Airwise / SunAir

viallinenko

Onko muilla ollut ongelmia kyseisen SunAir ilmastointikoneen kanssa? Minulla ei kestänyt puhaltimet kuin kolme vuotta ja ei mennyt enää takuuseen. Kaksi vuotta olis kuulemma kattanut. Eiköhän ilmanvaihtokoneen elinikä pitäisi kuitenkin olla hiukan pitempi. Varaosia ei kuulemma ole ja tehtaalta asti piti kallis moottori tilata. Otin vanhan puhaltimen auki ja hommasin siihen laakeriliikkeestä uudet laakerit hyllystä ja korjaus tuli maksamaan huimat 14 euroa...airwisen kautta moottori aika paljon enemmän...En kyllä voi suositella kenellekkään tuotteita tai palveluakaan.

65

19804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maraboy

      Moi!
      Talomme rakennettiin 1999 ja ilmanvaihtokoneeksi tuli SunAir. Ongelmia oli alusta asti. Uusin aluksi puhaltimia, ennenkuin tajusin ruveta vaihtamaan laakereita. Puhaltimen laakerit kesti n. vuoden. Ongelmia sähkövastuksen kanssa... Sit kun kenno rupes kovemmilla pakkasilla jäätymään meni hermo lopullisesti. Sain puhelimitse apua koneen säätämiseen (mm. jäätymisenesto) mutta pyynnöistä huolimatta en saanut valmistajan edustajaa kotikäynnille, vaikka tehdas oli silloin 60km päässä. Sähkölaitokselta oli mittari lainassa ja kone vei sähköä muistaakseni 42kw vuorokaudessa vastuksen ollessa päällä... Kone päätettiin vaihtaa vuosi sitten ja nyt pyörii enerventin kone.

      • Anonyymi

        itselläni on edeltäjä Sunair kojeelle eli Kair koje. Asennettu 1990 ja kerran on puhaltimet vaihdettu laakereiden äänen takia. Nyt on taas puhaltimien vaihdon aika. Tuntuu ihmeelliseltä, että puhallin ei kestä kahta vuotta kauempaa onkohan puhaltimen tyyppiä vaihdettu halvempaan. Itselläni Ziel-puhaltimet


    • dtrhetrehe

      meillä kanssa SunAirin tuloilmapuhaltimen laakerit ruostui pilalle, mutta onnistuin vaihtamaan ne itse. Kone oli jotain 5 vuotta vanha silloin. Toinen ongelma oli koneen sisällä olevat läppien säätömoottorit jotka molemmat hajosi (läpillä ohitetaan kenno jäätymisen uhatessa). Uusia en vaihtanut, olkoon noin. Ei tuo ihan laadukasta kuvaa kyllä anna...

      • Kokemusta on

        Minulla hajosi kennon jäänesto läpän moottori noin vuoden sisällä. Soitin tehtaalle minulle lähetettiin korvauksetta uusi moottori. Se oli helpo vaihtaa kun aukaisi moottorin ja kytki (oli liitin johonka tarvitsi painaa kiinni. ei voi millään kytkeä väärin) kannattaa vaihtaa itse jos ei peukalo ole keskellä kämmentä.
        Ota koneelle menevät sulakkeet pois.


    • toistaiseksi...

      Sunair 450 vesipatterilla ja sähkösuodattimella, eikä mitään ongelmia. Kone ollu käytössä vuodesta 2002. Laakerit kunnossa ja läppien moottorit toimii. Ennen kaikkea käyttö on ollu halpaa, kiitos pestävien karkeasuodattiemien ja pikku hiukaset nappaavan sähköduodattimen.

      Tuttavalla oli samalainen, mutta pari vuotta vanhempi, siitä hajosi myös toisen puhaltimen laakeri noin 3 vuoden jälkeen, sai uuden puhaltimen puoleen hintaan. Oli kuullema rahissu uudesta asti, muttei ollu älynny pyytää uutta moottoria, tuohan olisi ollu ihan selvä takuuasia.

      Itse olen kyllä tyytyväinen palveluun, sain hyviä lisäohjeita kun kyselin iv-koneen liittämisestä taloautomaatioon.

      • vailla

        Meillä on vuoden vanha kone ja on äänekäs,olisiko laakerivika?


      • rthrthrthrth
        vailla kirjoitti:

        Meillä on vuoden vanha kone ja on äänekäs,olisiko laakerivika?

        sellaista huojuvaa eli välillä kuuluu kovempana niin todennäköisesti on. Sammuta kone ja avaa luukku, anna moottoreille vauhtia käsin niin pitäisi pyöriä aika pitkään vapaasti, jos ei niin laakerit ruosteessa...


      • puhaltimista
        rthrthrthrth kirjoitti:

        sellaista huojuvaa eli välillä kuuluu kovempana niin todennäköisesti on. Sammuta kone ja avaa luukku, anna moottoreille vauhtia käsin niin pitäisi pyöriä aika pitkään vapaasti, jos ei niin laakerit ruosteessa...

        Käsin pyörittäessä pitäisi pyöriä vaivatta, eikä saisi tuntua minkäänlaisia takertelua, eikä saisi paehmmin kuulua minkäänlaista laahaamista tai rohinaa.


      • viallineko
        puhaltimista kirjoitti:

        Käsin pyörittäessä pitäisi pyöriä vaivatta, eikä saisi tuntua minkäänlaisia takertelua, eikä saisi paehmmin kuulua minkäänlaista laahaamista tai rohinaa.

        Moi.

        Meillä rupes pitämään sellaista pientä vikinää / sirkutusta. Ne on helppo testata, kun pysäyttää koneen ja ottaa sähköjohtojen pikaliittimestä puhaltimen pois. Kansi kiinni ja sen jälkeen kone uudestaan päälle ja samanlailla toisen kanssa. Mutta jos on ongelmia niin varaudu maksamaan. Minkäänlaista palvelua et takuuhommassa saa. Ihan perseestä koko pulju. Kyllä ilmalämpöpumpun kanssa on erilaista kun neljän vuodenkin jälkee korjaillaan takuuseen. En voi suositella kenellekkään.


      • ergergerg
        viallineko kirjoitti:

        Moi.

        Meillä rupes pitämään sellaista pientä vikinää / sirkutusta. Ne on helppo testata, kun pysäyttää koneen ja ottaa sähköjohtojen pikaliittimestä puhaltimen pois. Kansi kiinni ja sen jälkeen kone uudestaan päälle ja samanlailla toisen kanssa. Mutta jos on ongelmia niin varaudu maksamaan. Minkäänlaista palvelua et takuuhommassa saa. Ihan perseestä koko pulju. Kyllä ilmalämpöpumpun kanssa on erilaista kun neljän vuodenkin jälkee korjaillaan takuuseen. En voi suositella kenellekkään.

        muuta kuin pari tippaa ohutta öljyä laakereihin niin loppuu vikinät... tai sitten uudet laakerit kuten meillä. Joo ei nuo mitään laadun jättiläisiä ole...


    • lämmitä on

      2008 otettu käyttöön Sunair 510 ec. Uudesta asti pitänyt juurikin sirkutusta ja ujellusta. IV urakointi porukan asentaja mainitse ettei syytä huoleen kyllä siihen tottuu.

      Tottuihan siihen, nyt kaipaa tuota ääntä. Ei poistokanavat ime eikä kuulu sirkutusta.
      Huoltoon soitellut nyt parisen viikkoa, mutta näin heinäkuussa, tuntuu keskusneiti olevan ainoa puhelimeen vastaava työntekjijä.

    • Pötkylä11

      Meillä sirkutus kuuluu sähkötaulun puolelta, ainakin luulisin.. ilmastointi kyllä toimii muuten hyvin, mutta ainoana miinuksena vasta ilmestynyt sirinä.. häiritsee aika kovasti ja ottaa häiriötä tv:n antenniin kun kone on päällä...
      Oisko korjausvinkkejä?

    • EBM.....

      Joissakin puhallinmalleissa laakerit on heikkoja, koneen merkistä riippumatta. Valmistajat käyttää samoja puhaltimia laitteissaan, ja ongelmia on niin iv-laitteissa kuin poistolämpöpumpuissa, joissa on tietyntyyppiset puhaltimet. Tiedän yhden iv-koneen josta hajoaa kuukauden välein puhallin. Omastakin menee joka talvi laakerit ja vaihdan ne itse, tosin kyseessä ei ole Sun Air

    • Ei ma-kappale

      Mulle on sitten sattunut tosi laadukas yksilö kun on ollut käytössä vuodesta 1995 ja aina vaan pelittää. Suodattimien vaihto ym, muuta ei ole tarvinnut tehdä. SunAir nimenomaan.

      • sen_voi_tehdä_itse

        SunAir 450. Tulopuolen laakerit kestivät kymmenen vuotta. Soittelin paikalliseen huoltoon ja olisivat myyneet uuden puhaltimen 150 €:lla n. tunti työtä. Tilasin puhaltimen Kodinkonemarketista ja siellä se maksoi 103 € postikulut. Vaihtoon meni n. 15 minuuttia.


      • teinsenitse
        sen_voi_tehdä_itse kirjoitti:

        SunAir 450. Tulopuolen laakerit kestivät kymmenen vuotta. Soittelin paikalliseen huoltoon ja olisivat myyneet uuden puhaltimen 150 €:lla n. tunti työtä. Tilasin puhaltimen Kodinkonemarketista ja siellä se maksoi 103 € postikulut. Vaihtoon meni n. 15 minuuttia.

        Lääkärit on helppo vaihtaa. Ne ovat 608zz mallisen eli samanlaiset kuin skeittilaudoissakin. Lukkorengaspohdit kannattaa hankkia.


      • teinsenitse
        sen_voi_tehdä_itse kirjoitti:

        SunAir 450. Tulopuolen laakerit kestivät kymmenen vuotta. Soittelin paikalliseen huoltoon ja olisivat myyneet uuden puhaltimen 150 €:lla n. tunti työtä. Tilasin puhaltimen Kodinkonemarketista ja siellä se maksoi 103 € postikulut. Vaihtoon meni n. 15 minuuttia.

        Lääkärit on helppo vaihtaa. Ne ovat 608zz mallisen eli samanlaiset kuin skeittilaudoissakin. Lukkorengaspohdit kannattaa hankkia.


      • Oku

        Täällä toinen laadukas sunair mallia 450MX!Käyttöönottovuosi 2007.Minkäänlaista suurempaa ongelmaa ei ole ollut!Kerran on ukkonen koetellut lyöden pihapuuhun ja siitä tuli salama myös sähköpääkeskukseen hajottaen useita sähkölaitteita lyöden myös peukalon mentävän reiän 450MX kontaktoriin.Kontaktorin vaihdon jälkeen ihme kyllä kone toimi taas.Meni noin kymmenen vuotta ja sitten hajosi lämmöntalteenoton ohitusläpän moottori.Ostin uuden belimon ja vaihdoin itse.Moottorit ja laakerit on kestäneet hyvin ja ei ole tarvinnut vaihtaa ollenkaan!Meillä koneeseen kosteus ei jää olemaan pitkäksi aikaa ja on kuivunut yleensä hyvin nopeasti saunaillan päätyttyä. Näinollen laakeritkaan eivät ole ruostuneet.Sähkörosvo kone kyllä varmaan liene nykyisiin verrattuna?Jos jälkilämmitysvastusta pakkasella käyttää,niin kilowatit kyllä mittarissa pyörii!Itse olen jättänyt vastuksen pois päältä ja lämmittänyt raakaa tuloilmaa lisää kiertämällä kierrätysilmaputken venttiilin kokonaan irti kauluksestaan leivinuunin päältä ja siten saanut vastuksen käytön minimoitua jopa -30'C pakkasilla! Karkeasuodattimet uusin 4.kertaa ja hienosuodattimen kerran vuodessa!


    • JR

      Minulla on Sunair 600 kompressorilla varustettu laite. Maksoin järjestelmästä n. 10000 euroa. Aluksi jouduttiin vaihtamaan kompressori kahteen kertaan. Nyt on havaittu että laiteiston suunnittelussa on alunperin tehty suunnitteluvirhe, jolloin pressostaatit eivät kestä kytkentä virheen takia. Ongelmana on ettei kyseisiä pressostaatteja ei saa enää mistään. Eli tällainen elinikä tälle SunAir laitteelle :(

    • kans

      Pääsimme muuttamaan uuteen taloon 2007. IV-koneena Sunairin 510w, koska maalämmitys.

      Mitään muuta kuin ongelmia ei ole ollut tämän koneen kanssa. En suosittele kenellekään. Väittivät, että olen itse rikkonut kauko-ohjauslaitteen johdon. Ihmeellistä, kun olen asennellut sähköjä ammatikseni, en ole koskaan vielä ennen näin tyriny. Tulivat räpeltämään kolmen yhteydenoton jälkeen. Vaihtoivat vaivihkaa sitten sen ohjauskortin (ettei tarvinnut myöntää että asentamani johto oli kunnossa).

      Läppämoottori meni tästäkin. Ei kuulemma enää saa vastaavaa moottoria mistään. Asensivat sitten (3 erillistä reissua) h...vetin ison oranssin möhkäleen tilalle. Koneen mekaniikkaa piti rälläköidä ja porailla, että ko. moottorin saivat paikoilleen. Muuten kai se menetteliskin, mutta läppä toimii päinvastoin. Suurimman osan ajasta ohituksella. Vasta kesällä meni kennon kautta. Tämänkin huomasin vasta puolen vuoden päästä.

      Sitten meni tästäkin koneesta laakerit. Tein samoin kuin tuossa yllä, että huomasin aukaista moottorin ja vaihdoin laakerit (2kpl 8e/kpl).

      Eilen kone meni ihme tilaan. Puhaltimista kuuluu kierrosten muuttumista jatkuvasti. Sellaista aaltomaisesti muuttuvaa ääntä. Menin kauko-ohjauslaitteen luo. Se oli pimeä. Painoin I/O nappia ziljoona kertaa... yhtäkkiä syttyi 2-nopeuden ledit. Nopeuden säädöstä ei voinut vaihtaa kuin 2- ja 3-nopeuden välillä. Mihinkään muuhun nopeuteen se ei mennyt.

      Enää eivät vaivaudu edes vastaamaan asiakkaalle. Täytyy tässä itse alkaa purkamaan ja korjaamaan kone. Takuuhan ei enää yllä. Joten sama se.

    • Kolkutusta koneessa.

      Mistä kolina aiheutuu?
      1997 asennettu SunAir 450 vesipatterilla ja sähkösuodattimella. Koneesta kuuluu tasaista kolkutusta, ikään kuin joku luukku pyrkisi ohi rajan ja kytkin kolahtaisi joka kierroksella. En ole saanut paikallistettua kolinaa, kun kone ei käy etuovi auki.

      • Saman ikäinen kone

        Saman ikäisestä koneesta on hajonnut meillä sekä kiertoilmaluukun että kennon sulatusluukun lineaarimoottori (peltimoottori). Moottorin sisällä olevat muovirattaat voivat hajota siten, että se se moottori alkaa pitämään kolkottavaa ääntä. Nykyisin kiertoilmaluukku on käsikäyttöinen ja vain kennon sulatusluukun moottori on uusittu, kun ovat niin arvokkaita. Huoltomies paikalle vaan ja samalla kannattaa laakeroida moottorit sekä huoltaa kone muutenkin.


      • Saman ikäinen kone
        Saman ikäinen kone kirjoitti:

        Saman ikäisestä koneesta on hajonnut meillä sekä kiertoilmaluukun että kennon sulatusluukun lineaarimoottori (peltimoottori). Moottorin sisällä olevat muovirattaat voivat hajota siten, että se se moottori alkaa pitämään kolkottavaa ääntä. Nykyisin kiertoilmaluukku on käsikäyttöinen ja vain kennon sulatusluukun moottori on uusittu, kun ovat niin arvokkaita. Huoltomies paikalle vaan ja samalla kannattaa laakeroida moottorit sekä huoltaa kone muutenkin.

        Piti kirjoittaa että samalla kannattaa uusia laakerit puhaltimien moottoreihin...


      • 654321
        Saman ikäinen kone kirjoitti:

        Piti kirjoittaa että samalla kannattaa uusia laakerit puhaltimien moottoreihin...

        Itseltäni meni juuri laakerit tuloilmapuhaltimesta. Sunairin 500 (sama ilmeisesti kuin 450 ilman peltimoottoreita) kone vm 2005. Kukaan ei ollut laittanut teksteihinsä laakerityyppiä joka itselläni oli 608 2Z 2kpl/puhallin(185w moottori). Laakerin vaihto ei ole kovin paha homma, jos vähänkään on jotain remonttia tehnyt. Ainut miettimisen paikka itselläni oli lukitusprikan (seekerin) paikka, joka oli moottorin päässä keskellä levyn alla (johdon vieressä). Levyn joutui kampeamaan vähän väkivalloin irti (puukon kärjellä reunasta). Laakerit maksoi yhteensä 10e. Jos vaihtaa koko puhaltimen, sen joutuu tilaamaan tehtaalta (hinta ilmeisesti 100-200e riippuen kuinka valmiin/kokonaisen paketin haluaa). Löysin myös kodinkonemarketin sivuilta puhaltimen (ilmeisesti vain puhallinosa) hintaan 94e.


      • 2nd sunair

        Katsoppa oletko laittanut tuloilmasuodattimen vääriin uriin, eli liian alas. Silloin läppä törmää siihen. Itse ihmettelin outoa ääntä ja selitys oli tuo.


      • Kodinkonemarket VARO
        654321 kirjoitti:

        Itseltäni meni juuri laakerit tuloilmapuhaltimesta. Sunairin 500 (sama ilmeisesti kuin 450 ilman peltimoottoreita) kone vm 2005. Kukaan ei ollut laittanut teksteihinsä laakerityyppiä joka itselläni oli 608 2Z 2kpl/puhallin(185w moottori). Laakerin vaihto ei ole kovin paha homma, jos vähänkään on jotain remonttia tehnyt. Ainut miettimisen paikka itselläni oli lukitusprikan (seekerin) paikka, joka oli moottorin päässä keskellä levyn alla (johdon vieressä). Levyn joutui kampeamaan vähän väkivalloin irti (puukon kärjellä reunasta). Laakerit maksoi yhteensä 10e. Jos vaihtaa koko puhaltimen, sen joutuu tilaamaan tehtaalta (hinta ilmeisesti 100-200e riippuen kuinka valmiin/kokonaisen paketin haluaa). Löysin myös kodinkonemarketin sivuilta puhaltimen (ilmeisesti vain puhallinosa) hintaan 94e.

        VAROKAA KODINKONEMARKET.FI !!!!

        Erittäin huonoja kokemuksia, varokaa kyseistä firmaa!!!

        Verkkokauppa "vahingossa" veloitti kahteen kertaan tuotteet, vasta kun monta sähköposteja ja soittoja kun "pitää varmistaa maksun perilletulo" jne jne toimitusjohtajan loma ym selittelyitä, ylimääräisen maksun palautus kesti useamman viikon!

        Kun tuotteet tulivat, yksi oli rikki ja kolme oli vääränlaista kuin verkkokaupassa oli kerrottu. No sentään 12 muuta tuotetta oli kyllä ok. Mutta sitten: "avatuilla pakkauksilla ei ole palautusoikeutta" - no miten muuten tuotteen saa kokeiltavaksi kuin avaamalla ne hitsatut muovipaketit!!! Viallisenkin kuulemma olin itse rikkonut, tai pitäisi jonkun todistaa etten ole sitä vihapäissä itse rikkonut. Jne jne... Asiakaspalvelun puhelimestakin todettiin "sinä olet saanut nämä niin halvalla ettei meillä ole varaa ruveta niitä takaisin ottamaan". Näin toimii Kodinkonemarketin kuluttajasuoja!

        Lopulta uhkaamalla nettikirjoituksilla, kuluttajasuojalla jne sain palautettua väärät tuotteet ja rahat - noin 2 kk odotuksen jälkeen!!!!

        Toivon vaan ettei tuotteisiin tule mitään takuuvikaa, koska ko. puljun kanssa ei kyllä voi asioida!!! Siellä sinä asiakas olet aina väärässä!!!!


      • joukohhh
        Kodinkonemarket VARO kirjoitti:

        VAROKAA KODINKONEMARKET.FI !!!!

        Erittäin huonoja kokemuksia, varokaa kyseistä firmaa!!!

        Verkkokauppa "vahingossa" veloitti kahteen kertaan tuotteet, vasta kun monta sähköposteja ja soittoja kun "pitää varmistaa maksun perilletulo" jne jne toimitusjohtajan loma ym selittelyitä, ylimääräisen maksun palautus kesti useamman viikon!

        Kun tuotteet tulivat, yksi oli rikki ja kolme oli vääränlaista kuin verkkokaupassa oli kerrottu. No sentään 12 muuta tuotetta oli kyllä ok. Mutta sitten: "avatuilla pakkauksilla ei ole palautusoikeutta" - no miten muuten tuotteen saa kokeiltavaksi kuin avaamalla ne hitsatut muovipaketit!!! Viallisenkin kuulemma olin itse rikkonut, tai pitäisi jonkun todistaa etten ole sitä vihapäissä itse rikkonut. Jne jne... Asiakaspalvelun puhelimestakin todettiin "sinä olet saanut nämä niin halvalla ettei meillä ole varaa ruveta niitä takaisin ottamaan". Näin toimii Kodinkonemarketin kuluttajasuoja!

        Lopulta uhkaamalla nettikirjoituksilla, kuluttajasuojalla jne sain palautettua väärät tuotteet ja rahat - noin 2 kk odotuksen jälkeen!!!!

        Toivon vaan ettei tuotteisiin tule mitään takuuvikaa, koska ko. puljun kanssa ei kyllä voi asioida!!! Siellä sinä asiakas olet aina väärässä!!!!

        Ettei vain olisi kirjoittaja ihan itse pistänyt ostoskoriin samaa tuotetta moneen kertaan. Tilasin itse täsä firmast SunAir 450:n puhaltimen. Maksoin sen verkkopank,in kautta ja tavara tuotiin kahden päivan kuluttua kotiin. Ei mitään valittamista.


      • teinsenitse
        654321 kirjoitti:

        Itseltäni meni juuri laakerit tuloilmapuhaltimesta. Sunairin 500 (sama ilmeisesti kuin 450 ilman peltimoottoreita) kone vm 2005. Kukaan ei ollut laittanut teksteihinsä laakerityyppiä joka itselläni oli 608 2Z 2kpl/puhallin(185w moottori). Laakerin vaihto ei ole kovin paha homma, jos vähänkään on jotain remonttia tehnyt. Ainut miettimisen paikka itselläni oli lukitusprikan (seekerin) paikka, joka oli moottorin päässä keskellä levyn alla (johdon vieressä). Levyn joutui kampeamaan vähän väkivalloin irti (puukon kärjellä reunasta). Laakerit maksoi yhteensä 10e. Jos vaihtaa koko puhaltimen, sen joutuu tilaamaan tehtaalta (hinta ilmeisesti 100-200e riippuen kuinka valmiin/kokonaisen paketin haluaa). Löysin myös kodinkonemarketin sivuilta puhaltimen (ilmeisesti vain puhallinosa) hintaan 94e.

        Puhallin maksaa 103 euroa ja siinä on tietysti myös moottori mukana. On helppo vaihtaa itse. Ei kyllä ole kovin vaikeaa myöskään pelkkä laakereiden vaihto. Laakereita (608 ZZ) saa lähimmästä maitokaupasta. Ovat samanlaisia kuin mitä skeittilaudoissa käytetään.


      • maksujen mukaan
        joukohhh kirjoitti:

        Ettei vain olisi kirjoittaja ihan itse pistänyt ostoskoriin samaa tuotetta moneen kertaan. Tilasin itse täsä firmast SunAir 450:n puhaltimen. Maksoin sen verkkopank,in kautta ja tavara tuotiin kahden päivan kuluttua kotiin. Ei mitään valittamista.

        Eikö sieltä pitäisi tulla kaksi tuotetta jos vahingossa ostaa kaksi?


      • ZZTOP1
        654321 kirjoitti:

        Itseltäni meni juuri laakerit tuloilmapuhaltimesta. Sunairin 500 (sama ilmeisesti kuin 450 ilman peltimoottoreita) kone vm 2005. Kukaan ei ollut laittanut teksteihinsä laakerityyppiä joka itselläni oli 608 2Z 2kpl/puhallin(185w moottori). Laakerin vaihto ei ole kovin paha homma, jos vähänkään on jotain remonttia tehnyt. Ainut miettimisen paikka itselläni oli lukitusprikan (seekerin) paikka, joka oli moottorin päässä keskellä levyn alla (johdon vieressä). Levyn joutui kampeamaan vähän väkivalloin irti (puukon kärjellä reunasta). Laakerit maksoi yhteensä 10e. Jos vaihtaa koko puhaltimen, sen joutuu tilaamaan tehtaalta (hinta ilmeisesti 100-200e riippuen kuinka valmiin/kokonaisen paketin haluaa). Löysin myös kodinkonemarketin sivuilta puhaltimen (ilmeisesti vain puhallinosa) hintaan 94e.

        Ja ne laakerit saa ulos, miten?


      • 654321
        ZZTOP1 kirjoitti:

        Ja ne laakerit saa ulos, miten?

        Ensin tarvitsee tietysti ottaa puhallin irti ilmastointilaitteesta (itsellä oli kiinni ihan klipsuilla ja piuhat liittiimellä). Sitten otettiin tästä irti moottori(siipi)osa - muistaakseni oli ruuveilla kiinni (on laakeriremontista pari vuotta aikaa niin ihan tarkasti en muista).
        Laakerit lähti aika helposti pois (tuurnalla varovasti naputtumalla) kun oli ensin seekerirenkaan (keskellä olevan levyn alla jonka voi kammeta irti vaikka puukon kärjellä) saanut pois. Keski/akseliosa muistaakseni oli sen verran väljä että irtosi aika helposti - laakerit pesissään olivat vähän enemmän kiinni ja vaativat sen tuurnanaputtelun. Laakereiden takaisinlaitossa saa olla aika tarkka että tulee suoraan (itse painoin ruustukin välissä). Muutama perustyökalu tarvii olla (seekeripihditkin olisi hyvä olla). Ja edes vähän jotain remonttihommaa tehnyt saa laakerit kyllä vaihdettua (mutta jos mitään ei työkaluilla ole tehnyt, kannattaa kysyä joltain vähän apuja).


      • Allu4
        Kodinkonemarket VARO kirjoitti:

        VAROKAA KODINKONEMARKET.FI !!!!

        Erittäin huonoja kokemuksia, varokaa kyseistä firmaa!!!

        Verkkokauppa "vahingossa" veloitti kahteen kertaan tuotteet, vasta kun monta sähköposteja ja soittoja kun "pitää varmistaa maksun perilletulo" jne jne toimitusjohtajan loma ym selittelyitä, ylimääräisen maksun palautus kesti useamman viikon!

        Kun tuotteet tulivat, yksi oli rikki ja kolme oli vääränlaista kuin verkkokaupassa oli kerrottu. No sentään 12 muuta tuotetta oli kyllä ok. Mutta sitten: "avatuilla pakkauksilla ei ole palautusoikeutta" - no miten muuten tuotteen saa kokeiltavaksi kuin avaamalla ne hitsatut muovipaketit!!! Viallisenkin kuulemma olin itse rikkonut, tai pitäisi jonkun todistaa etten ole sitä vihapäissä itse rikkonut. Jne jne... Asiakaspalvelun puhelimestakin todettiin "sinä olet saanut nämä niin halvalla ettei meillä ole varaa ruveta niitä takaisin ottamaan". Näin toimii Kodinkonemarketin kuluttajasuoja!

        Lopulta uhkaamalla nettikirjoituksilla, kuluttajasuojalla jne sain palautettua väärät tuotteet ja rahat - noin 2 kk odotuksen jälkeen!!!!

        Toivon vaan ettei tuotteisiin tule mitään takuuvikaa, koska ko. puljun kanssa ei kyllä voi asioida!!! Siellä sinä asiakas olet aina väärässä!!!!

        Kaikki tavaroita voi palauttaa jos et ole niitä itse hajottanut. Palautus maksaa yritys.


      • LateLtoProb

        Vanha ketju mutta koitetaan osaisiko joku vastata.

        SunAir 350nen alkoi pitämään kolkuttavaa ääntä nyt ilmojen lämmetessä. Ääni kuuluu noin puolen sekunnin välein. En pääse tarkemmin katsomaan mistä tämä tulee koska heti kun avaan luukun, ääni loppuu. Puhaltimethan pyörivät hetken vielä luukun avamisen jälkeen joten niistä ei tod näk tule.


    • Mistäs olette noita laakereita Sunairiin ostaneet?

      Luin toisaalta että ei kannattaisi ostaa perus-SKF:iä, vaan jotain laadukkaampia äänitestattuja kuten esim. koyo tms. Mitäs laakereita te olette hankkineet?

      • kumisuoja

        niin ja laittakaa 608 2rs mallia niin ei kosteus ja pöly pilaa laakeria.


      • sunair
        kumisuoja kirjoitti:

        niin ja laittakaa 608 2rs mallia niin ei kosteus ja pöly pilaa laakeria.

        eiks toi 608 olekkin sama, kuin rullaluistimissa? Biltemasta edullisesti.


    • To12345

      Minulla on Sunair 510 vuodesta 2008 lähtien. Koneessa on sellainen vika, että pitää tehostettua ilmanvaihtoa päällä koko ajan, vaikka koneessa ei ole kytkettynä kosteusanturia eikä CO2-anturia. Mistähän mahtaa johtua ja onko muilla ollut vastaavaa vikaa?

    • annah2

      Mistä löytyy Sun Air 450 uusi peltimoottori? IV-kone 10 vuotta vanha sähkövastuksella oleva malli. Alkuperäinen sulkupeltejä liikuttava karamoottori on siemens-merkkinen, vastaavaa en ainakaan itse ole netin kautta löytänyt, vaihtamaan sen pystyisi kuitenkin itse helposti.

    • Kesämies75

      Meillä SunAir 450 mallia -04. Viime vuonna alkoi "siristä" ja kannen avatessani huomasin, että säkösuodattimeen koskevat navat oli "hitsanneet". Eli kannessa olevissa navoissa oli palojälkiä. Huoltomies paikalle ja eihän vika tietenkään silloin ollut päällä kun huoltaja tuli. Olin itse hionut ja putsannut navat ja kun huoltaja ei vikaa paikallistanut, levitteli vaan käsiä ja lähti pois. Lasku tuli kyllä sujuvasti matkakuluineen päivineen. Pitkään oli hiljaista, mutta tänä kesänä alkoi taas ääntää. Tällä kertaa navat oli puhtaat, mutta kun avasin etuluukun suojamuovin, huomasin että sähkösuodattimelle menevä johto iskee kipinää kanteen läpiviennin kohdalta. Tänään kävi huoltomies paikallisesta IV-yrityksestä, lupasi selvittää varaosien saatavuuden ja hinnan, mielenkiinnolla odottelen..
      Toi sirinä kannattaa kyllä todella selvittää muidenkin pikaisesti, nuo kipinät kun ei oikein kuulu noihin laitteisiin, meillä laite pysyy taatusti pois päältä kunnes vika selviää.

    • sunair

      Itselläni sama ongelma SUNAIRin koneessa (vm.2005) eli sirisee ja samlla jommankumman moottorin/ kummankin moottorin käyntinopeus muuttuu. Avasin kanssa etulevyn (alareunasta kaksi ristipääruuvia irti ja avausvivun sisäpuolelta se 10mm mutteri irti) ja en huomannut mitään erikoista.

      Käyntinopeuksille löytyy muuntaja ja nostin pykälällä 1 ja 2 nopeutta ja nnoin olla loppujen ennallaan. Jokaiselle nopeudelle on oma rele, jota epäilen syyksi sirinään, enkä sähkösuodatinta (putsasin kontaktipinnat). Katotaas kuinka toimii nyt nostetulla kakkosnopeudella kun kone sirisi aikaisemmin sillä kolmosnopudella, eikä kakkosnopudella koskaan?

      • sunair

        jatketaan vielä....eli sirisee vain kun pakkasen kiristyessä pitäisi ruveta pätkimään tuloilmaa. Ja samanlaiset TV-häiriöt kun sirisee, kuten jollakin muulla. Löisikö siis releen kontakstipinnat kipinää?


    • sunair

      Yöllä sirisi ihan samalla tavalla, joten vika ei korjautunut.

      jatketaan tutkimuksia

      • 654321

        Itsellä sunair 500 (2008). Se pitää jokusen sekunnin aika "suhinaa" ennen kuin pakkasella jäätäri napsauttaa tuloilmapuhaltimen kiinni (kuulostaa samalta kuin vesi suhisee putkistossa). Sitä en tiedä mistä ääni johtuu ja onko se normaalia (ja onko ollut uudesta asti). Tässä mallissa jäätymisen esto toimii tuloilmapuhallinta katkomalla (ei siis ole mitään peltimoottoreita).


    • LateLtoProb2

      Laitetaan vielä tähän ettei häviä ketjun keskelle:
      Vanha ketju mutta koitetaan osaisiko joku vastata.

      SunAir 350nen alkoi pitämään kolkuttavaa ääntä nyt ilmojen lämmetessä. Ääni kuuluu noin puolen sekunnin välein. En pääse tarkemmin katsomaan mistä tämä tulee koska heti kun avaan luukun, ääni loppuu. Puhaltimethan pyörivät hetken vielä luukun avamisen jälkeen joten niistä ei tod näk tule.

    • Moottoreita

      Ainakin SunAir 450:ssä (vuodelta 1999) saa koneen pysymään käynnissä kun työntää partakoneen terän kytkimeen. Reikä löytyy koneesta kun katsoo missä kohtaa kannessa oleva metalli laippa menee reikään.

      Minä olen myös koittanut tekohengittää sulkupeltejä liikuttelevia karamoottoreita. Nyt kuitenkin olisi tarkoitus ne uusia mutta tiedossa on vain, että ovat kalliita. Lisäksi eivät ilmeisesti mene heittämällä, koska alkuperäistä Siemens moottoria ei saa enää.

      Mistä olette omat korjausmoottorinne hankkineet?

      • sunair

        Sunair täälläkin ja moottorin vaihdoin 4 vuoden käytön jälkeen kun alko ääntämään. Melko lyhyt kestoikä.

        Itse tilasin bistrotec verkkokaupasta, ensin tilasin väärän mutta seuraavana päivänä posti toi ovelle toisen ja palautin väärän. Tuolla kaupassa ainakin tämän osalta homma toimii 110%


    • wesakko

      SunAir 501 sammuu itsekseen. Vuonna 2011 on kone otettu käyttöön ja hyvin on toiminut tähän saakka. Nyt kone pysyy päällä 10 min-2vrk ja sitten se pysähtyy. Mielestäni oireet viittaavat ohjausautomatiikassa tai lämpötila-antureissa olevaan vikaan. Tai sitten jossain on kosketushäiriö. Onko muilla ollut tällaista vikaa?

      • Valkaeavuori

        Tuttu juttu, tuloilman taaempi anturi rikki. Käyntiin ja pois, edestakaisin. Sen vaihtamalla toimii taas. Koitin anturia useampaan paikkaan niin tämä paljastui vialliseksi, sama anturi jokapaikassa.


      • SimoM

        Moi, meillä sama juttu (Sa501), sammuilee itsekseen. Mistä kohtaa tuo tuloilman taaempi anturi löytyy? Mistä kannattaa hankkia uusi ja voiko itse vaihtaa?


    • sunair

      Vuodesta 2013 sirissyt...en ole jaksanut pohtia aiheuttajaa. TV-kanavatkin tulee netin kautta niin ei tule häiriöitä :)

    • 0654321

      Nyt on Sunair 500 käynyt vuodesta 2005 asti. Muutamaan kertaan olen laakerit vaihtanut, mutta nyt vaihdoin koko moottoripaketit. Vaihdoin myös 4uF konkat samalla. Luin jostain että voi olla vanhojen konkkien takia pyörimisnopeudet muuta kuin on tarkoitettu (tiedä sitten pitääkö paikkansa). Konkat on valkoisen etulevyn takana (levy irtoaa kun avaa alaosasta kaksi ruuvia ja poistaa lukituskahvan - yläosan popniittejä ei tarvitse poistaa).
      Itse tilasin moottorit ja konkat suoraan parmairilta (oli jo valmiina johtojen liittimet ja klipsut koteloissa).
      Muuten on pirun hyvä kone ollut mutta pakkasilla jos ollaan reissuissa niin alkaa talo kylmiään pahasti kun alkaa katkoon tuloilmapuhallinta jäätymisenestoksi (asutaan vanhassa omakotitalossa ja lämmitetään osin puilla ja kun alkaa katkoon puhallinta niin alkaa vetään nurkista kylmää korvausilmaa - ja katkoo taas lisää puhallinta kun sisäilma vaan viilenee ja kierre on valmis).

    • Silik

      SunAir 431 alakaukaloon kertyy vettä mielestäni liikaa muutama sentti vuorokaudessa. Eikö veden pitäisi poistua kondenssivesiputken kautta. Onko
      Kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja mistä johtuu.

      • Jytinki

        Onko vesilukkoa viemäröinnissä? Vesi ei pääse pois jos vesilukkoa ei ole, tai siellä on tukos.


    • Jytinki

      Onko tietoa mitä antureita näissä käytetään? Olisi T1 ja T5 rikki... Tulo ja jäätäri?

      • Anonyymi

        Moi, selvisikö tämä antureiden tyyppi sinulle?


    • Mouru

      Sirinä voi johtua likaisesta hienosuodattimesta, joka pitäisi puhdistaa 3kk välein. Lyö mahdollisesti läpi 4kV sieltä.
      Oisko kenelläkään jäänyt ylimääräistä sähkösuotime
      poweri korttia?

      • Valkeavuori

        Jep, tuo sähkösuodatin alkaa napsua ja ritistä ajan kanssa kun likaantuu, se lyö läpi. Puhdistamalla siitä selviää, samalla kannattaa putsata kannessa sisäpuolella tähän suodattimeen tulevat liitännät.

        Öljysin juuri laakerit päältä ja ääni hiljeni taas ainakin hetkeksi. Laakerin kupeessa lukee (kaiketi) SKF 6000-2Z / 1, onko tämä joku tavallinen tapaus, huonosti löytyi netistä tarkalleen tätä merkintää? (kone mallia 510)


    • Anonyymi

      Moi
      Olisiko kenelläkään tietoa mistä saisi sunair 450 sähkösuodattimeen koketinlevyn, hapettunut pahasti.

      • Anonyymi

        En löytänyt mistään. Vedin suorat johdot suodattimelle. Hiukan pitkät ja työläät, mutta toimii.


    • Anonyymi

      Sunair 600e ja 20 vuotta vanha. MIlläs parametreilla laite komentaa päälle vesipattrerin kierrätysmoottorin? Nyt pakkasilla ei ole päällä ja tarkastin moottoria ohjaavan releen, joka kunnossa mutta sitä ei ohjata päälle?
      Eli millä parametreilla/mistä tiedoista vehje tekee päätöksen laittaa ko. pumpun päälle? Salasanan takana olevissa valikoissa paljonkin asetuksia mutta eivät tnnu auttavan.
      Sähkösuodatin rätisee täälläkin, pelkkä putsaus ei auttanut suodattimelle, pitänee putsata vielä laitteen kannessa oleva liitoslevykin.

    • Anonyymi

      Sunair 431 on ollut 2014 valmistuneessa talossa ja toiminut moitteettomasti. Joulukuussa 2022 tukkeutui kondenssivesiputki koska en ollut älynnyt kertaakaan sitä puhdistaa.

      Saakohan näihin varaosia mistään tarvittaessa? Firmahan on mennyt vuosia sitten konkurssiin.

      • Anonyymi

        Googleta laitteen nimellä. Ainakin parm air forssasta myy sun airin osia. Netistä hakemalla osia löytyy muualtakin. Riippuu tietenkin vähän osasta.


    • Anonyymi

      Vaihdoin juuri SunAir 600 -koneen energiatehokkaampaan koneeseen.
      SunAir ollut 25 v käytössä. Ei vieläkään ollut mitään vikaa. Vaihdettu vain säännöllisesti suodattimia ja pesty sähkösuodatin ja lämmönvaihdin. Puhaltimet pyöri vieläkin aivan sievästi, ei ole koskaan vaihdettu laakereita.
      Saa osia tai koko koneen, jos joku tarvii.

      • Anonyymi

        Oletko jo hävittänyt koneen? Ja jos löytyy vielä niin missä päin kone on?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe