Mitä on pakko tehdä assemblerilla

__Heppuli__

Olen aloitteleva HW-läheinen ohjelmoija, ohjelmointikokemusta sinällään esim. C:llä on monta vuotta.

Sanokaapas että mitkä kaikki asiat on pakko tehdä assemblerilla eli mitä ei voi tehdä C:llä, olettaen että mitään valmiita kirjastoja ei olisi käytettävissä.

Jos PC:stä puhutaan niin eikös näitä ole ainakin keskeytyksien ja I/O-porttien käsittely. Mutta eikös sellaisia oheislaitteita, jotka käyttävät keskusmuistia (eikä I/O-portteja) ole periaatteessa mahdollista ohjata myös C:llä, esittelemällä osoitinmuuttuja ja laittamalla se osoittamaan tiettyyn muistiosoitteeseen. Vai onko tässä mitään ongelmaa.

"Harjoitteluympäristönä" HW-läheisessä ohjelmoinnissa paras lienee vanha MS-DOS tai Linux, tuskin Windows, vai mitä?

2

754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka C-kieli itsessään ei osaa rautajuttuja niin työkaluissa on kyllä valmiina konstit tuohon. Assembleria käytetään lähinnä jossain todella pienissä mikrokontrollereissa tai sitten sillä loitsutaan jotain suorituskykykriittisiä sisimpiä silmukoita jossain videokodekeissa, musiikkisoftissa ja vastaavissa paikoissa. Assembler on myös tuttua luonnollisesti kääntäjien tekijöille, että saadaan generoitua sitä koodia korkeamman tason kielestä.

Itse en pidä assembleria nykyisin useimmissa tapauksissa järkevänä muuten kuin sivistävänä asiana, että ymmärtää millaista koodia kääntäjät tekee. Arkkitehtuurien määrä vaan kasvaa eikä assembler ole portattavaa joten se on käytännössä häviö.

• Delete Program (Y) ?

Lyhyesti sanottuna. Jos teet jotain tavallista sovellusta sen usein pystyy tekemään ilman mitään tietoja hardwaresta tai käytettävästä prosessorista. Konekieltä tarvitsee käyttää ainoastaan itse kääntäjän ja käyttöjärjestelmän ohjelmoinnissa. Sielläkin vain tietyissä yksittäisissä osissa kuten laiteajureissa ja prosessorin omien prosessi- ja muistitaulujen ylläpidossa.

DOS oiva paikka testailla yksinkertaisia 16-bittisiä ohjelmia, koska kyseinen käyttöjärjestelmä on täysin suojaamaton ja sitä voi kokeilla helposti DOS-BOX emulaattorilla. Jos kuitenkin haluat tehdä esim. levyohjainta suoraan käpisteleviä ohjelmia, tee sitä varten ihan oma testikoneesi, koska siinä hommassa sähläys tarkoittaa yleensä kiintolevyn alustusta uudelleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe