alzheimer nuorena

.....

Mulla on ollut nyt jonkin aikaa outoa sanojen unohtelua,pelottaa,että olisi alzheimer. Aloitin masennuslääkkeet tuossa viime syksynä ja silloin tuli huolimattomuutta ja unohtelua. Luin alzheimeristä ja sitten alkoi jo sanoja unohtua.. Ja nyt jo paniikki päällä kun tuntuu,että kokoajan sanoja unohtuu.. Paniikissa kokoajan jotakin sanaa etsin ja yritän nimetä esineitä..aivot käy ylikierroksilla kun pitää kokoajan miettiä jotain sanaa.. Mistä tämä voi johtua? Voiko stressi ja pelkääminen aiheuttaa tollasta`?
Olen opetellut vieraan kielen neljässä vuodessa ja nykyisin opettelen n.25 uutta sanaa päivässä. Jos olisin alzheimer niin voisiko sitä oppia uusi vieraskielisiä sanoja?? Olisi kiva jos joku kommentoisi... Tein sanalista muistitestin ja siinä tulos oli normaali

10

2440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hellitä hiukan

      nuorella ihmisellä Alzheimerin tautia epäillä. En tietenkään maallikona pysty mitään diagnoseja tekemään, mutta ensimmäiseksi ajattelen, että masennuslääkkeet pitäisi vaihtaa. Onhan niissä kaikenlaisia sivuvaikutuksia, jotka voivat vaikuttaa eri ihmisillä eri tavoin.

      Tilaa välittömästi aika lääkärille, koska stressi ja paniikki vaan pahenevat, kun ajatukset kiertävät pakkomielteenomaisesti kehää tämän yhden asian ympärillä.
      Olet varmasti todella väsynytkin, kun koko ajan käyt ylikierroksilla ja luultavasti lääkkeetkin väsyttävät.

      Ja tiedoksesi vaan, minulla ei ole Alzheimerin tautia, eikä tietääkseni muutakaan muistisairautta, mutta mikäli minun pitäisi opetella päivittäin 25 uutta vieraskielistä sanaa, ei siitä mitään tulisi.
      Epäilen, että muistitestikin olisi kiikun kaakun normaali, eikä välttämättä sitäkään. Ei se minulle kuitenkaan mitään paniikkia aiheuttaisi.

      Luultavasti sinun pitäisi saada joksikin aikaa sairauslomaa, koska olet vetänyt itsesi piippuun.

      • aloittaja

        Kiitoksia vastauksesta,varasin eilen ajan lääkäriin. En taida tästä omin voimin nousta...
        Tosiaan kauhea stressi tästä sanojen unohtelusta. Voikohas stressi tosiaan aiheuttaa tollasta? Tässä yksi esimerkki: katselin elokuvaa,ja mietin elokuvassa esiintyneen näyttelijän nimeä. Nimi tuli mieleen,mutta paniikissa mietin puolen tunnin päästä tätä samaa nimeä uudestaan,,ei kuulosta normaalilta.


      • Ed.vastaaja
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta,varasin eilen ajan lääkäriin. En taida tästä omin voimin nousta...
        Tosiaan kauhea stressi tästä sanojen unohtelusta. Voikohas stressi tosiaan aiheuttaa tollasta? Tässä yksi esimerkki: katselin elokuvaa,ja mietin elokuvassa esiintyneen näyttelijän nimeä. Nimi tuli mieleen,mutta paniikissa mietin puolen tunnin päästä tätä samaa nimeä uudestaan,,ei kuulosta normaalilta.

        ajan lääkärille.

        Mitä jos kirjoittaisit muistiin tärkeimmät asiat, mitkä mieltäsi painavat ja mistä haluaisit lääkärin kanssa keskustella. Ei nyt tietysti mitään romaania, vaan pääasiat tiivistäen.

        Voisit vaikka tehdä tänne lähettämiesi kirjoitusten pohjalta yhtenäisen selvityksen. Et jännittäisi sitten niin paljon sanomisiasi ja sitä muistatko kaiken.
        Voisit näyttää paperin lääkärille ja sanoa, että koska jännität ja pelkäät unohtavasi, olet kirjoittanut muistiin pääasiat, mistä haluaisit keskustella.

        Minä olen nykyisin ottanut tällaisen tavan, kun olen viime kesästä lähtien joutunut enemmän kuin tarpeeksi käymään lääkäreillä ja erilaisissa sairaalatutkimuksissa aikuisen tyttäreni kanssa hänen tukenaan.

        Hänellä on todellisia muistivaikeuksia ja muita vakavia sairauksia syntymästään asti olleen perussairautensa seurauksena.
        Mm. viisi aivoleikkausta, joita ilman hän olisi kuollut, mutta jotka toisaalta ovat myös leikkaustoimenpiteiden seurauksena aiheuttaneet omat jälkitilansa.

        Olen huomannut, että tällainen kirjallinen selonteko lääkärille rauhoittaa itseäni kummasti.
        Aina ennen pelkäsin, etten muista kaikkia asioita, tai hermostuksissani en pysty esittämään asioita kyllin selvästi.
        Kyllä lääkärit ovat ihan mielellään nämä selonteot lukeneet ja hyvinkin tarkasti varsinkin, jos ei ole ennen tavattu.

        Ja kyllä uskon, että stressi ja pelko ovat pääasialliset syyt sanojen unohtamiseesi.


      • azalean puoliso
        Ed.vastaaja kirjoitti:

        ajan lääkärille.

        Mitä jos kirjoittaisit muistiin tärkeimmät asiat, mitkä mieltäsi painavat ja mistä haluaisit lääkärin kanssa keskustella. Ei nyt tietysti mitään romaania, vaan pääasiat tiivistäen.

        Voisit vaikka tehdä tänne lähettämiesi kirjoitusten pohjalta yhtenäisen selvityksen. Et jännittäisi sitten niin paljon sanomisiasi ja sitä muistatko kaiken.
        Voisit näyttää paperin lääkärille ja sanoa, että koska jännität ja pelkäät unohtavasi, olet kirjoittanut muistiin pääasiat, mistä haluaisit keskustella.

        Minä olen nykyisin ottanut tällaisen tavan, kun olen viime kesästä lähtien joutunut enemmän kuin tarpeeksi käymään lääkäreillä ja erilaisissa sairaalatutkimuksissa aikuisen tyttäreni kanssa hänen tukenaan.

        Hänellä on todellisia muistivaikeuksia ja muita vakavia sairauksia syntymästään asti olleen perussairautensa seurauksena.
        Mm. viisi aivoleikkausta, joita ilman hän olisi kuollut, mutta jotka toisaalta ovat myös leikkaustoimenpiteiden seurauksena aiheuttaneet omat jälkitilansa.

        Olen huomannut, että tällainen kirjallinen selonteko lääkärille rauhoittaa itseäni kummasti.
        Aina ennen pelkäsin, etten muista kaikkia asioita, tai hermostuksissani en pysty esittämään asioita kyllin selvästi.
        Kyllä lääkärit ovat ihan mielellään nämä selonteot lukeneet ja hyvinkin tarkasti varsinkin, jos ei ole ennen tavattu.

        Ja kyllä uskon, että stressi ja pelko ovat pääasialliset syyt sanojen unohtamiseesi.

        on alzheimer ,niin tuo sanojen oppiminen ja yleensä kaikki uusi, olisi kyllä todella vaikeeta,esim.mieheni ei osaa piirtää kelloa kun pyytää,tai jos kysyy paljonko 100-7 ja vähennä tuloksesta 7...niin ei toimi,lääkäriin kannattaa aina mennä jos jotain epäilee,kaikenlaista tai ei välttämättä mitään....ei pidä panikoida...alzheimerin kyllä lääkäri tunnistais...ja silloi paljon kokeita ...asun alzheimerin kans....ja tiedoksi edelliselle vastaajalle,alzheimer esiintyy myös nuoremmilla,jopa 40 v...yleensä alk.50v nämä vaikeat niiku miehelläni


      • Ed.vastaaja
        azalean puoliso kirjoitti:

        on alzheimer ,niin tuo sanojen oppiminen ja yleensä kaikki uusi, olisi kyllä todella vaikeeta,esim.mieheni ei osaa piirtää kelloa kun pyytää,tai jos kysyy paljonko 100-7 ja vähennä tuloksesta 7...niin ei toimi,lääkäriin kannattaa aina mennä jos jotain epäilee,kaikenlaista tai ei välttämättä mitään....ei pidä panikoida...alzheimerin kyllä lääkäri tunnistais...ja silloi paljon kokeita ...asun alzheimerin kans....ja tiedoksi edelliselle vastaajalle,alzheimer esiintyy myös nuoremmilla,jopa 40 v...yleensä alk.50v nämä vaikeat niiku miehelläni

        että ap. on huomattavasti nuorempi kuin 40-vuotias, koska otsikko on "Altzheimer nuorena"
        ja hän myös ilm. vielä opiskelee.

        Kaikkihan tässä maailmassa on mahdollista, jos hiuksia ruvetaan halkomaan.
        Ei nyt kuitenkaan heti kannata pahinta mahdollista epäillä, kun ei ole kysymys muusta kuin sanojen unohtelusta ja pohjalla on vielä masennus ja lääkkeitä, joiden sivuvaikutuksena saattaa esiintyä monenlaisia haittoja.


      • azalea
        Ed.vastaaja kirjoitti:

        että ap. on huomattavasti nuorempi kuin 40-vuotias, koska otsikko on "Altzheimer nuorena"
        ja hän myös ilm. vielä opiskelee.

        Kaikkihan tässä maailmassa on mahdollista, jos hiuksia ruvetaan halkomaan.
        Ei nyt kuitenkaan heti kannata pahinta mahdollista epäillä, kun ei ole kysymys muusta kuin sanojen unohtelusta ja pohjalla on vielä masennus ja lääkkeitä, joiden sivuvaikutuksena saattaa esiintyä monenlaisia haittoja.

        sitä varten lääkärit olemassa...ei nää palstat mitään auta,sama se mitä tääl epäillään
        ...olen ollut mukana muistitestissä,terveelle se jopa naurettavan helppo,sairaalle ei...
        olen itse 40,ja nuori...suhteellista tuo mikä on nuori...; )juu...oliko 0,6 % mahdollisuus saada alzheimer nuorena,miun mieheni sai sen....nuorena,hiuksia halkomatta


    • asdw

      Ihan vaan pikaisena sivuhuomautuksena että itse masennuskin voi vaikuttaa muistiin heikentävästi.

    • aloittaja

      Iältäni olen 29. Olisi se tietenkin aika harvinaista saada alzheimen tämän ikäisenä,mutta kaipa kaikki on mahdollista.. Jos siis olisi alzheimer niin vieraskielisten sanojen opettelu ei onnistuisi? Tein nyt toisenkin sanalista muistitestin. Siinä oli 18 sanaa. Luin ne kolme kertaa läpi ja sitten n 10 min.päästä kirjoitin paperille muistamani sanat. Muistin 15 sanaa.. Mitä mieltä tästä tuloksesta?

      • azalea

        lekuriin,siul hirttää noi jutut kiinni....ei siul alzheimer ,vaan pakkomielle...eihän nyt kukaan istu ja kirjottele sanoja jatkuvasti paperille,happea tarviit ja kunnon lekurin


      • oikeaa hoitoa
        azalea kirjoitti:

        lekuriin,siul hirttää noi jutut kiinni....ei siul alzheimer ,vaan pakkomielle...eihän nyt kukaan istu ja kirjottele sanoja jatkuvasti paperille,happea tarviit ja kunnon lekurin

        Hei ! Menepä luntaistuotekauppaan ja osta MUISTI ja Antistress. Loistavia tuotteita. Lisäksi Kalaöljyä E-epa ja karnosiinia ja vihreän teen juontia (haudutettu versio 10 min).

        Kommentoi sitten tälle palstalle, Saatat huomata muutoksen hyvin nopeasti. Ovat minulle ainakin tehonneet ja kuka näitä kehoitti ostamaan...ei meidän koululääketieteen edustajat todellakaan, vaan oikeasti hyvin arvostettu maailmalla oleva vaihtoehtolääkäri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe