Lasik leikkaus Jyväskylässä, kokemuksia?

rillit 30 vuotta

Olen varannut ajan Jyväskylän Medilaseriin molempien silmien Lasik leikkausta varten. Miinusta noin 5 molemmissa silmissä, ikää 40 v. Leikkauksen tekisi Juha Lappalainen ja tarkoitus että samana päivänä esitutkimus ja leikkaus, koska välimatkaa jonkun verran. Lueskelin tätä palstaa aika ristiriitaisin tuntein ja tekisi mieli jo perua koko juttu. Pystyn kuitenkin jonkun verran käyttämään piilareita, vaikka kuivattavatkin silmiä. Mutta ennenkuin teen lopullisen ratkaisun, niin olisi kiva kuulla mielipiteitä samalla vastaanotolla käyneiltä...

29

9732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zeiss visumax

vähän panee miettimään, mutta näyttää että ne on nuo samat pari tyyppiä kun meuhkaa epäonnistuneen operaation vuoksi.

Käsittääkseni lähes kaikki onnistuu erinomaisesti kuitenkin.

Olertko harkinnut tuota helsingin yksityistä, siellä on uusin tekniikka jossa silmää ei litistetä millään tavalla.
      Itse harkitsen sitä.

• alkup.kirjoittaja

Lähinnä ajattelin vain klinikkaa, joka olisi lähinnä kotipaikkakuntaani, mutta mikä on tuon Helsingin klinikan nimi? Ja mitä lienee kustannukset? Tosin turvallisuus tärkeintä, hinta ei niin ratkaise... Koitanpa etsiä lisätietoa ja miettiä muita vaihtoehtoja... Kiitos vaan vinkistä :)

• zeiss
        alkup.kirjoittaja kirjoitti:

Lähinnä ajattelin vain klinikkaa, joka olisi lähinnä kotipaikkakuntaani, mutta mikä on tuon Helsingin klinikan nimi? Ja mitä lienee kustannukset? Tosin turvallisuus tärkeintä, hinta ei niin ratkaise... Koitanpa etsiä lisätietoa ja miettiä muita vaihtoehtoja... Kiitos vaan vinkistä :)

Helsingin yksityinen silmäsairaala, samaa tekniikkaa myös espoossa.
        Zeiss visumax femtolasik.

Kehittelevät tällähetkellä tekniikkaa joka mahdollistaa operaation ilman läpän tekoa pienien tunneleiden kautta, saas nähdä koska tulee käyttöön, ei taida jaksaa odottaa.

• mieti rauhassa

En voi olla kommentoimatta, koska olen kyllä yksi meuhkaaja, mutta mielestäni syystä! Olin itsekin ennen (femto lasik, Tre) leikkausta sitä mieltä, että niin harva on valittanut (siis käytännössä ei kukaan tuttava), ettei voi olla itselläni niin huono tuuri, mutta olipa vain. kokemuksia kannattaa siis kuunnella ja tehdä sitten oma päätös rauhassa kaikki riskit punniten. Ja tosi on että onnistumisprosentit ovat varmasti luokkaa ainakin 95%, että onnea matkaan. Ja jos leikkaus onnistuu, se on kyllä lähes tulkoon ihanin asia maailmassa!

• antilasik
        mieti rauhassa kirjoitti:

En voi olla kommentoimatta, koska olen kyllä yksi meuhkaaja, mutta mielestäni syystä! Olin itsekin ennen (femto lasik, Tre) leikkausta sitä mieltä, että niin harva on valittanut (siis käytännössä ei kukaan tuttava), ettei voi olla itselläni niin huono tuuri, mutta olipa vain. kokemuksia kannattaa siis kuunnella ja tehdä sitten oma päätös rauhassa kaikki riskit punniten. Ja tosi on että onnistumisprosentit ovat varmasti luokkaa ainakin 95%, että onnea matkaan. Ja jos leikkaus onnistuu, se on kyllä lähes tulkoon ihanin asia maailmassa!

Sama juttu. Meuhkaan syystä. Ei lohduta yhtään, että epöonnistumis % on pieni, jos epäonnistuminen sattuu kohdalle. Keljuin ongelma on autojen valojen hajoaminen.

• siszy

Lappalainen leikkasi vuosi sitten kaikki ok näkö pelaa ja on se hienoa olla ilman laseja, oli ennen -7 kakkulat

• Tosta vaan?

Onkohan tuo ihan oikein että esitutkimus ja leikkaus samana päivänä? Kirurgiassa pitäisi antaa potilaalle miettimisaika sen tiedon perusteella, minkä esitutkimuksessa kuulee. Aiemmin tuo saman päivän toiminta on ollut jopa kiellettyä. Ja esitutkimuksessa pitäisi mitata taittovoima mustuainen laajennettuna ja leikkaus taas mieluiten laajentamatta. Mitenhän muualla?

• uusin silmin

Mä kävin juuri Tampereella kaksi päivää sitten FEMTO lasik leikkauksessa ja kaikki on mennyt mitä loistavimmin sen jälkeen ainakin toistaiseksi, näkö oli heti jo normaali eli sama kuin rilleillä ja voin kyllä sanoo et ei kannata jännittää, se on tosi nopee toimenpide. Itse jännitin meinaan tosi paljon ja sitten kun se olikin ohi niin olin tosi yllättynyt. Minulla oli myös esitutkimus ja leikkaus oli suoraan sen jälkeen. EIkä siinä ollut mitään, eli jos kaikki on kunnossa leikkausta varten niin se sujuu mielestäni parhaiten jos se on suoraan samalla kertaa ettei taas tarvii kotiin mennä jännittämään...

Serkkuni on käynyt Jyväskylässä medilaserilla leikkauksessa reilu vuosi sitten (lasik) ja on ollut tosi tyytyväinen ja kaikki siellä oli sujunut tosi hyvin! Nyt käytän kosteustippoja eikä niistäkään ole mielestäi haittaa sillä jouduin niitä käyttämään usein myös piilareiden kanssa eli taidan olla kuivasilmäistä tyyppiä, eli varmaan sama juttu sinullakin, se tietysti jää nähtäväksi et joutuuko niitä tippoja kuinka pitkään käyttämään kun niistäkin pitäisi ajan myötä päästä eroon. Hämärä näössä ei ole minulla ollut mitään ongelmaa, joskus tuntui et piilareilla ja laseilla oli jo huono hämäränäkö. Jos yhtään vaan tuntuu sille niin suosittelen kyllä leikkausta, minusta on ainakin ihanaa kun herätessä sängystä aamulla näkö on mitä parhain ja ei tarvitse aina miettiä piilareita jos on menossa uimaan tai vaikka juhlimaan, ne tuntui joskus niin epämukavilta silmissä. Ei enään sitä! =)

• 1 kaikkien puolesta?

"EIkä siinä ollut mitään, eli jos kaikki on kunnossa leikkausta varten niin se sujuu mielestäni parhaiten jos se on suoraan samalla kertaa ettei taas tarvii kotiin mennä jännittämään..."

Mikäs siinä jos kaikki menee hyvin. Katsotaas sunkin kohdalla miten parin vuoden päästä, eihän vaan ollut yhtään keratoconuksen näköinen esitutkimus, mutta kun leikkausaikakin jo varattu tunnin päähän niin ehkei se sitten niin paljon keratoconukselta näyttänytkään ja harmi sanoa että katotaan ilman leikkausta vaikka vuoden päästä uudestaan ja juodaan kalliit kahvit leikkauksen sijaan..?

Kysymys kuuluukin saako samalla kertaa esitutkia ja leikata. Onko esim. tunti riittävä aika potilaalle punnita lääkärin antama informaatio leikkauksesta, riskeistä, tavoitteista jne? Ei ollut vielä pari vuotta sitten. Tekijöitäö melkein kivitetty silloin.

• näkö ilman kehyksiä

Itselleni tehtiin monovision leikkaus reilu puolivuotta sitten Oulussa. Olen ollut tyytyväinen tähän astiseen, en tarvitse laseja. Ikää on 50 vuotta. Useampi leikkaukseen tyytymätön näyttää valittavan hämäränäköä huonoksi, mutta totuus lienee että se huonontunut jo ennen leikkausta iänmyötä. Silmien kuivuus on yleitä ja lähes normaalia ilman leikkaustakin, asiaan kiinnitää huomiota yleensä leikkauksen jälkeen. Paneppa mieleen ja merkille nämä asiat ennen leikkausta niin et ainakaan turhaa sitten leikkausen jälkeen murehdi edellä mainittuja asioita. Ikäsi on kylläkin huono, lähinäön huononeminen on juuri alkanut ja jatkuu seuraavat 10 vuotta, eli joudut hankkimaan leikkauksesta huolimatta lukulasit jossakin vaiheessa tai uusimaan leikkauksen. Paikalla tuskin suurtamerkitystä missä leikkaus tehdään, kone se leikkauksen tekee.

• nimi ja merkki

Kone tekee suurimman osan, kirurgin tehtävä osata laittaa palikat paikoilleen ja päättää mitä tehdä jos tulee ongelma. Ja etenkin päättää etukäteen keitä ei pitäisi leikata vaikka potilas rahaa tyrkyttäisikin.

• zeiss

mukava lukea, itsellänikin piilarien käytön jälkeen ja aikana silmät tuntuvat kuivilta.
        Muutenkin niin tyhmää ronklata silmiään joka päivä.

Kyllä taidan ensikuussa ottaa auton alle ja ajaa helsinkiin tutkimuksiin ja sitten leikkaus.

Ei vain tullut yhtään kommenttia tuosta helsingin yksityisestä,vähän erilainen tekniikka kuitenkin.

• apple2
        zeiss kirjoitti:

mukava lukea, itsellänikin piilarien käytön jälkeen ja aikana silmät tuntuvat kuivilta.
        Muutenkin niin tyhmää ronklata silmiään joka päivä.

Kyllä taidan ensikuussa ottaa auton alle ja ajaa helsinkiin tutkimuksiin ja sitten leikkaus.

Ei vain tullut yhtään kommenttia tuosta helsingin yksityisestä,vähän erilainen tekniikka kuitenkin.

Hei,
        Minulta leikattiin viime keskiviikkona toinen silmä Silmäsairaalassa (Lasik) ja ensi keskiviikkona on vuorossa toinen silmä. Tällä hetkellä eniten haittaa se, että ei-leikatussa silmässä on n. -6 enkä siis tietystikään enää voi laseja käyttää, kun leikattu silmä näkee jo hyvin. Leikatulla silmällä näen lähelle vielä sameast, mikä kuulemma on tyypillistä ja paranee ajan myötä (toivottavasti). Minulle jätettiin tähän nyt leikattuun miinusta jonkin verran, koska ikää on jo 40 ja jos olisi kokonaan korjattu, niin edesä olisi muutaman vuoden kuluttua lukulasien hankinta.

• Kiikkeli

Niin, omalla kohdallani kaikki meni kuin kusi lumeen. Leikkauksesta aikaa n. 8kk. Kävin Jyväskylässä samassa paikassa Lasik:ssa. Leikkaus meni todella nopeasti, n 20 min. Loppupäivän oli silmät "arat" ja hiekantunnetta esiintyi näkö oli sumea. Seuraavana aamuna sitten kaikki kirkasta, ei mitään kipuja/hiekantunnetta ja näkö täysin kirkas. Tämän jälkeen tiputtelin pari viikkoa tippoja. Sen jälkeen en ole tippoja tarvinnut. Näkö korjaantui täysin nolliin. Elämäni paras päätös oli mennä leikkaukseen. Anna näiden perseaukisten huudella vaan omat provonsa, kun ei ole itsellä varaa leikkaukseen niin ei sinne muidenkaan sitten pitäisi mennä.

• Mietityttää.....

Voiko piilolinssien runsas käyttö olla este toimenpiteelle? Ts. jos linssit ovat esim. tehneet verisuonikasvustoa, voiko leikkaus jäädä tekemättä?

• oma napa

No jos sulla kävi tavallisen hyvä tuuri niin sitten varmaan ne muutama prosenttia on vaan köyhiä jos on jotain ongelmia tai ei niitä halua.

"mulla hyvin=kaikilla hyvin"

• näkee eikä muuta voi
        Mietityttää..... kirjoitti:

Voiko piilolinssien runsas käyttö olla este toimenpiteelle? Ts. jos linssit ovat esim. tehneet verisuonikasvustoa, voiko leikkaus jäädä tekemättä?

Kävin lokakuussa kyselemässä omalta silmälääkäriltäni taittovirheleikkauksen hyviä ja huonoja puolia kohdallani. Minulla on takana, tosin vuosia sitten, pitkäaikainen piilolasien "väärinkäyttö" ja silmä on aika lailla rastitettu näillä ylimääräisillä verisuonilla (onneksi nykyään eivät kuljeta verta, koska silmä saa happea muutenkin).

Lääkäri totesi että ei haittaa. Leikkaus tehdään 9 mm alueelle iiriksen ympärille eikä siihen taida mahtua niitä verisuonia.

Kävin eilen leikkauksessa. Silmät todettiin terveiksi ja leikkaus meni hyvin. Nyt on hassua kun aina vain näkee, ei voi ottaa rillejä pois ja olla näkemättä =)

• mui

Onko kukaan käyny Jyväskylässä puistosairaalassa Olavi Pärssisen leikattavana? Onko kellekkään tehty uutta ultralasik leikkausta? Kaipailisin kokemuksia... Olen jo varannut Tren Mehiläiseen ajan Femto Lasikiin, mut kuulin tosta Ultralasikista, joka olis 500 € edullisempi ja olis vielä 3 vuoden hoitotakuu, Mehiläisessä 1v. Kumpihan olis parempi vaihtoehto, sen kun tietäis..

• onhanse

Noi mainostaa mekaanisesti tehtyä läppää. Ohuus on kai sit se "ultra". Femto kehittetty juuri siksi ettei tarttis sitä silmää "halkaisevaa" terää. Nyt mainokset menevät taas "vanhan" suuntaan. Mites ois MegaPRK, ei läppää ollenkaan?! Odota vuosi, lyön vetoa että hertsit taas kasvaneet jne. Juna meni just.

• Mietityttää täälläki

Itse mietiskelen juuri samaa Lpr:ssä. Valitako EyeKarelia, jossa femtolasik vai Oper, jossa Ultralasik. Yritin vertailla laserilaitteita ja tuo EyeKarelian oli ilmeisesti jopa paljon parempi (www.kirurgipalvelu.com/laitteet.php). Mutta miten lie sitten tuon läpänleikkaustekniikan laita eli valitako automaattisesti laserilla vai mekaanisesti mikrokeratomilla siinäpä vasta pulma...

• Ei ole totta
        Mietityttää täälläki kirjoitti:

Itse mietiskelen juuri samaa Lpr:ssä. Valitako EyeKarelia, jossa femtolasik vai Oper, jossa Ultralasik. Yritin vertailla laserilaitteita ja tuo EyeKarelian oli ilmeisesti jopa paljon parempi (www.kirurgipalvelu.com/laitteet.php). Mutta miten lie sitten tuon läpänleikkaustekniikan laita eli valitako automaattisesti laserilla vai mekaanisesti mikrokeratomilla siinäpä vasta pulma...

Noita väitteitä ole kukaan todentanut missään. Tuo VISX S4 on kiistatta yksi parhaista laitteista vaikka tuon taulukon mukaan jää hännille. Eli taulukolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kuin kiinalainen pakettiauto, paperilla ok, ekassa törmäystestissä rusinaksi.

Älkää menkö mainosmiesten halpaan.

• jhjhakjfhaj

Itse kävin noin vuosi sitten lasik-leikkauksessa ja tohtorina hääri Lappalainen. Itsellä ei ollut mitään ongelmia, ei vuotanut silmät, ei juuri roskan tunnetta silmissä ja visus nyt 1.25. Itse katselin youtubesta kaikenlaisia silmäleikkausjuttuja ja hiukan hirvitti, mutta onneksi leikkaus sujui hyvin, olen siis tyytyväinen.

• Päättämätön

Onko kukaan ollut Helsingin tai Espoon yksityisessä silmäsairaalassa ja kokenut tuon uusinta tekniikkaa edustavan laserleikkauksen???! Käsittääkseni siinä ei aiheuteta ollenkaan paineistusta ja lääkäri näkee silmän koko ajan. Silloinhan sen ei pitäisi aiheuttaa sitä 30 sekunnin kestävää paineen tunnetta, jossa tuntuu kuin silmä räjähtäisi :D Onko näin?

Itse mietin parhaillani, menisinkö Tallinnaan femtolasikiin LaserVisioniin vai Helsinkiin tähän edellämainittuun uusimpaa tekniikkaa (?) edustavaan laseriin. Vaikea valinta!

• vemtolasik
        Päättämätön kirjoitti:

Onko kukaan ollut Helsingin tai Espoon yksityisessä silmäsairaalassa ja kokenut tuon uusinta tekniikkaa edustavan laserleikkauksen???! Käsittääkseni siinä ei aiheuteta ollenkaan paineistusta ja lääkäri näkee silmän koko ajan. Silloinhan sen ei pitäisi aiheuttaa sitä 30 sekunnin kestävää paineen tunnetta, jossa tuntuu kuin silmä räjähtäisi :D Onko näin?

Itse mietin parhaillani, menisinkö Tallinnaan femtolasikiin LaserVisioniin vai Helsinkiin tähän edellämainittuun uusimpaa tekniikkaa (?) edustavaan laseriin. Vaikea valinta!

päädyin Eiran sairaalaan, siellä on suomen paras lääkäri ja parhaat välineet, suosittelen!

• quantoo
        Päättämätön kirjoitti:

En osaa sanoa aiheutuuko tuossa uudemmassa leikkautyypissä painetta vai ei. Mutta minusta tuo ei ole mikään päätökseen tekoon vaikuttava seikka! Toki mainospuheissa kehutaan että tämä ja tämä leikkaustyyppi on parempi siitä ja siitä syystä, mutta jos ei oikeasti saavuteta parempaa _leikkaustulosta_ tai vaikkapa huomattavasti nopeampaa paranemista niin mitä väliä sillä on? Kyse kuitenkin yhteensä alle minuutista mitä se leikkaus kestää!

Naisillahan on tunnetusti korkeampi kipukynnys kuin miehillä (pitää selvitä kuukautiskivuista ja synnytyksistä jne). Itse olen mies ja selvisin hengissä parin sekunnin painentunteesta joten jos sattumalta olet nainen niin luulisi sinunkin :D

• rillit hukassa

Voiko tolle lappalaiselle maksaa osissa noita Lamborghinin lyhennyksiä? 3000e on aika iso raha normi työläiselle. Jos ei niin sit ei auta kun leikata yks silmä kerralla ja kattoo vuoden päästä uudestaan.

• ikänäkö

Täällä ilmoittautuu yksi jonka molemmat silmät operoitiin Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa viikko sitten uusimmalla Visumax Femtolasik tekniikalla.

Eli ei silmän paineistusta, näkökyky säilyy koko leikkauksen ajan ja kirurgi näkee silmän koko operaation ajan. Luomenlevitin jota itse hiukan jännitin on muovinen ihan simppeli laite eikä sellainen perinteinen härveli, joka painaa poskea epämiellyttävästi ja joka laserleikkaus-videoissa näkyy jos sellaista on ennakkoon katsonut.

Operaatio tuli maksamaan 3600€. Silmät leikattiin monovision systeemillä eli toisella luen ja toisella näen kauas. Ikää on tasan 45v. ja lasien voimakkuus oli -3.75 ja -3.25. Olin harkinnut leikkausta yli 6v. ja aika oli varattuna aiemmin Eiran sairaalaan, jonka peruin pupun hypätessä pöksyyn... Nyt olin ottanut puolen vuoden ajan selvää Helsingin seudun leikkaavista yksiköistä, leikkaavista "huippu"lääkäreistä, uusimmista ja nopeimmista Laserlaitteista, kivuttomasta ja turvallisesta leikkauksesta sekä onnistumis prosenteista että myös uusinta leikkauksen tarpeesta ja keskusteltuani mahdollisen tulevan leikkaavan lääkärin kanssa päätös oli selvä. Lääkäri otti toiveeni erittäin hyvin huomioon ja olin rauhallisella mielellä hyvissä käsissä.

Itse en missään tapauksessa suostuisi samana päivänä leikkaukseen jolloin esitutkimus on. Ensinnäkin mustuaisen laajentumisen takia omat silmäni olivat vielä seuraavana päivänäkin "oudot" ja mustuaiset suuret sekä ehdottomasti halusin sulatella kuulemaani rauhassa vaikka olin tehnyt päätöksen mennä operoitavaksi. Esitutkimus oli maanantaina, operaatio torstaina ja jälkitarkastus heti perjantaina.
        Perjantaina ajoin autoa ja seuraavana maanantaina olin töissä. Aivan mahtavaa olla rillitön ja erittäin tyytyväinen!

• rillit hukassa
        ikänäkö kirjoitti:

Täällä ilmoittautuu yksi jonka molemmat silmät operoitiin Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa viikko sitten uusimmalla Visumax Femtolasik tekniikalla.

Eli ei silmän paineistusta, näkökyky säilyy koko leikkauksen ajan ja kirurgi näkee silmän koko operaation ajan. Luomenlevitin jota itse hiukan jännitin on muovinen ihan simppeli laite eikä sellainen perinteinen härveli, joka painaa poskea epämiellyttävästi ja joka laserleikkaus-videoissa näkyy jos sellaista on ennakkoon katsonut.

Operaatio tuli maksamaan 3600€. Silmät leikattiin monovision systeemillä eli toisella luen ja toisella näen kauas. Ikää on tasan 45v. ja lasien voimakkuus oli -3.75 ja -3.25. Olin harkinnut leikkausta yli 6v. ja aika oli varattuna aiemmin Eiran sairaalaan, jonka peruin pupun hypätessä pöksyyn... Nyt olin ottanut puolen vuoden ajan selvää Helsingin seudun leikkaavista yksiköistä, leikkaavista "huippu"lääkäreistä, uusimmista ja nopeimmista Laserlaitteista, kivuttomasta ja turvallisesta leikkauksesta sekä onnistumis prosenteista että myös uusinta leikkauksen tarpeesta ja keskusteltuani mahdollisen tulevan leikkaavan lääkärin kanssa päätös oli selvä. Lääkäri otti toiveeni erittäin hyvin huomioon ja olin rauhallisella mielellä hyvissä käsissä.

Itse en missään tapauksessa suostuisi samana päivänä leikkaukseen jolloin esitutkimus on. Ensinnäkin mustuaisen laajentumisen takia omat silmäni olivat vielä seuraavana päivänäkin "oudot" ja mustuaiset suuret sekä ehdottomasti halusin sulatella kuulemaani rauhassa vaikka olin tehnyt päätöksen mennä operoitavaksi. Esitutkimus oli maanantaina, operaatio torstaina ja jälkitarkastus heti perjantaina.
        Perjantaina ajoin autoa ja seuraavana maanantaina olin töissä. Aivan mahtavaa olla rillitön ja erittäin tyytyväinen!

ei kyllä vastannut mun kysymykseen

• jippiaajee
        ikänäkö kirjoitti:

Tänään tehtiin femtolasik. Hyvin meni, ei kipuja, näkö normaali! Huomenna töihin. Ei kannata jännittää operaatiota.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2224
    2. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      23
      874
    5. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      821
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      117
      816
    8. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    9. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      743
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe