Nykimis/polttoaineensyöttöongelma?-89 Galant 2.0 GLSi

Galant -89

Niin elikkäs auto nykii kun ajaa ja kaasua painamalla moottori tuntuu tukehtuvan,ainakin kylmällä moottorilla,moottorin käynti ja polttoaineen syöttö tasaantuu ku on ajanut n15 minuuttia.Niin autossa ei ole katalysaattoria.Tohon on nyt vaihdettu tulpat,ne auttoi hieman,mutta vika ei hävinnyt.Tankkiin on työnnetty vaikka minkä näköistä polttoainejärjestelmä puhdistusainetta ja ruiskujenpuhdistusainetta,vika yhä tallella.
Itse epäilen polttoaineensuodatinta.Niin ja kaasua painettaessa tulee ihan pirusta savua,välillä hävettää ajaa koko autolla ku takana olevat ei meinaa nähä eteensä ku kaasua painaa.isommilla vaihteilla savutus vähenee huomattavasti.Auto on nykinyt niin kauan kuin muistan.Ajettu about 380 tkm.Niin ja venttiilikopasta kuuluu ärsyttävää nakutusta ja tyhjäkäynti on suhteellisen äänekkään kuuloista :o.5w-30 öljyt vaihdettu sisään tässä kuussa.Asiaa tarkasteltu merkkihuoltamolla mutta eivät osanneet muuta sanoa vielä kuin että ruiskun polttoainesuodin pitäs vaihtaa.alkaa vituttaa pikkuhiljaa ku ei pääse nopeasti liikkeelle tolla autolla ku aina tuntuu moottori tukehtuvan.Vinkkejä kiitos.Tämä käyntiongelma tuntuu olevan jokaisesessa vanhemmassa mitsussa...

14

1395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi korjautua

      jos teet Forte motorflush huuhtelun koneelle. Jos ei hiljene, niin pitää vaihtaa hydrauliset venttiilivälyksen tasaajat, mutta noihin muihin ongelmiin osaavat paremmin vastata http://www.mitsubishiclubfinland.com/ sivustolla

      • galant -89

        sitten seuraavan öljynvaihdon yhteydessä,onko se kalliskin aine?tuo nakutus ei ole pahin ongelma.Tuo nykiminen ja polttoaineensyöttö,esim moottorin ollessa suht lämmin niin ku antaa kaasua 1500 paikkeilla nii moottori vaan tukehtuu ja rupee pakoputkest tulee hemmetinmoinen savu,mut sit ku antaa pienemmäl vaihteel pyöriä ja antaa kierroksia about 3000 ja sit vaihtaa isommalle niin ongelma vähn korjaantuu,melkein sama ongelma joka vaihteen kanssa kun nostaa pykälää.


      • edullinen korjaus
        galant -89 kirjoitti:

        sitten seuraavan öljynvaihdon yhteydessä,onko se kalliskin aine?tuo nakutus ei ole pahin ongelma.Tuo nykiminen ja polttoaineensyöttö,esim moottorin ollessa suht lämmin niin ku antaa kaasua 1500 paikkeilla nii moottori vaan tukehtuu ja rupee pakoputkest tulee hemmetinmoinen savu,mut sit ku antaa pienemmäl vaihteel pyöriä ja antaa kierroksia about 3000 ja sit vaihtaa isommalle niin ongelma vähn korjaantuu,melkein sama ongelma joka vaihteen kanssa kun nostaa pykälää.

        jos vörkkii. Mutta noihin muihin ongelmiin en osaa arvailla muuta kuin, että tsekkaa tulpat, tulpanjohdot, virranjakaja ja ilmanputsari. Tuntuis, että polttoaineen syötössä ei ole suurempia ongelmia, jos meinaa kerta tukehtua liikaan polttoaineeseen eli siitä päättelin tuonne kipinä puolelle. Mutta itsellä ei tosiaan hirveitä kokemuksia ole tuommoisista ongelmista, joten suosittelen tuota Mitsu Clubin sivustoa ja siellä on tuosta Galantin korimallista jo valmiita juttuja aika paljon ja porukka tuntuu tietävän tuon korimallin kuin omat taskunsa.


      • tsekkaus listaan
        edullinen korjaus kirjoitti:

        jos vörkkii. Mutta noihin muihin ongelmiin en osaa arvailla muuta kuin, että tsekkaa tulpat, tulpanjohdot, virranjakaja ja ilmanputsari. Tuntuis, että polttoaineen syötössä ei ole suurempia ongelmia, jos meinaa kerta tukehtua liikaan polttoaineeseen eli siitä päättelin tuonne kipinä puolelle. Mutta itsellä ei tosiaan hirveitä kokemuksia ole tuommoisista ongelmista, joten suosittelen tuota Mitsu Clubin sivustoa ja siellä on tuosta Galantin korimallista jo valmiita juttuja aika paljon ja porukka tuntuu tietävän tuon korimallin kuin omat taskunsa.

        vielä lisänä puolan kunto.


      • Galant-89
        tsekkaus listaan kirjoitti:

        vielä lisänä puolan kunto.

        Vaikuttaako puolan kunto paljonkin kipinään?Viimeks muuten päästö arvoissa näytti tulevan liikaa bensaa pakokaasujen mukana,mistä se voisi johtua?
        Vaihdoin bensansuodattimen (15€),nyt moottorin käynti on tasaista ja pystyy lähtemään liikkeelle kylmemmällä koneella.Rullaaminenkin sujuu paljon paremmin. Silti tuo tuntuis vähän köhivän,olisko ilmanputsari tosi paskanen? onko vaikee vaihtaa? Galant 2.0 GLSi -89


      • kipinään
        Galant-89 kirjoitti:

        Vaikuttaako puolan kunto paljonkin kipinään?Viimeks muuten päästö arvoissa näytti tulevan liikaa bensaa pakokaasujen mukana,mistä se voisi johtua?
        Vaihdoin bensansuodattimen (15€),nyt moottorin käynti on tasaista ja pystyy lähtemään liikkeelle kylmemmällä koneella.Rullaaminenkin sujuu paljon paremmin. Silti tuo tuntuis vähän köhivän,olisko ilmanputsari tosi paskanen? onko vaikee vaihtaa? Galant 2.0 GLSi -89

        No siinä mielessä se kyllä vaikuttaa, kun sehän se muuttaa 12V jännitteen sytytykseen kelpaavaksi korkeajännitteeksi. Ilmanputsari on helppo vaihdettava. Ja ilmeisesti tarkoitit HC päästöjä, jotka ovat korkeat ja siihen suuri vaikutus on tulppien ja sytytykseen liittyvien verneiden kunnolla sekä ilmanputsarilla.


      • Galant-89
        kipinään kirjoitti:

        No siinä mielessä se kyllä vaikuttaa, kun sehän se muuttaa 12V jännitteen sytytykseen kelpaavaksi korkeajännitteeksi. Ilmanputsari on helppo vaihdettava. Ja ilmeisesti tarkoitit HC päästöjä, jotka ovat korkeat ja siihen suuri vaikutus on tulppien ja sytytykseen liittyvien verneiden kunnolla sekä ilmanputsarilla.

        olisin vaihtanut nuo sytytystulppien kaapelit ja puolan kannen kun käytin hartikaisen mitsuhuollossa mut ne sano että jos tilataan niin hintaa 120e siis johdot ja se kansi,wtf....käykö ihan hyvin ne motonetis myytävät vehkeet vai myykö noi mitsuhuollot vain kovalla katteella noita varaosia.
        Ilman putsaria voisin koittaa vaihtaa ite,puolan vaihto voisi ehkä olla paikallaa mut sen teetän huollossa ku en tajua ton päälle yhtikäs mitään ettei menis sytytys ennakot vituralleen.Se ilman putsarin suodit tuskin on kallis,kait,pitänee tarkistaa.

        Sitten,vaikuttaako laturin kunto moottorin käyntiin ja kipinään, vai hoitaako puola sen jännitteen vaikka laturi antais vähemmänkin sitä virtaa.missä ne laturin hiilipalat muuten edes sijaitsee kun ei ole osunut silmään,onko ne siinä alapuolella?


      • Galant -89
        Galant-89 kirjoitti:

        olisin vaihtanut nuo sytytystulppien kaapelit ja puolan kannen kun käytin hartikaisen mitsuhuollossa mut ne sano että jos tilataan niin hintaa 120e siis johdot ja se kansi,wtf....käykö ihan hyvin ne motonetis myytävät vehkeet vai myykö noi mitsuhuollot vain kovalla katteella noita varaosia.
        Ilman putsaria voisin koittaa vaihtaa ite,puolan vaihto voisi ehkä olla paikallaa mut sen teetän huollossa ku en tajua ton päälle yhtikäs mitään ettei menis sytytys ennakot vituralleen.Se ilman putsarin suodit tuskin on kallis,kait,pitänee tarkistaa.

        Sitten,vaikuttaako laturin kunto moottorin käyntiin ja kipinään, vai hoitaako puola sen jännitteen vaikka laturi antais vähemmänkin sitä virtaa.missä ne laturin hiilipalat muuten edes sijaitsee kun ei ole osunut silmään,onko ne siinä alapuolella?

        Rupes vaan huvittaa ku nyt toi moottorin kehrää kivasti polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen.Suosittelen sen vaihtamista jos on nykimisongelmia.Auto vetää jyrkän mäen nelosellakin,ennen sama mäki piti ajaa puoleen väliin kolmosella jotta sai tarpeeks vauhtii neloselle.
        Hakisin vastauksia vielä edellisen viestin kysymyksiin.


      • semmoista.
        Galant -89 kirjoitti:

        Rupes vaan huvittaa ku nyt toi moottorin kehrää kivasti polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen.Suosittelen sen vaihtamista jos on nykimisongelmia.Auto vetää jyrkän mäen nelosellakin,ennen sama mäki piti ajaa puoleen väliin kolmosella jotta sai tarpeeks vauhtii neloselle.
        Hakisin vastauksia vielä edellisen viestin kysymyksiin.

        Laturin kunnonhan pystyt helposti mittaamaan, kun pistät auton käyntiin ja valot normaalisti päälle. Tyhjäkäynnillä jos mittaat yleismittarilla akun napojen välistä, niin pitäisi tulla jännitettä yli 14 volttia, mutta kuitenkin selkeästi alle 15 volttia. Ne hiilipalat ei satu kyllä muuten silmään ellet ota laturia irti ja purat sitä auki. Ilmanputsarin hinnat pyörii yleensä 10-20€ välissä riippuen mallista ja on tosiaankin helppo vaihtaa itsekkin. Noista Motonetin osista, niin Mitsuissa olen kuullut vähän vaihtelevia mielipiteitä ainakin noista virtapuolen osien suhteen. Moottoripuolen stefa tiivisteitä tuon korin Galanttiin en suosittele tarvikkeena ostaa, kun olen kuullu monen sanovan, että lähtee pyörimään akselin matkassa yms. eli alkavat vuotamaan nopeasti. Muiden osien suhteen en osaa sanoa juuta enkä jaata.


      • lisäinfoa ko autosta
        Galant -89 kirjoitti:

        Rupes vaan huvittaa ku nyt toi moottorin kehrää kivasti polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen.Suosittelen sen vaihtamista jos on nykimisongelmia.Auto vetää jyrkän mäen nelosellakin,ennen sama mäki piti ajaa puoleen väliin kolmosella jotta sai tarpeeks vauhtii neloselle.
        Hakisin vastauksia vielä edellisen viestin kysymyksiin.

        Nyt kun teet tämmöistä pieni muotoista huoltoa, niin ihan vastaisuudessa ongelmien välttämiseksi, kannattaa tarkistaa laturin ja akun maadutuksien kunto. Eli käyttää maajohdot rungosta irti ja katsoa, että ei ole hapettumia ja putsata kontaktit kunnolla. Onko kaasari vai ruiskukone? Jos ruiskukone, niin jos alkaa käyttäytyä omituisesti tai starttaa, mutta ei lahde käyntiin, niin syynä on yleensä moottorinohjainyksikkö. Merkkiliikkeeseen kun menet, niin sytärihän siinä tulee, kun sanovat uuden boksin hinnaksi 1200€. Boksin pystyy yleensä korjaamaan eurolla tai kahdella eli siinä kondensaattorin kuivuvat ja jos kolvi pysyy kädessä, niin helppo vaihtaa muistaakseni 4 kpl läpivientikondensaattoreita. Jos kolvi ei kädessä pysy, niin Mitsubishi Club:in sivuilta löytyy ohjainyksikön (ECU) korjaajia, jotka korjaavat niitä hyvin edullisesti. Itsellä kokemusta Galantin 91 Black Diamond mallista ja muutenhan tuossa ei mitään ihmeellisiä vaivoja ollu.


      • Galant-89
        lisäinfoa ko autosta kirjoitti:

        Nyt kun teet tämmöistä pieni muotoista huoltoa, niin ihan vastaisuudessa ongelmien välttämiseksi, kannattaa tarkistaa laturin ja akun maadutuksien kunto. Eli käyttää maajohdot rungosta irti ja katsoa, että ei ole hapettumia ja putsata kontaktit kunnolla. Onko kaasari vai ruiskukone? Jos ruiskukone, niin jos alkaa käyttäytyä omituisesti tai starttaa, mutta ei lahde käyntiin, niin syynä on yleensä moottorinohjainyksikkö. Merkkiliikkeeseen kun menet, niin sytärihän siinä tulee, kun sanovat uuden boksin hinnaksi 1200€. Boksin pystyy yleensä korjaamaan eurolla tai kahdella eli siinä kondensaattorin kuivuvat ja jos kolvi pysyy kädessä, niin helppo vaihtaa muistaakseni 4 kpl läpivientikondensaattoreita. Jos kolvi ei kädessä pysy, niin Mitsubishi Club:in sivuilta löytyy ohjainyksikön (ECU) korjaajia, jotka korjaavat niitä hyvin edullisesti. Itsellä kokemusta Galantin 91 Black Diamond mallista ja muutenhan tuossa ei mitään ihmeellisiä vaivoja ollu.

        Olen sen kyseisen liittimen puhdistanut jo aiemmin ja on nyt hyvä kontakti siinä. Ruiskukoneella on ja autossa uusi startti ja ei ole ollut startin vaihdon jälkeen käynnistys ongelmia,vähän on kovalla pakkasella joutunut normaalia kauemmin pyörittää mutta ei muuten mitään ongelmia käynnistyksessä.Niin sitä ECI boksiako tarkoitit varmaan?Ainiin ja onko normaalia kun laturinhihna vinkuu kun moottori moottori meinaa pyörittää kylmänä hetken siinä alle 700rpm,mut se vinkasee sillee hetkellisest,ei kestä ku pari kolme sekuntia,näin käy vain ajoittain ei aina.

        Niin ja toiseksi edelliseen viestiin : joo vois mittailla tota akun jännitettä lähiaikoina,pitäs se mittari jostaa ostaa eka.ei ole akku kyl hyytynyt kovilla pakkasilla eli laturi näyttäis kyl lataavan ihan hyvin sitä.Ajovalot ei kyl pala kirkkaana kun laittaa ne päälle ennenkuin käynnistää,mut se on vissii normaalia?


      • tuo boksi
        Galant-89 kirjoitti:

        Olen sen kyseisen liittimen puhdistanut jo aiemmin ja on nyt hyvä kontakti siinä. Ruiskukoneella on ja autossa uusi startti ja ei ole ollut startin vaihdon jälkeen käynnistys ongelmia,vähän on kovalla pakkasella joutunut normaalia kauemmin pyörittää mutta ei muuten mitään ongelmia käynnistyksessä.Niin sitä ECI boksiako tarkoitit varmaan?Ainiin ja onko normaalia kun laturinhihna vinkuu kun moottori moottori meinaa pyörittää kylmänä hetken siinä alle 700rpm,mut se vinkasee sillee hetkellisest,ei kestä ku pari kolme sekuntia,näin käy vain ajoittain ei aina.

        Niin ja toiseksi edelliseen viestiin : joo vois mittailla tota akun jännitettä lähiaikoina,pitäs se mittari jostaa ostaa eka.ei ole akku kyl hyytynyt kovilla pakkasilla eli laturi näyttäis kyl lataavan ihan hyvin sitä.Ajovalot ei kyl pala kirkkaana kun laittaa ne päälle ennenkuin käynnistää,mut se on vissii normaalia?

        Kyllä tuo moottorinohjausyksikkö boksi on ECU (Engine Control Unit). Kiristä pikkusen niin loppuu vingahtelu, mutta vain vähän, jotta ei mene laturissa laakerit ja vesipumppuakaan liikaa rasita. No pakkasella voi akun jännite tipahtaa hieman, mutta voi se ajovalojen himmeys olla myös merkkinä hyytyvästä akusta tai sitten sulla on akun varaus päässy aika alas lyhyvien ajojen takia esimerkiksi. Suosittelen laittaa akun ihan sähkö laturiin yön yli ja jos mahdollista, niin ei ole pahitteeksi vaikka olisi vuorokaudenkin latauksessa. Minulla on itsellä tapana aina silloin tällöin laittaa akku laturiin, niin ei tule käynnistysongelmia ja akkukin tuntuu kestävän pitempään.


      • ECI on
        Galant-89 kirjoitti:

        Olen sen kyseisen liittimen puhdistanut jo aiemmin ja on nyt hyvä kontakti siinä. Ruiskukoneella on ja autossa uusi startti ja ei ole ollut startin vaihdon jälkeen käynnistys ongelmia,vähän on kovalla pakkasella joutunut normaalia kauemmin pyörittää mutta ei muuten mitään ongelmia käynnistyksessä.Niin sitä ECI boksiako tarkoitit varmaan?Ainiin ja onko normaalia kun laturinhihna vinkuu kun moottori moottori meinaa pyörittää kylmänä hetken siinä alle 700rpm,mut se vinkasee sillee hetkellisest,ei kestä ku pari kolme sekuntia,näin käy vain ajoittain ei aina.

        Niin ja toiseksi edelliseen viestiin : joo vois mittailla tota akun jännitettä lähiaikoina,pitäs se mittari jostaa ostaa eka.ei ole akku kyl hyytynyt kovilla pakkasilla eli laturi näyttäis kyl lataavan ihan hyvin sitä.Ajovalot ei kyl pala kirkkaana kun laittaa ne päälle ennenkuin käynnistää,mut se on vissii normaalia?

        ECI mikä lukee siinä koneen päällä tarkoittaa, että siinä autossa on elektroniisesti ohjattu ruiskutus eli Electronicly Controlled Injection ;)


      • bisci
        ECI on kirjoitti:

        ECI mikä lukee siinä koneen päällä tarkoittaa, että siinä autossa on elektroniisesti ohjattu ruiskutus eli Electronicly Controlled Injection ;)

        Galant -89 nimimerkille hyvä talvivihje. Itse laitoin moottoritilaan verkkovirralla toimivan yleis akkulaturin. Niitä saa 20 eurolla. Nyt kun autoa laitetaan vaikka ajastinkellolla lämpiämään niin akkkulaturi lataa akkuun samalla virtaa. Et sillai.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe