Kivennäisveden teko kotona

HärmänJätkä

Voiko KIVENNÄISvettä tehdä helposti itse? Ja ennen kuin joku alkaa kehumaan jotain SodaStreamia tai vastaavaa laitetta niin huomautan, että se vain lisää hiilihapon tavalliseen veteen. Soodavedeksi sitä voi nimittää, mutta kivennäisaineita siinä ei ole enempää kuin kuplimattomassakaan kraanavedessä. Eli miten siihen saisi lisätty magnesiumia, kaliumia, kalsiumia ja natriumia? Pitääkö ostaa jokin urheilujuomatiiviste vai saisiko noita aineita muuten jostain sopivia määriä? Tai olisiko sellaista vettä valmiina? Jossain voi toki olla sellainen lähde, jossa on kivennäisiä hieman enemmän.

22

22607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • HärmänJätkä

        Mulla vain on tuo englanti vasta toisena kielenä, joten en ihan arvaa noita aineita ruveta haalimaan tuon perusteella, kun siellä oli jotain varoitustakin jos sekoittaa jonkun aineen johonkin toiseen...
        Jos menis apteekista kysymään Magnesiumia ja Kalsiumia ja sanois käyttötarkoituksen, niin eiköhän se siitä. Määristähän saa osviittaa kaupan pullojen tuoteselosteesta.
        Kokeilenpa ensin tuota ilman poreita, ja jos se alkaa käydä meillä kaupaksi, niin sitten voin hommata jonkun kuplakoneen, vaikka onhan se aikamoista turhamaisuutta, että juomassa pitää muka olla kuplia.


      • Anonyymi
        HärmänJätkä kirjoitti:

        Mulla vain on tuo englanti vasta toisena kielenä, joten en ihan arvaa noita aineita ruveta haalimaan tuon perusteella, kun siellä oli jotain varoitustakin jos sekoittaa jonkun aineen johonkin toiseen...
        Jos menis apteekista kysymään Magnesiumia ja Kalsiumia ja sanois käyttötarkoituksen, niin eiköhän se siitä. Määristähän saa osviittaa kaupan pullojen tuoteselosteesta.
        Kokeilenpa ensin tuota ilman poreita, ja jos se alkaa käydä meillä kaupaksi, niin sitten voin hommata jonkun kuplakoneen, vaikka onhan se aikamoista turhamaisuutta, että juomassa pitää muka olla kuplia.

        En tiedä oliko tuo vitsi vai mitä, että on turhamaisuutta: jo kuplitettu juoma on paremman ja virkistävämmän sekä täyteläisen makuista, hanavesi on viinitermein laiskaa.
        En tiedä vaikuttaako se siihen mihin hiilidioksidin lisääminen, joka myös kuplittaa juoman ja se saa sekä veden että siihen lisätyt mineraalit imeytymään elimistöön paremmin ja nopeammin.
        Se on ehdoton juoma, kun on kuuma tai varsinkin jos liikkuu paljon, urheilee, puhumattakaan oksennus jatai ripulitaudissa, joissa kaikissa noissa tavallinen vesi menee enemmän tai vähemmän läpi elimistön imeytymättä kunnolla ja sama mineraalien suhteen.

        Olen käyttänyt satoja kertoja elämässäni hanavesi vs. mineraalivesi tai paremminkin vichy, jossa on siis natrium mukana.
        Ja aina olo helpottuu vichyllä; vettä voi kitata 6 litraa ja virtsata/oksentaa ulos, vichy ehtii imetyä.
        Samaan perustuu mm. samppanjan ja kuohuviinin nopea kihahdus päähän.

        Kivennäis/vichyveden ja hanaveden makuja ja koostumuksia ei voi edes vertailla, ne ovat täysin eri juomia, vaikka lähes 100% vettä ovatkin.
        Näitä juomia juodaan Euroopassa kaikista vähiten Suomessa, mutta silti 100 miljoonaa litraa vuodessa meilläkin ja kasvussa ovat.
        Tuotteiden erot ovat myös suuret, halpisvichyt ivat aikakailka pelkkää vettä jne.

        Kun tekee itse on syytä valikoida tarkkaan aineet kalium tai magnesium eivöt ole vain K tai Mg, vaan mihin ne on sidottu.
        Jotkut eivät liukene millään, toiset muodot ovat haitallisia jne.


    • Suolapillu

      En selviäisi ilman kuplakonetta. Tavallinen vesi maistuu niin pahalle.

      Enivei, ostaa hedelmäsuolaa tai samarinia ja hapottaa veden. Näin mä teen kivennäisvettä. Oon myös harkinnut josko tilais suolat ulkomailta ja sekoottais itse.

    • peruskalliosta

      Jos talouden vesi tulee porakaivosta, niin silloin vedessä on mukana myös kivennäiset.

      • Anonyymi

        No niin on, mutta tuleeko mieleen, että on erilaisia määriä? Hanavedessä ja kaivovedessä on minimaallisia määriä vaikka mitä, mutta ei niillä silti elä, vaan täytyy saada ne ravinnosta.
        Toisaalta niissä olevat mimimaaliset myrkkymäärät eivät ole liian suuria, paitsi omissa pihakaivoissa ja joissain porakaivoissakin, kunhan ne testataan.


    • eimaksavaivaa

      Kaupasta saa halpaa kivennäisvettä. Ei maksa vaivaa tehdä itse.

      • Anonyymi

        Vuorisuolaa , pinkkiä , (sieltähän se on aluperin tullutkin) n. 1/3 tl vesipulloon ja tuplahapotus. Voi myös käyttää pinkkiä Himalajan suolaa. Voila!!!
        Pappavissyä ilman veroja ja limutehtaiden 1000% voittoja!
        Nerokas apteekkari/kemisti Hartwall keksi aikoinaan analysoida kivennäisvesiä ja tajusi tehdä niitä keinotekoisesti vain lisäämällä suoloja ha hiilihappoa veteeni 1830-luvulla. Niitä myytiin mm. Espan kioskeilla, joita on edelleen. Siitä lähti legenda ja nykyinen konserni!
        Ole oma konsernisi!


      • Anonyymi

        Jos juo pullon, 1,5l, päivässä, niin sen roudaaminen ilman autoa on aika hankalaa ja tulee kalliiksikin halvat ovat huonoja.
        Paremmat vichyt maksavat jopa 3e /1,5l.


    • ollikuuk

      Itse olen käyttänyt Pansuolaa hiilihapotettuun veteen

      • natti

        Siitä tulee enempi suolavettä. Esimerkiksi S-ryhmän Kotimaista-kivennäisveteen lisätään magnesiumia ja kaliumia, mutta ei natriumia.


      • Anonyymi

        Paljonko laitat PAN-suolaa litraan kuplavettä? Laitatko suolan ennen vai jälkeen hapotuksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko laitat PAN-suolaa litraan kuplavettä? Laitatko suolan ennen vai jälkeen hapotuksen?

        1,2 grammaa. Lue viimeinen viesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1,2 grammaa. Lue viimeinen viesti.

        Siinä ei vastattu kysymykseen että lisätäänkö suola ennen ha potista vaiko vasta jälkeenpäin?


    • aitoa.ranskalaista

      Taas yksi tolkuton juttu. Juo vettä, kivennäisiä saa ruoasta.

      • Anonyymi

        Juu-u mutta ku kuumepotilas ei oiken syömään pysty 😊
        Jotta saiskos SELEKO SUOMEKSI KIITTÄÄPI JO ETUKÄTTEEN JOTTA MITÄ MINÄ NY ISÄNNÄLLE SITTE SEKOTAN ? APUA HÄDÄSSÄ EMÄNTÄ !!!


      • Anonyymi

        Taas ykdi tolkuton kommentti. Kun ei pää toimi, niin olisi syytä olla hiljaa. Mitä sitä viiniäkään juomaan, alkoholia saa kossusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas ykdi tolkuton kommentti. Kun ei pää toimi, niin olisi syytä olla hiljaa. Mitä sitä viiniäkään juomaan, alkoholia saa kossusta.

        "En tiedä vaikuttaako se siihen mihin hiilidioksidin lisääminen, joka myös kuplittaa juoman ja se saa sekä veden että siihen lisätyt mineraalit imeytymään elimistöön paremmin ja nopeammin."

        Tuon imeytymisen puutteen huomaa parhaiten siitä, että pelkkä vesi ei imeydy vaan tulee ulos peräaukosta, kivennäisvesi imeytyy ja tulee ulos virtsaputkesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu-u mutta ku kuumepotilas ei oiken syömään pysty 😊
        Jotta saiskos SELEKO SUOMEKSI KIITTÄÄPI JO ETUKÄTTEEN JOTTA MITÄ MINÄ NY ISÄNNÄLLE SITTE SEKOTAN ? APUA HÄDÄSSÄ EMÄNTÄ !!!

        "Juu-u mutta ku kuumepotilas ei oiken syömään pysty 😊
        Jotta saiskos SELEKO SUOMEKSI KIITTÄÄPI JO ETUKÄTTEEN JOTTA MITÄ MINÄ NY ISÄNNÄLLE SITTE SEKOTAN ? APUA HÄDÄSSÄ EMÄNTÄ !!!"

        Mikäli on sokeripitoista mehua, niin lisää siihen hieman ruokasuolaa. Mikäli ei ole mehua, niin lisää kylmään veteen ruokasuolaa ja sokeria.


    • Anonyymi

      1,2 grammaa Pan suolaa(tai jotain mineraali suolaa) litraan vettä, niin kuplavedestä tulee samanlaista kuin Hartwallin vichy. Vichyssä on etiketin mukaan suolaa 0,6 grammaa litrassa ja Pan suolassa on 50% suolaa ja loput 50% kaliumia ja magnesiumia.

    • Anonyymi

      Elektrolyyttiä veteen ohjeen mukaan ja poreita perään?

      • Anonyymi

        Pan suolaa minäkin käytän. En ole puntaroinut määrää, vaan laitan sellaisen teelusikan kärjellisen. Ja poreita perään, joo...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe