i t ä
        v a s t a a n - ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."
        [5.Moos. 30:19]

Roomalaiskirje 7:23
        "mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on."

Roomalaiskirje 8:7
        "sen tähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan."

Tässä on selvästi kysymys Hengen ja lihan välisestä sodasta, jossa Jumala on Hengen puolustajana ja takaajana lihaa vastaan! [Kol. 2:14]

´

• 1Joh.1:5-10
        Sirpa Rajala kirjoitti:

>>>"Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä".

Ja tämä on se sanoma, jonka olemme Häneltä kuulleet ja jonka me teille
        julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei Hänessä ole mitään pimeyttä.

Jos sanomme, että meillä on yhteys Hänen kanssaan, mutta vaellamme
        pimeydessä, niin me valehtelemme, emmekä tee totuutta.

Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin Hän on valkeudessa, niin
        meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, Hänen Poikansa
        veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja
        totuus ei ole meissä.

Jos me tunnustamme syntimme, on Hän uskollinen ja vanhurskas, niin
        että Hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta
        vääryydestä.

Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme Hänet
        valehtelijaksi, ja Hänen sanansa ei ole meissä.

-----------------------

YHTEYDEN EHDOT

Jakeet 5-8: Valkeudessa vaeltaminen
        Tämä yhteyteen perustuva vaeltaminen "valkeudessa" (elämää tarkoittava
        kielikuva) on mahdollista, jos uskovalla on oikea käsitys Jumalasta, eli hän
        tajuaa, että "Jumala on valkeus" (Joh.3:20-21, 1 Tim.6:16)
        Jumala on ehdottoman pyhä, Hänessä ei ole jälkeäkään pahuudesta.
        "Pimeyttä Hänessä ei ole vähääkään" Jumala merkitsee hengen alueella
        sitä mitä valo merkitsee luonnossa.
        Muita yhteydessä vaeltamisen edellytyksiä ovat: synnistä erottautuminen
        Kristuksen uhrin puhdistavaan voimaan vetoaminen päivittäisten syntien
        osalta ja vanhan luonnon olemassaolon tunnustaminen, sillä vaarana on
        itsensä pettäminen tässä suhteessa ja pimeään jääminen.
        Johannes sanoo: "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä (ettemme ole
        synnin alaisia) niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä"
        Kaikki nämä edellytykset käyvät ilmi apostolisessa sanomassa.
        Valkeudessa vaeltaminen on mahdollista vain jos tähän Sanaan uskotaan.

9-10. Syntien tunnustaminen.
        Syntien tunnustaminen Jumalalle tuo muassaan anteeksiannon ja puhdistuksen. Meidän on tunnustettava tietoiset synnit avoimesti ja
        vilpittömästi ja tajuttava niiden olevan lähtöisin meissä yhä vaikuttavasta
        vanhasta syntiluonnosta.(1:8)
        Meidän on myös ymmärrettävä, että nämä synnit ovat katkaisseet yhteytemme äärettömän pyhään Jumalaan.
        Oikeassa synnintunnustuksessa synnin myöntämiseen liittyy katumus,
        se,että käännymme pois synneistämme ja vetoamme Kristuksen uhriin puhdistuaksemme synnin saastutuksesta.
        Jumala lupaa poistaa syntinsä tunnustaneen tieltä kaikki yhteyden esteet
        Kristuksen veren kautta(1:7) sillä lunastaessaan meidät Kristus kantoi
        kaikki meidän syntimme-menneet, tämänhetkiset ja tulevat.
        (Room.3:4, 25-26, 2 Kor.5:21, 1Joh.5:10)
        Syntien tunnustamiseen sisältyy se, että myönnämme tehneemme syntiä
        ajatuksin, sanoin ja teoin.
        Ellemme sitä myönnä, väitämme Jumalaa valehtelijaksi, sillä Hänen
        Sanassaan ihminen todetaan syntiseksi.
        Jumalan mielen mukainen elämä ja yhteys Häneen on mahdollinen vain
        silloin,kun ihminen myöntää syntinsä sekä tunnustaa ja hylkää ne.

• Room.7:7-25
        ml213. kirjoitti:

Tämä koko keskustelu aiheesta olisi helpommin selkeytettävissä,- jos Raamatussa olisi sana ; Armahdettu syntinen. Siis ihminen joka on uudestisyntynyt. Tuo sana kuvaisi parhaiten uskovan ihmisen tilaa.

Siis ihminen on tullut tiensä päähän ja on tullut tietämään syntisyytensä ja tilansa kuultuaan sanoman pelastuksesta. Kun ihminen ottaa vastaan tämän pelasatuksen ja tekee parannuksen ennen kasteen ottamista, Niin, tämä parannuksen tekeminen ei tarkoita sitä, että ihmisen käyttäytyminen muurruisi siten,-ettei hän tulevaisuudessaan koskaan tee enää syntiä. Ei, parannus ja sen tekeminen tapahtuu tahtotilassa eli ihmisen mieli/kuvat muuttuvat siten, että ihmisellä tulee terve ,- kielteinen asenne syntiin,mutta silti ihminenlankeaa syntiin eli tekee sitä. Paavali kuvasi tätä tilaa erikoisen hyvin Room. 7:15......25

Kun ihminen joutuu jatkamaan elämäänsä, uudestisyntymisen jälkeen/kin lihallisessa ruumiissaan ja mielessään, niin vääjäämättömästi tämä merkitsee myös synnin tekemistä. Juuri tähän tekijään liittyy tärkeä asia,-eli valvominen ja itsensä tutkiminen. Meidän ei tarvitse valvoa Hengellistä ihmistämme,- vaan lihallista. Hengellinen ihmisemme osaa AINA tehdä Jumalan tahdon, mutta lihallinen EI KOSKAAN.

kun ihminen on tullut uskoon, niin tämä usko vaikutaa siten, että hän saa lihallisen ihmisen tekemät syntinsä anteeksi kuten Room. 7 luvussa kuvataan. Tätä tilannetta kuvaisi hyvin ilmaisu; Armahdettu syntinen.

PYHITYS JA LAKI

Jälleen esitetään vastaväite (vrt.Room.6:1,15. 7:13)
        Jos laki herättää synteihin johtavat himot, eikö
        se silloin ole syntiä?

Paavali torjuu kauhistuneena tälläisen väitteen ja
        osoittaa lain päivastoin olevan hyvä, koska se
        paljastaa ihmisen synnin.

Laki on moitteeton, eikä sitä voi syyttää.
        Synti on syypää kaikkeen.
        Lakia ei tee synniksi se,ettei se voi pyhittää ihmistä.
        Laki paljastaa synnin synnillisyyden ja tuomitsee
        lihallisen ihmisluonnon.

TURHAT PYHITYSYRITYKSET

Lakiin perustuvat omat yritykset eivät voi pyhittää
        sen enempää Mooseksen lakiin vetoavaa juutalaista
        kuin yleiseen moraalilakiin vetoavaa ei-juutalaista.
        Nyt on voimassa uusi elämisen malli.

Enää ei pyritä täyttämään ulkonaista mittaa(lakia)
        vaan tavoitteena on elää uskovan sisimmässä asuvan
        Persoonan mielen mukaan.

Enää ei kaiken keskipisteenä ole oma minä, vaan Kristus.
        Ei se, mitä minä olen itsessäni, vaan se, mitä olen Hänessä.
        En minä, vaan Kristus.
        Ihmisen minä pyrkii tällöin elämään kristitylle soveliasta elämää.

Näissä 11 jakeessa "minä" esiintyy muodossa tai toisessa 35 kertaa.
        Tässä kuvaillun surkean tappion syy on se, että "minä" yrittää
        pyhittää itse itseään.

"Minä" (uusi ihminen) yrittää elää kristitylle soveliaasti,mutta
        mutta kärsii jatkuvasti tappion "minällle"(vanha ihminen)
        Uusi ja vanha luonto kamppailevat herruudesta.
        Tappio johtuu lakiin perustuvista omista yrityksistä,
        ihmisen pyrkimyksestä pyhittää itse itsensä.

TODELLINEN PYHITYS

Voitto on mahdollinen vain "Jeesuksen Kristuksen, meidän
        Herramme, kautta. On turha luulla, että vanhan luonnon
        voisi tukahduttaa (turhaa lakiuskoa) tai kokonaan hävittää
        (pelkkää mielikuvitusta)
        Jos se olisi mahdollista, ihminen ei voisi tehdä syntiä,
        vaikka haluaisikin, koskapa ihmisen uusi luonto ei tee syntiä
        (vrt.1Joh.3:9)

Pulman ratkaisu on se Kristuksen hankkima vapautus, jota
        selvitetään Room.6:ssa.
        Tappio johtuu siitä, ettemme tajua asemaamme Kristuksessa
        ja elä siihen turvautuen, emmekä muuta sitä uskon kautta
        käytännön elämäksi.

• Oli ja on vain yksi synnitön ja hän on Jeesus Kristus. Mistä ihmeestä tulee käsitys, että vanhurskaus on synonyymi synnitömälle? Itse näen vanhurskauden tarkoittavan "Jumalalle kelpaavaa". Ja miten sitten kelpaamme? Jeesuksessa Kristuksessa eli uskomalla Jeesukseen Kristukseen.
      Muistamme minkä Jumala luki Aabrahimille vanhurskaudeksi, ei suinkaan synnittömyyttä, ei vaan uskon.1.Moos.15:6:"Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi."

Ihmisestä,uskovaisestakaan ei tule synnitöntä tässä ajassa, joka muuta väittää on sokea sekä omille että läheistensä synneille.

• to..

on suoraan suomeksi käännettynä oikeamielinen, esiin ottamassasi 1.Moos. kohdassa "vanhurskaudeksi" on alkukielen ilmaisuna "oikeudeksi, oikeamielisyydeksi". Myös Jumalasta sanotaan usein että hän on vanhurskas, mikä on melko omituista jos ajatellaan sitä mitä kristillinen teologia on sanaan sisällyttänyt, mutta alkukielessä ilmaus on tietysti tolkullinen: "Jumala on vanhurskas (oikeamielinen, oikeudenmukainen) tuomari, hän langettaa tuomioita joka päivä. "
        En ymmärrä miksi alkukielen käyttämä sana suomessa yleensä on häivytetty, ja tilalle tehty uusi sana joka voi tarkoittaa vaikka mitä, esim. " juuri uskoon tullut vanhurskas pyörtyi nakkijonossa".

• Pete..

nyt sitten olette tulleet, kun olette asaa pohtineet monelta eri kantilta katsottuna. Eli onko vanhurskas uskovainen nyt sitten syntinen vai synnitön?

Toivon että vastaisitte lyhyesti!

• Sirpa Rajala

jaikalin opetus on niin uskottavan tuntuista ja Raamatullista että kai siihen uskoo täytyy kun Raamatulla sen perustelee niin hyvin. Sen mukaan vanhurskas on synnitön Jumalan näkökulmasta katsottuna. Samalla uskon että jaikal ei olisi uskaltanut niin kirjoittaa kuin kirjoitti, jos se ei olisi Jumalasta mitä hän kirjoittaa. Uskon että jaikal on Pyhän Hengen johdatuksessa ollut kirjoittaessaan niin kuin on kirjoittanut. Joten otetaan hänen oppi vastaan kun Psalmi, Mohikaani ja Il-Marikin sen on hyväksi havainnut. Niin, ja kelpaa se minullekkin!

• ml213.
        Sirpa Rajala kirjoitti:

jaikalin opetus on niin uskottavan tuntuista ja Raamatullista että kai siihen uskoo täytyy kun Raamatulla sen perustelee niin hyvin. Sen mukaan vanhurskas on synnitön Jumalan näkökulmasta katsottuna. Samalla uskon että jaikal ei olisi uskaltanut niin kirjoittaa kuin kirjoitti, jos se ei olisi Jumalasta mitä hän kirjoittaa. Uskon että jaikal on Pyhän Hengen johdatuksessa ollut kirjoittaessaan niin kuin on kirjoittanut. Joten otetaan hänen oppi vastaan kun Psalmi, Mohikaani ja Il-Marikin sen on hyväksi havainnut. Niin, ja kelpaa se minullekkin!

Jos noilla perusteilla koettelet ja ymmärrät mikä opetus on Jumalasta ja mikä ei, niin todella olet ihmisten johdateltavissa ja toisaalta tätä näkemystäni valitettavasti tukee noni viestisi sisältö. Esim, mahdollistutko OMIN SANOIN kertomaan laajasti tämän vanhurskauttamisen ja miten ihminen tekee vanhurskautta jne...

Ymmärrätkö, miten vanhurskaskin ihminen mahdollistuu luopumaan koko uskosa ja ymmärrätkö miksi?

• Sirpa Rajala
        ml213. kirjoitti:

Jos noilla perusteilla koettelet ja ymmärrät mikä opetus on Jumalasta ja mikä ei, niin todella olet ihmisten johdateltavissa ja toisaalta tätä näkemystäni valitettavasti tukee noni viestisi sisältö. Esim, mahdollistutko OMIN SANOIN kertomaan laajasti tämän vanhurskauttamisen ja miten ihminen tekee vanhurskautta jne...

Ymmärrätkö, miten vanhurskaskin ihminen mahdollistuu luopumaan koko uskosa ja ymmärrätkö miksi?

että silloin kun ei itse ymmärrä Raamattua perusteelisesti, niin on uskottava sellaisia henkilöitä joille Pyhä Henki Raamatun avaa. Minulle Pyhä Henki on todistanut jaikalin ja Il-marin kirjoitukset luotettaviksi.

Saatu luotettava tieto on vain uskottava, sillä usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Miksi sinä ml213 vielä hapuilet etkä ota Jumalan sanaa vastaan vilpittömin sydämin, vaan epilet kaikkia jotka elävää Jumalan sanaa täälläkin todistaa vääräksi ja harhaanjotavaksi. Siinä voi käydä niin ikävästi että jäät "rannalle" ryikuttamaan kun Jeesus saapuu omiansa noutamaan. Kyllä sinukin kannattaisi ratkaisusi tehdä mahdollisimman pian ja jättää se turhanpäiväinen asian vatvominen ja puiminen sikseen. Sillä sitä pohtimistahan sinä olet tehnyt jo kuukausi kaupalla, edistymättä yhtään. Samassa pisteessä sinä pysytkin, ellet pian tee sitä tärkeintä ratkaisuasi ja otat vilpittömin ja nöydin sydämin Jeesuksen vastaan. Siitä ei tule mitään, jos jokaista uskovan sanaa alkaa epäilemään ja pohtimaan. Kyllä Pyhä Henki todistaa kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Eli kenenkä oppia tulee karttaa, siitä Pyhä Henki pitää huolen. itse en tunne kuten jo sanoinkin Raamattua kovin hyvin, mutta luotan sellaisiin opettajiin jotka sisimmässäni tunnen oikein opettaviksi, sillä se on ainoa keino oppia kun joku luotettava henkilö opettaa. Eihän koulujenkaan käymisestä olisi mitään hyötyä, ellei opettajaa uskoisi vaan alkaisi pohtimaan että ei tua aa voi olla vaikka opettaja niin väittää. Miksi sinä ml et usko mitä sinulle opetetaan?

• ml213.
        Sirpa Rajala kirjoitti:

että silloin kun ei itse ymmärrä Raamattua perusteelisesti, niin on uskottava sellaisia henkilöitä joille Pyhä Henki Raamatun avaa. Minulle Pyhä Henki on todistanut jaikalin ja Il-marin kirjoitukset luotettaviksi.

Saatu luotettava tieto on vain uskottava, sillä usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Miksi sinä ml213 vielä hapuilet etkä ota Jumalan sanaa vastaan vilpittömin sydämin, vaan epilet kaikkia jotka elävää Jumalan sanaa täälläkin todistaa vääräksi ja harhaanjotavaksi. Siinä voi käydä niin ikävästi että jäät "rannalle" ryikuttamaan kun Jeesus saapuu omiansa noutamaan. Kyllä sinukin kannattaisi ratkaisusi tehdä mahdollisimman pian ja jättää se turhanpäiväinen asian vatvominen ja puiminen sikseen. Sillä sitä pohtimistahan sinä olet tehnyt jo kuukausi kaupalla, edistymättä yhtään. Samassa pisteessä sinä pysytkin, ellet pian tee sitä tärkeintä ratkaisuasi ja otat vilpittömin ja nöydin sydämin Jeesuksen vastaan. Siitä ei tule mitään, jos jokaista uskovan sanaa alkaa epäilemään ja pohtimaan. Kyllä Pyhä Henki todistaa kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Eli kenenkä oppia tulee karttaa, siitä Pyhä Henki pitää huolen. itse en tunne kuten jo sanoinkin Raamattua kovin hyvin, mutta luotan sellaisiin opettajiin jotka sisimmässäni tunnen oikein opettaviksi, sillä se on ainoa keino oppia kun joku luotettava henkilö opettaa. Eihän koulujenkaan käymisestä olisi mitään hyötyä, ellei opettajaa uskoisi vaan alkaisi pohtimaan että ei tua aa voi olla vaikka opettaja niin väittää. Miksi sinä ml et usko mitä sinulle opetetaan?

että silloin kun ei itse ymmärrä Raamattua perusteelisesti, niin on uskottava sellaisia henkilöitä joille Pyhä Henki Raamatun avaa.
        -----

Juuri tuo ajattelu johta ihmistä harhaan. Kertakaikkiaan ei ole ihmistä,- joka optus tulee ottaa vastaan koettelematta sitä. Ymmärtänet, miten koettelemiseen ihminen käyttää ymmärryskykyään. Ymmärrätkö ,miten Pyhä Henki opettaa ihmistä IHMISEN YMMÄRRYSKYVYN KAUTTA. Ihmisen arjenelämää/kin ajatellen on erittääin turmiollista uskoa sellaisiin asioihin joita ei ymmärrä eli Pyhä Henki ei ole valaissut.

PS:
        Muuten ymmärrän jaikalin opetuksen ja olöen jopa samaa mieltä, mutta haluaisin jaikalin opettavan asian kokonaisuuden huomioiden eli ottamalla mukaan valvomisen ja sen merkityksen.Ymmärrä,- miten tämän alueen laiminlyödessä ihminen ohjaantuu pois vanhurskaudesta eli koko uskosta. Siis vanhurskauteen liittyy valvominen erittäin läheisesti ja tämä alue puuttuu kokonaan jaikalinkin opetuksesta.Älä ole johdateltavissa.

• Sirpa Rajala
        ml213. kirjoitti:

että silloin kun ei itse ymmärrä Raamattua perusteelisesti, niin on uskottava sellaisia henkilöitä joille Pyhä Henki Raamatun avaa.
        -----

Juuri tuo ajattelu johta ihmistä harhaan. Kertakaikkiaan ei ole ihmistä,- joka optus tulee ottaa vastaan koettelematta sitä. Ymmärtänet, miten koettelemiseen ihminen käyttää ymmärryskykyään. Ymmärrätkö ,miten Pyhä Henki opettaa ihmistä IHMISEN YMMÄRRYSKYVYN KAUTTA. Ihmisen arjenelämää/kin ajatellen on erittääin turmiollista uskoa sellaisiin asioihin joita ei ymmärrä eli Pyhä Henki ei ole valaissut.

PS:
        Muuten ymmärrän jaikalin opetuksen ja olöen jopa samaa mieltä, mutta haluaisin jaikalin opettavan asian kokonaisuuden huomioiden eli ottamalla mukaan valvomisen ja sen merkityksen.Ymmärrä,- miten tämän alueen laiminlyödessä ihminen ohjaantuu pois vanhurskaudesta eli koko uskosta. Siis vanhurskauteen liittyy valvominen erittäin läheisesti ja tämä alue puuttuu kokonaan jaikalinkin opetuksesta.Älä ole johdateltavissa.

>>>Älä ole johdateltavissa.>Älä ole johdateltavissa.

• ml213.
        Sirpa Rajala kirjoitti:

>>>Älä ole johdateltavissa.>Älä ole johdateltavissa.

Se on totta, miten koskaan en ole uskonut ihmisten kautta tulevaa asioiden tiedottamista sellaisenaan. Ihminenhän silloin kuin syksyinen tuuliviiri. Ymmärrä, miten tänä uskonnollisuuden aikana juuri tämä ilmiö korostuu ja siten ihmiset ovat irrallisia eli eivät ole juurtuneet syvälle Kristukseen. Siis ihmisen mielikuvat ja kääyttäytyminen ei todista Jeesukseen uskomisesta.

Nimen omaan Jeesus opetti,miten kaikki tulee koetella ja YMMÄRTÄÄ. Jos ihminen ei ymmärrä, niin hänelle on sama vaikka puhuisi Kiinan kielellä tai Arabiaksi. Eihän usko ole tätä. Jeesus kuvasi erikoisen hyvin koko paketin ja yhdessä jakeessa:

"Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, JOKA KUULEE SANAN JA ........YMMÄRTÄÄ SEN ja myös tuottaa hedelmän ja tekee sen, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä".

Niin, ihmiselle ei ole synti, eikä häppee, jos ei sillä hetkellä ymmärrä jotain asiaa,- vaan tärkein on ettei hän ota vastaan sellaista,- jota ei ymmärrä ja siten mahdollistu koettelemaan. Pyhä Henki aina laajenataa ymmärrystä ajan saatossa ymmärtämään asiat,- jotka ovat tärkeitä.

"Vanhurskaan polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydän päivään saakka".

Siis älä ota vastaan sellaista,- jota et ymmärrä.Sekin on totta, miten Jumala johdattaa ihmisiä ja näin ihmisten kautta Pyhä Henki laajentaa ymmärrystä. Ymmärrätkö todella, miten ymmärtämättömien ihmisten mieliä voidaan ohjata uskomaan mihin asiaan tahansa.

• jaikall
        ml213. kirjoitti:

>>>Jos noilla perusteilla koettelet ja ymmärrät mikä opetus on Jumalasta ja mikä ei, niin todella olet ihmisten johdateltavissa

• ml213.
        ml213. kirjoitti:

Se on totta, miten koskaan en ole uskonut ihmisten kautta tulevaa asioiden tiedottamista sellaisenaan. Ihminenhän silloin kuin syksyinen tuuliviiri. Ymmärrä, miten tänä uskonnollisuuden aikana juuri tämä ilmiö korostuu ja siten ihmiset ovat irrallisia eli eivät ole juurtuneet syvälle Kristukseen. Siis ihmisen mielikuvat ja kääyttäytyminen ei todista Jeesukseen uskomisesta.

Nimen omaan Jeesus opetti,miten kaikki tulee koetella ja YMMÄRTÄÄ. Jos ihminen ei ymmärrä, niin hänelle on sama vaikka puhuisi Kiinan kielellä tai Arabiaksi. Eihän usko ole tätä. Jeesus kuvasi erikoisen hyvin koko paketin ja yhdessä jakeessa:

"Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, JOKA KUULEE SANAN JA ........YMMÄRTÄÄ SEN ja myös tuottaa hedelmän ja tekee sen, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä".

Niin, ihmiselle ei ole synti, eikä häppee, jos ei sillä hetkellä ymmärrä jotain asiaa,- vaan tärkein on ettei hän ota vastaan sellaista,- jota ei ymmärrä ja siten mahdollistu koettelemaan. Pyhä Henki aina laajenataa ymmärrystä ajan saatossa ymmärtämään asiat,- jotka ovat tärkeitä.

"Vanhurskaan polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydän päivään saakka".

Siis älä ota vastaan sellaista,- jota et ymmärrä.Sekin on totta, miten Jumala johdattaa ihmisiä ja näin ihmisten kautta Pyhä Henki laajentaa ymmärrystä. Ymmärrätkö todella, miten ymmärtämättömien ihmisten mieliä voidaan ohjata uskomaan mihin asiaan tahansa.

Huomaatko, miten ymmärtämättömiä pieniä lapsia voidaan ohjata uskomaan mihin asiaan tahansa. Aina joulupukista kiviä heittävään Jumalaan.

Ymmärrätkö, miten lapsen ymmärtämttömyyttä käytetään hyväksi ja monasti jopa vanhusten. Haluatko olla heidän kaltaisiaan vai kasvaa ymmärryksen laajentumisesa.Ei pahalla, mutta huomioi ja tunne itseäsi,-miten olet helposti ihmisten johdateltavissa oleva ihminen kuin pieni lapsi ja tämä ei ole Jumalan tahto.

Jumala tahtooi, että hän Pyhän Hengen avulla johtaa ihmistä ja hänen ymmärrystään.

• ml213.
        jaikall kirjoitti:

>>>Jos noilla perusteilla koettelet ja ymmärrät mikä opetus on Jumalasta ja mikä ei, niin todella olet ihmisten johdateltavissa

Kuten aiemmin olenkin tuonut esiin, niin en pidä näkemystäsi vanhurskaudesta täysin vääränä,- vaan eräällä tavalla lyhyt näköisenä tai liian suppeana. Jos liitätä tai laajennat kirjoituksiisi valvomisen merkityksen,- synnin tähden, niin silloin kokonaisuuden näkeminen tulee ymmärretyksi oikein.

Jos oikein ymmärrän teitä kaikkia, niin kaikki ajattelette Jumalan lapsesta samalla tavalla, mutta painotukset ovat erilaisia/tasoisia.

Esim. Tapio painottaa vanhurskasta ihmistä myös syntisenä,- koska hönentulee valvoa itsessään syntikäsitettä ja toisaalla lankeaakin syntiin ja saa syntinsä anteeksi. No, tätä samaa mielikuvaa sinkin tuot esille, mutta sillä eroituksella, ettei vanhurskas ihminen ole syntinen,- vaikka lankeaa syntiin.

PS.

Jos pohtisitte Jumalan lapsen arkista vaellusta arjen keskellä, nin olen vakuuttunut, että kaikki olisitte samaa mieltä.

• jaikall kirjoitti:

Jaikal kirjoittaa:
        >>>Ongelma on siinä että Semper ja Tapio katsovat asiaa ihmisen näkökulmasta.
        Silloin nähdään vain syntiä. Minä, Psalmi, Mohikaani Ja II-Mari katsomme asiaa
        Jumalan näkökulmasta. Silloin nähdään myös Jumalan vanhurskaus.

• ml213.
        jaikall kirjoitti:

No jos et usko minun ja Psalmin ja Mohikaanin sekä II-Marin opetusta vanhurskauttamisesta, uskot silloin Semperin ja Tapion opetusta. Etkö silloin olekaan ihmisten johdatuksessa? Kumman opetuksen vanhurskauttamisesta valitset?

Mikä todistaa sinulle että Semper ja Tapio ovat olleet Jumalan neuvottelussa sanomaansa esille tuodessa? Mikä todista että minä en olisi ollut? Enkö ole osoittanut Raamatun Sanalla Jumalan tehneen jotakin ristillä?
        --------

Ei millään pahalla, mutta ymmärryskykynne ilmentää rajallisuutta.Siis ,- jopa väärää asennetta syntiin ja syntikäyttäytymiseen. En laita Raamatun ilmoituksia esiin,- mutta lueppa oikein ajatuksen kanssa miten laajasti on varoituksia ja opetusta synnistä ja sen kaihtamisesta ja erikoisesti valvomisesta,-------- uudestisyntyneelle ihmiselle. Siis kohdistettu Jumalan lapselle.

Edelleen,- ei pahalla, mutta tästäkö johtuu, että teillä ei ole Krisuksen mieltä toisia ihmisiä kohtaan. Siis teette avoimesti syntiä,- koska se on oppinnenmukaista.Ettehän ole syntisiä.Jaatte kortteja kenellä on Pyhä Henki ja kenellä ei jne.. ja esim. Mohikaani valehtelee avoimesti viesteissään. Samoin teillä KAIKILLA on ihmeellinen ymmärrys ja käsite ihmisestä,- joka on täynnä Pyhää Henkeä.

Noiden asioiden kautta ymmärrän,- ettei Pyhä Henki ole saanut opettaa teille kokonaisuuta vanhurskaudesta ja ERIKOISESTI VANHURSKAUDEN TEKEMISTÄ.

• ml213.
        ml213. kirjoitti:

No jos et usko minun ja Psalmin ja Mohikaanin sekä II-Marin opetusta vanhurskauttamisesta, uskot silloin Semperin ja Tapion opetusta. Etkö silloin olekaan ihmisten johdatuksessa? Kumman opetuksen vanhurskauttamisesta valitset?

Mikä todistaa sinulle että Semper ja Tapio ovat olleet Jumalan neuvottelussa sanomaansa esille tuodessa? Mikä todista että minä en olisi ollut? Enkö ole osoittanut Raamatun Sanalla Jumalan tehneen jotakin ristillä?
        --------

Ei millään pahalla, mutta ymmärryskykynne ilmentää rajallisuutta.Siis ,- jopa väärää asennetta syntiin ja syntikäyttäytymiseen. En laita Raamatun ilmoituksia esiin,- mutta lueppa oikein ajatuksen kanssa miten laajasti on varoituksia ja opetusta synnistä ja sen kaihtamisesta ja erikoisesti valvomisesta,-------- uudestisyntyneelle ihmiselle. Siis kohdistettu Jumalan lapselle.

Edelleen,- ei pahalla, mutta tästäkö johtuu, että teillä ei ole Krisuksen mieltä toisia ihmisiä kohtaan. Siis teette avoimesti syntiä,- koska se on oppinnenmukaista.Ettehän ole syntisiä.Jaatte kortteja kenellä on Pyhä Henki ja kenellä ei jne.. ja esim. Mohikaani valehtelee avoimesti viesteissään. Samoin teillä KAIKILLA on ihmeellinen ymmärrys ja käsite ihmisestä,- joka on täynnä Pyhää Henkeä.

Noiden asioiden kautta ymmärrän,- ettei Pyhä Henki ole saanut opettaa teille kokonaisuuta vanhurskaudesta ja ERIKOISESTI VANHURSKAUDEN TEKEMISTÄ.

Samoin teillä KAIKILLA on ihmeellinen ymmärrys ja käsite ihmisestä,- joka on täynnä Pyhää Henkeä.
        -------

Paremminkin teillä ei ole oikeaa käsitettä ihmisestä,- joka on täynnä Pyhää Henkeä.

• jaikall
        ml213. kirjoitti:

-----

PS:

>>>haluaisin jaikalin opettavan asian kokonaisuuden huomioiden eli ottamalla mukaan valvomisen ja sen merkityksen.Ymmärrä,- miten tämän alueen laiminlyödessä ihminen ohjaantuu pois vanhurskaudesta eli koko uskosta. Siis vanhurskauteen liittyy valvominen erittäin läheisesti ja tämä alue puuttuu kokonaan jaikalinkin opetuksesta.Älä ole johdateltavissa.

• jaikall
        ml213. kirjoitti:

Kuten aiemmin olenkin tuonut esiin, niin en pidä näkemystäsi vanhurskaudesta täysin vääränä,- vaan eräällä tavalla lyhyt näköisenä tai liian suppeana. Jos liitätä tai laajennat kirjoituksiisi valvomisen merkityksen,- synnin tähden, niin silloin kokonaisuuden näkeminen tulee ymmärretyksi oikein.

Jos oikein ymmärrän teitä kaikkia, niin kaikki ajattelette Jumalan lapsesta samalla tavalla, mutta painotukset ovat erilaisia/tasoisia.

Esim. Tapio painottaa vanhurskasta ihmistä myös syntisenä,- koska hönentulee valvoa itsessään syntikäsitettä ja toisaalla lankeaakin syntiin ja saa syntinsä anteeksi. No, tätä samaa mielikuvaa sinkin tuot esille, mutta sillä eroituksella, ettei vanhurskas ihminen ole syntinen,- vaikka lankeaa syntiin.

PS.

Jos pohtisitte Jumalan lapsen arkista vaellusta arjen keskellä, nin olen vakuuttunut, että kaikki olisitte samaa mieltä.

>>>Jos pohtisitte Jumalan lapsen arkista vaellusta arjen keskellä, nin olen vakuuttunut, että kaikki olisitte samaa mieltä.

• jaikall

Jaikal kirjoittaa:

että et julistakaan Jumalalta saatua Jumalan Sanaa.
        Hyvä että tunnustat itse tämän niin se on sitten meille kaikille selvä.

Jer 23:18 "Mutta kuka on seisonut Herran neuvottelussa ja nähnyt ja kuullut hänen sanansa? Kuka on tarkannut ja kuullut hänen sanansa?"
        22 Jos he olisivat seisoneet minun neuvottelussani, niin he julistaisivat minun sanani kansalleni ja kääntäisivät heidät pois heidän pahalta tieltään ja pahoista teoistansa."

Joh 3:34 "Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla."

1 Piet 4:11 "Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja;"

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Jaikal kirjoittaa:

Semper.Fidelis jaikalille: "Ehdotan sinulle ystävällisesti, että lakkaat "pelaamasta" Jumalan roolilla. Jos suostuisit
        nöyrästi olemaan pelastusta ja armoa etsivä syntinen, jolla on paljon tiedostamatonta
        syntiä (ja ehkä jopa tiedostettuakin syntiä!), niin sinulta poistuisi yksi SUURI ongelma".
        -------
        Uskon kautta meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä.
        Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta; se kuitenkin varmasti annetaan anteeksi eikä sitä viaksemme lueta, mikäli pysymme uskossa ja perkaamme pois jäljelläolevaa saastaisuutta.

Tästä ”perkuutyöstä” Paavali kirjoittaa Efesolaisille: ”
        "Teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen" (Ef. 4:22-24).
        Paavali kehoittaa Efeson kristittyjä (ja meitäkin) päivittäiseen uudistumiseen (23).
        Se merkitsee vanhan ihmisen pois riisumista ja uuteen pukeutumista (24).
        --
        Virsi 314.
        ---
        2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
        sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
        Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.

4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
        Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
        Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.

• merihukka
        ml213. kirjoitti:

Samoin teillä KAIKILLA on ihmeellinen ymmärrys ja käsite ihmisestä,- joka on täynnä Pyhää Henkeä.
        -------

Paremminkin teillä ei ole oikeaa käsitettä ihmisestä,- joka on täynnä Pyhää Henkeä.

Sivullisesta uskovien riitely näyttää jakomielitautiselta. Usko, usko Jeesuksen vapauttavaan voimaan ja ja Jumalan olemassaoloon, on yksinkertainen juttu. Mutta kun kaksi uskovaa on paikalla, niin johan soppa syntyy. Harhaoppisyytökset, perkeleeksi leimaaninen, uskoontulon toivotus uskovalle ja sen sellaiset. Ellei se olisi totta, se olisi mahtavaa teatteria.

Maailmanmitassa monet asiat ovat käymistilassa. Varmoja vastauksia ei löydy. Vanhaan malliin ihmiskunta ei voi elää. Se on jokseenkin varmaa. Tässä myllerryksessä uskonnot joutuvat taiteilemaan. Osa etsii tietä vanhaan alkuperäiseen "apostoliseen" uskoon, osa hakee uutta. Helluntailiikkeella muiden mukana on pulmansa. Lestadiolaisuus lähti liikkeelle hyvin konkreettisesta asiasta, alkoholinvastaisena liikkeenä. Se toi apua sadoille perheille,aidosti. Suomessa helluntailaisuus korosti alkuaan ihmisten yhteyttä etäistä kirkkoslangia paasaavaa kirkkoa vastaan.

Osa uuden etsijöistä on hylkäämässä ihmisen roolia uskonnossa. Heistä ollaan tekemässä robotteja. Hyviä asioita on tuotu tähän asti esille ihmisen, Jeesuksen, kautta. Jeesus on ikäänkuin inhimillistänyt, tuonut ihmistä ja yhteiskuntaa lähemmäksi toisiaan. Uuden etsijät hylkäävät Jeesusta ja korvaavat sen Jumalalla. Ja Jumalan kuvaksi löytyy, kas, kova, julma, tunteista piittaamaton, ehdoton yliherra ja joka tekee tahtonsa mukaan. Paitsi pienelle ydinjoukolle joka julistautuu Jumalan nimissä synnittömiksi yli-ihmisiksi. Tämä synnitön porukka tulisi vähintään Suomen ellei peräti maailman uskovien johtavaksi voimaksi.

Kristinusko luo näköjään sellaisen mielikuvan uskovalle, että he ovat parempia ihmsiä kuin ei-uskovat tai muu-uskovat. Maallikon silmin voi havaita, että uskovat ovat samanlaisia kuin muutkin. Työtä heidänkkin täytyy tehdä ja syödä ja juoda. Nyt heidän sisälle ollaan luomassa eliittiuskovaisten ydinlahkoa.

Maailmassa muutenkin on tendenssejä monella tapaa demokratia vastaan harvainvalta. Vastakkaisuus ei helpolla näy. Mutta kun katsoo maailman taloudellisia ja valtapoliittisia pyyteitä, pinnan alla kuohuu. Uskonnollisisilla liikkeillä olisi mahdollisuus olla demokratian tukena ja siten edistyksen tukena.
        Maailmassa tapahtuva talouden murros heijastuu mielestäni tälläkin palstalla uskovien keskeisenä väittelynä.

• jaikall kirjoitti:

että et julistakaan Jumalalta saatua Jumalan Sanaa.
        Hyvä että tunnustat itse tämän niin se on sitten meille kaikille selvä.

Jer 23:18 "Mutta kuka on seisonut Herran neuvottelussa ja nähnyt ja kuullut hänen sanansa? Kuka on tarkannut ja kuullut hänen sanansa?"
        22 Jos he olisivat seisoneet minun neuvottelussani, niin he julistaisivat minun sanani kansalleni ja kääntäisivät heidät pois heidän pahalta tieltään ja pahoista teoistansa."

Joh 3:34 "Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla."

1 Piet 4:11 "Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja;"

Heität tällaisen arvion minusta: >>et julistakaan Jumalalta saatua Jumalan Sanaa

• jaikall

Heität tällaisen arvion minusta: >>et julistakaan Jumalalta saatua Jumalan Sanaa

•Jer 15:19
        Sentähden, näin sanoo Herra: "Jos sinä käännyt, niin minä sallin sinun kääntyä, ja sinä saat seisoa minun edessäni. Ja jos sinä tuot esiin jaloa, et arvotonta, niin sinä saat olla minun suunani. He kääntyvät sinun tykösi, mutta sinä et käänny heidän tykönsä.

2 Kor 5:19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja JUMALA KEHOHOITTAA MEIDÄN KAUTTAMME. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. 6:1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.

• jaikall kirjoitti:

•Jer 15:19
        Sentähden, näin sanoo Herra: "Jos sinä käännyt, niin minä sallin sinun kääntyä, ja sinä saat seisoa minun edessäni. Ja jos sinä tuot esiin jaloa, et arvotonta, niin sinä saat olla minun suunani. He kääntyvät sinun tykösi, mutta sinä et käänny heidän tykönsä.

2 Kor 5:19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja JUMALA KEHOHOITTAA MEIDÄN KAUTTAMME. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. 6:1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.

"Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä
        te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion."
        Jaakobin kirje 3:1

Olet opettajan nimissä syöttänyt niin ilmiselvää palturia, että
        olisi syytä jo huolestua Jaakobin varoittavien sanojen vuoksi.

Jutuissasi on paljon oikeaa asiaa, mutta vaikka valheen osuus
        olisi 5%, niin jo silloin opetus on hengenvaarallista tavaraa.

Ja sinun tekstissäsi humpuukin osuus valitettavasti ylittää 5%.

Moni on asettunut Jumalan äänitorveksi omalla vastuullaan ja
        kantaa siitä seuraukset. Ja nyt en tarkoittanut Jeremiaa enkä
        Paavalia. Heidän kutsumuksensa OLI Jumalalta. Sinä muistutat
        liikaa puppugeneraattoria, joka saa varoitussignaalit soimaan.

Sikäli kuin tiedän, keskustelupalstalle ei ole palkattu opettajia.
        Omassa seurakunnassasi voit esiintyä opettajana niin pitkälle
        kuin seurakuntakuri sen sinulle sallii. Tällä palstalla noudatamme
        ylläpidon sääntöjä. Niiden mukaan me lähdemme samalta viivalta.

´

• Mutta eikö täällä

´

Raamattua selittävät ole samoin opettamassa toisia-eihän Jaikal ainut ole?!

Tapiojin tuo Luterilaisena omaa oppiaan, sitten on niitä,jotka eivät kuulu
        mihinkään seurakuntaan ja selittävät kohtia Raamatusta..?

• ml213.
        jaikall kirjoitti:

>>>Jos pohtisitte Jumalan lapsen arkista vaellusta arjen keskellä, nin olen vakuuttunut, että kaikki olisitte samaa mieltä.

Siinä olet oikeassa, miten pohdit sellöaisia asioita,- joilla ei ole edes mitään merkitystä ihmisen arjessa tapahtuvaan uskon el'ämään ja tässä olet onnistunut erikoisen hyvin.

Mutta edelleen tärkein asia ihiselle on arjen keskellä tehdä Jumalan tahto. Ymm'rr'tkö, miten kipeimmin seurakunnat tarvitsee opettajaa ja opetusta,. joka kohdistuu ihmisen arkeen.Viisastelijoita ja oppirakenelmien kyhääjiä riittää joka aikana. Muuten ymmärrätkö, mikstä' tulee seurakuntiin laittomuus ja laittomuuden ilmentymä.

Ymmärrätkö, mitä tarkoittaa: "Missä ilmoitus puuttuu siinä kansa käy kurittomasti". Niin , Jumala todella tahtoo sanansa julistajia, mutta ei opillisten asioiden viisastelijoita.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

´

Onko sinun oppisi se oikea?

• Il-Mari kirjoitti:

Onko sinun oppisi se oikea?

Jos joku minun kirjoitukseni näyttäisi siltä, että esitän siinä omaa oppisovellustani,
        niin silloin olen varmaan epäonnistunut sanavalinnoissani. Tarkoitukseni on todistaa
        vain ja ainoastaan Kristuksen evankeliumin puolesta. KAIKEN tulee perustua Sanaan.

Ehdottomasti en siis halua sekaantua mihinkään "omaan" oppiin.
        Yhtä ehdottomasti hylkään kaikkien opettajaksi pyrkivien opit.

Minulle kelpaa VAIN "tämä oppi", jota Jeesus tarkoitti:

"Jos joku tahtoo tehdä Hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan,
        onko TÄMÄ OPPI Jumalasta, vai puhunko minä omiani." Joh. 7:17

• leahim

Tässä vanhan kertaamista,
      Il.maria odotellessa.......

• Sirpa Rajala

leahim kun toit tämä esille! Onhan se kiva lukea vanhaakin uudemman puutteessa. :))

• On hyvä, että tallentaa ylös vanhoja viestiketjuja.
        Niistä voi olla paljon hyötyä tulevaisuudessa.
        Kiitos leahim!

• Usko Jumalaan,
        Sirpa Rajala kirjoitti:

leahim kun toit tämä esille! Onhan se kiva lukea vanhaakin uudemman puutteessa. :))

Uskon ja opetuksen ei tule liittyä ihmiseen. Odottavan aika voi tulla pitkäksi, jos se liittyy ihmiseen.

• Pete..
        Tapio522 kirjoitti:

On hyvä, että tallentaa ylös vanhoja viestiketjuja.
        Niistä voi olla paljon hyötyä tulevaisuudessa.
        Kiitos leahim!

lukea vielä uudelleen ja uudelleen, sillä eihän Jumalan sana miksikään muuttunut ole. Tässäkin ketjussa on hyvää opetusta monelta eri henkilöltä, joten on jopa terpeellista nostaa tämä ylös uudelleen luettavaksi.

• Betsy67

syntisiä sen jälkeen kun olemme saaneet syntimme anteeksi ja
      Jeesuksen sovintoveressä tuntomme on pesty puhtaaksi pahoista teoista.

Vastaus tähän.
      Jumala tunnustaa sen ihmisen vanhurskaaksi joka on Jeesuksessa.
      Olenko minä synnitön siksi että Jeesuksen veren tähden Jumala näkee minut
      puhtaana, onhan totuus että minä en kelpaa Jumalalle, mutta Jeesus kelpaa
      ja koska uskonkautta olen Jumalan armosta Jeesuksessa, kuulun
      sellaisenani hyväksyttyjen joukkoon.

Entä minä ihmisenä?
      Olen samanlainen ihminen kuin ennenkin.
      Asun liharuumiissa, joka ei ole yhtään muuttunut siitä,
      kuin mitä se oli ennen uskoontuloani.
      Se mikä minussa on muuttunut, on henkeen tullut Jumalan sinetti.
      Sekin muuttui, että Jeesus räjäytti minut irti maailman kalliosta,
      eli siitä ihmismerestä, joka on matkalla kohti kadotusta...
      ja Hän katkoi kaikki minua sitoneet synnin kahleet, kaivaessaan minut
      pimeyden onkaloista ja siirtäessään minut vaikuttamansa uskon tähden pelastuksen kalliolle.

Vapautuminen syntikahleista oli totta ensihetkestä lähtien Jeesuksen osalta,
      mutta minun elämässäni sen toteutuminen kesti.
      Kahleiden katkeaminen ei silti tehnyt minusta synnitöntä.
      Synnin olemus on lihassa ja niin kauan kuin hengellinen ihminen asuu liharuumiissa,
      on osanani fyysinen kuolema lihassa olevan syntisyyden tähden.

Tämä nyt yhtenä vastauksena selityksineen.

• Pete..

opettiko jaikal väärin, kun hn opetti että vanhurskas on synnitön? Nimittäin sen jälkeen moni muukin alkoi uskomaan niin, että on synnitön.

• Betsy67
        Pete.. kirjoitti:

opettiko jaikal väärin, kun hn opetti että vanhurskas on synnitön? Nimittäin sen jälkeen moni muukin alkoi uskomaan niin, että on synnitön.

sanottuna, se SISÄINEN IHMINEN, UUSI LUOMUS MEISSÄ, on synnitön,
        koska se tuli Jumalasta meihin uskoontulossa.
        Silloin Jumalan Henki tuli henkeemme ja se mikä Jumalasta tuli on synnitön.

Siksi Johannes kirjoittaakin että mikä on Jumalasta ei saata syntiä tehdä, mutta
        ihminen, se lihallinen ja langennut vanha luontomme, jos se saa hallita,
        johtaa se meidät synnin tekemiseen.

Esimerkki, Jos korkeanpaikan kammoa kokeva ihminen joutuu kävelemään syvän rotkon yli
        riippusiltaa pitkin, ei häntä pyörrytä jos hän katsoo eteensä.
        Mutta jos hän erehtyy katsomaan alas rotkoon ja näkee miten syvä pudotus on
        riippusillan alla, ottaa hänen pelkonsa(fobi) vallan ja voi jopa aiheuttaa tilanteen jossa ihminen
        ikäänkuin väkisin vedetään alas rotkoon... kontrolli pettää.

Samasta asiasta Raamatussa kerrotaan kun Jeesus sanoi Pietarille astu venheestä veteen ja tule luokseni.
        Kun Pietari katsoi Jeesukseen, hän asteli turvallisesti eteenpäin,
        mutta kun Pietarin katse kiinnittyi myrskyävään veteen, alkoi hän vajota.

Mekään emme muutu synnittömiksi uskoontulossa.
        Vanhurskaus josta tulemme osallisiksi uskoon tullessamme, on Jeesuksen vanhurskautta,
        eli sitä vanhurskautta, jonka Hän yksin kykeni saamaan Jumalan edessä, koska
        täytti kaikki Jumalan vanhurskauden vaatimukset.
        Näin Jeesuksen vanhurskaus on osanamme sulasta Jumalan armosta, kun uskon kautta olemme
        Jeesuksen hankkiman vanhurskauden tähden vanhurskaita, kun uskomme Hänen sen
        meille hankkineen ja olemme saaneet Hänen veressään syntimme anteeksi.

Anteeksi saaminen ei merkitse synnittömyyden tilaan siirtymistä, vaan vapautusta
        tuomiosta, koska Jeesus tuli tuomituksi kuolemaan meidän syntiemme takia,
        kantoihan Hän meidän syntimme ja sairautemme ruumiissaan ristinpuulle.

Sen tähden Jumala näkee meidät lumivalkeina, että olemme vastaanottaneet Jeesuksen ansion
        uskon kautta Hänen vereensä ja se koituu meidän hyväksemme Jumalan edessä.

Liha on aina liha ja synnin olemus ja vietti on kehossamme siihen saakka, kunnes vapaudumme liharuumiista. Tämä on Raamatun totuus.

Jos olisimme synnittömiä, miksi meidän pitää valvoa ja täyttyä Hengellä, pitääksemme
        lihan mielen (synnin himot) kuolleena kehossamme?

• ihminen, joka on Jumalan sanasta ja Hengestä syntynyt, se ihminen on synnitön Kristuksessa, [ 1.Joh. 3:9 ] Mutta tämä hengellisen ihmisen "maallinen maja" on liitossa synnin kanssa ja on siis loppuun asti syntinen.

`

• Betsy67

Olisi kiva nähdä nauhalla näiden "synnittömien" elämästä vaikka viikon pätkä.

Etenkin puolison/lasten/kavereiden kanssa ja työssä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2435
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1830
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82