Luther -säätiö vs. kirkkomme herätysliikkeet

?!?!?!

Miten kirkkomme eri herätysliikkeet suhtautuvat Luther-säätiön hankkeeseen vihkiä oma piispa?

Viime vuonna kirkkomme herätysliikkeiden johtajat ja piispat antoivat julki yhteisen tahdonilmaisun. Ovatko herätysliikeväki edelleen samalla kannalla vai siirtyyko osa herätysliikkeiden kannattajista tämän Luther-säätiön vastapiispan seurakuntiin? Vaihtaako peräti kokonaisia jumalanpalvelusyhteisöjä leiriä?

Matti Väisäsen vihkimys on tarkoitus toteuttaa Pyhän sydämen kappelissa Kalliossa. Mitenkä Sley suhtautuu tähän asiaan? Onko hankkeella Seleyn hallituksen tuki? Entä hajoaako Sley jälleen tämän piispa-asian vuoksi?

Matti Väisäsen kotisivut ovat poistuneet Kansanlähetyksen sivustolta. Onko tässä kysymys etäisyyden ottamisesta?

Entä muut herätysliikkeet, sanoutuvatko ne suoraan irti yhteistoiminnasta Luther-säätiön kanssa vai tukevatko hanketta?

61

1380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitukset

      Kyllähän porttoja riittää joka seurakunnissa.Tuolla ei ole mitään merkitystä.

      • !!!!

        Mitä tarkoitat sillä että herätysliikkeissä olisi porttoja?!


      • -Kerberos-
        !!!! kirjoitti:

        Mitä tarkoitat sillä että herätysliikkeissä olisi porttoja?!

        Hän puhui itsestään, vaimostaan tai miehestään.


    • 1+

      Ev.luterilainen kirkko nyt ei paljon vapise lahkonpiispan edessä.

      • Sivusta seuraaja

        Oletko aivan vakuuttunut ettei väki vaikkapa Karkun opistolla harkitsisi hiippakunna vaihtamista?

        Aika paljon sinne on tullut lunta tupaa oman piispan taholta. Samaa lääkettä kun sinne vielä lähetetään lisää niin saattaa hyvinkin tulla kiusaus irrottautua kokonaisena yhteisönä pois Suomen ev.lut. kirkosta ja siirtyä Luther-säätiön/MP-hiippakunnan puolelle.


      • pelkkänä kouluna
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        Oletko aivan vakuuttunut ettei väki vaikkapa Karkun opistolla harkitsisi hiippakunna vaihtamista?

        Aika paljon sinne on tullut lunta tupaa oman piispan taholta. Samaa lääkettä kun sinne vielä lähetetään lisää niin saattaa hyvinkin tulla kiusaus irrottautua kokonaisena yhteisönä pois Suomen ev.lut. kirkosta ja siirtyä Luther-säätiön/MP-hiippakunnan puolelle.

        Vaikka Karkun opiston väki symppaisi yksimielisesti Luther-säätiötä, niin opisto ei kuitenkaan voisi erota kirkosta tai hiippakunnasta, koska seurakuntia lukuun ottamatta mikään yhteisö ei voi olla sen enempää kirkon kuin hiippakunnankaan jäsen. Jos opiston väki siis haluaisi jättää hyvästit Turun hiippakunnalle, sen täytyisi tehdä se eroamalla kirkosta yksittäisinä ihmisinä eli yksilöinä.

        Kirkon sisällä vaikuttaa tietenkin yhteistyökumppaneina erilaisia järjestöjä, kuten Karkun evankelisen opiston omistaja SLEY:kin, mutta ei kai nyt sentään suoraan opistoja. Toisin sanoen irrottauminen kirkosta onnistuisi opistolle henkisestikin vasta SLEY:n kautta.


      • Asiaa pohtinut
        pelkkänä kouluna kirjoitti:

        Vaikka Karkun opiston väki symppaisi yksimielisesti Luther-säätiötä, niin opisto ei kuitenkaan voisi erota kirkosta tai hiippakunnasta, koska seurakuntia lukuun ottamatta mikään yhteisö ei voi olla sen enempää kirkon kuin hiippakunnankaan jäsen. Jos opiston väki siis haluaisi jättää hyvästit Turun hiippakunnalle, sen täytyisi tehdä se eroamalla kirkosta yksittäisinä ihmisinä eli yksilöinä.

        Kirkon sisällä vaikuttaa tietenkin yhteistyökumppaneina erilaisia järjestöjä, kuten Karkun evankelisen opiston omistaja SLEY:kin, mutta ei kai nyt sentään suoraan opistoja. Toisin sanoen irrottauminen kirkosta onnistuisi opistolle henkisestikin vasta SLEY:n kautta.

        Yhteisön eroaminen Suomen ev.lut. kirkosta on mahdollista. Yhteisö eroaa kirkosta kutsumalla paimenekseen jonkun muun kuin Suomen ev.lut. kirkon piispan tehtäväänsä asettaman pastorin ja lakkaamalla noudattamasta jumalanpalvelustoiminnassaan Suomen ev.lut. kirkon hyväksymää kirkkojärjestystä. Jos MP-pastorit alkavat toimittaa jumalanpalveluksia ilman Suomen ev. lut. kirkon piispan erillistä, tapauskohtaista lupaa, ei toiminta enää ole osa Suomen ev.lut. kirkon toimintaa.

        Sillä kuuluvatko yhteisön jäsenet yksilöinä Suomen ev.lut. kirkkoon ei ole ratkaisevaa merkitystä, jos yhteisö ei toimi Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen mukaisesti. Ei yhdistyspohjaisia helluntaiseurakuntiakaan lueta osaksi Suomen ev.lut. kirkkoa vaikka valtaosa jäsenistöstä olisikin kirkon jäseniä. Mikäli yhteisön jäsenistön muodollisella henkilökohtaisella jäsenyydellä olisi ratkaisevaa merkitystä siihen onko kyseisen yhteisön toiminta osa kirkon toimintaa, tulisi valtaosan suomalaisista urheilu-, metsästys-, nuorisoseuroista ym. yhdistyksistä toiminta lukea osaksi kirkon toimintaa. Onhan niidenkin jäsenistöstä suuri enemmistö Suomen ev.lut. kirkon jäseniä.


      • keokgnalöfm
        Asiaa pohtinut kirjoitti:

        Yhteisön eroaminen Suomen ev.lut. kirkosta on mahdollista. Yhteisö eroaa kirkosta kutsumalla paimenekseen jonkun muun kuin Suomen ev.lut. kirkon piispan tehtäväänsä asettaman pastorin ja lakkaamalla noudattamasta jumalanpalvelustoiminnassaan Suomen ev.lut. kirkon hyväksymää kirkkojärjestystä. Jos MP-pastorit alkavat toimittaa jumalanpalveluksia ilman Suomen ev. lut. kirkon piispan erillistä, tapauskohtaista lupaa, ei toiminta enää ole osa Suomen ev.lut. kirkon toimintaa.

        Sillä kuuluvatko yhteisön jäsenet yksilöinä Suomen ev.lut. kirkkoon ei ole ratkaisevaa merkitystä, jos yhteisö ei toimi Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen mukaisesti. Ei yhdistyspohjaisia helluntaiseurakuntiakaan lueta osaksi Suomen ev.lut. kirkkoa vaikka valtaosa jäsenistöstä olisikin kirkon jäseniä. Mikäli yhteisön jäsenistön muodollisella henkilökohtaisella jäsenyydellä olisi ratkaisevaa merkitystä siihen onko kyseisen yhteisön toiminta osa kirkon toimintaa, tulisi valtaosan suomalaisista urheilu-, metsästys-, nuorisoseuroista ym. yhdistyksistä toiminta lukea osaksi kirkon toimintaa. Onhan niidenkin jäsenistöstä suuri enemmistö Suomen ev.lut. kirkon jäseniä.

        Ottamatta muuten kantaa keskustelun sisältöön, pitää muistaa, että yhteisö, joka ei ole kirkon seurakunta, vaikkapa nyt Karkun Opisto tai paremminkin sen kannatusyhdistys, ei voi erota kirkon jäsenyydestä, mutta voi kyllä erota kirkon opista ilman mitään isoja muodollisuuksia. SLEY on kristillinen yhdistys, joka voi sanoutua irti kirkon opista, mutta ei jäsenyydestä, koska se ei ole kirkon virallinen seurakunta eli osa kirkkoa. Kirkko on aikaisemmin tunnustanut sille ns. virallisen kirkollisen aseman omalla tehtäväalueellaan, mutta ei kirkko-tai seurakuntastatusta.

        Ainoastaan tuollainen ryhmä voi perustaa oman uskonnollisen yhdistyksen ja kutsua sitten itselleen piispan ja vaikka arkkipiispan ja muut toimihenkilöt, mutta se edellyttää kaiketi jäsenten eroamista kirkosta. Kirkon jäsen voi kyllä olla samanaikaisesti vaikkapa nyt Pitsinnyplääjäseuran jäsen, mutta ei esim. Helluntaiyhdistyksen tai -kirkon jäsen.

        Kun siis keskustellaan jostakin asiasta, on hyvä hallita ala ja käsitteet, joista keskustelee.


      • asia lienee,
        keokgnalöfm kirjoitti:

        Ottamatta muuten kantaa keskustelun sisältöön, pitää muistaa, että yhteisö, joka ei ole kirkon seurakunta, vaikkapa nyt Karkun Opisto tai paremminkin sen kannatusyhdistys, ei voi erota kirkon jäsenyydestä, mutta voi kyllä erota kirkon opista ilman mitään isoja muodollisuuksia. SLEY on kristillinen yhdistys, joka voi sanoutua irti kirkon opista, mutta ei jäsenyydestä, koska se ei ole kirkon virallinen seurakunta eli osa kirkkoa. Kirkko on aikaisemmin tunnustanut sille ns. virallisen kirkollisen aseman omalla tehtäväalueellaan, mutta ei kirkko-tai seurakuntastatusta.

        Ainoastaan tuollainen ryhmä voi perustaa oman uskonnollisen yhdistyksen ja kutsua sitten itselleen piispan ja vaikka arkkipiispan ja muut toimihenkilöt, mutta se edellyttää kaiketi jäsenten eroamista kirkosta. Kirkon jäsen voi kyllä olla samanaikaisesti vaikkapa nyt Pitsinnyplääjäseuran jäsen, mutta ei esim. Helluntaiyhdistyksen tai -kirkon jäsen.

        Kun siis keskustellaan jostakin asiasta, on hyvä hallita ala ja käsitteet, joista keskustelee.

        silti luulen että Luther-säätiön emännät ovat jo valmistaneet perinteisen luterilaisen kahvimyssyn uuden piispan päähineeksi, ...
        tietääkö muuten kukaan, mistä tämä kahvimyssyn pitäminen piispan päässä oikein juontaa juurensa? Kahvin nauttiminen on tietenkin tärkeä osa piispan tehtävässä, mutta onko myös oman kahvimyssyn pitämisellä jokin syvempi symbolinen merkitys vai onko se pelkästään käytännöllinen?


      • toiminnassa mukana
        keokgnalöfm kirjoitti:

        Ottamatta muuten kantaa keskustelun sisältöön, pitää muistaa, että yhteisö, joka ei ole kirkon seurakunta, vaikkapa nyt Karkun Opisto tai paremminkin sen kannatusyhdistys, ei voi erota kirkon jäsenyydestä, mutta voi kyllä erota kirkon opista ilman mitään isoja muodollisuuksia. SLEY on kristillinen yhdistys, joka voi sanoutua irti kirkon opista, mutta ei jäsenyydestä, koska se ei ole kirkon virallinen seurakunta eli osa kirkkoa. Kirkko on aikaisemmin tunnustanut sille ns. virallisen kirkollisen aseman omalla tehtäväalueellaan, mutta ei kirkko-tai seurakuntastatusta.

        Ainoastaan tuollainen ryhmä voi perustaa oman uskonnollisen yhdistyksen ja kutsua sitten itselleen piispan ja vaikka arkkipiispan ja muut toimihenkilöt, mutta se edellyttää kaiketi jäsenten eroamista kirkosta. Kirkon jäsen voi kyllä olla samanaikaisesti vaikkapa nyt Pitsinnyplääjäseuran jäsen, mutta ei esim. Helluntaiyhdistyksen tai -kirkon jäsen.

        Kun siis keskustellaan jostakin asiasta, on hyvä hallita ala ja käsitteet, joista keskustelee.

        Helluntai kirkon jäsenet eivät voi samanaikaisesti olla Suomen ev.lut. kirkon jäseniä, mutta monet yhdistyspohjaiset helluntaiseurakunnat eivät liitä jäseniään automaattisesti helluntai kirkkoon. Näiden yhdistysten jäsenet voivat siis samanaikaisesti kuulua Suomen ev.lut. kirkkoon.

        Vähänpä olet uutisia seurannut jos luulet että Suomen ev.lut. kirkon muodollinen jäsenyys olisi este kirkosta irrallisen piispan valitsemisen. Luther-säätiön ylläpitämien yhteisöjen jäsenistöstä valta osa on edelleen Suomen ev.lut. kirkon jäseniä. Silti he ovat nyt vihkimässä itselleen omaa piispaa.

        Kaikki näiden yhteisöjen jäsenet eivät ole kirkon jäseniä, mutta vaikka olisivatkin, ei yhteisöjen jumalanpalvelukset ole Suomen ev.lut. kirkon jumalanpalveluksia jos ja kun jumalanpalveluksia toimittaa mp -pastori. Kyseessä on siis mp -hiippakunnan jumalanpalveluksista, ei kirkon.

        Tähän saakka herätysliikkeiden piirissä on järjestetty Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen mukaisia jumalanpalveluksia. Säännöllisesti Jumalanpalveluksia järjestetään Karkun evankelisen opiston ja Helsingin evankelisen opiston lisäksi mm. Suomen Raamattu opistolla Kauniaisissa, Vivamossa Lohjalla, Kansanlähetysopistolla Ryttylässä jne. Nämä kaikki ovat Suomen ev.lut. kirkon jumalanpalveluksia, sillä ne järjestetään Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen säädösten mukaisesti Suomen ev.lut. kirkon pastorien toimesta. Mikäli pastoriksi vaihtuisi mp -hiippakunnan pastori, ei toimintaa enää olisi Suomen ev.lut. kirkon toimintaa.


      • ??????

        Miten määrittelette lahkolaisuuden?


      • kuten tunnettua
        ?????? kirjoitti:

        Miten määrittelette lahkolaisuuden?

        Kirkosta eronnut ryhmittymä, joka on lähtenyt opillisesti omille teilleen. Joillakin lahkolla on käytössä vielä kirkon nimike historiallisena jäänteenä kristilliseltä ajalta. Täysin kiistattomasti esimerkiksi luterilaisuus on lahko, vaikka se itse ylläpitääkin kirkon imagoa. Kristus ei kuitenkaan koskaan perustanut mitään luterilaisuutta.


      • agnus Dei
        toiminnassa mukana kirjoitti:

        Helluntai kirkon jäsenet eivät voi samanaikaisesti olla Suomen ev.lut. kirkon jäseniä, mutta monet yhdistyspohjaiset helluntaiseurakunnat eivät liitä jäseniään automaattisesti helluntai kirkkoon. Näiden yhdistysten jäsenet voivat siis samanaikaisesti kuulua Suomen ev.lut. kirkkoon.

        Vähänpä olet uutisia seurannut jos luulet että Suomen ev.lut. kirkon muodollinen jäsenyys olisi este kirkosta irrallisen piispan valitsemisen. Luther-säätiön ylläpitämien yhteisöjen jäsenistöstä valta osa on edelleen Suomen ev.lut. kirkon jäseniä. Silti he ovat nyt vihkimässä itselleen omaa piispaa.

        Kaikki näiden yhteisöjen jäsenet eivät ole kirkon jäseniä, mutta vaikka olisivatkin, ei yhteisöjen jumalanpalvelukset ole Suomen ev.lut. kirkon jumalanpalveluksia jos ja kun jumalanpalveluksia toimittaa mp -pastori. Kyseessä on siis mp -hiippakunnan jumalanpalveluksista, ei kirkon.

        Tähän saakka herätysliikkeiden piirissä on järjestetty Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen mukaisia jumalanpalveluksia. Säännöllisesti Jumalanpalveluksia järjestetään Karkun evankelisen opiston ja Helsingin evankelisen opiston lisäksi mm. Suomen Raamattu opistolla Kauniaisissa, Vivamossa Lohjalla, Kansanlähetysopistolla Ryttylässä jne. Nämä kaikki ovat Suomen ev.lut. kirkon jumalanpalveluksia, sillä ne järjestetään Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen säädösten mukaisesti Suomen ev.lut. kirkon pastorien toimesta. Mikäli pastoriksi vaihtuisi mp -hiippakunnan pastori, ei toimintaa enää olisi Suomen ev.lut. kirkon toimintaa.

        Tiedän kyllä että hellareita kuuluu ev lutiin.

        ja osallistuu kirkon toimintaan.


      • -Kerberos-
        Sivusta seuraaja kirjoitti:

        Oletko aivan vakuuttunut ettei väki vaikkapa Karkun opistolla harkitsisi hiippakunna vaihtamista?

        Aika paljon sinne on tullut lunta tupaa oman piispan taholta. Samaa lääkettä kun sinne vielä lähetetään lisää niin saattaa hyvinkin tulla kiusaus irrottautua kokonaisena yhteisönä pois Suomen ev.lut. kirkosta ja siirtyä Luther-säätiön/MP-hiippakunnan puolelle.

        Karkun porukka ei eroa kuin pakon edessä luterilaisen kirkon kirkollisverojen takia.


      • Kysynpä vaan
        agnus Dei kirjoitti:

        Tiedän kyllä että hellareita kuuluu ev lutiin.

        ja osallistuu kirkon toimintaan.

        Kuinka he voivat olla kahden kirkon jäseniä? Eikö siitä ole jo laki olemassa, että pitää valita toinen tai olla vain siviilirekisterissä.


      • Mietteitä vain
        pelkkänä kouluna kirjoitti:

        Vaikka Karkun opiston väki symppaisi yksimielisesti Luther-säätiötä, niin opisto ei kuitenkaan voisi erota kirkosta tai hiippakunnasta, koska seurakuntia lukuun ottamatta mikään yhteisö ei voi olla sen enempää kirkon kuin hiippakunnankaan jäsen. Jos opiston väki siis haluaisi jättää hyvästit Turun hiippakunnalle, sen täytyisi tehdä se eroamalla kirkosta yksittäisinä ihmisinä eli yksilöinä.

        Kirkon sisällä vaikuttaa tietenkin yhteistyökumppaneina erilaisia järjestöjä, kuten Karkun evankelisen opiston omistaja SLEY:kin, mutta ei kai nyt sentään suoraan opistoja. Toisin sanoen irrottauminen kirkosta onnistuisi opistolle henkisestikin vasta SLEY:n kautta.

        Saattaapa joku seurakunta kokonaankin erota ev.lut.kirkosta. Tosin silloin pitää jokaisen äänestää yksimielisesti eroamisen puolesta, ei kai siihen mikään laki pysty vaikuttamaan, sillä mielestäni meillä on olemassa uskonnonvapauslaki.

        Toinen asia on sitten omaisuus, miten se jaetaan, varsinkin, jos se on juuri poistuvien jäsenten rahoilla hankittu. Siitä en ole ollenkaan varma, että ev.lut.kirkko noin vain omaisuuttaan jakaisi poistuville.

        Vielä yksi kohta on se, että haluaako Luther-säätiö rasitteekseen kirkkoja tai opistoja. Sehän pärhjää paljon halvemmalla maksaessaan vain vuokria. Suomessa riittää tiloja mielin määrin kokoontumiseen, jopa suurille joukoille. Tosin hinnat voisivat nousta, kun yhä enemmän vuokrattaisiin tiloja.

        Ongelma ei ole mitenkään yksinkertainen, ja joka tapauksessa se ratkaistaan yksilötasolla silloinkin, kun joukko eroaa.


      • Mietteitä vain
        kuten tunnettua kirjoitti:

        Kirkosta eronnut ryhmittymä, joka on lähtenyt opillisesti omille teilleen. Joillakin lahkolla on käytössä vielä kirkon nimike historiallisena jäänteenä kristilliseltä ajalta. Täysin kiistattomasti esimerkiksi luterilaisuus on lahko, vaikka se itse ylläpitääkin kirkon imagoa. Kristus ei kuitenkaan koskaan perustanut mitään luterilaisuutta.

        Eikä Luther suositellut nimeään millekään kirkolle. Näin se meni, sen nimen ovat johtajat keksineet. Ehkä saivat muutaman jäsenen lisää luterilaiselle kirkolle.

        No, pakostahan siihen ensin lapsia kastettiin, jopa seuraavana päivänä, etteivät vai jäisi ilman kasteen sakramenttia. Tämä asia ei ole muuttunut, sillä jäsenkato olisi todella suuri, jos aikuiset vain menisivät kasteelle.


    • vanhoillislestadiola

      esimerkiksi vanhoillislestadiolaisten kuuluisi perusta niin sanottu Laestadius-säätiö ja yrittää sitten löytää sille oma piispa, jotta kaikenlainen tasapuolisuus voitaisiin taata. Kyllä oma piispa pitää jokaisella säätiöllä olla, jos niitä voi vain vihkiä siellä Ruotsissa enemmänkin, ja miksi ei voisi uusia piispoja vihkiä, tuskin se niin paljon kuitenkaan maksaa?

      • ......

        Eivät tarvitse mitään säätiötä, koska heillä on jo oma Rauhanyhdistys. Eivät kuitenkaan ole valitsemassa omaa piispaa vaan pysyvät Suomen ev.lut. kirkossa.


      • sentään kannattaisi
        ...... kirjoitti:

        Eivät tarvitse mitään säätiötä, koska heillä on jo oma Rauhanyhdistys. Eivät kuitenkaan ole valitsemassa omaa piispaa vaan pysyvät Suomen ev.lut. kirkossa.

        kannattaisihan oma piispa nyt ottaa, jos sellaisia on jaossa, tuskin siitä mitään haittaakaan on? Piispan pitää tietenkin tunnustaa vanhoillislestadiolaista uskontoa.


    • Ajatonta

      on tietääkseni uskonnonvapaus, jos jokin ryhmä haluaa esimiestä nimitettävän piispaksi, niin siitä vaan.

      • järjestystä

        Oman piispan voi valita kun perustaa oman kirkkokunnan. Jos haluaa pysyä nykyisissä kirkkokunnissa, niin täytyy tyytyä niihin piispoihin joita ko. kirkkoon on yhteisesti valittu.


    • !!!!

      Jonkinlaisen vastauksena SLEY:n puolelta voitaneen pitää tätä artikkelia

      http://www.sley.fi/artikkeli/1361/tahan-nyt-tultu

      "Suuri osa tavallisista aktiiviseurakuntalaisista ehkä itkee sydämessään. Äiti-kirkkoa on runneltu ja raadeltu."

      Ruhjeita siitä tosiaan syntyy kun lähdetään vastakirkon, vastapiispojen ja vastapastorien tielle.

    • Raamattu ?

      no, Luthersäätiö lienee ainoa joka on todennut että haluaa seurata Raamattua, eli uskoo että Raamattu sisältää Jumalan ja Jeesuksen tahdon pikemmin kuin viimeisen 2000 vuoden pappien mielipiteet...

      • väärässä

        Eihän Luther-säätiökään ole muuta kuin Lutheria oppi-isänään pitävä lahko. Sen opetus on täysin harhaoppista ja se poikkeaa merkittävästi alkukirkon opista.


    • vaihtokonesysteemiin

      Luther puhdisti uskoa ja tekee sitä yhä. Luterilaisen kirkon sisällä on nyt ihmisiä , piispoja ja pappeja jotka eivät tunnusta luterilaisuutta vaan omaa hömppäänsä.
      Ilmeisesti ovat sossuja ( sdp).

      Kirkossa tulisikin tehdä puhdistus tuosta hömppäketjusta.
      Kirkko ja etenkin luterilainen kirkko, joka alunperin oli kristinuskoa puhtaana etsivää, on nyt likainen, hyvin likainen ahneine piispoineen pappeineen ja sontapuheineen.

      Luthersäätiö on ilmeisesti jotakin Lutheria oikeasti kannustavaa toimintaa, eli puhtautta etsivää.

    • weha.

      Kun miettii, tottakai Luther Säätiöllä saa piispoja olla. Miksi ei? Sehän on osa luterialista kirkkoa. Mitä se kellekkään kuuluu.

    • Onko taivas uskoni m

      Karille ajo. Kari Mäkinen ei ole sopiva arkkipiispa. Hän on ajanut ja ajamassa Suomen luterilaista kirkkoa karille. Hänellä ei ole lainkaan yhteistyöhalua, kykyä, eikä rakkautta Luthersäätiötä kohtaan.
      Miten luulee Kari Mäkinen, Irja Askola, Mikko Heikka Wille Riekkinen, ym. liberaalit pääsevän ja sopeutuvan samaan taivaaseen Matti Väisäsen kanssa?

      • Ei synnitöntä

        Piispat Kari Mäkinen, Irja Askola, Mikko Heikka ja Wille Riekkinen ym. liberaalit eivät ole taivastiellä. He eivät ole edes kristittyjä, vaikka heitä kannattavien pakanoiden ja samalla asialla olevien pakanaluterilaisten mukaan he sitä ovatkin. Nämä henkilöt sotkevat Raamatun sanan ja ns. tieteellisen tiedon niin, ettei Raamatun sanasta jää jäljelle mitään kuin pelkkä tyhjä kuori.


      • Ylhäisen taakka
        Ei synnitöntä kirjoitti:

        Piispat Kari Mäkinen, Irja Askola, Mikko Heikka ja Wille Riekkinen ym. liberaalit eivät ole taivastiellä. He eivät ole edes kristittyjä, vaikka heitä kannattavien pakanoiden ja samalla asialla olevien pakanaluterilaisten mukaan he sitä ovatkin. Nämä henkilöt sotkevat Raamatun sanan ja ns. tieteellisen tiedon niin, ettei Raamatun sanasta jää jäljelle mitään kuin pelkkä tyhjä kuori.

        Totta. Ainoastaan sinä olet oikea kristitty ja synnitön tietenkin. Yksin olet taivastielläkin: Me kaikki muut menemme helvettiin joten yksinäsi kökötät pilven reunalla kun bileet käynnistyvät alakerrasa.

        Ja he, jotka kehtaavat puhua tieteestä - voi heitä ja heidän harhaoppiaan! Eivätkö he ymmärrä, että Raamatussa on kaikki tarpeellinen. Tiede on luonut vain maallisia turhakketa, kuten tietokoneita ja nettiliittymiä joiden avulla itseään tärkeämmät ihmiset voivat haukkua muita pakanoiksi mm. Suomi24-palstalla.


    • Yks vaan

      "Piispat kari Mäkinen, Irja Eskola, Mikko Heikka ja Ville Riekkinen ym. liberaalit eivät ole taivastiellä. He eivät ole kristittyjä, vaikka heitä kannattavien pakanoiden ja samalla asialla olevien pakanaluterilaisten mukaan he sitä ovatkin. Nämä henkilöt sotkevat Raamatun sanan ja ns. tieteellisen tiedon niin, ettei Raamatun sanasta jää jäljelle mitään kuin pelkkä tyhjä kuori."

      Ketkä ovat sinun mielestäsi oikeita kristittyjä ja taivastiellä? Ketkä ovat mielestäsi "pakanaluterilaisia" ja ketkä niitä luterilaisia, jotka sinun mielestäsi eivät ole "pakanaluterilaisia"? Onko sinun mielestäsi olemassa myös "pakanakatolilaisia" ja "pakanaortodokseja"?

    • Näkökulmaeroja

      eihän me tiedetä mitkä ja ketkä ovat taivastiellä.

      Toki Luthersäätiön ja evlutkirkon välillä on se iso ero ainakin,
      että Luthersäätiöläiset korostavat Raamattua useinkin,
      ja evlutkirkko korostaa esim. tasa-arvoa ja muuta
      tänne normaalin yhteiskunnan puolelle kuuluvaa,
      ei niinkään teologiaa.

      Eli näkökulmaeroja on

    • onpa tosi irtiotto vihkiä piispa, ja todella Raamatun mukaista - ei Raamatussa edes ole piispa-sanaa

      • Yks hinttari

        Ei siellä ole homo-sanaakaan!


      • Mietinpä vaan
        Yks hinttari kirjoitti:

        Ei siellä ole homo-sanaakaan!

        Mitä ne miehimykset ovat, joista Raamattu varoittaa???


    • Tottakai Raamatussa on piispoja, (lue vanhempaa käännöstä).

    • Piispa vaihtui

      Päivityksenä vain, että Luther-säätiön yhteisöjen piispa vaihtui tämän vuoden maaliskuussa. Yhteisöt muodostivat Suomen Lähetyshiippakunnan ja valitsivat sen piispaksi 66-vuotiaan Risto Soramiehen.

      • SLEY-boy

        Vihittiinkö Soramieskin Evankeliyhdistyksen rukoushuoneessa (Sydämen kappeli)?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe