Mitä on pakko tehdä assemblerilla

__Heppuli__

Olen aloitteleva HW-läheinen ohjelmoija, ohjelmointikokemusta sinällään esim. C:llä on monta vuotta.

Sanokaapas että mitkä kaikki asiat on pakko tehdä assemblerilla eli mitä ei voi tehdä C:llä, olettaen että mitään valmiita kirjastoja ei olisi käytettävissä.

Jos PC:stä puhutaan niin eikös näitä ole ainakin keskeytyksien ja I/O-porttien käsittely. Mutta eikös sellaisia oheislaitteita, jotka käyttävät keskusmuistia (eikä I/O-portteja) ole periaatteessa mahdollista ohjata myös C:llä, esittelemällä osoitinmuuttuja ja laittamalla se osoittamaan tiettyyn muistiosoitteeseen. Vai onko tässä mitään ongelmaa.

"Harjoitteluympäristönä" HW-läheisessä ohjelmoinnissa paras lienee vanha MS-DOS tai Linux, tuskin Windows, vai mitä?

2

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka C-kieli itsessään ei osaa rautajuttuja niin työkaluissa on kyllä valmiina konstit tuohon. Assembleria käytetään lähinnä jossain todella pienissä mikrokontrollereissa tai sitten sillä loitsutaan jotain suorituskykykriittisiä sisimpiä silmukoita jossain videokodekeissa, musiikkisoftissa ja vastaavissa paikoissa. Assembler on myös tuttua luonnollisesti kääntäjien tekijöille, että saadaan generoitua sitä koodia korkeamman tason kielestä.

      Itse en pidä assembleria nykyisin useimmissa tapauksissa järkevänä muuten kuin sivistävänä asiana, että ymmärtää millaista koodia kääntäjät tekee. Arkkitehtuurien määrä vaan kasvaa eikä assembler ole portattavaa joten se on käytännössä häviö.

    • Delete Program (Y) ?

      Lyhyesti sanottuna. Jos teet jotain tavallista sovellusta sen usein pystyy tekemään ilman mitään tietoja hardwaresta tai käytettävästä prosessorista. Konekieltä tarvitsee käyttää ainoastaan itse kääntäjän ja käyttöjärjestelmän ohjelmoinnissa. Sielläkin vain tietyissä yksittäisissä osissa kuten laiteajureissa ja prosessorin omien prosessi- ja muistitaulujen ylläpidossa.

      DOS oiva paikka testailla yksinkertaisia 16-bittisiä ohjelmia, koska kyseinen käyttöjärjestelmä on täysin suojaamaton ja sitä voi kokeilla helposti DOS-BOX emulaattorilla. Jos kuitenkin haluat tehdä esim. levyohjainta suoraan käpisteleviä ohjelmia, tee sitä varten ihan oma testikoneesi, koska siinä hommassa sähläys tarkoittaa yleensä kiintolevyn alustusta uudelleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe