Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Matkaoppaat ohjelmaa

äimä ja käki

ei voi seurata kuin suurta myötähäpeää tuntien,mistä perähikiältä onkaan valittu nuija ja tosinuija esiintymään sarjassa.Ja miten hyvin onkaan edustettuna känniset örveltäjät,jotka hädin tuskin kompuroivat lentokentältä bussiin,ja tupakan tuskissaan olevat järjen jättiläiset syöksyvät ohi passintarkastuksen ulos VAIN TUPAKALLE????Kyllä on näemmä ihmisillä kova halu päästä telkkariin,vaikka kippis baariin näyttämään karaoke laulutaitojansa,ja ne omat eväät ruisleipineen,juustoineen,HK-sinisineen.Voi ziesus!Kuin kehtaa???Tuskin matkustamme enään Turkkiin,en ainakaan kehtaa kertoa olevani Suomesta,enkä Ruotsista täys urpo sekin hotellin aulassa riehunut känninen sekopää.

171

11676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konstapää

      Ajattelin mennä DETURIN matkalle Alanayaan, mutta en lähde tämän roskasakin sekaan.
      Hyvä tietää.

      • Keeronpahan vaan

        Eihän se ole Deturin vika mimmosia matkustajia heillä on. Samanlaisia ne matkustajat ovat kaikilla matkanjärjestäjillä:))). Ei muutakuin reippain mielin matkalle:))


      • Matkamajja
        Keeronpahan vaan kirjoitti:

        Eihän se ole Deturin vika mimmosia matkustajia heillä on. Samanlaisia ne matkustajat ovat kaikilla matkanjärjestäjillä:))). Ei muutakuin reippain mielin matkalle:))

        Kuten muillakin yrityksillä, myös matkanjärjestäjillä on mahdollisuus valita asiakkaansa. Kaikki on kiinni markkinoinnista.


      • Katsokaa nyt

      • 998877
        Keeronpahan vaan kirjoitti:

        Eihän se ole Deturin vika mimmosia matkustajia heillä on. Samanlaisia ne matkustajat ovat kaikilla matkanjärjestäjillä:))). Ei muutakuin reippain mielin matkalle:))

        ihan noin ylipäätään ihmettelen että eikö ole muita keinoja mainostaa ja markkinoida kuin tollasen roskan näyttäminen..ja tän illan jaksossa ku veneretki keskeytyi myrskyn takia niin olipa oikeen "ruhtinaaliset" korvaukset....:o en kyllä itse valitsisi Deturia Turkin reissulle...


      • näin on
        Matkamajja kirjoitti:

        Kuten muillakin yrityksillä, myös matkanjärjestäjillä on mahdollisuus valita asiakkaansa. Kaikki on kiinni markkinoinnista.

        mutta asiakkaiden käyttäytymistä voida ennustaa, eika voi poistaa asiakasta kesken matkan Enkä tiedä pystyykö matkan järjestäjä antamaan porttikieltoa asiakkaan käyttäytymisen takia. Tuskin. Toki jos on jotain maksuongelmia esim. edellinenmatka jäänyt maksamatte tms. En tiedä vaikuttaako luottotiedot. 17


      • Keeronpahan vaan kirjoitti:

        Eihän se ole Deturin vika mimmosia matkustajia heillä on. Samanlaisia ne matkustajat ovat kaikilla matkanjärjestäjillä:))). Ei muutakuin reippain mielin matkalle:))

        En ole ollut seuramatkalla 20 vuoteen, enkä mene.
        Ihan vaan näiden junttien takia jotka kännissä örveltävät ja munaavat itsensä ja kanssamatkustajansa.

        Lähden jälleen 1.2 Reittilennolla Thaimaahan ja asunnon otan paikan päältä. Tulen asumaan samassa paikassa, missä olen asunut jo useita kertoja. Olohuone, makuuhuone, oma terassi, 100 m rannalta, uima-allas pihassa...200 eur / kk.

        Ei todellakaan tule edes mieleen, että menisin jollekin helvetin Halpamatkat Oy: n järjestämälle holhousmatkalle Turkkiin. NEVER


      • määkimämää

        Mutta hyvä ihme sentään, kuka nyt viitsii katsoa telkusta tavallisen kunnollisen ihmisen lomailua? Ei kukaan. Siksi ohjelmaan haetaan näitä viinaan meneviä sun muita. Ohjelma on käsikirjoitettu, siinä esiintyvät tekevät, mitä tuottaja käskee.- ja näin meillä sohvaperunoilla on tälläkin palstalla taivasteltavaa.


      • :((
        Katsokaa nyt kirjoitti:

        http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,9277.0.html

        tosi mahtava linkki!!! Ei sitä nyt joka paikkaan viitsi kirjautua jonkun missikuvien takia. Onhan nuo nähtävillä muutenkin. Mr Google tietää ja osaa kaiken!


    • T. TURKKI

      Tuskin olet edes Turkissa tai missään muuallakaan matkustanut...... VOI ZIESUS mikä LUUSERI..........

      • JOO EI

        Ihan hyvä, että on noita paikkoja, missä myydään lihapullia suomeksi ja saa vielä omalla äidinkielellään laulaa karaokea. Varsinaisia maailman valloittajia, eihän ne osaa edes lentokentältä ulos, jos joku ei taluttaisi.
        Ei näissä kohdemaissa mitään vikaa ole, mutta ei mua kyllä näille "chartteri" matkoille saa sitten millään.


      • karik65

        Olen kerran ollut Turkissa päivän, eli kävin siellä Kosin reissun aikana. Koskaan en mene enään, kuten en Tunisiaankaan. Opin kerrasta ettei kehitysmaiden matkustelu avarra!


    • -----

      jos ei ole oikeaa asiaa jota olisi edes hieman perusteltu, niin eikö parempi olisi olla hiljaa?

    • Corleone.

      Sen verran tuntuu naivilta. Ohjelma ei ole muutenkaan kovin korkeatasoinen. Ei tuo ainakaan Turkin matkailu luulisi edistävän. Minä ainakin valitsen Italian tuon kohteen sijasta. On kulttuuria ja kunnon ruokaa, eivätkä niin monet sopulit tule juopottelemaan ja öykkäröimään Italian kohteisiin.

      • ammatti turisti

        Mitähän sinäki kulttuurista ymmärrät.Oot vainsattunu kuulemaan ko on joku puhunu kulttuurista.Et oo tainnu käydä ko haaparannassa.


      • juu juu

        juu, enkä mä kehtais myös mennä laulaa jotain karaookkee, ja syömään jotain omia eväitä jossain hotellis, varsikkaan turkissa,mitä mä olen kierrellyt afriikasta venäjälle niin maassa maan tavalla juu ja eipä toikaann italia ollut oikein mistään ainakaan ruoka vaikka sitä ovat kehuneet varsinkin pitsa tuli sitäkin maistettua,en lähde ainakaan toistakertaa italiaan


      • elä ja anna elää

        Aivan sama minne matkaa, joukkoon kuluu aina niitä, jotka vain valokuvien perusteella tietävät mitä tuli tehtyä ja missä oltiin. Kaikki eivät örvellä. Kulttuuria löytyy Turkistakin ja "perähikiältä". Se on itsestä kiinni.
        Tuulipukukin on joskus tarpeen, vaikka etelässä suomalainen käyttää talvellakin shortseja.


      • mieluummin Turkki

        Italiassa kunnon ruokaa?
        Niin kuin sitä meille uskotellaan ja kehutaan ja taas kehutaan sitä Italiaista ruokaa pasta kultturia lähinnä; ruoka ei ole kummoistakaan vaan mausteetonta mössöä tai kyllä siellä tomaattia sullotaan joka väliin mutta siinä se ja pizzan kotikylänä pidetty Napolikin likainen, rähjäinen ja maailman huonoimmat pizzat.
        Aivan selkeesti ylikehuttu koko Italia jo paljon ennen berlusconia.


      • Erich Honecker
        ammatti turisti kirjoitti:

        Mitähän sinäki kulttuurista ymmärrät.Oot vainsattunu kuulemaan ko on joku puhunu kulttuurista.Et oo tainnu käydä ko haaparannassa.

        Ammattituristi on pihalla kuin tamppoonin naru!


      • tullut
        juu juu kirjoitti:

        juu, enkä mä kehtais myös mennä laulaa jotain karaookkee, ja syömään jotain omia eväitä jossain hotellis, varsikkaan turkissa,mitä mä olen kierrellyt afriikasta venäjälle niin maassa maan tavalla juu ja eipä toikaann italia ollut oikein mistään ainakaan ruoka vaikka sitä ovat kehuneet varsinkin pitsa tuli sitäkin maistettua,en lähde ainakaan toistakertaa italiaan

        liikaakin kierreltyä maailmalla kun ei enää ymmärrettävää suomea pysty kirjottaan?


      • Jokaselle jotakin. Näitä rantaloma turistirysiä on joka maassa, myös suomessa. Suomessa ne ulkomaalaset viedään lappiin talvella. Etelässä ne ravintola yrittäjä Jorbakset myy just sitä mitä enemmistö turisteista haluaa. Oli se sitte karaokea tai telkkari jalkapalloa. Ei sinne tarvii kenenkään lähteä vyölaukkujen sekaan päätään pudistelemaan, jos ahistaa.
        Matkailu avartaa hei. Paikkoja maailmalla riittää jokaselle.


      • maailman matkaaja
        elä ja anna elää kirjoitti:

        Aivan sama minne matkaa, joukkoon kuluu aina niitä, jotka vain valokuvien perusteella tietävät mitä tuli tehtyä ja missä oltiin. Kaikki eivät örvellä. Kulttuuria löytyy Turkistakin ja "perähikiältä". Se on itsestä kiinni.
        Tuulipukukin on joskus tarpeen, vaikka etelässä suomalainen käyttää talvellakin shortseja.

        MITÄ TILAA-----joten ei kiitos.


      • Reggio
        juu juu kirjoitti:

        juu, enkä mä kehtais myös mennä laulaa jotain karaookkee, ja syömään jotain omia eväitä jossain hotellis, varsikkaan turkissa,mitä mä olen kierrellyt afriikasta venäjälle niin maassa maan tavalla juu ja eipä toikaann italia ollut oikein mistään ainakaan ruoka vaikka sitä ovat kehuneet varsinkin pitsa tuli sitäkin maistettua,en lähde ainakaan toistakertaa italiaan

        Kannattaa mennä oma toimi matkalle. olen ollut siellä ns. turisti matkalla se ei ollut mistään kotoisin ruoka oli tosi huonoa mutta jäätelö taivaallista. mutta kun olen käynyt omatoimi reissussa siellä ja tutustunut paikallisiin ja kulttuuriin pikku kaupunkien ruokiin niin olipa aivan toinen juttu maaseudulla hinta taso on huomattavasti halvempaa kuin loma kohteissa ja suomessa. Matkustaminen siellä kannataa hoitaa julkisilla kun osaa valita oikean juna yhteyden 200km oli 9,20€Linja autolla kentältä tunninmatka 7,20€ en sitten tiedä enkä tullut tutkineeksi olisiko junalla samalla hinnalla pääsyt vielä pitemmällekin, Koska lippua ostaessa ei kysytty että minne olemme matkalla, juna ja pussit on siistejä ja tarjoilu vaunuissa pelaa, Paikalliset viinit on taivaalisia ei meiltä saa sellaisia alkosta. Ja kylä baareissa tehtiin pasta ruuat kokonaan itse käsityönä, olipa mahtavia makuja varsinkin villisika pasta vauuuuuuuu
        ei turisti kohteisiin kannata koskaan mennä, ei se ole lomailua, kun kaikki on jo valmiiksi purtua ja kohteet aika kulahtaneita


      • dfgdgfdgnn

        käytiin roomassa ja pitääkin mainita että kulttuuria sieltä löytyi, mutta paikallinen ruoka oli abc huolttisruoan tasoa, jopa huonompaa.. yhtenä iltana viidestä sain kunnon ruokaa ja sekin oli argentiinalainen ravintola.. sille 5 tähteä. eli jos haluatte makuelämyksiä niin italiasta niitä ei löydy, ellei halua syödä pelkkää jäätelöä tai jälkiruokia joita parempia en ole missään saanut.. pihvit on ainakin täysin luokattomia.. ja lomasta rooma ei käy, ainakaan jos haluaa nähdä kaiken. 10 tuntia päivässä tuli käveltyä 5 päivää ja paljon jäi vielä näkemättä, kaikesta huolimatta mahtava elämys oli ja suosittelen kaikille joita kiinnostaa kävellä historian keskellä.. niin ja aikaa kannattaa varata ainakin kaksi viikkoa niin jalat säästyy :)


      • Kielipoliisimies
        Reggio kirjoitti:

        Kannattaa mennä oma toimi matkalle. olen ollut siellä ns. turisti matkalla se ei ollut mistään kotoisin ruoka oli tosi huonoa mutta jäätelö taivaallista. mutta kun olen käynyt omatoimi reissussa siellä ja tutustunut paikallisiin ja kulttuuriin pikku kaupunkien ruokiin niin olipa aivan toinen juttu maaseudulla hinta taso on huomattavasti halvempaa kuin loma kohteissa ja suomessa. Matkustaminen siellä kannataa hoitaa julkisilla kun osaa valita oikean juna yhteyden 200km oli 9,20€Linja autolla kentältä tunninmatka 7,20€ en sitten tiedä enkä tullut tutkineeksi olisiko junalla samalla hinnalla pääsyt vielä pitemmällekin, Koska lippua ostaessa ei kysytty että minne olemme matkalla, juna ja pussit on siistejä ja tarjoilu vaunuissa pelaa, Paikalliset viinit on taivaalisia ei meiltä saa sellaisia alkosta. Ja kylä baareissa tehtiin pasta ruuat kokonaan itse käsityönä, olipa mahtavia makuja varsinkin villisika pasta vauuuuuuuu
        ei turisti kohteisiin kannata koskaan mennä, ei se ole lomailua, kun kaikki on jo valmiiksi purtua ja kohteet aika kulahtaneita

        Kannattaa mennä oma toimi matkalle. olen ollut siellä ns. turisti matkalla se ei ollut mistään kotoisin ruoka oli tosi huonoa mutta jäätelö taivaallista. mutta kun olen käynyt omatoimi reissussa siellä ja tutustunut paikallisiin ja kulttuuriin pikku kaupunkien ruokiin niin olipa aivan toinen juttu maaseudulla hinta taso on huomattavasti halvempaa kuin loma kohteissa ja suomessa. Matkustaminen siellä kannataa hoitaa julkisilla kun osaa valita oikean juna yhteyden 200km oli 9,20€Linja autolla kentältä tunninmatka 7,20€ en sitten tiedä enkä tullut tutkineeksi olisiko junalla samalla hinnalla pääsyt vielä pitemmällekin, Koska lippua ostaessa ei kysytty että minne olemme matkalla, juna ja pussit on siistejä ja tarjoilu vaunuissa pelaa, Paikalliset viinit on taivaalisia ei meiltä saa sellaisia alkosta. Ja kylä baareissa tehtiin pasta ruuat kokonaan itse käsityönä, olipa mahtavia makuja varsinkin villisika pasta vauuuuuuuu
        ei turisti kohteisiin kannata koskaan mennä, ei se ole lomailua, kun kaikki on jo valmiiksi purtua ja kohteet aika kulahtaneita

        Kuinka noin väärin voi kirjoittaa???


      • kielpolliisi
        Kielipoliisimies kirjoitti:

        Kannattaa mennä oma toimi matkalle. olen ollut siellä ns. turisti matkalla se ei ollut mistään kotoisin ruoka oli tosi huonoa mutta jäätelö taivaallista. mutta kun olen käynyt omatoimi reissussa siellä ja tutustunut paikallisiin ja kulttuuriin pikku kaupunkien ruokiin niin olipa aivan toinen juttu maaseudulla hinta taso on huomattavasti halvempaa kuin loma kohteissa ja suomessa. Matkustaminen siellä kannataa hoitaa julkisilla kun osaa valita oikean juna yhteyden 200km oli 9,20€Linja autolla kentältä tunninmatka 7,20€ en sitten tiedä enkä tullut tutkineeksi olisiko junalla samalla hinnalla pääsyt vielä pitemmällekin, Koska lippua ostaessa ei kysytty että minne olemme matkalla, juna ja pussit on siistejä ja tarjoilu vaunuissa pelaa, Paikalliset viinit on taivaalisia ei meiltä saa sellaisia alkosta. Ja kylä baareissa tehtiin pasta ruuat kokonaan itse käsityönä, olipa mahtavia makuja varsinkin villisika pasta vauuuuuuuu
        ei turisti kohteisiin kannata koskaan mennä, ei se ole lomailua, kun kaikki on jo valmiiksi purtua ja kohteet aika kulahtaneita

        Kuinka noin väärin voi kirjoittaa???

        ei saatana..! yleensä oon vähä skeptinen näihin kielipoliiseihin, jotka puuttuu pisteisiin ja pilkkuihin.. mut kyl tää Reggio-italiaano on kyl kaiken huippu.. ei tos oo vittu järjen hiventä.. no toivotaa et ajatus juoksee yksiselitteisemmin...


      • Oh-håh
        juu juu kirjoitti:

        juu, enkä mä kehtais myös mennä laulaa jotain karaookkee, ja syömään jotain omia eväitä jossain hotellis, varsikkaan turkissa,mitä mä olen kierrellyt afriikasta venäjälle niin maassa maan tavalla juu ja eipä toikaann italia ollut oikein mistään ainakaan ruoka vaikka sitä ovat kehuneet varsinkin pitsa tuli sitäkin maistettua,en lähde ainakaan toistakertaa italiaan

        Miten joku kielitaidoton 79-vuotias jamppa voisi lähteä omatoimimatkalle johonkin afrikkaan. Ihmisiä ja tarpeita on aika erilaisia.


      • määkimääkimää
        Oh-håh kirjoitti:

        Miten joku kielitaidoton 79-vuotias jamppa voisi lähteä omatoimimatkalle johonkin afrikkaan. Ihmisiä ja tarpeita on aika erilaisia.

        Musta taas näytti, että 79- vuotias pappa pärjää missä vain.Oli se senverran tomera pappa. Ei sitä kieli taidolla maailmalla pärjätä, vaan avoimella ja rohkealla mielellä. kieli taito on sitten plussaa päälle...


      • Kehitystä on
        kielpolliisi kirjoitti:

        ei saatana..! yleensä oon vähä skeptinen näihin kielipoliiseihin, jotka puuttuu pisteisiin ja pilkkuihin.. mut kyl tää Reggio-italiaano on kyl kaiken huippu.. ei tos oo vittu järjen hiventä.. no toivotaa et ajatus juoksee yksiselitteisemmin...

        Joo mutta kun tämä Reggio on puolitoista vuotta sitten tullut Suomeen ja täällä opetellut lukemaan ja kirjoittamaan, niin pyydän pientä ymmärrystä.
        Pitkiä yhdyssanoja hän pätkii ihan varman päälle pelatakseen.
        Suomenkielinen puhe käy vikkelämmin kuin meiltä syntymäsuomalaisilta.


      • Hoh hohoh
        mieluummin Turkki kirjoitti:

        Italiassa kunnon ruokaa?
        Niin kuin sitä meille uskotellaan ja kehutaan ja taas kehutaan sitä Italiaista ruokaa pasta kultturia lähinnä; ruoka ei ole kummoistakaan vaan mausteetonta mössöä tai kyllä siellä tomaattia sullotaan joka väliin mutta siinä se ja pizzan kotikylänä pidetty Napolikin likainen, rähjäinen ja maailman huonoimmat pizzat.
        Aivan selkeesti ylikehuttu koko Italia jo paljon ennen berlusconia.

        Sanoo joku jolla on varaa vain Turkkiin.

        Mitä on Turkissa: muslimeja, naisten alistamistaja muuta paskaa, ei minkäänlaista tyyliä Italiaan verrattuna.

        Mutta suomijuntille sopiva paikka ja puutteessa eläville naisille.


      • mikä tyyli
        Hoh hohoh kirjoitti:

        Sanoo joku jolla on varaa vain Turkkiin.

        Mitä on Turkissa: muslimeja, naisten alistamistaja muuta paskaa, ei minkäänlaista tyyliä Italiaan verrattuna.

        Mutta suomijuntille sopiva paikka ja puutteessa eläville naisille.

        Turkilla on ongelmansa ja ne tosiaan sen on ratkottava. Niin on tosin ollut jo kauan, vähintäänkin sitten ottomaanien ajoilta. Onneksi meidän ei tarvitse kuite(ksia omilta Turkkiin suuntautuneilta matkoiltamme - aina suhteessa odotuksiin ja matkojen tavoitteisiin. Aurinkoa, merta ja liikuntaa sieltä on haettu meidän tapauksessa (kesän pidennystä syksyisin ja aikaistusta keväisin) ja niitä varsin vaivattomasti saatu. Ne ovat olleet ulottuvilla kohtuullisen lentomatkan päässä. Hinnoista en nyt osaa sanoa muuta kuin sen, että paras mahdollinen hotelli palveluineen on otettu kahden ensimmäisen tutustumismatkamme jälkeen. Ne kaksi ensimmäistä matkaa teimme toisen Marmarikseen ja toisen Alanyaan. Niistä viisastuneina seuraavat matkat Turkkiin teimme viiden tähden hotelleihin täysihoitoineen.

        Pelasimme sekä golfia, että tennistä ihan normaalisti, hyvissä olosuhteissa, ja kävimme (hyvin ilmastoidulla) kuntosalilla. Rantaihmisiä emme oikein ole muuta kuin kävelyiden osalta . Uiminen kiinnostaa tietenkin aina.

        Hinta-laatu -suhteen vuoksi teimme matkamme aina Deturilla. :) Suuresti valintoihimme vaikutti Helsingin toimistossa saamamme palvelu.

        Nykyisin tilanne on toinen, kun emme enää asu Suomessa. Mutta tuosta tyylistä. Italia on tuttu ystävien kautta ja heillä vieraillessa tutuksi ovat tulleet muutamat Italian keskeiset kaupungitkin, mutta mitä tarkoitetaan tässä tyylillä? Kyllähän klassisista kulttuureista nimenomaan Kreikan kulttuuri on sitä kauneinta ja no, omasta mielestä tyylikkäintä. Roomalaiset eivät todellakaan kuulu suosikkeihini, raiskasivat klassisten filosofien hengenviljelmiä turhan railakkaasti omaan makuuni. Olin sitäpaitsi yllättynyt siitä, että se glamour pitää löytää siellä omasta mielikuvituksestaan - ei se ihan siinä silmien edessä välttämättä ole. Firenzen taideaarteet toki ovat tunnistettavia.

        Jos ylpeys on tyylikkyyttä, niin sitten arvomaailmoissamme on vain ratkaisevan suuri ero. :)



        En nyt ihan ymmärrä näitä vastakkainasetteluita erilaisten matkustusmieltymysten kesken, kyllähän sitä itse pitää ne omat matkatavoitteensa asettaa ja meille


      • mikä tyyli
        mikä tyyli kirjoitti:

        Turkilla on ongelmansa ja ne tosiaan sen on ratkottava. Niin on tosin ollut jo kauan, vähintäänkin sitten ottomaanien ajoilta. Onneksi meidän ei tarvitse kuite(ksia omilta Turkkiin suuntautuneilta matkoiltamme - aina suhteessa odotuksiin ja matkojen tavoitteisiin. Aurinkoa, merta ja liikuntaa sieltä on haettu meidän tapauksessa (kesän pidennystä syksyisin ja aikaistusta keväisin) ja niitä varsin vaivattomasti saatu. Ne ovat olleet ulottuvilla kohtuullisen lentomatkan päässä. Hinnoista en nyt osaa sanoa muuta kuin sen, että paras mahdollinen hotelli palveluineen on otettu kahden ensimmäisen tutustumismatkamme jälkeen. Ne kaksi ensimmäistä matkaa teimme toisen Marmarikseen ja toisen Alanyaan. Niistä viisastuneina seuraavat matkat Turkkiin teimme viiden tähden hotelleihin täysihoitoineen.

        Pelasimme sekä golfia, että tennistä ihan normaalisti, hyvissä olosuhteissa, ja kävimme (hyvin ilmastoidulla) kuntosalilla. Rantaihmisiä emme oikein ole muuta kuin kävelyiden osalta . Uiminen kiinnostaa tietenkin aina.

        Hinta-laatu -suhteen vuoksi teimme matkamme aina Deturilla. :) Suuresti valintoihimme vaikutti Helsingin toimistossa saamamme palvelu.

        Nykyisin tilanne on toinen, kun emme enää asu Suomessa. Mutta tuosta tyylistä. Italia on tuttu ystävien kautta ja heillä vieraillessa tutuksi ovat tulleet muutamat Italian keskeiset kaupungitkin, mutta mitä tarkoitetaan tässä tyylillä? Kyllähän klassisista kulttuureista nimenomaan Kreikan kulttuuri on sitä kauneinta ja no, omasta mielestä tyylikkäintä. Roomalaiset eivät todellakaan kuulu suosikkeihini, raiskasivat klassisten filosofien hengenviljelmiä turhan railakkaasti omaan makuuni. Olin sitäpaitsi yllättynyt siitä, että se glamour pitää löytää siellä omasta mielikuvituksestaan - ei se ihan siinä silmien edessä välttämättä ole. Firenzen taideaarteet toki ovat tunnistettavia.

        Jos ylpeys on tyylikkyyttä, niin sitten arvomaailmoissamme on vain ratkaisevan suuri ero. :)



        En nyt ihan ymmärrä näitä vastakkainasetteluita erilaisten matkustusmieltymysten kesken, kyllähän sitä itse pitää ne omat matkatavoitteensa asettaa ja meille

        Katosi jonnekin rivejä. Mutta eiköhän tuosta ajatus käyne selville. Alussa oli toteamus, ettei meidän onneksi tarvitse ratkoa Turkin ongelmia tässä, heidän on se tehtävä ihan itse. Lisäksi jokaisen on asetettava ne tavoitteensa matkoilleen ihan omista lähtökohdistaan - kulloisenkin tilanteen mukaan. Meille siis aurinko, meri ja liikuntamahdollisuudet olivat varsin painavia syitä silloin, kun Suomessa ilmasto asettaa rajoitteitaan.

        Loppu olikin pohdintaa siitä, miten ainakin itselläni on vaikeuksia nähdä italialaisten ylivertaisuutta - no, Ferraria lukuunottamatta. :) Mafiako siellä puhuu? Mutta tottakai, musiikki ja tietyt valikoidut kohteet (Roomassa on myös todellista luxusta, jos sitä hakee) ja sitten ne Rooman valtakunnan muistomerkit - onhan se jotain.

        Tyyli on vain niin usein sellaista egojen taistelua suuremmuudesta ja paremmuudesta, mikä on itselleni vastenmielistä. Suuruus lähtee nöyryydestä, joka edellyttää tervettä itsetuntoa. Itseuho on jotain muuta. Kyllähän me nyt mahdumme olemaan rintarinnan, aito valinnanvapaus "tyyleissä" on kuitenkin säilytettävä. Tuomitsematta muita. Sellaisessa elämässä onkin jo tyyliä...


    • minipili

      ikävä kyllä en katsonut ohjelmaa mutta olen asunut alaniassa vähän yli vuoden ja sen lisäksi
      muualla maailmassa.
      tutttavat tuovat usein tuliasiksi ruisleipää, auran sinappia (ennen turun), salmiakkia, auran homejuustoa,
      näkkileipää.
      ystäväni äiti oli tulossa sinne ja hän kysyi haluanko mitään tuliaisia...halusin hartwallin vissyä.

      ensimmäine pullo korkattiin heti alkuun mutta lopuja vaanin kieroilla likinäköisillä silmilläni.
      kotimaata ei mikään voita... nämä ns tuliaiset saatttaa tuntua naurettavilta mutta jokainen
      kaipaa jotakin.

    • MTX

      No ei siellä kyllä ihan passintarkastuksen ohi pääse ulos tupakalle...laukkuja odotelles menivät ulos...

    • Vaihtarin arki

      No huh huh! Miks ne ulkomaille yleensa lahtee, kun ne ei syo muuta kuin ruisleipaa ja makkaraa?! Pysyisivat kotona ne, jokka ei osaa kayttaytya!

      • Ihana loma

        Olin juuri Egyptissä viikon ja Detur matkalla.Ei matkanjärjestäjän vikaa oo jos ihmiset eivät osa käyttäytyä.On kyllä joka maan kansalaisia sössimässä ja sekoilemassa. Itse olin Sharm el Sheikh issa hotell "Cardenia"-ssa ja paikka oli mahtava.Hyvää ruokaa,monipuolista ja halpaa.Aurinko on kyllä pohjosmaiselle ihmiselle talven pimeytessä ja kylmässä tärkeä (sitä hän me edelästä haettaan) ja sitä aurinkoa oli ja kaikille. KIITOKSET matkaoppaalle TIINALLE.Ihana loma:-)


    • Mun mielestä tosi hauskaa miten paljon joku jaksaa stressata tosti tv sarjasta. Eiköhän niitä niin sanottuja juntteja ja muitakin urpoja löydy ihan joka kulttuurista eikä vain meistä suomalaisista. Itse pyrin matkustaessani kunnioittamaan paikallista kulttuuria ja olen avoin uusille kokemuksille enkä ainakaan ruokaa ala suomesta raahaamaan :D Hauskaa viihdettähän toi sarja vaan on.

      • Hokkuspokkus juntit

        "Hauskaa viihdettähän toi sarja vaan on. " Kun se mitä siinä televisiossa näkee, on TOTTA, ei viihdettä.
        Kyllä, television voi sulkea muttei se poista sitä tosiasiaa mikä on . Suurin osa suomalaisista on JUNTTEJA, joiden toivoisi pysyvän siellä kotona. On olemassa pienen pieni joukko suomalaisia, jotka eivät haluaisi menettää kasvojaan maailmalla. Ne fiksut suomalaiset eivät ole ansainneet tällaista mainetta!


      • eipäkös

        Asianomainen kanava syyllistyy näköjään hirmuiseen hypetykseen tulevia sarjoja mainostaessaan. Kuukausimäärin vilautellaan otoksia sarjasta. Kun se viimein alkaa on koko ohjelma kuin nippuun vedettyjä mainospätkiä. Toteutus on surkea ja hyvä idea oppaiden arjen seuraamisesta sössitään vilistämällä junttien töpeksinnästä toiseen. Sopii toivoa että parempaa seuraa.


      • PALJON MATKUSTANUT
        Hokkuspokkus juntit kirjoitti:

        "Hauskaa viihdettähän toi sarja vaan on. " Kun se mitä siinä televisiossa näkee, on TOTTA, ei viihdettä.
        Kyllä, television voi sulkea muttei se poista sitä tosiasiaa mikä on . Suurin osa suomalaisista on JUNTTEJA, joiden toivoisi pysyvän siellä kotona. On olemassa pienen pieni joukko suomalaisia, jotka eivät haluaisi menettää kasvojaan maailmalla. Ne fiksut suomalaiset eivät ole ansainneet tällaista mainetta!

        huonon itsetunnon omaavia suomalaisia.Olempahan vaan tullut siihen tulokseen,että 95% suomalaisita käyttäytyy lomakohteissa erittäin hyvin ja loputkin kohtalaisesti.Ainaiset valittajat ja toisten kyttääjät
        pysykööt kotona, niin eipähän tarvitse puuttua toisten tekemisiin.Jättäkää nuo marinat pois ,jos lähdette matkalle ja viettäkää iloinen sekä virkistävä loma.


      • hahahahaha
        Hokkuspokkus juntit kirjoitti:

        "Hauskaa viihdettähän toi sarja vaan on. " Kun se mitä siinä televisiossa näkee, on TOTTA, ei viihdettä.
        Kyllä, television voi sulkea muttei se poista sitä tosiasiaa mikä on . Suurin osa suomalaisista on JUNTTEJA, joiden toivoisi pysyvän siellä kotona. On olemassa pienen pieni joukko suomalaisia, jotka eivät haluaisi menettää kasvojaan maailmalla. Ne fiksut suomalaiset eivät ole ansainneet tällaista mainetta!

        Itseriittoinen rinsessa/rinssi ei tahdo näyttäytyä junttien seurassa. Itsehän ilmeisesti olet manhattanilta kotoisin? Etkä suinkaan esim. PERÄHIKIÄLTÄ joka myös helsinkinä tunnetaan? Tiesithän, että suomessa ei sitten ole suurkaupunkeja ja samaa tuulipukujunttia kansaa olet sinäkin. Se että yrität esittää jotain muuta, ei valitettavasti poista sitä tosiasiaa. HAH HAH! Ainoa joka tässä tekee itsestään pellen olet sinä, luulemalla itsestäsi "vähän" liikoja.


    • Helmi paskassa

      Ihana lukea, että Suomessa on sittenkin edes yksi järkevästi ajatteleva ihminen, joka näkee hävettävän totuuden suomailaisista.
      Paljon matkustavana joudun jatkuvasti häpeämään suomalaisia ja lentokentillä karttelen kaukaa viimeiseen asti lähtöporttia, ettei minun tarvitsisi kuunnella ja katsella sitä uskomatonta örvellystä ja junttien junttiutta.
      Siellä sitä istutaan ja olevinaan omistetaan maailma, tai vähintäänkin kohdemaa tai lentokoneessa kuvitellaan, että sitä ollaan "muailmanmiehiä" kun huudellaan lentoemolle "TARJOILIJAAA, lisää kaljaa!!" ja napsutellaan sormia niissä 25 vuotta sitten ostetuissa mainospaidoissa ja veljen appiukon vanhoissa shortseissa. Crocksit , tai siis feikkisellaiset, kruunaa koko komeuden. Parasta on , jos siinä mainospaidassa lukee vielä teksti" Kyllä suomalainen mies on sitten komea". Useimmiten siinä paidassa lukee (tai siis luki silloin vielä kun tekstistä sai selvää) KARJALA.
      Eikö yksikään suomalainen osaa katsoa peiliin?! Ja jos nyt päättää lähteä sitä maailmaa valloittamaan, voisiko käydä sen kunniaksi ensin ostamassa ne uudet( tai edes puhtaat) shortsit ja paidan?
      Ei olisi iso lovi matkabudjettiin. Ai niin, sehän olisi kaljarahoista pois.
      Ja hotellit....ei niistä kehtaa edes mainita.
      Aamupalalla syödään kuin viimeistä päivää, se kun monesti kuuluu hintaan. Ja jos suomalainen saa ilmaisen haudan, se menee sinne valmiiksi makaamaan ja kuolemaa odottamaan. Vain koska saa ILMAISEKSI.

      Äimä ja Käki, tiedoksi; Tuollaista samanlaista örvellystä ei ole vain ja ainoastaan Turkissa, et voi välttyä siltä MISSÄÄN, suomalaisia on valitettavasti joka puolella.

      • Turkiin ,viellä

        Turkki on ihan maa olen käynyt Marmariksessa sekä Alaniassa turistien kohtelu on mielestäni viimeisenpäälle hyvää,omakohtaisesti sanottua Detur oikein kiitettävä ym matkatoimistot.itse sielllä hölmöillään kukin omaltakohdaltaan,menköön itseensä..............


      • Nerozumim

        Ihme jeesustelua taas. Itse olen asunut ulkomailla ja matkustellut aika paljon. Eiköhän tähän ohjelmaan ole otettu yksi matkustamismuoto eli pakettimatkat, joka on varmasti hyvä vaihtoehto ihmisille, jotka haluavat saada kaiken helposti ja kielitaidossa petraamista yms. Itse en ole pakettimatkoja käyttänyt, mutta suon sen ilon kaikille sitä haluaville, kuten muutenkin suon ihmisten erilaisuuden. Eiköhän se kaikille suomalaisille ja vähän muillekin selvää ole, että me juodaan paljon, että tuskin tuli yllätyksenä humalassa kekkuloivat tyypit tai jos tuli niin aikamoisessa laatikossa on pitänyt asua! Varmasti on suomalaisten käytöstavoissa parannettavaa, mutta emme ole läheskään törkeimmästä päästä jos verrataan esim. venäläisiin turisteihin.
        Minusta Matkaoppaat on hyvää viihdettä ja siitä iso kiitos.


      • Äimä ja Käki

        meno muuuallakin,meni minne hyvänäsä.Palaisin vielä tohon ruoka juttuun,ymmärän hyvin jotka asuvat jatkuvsti esim:Turkissa että kyllä sitä alkaa kaipaamaan kotimaista ruokaa kuten ruisleipää,mutta että viikon tai kahden viikon lomalle pitää Suomesta kantaa eväät mukana,ei mee jakeluun.Hyvästä paikallisesta ruuasta nauttiminen kuuluu minun mielestä juuri loman kohokohtiin,ja ylipäätään se että saa kävellä valmiiseen pöytään.Ihmettelen onko nää ihmiset antaneet luvan kuvata itseään tolkuttomassa kunnossa,onko se joku ylpeyden aihe kun kunnolla sikailee?Ja televisiosta voi sitten katsoa,millainen oli reissu jos ei satu itse muistamaan matkasta mitään.Olemme käyneet eripuolilla Turkkia lomailemassa,ja jo ensi reissusta ihastuimme Turkkilaisten ystävällisyyteen ja avoimuuteen,olemme saaneet joulukortteja paikallisilta asukkailta,ja kutsuja perhetapahtumiin.Ohjelma antaa hyvin yksipuolisen kuvan Turkkilaisista,tokihan he elantonsa saavat lypsäessään turisteilta rahaa kaupankäynnissä,mutta eihän se ole hölmö joka pyytää,vaan se joka maksaa.Eivät kaikki Turkkilaiset ole rahanahneita kauppiaita,vaan todella sydämellisiä ihmisiä ja jaksavat sentään vielä palvella turistia.Espanjassa tuntuu että siellä on paikallinen väki jo kyllästynytv turisteihin,tympäätynein ilmein kantavat sapuskat pöytään,ja odottavat kuitenkin kunnon tippiä.No jokainen touhutkoon tavallaan,mikäpä minä olen ketään arvostelemaan,itseasiassa aloin eilen jo nauramaan koko idiootti ohjelmaa,täytyypä taas tänään katsoa mitä uutta välkyt Suomituristimme touhuavat.


      • haavuka-ahon.ajatelijja

        sorry olen aina ostanut shortsit paikan päältä ja vaikka asiantuntevast suosittelet uusia.
        shortsit kuuluu rannalle ei muualle.
        niin esim illalla tai tapaamiseen en kyllä niitä laittaisi vaan pitkät kulmapökät.
        Ne on sellaiset vähän pidemmät jos et tiedä.
        kun lähden tai palaan on puku päällä.

        Kuitenkin uskomatonta kyllä olen myös asunut ulkomailla vaikka se ei tule esille sivistkseni tasosta.
        Katsellut siellä suomalaisia, ruotsalaisia ,venäläisiä, englantilaisia, saksalaisia.....
        sielllä useimmiten liikkuu sinun englantilainen sivistys kansan herrasmiehet riehumassa,
        saksalaiset tuo omat eväätkin ...ym ruotsalaiset kyllä yleensä käyttäytyvät, tämä tv:ssa oli vain
        yksittäinen tapaus


      • haavuka-ahon.ajatelijja
        Äimä ja Käki kirjoitti:

        meno muuuallakin,meni minne hyvänäsä.Palaisin vielä tohon ruoka juttuun,ymmärän hyvin jotka asuvat jatkuvsti esim:Turkissa että kyllä sitä alkaa kaipaamaan kotimaista ruokaa kuten ruisleipää,mutta että viikon tai kahden viikon lomalle pitää Suomesta kantaa eväät mukana,ei mee jakeluun.Hyvästä paikallisesta ruuasta nauttiminen kuuluu minun mielestä juuri loman kohokohtiin,ja ylipäätään se että saa kävellä valmiiseen pöytään.Ihmettelen onko nää ihmiset antaneet luvan kuvata itseään tolkuttomassa kunnossa,onko se joku ylpeyden aihe kun kunnolla sikailee?Ja televisiosta voi sitten katsoa,millainen oli reissu jos ei satu itse muistamaan matkasta mitään.Olemme käyneet eripuolilla Turkkia lomailemassa,ja jo ensi reissusta ihastuimme Turkkilaisten ystävällisyyteen ja avoimuuteen,olemme saaneet joulukortteja paikallisilta asukkailta,ja kutsuja perhetapahtumiin.Ohjelma antaa hyvin yksipuolisen kuvan Turkkilaisista,tokihan he elantonsa saavat lypsäessään turisteilta rahaa kaupankäynnissä,mutta eihän se ole hölmö joka pyytää,vaan se joka maksaa.Eivät kaikki Turkkilaiset ole rahanahneita kauppiaita,vaan todella sydämellisiä ihmisiä ja jaksavat sentään vielä palvella turistia.Espanjassa tuntuu että siellä on paikallinen väki jo kyllästynytv turisteihin,tympäätynein ilmein kantavat sapuskat pöytään,ja odottavat kuitenkin kunnon tippiä.No jokainen touhutkoon tavallaan,mikäpä minä olen ketään arvostelemaan,itseasiassa aloin eilen jo nauramaan koko idiootti ohjelmaa,täytyypä taas tänään katsoa mitä uutta välkyt Suomituristimme touhuavat.

        joo asuin siellä vuoden ja kuusi päivää en kä halunnut kuin salmiakkia vissyä
        tosin muitakin mielihaluja oli mutta ei kaikkea voi pyytää.


      • mhdollisesti

        itsestäsi ?
        "Eikö yksikään suomalainen osaa katsoa peiliin?" "Ja jos suomalainen saa ilmaisen haudan, se menee sinne valmiiksi makaamaan ja kuolemaa odottamaan. Vain koska saa ILMAISEKSI."

        Vai oletko kenties ruotsalainen?


        "Aamupalalla syödään kuin viimeistä päivää, se kun monesti kuuluu hintaan"
        Kylläpä tuossakin ohjelmassa joku toi omat eväät mukana. Ei mennyt aamupalalle.

        Että näin.


      • suomalaisiakin

        Ei vapaa-ajan matkailussa ole mitään nipotussääntöjä. Jokainen on liikkeellä omalla rahallaan ja tekee niinkuin tykkää.

        Kaikkein koomisinta minusta suomalaisten Turkin reissuissa on se, kun nuoret naiset tappelee keskenään jostain Turkin pojasta, joka ei ole heistä kiinnostunut kuin kassien kevenneysmielessä. Sitä ei jostain syystä ole vielä näytetty ohjelmassa...


      • MELISAH

        On niitä tosiaan nähty näitä maamme 'ykkösmannekiineja', jotka ovat umpitunnelissa(humalassa, kännissä kuin käet) jo noustessaan koneesta ja sitten sitä juopottelua jatkuu yhtä soittoa koko loman ajan - sellaisia ihmisiä oli joukossa Roodoksella, kun lapsena (n. 20v sitten) lomailin siellä 2vkoa vanhempien kanssa (ihan laadukkaassa hotellissa) - näitä ihmisiä näki 2vkon aikana vain vilaukselta joskus iltamyöhään kauheessa laitamyötäisessä matkalla juomaan vähän(tai varmaankin PALJON) lisää! Eikö tulisi halvemmaksi juopotella se 2 vkoa kotona - viina tosin etelässä (silloin ainakin) halvempaa, mutta matka maksoi kuitenkin siihen aikaan useamman 1000mk:aa!

        Kyllä sitä välillä törmää törttö-suomalaisiin etelän mailla, mutta kyllä muunkin maalaiset osaa örveltämisen taidon - junttiudessa suomalaiset on tosin omaa luokkaansa!

        Saksalaisissa kanssa tosi pihejä joukossa - ensin syödään tuhti aamiainen(buffetpöytä kuului hintaan aamuisin, sekä illallisbuffet iltaisin) - huomattiin siinä, että naapuripöydässä tehtiin kunnon eväät (ettei päivällä tarvitsisi ostaa mitään allasbaarista/supermarketista) - kassiin sujahti tuhdit eväsleivät, keitetyt kananmunat, hedelmät...! Taisivat sentään vähän hävetä, kun äitini alkoi tuijottamaan! Vihjaisu meni tarjoilijalle, joka kävi asiasta sanomassa heille - ei näkynyt muutamaan päivään näitä ihmisiä aamiaisella! ;o)

        Turkissa en ole käynyt, eikä ole suunnitelmissa sinne matkustaakaan! Kreikassa viihdyn kyllä tosi hyvin lähes 10 kerran kokemuksella! Suomibaareja kartan kuin ruttoa, enkä kotiruokia (lihapullat yms.) siellä etelässä lomaillessa kaipaa! Vkon loma menee niine leipine, mitä on tarjolla - 2 vkon lomalle mukaan sujahtaa vähän hapankorppuja mauttoman valkoisen leivän monotoniaa katkomaan!


      • Booooriiingg

        oot sää niin säälittävä otus,että ei edes nimimierkki tee sulle oikeutta.


    • myötähäpeää

      tunnet? Omalla kohdallani häpeän vasta sitten, jos ja kun mokaan ihan itse ;))

      Sarja on huisin hauska ja eilenkin tuli ihan kiire kaupungilta kotiin sitä katsomaan, en aio missata yhtään osaa jos vain mahdollista. Sarja kiinnostaa siksikin, että olen ollut monenmoisissa asiakaspalvelutehtävissä (mm. hotellissa ja ravintollassa) työurani aikana ja tuollaistahan se on, kun ihmiset reissuun lähtevät.

      Suuri hatunnosto noille oppaille, ei varmaankaan ole helpointa työtä. Minusta matkaajat ovat lähinnä liikuttavia, urpoilustaan huolimatta, vaikka kyllä siinä oppaan hermot ovat koetuksella. Moni asiakas purkaa kiukutteluna oloaan, kun joutuu hämmentävään tilanteeseen ja hämmentäväähän se on joutua ihan eksoottiseen Turkkiin, vaikka paimennetaankin kädestä pitäen joka askeleella.

      • -ph-

        Olen matkustellut aika paljon ja en ole kyllä törmännyt suomalaisiin ns tosi örveltäjiin kovin usen...törmännyt kumminkin.
        Kylläkin ne tosi...tosi... örveltäjät tulevat Norjasta ja Saksasta.


      • ReissuPerhe

        Pakko katsoa tuota ohjelmaa jos ei kestä ! voi valita vapaasti kanavan mikä mikä miellyttää:-)
        Detur on siinä missä muutkin matkatoimistot ihan hyvä matkanjärjestäjä. Nuoret iloiset matkaoppaat, hyvät hotellit ihan myös, kun olen heidän matkoillaan matkustanut.
        Jos joku nyt ruokaa rahaa mukanaan, mitäpä se muille kuuluu, aivan varmasti myös paikallistakin ruokaa käy nauttimassa. Itse otan aina Juhlamokkaa matkustan sitten minnepäin maailmaa tahansa, jos huoneistohotellin valitsen.
        Jokainen viettäköön lomansa siten, kuin parhaalta tuntuu. Tosin, en itsekkään liian "iloisia " lomalaisia
        viitsi katsella, oli kansalaisuus mikä hyvänsä.
        Minusta oli jo aikankin tulla juuri tällainen ohjelma:-)


      • Ohikulkija vain
        -ph- kirjoitti:

        Olen matkustellut aika paljon ja en ole kyllä törmännyt suomalaisiin ns tosi örveltäjiin kovin usen...törmännyt kumminkin.
        Kylläkin ne tosi...tosi... örveltäjät tulevat Norjasta ja Saksasta.

        Kolahtiko ?? Nyt puhutaan SUOMALAISISTA, pitääkö aina yrittää löytää syitä muista? Että kyllähän ne muutkin ja vielä pahemmin....paskanjauhantaa.

        "Helmi paskassa" puhui asiaa mutta aika monelta se todennnäköisesti menee ohi, se pointti.
        Mutta eihän sitä junttiutta näe, jos itse kuuluu samaan kastiin. Tai sitten ei vain halua nähdä, sillä se kirpaisee.


      • ohistelija
        ReissuPerhe kirjoitti:

        Pakko katsoa tuota ohjelmaa jos ei kestä ! voi valita vapaasti kanavan mikä mikä miellyttää:-)
        Detur on siinä missä muutkin matkatoimistot ihan hyvä matkanjärjestäjä. Nuoret iloiset matkaoppaat, hyvät hotellit ihan myös, kun olen heidän matkoillaan matkustanut.
        Jos joku nyt ruokaa rahaa mukanaan, mitäpä se muille kuuluu, aivan varmasti myös paikallistakin ruokaa käy nauttimassa. Itse otan aina Juhlamokkaa matkustan sitten minnepäin maailmaa tahansa, jos huoneistohotellin valitsen.
        Jokainen viettäköön lomansa siten, kuin parhaalta tuntuu. Tosin, en itsekkään liian "iloisia " lomalaisia
        viitsi katsella, oli kansalaisuus mikä hyvänsä.
        Minusta oli jo aikankin tulla juuri tällainen ohjelma:-)

        Sepä se, ohjelmaa ei ole pakko katsoa MUTTA totuus se silti on....

        Ja ei kai tässä aluperin kukaan Deturia tai edes kohdemaata kritisoinut vaan suomalaisia junttiörveltäjiä.
        Turkki ja monet muut maat ovat upeita paikkoja, vain jos nää juntit tajuis pysyä sieltä poissa.
        Itse ohjelmassa ei ole mitään vikaa vain siinä keitä siinä on.


      • noohansenyprkl
        Ohikulkija vain kirjoitti:

        Kolahtiko ?? Nyt puhutaan SUOMALAISISTA, pitääkö aina yrittää löytää syitä muista? Että kyllähän ne muutkin ja vielä pahemmin....paskanjauhantaa.

        "Helmi paskassa" puhui asiaa mutta aika monelta se todennnäköisesti menee ohi, se pointti.
        Mutta eihän sitä junttiutta näe, jos itse kuuluu samaan kastiin. Tai sitten ei vain halua nähdä, sillä se kirpaisee.

        TULIHAN SE SIELTÄ!
        Joku kerrankin puhuu niinkuin asiat on! KAIKKI me olemme juntteja. Ei vaan nämä ohjelman suomalaiset vaan ihan kaikki. Jokainen täällä yrittää päteä omalla hienostuneisuudellaan, mutta totuus on toinen. Ja sitä ei nähdä kun itsekin on niin juntti. Syytellään vain muita!

        Hyvä kommentti! Juntti olet sinä niinkuin minäkin, eikä sitä tosiasiaa mikään muuta.

        Valitettavasti.


    • antisuomalainen

      suomalaisia aina kun reissaan, ei tuollaisen moukkamaisen juopporenttusakin läheisyydessä voi olla! Enkä todellakaan kerro olevani Suomesta ettei vaan luulla samanlaiseksi!

      • Juupakin

        Kyllä meidät kuin teidätkin tunnistetaan suomalaisiksi tai vähintäänkin pohjoismaalaisiksi. Ei auta solarium-pohjat eikä croksien jättäminen hotellihuoneeseen.


      • jshdjsj
        Juupakin kirjoitti:

        Kyllä meidät kuin teidätkin tunnistetaan suomalaisiksi tai vähintäänkin pohjoismaalaisiksi. Ei auta solarium-pohjat eikä croksien jättäminen hotellihuoneeseen.

        "Ja ei kai tässä aluperin kukaan Deturia tai edes kohdemaata kritisoinut vaan suomalaisia junttiörveltäjiä"

        Mitä junttia on siinä, että ottaa omat eväät mukaan ? Samoin tekevät esimerkiksi Muslimit Suomessa vieraillessaan. Ja miksi tarjoilijaa ei saisi huutaa ? Oletko nähnyt koskaan jenkkituristeja ? Kyllä nekin ääneen tarjoilijaa huutavat niin ravintolassa ja lentokoneessa. Ja mitä kännäilyyn tulee, niin kyllä brittituristit voittavat suomalaiset siinä lajissa10-0 lähes kaikissa etelän lomakohteissa.

        Ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ?


      • fhjfkdnj
        jshdjsj kirjoitti:

        "Ja ei kai tässä aluperin kukaan Deturia tai edes kohdemaata kritisoinut vaan suomalaisia junttiörveltäjiä"

        Mitä junttia on siinä, että ottaa omat eväät mukaan ? Samoin tekevät esimerkiksi Muslimit Suomessa vieraillessaan. Ja miksi tarjoilijaa ei saisi huutaa ? Oletko nähnyt koskaan jenkkituristeja ? Kyllä nekin ääneen tarjoilijaa huutavat niin ravintolassa ja lentokoneessa. Ja mitä kännäilyyn tulee, niin kyllä brittituristit voittavat suomalaiset siinä lajissa10-0 lähes kaikissa etelän lomakohteissa.

        Ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ?

        "No huh huh! Miks ne ulkomaille yleensa lahtee, kun ne ei syo muuta kuin ruisleipaa ja makkaraa?! Pysyisivat kotona ne, jokka ei osaa kayttaytya!"

        Mistä lähtien ruisleivän ja makkaran syöminen on ollut huonoa käytöstä ? Jos japanilainen syö Italiassa sushia niin syytätkö häntä huonokäytöksiseksi juntiksi ?


      • ruisleipä
        fhjfkdnj kirjoitti:

        "No huh huh! Miks ne ulkomaille yleensa lahtee, kun ne ei syo muuta kuin ruisleipaa ja makkaraa?! Pysyisivat kotona ne, jokka ei osaa kayttaytya!"

        Mistä lähtien ruisleivän ja makkaran syöminen on ollut huonoa käytöstä ? Jos japanilainen syö Italiassa sushia niin syytätkö häntä huonokäytöksiseksi juntiksi ?

        mulla tytär asunut Lontoossa 8v. ja aina kun Suomessa käy niin vie mennessään ruisleipää ja kun meistä joku muu käy siellä niin aina viedäään ruisleipää,kun ei siellä lähikaupasta, eikä vähän isommastakaan sitä saa. Viimeksi lokakuussa käytiin vaimon kanssa siellä niin eipä itsellä niinkään tullut kotimainen ruoka mieleen, on nimittäin kaupunki täynnä mitä erilaisempia ravintoloita täynnä, tarjonnasta ei puutetta eikä laadusta. Nim. käyty jossain muuallakin.


      • Luovuttaa
        jshdjsj kirjoitti:

        "Ja ei kai tässä aluperin kukaan Deturia tai edes kohdemaata kritisoinut vaan suomalaisia junttiörveltäjiä"

        Mitä junttia on siinä, että ottaa omat eväät mukaan ? Samoin tekevät esimerkiksi Muslimit Suomessa vieraillessaan. Ja miksi tarjoilijaa ei saisi huutaa ? Oletko nähnyt koskaan jenkkituristeja ? Kyllä nekin ääneen tarjoilijaa huutavat niin ravintolassa ja lentokoneessa. Ja mitä kännäilyyn tulee, niin kyllä brittituristit voittavat suomalaiset siinä lajissa10-0 lähes kaikissa etelän lomakohteissa.

        Ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ?

        "ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ? "

        Tämä lause kertoo kaiken. Yksinkertaisesti kaiken....


      • Ei jaksa
        ruisleipä kirjoitti:

        mulla tytär asunut Lontoossa 8v. ja aina kun Suomessa käy niin vie mennessään ruisleipää ja kun meistä joku muu käy siellä niin aina viedäään ruisleipää,kun ei siellä lähikaupasta, eikä vähän isommastakaan sitä saa. Viimeksi lokakuussa käytiin vaimon kanssa siellä niin eipä itsellä niinkään tullut kotimainen ruoka mieleen, on nimittäin kaupunki täynnä mitä erilaisempia ravintoloita täynnä, tarjonnasta ei puutetta eikä laadusta. Nim. käyty jossain muuallakin.

        mulla tytär asunut Lontoossa 8v. ja aina kun Suomessa käy niin vie mennessään ruisleipää ja kun meistä joku muu käy siellä niin aina viedäään ruisleipää,kun ei siellä lähikaupasta, eikä vähän isommastakaan sitä saa. Viimeksi lokakuussa käytiin vaimon kanssa siellä niin eipä itsellä niinkään tullut kotimainen ruoka mieleen, on nimittäin kaupunki täynnä mitä erilaisempia ravintoloita täynnä, tarjonnasta ei puutetta eikä laadusta. Nim. käyty jossain muuallakin."

        Niin, hän ASUU siellä, ei ole viikon tai kahden _lomalla_


      • Eino.
        Luovuttaa kirjoitti:

        "ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ? "

        Tämä lause kertoo kaiken. Yksinkertaisesti kaiken....

        Eka jaksossa oli mies Ruotsista pienessä humalatilassa. Osaa ne ruotsalaisetkin juhlia yhtä lailla, kuten suomalaisetkin.


      • Päivi_V
        ruisleipä kirjoitti:

        mulla tytär asunut Lontoossa 8v. ja aina kun Suomessa käy niin vie mennessään ruisleipää ja kun meistä joku muu käy siellä niin aina viedäään ruisleipää,kun ei siellä lähikaupasta, eikä vähän isommastakaan sitä saa. Viimeksi lokakuussa käytiin vaimon kanssa siellä niin eipä itsellä niinkään tullut kotimainen ruoka mieleen, on nimittäin kaupunki täynnä mitä erilaisempia ravintoloita täynnä, tarjonnasta ei puutetta eikä laadusta. Nim. käyty jossain muuallakin.

        Lontoossa 8 vuotta asuneena voin sanoa, etta tata nykya ruisleipaa (puolalaista, saksalaista ja paikallista) saa hyvinvarustetuista Waitrose, Tesco ja Sainsbury -marketeista. Sita ei tarvitse tuoda Suomesta ellei nyt aivan valttamatta halua syoda nimenomaan ruispaloja tai Oululaisia.


      • OuNouOuJee
        Päivi_V kirjoitti:

        Lontoossa 8 vuotta asuneena voin sanoa, etta tata nykya ruisleipaa (puolalaista, saksalaista ja paikallista) saa hyvinvarustetuista Waitrose, Tesco ja Sainsbury -marketeista. Sita ei tarvitse tuoda Suomesta ellei nyt aivan valttamatta halua syoda nimenomaan ruispaloja tai Oululaisia.

        Viestiosassa et hoksannut ÄÄÄÄÄÄÄÄÄN pisteitä kyttää :) onneksi kuitenkin nimimerkkiisi löysit !


      • TAIKAVIITTAhah
        jshdjsj kirjoitti:

        "Ja ei kai tässä aluperin kukaan Deturia tai edes kohdemaata kritisoinut vaan suomalaisia junttiörveltäjiä"

        Mitä junttia on siinä, että ottaa omat eväät mukaan ? Samoin tekevät esimerkiksi Muslimit Suomessa vieraillessaan. Ja miksi tarjoilijaa ei saisi huutaa ? Oletko nähnyt koskaan jenkkituristeja ? Kyllä nekin ääneen tarjoilijaa huutavat niin ravintolassa ja lentokoneessa. Ja mitä kännäilyyn tulee, niin kyllä brittituristit voittavat suomalaiset siinä lajissa10-0 lähes kaikissa etelän lomakohteissa.

        Ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ?

        "Mitä junttia on siinä, että ottaa omat eväät mukaan ? Samoin tekevät esimerkiksi Muslimit Suomessa vieraillessaan."
        Miksi rinnastat kansallisuuden ja uskonnon toisiinsa? Minäkin voin aivan hyvin olla suomalainen, silti muslimi.

        "Ja miksi tarjoilijaa ei saisi huutaa ? Oletko nähnyt koskaan jenkkituristeja ? Kyllä nekin ääneen tarjoilijaa huutavat niin ravintolassa ja lentokoneessa."
        Aivan, jos jenkit käyttäytyvät törkeästi, voimme hyvillä mielin matkia heitä :)

        "Ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ? "
        Tähän en edes osaa kommentoida. Anteeksi.


      • OuNouOuJee kirjoitti:

        Viestiosassa et hoksannut ÄÄÄÄÄÄÄÄÄN pisteitä kyttää :) onneksi kuitenkin nimimerkkiisi löysit !

        Jospa se on kirjoitettu tietokoneella missä ei ole Ä-kirjainta.
        Ulkomaisissa koneissa (ulkomailla) ei usein ole...TAUKKI


      • TAIKAVIITTAhah kirjoitti:

        "Mitä junttia on siinä, että ottaa omat eväät mukaan ? Samoin tekevät esimerkiksi Muslimit Suomessa vieraillessaan."
        Miksi rinnastat kansallisuuden ja uskonnon toisiinsa? Minäkin voin aivan hyvin olla suomalainen, silti muslimi.

        "Ja miksi tarjoilijaa ei saisi huutaa ? Oletko nähnyt koskaan jenkkituristeja ? Kyllä nekin ääneen tarjoilijaa huutavat niin ravintolassa ja lentokoneessa."
        Aivan, jos jenkit käyttäytyvät törkeästi, voimme hyvillä mielin matkia heitä :)

        "Ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ? "
        Tähän en edes osaa kommentoida. Anteeksi.

        Vertaat siis asiaa jenkkeihin. Ilmeisesti haluaisit olla typerä amerikkalainen, vai ?


      • Täykki
        seikkailija45 kirjoitti:

        Jospa se on kirjoitettu tietokoneella missä ei ole Ä-kirjainta.
        Ulkomaisissa koneissa (ulkomailla) ei usein ole...TAUKKI

        Onneksi oli kuitenki nimimärkki kirjootettu suomalaisella nappaimisollä.


      • ----------------
        jshdjsj kirjoitti:

        "Ja ei kai tässä aluperin kukaan Deturia tai edes kohdemaata kritisoinut vaan suomalaisia junttiörveltäjiä"

        Mitä junttia on siinä, että ottaa omat eväät mukaan ? Samoin tekevät esimerkiksi Muslimit Suomessa vieraillessaan. Ja miksi tarjoilijaa ei saisi huutaa ? Oletko nähnyt koskaan jenkkituristeja ? Kyllä nekin ääneen tarjoilijaa huutavat niin ravintolassa ja lentokoneessa. Ja mitä kännäilyyn tulee, niin kyllä brittituristit voittavat suomalaiset siinä lajissa10-0 lähes kaikissa etelän lomakohteissa.

        Ja miksi paidassa ei saisi lukea Karjala ? Mitä siinä pitäisi sitten lukea ?

        "Samoin tekevät esimerkiksi Muslimit Suomessa vieraillessaan."

        ei kyllä yksikään mun tuntema muslimi


    • kebap

      snobi pelle, sano "kotimaaksi" minkä haluat! TIESITKÖ ETTÄ SUOMALAISET EIVÄT OLE AINOITA JOTKA VIE RUOKAA ULKOMAILLE!! VOI ZIEZUZ ETTÄ OLET AASI. Turkki = persaukisten lomapaikka, mielummin thaimaa tai sitten espania tai ihan mikä vaan paitsi ei mikään vitun turkki.

      • mutlu

        Turkki on aivan kelpo lomakohde. Persaukisille suosittelisin edullisempia vaihtoehtoja, kuten Bulgaria tai Thaimaa. Tuosta kebapin mainitsemasta espaniasta en ole kuullutkaan:D


      • kebap
        mutlu kirjoitti:

        Turkki on aivan kelpo lomakohde. Persaukisille suosittelisin edullisempia vaihtoehtoja, kuten Bulgaria tai Thaimaa. Tuosta kebapin mainitsemasta espaniasta en ole kuullutkaan:D

        mitkään halvat lennot/hotellit ole. Joten haista sä vitun mutu paska..


      • kebab2
        kebap kirjoitti:

        mitkään halvat lennot/hotellit ole. Joten haista sä vitun mutu paska..

        kyllähän thaimaa halvempi on vetää kännit, siellähän ei kuulemma mikään maksa juuri mitään. alanyassa ei siihen hintaan saa päätä täyteen. ja mitä kauemmas lentää sitä enemmän hintaa tulee. ja jos alle 900€ pääsee oulusta suoraan thaimaahan niin ei se kahdesta viikosta paljoa ole, samanhan sitä joutuu pulittaan alanyaankin....ja se nimimerkki on mutlu ei mutu? jokainen valitkoon oman mukunsa mukaan. kyllä alanya lasten kanssa on hyvin pelittänyt. eikä tarvitse nappureidenkaan kuunnella lasten kitinöitä turhia vrt lentoaika thaimaa.


      • matkaan käyn..
        kebap kirjoitti:

        mitkään halvat lennot/hotellit ole. Joten haista sä vitun mutu paska..

        Kebapilla ei taida olla reissua tiedossa edes Tallinnaan kun on noin huonolla tuulella ja tosiaan tuo kirjoitus- ja lukutaitokin melko heikkoa:)


      • mutlu kirjoitti:

        Turkki on aivan kelpo lomakohde. Persaukisille suosittelisin edullisempia vaihtoehtoja, kuten Bulgaria tai Thaimaa. Tuosta kebapin mainitsemasta espaniasta en ole kuullutkaan:D

        Nämä Halpamatkat Oy:n järjestämät joukkokuljetus-lomat ovat nimenomaan sellaisille ihmisille jotka eivät yksinkertaisesti osaa / uskalla lähteä mihinkään muualle, jos ei ole joku matkaopas huolehtimassa ja paimentamassa heitä. Esimerkkinä se herra ohjelmassa joka kysyi matkaoppaalta että kirjoitetaanko hotelliin-kirjautumis lomakkeeseen hotellin osoite vai oma kotiosoite.

        Nähtävästi oli menossa ensimmäistä kertaa elämässään hotelliin kun ei tuon verran tiedä.
        Voi äiti sanon minä.

        Esimerkkinä mainitkoon että Thaimaan-lomat eivät ole mitään persaukisten lomia. Esim. omalta kohdaltani lentolippu maksoi tulevalle helmikuulle Bangkokiin 1135 eur. Siihen sitten vielä päälle asunto ja kulkuneuvo(prätkä) kuukaudeksi. Sekä lomakassa.


    • jepnii

      En ohjelmaa kerennyt katsoa, mutta varmasti hyvää kamaa. Tv-Ohjelmassa, joka panostaa viihteeseen ei siis aina näytetä, että kaikki menee täydellisesti. Ei monikaan jaksaisi puhua ohjelmasta, jossa seurattaisiin pariskuntaa joka hörppii viiniä ja on oikea enkeli matkaoppaille.

      Tosin itse en matkustaessa panosta huomioimaan, mitä muut suomalaiset tekee...Enemmänkin panostan oman loman viettoon. Kun matkustan, valitsen yleensä maan, joka ei ole kansoitettu muilla turisteilla.

      Sitten kännissä örveltäminen, itse menen ulkomaille tutustumaan kulttuuriin, ruokaan ja nauttimaan ilmastosta. Tähän kuuluu alkoholi, muiden ihmisten juomakulttuuriin perehtyminen on hyväksi. (Tottakai kannattaa olla selvinpäinkin). Tosin en koskaan menisi maahan sen takia, että voin syödä suomalaista ruokaa ja jutella suomalaisten kanssa. (TOSIN tämäkin riippuu maasta ja ruokatottumuksista, jos aletaan lyömään härän palleja, silmiä ja paksusuolta, missä on täys satsi sisällä niin voi olla että jotain muuta kannattaa katsoa ihan vain oman turvallisuuden nimissä).

      Mutta joo, jos joku oikeasti oman lomatunnelmansa pilaa sen takia, että kanssaihmiset on hölmöjä. Niin eiköhän heille ole kaikkein paras matkustaa läheiseen puistoon ja nauttia siellä.

      • ei.

        hävetä toisten toilailut. Koko formaatti matkaoppaat on väkisin pakerrettu ohjelma,täytyy vaan ihmetellä onko kyseiselle sarjalle edes mitään tarvetta? Minua ei kiinnosta koko sarja.


      • Twettin
        ei. kirjoitti:

        hävetä toisten toilailut. Koko formaatti matkaoppaat on väkisin pakerrettu ohjelma,täytyy vaan ihmetellä onko kyseiselle sarjalle edes mitään tarvetta? Minua ei kiinnosta koko sarja.

        Ehdottomasti!
        "We want to buy rahapussi"
        argh, ei tuollaisia voi sietää! Ei edes Englantia kunnolla osaa!


      • matkailuavartaa

        ole ohjelmaa katsonut. Mietin tässä vain, että miksiköhän suomalaisten pitää näyttää juuri ne huonot puolensa ulkomaailmalle ja nimeenoman näillä ulkomaanmatkoilla örveltäessään.


      • Spi ingles juu nöy
        Twettin kirjoitti:

        Ehdottomasti!
        "We want to buy rahapussi"
        argh, ei tuollaisia voi sietää! Ei edes Englantia kunnolla osaa!

        englantia kunnolla, niiiiiin kuin SE pitäisi osata. Junttoaksentti paistaa läpi että roikaa, menkää vaikka honoluluun puputtamaan muka-osaavaa englantianne. Ha ha haa


      • haukotus
        Spi ingles juu nöy kirjoitti:

        englantia kunnolla, niiiiiin kuin SE pitäisi osata. Junttoaksentti paistaa läpi että roikaa, menkää vaikka honoluluun puputtamaan muka-osaavaa englantianne. Ha ha haa

        kukaan suomalainen=myöskään sinä? oletan.

        johtunee tosiaan siitä että suomessa puhutaan kait vielä enempi suomea kuin englantia?


      • naurattaa
        ei. kirjoitti:

        hävetä toisten toilailut. Koko formaatti matkaoppaat on väkisin pakerrettu ohjelma,täytyy vaan ihmetellä onko kyseiselle sarjalle edes mitään tarvetta? Minua ei kiinnosta koko sarja.

        Katselin eilen kyseistä sarjaa ja mieleeni tuli, että sekä oppaisiin , ja turisteihin on ymppäämällä tungettu näitä "tyyppejä" ihan kansan kauhistukseksi ja huviksi. Jos ajattelee esim. eilistä keskustelua (jos sitä nyt keskusteluksi voi sanoa), jossa tämä isokokoinen naisopas viljeli kirosanoja ja käski eräänkin matkalaisen puhelun jälkeen tämän tunkea juttunsa hanuriinsa, niin Detur on tehnyt aikamoisen tempun antamalla julkisuuteen kuvan täystolloista oppaista ja asiakaskunnastaan, joiden joukosta on poimittu ne hirveimmät tyypit. Hauskaa viihdettähän tämä on, kun tositeeveeohjelmat täyttävät ruudun ilta illan perään. Odottakaa vain, kyllä sieltä vielä tulee ulos jaksoja, joissa naiset toilailevat turkkilaisten miesten kanssa. Ilomielin odottelen kommentteja, jotka vääjäämättä seuraavat näitä jaksoja. Joku polttaa taas päreensä ja tuntee sitä kuulua myötähäpeää.


    • myöhään

      Tuommoistahan meno on ollut vuosikymmenet, niin miksi sitä nyt enää kannattaa hävetä. Parempi sulkea televisio ja unohtaa aihe, johon ei ennenkään ole kiinnittänyt huomiota.

    • Nainen37

      Myötähäpeä oli juuri se tunne mitä tunsin kun katsoin tätä ohjelmaa. Miksi suomalaisturistin (ja muittenkin, esim englantilaiset, ruotsalaiset jne) pää sekoaa kun mennään lomamatkalle? Vai onko tämä näiden tampioiden "normaalia" toimintaa? Haetaan ilmaiset laukut ja korut liikkeistä, juodaan ilmaiset oluet ja häivytään. Kuka yrittäjä tykkää tällaisesta toiminnasta, oli kyseessä suomalainen tai ulkomaalainen yrittäjä? Miksi ylipäänsä mennä kuluttamaan aikaansa näihin liikkeisiin jos ei ole aikeissakaan ostaa mitään, kuten pariskunta ennen liikkeeseen menoa kertoi. Eikö senkin ajan olisi voinut sitten kulutaa mukavammin. En ihmettele jos paikalliset todella alkavat inhota tolloja ja moukkamaisia turisteja ja ryöstävät heitä mielellään korkeilla hinnoilla.
      Eipä käy kateeksi oppaat jotka joutuvat paimentamaan kännisiä örveltäjiä ja juokseman hotelleissa kaiken maailman turhasta valittajien valitusten perässä, kuten että "ravintolassa tarjottiin kyyhkystä" tai "hotellin suihkuverho oli huono"... Taitaa myötähäpeä olla oppaillakin tuttu tunne töissä...

      • 1+18

        Ettekö pöllöt tajua että nämä "reality" sarja ovat oikeasti käsikirjoitettuja sarjoja, joka ikinen. Aivan pelkkää kusetusta kaikkia.Näi sitä tyhmää kanssa viedään,,,,


      • loma yksillä

        Katsoin ensi jakson ja sai jäädä viimeiseksi! Samaa myötähäpeää tunsin, kun joku aika sitten tuli Espanjan Aurinkorannikon suomalaiselämästä kertova dokumentti. Tätä kaikkea voi karttaa matkustamalla "ei turisti alueelle". Espanjan Aurinkorannikoltakin löytyy kyliä jossa ei suomea tarvitse kuulla ja saa nauttia paikallisesta vieraanvaraisuudesta/ystävällisyydestä ilman jatkuvia juominkeja ja örvellyksiä. Olen reissanut myös perinteisillä seuramatkoilla, mutta lähtenyt omille teilleni jo lentokentällä, eli taksilla hotelliin ja muutenkin karttanut kaikkia yhteisiä retkiä ja porsasjuhlia. Silloin saa lomastaan juuri sitä, mitä tuli hakemaan, eikä tarvitse kärvistellä torveloiden seurassa.


      • naurakaa
        1+18 kirjoitti:

        Ettekö pöllöt tajua että nämä "reality" sarja ovat oikeasti käsikirjoitettuja sarjoja, joka ikinen. Aivan pelkkää kusetusta kaikkia.Näi sitä tyhmää kanssa viedään,,,,

        oikeassa olet. Tämä keskustelu on yhtä hauska, kuin ohjelmakin.


      • Kritiikki
        1+18 kirjoitti:

        Ettekö pöllöt tajua että nämä "reality" sarja ovat oikeasti käsikirjoitettuja sarjoja, joka ikinen. Aivan pelkkää kusetusta kaikkia.Näi sitä tyhmää kanssa viedään,,,,

        juuri. Kyllä Deturista ja oppaista saa kaikkea muuta kuin hyvän käsityksen. Itse en ole kyseistä matkatoimistoa käyttänyt, enkä taida tämän ohjelman perusteella käyttääkään. Pitäis varmaan kehoittaa vetämään hanuriin jotain muuta kuin jonkun matkailijan kritiikin.


    • *****

      Ei ole pakko kenenkään lähteä, sama meno on se kuule canariansaarilla ja kaikkialla muualla mihin noita pakettimatkoja myydään. Itse en edes harrasta mitään aurinkorantalomia, kun en suomen kesästäkään tykkää, niin onpahan ongelmia vähemmän.

    • Jaguaariturkki

      Just tuollaisia suomalaiset on joka paikassa. Hyvä ohjelma.

      • Ärsyttää yritän

        Häpeän kaikkia suomalaisia aurinkolomamatkalaisia.


      • funky dude

        Hieman repasin,kun kasikymppinen Veikko lähti karaokebaariin pitkälippainen Lacoste lippis päässään ja "funky chick" paita päällä..aika gay look.On siinä ollut taas paikallisilla hymyssä pitelemistä..


      • eix o siistii

        jengi jaksaa täällä jauhaa! Ei ole muuta tekemistä kun tulla tänne valittamaan telkkarin uudesta sarjasta ja sitten kun netiissä on viihdytty tarpeex otetaan puhelin käteen ja textataan paikallislehden textaripalstalle ja valitetaan vaikka koirankakoista tai mopoista. Ymmärtäkää nyt että paskoista ohjelmista, koiranpaskasta ja mopoista ei pääse koskaan eroon joten menkää viettämään laatuaikaa perheen tai ystävien kanssa.
        Itse kirjoitin siksi, kun alkoi (kuten Veikkoakin ) wituttamaan kun sähköpostia lukiessa otsikossa näkyy että jengi jaksaa itkeä niin saatanan pienistä asioista ja samalla valittajan muu perhe touhuaa ilman yhtä henkilöä ja pitää hauskaa. Tää yks (te kaikki) (paitsi ne jotka eivät valita) vaa kiukkuilee vittu netissä tyhjänpäiväsestä asiasta kun siitä kiukuttavasta asiasta voi keskustella oman perheen ja ystävien kanssa!
        Nyt mä käyn antamassa lapselle pitkän pusun, soitan kaverille ja otan puolison kainaloon peitonalle! Valittakaa vähemmän, nauttikaa enemmän!


      • Ansku

        Ja se pariskunta, jota sarjassa on seurattu, ihan superässä! Ei ole paineita mistään, nauttivat selvästi olostaan ja loma on just sitä mitä ovat toivoneet. Eivät varmaan valita mistään ja ovat mukavia kaikille.
        Ulkomaalaiset ystäväni ovat matkaileet ympäri Suomea ja tavaneet suomalaisia myös ulkomailla. Sanovat kaikki, että olemme tosi sydämellistä ja herttaista väkeä. Sen, mitä tässä keskustelussa kutsutaan junttiudeksi, ulkomaalaiset ystäväni näkevät aitoutena. Ja myöntäkää - aitoja ovat sarjan ässä pariskunta ja 79-v. synttäreittään juhliva Veikko (ja se Fynky Chick paita oli MEGA ÄSSÄ!!!).


      • Hohhelihoijaa
        funky dude kirjoitti:

        Hieman repasin,kun kasikymppinen Veikko lähti karaokebaariin pitkälippainen Lacoste lippis päässään ja "funky chick" paita päällä..aika gay look.On siinä ollut taas paikallisilla hymyssä pitelemistä..

        Kun naistarjoilija tuli halaamaan veikkoa onnittelulaulun jälkeen niin veikko siirsi käden tissille ja puristi! Hyvä Suomi!


      • Voi ei
        eix o siistii kirjoitti:

        jengi jaksaa täällä jauhaa! Ei ole muuta tekemistä kun tulla tänne valittamaan telkkarin uudesta sarjasta ja sitten kun netiissä on viihdytty tarpeex otetaan puhelin käteen ja textataan paikallislehden textaripalstalle ja valitetaan vaikka koirankakoista tai mopoista. Ymmärtäkää nyt että paskoista ohjelmista, koiranpaskasta ja mopoista ei pääse koskaan eroon joten menkää viettämään laatuaikaa perheen tai ystävien kanssa.
        Itse kirjoitin siksi, kun alkoi (kuten Veikkoakin ) wituttamaan kun sähköpostia lukiessa otsikossa näkyy että jengi jaksaa itkeä niin saatanan pienistä asioista ja samalla valittajan muu perhe touhuaa ilman yhtä henkilöä ja pitää hauskaa. Tää yks (te kaikki) (paitsi ne jotka eivät valita) vaa kiukkuilee vittu netissä tyhjänpäiväsestä asiasta kun siitä kiukuttavasta asiasta voi keskustella oman perheen ja ystävien kanssa!
        Nyt mä käyn antamassa lapselle pitkän pusun, soitan kaverille ja otan puolison kainaloon peitonalle! Valittakaa vähemmän, nauttikaa enemmän!

        olevan muuta tekemistä kuin lukea näitä palstoja ja näistä sitten vinkua! Voi voi!!!!


    • joopup

      Ootteko huomannu miten Norjalaiset ryyppä ja käyttäytyy kun pääsee juomaan halpaa viinaa. Entäs Engelsmannit, ne tiedetään kaikkialla. Ei ollenkaan hävetä olla Suomalainen turisti ei myö olla sen huonompia kuin muutkaan.

    • Pallon kiertänyt

      Odotin tältä sarjalta ihan jotain muuta. En jaksa katsoa tommosta loman viettoa. Deturin matkat ovat sieltä halvimmasta päästä ja hinta valitsee ne matkustajatkin. Kantsii maksaa paremmasta hotellista koska silloin (yleensä) matkaseurakin on sivistyneempää ja paremmin käyttäytyvää. Itse olen yleensä matkustanut Aurinkomatkoilla, Finnmatkoilla ja Tjäreborgilla, eikä ole ollut valittamista. Turkki on lempparini mutta Marmaris siellä. En ole joutunut koskaan (naisena) epäasiallisen tai tunkeilevan käytöksen kohteeksi turkkilaistenkaan puolelta (enkä ole vanha, lihava tai ruma). Sekin riippuu siitä minkälaisia viestejä itse antaa ympäristölleen. Hyvät käytöstavat ja avoin mieli aina mukaan matkoille. Nillä olen pärjännyt Ausseissa, Israelissa, Syyriassa, Kyproksella, Thaimaassa....

      • Paljon nähnyt

        On tullut kierreltyä vähän useammassakin paikassa.Ei ole väliä mistä matkasi ostat, aina mahtuu sikoja samaan koneseen ja kohteeseen. Olen ollut eri matkatoimistojen matkoilla ympäri maailmaa ja myös omatoimi matkoilla.Aina on törmätty örveltäjiinkin, eikä välttämättä suomalaisiin...myös muualta tulee aivan samanlaisia öykkäreitä.Englantilaiset ja hollantilaiset osaavat hyvin myös sikailun.Onneksi meillä kaikilla on mahdollisuus valita, minne matkustamme ja missä seurassa ja ellei mitään siedä, lienee parasta pysytellä ihan kotosalla, neljän seinän sisällä. Täällä kirjoittelevat sellaisetkin, jotka eivät ole kotirappua pidemmällä käyneetkään ja suosittelen, etteivät lähtisikään :DD Turhaan täällä urputatte, katsokaa vain matkaoppaita ja kadehtikaa..tai lähtekää sellaiseen paikkaan,missä ette varmasti suomalaisiin törmää!!!


    • ...

      Miksi ihmeessä ihminen häpee toisen puolesta? Jokainen omalla tyylillään. Toiset tykkää seuramatkoista ja ne, jotka eivät niistä välitä tekevät omatoimimatkoja. Minusta on ihmeellistä valittaa kanssa matkustajistaan jos valitsee seuramatkat. Meitä on moneksi ja se on pelkästään positiivista se. Ne joita täälläkin on hävetty ovat loppujen lopuksi olleet aitoja omia itsejään. Jos omaa hyvän itsetunnon ei muiden edes ottamusten luulisi hävettävän, ehkä huvittavan mutta ei hävettävän.

      • Elämä on

        Joten.....


      • Erikois mauste

        Katsoin tänee ekan tv:stä,ja ed jaksot netistä! ja kyllä mä tykkäsin ainakin. tuossa nähdään just millaisia me suomalaiset ollaan ulkomailla lomalla..:) tiedä vaikka joku oppis tästä sarjasta jotakin? Ei mun mielestä ainakaan oo mikään häpeä/junttisuus jos otat omia "eväitä" mukaan ja syöt niitä omassa huoneessa! Eri asia jos alkaisit mutustaa yleiselläpaikalla esim rannalla. no cool:(

        No sitte mitä tulee känniääliöihin,niin niitä on yleensä joka lennolla jo,ja saattaa olla samat paluumatkallakin täysin soseessa! ja löytyy kauempaakin esim thaimaa ym,ym!

        Ja ei me olla todellakaan ainoita jurpoja,tulee Britit heti mieleen ja monet monet muut maat.Mut kiva sarja näiden pakkasten keskelle katsottavaksi,ja pitää muistaa että on vasta muutama jakso esitetty!

        Oli hauska nähdä tota kaupankäyntiä Kauppiaat juottaa bisseä ja suomikaverihan imee kyllä:) oli muuten vaan ja ainostaan suomalaisille reippaat alennukset=D


      • ei mikään
        Elämä on kirjoitti:

        Joten.....

        Olimme noin 20 vuotta ,sitten eka kerran Turkissa .Sikäli kiva reissu . olimme siiskoni ja hänen miehensä kanssa. Kumpikin sanoimme toisillemme ,että minusta tulee mummo . tuli kyyneleet silmiin ja halasimme. Hotelli oli kurdien pitämä ,olivat tosi ystävällisiä ,jäi kivat muistot .Olemme käyneet noin 10 kertaa sen ensimmäisen reissun jälkeen . Kivaaon ollut..


      • tupu39
        Erikois mauste kirjoitti:

        Katsoin tänee ekan tv:stä,ja ed jaksot netistä! ja kyllä mä tykkäsin ainakin. tuossa nähdään just millaisia me suomalaiset ollaan ulkomailla lomalla..:) tiedä vaikka joku oppis tästä sarjasta jotakin? Ei mun mielestä ainakaan oo mikään häpeä/junttisuus jos otat omia "eväitä" mukaan ja syöt niitä omassa huoneessa! Eri asia jos alkaisit mutustaa yleiselläpaikalla esim rannalla. no cool:(

        No sitte mitä tulee känniääliöihin,niin niitä on yleensä joka lennolla jo,ja saattaa olla samat paluumatkallakin täysin soseessa! ja löytyy kauempaakin esim thaimaa ym,ym!

        Ja ei me olla todellakaan ainoita jurpoja,tulee Britit heti mieleen ja monet monet muut maat.Mut kiva sarja näiden pakkasten keskelle katsottavaksi,ja pitää muistaa että on vasta muutama jakso esitetty!

        Oli hauska nähdä tota kaupankäyntiä Kauppiaat juottaa bisseä ja suomikaverihan imee kyllä:) oli muuten vaan ja ainostaan suomalaisille reippaat alennukset=D

        En ymmärrä missä te ihmiset olette käyneet jos ette ole nähneet missään känniläisiä suomalaisia ym. muuta kuin deturilla ja Turkissa. Olen matkaillut Turkissa kymmeniä kertoja ja muuallakin ympäri maailmaa ja kyllä mä sanon että pahimmat reissut on ollut Bulgariassa ja matkan järjestäjä oli Tjärebor ja sehän ei ole matkatoimiston vika miten ihmiset käyttäytyy ei ne sitä voi tietää kun ne myyvät matkoja.Minun reissuilla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia yhdelläkään matkalla Turkkiin eikä muuallekkaan. Voin suositella kaikille aivan lämpimästi Turkin Marmarista ja Deturia.tjäreboria.Aurinkomatkoja kaikki ovat ihan hyviä itsee monesti kokenut saavani hyvää palvelua :) :) :)


      • vai mitä
        tupu39 kirjoitti:

        En ymmärrä missä te ihmiset olette käyneet jos ette ole nähneet missään känniläisiä suomalaisia ym. muuta kuin deturilla ja Turkissa. Olen matkaillut Turkissa kymmeniä kertoja ja muuallakin ympäri maailmaa ja kyllä mä sanon että pahimmat reissut on ollut Bulgariassa ja matkan järjestäjä oli Tjärebor ja sehän ei ole matkatoimiston vika miten ihmiset käyttäytyy ei ne sitä voi tietää kun ne myyvät matkoja.Minun reissuilla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia yhdelläkään matkalla Turkkiin eikä muuallekkaan. Voin suositella kaikille aivan lämpimästi Turkin Marmarista ja Deturia.tjäreboria.Aurinkomatkoja kaikki ovat ihan hyviä itsee monesti kokenut saavani hyvää palvelua :) :) :)

        että olet matksutellut tasan tarkkaan Turkissa ja Bulgariassa, joihin luusereilla on varaa matkustella.

        Kaukomatkoilla ei örvelöitä tapaa kuin korkeintaan Thaimaan matkoilla...

        Mutta niistä sinä et tiedä mitään.


      • Aasiaan
        vai mitä kirjoitti:

        että olet matksutellut tasan tarkkaan Turkissa ja Bulgariassa, joihin luusereilla on varaa matkustella.

        Kaukomatkoilla ei örvelöitä tapaa kuin korkeintaan Thaimaan matkoilla...

        Mutta niistä sinä et tiedä mitään.

        On totta, että kaukomatkoilla en minä myöskään ole koskaan törmännyt örveltäjiin. Ja matkustan aina kerran, pari vuodessa. Luulen, että pitkällä matkalla on muu mielessä ja kaljoittelut jätetään kotimaahan.


      • 15 X Thaimaa
        vai mitä kirjoitti:

        että olet matksutellut tasan tarkkaan Turkissa ja Bulgariassa, joihin luusereilla on varaa matkustella.

        Kaukomatkoilla ei örvelöitä tapaa kuin korkeintaan Thaimaan matkoilla...

        Mutta niistä sinä et tiedä mitään.

        Kaukomaillakin kyllä örvelöitä tapaa mutta usein vain suomi-baareissa.

        Esim. Thaimaan pattayalla Lassin baarissa ja Ile-baarissa. Siellä ne istuu ja vetää kaljaa aamusta iltaan ja päässä on se Karjala-lippis ja jalassa valkoiset tennis-sukat jotka on tungettu sandaaleihin.

        Eräskin herra kerran ei nähnyt Thaimaan-lomastaan muuta varmaan kuin Lassin baarin ja lentokentän.

        Joka päivä se siellä istui kun kävelin ohi baarista. Ei tullut edes mieleen että olisin poikennut.


    • minaitseasdasdasdf

      Koko Suomi juoppoja ym. hulluja täynnä. Älkää hävetkö toisten puolesta vaan kattokaa peiliin ja hävetkää itseänne ja koittakaa muuttaa tapojanne kaikki, niin ehkä aikojen saatossa tavat ja yleinen käytös muuttuisi hieman siedettävämmäksi sekä muita huomioonottavaksi koko.

      • minaitseasdasdasdf

        Viimeisen virkkeen viimeinen sana on jäänne lauseen alkuperäisestä muodosta, joka muuttuikin aivan toiseksi ajatuksen kulkiessa.


    • K&M

      "Jos mä nyt tiätsä, kun tota asiaa kysyt, jos mä ihan suoraan sulle sanon. Ni must sun on kyl parasta pysyä kotioloissa.. aika helvetin tiukasti. Niinku toi parasta ennen päivä on menny pikkusen ohi ja sit kun sä mietit sitä mielipuolta mikä siel kotona pyörii, niin sitä nyt on ihan turha raahata mihinkään. Jos sä haluut sen luumun tummenemaan niin sano et tulee käymään, ni mä hoidan sen ihan tos pihalla. Ja mikäli nyt jotain matkailuideoita on, niin tossa lähellä on bussipysäkki, teille riittää ihan toi paikallisbussi, ajelette sillä jonnekki tonne kaupungin nurkalle tuijottamaan vittu toisianne ja niit hirviöitä mitä te kutsutte lapsiks. "

      Khyyl, suomalaisille matkailuvinkkejä.

    • näin on

      Minusta on tosi hyvä, että tämän tapaisia sarjoja on muitakin. Ne kertoo myös ammattien nurjat puolet. Sarjassa nähdään, että ei se opppaiden työ ole pelkkää retkillä mukavien asiakkaiden opastamista. Vaan että asiakkaita on joka lähtöön ja tilanteita laidasta laitan. Tuleepahan ilmi sekin, että myös matkaoppaat tekee 3-vuorotyötä. Tätä ei varmaan moni tule aajtelleeksi.

      Tottakait on jonkinlaista käsikirjoitusta mietitty missä kuvataan ja milloin. Mutta ei voi ottaaa samoja kohtauksia yhä uudelleen ja uudelleen niin kuin elokuvissa. Ja onpahan kerrankin suomalainen formaatti. Samanlaista olisi vaikka matkatoimisto olisi joku muukin. Ei ole matkatoimiston vika jos osa asiakkaista on hankalia; jos kaikki asiakkaat olisi mukavia ja osaisi esim. käyttää alkoholia sivistyneesti, tekisi se myös oppaiden työstä mukavampaa.

    • Nitaaah

      Kuuleppa, ohjelma kestää niin vähän aikaa että ei sinne kaikkia ihanuuksia ja kamaluuksia saada nauhalle. Ja ketä "kiinnostaa" katsoa ihmisiä mitkä juovat viiniä ja puhuvat sivistyneesti ympäristöongelmista. Se nyt sattuu olemaan ikävä fakta että draama puhuttelee ihmisiä enemmän kuin uskaltavat myöntää. Se on sitten eri juttu mitä jokainen ihminen tahtoo uskoa. Itse olen matkustellut lämpimiin maihin yli 20 kertaa (tiedän, se on vähän) ja ei koskaan ole ollut ongelmia muiden matkustajien kanssa missään tilanteessa ja suomalaiset osanneet käyttäytyä. Eiköhän niitä urpoja löydy jokaisesta maasta muutama aina, niistä ei kannata pahemmin välittää... Ja turkissa suomalaisia arvostetaan enemmän kuin ruotsalaisia :) että ei kai meillä nyt niin huonosti mene?!?
      Minua enemmänkin huvittaa niiden muutaman ihmisen käytös, tietääpä ainakin miten itse ei käyttäydy kun lomalle lähtee. Jokainen aikuinen ihminen tietää käytöstavat ja itse valitsevat noudattaako niitä vai ei.

      Tässä tämä minun mielipide asiaan...

    • Rilla80

      Siinä se nyt nähdään. Sarja on hyvä opetus niin turisteille kuin Deturin henkilökunnalle. Etelänmatkoilla näkee paljon suomalaisia turisteja, jotka lipittävät ja kännäävät koko loman. Eivätkä varmaankaan muista matkasta humalan takia paljoakaan. Näkevätpä ainakin tämän ohjelman kautta, että millaistas siellä reissussa olikaan...On hyvä, että ohjelma kuvaa juuri aivan meitä tavallisia ihmisiä, kukapa nyt haluaisi katsoa "rikkaiden ihmisten" matkaa, jossa loikoillaan viiden tähden hotellissa ja nautitaan kynttiläillallista. Ohjelma kuvaa todellista arkea. Ison miinuksen annan osalle Deturin oppaista. Kannattaisi todella miettiä, onko sittenkään asiakaspalvelualtis? Liikaa näyttävät heidän negatiivisia kommenttejaan turisteistaan. Ja lopuksi, maisemat joita jaksoissa on näytetty, eivät ainakaan minua houkuta Alanyaan.

      • 11 v oppaana

        Rilla80

        Useimmissa palveluammateissa puhutaan asiakkaista heidän selän takana. Se on fakta - ei ole Deturin tai heidän oppaidensa vika jos ihminen haluaa purkaa tuntojaa toiselle. Väitäkö että kaikki ihmiset hyväksyvät aisakkaan heidän työstään antaman kritiikin keskustelematta siiitä kollegoidensa kanssa. Ensi kerran kun menet Rossoon syömään hauku ravintola alimpaan kastiin siitä syystä että ruokasi ei ollut tarpeeksi lämmintä ja ulkona sataa lunta. Tai kun ostat vaatteita ja palautat ne takaisin niin hauku myyjä kun vaate ei sopinutkaan vartalollesi.

        Luuletko että pooistuttuasi liikkeestä asiakaspalvelussa oelvat henkilöt eivät keskustelisi sinusta.

        Raja on siitä koska ja kuinka näytät omat tunteesi.


    • VOTKAAAA

      Älkää hävetkö. Engelsmannit on vielä enemmän turvottannet aivojaan pubeissa. Niillä ei ole mitään käytöstapoja. Ne alkaa jo lentokentällä sekoilunsa. Lisää viinaa, kyllä se siitä sitten.

      • Nooratäti

        Lomaillaan kaikki omalla tavallamme... jos joku haluaa viedä omat eväät mukanaan niin mitä sitten ? Thaimaassa ollessani aamiaisella oli viereisessä pöydässä Japanilaisia ja joka aamu he avasivat omat purkkinsa ja pussinsa ja söivät tarjotun aamiaisen lisäksi myös omia juttujaan. Eli kyllä niitä omia eväitä löytyy muiltakin. Suomalaisten en ole koskaan aamiaispöydässä nähnyt omia eväitään syövän.

        Olen käynyt lomareissulla n. 30 kertaa ja ainoat todellista häiriötä aiheuttaneet ovat olleet Norjalaisia.


    • Petuniapuu

      Kirkot ja museot kierretään................. kaukaa !

      -ihan sairaan hyvä ohjelma
      -eikö jokainen saa viettää lomaansa ihan niinkun itse haluaa ja syödä vaikka pieniä kiviä rannalla, jos niistä tykkää
      -itse ne ihmiset esiintyy omalla naamallaan, eikä ne edusta muuta kun itseensä lomallaan

      -hyvällä itsetunnolla varustetun ihmisen ei tarvitse ottaa mallia muista, eikä myöskään yrittää painaa toisia itsensä alapuolelle, siksi etteivät he halua pukeutua, syödä, kiertää kaikkia raunioita

      • helsingin marko

        amatöörien tekele koko homma, halpuus paistaa kaikessa läpi

        ei tällästä kyllä mediamaksulla rahoiteta ,kiitos

        Onnetonta


    • Sitro

      Kaiken muun ,kuten huonon kielitaidon ,pukeutumisen ja yleisen kokemattomuuden matkustaa voi ja pitääkin hyväksyä ja ymmärtää.Humalassa öykkäröinti on aivan anteeksiantamatonta ja epäkunnioitettavaa.

    • matkaagentti

      Ei hävetä ollenkaan suomalaisten sikaturistien käytös. Jos eivät osaa itse hävetä omaa käytöstään, eivätkä nää siinä mitään vikaa, niin omapa on asiansa. Jos jotain häpeän, niin omaa käytöstäni, jos siihen on tarvetta.
      Miksi häpeisin tuntemattomien ihmisten moukkamaisen käytöksen vuoksi ? Ei ole minun häpeäni.

    • omaava

      Aika monella reissulla olen kokenut häpeää suomalaisuudestani. Niitä matkoja on paljon takanapäin, ja ehkä edessäkin.
      Kun joku örveltäjä sotkee pahasti juttunsa, niin pyrin olemaan kaukana niistä ja en ollenkaan kovin suomalainen.
      Hyvä puoli on, että on tullut hyvä motivaatio aidosti hyvän kielitaidon hankkimiseen intonaatiot huomioiden.
      Tosi ikäviä ovat olleet ne kerrat kun olen joutunut pelastamaan tai auttamaan pahimpia örveltäjiä. Se näyttää menevän vielä niin, etteivät ne itse koe edes häpeää. Pääsääntöisesti he menetävät muistinsa ja sitten vielä kehua retostelevat "seikkailujaan". Sikailujahan ne ovat eivätkä seikkailuja. Italiassa jouduin kerran selvittämään poliisin kanssa yhden matkalaisen toilauksia. Se oli repinyt vaatteensa ja hukannut niistä osan. Oli kiertänyt jossain kielletyillä alueilla ja paikalliset hälyttivät poliisin avukseen.
      Eräs tapaus oli kun matkanjohtaja hukkasi lompakkonsa ja matkarahat baariin kännissä kuin käki. Onneksi sitten kun saatiin selville missä hän oli ollut, lompakko löytyi baarin omistajan huostasta. Osaavat italialaiset olla rehellisiäkin.
      Yksi sankari kusi housuihinsa lentokentällä.
      Eräs osaston päällikkö ei mennyt isäntien kutsumille juhlaillalliselle, siellä sitten paikka loisti tyhjyyttään. Miehelle oli tärkeämpää tutustua paikallisen pubin olueisiin.
      Eräs sammui juhlaillaiisella niin että kasvot menivat alkuruokana olevalle soppalutaselle.
      Siinä oli mutama esimerkki suomalaisista herrasmiehistä.

      Suomalaisten yritysten vientihenkilöstöllä on selvästi isompi työ saada kauppaa syntymään näiden örveltäjien ja suomalaisten huonon alkoholinkäyttömaineen takia.
      Ehkä lama olisi lievempi meille ilman niitä.

      Minusta noin käyttäytyvien ihmisten passi pitäisi evätä tai jotenkin hoitaa matkustamisen estäminen.

    • Naisasiamies

      Olen vuosien varrella reissannut maailmalla eri lomakohteissa kymmeniä kertoja ja Suomalaisten ei tarvitse hävetä yhtää toisiaan vaikka toisinaan tulee ylilyöntejä. Örveltäjät ovat vain promille kaikista turisteista. Joka kerta kun olen reissussa ollut niin meitä Suomalaisia on kehuttu reiluiksi, rehellisiksi ja kohtuu asiallisiksi. Tommoset örvellysohjelmat tehdään siksi että tuotantoyhtiöt saisivat rahaa. Ohjelma perustuu täysin bisnekseen. Tälläisillä ohjelmilla haetaan sensaatiota ja tehdään pienistä asioista suuria.

      • Turistiluotsi

        Noita örveltäjiä on lähes poikkeuksetta joka kansallisuudessa. Seuramatkojen pahimmat ovat ruotsalaiset ja saksalaiset, sitten englantilaiset jne.
        Suomalaiset ovat lähes poikkeuksetta arkoja ja pidättyväisiä, kännissä tosin maailman omistajia, mutta samaa lajia edustavat muunmaalaisetkin kännikalat. Suomalaiset tappelevat yleensä vain keskenään, kun muunmaalaiset eivät kansallisuuteen katso kun alkaa läimä käymään!
        Seuramatkoille hakeutuvat yleensä sellaiset ihmiset joiden kielitaito on puutteellinen, jolloin oppaat selvittävät tilanteita kielitaidottomalle. Ominpäin matkaavien osuus on lisääntynyt ainoastaan siksi, että nuoremmilla on parempi kielitaito.
        Kiitosta ansaitsevat Deturin oppaat, etenkin se tumma pullukka.
        Tuo esitetty on ihan totista arkipäivää, puuttuu vain Hankkijan lippalakki!
        Mainosten osuus saisi olla kyllä vähemmän kuin puolet ohjelma-ajasta!


      • hervottoman
        Turistiluotsi kirjoitti:

        Noita örveltäjiä on lähes poikkeuksetta joka kansallisuudessa. Seuramatkojen pahimmat ovat ruotsalaiset ja saksalaiset, sitten englantilaiset jne.
        Suomalaiset ovat lähes poikkeuksetta arkoja ja pidättyväisiä, kännissä tosin maailman omistajia, mutta samaa lajia edustavat muunmaalaisetkin kännikalat. Suomalaiset tappelevat yleensä vain keskenään, kun muunmaalaiset eivät kansallisuuteen katso kun alkaa läimä käymään!
        Seuramatkoille hakeutuvat yleensä sellaiset ihmiset joiden kielitaito on puutteellinen, jolloin oppaat selvittävät tilanteita kielitaidottomalle. Ominpäin matkaavien osuus on lisääntynyt ainoastaan siksi, että nuoremmilla on parempi kielitaito.
        Kiitosta ansaitsevat Deturin oppaat, etenkin se tumma pullukka.
        Tuo esitetty on ihan totista arkipäivää, puuttuu vain Hankkijan lippalakki!
        Mainosten osuus saisi olla kyllä vähemmän kuin puolet ohjelma-ajasta!

        hauska ohjelma! Sitä vain en ymmärrä miksi pitää toisten käytöstä hävetä. No, se kuuluu tämän kansan itseruoskimismentaliteettiin ja moni tässäkin ketjussa kokee olevansa aina parempi matkailija kuin mitä ohjelmassa näkee. Kuka se on kertomaan mikä on oikea tapa? Joku nauttii kotimaan maksamakkarasta niin paljon, että sitä pitää ottaa mukaan, mitä sitten? Joku toinen syö sitten vaikka käärmettä jos eksotiikkaa haluaa.

        Oppaat ovat mahtavia ja miksi pitäisi näyttää vain mielistelevää naamaa, jos siltä ei tunnu. En todellakaan usko, että kukaan nauttii jatkuvasti hymyn kera, kun näitä turisteja paimentaa. Kuitenkin he pitävät työstään ja ihmisistä, kun tälle alalle ovat hakeutuneet. Ohjelman nimihän on nimenomaan Matkaoppaat, vaikka turistitkin saavat osansa. Nostan hattua opppaille joka tapauksessa.


      • Eino2
        hervottoman kirjoitti:

        hauska ohjelma! Sitä vain en ymmärrä miksi pitää toisten käytöstä hävetä. No, se kuuluu tämän kansan itseruoskimismentaliteettiin ja moni tässäkin ketjussa kokee olevansa aina parempi matkailija kuin mitä ohjelmassa näkee. Kuka se on kertomaan mikä on oikea tapa? Joku nauttii kotimaan maksamakkarasta niin paljon, että sitä pitää ottaa mukaan, mitä sitten? Joku toinen syö sitten vaikka käärmettä jos eksotiikkaa haluaa.

        Oppaat ovat mahtavia ja miksi pitäisi näyttää vain mielistelevää naamaa, jos siltä ei tunnu. En todellakaan usko, että kukaan nauttii jatkuvasti hymyn kera, kun näitä turisteja paimentaa. Kuitenkin he pitävät työstään ja ihmisistä, kun tälle alalle ovat hakeutuneet. Ohjelman nimihän on nimenomaan Matkaoppaat, vaikka turistitkin saavat osansa. Nostan hattua opppaille joka tapauksessa.

        Miksi ohjelma on kuvattu vain Alanyasta?

        Itse olen joskus ollut kymppimatkojen matkalla Alanyassa. Varasin kahden viikon matkan ajoissa. Paikan päällä selvisi, että hotelli oli aivan joku muu, kuin keskustan hotelli. Se toinen hotelli toisella puolella kaupunkia ja 4km:n päästä keskustasta, siis ihan sivussa. Maksoin vielä normaalin hinnan.

        Jälkeenpäin, kun kattelee matkaoppaat ohjelmaa olisi pitänyt vaatia hotelli keskustasta. Oli kyllä lievä pettymys koko loma. Kyllä joskus on aihetta valittaa aiheesta.

        Alanya on tyypillinen rantalomakohde. Rantakaistale, jonne rakennettu hotelleja vieri viereen. Taitaa olla kaupunkikin. Ilman auringon paistetta Alanyassa on vähän tekemistä.

        Alanya erää turismista. Jotenkin tuli sellanen olo, että ovatko turkkilaiset aitoja vai ovat ystävällisiä vai turismin tuoman elinkeinon vuoksi?

        Manavgat joki oli kiva kokemus.


      • Elovena
        Eino2 kirjoitti:

        Miksi ohjelma on kuvattu vain Alanyasta?

        Itse olen joskus ollut kymppimatkojen matkalla Alanyassa. Varasin kahden viikon matkan ajoissa. Paikan päällä selvisi, että hotelli oli aivan joku muu, kuin keskustan hotelli. Se toinen hotelli toisella puolella kaupunkia ja 4km:n päästä keskustasta, siis ihan sivussa. Maksoin vielä normaalin hinnan.

        Jälkeenpäin, kun kattelee matkaoppaat ohjelmaa olisi pitänyt vaatia hotelli keskustasta. Oli kyllä lievä pettymys koko loma. Kyllä joskus on aihetta valittaa aiheesta.

        Alanya on tyypillinen rantalomakohde. Rantakaistale, jonne rakennettu hotelleja vieri viereen. Taitaa olla kaupunkikin. Ilman auringon paistetta Alanyassa on vähän tekemistä.

        Alanya erää turismista. Jotenkin tuli sellanen olo, että ovatko turkkilaiset aitoja vai ovat ystävällisiä vai turismin tuoman elinkeinon vuoksi?

        Manavgat joki oli kiva kokemus.

        Hei,

        Ei tarvitse tosiaan lähteä edes Turkkiin "häpeämään" tyhmiä, juntteja, sivistymättömiä suomalaisia, riittää, että tulee tälle sivulle katsomaan teidän "fiksujen" kommentteja. :)
        Pitäisikö teidän mennä peilin eteen ja katsella hieman tarkempaa, millainen pärstä sieltä näkyy,
        onko todellakaan varaa arvostella muita?
        Ainahan se tosin niin on ollut, että heikoimman itsetunnon omaavat ovat kovimpaan ääneen aina solvaamassa ja arvostelemassa muita...
        Onneksi joukossa näkyi olevan muutama oikeasti fiksu ja suvaitsevainen ihminen, edes hieman nostamassa tämän viestiketjun tasoa.


      • Äimä ja Käki
        hervottoman kirjoitti:

        hauska ohjelma! Sitä vain en ymmärrä miksi pitää toisten käytöstä hävetä. No, se kuuluu tämän kansan itseruoskimismentaliteettiin ja moni tässäkin ketjussa kokee olevansa aina parempi matkailija kuin mitä ohjelmassa näkee. Kuka se on kertomaan mikä on oikea tapa? Joku nauttii kotimaan maksamakkarasta niin paljon, että sitä pitää ottaa mukaan, mitä sitten? Joku toinen syö sitten vaikka käärmettä jos eksotiikkaa haluaa.

        Oppaat ovat mahtavia ja miksi pitäisi näyttää vain mielistelevää naamaa, jos siltä ei tunnu. En todellakaan usko, että kukaan nauttii jatkuvasti hymyn kera, kun näitä turisteja paimentaa. Kuitenkin he pitävät työstään ja ihmisistä, kun tälle alalle ovat hakeutuneet. Ohjelman nimihän on nimenomaan Matkaoppaat, vaikka turistitkin saavat osansa. Nostan hattua opppaille joka tapauksessa.

        elintarvikkeiden vienti maasta toiseen,onnistu ihan joka paikassa esim:Australiassa ollaan hyvin tarkkoja siitä.Ei sinne saa viedä mitään elintarvikkeita,ajatellaanpa kuinka paljon maailmassa riehuu erilaisia epidemioita.Miten joku maksamakkarakin säilyy hyvänä lämpöisessä matkalaukussa,itse en ainakaan söis,johan se ehtii pilaantua ennen perille pääsyä.Onhan toi rankkaa hommaa paimentaa turistilaumaa,siksi me olemmekin aina lähteneet omille teillemme.Mikä parasta pääset tekemään retket silloin kun itselle sopii ja usein myös paljon halvemalla.Vietimme erään joulun Malesiassa emme tavanneet matkaopasta kuin kentällä tullessa ja mennessä,muut matkalaiset kulkivat oppaan perässä laumana,meillä oli päiväksi auto kuskeineen,joka kierrätti meidät katsomassa monta nähtävyyttä samalla rahalla mitä näillä muilla maksoi yhden päivän retki perhoslaaksoon.Jotenkin tän pariskunnan ostosreissu,tai ns.ilmaislahjojen haku reissu tuntu kyllä tosi nololta katsoa.Näitä sinisiä kivisilmiähän on siellä joka torikoju väärällään,en nyt olis viitsinyt vaivautua sitä lähteä hakemaan,tai jotain (pienen pientä"timanttia")Sitten vääntelehditään siinä vaivautuneen näköisenä,että pitääks täältä nyt ostaakin jotain.Jotenkin surkuhupaisaa jos tää pari nyt kumminkin oli jotain ravintoloitsijoita,niin luulis ettei tarvitse lähteä jotain rihkamaa ja jotain ylijäämä nahka laukkuja hakemaan??Sille Veikolle nostan kyllä hattua,normaalisti 79-vuotias vanhus makaa vaipoissa sairaalassa,mutta Veikko senkun bilettää baarissa.Hyvä VEIKKO!


      • Ex-Rehber
        Eino2 kirjoitti:

        Miksi ohjelma on kuvattu vain Alanyasta?

        Itse olen joskus ollut kymppimatkojen matkalla Alanyassa. Varasin kahden viikon matkan ajoissa. Paikan päällä selvisi, että hotelli oli aivan joku muu, kuin keskustan hotelli. Se toinen hotelli toisella puolella kaupunkia ja 4km:n päästä keskustasta, siis ihan sivussa. Maksoin vielä normaalin hinnan.

        Jälkeenpäin, kun kattelee matkaoppaat ohjelmaa olisi pitänyt vaatia hotelli keskustasta. Oli kyllä lievä pettymys koko loma. Kyllä joskus on aihetta valittaa aiheesta.

        Alanya on tyypillinen rantalomakohde. Rantakaistale, jonne rakennettu hotelleja vieri viereen. Taitaa olla kaupunkikin. Ilman auringon paistetta Alanyassa on vähän tekemistä.

        Alanya erää turismista. Jotenkin tuli sellanen olo, että ovatko turkkilaiset aitoja vai ovat ystävällisiä vai turismin tuoman elinkeinon vuoksi?

        Manavgat joki oli kiva kokemus.

        Kymppi-Matkat viis veisasi siitä, oliko hotelli oikea. Oppaat olisi halunneet tehdä työnsä kunnolla, mutta yhtiö ei ihan pienistä eikä isoimmistakaan virheistä mitään hyvitellyt.
        Ihan turha olisi ollut kysellä mitään Hamam-lippuja Kympeiltä.
        Tiedän tämän, koska olen ollut Kympeillä töissä. Oppaan työ ei sinänsä eroa paidan värin mukaan mitenkään, mutta jos yhtiöllä on jokin linja niin eipä siinä opasa omaan piikkiinsä sitten siirrä ketään hotellista toiseen.
        Sori, kun oli tuollainen kokemus sulla. Oli niitä muillakin.


    • Silmänsä avannut.

      Kyseinen lomakohde on kyllä juuri sellainen, missä suurin osa turisteista ovat enemmän tai vähemmän sekaisin. En tiedä on tämän jutun tarkoitus olla vastaisku näille maahanmuuttokeskusteluille, mutta kuitenkin sanon vielä, että sikailipa Suomalainen tai ei, niin itse hän loppupeleissä viulunsa maksaa ja näissä turistilomakohteissa kyllä annetaan hyvät puitteet turistien sikailuille.
      Sama kuin etelänaapurissamme Tallinnassa: eivät he kyllä elettäkään tee sen eteen, että saisivat hieman Suomalaisia viinaturisteja kuriin, päinvastoin. Viinaa myymällä myydään rahankiilto silmissä.

      • minä vaan

        Ulkomaalaisia ei mikään muu ihmetytä niin paljon kuin Suomalainen, joka haukkuu toisia Suomalaisia. Nämä ns. paremmat ja sivistyneet Suomalaiset onnistuvat myös itse antamaan itsestään todella masentuneen kuvan, koska vaan haukkuvat omaa maataan.

        Muistan kun kaverini sai noottia siitä, ettei hänellä ollut mitään positiivista kerrottavaa Suomesta, vaikka tämä ulkomaalainen piti itse Suomalaisista ja.


      • Eino2.
        minä vaan kirjoitti:

        Ulkomaalaisia ei mikään muu ihmetytä niin paljon kuin Suomalainen, joka haukkuu toisia Suomalaisia. Nämä ns. paremmat ja sivistyneet Suomalaiset onnistuvat myös itse antamaan itsestään todella masentuneen kuvan, koska vaan haukkuvat omaa maataan.

        Muistan kun kaverini sai noottia siitä, ettei hänellä ollut mitään positiivista kerrottavaa Suomesta, vaikka tämä ulkomaalainen piti itse Suomalaisista ja.

        Saahan lomalla pitää hauskaa ja ottaa alkomaholiakin. Niin tekevät kaiken kansalaiset.

        Muistan tapauksen Alanyasta. Siellä oli iso poikaporukka jyväskylästä. Yksin baarin pitäjä kuskaili näitä suomalaisia hänen baariinsa. Tutustuin näihin jyväskyläismiehiin siellä ja he pyysivät minua mukaan oluelle. Baarin pitäjä haki heidät hotellilta ja myös minä menin heidän seurassaan baariin oluelle. Baarissa oli iso pöytä. Ravintolan omistaja ja hänen poika oli baarissa. Tilattiin oluet. Minulle riitti vain yksi olut. Sen jälkeen en ottanut enää olutta. Baarin pitäjä osoitti minua siihen malliin, että minulle ei ole enää tilaaa jyväskyläläismiesten seurassa pöydän ääressä. Olin epäsuosittu asiakas, kun en ryypännyt ja tuonut rahaa heidän ravintolaansa.

        Tämä tapaus on tosi. Money speaks..

        Muistan toisen tarinan..


        -Siellä oli siihen aikaan nuoria turkkilaisia miehiä. Vanhemmat naiset viettivät nuoremman miehen kanssa aikaa, kun tämä vanhempi tarjosi ruokia ja juomia.


      • Caribean
        Eino2. kirjoitti:

        Saahan lomalla pitää hauskaa ja ottaa alkomaholiakin. Niin tekevät kaiken kansalaiset.

        Muistan tapauksen Alanyasta. Siellä oli iso poikaporukka jyväskylästä. Yksin baarin pitäjä kuskaili näitä suomalaisia hänen baariinsa. Tutustuin näihin jyväskyläismiehiin siellä ja he pyysivät minua mukaan oluelle. Baarin pitäjä haki heidät hotellilta ja myös minä menin heidän seurassaan baariin oluelle. Baarissa oli iso pöytä. Ravintolan omistaja ja hänen poika oli baarissa. Tilattiin oluet. Minulle riitti vain yksi olut. Sen jälkeen en ottanut enää olutta. Baarin pitäjä osoitti minua siihen malliin, että minulle ei ole enää tilaaa jyväskyläläismiesten seurassa pöydän ääressä. Olin epäsuosittu asiakas, kun en ryypännyt ja tuonut rahaa heidän ravintolaansa.

        Tämä tapaus on tosi. Money speaks..

        Muistan toisen tarinan..


        -Siellä oli siihen aikaan nuoria turkkilaisia miehiä. Vanhemmat naiset viettivät nuoremman miehen kanssa aikaa, kun tämä vanhempi tarjosi ruokia ja juomia.

        Eipä kukaan täyspäinen edes lähde johonkin typerään Turkkiin lomalle vaikka pääsisi ilmaiseksi.


      • matkalainen maan
        Caribean kirjoitti:

        Eipä kukaan täyspäinen edes lähde johonkin typerään Turkkiin lomalle vaikka pääsisi ilmaiseksi.

        voi helvetin jästipäät.Olen käynyt vaikka missä,eikä ikinä ole ollut hankaluuksia.Harvoin olen edes nähnyt suomalaisia juoppoja.Pakkoko on mennä sinne missä on kaikki muut juntit.Lomakohteessa voi mennä omia menojaan eikä jäädä katteleen


      • iskender tuplana
        Caribean kirjoitti:

        Eipä kukaan täyspäinen edes lähde johonkin typerään Turkkiin lomalle vaikka pääsisi ilmaiseksi.

        samoilla linjoilla caribeanin kanssa.kuka vitun penaali haluu mennä noitten kebapin pyörittäjien kusetettavaksi,ne myy kaikkee paskaa ja vikittelee läskejä suomineitoja.jeba jee


      • juuppelis
        iskender tuplana kirjoitti:

        samoilla linjoilla caribeanin kanssa.kuka vitun penaali haluu mennä noitten kebapin pyörittäjien kusetettavaksi,ne myy kaikkee paskaa ja vikittelee läskejä suomineitoja.jeba jee

        Hehheh...Kyllä suomalaiset ainakin osaa netin palstoilla olla olevinaan niin viisaita ja heti tappelu pystyssä :) Ne joille matkailu on mieluisaa eivät ruinaa ja valita joka ikisestä pikkuseikasta... Pysytelkää siis ihmeessä kotona ja katselkaa vaan netin ruutua, haaveilkaa vaikka kotikulman urpo turpo karaoke baarista ;)


      • valittelijoille
        juuppelis kirjoitti:

        Hehheh...Kyllä suomalaiset ainakin osaa netin palstoilla olla olevinaan niin viisaita ja heti tappelu pystyssä :) Ne joille matkailu on mieluisaa eivät ruinaa ja valita joka ikisestä pikkuseikasta... Pysytelkää siis ihmeessä kotona ja katselkaa vaan netin ruutua, haaveilkaa vaikka kotikulman urpo turpo karaoke baarista ;)

        että pysykää kotona, niin ei sitä eikä tätä vääryyttä tapahdu. Matkaillessa kaikki on mahdollista, voi olla likainen suihkuverho, voi saada erilaista ruokaa kuin kotona, lentsikka voi olla myöhässä, opas saattaa kirota, lahjalaukusta voi irrota ruusuke, just name it.

        Huumorilla ja tervellä suhteellisuudentajulla lomakin tuntuu lomalta. Joidenkin kohdalla vaan valittaminen tuntuu pääasialta ja kotona kerrotaan kaikki mahdolliset epäkohdat "asiantuntevaan" sävyyn. Loma kuulostaa joltain extremekärsimykseltä. Sitä on kiva kuunnella sitten, vali vali....


      • Eino2
        valittelijoille kirjoitti:

        että pysykää kotona, niin ei sitä eikä tätä vääryyttä tapahdu. Matkaillessa kaikki on mahdollista, voi olla likainen suihkuverho, voi saada erilaista ruokaa kuin kotona, lentsikka voi olla myöhässä, opas saattaa kirota, lahjalaukusta voi irrota ruusuke, just name it.

        Huumorilla ja tervellä suhteellisuudentajulla lomakin tuntuu lomalta. Joidenkin kohdalla vaan valittaminen tuntuu pääasialta ja kotona kerrotaan kaikki mahdolliset epäkohdat "asiantuntevaan" sävyyn. Loma kuulostaa joltain extremekärsimykseltä. Sitä on kiva kuunnella sitten, vali vali....

        Osa syy siihen turistien humalahakuisuuteen on bisnes. Oli sitten turisti mistä päin maailmaa tahansa. Baarien omistajat on jopa valmiita kuskaamaan asiakkaita heidän baareihinsa. Mitä enemmän turisti juo olutta sitä enemmän baarinpitäjä rikastuu.

        ja vielä...

        Tarjoilija voi sanoa, että on liian humalassa tai jotain.., mutta tekeekö ne niin vai myy lisää olutta?


      • juhatorvinen
        valittelijoille kirjoitti:

        että pysykää kotona, niin ei sitä eikä tätä vääryyttä tapahdu. Matkaillessa kaikki on mahdollista, voi olla likainen suihkuverho, voi saada erilaista ruokaa kuin kotona, lentsikka voi olla myöhässä, opas saattaa kirota, lahjalaukusta voi irrota ruusuke, just name it.

        Huumorilla ja tervellä suhteellisuudentajulla lomakin tuntuu lomalta. Joidenkin kohdalla vaan valittaminen tuntuu pääasialta ja kotona kerrotaan kaikki mahdolliset epäkohdat "asiantuntevaan" sävyyn. Loma kuulostaa joltain extremekärsimykseltä. Sitä on kiva kuunnella sitten, vali vali....

        Jos valittamisen aihetta löytyy, niin sitten pitää valittaa ja kertoa totuus miten matka meni. Tuossa sen taas näkee Suomalaisten huonon puolen, että pitäisi vaan yrittää väkipakolla nauraa ja hyväksyä kaikki paska kohtelu ulkomailla jne. Lentokoneet ja aikataulut voivat olla myöhässä ja sitä rataa, mutta kyllä minun sinisilmäsyys loppuu siihen kun matkakohteen paikalliset nauravat vain siinä toivossa, että saisivat rahaa revittyä hyväuskosilta turisteilta.


      • Uskomatonta todellak
        Eino2 kirjoitti:

        Osa syy siihen turistien humalahakuisuuteen on bisnes. Oli sitten turisti mistä päin maailmaa tahansa. Baarien omistajat on jopa valmiita kuskaamaan asiakkaita heidän baareihinsa. Mitä enemmän turisti juo olutta sitä enemmän baarinpitäjä rikastuu.

        ja vielä...

        Tarjoilija voi sanoa, että on liian humalassa tai jotain.., mutta tekeekö ne niin vai myy lisää olutta?

        Eikö Eino-parka osaa itse päättää, paljonko juo?

        Baarien syykö se juominen on?


    • Minttu8

      Kävin muutama vuosi sitten ensimmäistä kertaa Turkissa ja Alanyassa. Toista kertaa en maahan mene. Eniten harmitti päällekäyvät, agressiiviset ja tuputtavat kauppiaat. Yksikin löi jollain päähän kun en ostanut mitään! Pidän shoppailusta on en todellakaan nauti tälläisestä kaupanteosta. Kanarialla saa sentään rauhassa katsella.

    • mitä miksi missä

      Onko tuollainen "örveltäminen" nyt jotain uutta?
      Vuosia sitten meikäläiset keihäsmatkailijat riehuivat ja riekkuivat ympäri espanjaa.
      Tuollaistahan meininkiä näkee päivittäin myös täällä ihanassa kotimaassamme.
      Kuka viisas taas keksinyt, että mennäänpä joukolla oikein kuvaamaan turkkiin asti kyseistä meininkiä.
      Tässäkin ohjelmassa totta toinen puoli, koska myös suurin osa turisteista ei käyttäydy kuin sekopäät.
      tuo käytös ei siis ole uutta, mutta uutta on se, että oppaat naureskelevat,puhuvat paskaa ja vääntelevät jo muutenkin ei niin kaunista naamaansa kameroiden edessä.
      Missä tämänkaltaiset tyypit ovat saaneet koulutuksensa?
      Tämä ohjelma ei ainakaan luo positiivista mielikuvaa deturin alanyan oppaista.
      Muista maan ja maassa toimivista oppaista en voi mennä sanomaan pahaa sanaa, koska en tiedä.

      • kultainenkäytös?

        Minusta taas on oikein hyvä, että oppaiden "aitoja reaktioita" näytetään. Itsekin asiakaspalvelijana voin sanoa syyllistyväni samaan. Aloilla, joilla asiakas on aina oikeassa, ohjelmassa nähty "naaman vääntely" on ihan arkipäivää, kun saa kuunnella ja "ymmärtää" asiakkaiden antamaa (useimmiten aiheetonta kritiikkiä tai valitusta) palautetta tai kuunnella räyhäämistä ilman suunvuoroa, kuten opas ohjelmassa teki. Että ihan elämäähän tuo vaan on. Jonnekin se ärsytys on purettava ja sitä ei voi asiakkaan edessä tehdä mutta jossakin se tehdään, eikä se ole ammattitaidottomuutta; turhasta räksyttävät asiakkaat sen sijaan voisivat mennä itseensä...


    • hmmm...

      Aivan huono esimerkki suomalaisista!!!! Erittäin huono ohjelma, ei ole mitään järkeä.

    • Pohojalaane

      Sieltähän ne känniövertäjät tuloo. Helesingin lähiööistä, eivät mistään perähikiööltä!
      Pohojalaaset osaa käyttäytyä, vaikka valtaosin ovakki kepulaasia ja petkuttajia lupauksisnansa.
      Toista son noire Halamehen - Soinin peräs haarukoottijoiren. Ne seuraa paksujen poikien esimerkkiä, varsinki halamesnyrkkeelyä ja muita mömmöuutisia.

      • luomumiez

        no kyllä taatusti hävettää.


      • Mutlu
        luomumiez kirjoitti:

        no kyllä taatusti hävettää.

        Olen ollut Turkissa Aurinkomatkojen, Deturin ja Finnmatkojen reissuilla Alanyassa ja Icmelerissä, ei meijän reissuilla ole ollut mitään örveltäjiä, ainakaan haitaksi asti, ainahan pikku örveltäjiä mahtuu joukkoon. Kukapa tuota Matkaoppaat ohjelmaa katsoisi jos suomipoika vain hienosti söisi lehtipihviä ja maistelisi hieman punaviiniä.. Ottakaahan huumorilla tämäki ohjelma, hyvät ihmiset!
        PS: Perkele, sehän pahin örveltäjä oli ruotsalainen!!


    • evvk..

      että lähes kaikki käyttäytyy vieraassa maassa kuin omassaan, samoin turkkilaiset suomessakin. He katsovat oikeudekseen raiskata kun nainen pukeutuu kuin "lutka" joten työnnä toi sun tekopyhä marinas sinne minne aurinko ei paista!

    • tsyynää holees

      entäs turkkilaisesten käyttäytyminen suomessa, onko he omassa maassa vai vieraassa maassa?

      http://teemulahtinen.blogit.uusisuomi.fi/2008/09/30/70-espoon-raiskauksista-maahanmuuttajien-tekemia/

      "..Poliisin raiskaustilastoista nousee esille muutama kansallisuus: Irak, Iran, Turkki, Somalia, Afganistan, Uzbekistan, Pakistan ja Nigeria.."

      "..Vuonna 2007 ulkomaalaistaustaiset, joita on koko väestöstä alle neljä prosenttia, olivat epäiltynä joka viidennestä Suomessa tapahtuneesta raiskauksesta. Espoossa ulkomaalaisten tekemien raiskausten osuus oli lähes 70 prosenttia.."

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Raiskaus

      • Ketä tälläinen ohjelma kiinnostaa?
        Mitä vaan voi nykyisin sanoa tv-ohjelmaksi!
        Onko noi turistit kuvannu tän? Lomavideoltahan tää näyttää.
        Maksettu mainos matkanjärjestäjälle.


      • make tre
        kirjoitti:

        Ketä tälläinen ohjelma kiinnostaa?
        Mitä vaan voi nykyisin sanoa tv-ohjelmaksi!
        Onko noi turistit kuvannu tän? Lomavideoltahan tää näyttää.
        Maksettu mainos matkanjärjestäjälle.

        ei ole pakko katsoa.vaihda kanavaa.


    • Matt123

      Joku kirjoitti että tämä keskustelu on samaa tasoa kun itse ohjelmakin ja osui naulan kantaan! :D

      Jengi tuntuu luulevan että Suomella on nyt joku siirtokunta Turkissa kun näytetään vaan junttien busseja, ravintolaa ja hotellia.. :D

      Jos menet tuolle alueelle niin suosittelen reittilentoja sekä majoitusta täältä http://www.goldcity.com.tr/default.aspx?Sid=56

      Eipä tarvitse juntteja katsella eikä kuunnella.

      • Bloha Turkiye

        En ole muslimienrakastaja.

        Pidän maista joissa naiset ovat seksuaalisesti vapaita.

        Mutta te homot voitte jatkaa Turkkinne mainostamista aivan vapaasti...


      • Olen itse fiksumpaa
        Bloha Turkiye kirjoitti:

        En ole muslimienrakastaja.

        Pidän maista joissa naiset ovat seksuaalisesti vapaita.

        Mutta te homot voitte jatkaa Turkkinne mainostamista aivan vapaasti...

        Tervemenoa kaikki Suomen puupäät Turkkiin. Ohjelma antaa oivan kuvan millaista siellä on.
        Fiksumpi väestönosa välttää tämmöisiä paikkoja.


    • Santeri777

      Vain ja ainoastaan älystään vajaat menevät noille valmismatkoille/ryhmämatkoille, älyllisesti vajaita ihmisiä jotka eivät kykene olemaan/elämään vieraassa kulttuurissa ja näille älystään vajaille wanna be-matkailijoille järjestetään näitä "lammasmatkoja".

      Kerätkää rohkeutenne ja skarpatkaa, menkää sopivaan maahan seikkailumielellä ja todella tutustumaan paikalliseen maahan elämällä paikallisten ihmisten seurassa poissa turistirysistä.

      • AimoSurakka

        Seuramatkan perusajatus on olla helppo tapa päästä reissuun niin, että perillä on opaspalvelua niille, jotka sitä tarvitsee. Ei siinä ole mitään sen kummempaa.

        Esimerkiksi parin lapsen kanssa on miljoona kertaa kätevämpää lentää charterilla kuin vaikkapa kiertää parin muun maan kentän kautta reitillä saati sitten halpalennoilla, jotka ei ikinä liiku ihmisten aikaan.

        Vielä ennen halpalentoyhtiöiden tuloa markkinoille seuramatka oli se edullisin tapa päästä moneen paikkaan, vaikkei olisi edes käyttänyt majoitusta siitä paketista lainkaan. Ei siinä niin kauan ole, kun vaikkapa Lontooseen pääsi viime hetken reissuilla edullisimmin just pakettimatkalla.

        On ihan joutavaa näsäviisastelua jeesustella täällä sillä, että on jotenkin parempaa matkailua mennä muulla tavoin kuin seuramatkan kyydissä lomalle.

        Mitä tuohon sarjaan tulee, niin toivon että siinä tuodaan jossain vaiheessa esille, millaiset retket historiaan Alanyassa on tarjolla. Ne on nimittäin aika hyvät.

        Itse alalla työskennelleenä sarjasta voi tähän mennessä todeta, että tuollaistahan se on. Jos Suomessa laitetaan muutaman sadan tai tuhannenkin ihmisen otos, niin aika monenlaista tapausta sieltä löytyy. On niitä örveltäjiäkin.

        Mutta ei tuossa mitään varsinaista käsistä ole tarvinnut tehdä, tietysti draaman kannalta pitää olla jotain, joka kiinnostaa ettei kanava vaihdu. Esimerkiksi se kampaajalla istuskelu oli kuvattu niin pitkästi, että itse toivoin jo kesken ohjelman, että näyttäkää jotain muuta..


      • omat toimet
        AimoSurakka kirjoitti:

        Seuramatkan perusajatus on olla helppo tapa päästä reissuun niin, että perillä on opaspalvelua niille, jotka sitä tarvitsee. Ei siinä ole mitään sen kummempaa.

        Esimerkiksi parin lapsen kanssa on miljoona kertaa kätevämpää lentää charterilla kuin vaikkapa kiertää parin muun maan kentän kautta reitillä saati sitten halpalennoilla, jotka ei ikinä liiku ihmisten aikaan.

        Vielä ennen halpalentoyhtiöiden tuloa markkinoille seuramatka oli se edullisin tapa päästä moneen paikkaan, vaikkei olisi edes käyttänyt majoitusta siitä paketista lainkaan. Ei siinä niin kauan ole, kun vaikkapa Lontooseen pääsi viime hetken reissuilla edullisimmin just pakettimatkalla.

        On ihan joutavaa näsäviisastelua jeesustella täällä sillä, että on jotenkin parempaa matkailua mennä muulla tavoin kuin seuramatkan kyydissä lomalle.

        Mitä tuohon sarjaan tulee, niin toivon että siinä tuodaan jossain vaiheessa esille, millaiset retket historiaan Alanyassa on tarjolla. Ne on nimittäin aika hyvät.

        Itse alalla työskennelleenä sarjasta voi tähän mennessä todeta, että tuollaistahan se on. Jos Suomessa laitetaan muutaman sadan tai tuhannenkin ihmisen otos, niin aika monenlaista tapausta sieltä löytyy. On niitä örveltäjiäkin.

        Mutta ei tuossa mitään varsinaista käsistä ole tarvinnut tehdä, tietysti draaman kannalta pitää olla jotain, joka kiinnostaa ettei kanava vaihdu. Esimerkiksi se kampaajalla istuskelu oli kuvattu niin pitkästi, että itse toivoin jo kesken ohjelman, että näyttäkää jotain muuta..

        Perheellisenä kahden lapsen isänä matkaa varatessani tärkeintä on,että asiat on valmiina;majoitus,kuljetukset ym..Ei kahden pikkulapsen kanssa reissata omatoimisesti ja asenteella "kyllä luoja omistaan huolen pitää".Siksi valmismatka.Ennen kyllä tuli reissattua omatoimisestikin ympäri eurooppaa ja lähi-itääkin,osin työnkin puolesta.Joten valmismatkailijoille vittuilijat ottakaa vaan lisää pizzaa ja colaa ja menkää oikeasti joskus edes ulos siitä koneenne äärestä.


    • miksi ei

      Tuli mieleen tuossa katsellessani Matkaoppaat-jaksoa "maksamakkara ja juusto" - pariskunnasta, voisiko osa turisteista olla sarjassa näyttelijöinä, jotta saadaan mukaan oikein kunnon äärimmäisyyksiä ?

      Sarja on kuitenkin vähintään osaksi käsikirjoitettu, joten miksei mukaan soppaan heitettäisi pari oikein kunnon henkilöhamoa keskustelun ja katsojalukujen ylläpitämiseksi. Mitä mieltä olette ?

      Ns. "juntteihin" olen törmännyt kaikissa kansallisuuksissa. Esimerkiksi, eivät suomalaiset ole suinkaan (onneksi) ainoita, ketkä viettävät 3 tuntia hotellin aamiaisbuffetissa. Myös saksalaiset ja venäläiset istuvat siellä maanmiehiemme kanssa ja kiikuttavat sapuskaa taskuissa vielä hotellihuoneeseen saakka - kun se nyt kuuluu hintaan.

      Matkaoppaat -sarja on ihan hauskaa viihdettä! Siinä pääsee hyvin nauramaan niille harvoille ja hauskoille stereotypisille hahmoille Karjala-paidoissaan, joita aina välillä omillakin reissuillaan bongailee :)

      • Ex-opas

        Entisenä oppaana voin vaan todeta, että ei tuollaista tarvitse käsikirjoittaa. Tuo on ihan tavallista arkea, ja jokaisella matkaajalla on oma tyylinsä. Osa tuo ruokaa mukanaan, se heille suotakoon jos loma tuntuu sillä tavalla lomalta.


      • "miksi ei"
        Ex-opas kirjoitti:

        Entisenä oppaana voin vaan todeta, että ei tuollaista tarvitse käsikirjoittaa. Tuo on ihan tavallista arkea, ja jokaisella matkaajalla on oma tyylinsä. Osa tuo ruokaa mukanaan, se heille suotakoon jos loma tuntuu sillä tavalla lomalta.

        Täytyy uskoa alan ihmistä.
        Meitä on tosiaan moneen junaan, mutta niin, sehän vaan tekee elämästä rikkaampaa!

        Ja hatunnosto matkaoppaille jaksamisesta.


    • Alanyali

      Olen lievästi sanottuna järkyttynyt näistä yleisökirjoituksista, joita Matkaoppaat on herättänyt. Tulee väkisinkin mieleen, että katsojat ovat nyt nähneet oman peilikuvansa, ja säikähtäneet sitä.

      a.) ei kai kenellekään hyvän itsetunnon omaavalle voi oikeasti herätä noin agressiivisia tunteita toisten ihmisten lomanviettotavoista, ELLEI se ei osu liian lähelle omaa = hävettää. Minusta oli lähinnä hupaisaa katsella supisuomalaisia, pikkaisen pelokkaita, pikkaisen ujoja turisteja Turkissa.

      b.) ei kai kukaan oikeasti voi muodostaa mielipidettä TURKISTA tämän ohjelman perusteella. Kai Suomessa sentään sen verran opetetaan historiaa ja maantiedettä, että jokaisella on tiedossa maan piiiitkä, monivivahteinen historia ja monikerroksinen kulttuuri, ja se tekee siitä väkisinkin mielenkiintoisen. Tämä ohjelmahan näyttää vain sen, johon SUOMALAISELLA turistilla on tilaus: karaokebaarin, nahkakaupan ja hotellihuoneen - ja kaikki nämä voisivat olla ihan missä matkakohteessa tahansa. Aitoa Alanyaa näkyy vain maisemakuvissa, ja jos jollakin on valittamista niiden suhteen, kyseessä on täysin sokea ihminen.

      c.) ei kai kukaan oikeasti ole sitä mieltä, että oppaat ovat hirveitä. Hei c'moon! He ovat kauniita, reippaita, oikein hyvin asiakkaan kanssa toimeentulevia, mutta siltikin vain ihmisiä. Niin kuin tekin kirjoittelijat siellä.

      Nyt se kateus romukoppaan ja hyvällä mielellä katsomaan hauskaa ohjelmaa!

      • makenteppo

        ohjelma kuin seiska-teevee


    • Miksi ihmeessä ihmiset ylipäätään menevät ulkomaille, jos sinne tuodaan kotimaan ruoat mukanaan ja mennään tekemään sitä samaa, mitä Suomessakin ympäri vuoden tehdään eli juodaan bisseä ja lauletaan karaokea? Samalla menestyksellä voi tehdä ja syödä samaa Suomessa ympäri vuoden, mutta rahaa säästyy. Olen ymmärtänyt ulkomailla käynnin tarkoitukseksi uuden kulttuurin kokemisen omine tapoineen ja ruokineen.

      Ihan oikein joku täällä jo totesi, ettei niitä "normaaleja" asiakkaita kukaan katso, vaan ne supisuomalaiset Veikot ja räyhäävät akat keskustelua herättävät ja mielenkiinnon pitävät yllä. Minuakin osittain ärsyttävät nuo räyhärit, mutta silti olen ohjelmaan ihan koukussa, sillä Alanya on yksi lempikohteista.

      • rty67

        ohjelma! Mukava nähdä että Ruattalaisekkin örveltää.

        Mutta toi opastoiminta taitaa olla "filmattua" ei kai oppailla ole aikaa etsiä jotakin känniläistä hurria
        joka on ollut pois hotellista monta tuntia soitellaan läpi sairaalat?
        Tai käydään kuuntelemassa tädin huolia jolla on ikävää matkaseuraa?

        Mitä ite oon reissannu ei oppaita pahemmin näy kun tullessa kentällä ja lähtiessä kentällä.
        viimeks Finnmatkoilla Gran Canarialla cd pyöri bussissa joka antoi ohjeita , perillä hotellilla
        ei opasta jollet osannut Espanjaa,englantia tai saksaa jolla jaettiin huoneet sitten kun siivoojat
        oli tuoneet avaimet.
        Ei kukaan tullut näyttään mistä huoneet jaetaan jne...
        Eli tuntuu uskomattomalta kun tuollla deturilla paapotaan suunnilleen sänkyyn porukat???


      • Hauska bussi
        rty67 kirjoitti:

        ohjelma! Mukava nähdä että Ruattalaisekkin örveltää.

        Mutta toi opastoiminta taitaa olla "filmattua" ei kai oppailla ole aikaa etsiä jotakin känniläistä hurria
        joka on ollut pois hotellista monta tuntia soitellaan läpi sairaalat?
        Tai käydään kuuntelemassa tädin huolia jolla on ikävää matkaseuraa?

        Mitä ite oon reissannu ei oppaita pahemmin näy kun tullessa kentällä ja lähtiessä kentällä.
        viimeks Finnmatkoilla Gran Canarialla cd pyöri bussissa joka antoi ohjeita , perillä hotellilla
        ei opasta jollet osannut Espanjaa,englantia tai saksaa jolla jaettiin huoneet sitten kun siivoojat
        oli tuoneet avaimet.
        Ei kukaan tullut näyttään mistä huoneet jaetaan jne...
        Eli tuntuu uskomattomalta kun tuollla deturilla paapotaan suunnilleen sänkyyn porukat???

        "Cd pyöri bussissa joka antoi ohjeita". Tosi fiksu bussi ;)

        Mitä tulee matkaoppaat sarjaan, minusta se on ihan viihdyttävää katsottavaa, vaikken lukuisia valmismatkoja tehneenä ole koskaan törmännyt tuollaisiin oppaisiin enkä matkalaisiin.

        Eilisessä jaksossa oli kyllä tosi ihana pariskunta, se joka vietti sitä 47v hääpäiväänsä.
        Vaikuttivat onnellisilta, ja mies järjesti vaimolleen todella ihastuttavan yllätyksen.
        Suomalainen mieskö juntti???


      • viime keväänä
        Hauska bussi kirjoitti:

        "Cd pyöri bussissa joka antoi ohjeita". Tosi fiksu bussi ;)

        Mitä tulee matkaoppaat sarjaan, minusta se on ihan viihdyttävää katsottavaa, vaikken lukuisia valmismatkoja tehneenä ole koskaan törmännyt tuollaisiin oppaisiin enkä matkalaisiin.

        Eilisessä jaksossa oli kyllä tosi ihana pariskunta, se joka vietti sitä 47v hääpäiväänsä.
        Vaikuttivat onnellisilta, ja mies järjesti vaimolleen todella ihastuttavan yllätyksen.
        Suomalainen mieskö juntti???

        Oltiin viime keväänä Deturin matkalla emmekä tarvinneet itse tavallista kuljetusta enempää opaspalveluja mutta kyllä Deturin opas vaan istui samaisessa hotellissa mummojen kanssa tuntikausia joka päivä:D Eli tarvitseville todellakin Deturilla ainakin näytti olevan opas valmiina palvelukseen. Sehän on ihan matkalaisesta itsestään kiinni.


    • keebabbi

      Hyi helvetti. Suomalaiset huonosti pukeutuneet sotanorsumme maailmalla. Ämmät on kuin itiksen kirpparilta repäistyjä. Asioiden hoitaminenkin on samaa tasoa. Hyyva soumi.
      Kaikkea paskaa telkkarista tuleekin. Lisää kiintiöhomoja vaan sössöttämään.

      • Anna matkaoppaanne

        No on sitä ihan hauska katsella. Odottelen innolla jo toista tuotantokautta. Tein tuosta innostuneena blogia matkaopasjutuista http://matkaoppaat.blogspot.com/
        Aion pyrkiä matkaoppaaksi itse ensi vuonna :)


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1944
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      79
      1685
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe