Voiko rinnasta ottaa paksuneulanäytteen,

ahdistus isolla A:ll

vaikka oireena on pelkkä särky? Mammografia ja ultra normaalit, ei patteja tai mitään, pelkkä särky, joka siis jatkuu.. Gynekologini sanoi, ettei ole mahdollista, pitäisi olla patti tms. Kuitenkin muistelen joskus lukeneeni, että joillekin olisi tehty paksuneulanäyte tällaisessa tapauksessa. Tietääkö kukaan?

12

1291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä kohdasta

Mistä kohdasta näyte otettaisiin, ellei mammografia tai ultra näytä mitään erikoista? Ei mistään, jotain täytyy tuntua tai näkyä.

• Ahdistus isolla A:ll

särkee? Eikö onnistu? Eli pelossa jatketaan.......

• Vaikeaa*
        Ahdistus isolla A:ll kirjoitti:

särkee? Eikö onnistu? Eli pelossa jatketaan.......

On mahdollista, mutta mistä löytää lääkäri, joka suostuu ottamaan,ellei mammo tai ultra näytä mitään. Voihan siitä yrittää vaatia, jos pystyy osoittamaan tietyn kipukohdan.

Vaikeaa* kirjoitti:

On mahdollista, mutta mistä löytää lääkäri, joka suostuu ottamaan,ellei mammo tai ultra näytä mitään. Voihan siitä yrittää vaatia, jos pystyy osoittamaan tietyn kipukohdan.

gynekologini kanssa.. Muistaakseni tuossa pelkässä särky -tapauksessa vielä löytyi agressiivinen syöpä, ja oireena siis pelkkä särky, eihän sekään normaalia ole, että rintaa särkee (ei minulla ainakaan yhtäjaksoista näin pitkään.)

• Vielä lisäys

gynekologini kanssa.. Muistaakseni tuossa pelkässä särky -tapauksessa vielä löytyi agressiivinen syöpä, ja oireena siis pelkkä särky, eihän sekään normaalia ole, että rintaa särkee (ei minulla ainakaan yhtäjaksoista näin pitkään.)

Minulla on lääkäriystävä, joka kertoi tuon syöpäkivun olevan usein paikallista, ei laaja-alaista, ellei ole levinnyt syöpä, tuo kipu tuntuu tietyllä rajatulla alueella, onko sinulla näin?

Vielä lisäys kirjoitti:

Minulla on lääkäriystävä, joka kertoi tuon syöpäkivun olevan usein paikallista, ei laaja-alaista, ellei ole levinnyt syöpä, tuo kipu tuntuu tietyllä rajatulla alueella, onko sinulla näin?

yhteenlaitettujen sormieni kokoinen tai hiukan pienempi. Pattia en löydä, mutta kyllä se erilaiselta tuntuu, kuin toinen rinta. Myös kainaloon vihloo. Sekä rintaan että kainaloon tulee sellaisia "välähdyksiä", että kovasti sattuu. Radiologin mielestä kyse voisi olla lihasperäisestä kivusta, mutta en ole tehnyt yhtikäs mitään rasittavaa ja kipuilu on kestänyt jo noin puolisentoista kuukautta.

• Lääkärin sanoin

yhteenlaitettujen sormieni kokoinen tai hiukan pienempi. Pattia en löydä, mutta kyllä se erilaiselta tuntuu, kuin toinen rinta. Myös kainaloon vihloo. Sekä rintaan että kainaloon tulee sellaisia "välähdyksiä", että kovasti sattuu. Radiologin mielestä kyse voisi olla lihasperäisestä kivusta, mutta en ole tehnyt yhtikäs mitään rasittavaa ja kipuilu on kestänyt jo noin puolisentoista kuukautta.

Onhan vielä rintarauhasen magneettikuvaus, kun asia sinua huolestuttaa, niin sinuna hakeutuisin yksityiselle esim. yleislääketieteen erikoislääkärille, ja kertoisin kaikki tuntemukset, kuinka kauan kipu on jatkunut. Osalla naisista oireena on tuo kipu, vaikka kolme neljästä rintasyöpäpotilaasta löytää kyhmyn, voi syöpää sairastaa myös ilman kyhmyä. Rintasyöpätyyppejä on useita. Selvitä asia oman mielenrauhasi vuoksi.

Lääkärin sanoin kirjoitti:

Onhan vielä rintarauhasen magneettikuvaus, kun asia sinua huolestuttaa, niin sinuna hakeutuisin yksityiselle esim. yleislääketieteen erikoislääkärille, ja kertoisin kaikki tuntemukset, kuinka kauan kipu on jatkunut. Osalla naisista oireena on tuo kipu, vaikka kolme neljästä rintasyöpäpotilaasta löytää kyhmyn, voi syöpää sairastaa myös ilman kyhmyä. Rintasyöpätyyppejä on useita. Selvitä asia oman mielenrauhasi vuoksi.

yhteyttä gynekologiin, ehkäpä se siitä lähtee selviämään. Tekisi kyllä mieli vaan vetää peittoa korvien yli.. niin pelottaa.

• Mastopaatti ;)

yhteyttä gynekologiin, ehkäpä se siitä lähtee selviämään. Tekisi kyllä mieli vaan vetää peittoa korvien yli.. niin pelottaa.

Se kannattaa tutkia tosiaan. Varsinkin, jos rinnat on isot, niin pieni patti ei aina näy kuvissa. Voit pyytää uuden ultran siitä kipukohdasta. Ja pattihan ei tarkoita sitten automaattisesti syöpää, ja kipu voi johtua (jopa todennäköisemminkin) mastopatiasta, joka kipuilee usein vihlomalla. Eikö se lääkäri tosiaan mitään syytä osanut sanoa, miksi rinta vihloo noin paljon?

Mutta varsinkin, jos noin pelottaa että pitä vetää peittoa korvien yli, niin mielenrauhan vuoksi se kivun aiheuttaja pitää tutkituttaa uudestaan.

Mastopaatti ;) kirjoitti:

Se kannattaa tutkia tosiaan. Varsinkin, jos rinnat on isot, niin pieni patti ei aina näy kuvissa. Voit pyytää uuden ultran siitä kipukohdasta. Ja pattihan ei tarkoita sitten automaattisesti syöpää, ja kipu voi johtua (jopa todennäköisemminkin) mastopatiasta, joka kipuilee usein vihlomalla. Eikö se lääkäri tosiaan mitään syytä osanut sanoa, miksi rinta vihloo noin paljon?

Mutta varsinkin, jos noin pelottaa että pitä vetää peittoa korvien yli, niin mielenrauhan vuoksi se kivun aiheuttaja pitää tutkituttaa uudestaan.

nyt täytyy tunnustaa, että en ollut tuollaisesta mastopatiasta kuullutkaan! Omituista, ettei
        gynekologi kertonut tällaisesta mitään. Sanoi seuraavaksi vaihtoehdoksi magneettikuvauksen, mutta kun sekään ei taida olla 100% varma.
        Cooglasin mastopatian ja oireet kyllä sopivat todella hyvin, paitsi, ettei minulla sitä pattia löydy, kipeä kohta kuitenkin ja kainalo, joskus käsivarsikin, vihloo. Stressikin on kova.
        Ihmettelin myös kovasti, kun lääkäri pyysi käymään (=käyntimaksu), vaikka käynnistäni on 2 viikkoa, miksi ei laittanut lähetettä magneettiin puhelimitse. Eihän se varmasti katsomalla selviä, kun ei kerran ultrassa tai mammografiassakaan mitään näkynyt. Kehtaisinko pyytää puhelimessa suoraan tuon lähetteen? Vielä, kyseisellä lääkäriasemalla ei tehdä rintojen magneettikuvauksia, minne tuo lähete sitten käy?
        Kiitos, jos jaksatte vastailla.

• 20

Eihän tuossa ole mitään kohdetta mistä ottaa näytettä. Kudosnäytekin näyttää tietysti vain sen kohdan, mistä se on otettu. Paksuneulanäyte voidaan kyllä ottaa selkeästä palpoituvasta patista, joka tuntuu mutta ei näy ultraäänessä eikä mammossa. Perinteinen rintadiagnostiikka perustuu pitkälti noiden kolmen menetelmän kombinaatioon (tunnustelu, ultraääni, mammografia). Yksinäänhän nuo kaikki menetelmät ovat kohtuullisen epäherkkiä, mutta yhdessä muodostavat jo kohtuu hyvän paketin.
      Rintamagneettiin et noilla oireilla ja esitiedoilla pääse, eikä varmaan ole tarvettakaan. Tyytyisin seurailemaan tuossa tilanteessa, mikäli olisi hoitovastuussa.

• apua... löytykö???

saitko sä mitä selvyyttä tähän asiaan, minulla on tällä hetkellä sama ongelma, olen käynyt kaksi krt kuvissa puolen vuoden sisällä ja mitä ei löydy, mutta kipu on ja jatkuu... nyt sain läheteen meikkuun, jos he sielä osaa mitä asialle tehää, toivottavasti...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      2593
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      206
      1204
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66