Anksilon eli buspironi PAHASTA?

shewell

Kuinka moni täällä käyttää kyseistä lääkettä? Tunnettu myös Busparina tai vastaavana..

No avaudunpa hieman. Sairastuin vaikeaan ahdisuneisuushäiriöön elokuussa. Oli kuolemanpelot, vakavan sairauden pelot, paniikkikohtaukset ja listaa voisi jatkaa. Koko syksyn yritimme löytää psykiatrini kanssa mulle sopivaa lääkitystä, edelleenkin käyntejä n. kerran kuussa kontrollissa.

Ihan aluksi kokeiltiin Sertralinia ja siihen vähän jotain Xanoreita. Xanor kuitenkin osottautui liian lyhytkestoiseksi lääkkeeksi, vaikka sinänsä paniikkikohtaukset laukaisikin. Siirryttiin syksyn mittaan Rivatriliin, samalla syöden Sertralinia 2-3 tabua päivässä. Riva on ihan ok lääke. Vaikuttaa pitkään, mutta huono puoli on toleranssi, joka minulle tulee helposti. Syön Rivaa 2-3 tablettia päivässä.

Nyt päästään sitten tähän Anksiloniin. Psykiatri määräsi tätä lääkettä minulle joulukuussa ja söin sitä kuukauden päivät, kuten hän määräsi. Oloni paheni huomattavasti. Jätin omin nokkineni Anksilonin pois viikko sitten (tosin olin ilmoittanut lääkärille etten halua enää syödä kys. lääkettä). Tämän viikon aikana olo on parantanut huomattavasti! Kaikki rytmihäiriöt ovat hävinneet ja muut hypokondriaoireet lieventyneet siedettäväksi.

Halusin tällä tarinallani kertoa, että jos teille tarjotaan Anksilonia, niin älkää ottako. Se lääke ei ole auttanut kuin murto-osaa ja sitten isommalle osalle tulee pahempi ahdistus ja paniikkioireet. Ja jos taas olette syömässä kys. lääkettä ettekä huomaa olossanne muutosta, jättäkää lääke pois ja katsokaa, josko olo helpottaisi :) Anksilon ei onneksi tuota mitään vieroitusoireita!

Tsemppiä kaikille!

11

12414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -babyblue-

      Minä syön kyseistä lääkettä ja rinnalla muun muassa temesta ja ketipinor. En ole huomannut negatiivisia vaikutuksia vaikka olen syönyt sitä jo kuukausia..
      Mutta kun on koko ajan paha olla niin vaikea sanoa mikä on luonnollista ja mikä saattaa johtua lääkkeistä..

    • Lääke orja

      Itse olen syönnyt vuoden kyseistä lääkettä cipralexin ja triptylin kanssa. Buspironin määrää lisättiin. En koe enää koko aikaista ahdistusta, mutta pienissä tiloissa, missä on ihmisiä paljon ahistaa. Yritin olla välillä pienemmällä annoksella, mutta ahdistus ja paniikki tulivat takaisin.

    • Sillisalatisti

      Buspironi saattaa joillain paradoksaalisesti hoidon alkuvaiheessa ikävä kyllä jopa pahentaa oireita, mutta vaikutuksen kyllä pitäisi 1-2 kuukaudessa tulla. Hyvä kuitenkin että jaksoit kaikesta huolimatta sen kuukauden ajan sitä kokeilla! Eri ihmiset reagoivat eri lääkkeisiin eri tavoin. Monet kuitenkin saavat Buspironista nimenomaan pysyvän avun vaikka lääke ei todellakaan auta akuutisti vaan vaikutuksen saaminen kestää.

      • shewell

        Niin se sitten varmaan on. Mulla olo parani kuin salamaniskusta jättäessäni Anksilonin pois, enkä halua sitä enää käyttää. Erojahan meissä ihmisissä on :)

        Voihan se olla että muutaman kuukauden päästä olisi saattanut auttaa, mutta kun mua auttoi jo se, että jätin kys. lääkkeen pois, niin miksi syyttä suotta kitua montaa kuukautta :D Nyt on olo jotakuinkin normaali. Toki syön edelleen Sertralinia ja Rivaa pienellä ylläpitoannoksella.. Ehkä tää valon lisääntyminenkin vaikuttaa tai sitten alan "unohtaa" kärsiväni mitään :D

        No, teille kaikille joita Anksilon auttaa, niin tosi hyvä homma! Mutta jos jotakuta ei auta, niin jättäkää vaan pois. On muitakin lääkkeitä olemassa ja vaikka itsemeditaatiota :)


      • Machine head

        Oi hitsi, kun piristi, kun luin sinun kirjoituksen. Alkoi jo ahdistamaan, etteikö Anksilon autakaan minua. Olen käyttänyt 4vko:a ja uskon käyttäväni vielä ainakin yhden kuukauden josko saisin apua. Kaikki on muuten hyvin mutta väsyttää hitosti, eikä meinaa saada tehdyksi mitään. Pääkivut on jo jäänyt taakse.


    • Kurre ovara

      olen nyt toista viikko syömässä tätä anksilonia. 3x5mg tabletti päivässä. olo on tullut pahemmaksi ja lähes kaikki haittavaikutukset on tullu mitä tuosta voi vaan tulla nukahtamisessa tulee hengityskatkoksia, tai tältä ainakin tuntuu. uniongelmat on ollu todella pahoja. ekat paripäivää oli hyvä olo.

      stressiin ja burnoutiin söin kuukauden päivät medipamia 1 kpl 5mg tabletti puolitettuna päivässä. aamulla tai päivällä puolikas ja illalla puolikas. välillä kun oli hyvä päivä, en syönyt medipamia ollenkaan. lääkäri kirjoitti reseptin anksiloniin ettei jää bensoihin riippuvuutta. olo on ny todella surkea. en uskalla lopettaa lääkkeensyöntiä mutta en oikeen uskaltaisi jatkaakkaan. toivon vaan että talvi tulis ja olokin voisi helpottaa jonkunverran.

      olo on hermostunut, levoton ja välillä todella ahdistunut sekä pelokas omasta terveydentilasta kun sydämensyke välillä nousee yli 100 ja verenpaine samalla nousee aika korkeaksi. nyt syke on alkanu kyllä oleen pääosin normaali, mutta pienimmästäkin fyysisestä rasituksesta se nousee jonkunverran ja tulee epämukava olo.

      stressin ja burnoutin vuoksi tuli juotua noin 3kk putkeen joka päivä olutta 6-12, ja sit kun kännin otti niin sithän sitä menikin 20-30 olutta heittämällä. lopetin alkoholinkäytön ja silloin alkoi nää sydän ja verenpaine ongelmat. sain sit medipamit oloa helpottaan.

      mitäköhän tässä ny sit pitäis oikeen tehdä. lopettaa kun seinään tuo anksilon ja kattoo mitä käy, vai vähentää määrää kun nuo haittavaikutukset on noin kovat ja sitä toivottua vaikutusta ei tule. vatsaongelmiakin on alkanu tuleen nyt päivittäin tuosta lääkkeestä. syön terveellisesti, ei ole ylipainoa. veri, maksa, munuais ja kilpirauhasarvot ovat hyvät. sydänfilmissä ei ole vikaa ollut kun olen 3 kertaa ny käyny jo varmuuden vuoks kattomassa. verenpainekkin on alkanu laskeen, mut olo on henkisesti paha ja pahenee päiväpäivältä vaan mitä pidempään tätä syön. vaikken ole ny kun 10 päivää tuota syönyt. lähteeks noi haittavaikutukset pois, onko toivoakaan vai pitäiskö jo lekurille mainita asiasta.

      • aksilon tai busbar on lääkkeenä sellainen, että se voimistaa muiden lääkkeiden vaikutusta. busbironin pystyy tietojeni mukaan lopttamaan milloin vain, eikä siitä tule viekkareita.


    • Että näin

      Valitettavasti ei oikein löydy mitään psyyke-/mieliala-/masennuslääkettä joka toimisi kaikilla samoin tavoin. Kunkin kroppa ja mieli reagoi eri tavoin. Nimim. 24 eri mieliala-/psyyke-/masennuslääkettä/rauhoittavaa 7 vuoden aikana ja nyt vasta selvisi että vika onkin kilpirauhasessa...

    • papumies1

      "Halusin tällä tarinallani kertoa, että jos teille tarjotaan Anksilonia, niin älkää ottako. Se lääke ei ole auttanut kuin murto-osaa ja sitten isommalle osalle tulee pahempi ahdistus ja paniikkioireet. Ja jos taas olette syömässä kys. lääkettä ettekä huomaa olossanne muutosta, jättäkää lääke pois ja katsokaa, josko olo helpottaisi :)"

      Aika kovia ohjeita. Pahimmillaan voivat johtaa siihen, että lääkkeestä mahdollisesti hyötyvä kieltäytyy lääkkeestä tai ei malta odottaa vastetta riittävän kauaa. Lääkkeen vaikutus on aina yksilöllinen, niitä kannattaa kokeilla ja luopua vasta jos ei ole hyötyä tai tulee haitallisia sivuoireita.

    • Kaikki kokeiltu

      Mulla sama huono vaikutus. ÄLKÄÄ aloittako! Lääkäri kamalasti kehui että parempi kuin perinteiset ssri:t. Alkuun en huomannut juuri eroa normaaliin, vaan noin 1-2kk päästä kun lääke alkoi vaikuttaa alkoivat perinteiset ssri:tyyppiset sivuoireet, eli välinpitämättömyys. Mikään ei kiinnosta eikä tunteita ole, kämppä meni äärimmäisen huonoon kuntoon. Seksuaalisuus katosi lähes tyystin myös. Pitkäaikainen parisuhde oli todella hilkulla mennä viemäristä alas, kun ei vaan kiinnostanut huomioida millään tavalla toista. Noh, kun lopetin lääkkeet, meni 3 vuorokautta ja siivosin kämpän, korjasin parisuhteen ja tuntui muutenkin HYVÄLTÄ, siis kun tuntuu millaista on olla normaali vanha itsensä zombina olemisen jälkeen. En käyttänyt mitään muuta lääkkeitä tuona aikana. Voin vain sanoa että onneksi lopetin. Sekä ssri että nämä uuden tyyppiset lääkkeet ovat salakavalia, et itse huomaa olosi olevan mitenkään erilainen ennenkuin lopetat. Sitten naurattaa ja itkettää kun tunteet palaavat.

    • Killing

      Kyllä SSRI-lääkkeillä nyt pari kouluampujaa valmistaa, kun 16-vuotiaalle niitä alkaa syöttämään. Miksiköhän jokaisella kouluampujalla on ollut SSRI-lääkitys päällä, hmmmm...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe