Olen aloitteleva HW-läheinen ohjelmoija, ohjelmointikokemusta sinällään esim. C:llä on monta vuotta.
Sanokaapas että mitkä kaikki asiat on pakko tehdä assemblerilla eli mitä ei voi tehdä C:llä, olettaen että mitään valmiita kirjastoja ei olisi käytettävissä.
Jos PC:stä puhutaan niin eikös näitä ole ainakin keskeytyksien ja I/O-porttien käsittely. Mutta eikös sellaisia oheislaitteita, jotka käyttävät keskusmuistia (eikä I/O-portteja) ole periaatteessa mahdollista ohjata myös C:llä, esittelemällä osoitinmuuttuja ja laittamalla se osoittamaan tiettyyn muistiosoitteeseen. Vai onko tässä mitään ongelmaa.
"Harjoitteluympäristönä" HW-läheisessä ohjelmoinnissa paras lienee vanha MS-DOS tai Linux, tuskin Windows, vai mitä?
Mitä on pakko tehdä assemblerilla
2
754
Vastaukset
Vaikka C-kieli itsessään ei osaa rautajuttuja niin työkaluissa on kyllä valmiina konstit tuohon. Assembleria käytetään lähinnä jossain todella pienissä mikrokontrollereissa tai sitten sillä loitsutaan jotain suorituskykykriittisiä sisimpiä silmukoita jossain videokodekeissa, musiikkisoftissa ja vastaavissa paikoissa. Assembler on myös tuttua luonnollisesti kääntäjien tekijöille, että saadaan generoitua sitä koodia korkeamman tason kielestä.
Itse en pidä assembleria nykyisin useimmissa tapauksissa järkevänä muuten kuin sivistävänä asiana, että ymmärtää millaista koodia kääntäjät tekee. Arkkitehtuurien määrä vaan kasvaa eikä assembler ole portattavaa joten se on käytännössä häviö.- Delete Program (Y) ?
Lyhyesti sanottuna. Jos teet jotain tavallista sovellusta sen usein pystyy tekemään ilman mitään tietoja hardwaresta tai käytettävästä prosessorista. Konekieltä tarvitsee käyttää ainoastaan itse kääntäjän ja käyttöjärjestelmän ohjelmoinnissa. Sielläkin vain tietyissä yksittäisissä osissa kuten laiteajureissa ja prosessorin omien prosessi- ja muistitaulujen ylläpidossa.
DOS oiva paikka testailla yksinkertaisia 16-bittisiä ohjelmia, koska kyseinen käyttöjärjestelmä on täysin suojaamaton ja sitä voi kokeilla helposti DOS-BOX emulaattorilla. Jos kuitenkin haluat tehdä esim. levyohjainta suoraan käpisteleviä ohjelmia, tee sitä varten ihan oma testikoneesi, koska siinä hommassa sähläys tarkoittaa yleensä kiintolevyn alustusta uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289