Ostin tänään pitkän harkinnan jälkeen , kolme rotta-neitiä. Olisi paljon kysyttävää (on minulla marsuja ollut, ja 2 chihuahuaa), mutta nyt ei ole aikaa koirille. Joten kertokaan jotain yleistärkeää asia rotista. Olen tosin netistä paljon lukenut. Mutta vaikka tämmönen alkeellinen kysymys, voiko rotan pestä/kylvettää?
Kaikki apu tervetullutta//kesyrotan hoitoon jne.
9
1764
Vastaukset
- Sachiyo
Rotta pitäisikin pestä aina kun se on likainen. Häntä tulisi rasvata välillä ettei kuivu. Kannattaa tutustua kesyrottayhdistyksen sivuille ja foorumiin, sieltä löytyy paljon tietoa ;). http://www.kesyrottayhdistys.fi/
- pyry84
Jotkut kyvettävät rottiaan, mutta rotta osaa kyllä pitää itsensä puhtaana aivan kuten koirakin. Eri asia jos rotta näkyvästi likaantuu (pyörii jossain moskassa), niin sitten voi pestä.
Häntään saattaa kertyä likaa, joten sitä voi pestä jos se näyttää likaiselta. Itse en ole ikinä rasvannut rottieni häntiä ja ovat ihan normaalikuntoisia, mutta minulla ei ole tästä rasvauksesta mielipidettä suuntaan tai toiseen. Mun kokemuksen mukaan riippuu rotasta kuinka paljon häntä likaantuu, ehkäpä jotkut rotat pesevät häntiään enemmän tai ovat muuten vain siistimpiä. - 8+4
pyry84 kirjoitti:
Jotkut kyvettävät rottiaan, mutta rotta osaa kyllä pitää itsensä puhtaana aivan kuten koirakin. Eri asia jos rotta näkyvästi likaantuu (pyörii jossain moskassa), niin sitten voi pestä.
Häntään saattaa kertyä likaa, joten sitä voi pestä jos se näyttää likaiselta. Itse en ole ikinä rasvannut rottieni häntiä ja ovat ihan normaalikuntoisia, mutta minulla ei ole tästä rasvauksesta mielipidettä suuntaan tai toiseen. Mun kokemuksen mukaan riippuu rotasta kuinka paljon häntä likaantuu, ehkäpä jotkut rotat pesevät häntiään enemmän tai ovat muuten vain siistimpiä.Rotan hännän likaantuminen riippuu paljolti siitä, millaiset tasot häkissä on. Umpitasoilla hännät pinttyvät hyvin äkkiä, mutta tapahtuu sitä verkkotasohäkissäkin, hitaammin vain.
Jokaisen rotan hyvään perushoitoon kuuluu hännän hyvä hoito. Jokaisen rotan häntä likaantuu sen verran, että se on pestävä vähintään kahden viikon välein. Jos ei häntää ole ikinä pessyt, on vaikea huomata likaisen ja puhtaan hännän välinen ero. Rotan häntää kuuluu hoitaa, koska häntä on lämmönsäätelyelin ja kesäkuumalla likainen häntä ei haihduta lämpöä eli viilennä rottaa yhtä tehokkaasti kuin likainen. Rotta ei hikoile kuin jalkapohjien kautta, joten häntä on avainasemassa lämmönsäätelyn suhteen. Likainen ja kuiva häntä on altis vaurioitumaan ja siten saamaan tulehduksia.
Häntä siis pestään viikon tai kahden välein lämpimällä vedellä ja koiransampoolla tai hajusteettomalla Fairylla. Pesussa on kätevää käyttää esim. meikkisientä, joka kastellaan, siihen laitetaan pesuainetta ja hierotaan häntää myötäsuomuun eli tyvestä kärkeen päin. Pesun jälkeen häntä kuivataan huolella ja rasvataan hajusteettomalla perusvoiteella.
Naaraiden ihoa ei yleensä tarvitse pestä muuten kuin näyttelyihin, koska niiden iho ei eritä talia samalla tavoin kuin joillakin uroksilla.
Kesiksen foorumi on tosiaan loistava tietolähde. Samoin suosittelen mm. Mirja Niskalan sivuja, www.munmaailma.net/rottanurkka , jossa hyvää perustietoa rotista.
Mistä rotat ovat peräisin? Jos eläinkaupasta, ni onhan ihan varmaa että ovat kaikki naaraita ja ettei yksikään ole kantavana? Loishäätö on myös hyvä tehdä eläinkaupasta tulleille rotille (kasvattajat yleensä tekevät sen rutiinina ennen luovutusta, noin varmuuden vuoksi), Kesiksen foorumi avaa sitäkin puolta.
- lounainen12
Kiitos kaunis kaikille vastaajille, kaikki tiedot teretulleita :-)
Yhdistyksen sivuilla käynyt oon. Ja toi toinen linkki, kiitos siitä.
Minun 'tyttöni' on kyl eläinkaupasta, kun kaikki kasvattajat olivat hirveen kaukana, ja tämmönen talvipakkanen, pelkäsin, että ne jäätyy matkalla. En usko että kukaan 'heistä' odottaa vauvoja, toivon mukaan EI. Mitä pitäisikö nämäkin nyt madottaa, ei ne siel kaupas mitään kertoneet.
Odottelen isompaa häkkiä, on tilauksessa, tahdon että heillä on useita tasoja jne, tekemistä.
Kädet on kyllä vähä raapaleilla mulla, kun otin niitä vähän syliin, niin pakkasivat yrittään karkuun,ja terävät kynnet oli, mutta varovaisesti pidin hännän tyvestä kiinni, kun otin syliin, koska huomasin, että yrittivät ihan hurjia hyppyjä tehdä häkkiin. Ihania ne ovat :-)
Lisääkin saa kirjotella.- lounainen12
Mulla vaikeuksia nyt päästä tänne palstalle.
Mut jos tää viesti tulee perille, niin kertokaa kaikenlaisia kokemuksia rotista pliis.
Mulla nyt 1 pvä takana 3-neidon kanssa osa tulee jo kattelemaan kun käden laittaaa sinne.. häkkiin siis, yks on tosi arka siinä kait pikku osa rex-ä, kukaan ei ole purrut mua, ainoastaan kynnet jäljet käsissä.
Kokemuksistanne olisin yli onnellinen. kiitos
:-) - lounainen12
lounainen12 kirjoitti:
Mulla vaikeuksia nyt päästä tänne palstalle.
Mut jos tää viesti tulee perille, niin kertokaa kaikenlaisia kokemuksia rotista pliis.
Mulla nyt 1 pvä takana 3-neidon kanssa osa tulee jo kattelemaan kun käden laittaaa sinne.. häkkiin siis, yks on tosi arka siinä kait pikku osa rex-ä, kukaan ei ole purrut mua, ainoastaan kynnet jäljet käsissä.
Kokemuksistanne olisin yli onnellinen. kiitos
:-)noh, nyt tuli vähän vetelä kakki yhdeltä kun otin syliin. Ja haisikin pahalle.
Onko tämä merkki jostain? ( tosin annoin heille, pienen palan omenaa ja näkkäriä tänään)
Vai pelkkää pelkäämistä tässä vaiheessa ?
Kertokakaan jotain? - 14+7
lounainen12 kirjoitti:
noh, nyt tuli vähän vetelä kakki yhdeltä kun otin syliin. Ja haisikin pahalle.
Onko tämä merkki jostain? ( tosin annoin heille, pienen palan omenaa ja näkkäriä tänään)
Vai pelkkää pelkäämistä tässä vaiheessa ?
Kertokakaan jotain?Rotat voi loishäätää Frontline vet-nimisellä suihkeellä (pipettejä ei käytetä rotilla, annostus liian vaikeaa), jota saa apteekista ilman reseptiä.
Rotta ei ole "pikkuisen rex", vaan joko sk tai rex. Aika iso osa rexeistä on huonoja, joilla turkki on lähes suora ja vain osa viiksistä on kiharat (tai "laineikkaat").
Vetelät papanat ei haittaa, jos niitä tulee vain harvakseltaan. Ihan löysä ripulikakka on eri asia. Saitko kaupasta ohjeita ruokintaan tai kertoivatko mitä ovat tähän mennessä syöneet?
Rottia tulee käsitellä heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Onhan häkki sellainen luukuiltaan ja sisustukseltaan, että saat rotat sieltä helposti? Rotat ovat kokeneet suuren elämänmuutoksen, joka voi tehdä niistä hieman ujoja, mutta käsittelyllä saat niistä luottavaisia. Älä jätä rottia "metsittymään" häkkiin tai vain odota, että ne tulevat oma-aloitteisesti syliin. Käsittele niitä monta kertaa päivässä pieniä tuokioita. Älä päästä niitä vielä lattialle juoksemaan, niiden kiinnisaanti on tässä vaiheessa vielä vaikeaa.
Kun seurustelet rottien kanssa, ota ne esim. sohvalle, josta ne eivät pääse pois. Voit myös käsitellä vain yhtä rottaa kerrallaan, jos moneen tutustuminen ja vahtiminen yhtä aikaa tuntuu vaikealta. Hännän tyvestäkään en pitäisi kiinni, ei ole rotasta kauhean mukavaa ja rottaa saa kyllä käsiteltyä muutenkin, vaikka olisi vilkas.
Minkä kokoinen tuleva häkki on? Ainakin aloittelijalle on helpompaa, jos rotat ovat alkuun (kolme-neljä ekaa viikkoa) pienemmässä häkissä, josta ne saa helposti syliin. Näin rottia tulee käsiteltyä paljon ja usein, ja saat rauhassa tutustua niihin ja ne sinuun. Isomman häkin aika voisi olla sitten, kun rotat luottavat sinuun ja tulevat luukulle hakemaan huomiota. - lounainen12
14+7 kirjoitti:
Rotat voi loishäätää Frontline vet-nimisellä suihkeellä (pipettejä ei käytetä rotilla, annostus liian vaikeaa), jota saa apteekista ilman reseptiä.
Rotta ei ole "pikkuisen rex", vaan joko sk tai rex. Aika iso osa rexeistä on huonoja, joilla turkki on lähes suora ja vain osa viiksistä on kiharat (tai "laineikkaat").
Vetelät papanat ei haittaa, jos niitä tulee vain harvakseltaan. Ihan löysä ripulikakka on eri asia. Saitko kaupasta ohjeita ruokintaan tai kertoivatko mitä ovat tähän mennessä syöneet?
Rottia tulee käsitellä heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Onhan häkki sellainen luukuiltaan ja sisustukseltaan, että saat rotat sieltä helposti? Rotat ovat kokeneet suuren elämänmuutoksen, joka voi tehdä niistä hieman ujoja, mutta käsittelyllä saat niistä luottavaisia. Älä jätä rottia "metsittymään" häkkiin tai vain odota, että ne tulevat oma-aloitteisesti syliin. Käsittele niitä monta kertaa päivässä pieniä tuokioita. Älä päästä niitä vielä lattialle juoksemaan, niiden kiinnisaanti on tässä vaiheessa vielä vaikeaa.
Kun seurustelet rottien kanssa, ota ne esim. sohvalle, josta ne eivät pääse pois. Voit myös käsitellä vain yhtä rottaa kerrallaan, jos moneen tutustuminen ja vahtiminen yhtä aikaa tuntuu vaikealta. Hännän tyvestäkään en pitäisi kiinni, ei ole rotasta kauhean mukavaa ja rottaa saa kyllä käsiteltyä muutenkin, vaikka olisi vilkas.
Minkä kokoinen tuleva häkki on? Ainakin aloittelijalle on helpompaa, jos rotat ovat alkuun (kolme-neljä ekaa viikkoa) pienemmässä häkissä, josta ne saa helposti syliin. Näin rottia tulee käsiteltyä paljon ja usein, ja saat rauhassa tutustua niihin ja ne sinuun. Isomman häkin aika voisi olla sitten, kun rotat luottavat sinuun ja tulevat luukulle hakemaan huomiota.hei sina 14 7.
taas tuli apua helkutiski,kiitos sulle ! Eläinkauppa sano, et niiten pitäis olla 3-4 pvää rauhas, mut kun he tulivat kiipeileen ja haisteleen, joten otin eilen ja tänpänä jo heidät syliin, mutta käteli on nyt ihan ´riekailla', ei pureneet, vaan meinasivat hypätä suoraan häkkiin, joten vähän pidin hännästä kii, etteivät nyt sentää tee uhkarohkeita hyppyjä, joten mun händyt on nyt kynsien raapaloimia. Ei sekää miäään merkkaa. Aivan sama. Tuolla ne nukkuu nyte, eilisen / ja tän päivän jutustellut heidän kanssaan, ehkä täst viel jotain tulee.
Toi Rex, en ymmärtänyt (sori),ku mulla nyt sitten 3-neitokaista, yhdellä on turkki vähäsen 'kurli' ja yks poika jäi samasta pentueesta sinne poikien 'häkkiin'.... - lounainen12
lounainen12 kirjoitti:
hei sina 14 7.
taas tuli apua helkutiski,kiitos sulle ! Eläinkauppa sano, et niiten pitäis olla 3-4 pvää rauhas, mut kun he tulivat kiipeileen ja haisteleen, joten otin eilen ja tänpänä jo heidät syliin, mutta käteli on nyt ihan ´riekailla', ei pureneet, vaan meinasivat hypätä suoraan häkkiin, joten vähän pidin hännästä kii, etteivät nyt sentää tee uhkarohkeita hyppyjä, joten mun händyt on nyt kynsien raapaloimia. Ei sekää miäään merkkaa. Aivan sama. Tuolla ne nukkuu nyte, eilisen / ja tän päivän jutustellut heidän kanssaan, ehkä täst viel jotain tulee.
Toi Rex, en ymmärtänyt (sori),ku mulla nyt sitten 3-neitokaista, yhdellä on turkki vähäsen 'kurli' ja yks poika jäi samasta pentueesta sinne poikien 'häkkiin'....ja ¨'teil' kaikille expreteille: niin taa äly-tyhmä kysymys:
saako noi purut ja kakit heittää kerrostalos kun asun,nin bio-roskikseen (kai?)
Mä oon niin intoo täynnä nyte, kun mun mieslest noi kaikki 'neitokaiset' on niin íhanii.
ja lisää hyvii ohjeita,kiitos...!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865