Miten kirkkomme eri herätysliikkeet suhtautuvat Luther-säätiön hankkeeseen vihkiä oma piispa?
Viime vuonna kirkkomme herätysliikkeiden johtajat ja piispat antoivat julki yhteisen tahdonilmaisun. Ovatko herätysliikeväki edelleen samalla kannalla vai siirtyyko osa herätysliikkeiden kannattajista tämän Luther-säätiön vastapiispan seurakuntiin? Vaihtaako peräti kokonaisia jumalanpalvelusyhteisöjä leiriä?
Matti Väisäsen vihkimys on tarkoitus toteuttaa Pyhän sydämen kappelissa Kalliossa. Mitenkä Sley suhtautuu tähän asiaan? Onko hankkeella Seleyn hallituksen tuki? Entä hajoaako Sley jälleen tämän piispa-asian vuoksi?
Matti Väisäsen kotisivut ovat poistuneet Kansanlähetyksen sivustolta. Onko tässä kysymys etäisyyden ottamisesta?
Entä muut herätysliikkeet, sanoutuvatko ne suoraan irti yhteistoiminnasta Luther-säätiön kanssa vai tukevatko hanketta?
Luther -säätiö vs. kirkkomme herätysliikkeet
61
1413
Vastaukset
- kirjoitukset
Kyllähän porttoja riittää joka seurakunnissa.Tuolla ei ole mitään merkitystä.
- !!!!
Mitä tarkoitat sillä että herätysliikkeissä olisi porttoja?!
- -Kerberos-
!!!! kirjoitti:
Mitä tarkoitat sillä että herätysliikkeissä olisi porttoja?!
Hän puhui itsestään, vaimostaan tai miehestään.
- 1+
Ev.luterilainen kirkko nyt ei paljon vapise lahkonpiispan edessä.
- Sivusta seuraaja
Oletko aivan vakuuttunut ettei väki vaikkapa Karkun opistolla harkitsisi hiippakunna vaihtamista?
Aika paljon sinne on tullut lunta tupaa oman piispan taholta. Samaa lääkettä kun sinne vielä lähetetään lisää niin saattaa hyvinkin tulla kiusaus irrottautua kokonaisena yhteisönä pois Suomen ev.lut. kirkosta ja siirtyä Luther-säätiön/MP-hiippakunnan puolelle. - pelkkänä kouluna
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Oletko aivan vakuuttunut ettei väki vaikkapa Karkun opistolla harkitsisi hiippakunna vaihtamista?
Aika paljon sinne on tullut lunta tupaa oman piispan taholta. Samaa lääkettä kun sinne vielä lähetetään lisää niin saattaa hyvinkin tulla kiusaus irrottautua kokonaisena yhteisönä pois Suomen ev.lut. kirkosta ja siirtyä Luther-säätiön/MP-hiippakunnan puolelle.Vaikka Karkun opiston väki symppaisi yksimielisesti Luther-säätiötä, niin opisto ei kuitenkaan voisi erota kirkosta tai hiippakunnasta, koska seurakuntia lukuun ottamatta mikään yhteisö ei voi olla sen enempää kirkon kuin hiippakunnankaan jäsen. Jos opiston väki siis haluaisi jättää hyvästit Turun hiippakunnalle, sen täytyisi tehdä se eroamalla kirkosta yksittäisinä ihmisinä eli yksilöinä.
Kirkon sisällä vaikuttaa tietenkin yhteistyökumppaneina erilaisia järjestöjä, kuten Karkun evankelisen opiston omistaja SLEY:kin, mutta ei kai nyt sentään suoraan opistoja. Toisin sanoen irrottauminen kirkosta onnistuisi opistolle henkisestikin vasta SLEY:n kautta. - Asiaa pohtinut
pelkkänä kouluna kirjoitti:
Vaikka Karkun opiston väki symppaisi yksimielisesti Luther-säätiötä, niin opisto ei kuitenkaan voisi erota kirkosta tai hiippakunnasta, koska seurakuntia lukuun ottamatta mikään yhteisö ei voi olla sen enempää kirkon kuin hiippakunnankaan jäsen. Jos opiston väki siis haluaisi jättää hyvästit Turun hiippakunnalle, sen täytyisi tehdä se eroamalla kirkosta yksittäisinä ihmisinä eli yksilöinä.
Kirkon sisällä vaikuttaa tietenkin yhteistyökumppaneina erilaisia järjestöjä, kuten Karkun evankelisen opiston omistaja SLEY:kin, mutta ei kai nyt sentään suoraan opistoja. Toisin sanoen irrottauminen kirkosta onnistuisi opistolle henkisestikin vasta SLEY:n kautta.Yhteisön eroaminen Suomen ev.lut. kirkosta on mahdollista. Yhteisö eroaa kirkosta kutsumalla paimenekseen jonkun muun kuin Suomen ev.lut. kirkon piispan tehtäväänsä asettaman pastorin ja lakkaamalla noudattamasta jumalanpalvelustoiminnassaan Suomen ev.lut. kirkon hyväksymää kirkkojärjestystä. Jos MP-pastorit alkavat toimittaa jumalanpalveluksia ilman Suomen ev. lut. kirkon piispan erillistä, tapauskohtaista lupaa, ei toiminta enää ole osa Suomen ev.lut. kirkon toimintaa.
Sillä kuuluvatko yhteisön jäsenet yksilöinä Suomen ev.lut. kirkkoon ei ole ratkaisevaa merkitystä, jos yhteisö ei toimi Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen mukaisesti. Ei yhdistyspohjaisia helluntaiseurakuntiakaan lueta osaksi Suomen ev.lut. kirkkoa vaikka valtaosa jäsenistöstä olisikin kirkon jäseniä. Mikäli yhteisön jäsenistön muodollisella henkilökohtaisella jäsenyydellä olisi ratkaisevaa merkitystä siihen onko kyseisen yhteisön toiminta osa kirkon toimintaa, tulisi valtaosan suomalaisista urheilu-, metsästys-, nuorisoseuroista ym. yhdistyksistä toiminta lukea osaksi kirkon toimintaa. Onhan niidenkin jäsenistöstä suuri enemmistö Suomen ev.lut. kirkon jäseniä. - keokgnalöfm
Asiaa pohtinut kirjoitti:
Yhteisön eroaminen Suomen ev.lut. kirkosta on mahdollista. Yhteisö eroaa kirkosta kutsumalla paimenekseen jonkun muun kuin Suomen ev.lut. kirkon piispan tehtäväänsä asettaman pastorin ja lakkaamalla noudattamasta jumalanpalvelustoiminnassaan Suomen ev.lut. kirkon hyväksymää kirkkojärjestystä. Jos MP-pastorit alkavat toimittaa jumalanpalveluksia ilman Suomen ev. lut. kirkon piispan erillistä, tapauskohtaista lupaa, ei toiminta enää ole osa Suomen ev.lut. kirkon toimintaa.
Sillä kuuluvatko yhteisön jäsenet yksilöinä Suomen ev.lut. kirkkoon ei ole ratkaisevaa merkitystä, jos yhteisö ei toimi Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen mukaisesti. Ei yhdistyspohjaisia helluntaiseurakuntiakaan lueta osaksi Suomen ev.lut. kirkkoa vaikka valtaosa jäsenistöstä olisikin kirkon jäseniä. Mikäli yhteisön jäsenistön muodollisella henkilökohtaisella jäsenyydellä olisi ratkaisevaa merkitystä siihen onko kyseisen yhteisön toiminta osa kirkon toimintaa, tulisi valtaosan suomalaisista urheilu-, metsästys-, nuorisoseuroista ym. yhdistyksistä toiminta lukea osaksi kirkon toimintaa. Onhan niidenkin jäsenistöstä suuri enemmistö Suomen ev.lut. kirkon jäseniä.Ottamatta muuten kantaa keskustelun sisältöön, pitää muistaa, että yhteisö, joka ei ole kirkon seurakunta, vaikkapa nyt Karkun Opisto tai paremminkin sen kannatusyhdistys, ei voi erota kirkon jäsenyydestä, mutta voi kyllä erota kirkon opista ilman mitään isoja muodollisuuksia. SLEY on kristillinen yhdistys, joka voi sanoutua irti kirkon opista, mutta ei jäsenyydestä, koska se ei ole kirkon virallinen seurakunta eli osa kirkkoa. Kirkko on aikaisemmin tunnustanut sille ns. virallisen kirkollisen aseman omalla tehtäväalueellaan, mutta ei kirkko-tai seurakuntastatusta.
Ainoastaan tuollainen ryhmä voi perustaa oman uskonnollisen yhdistyksen ja kutsua sitten itselleen piispan ja vaikka arkkipiispan ja muut toimihenkilöt, mutta se edellyttää kaiketi jäsenten eroamista kirkosta. Kirkon jäsen voi kyllä olla samanaikaisesti vaikkapa nyt Pitsinnyplääjäseuran jäsen, mutta ei esim. Helluntaiyhdistyksen tai -kirkon jäsen.
Kun siis keskustellaan jostakin asiasta, on hyvä hallita ala ja käsitteet, joista keskustelee. - asia lienee,
keokgnalöfm kirjoitti:
Ottamatta muuten kantaa keskustelun sisältöön, pitää muistaa, että yhteisö, joka ei ole kirkon seurakunta, vaikkapa nyt Karkun Opisto tai paremminkin sen kannatusyhdistys, ei voi erota kirkon jäsenyydestä, mutta voi kyllä erota kirkon opista ilman mitään isoja muodollisuuksia. SLEY on kristillinen yhdistys, joka voi sanoutua irti kirkon opista, mutta ei jäsenyydestä, koska se ei ole kirkon virallinen seurakunta eli osa kirkkoa. Kirkko on aikaisemmin tunnustanut sille ns. virallisen kirkollisen aseman omalla tehtäväalueellaan, mutta ei kirkko-tai seurakuntastatusta.
Ainoastaan tuollainen ryhmä voi perustaa oman uskonnollisen yhdistyksen ja kutsua sitten itselleen piispan ja vaikka arkkipiispan ja muut toimihenkilöt, mutta se edellyttää kaiketi jäsenten eroamista kirkosta. Kirkon jäsen voi kyllä olla samanaikaisesti vaikkapa nyt Pitsinnyplääjäseuran jäsen, mutta ei esim. Helluntaiyhdistyksen tai -kirkon jäsen.
Kun siis keskustellaan jostakin asiasta, on hyvä hallita ala ja käsitteet, joista keskustelee.silti luulen että Luther-säätiön emännät ovat jo valmistaneet perinteisen luterilaisen kahvimyssyn uuden piispan päähineeksi, ...
tietääkö muuten kukaan, mistä tämä kahvimyssyn pitäminen piispan päässä oikein juontaa juurensa? Kahvin nauttiminen on tietenkin tärkeä osa piispan tehtävässä, mutta onko myös oman kahvimyssyn pitämisellä jokin syvempi symbolinen merkitys vai onko se pelkästään käytännöllinen? - toiminnassa mukana
keokgnalöfm kirjoitti:
Ottamatta muuten kantaa keskustelun sisältöön, pitää muistaa, että yhteisö, joka ei ole kirkon seurakunta, vaikkapa nyt Karkun Opisto tai paremminkin sen kannatusyhdistys, ei voi erota kirkon jäsenyydestä, mutta voi kyllä erota kirkon opista ilman mitään isoja muodollisuuksia. SLEY on kristillinen yhdistys, joka voi sanoutua irti kirkon opista, mutta ei jäsenyydestä, koska se ei ole kirkon virallinen seurakunta eli osa kirkkoa. Kirkko on aikaisemmin tunnustanut sille ns. virallisen kirkollisen aseman omalla tehtäväalueellaan, mutta ei kirkko-tai seurakuntastatusta.
Ainoastaan tuollainen ryhmä voi perustaa oman uskonnollisen yhdistyksen ja kutsua sitten itselleen piispan ja vaikka arkkipiispan ja muut toimihenkilöt, mutta se edellyttää kaiketi jäsenten eroamista kirkosta. Kirkon jäsen voi kyllä olla samanaikaisesti vaikkapa nyt Pitsinnyplääjäseuran jäsen, mutta ei esim. Helluntaiyhdistyksen tai -kirkon jäsen.
Kun siis keskustellaan jostakin asiasta, on hyvä hallita ala ja käsitteet, joista keskustelee.Helluntai kirkon jäsenet eivät voi samanaikaisesti olla Suomen ev.lut. kirkon jäseniä, mutta monet yhdistyspohjaiset helluntaiseurakunnat eivät liitä jäseniään automaattisesti helluntai kirkkoon. Näiden yhdistysten jäsenet voivat siis samanaikaisesti kuulua Suomen ev.lut. kirkkoon.
Vähänpä olet uutisia seurannut jos luulet että Suomen ev.lut. kirkon muodollinen jäsenyys olisi este kirkosta irrallisen piispan valitsemisen. Luther-säätiön ylläpitämien yhteisöjen jäsenistöstä valta osa on edelleen Suomen ev.lut. kirkon jäseniä. Silti he ovat nyt vihkimässä itselleen omaa piispaa.
Kaikki näiden yhteisöjen jäsenet eivät ole kirkon jäseniä, mutta vaikka olisivatkin, ei yhteisöjen jumalanpalvelukset ole Suomen ev.lut. kirkon jumalanpalveluksia jos ja kun jumalanpalveluksia toimittaa mp -pastori. Kyseessä on siis mp -hiippakunnan jumalanpalveluksista, ei kirkon.
Tähän saakka herätysliikkeiden piirissä on järjestetty Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen mukaisia jumalanpalveluksia. Säännöllisesti Jumalanpalveluksia järjestetään Karkun evankelisen opiston ja Helsingin evankelisen opiston lisäksi mm. Suomen Raamattu opistolla Kauniaisissa, Vivamossa Lohjalla, Kansanlähetysopistolla Ryttylässä jne. Nämä kaikki ovat Suomen ev.lut. kirkon jumalanpalveluksia, sillä ne järjestetään Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen säädösten mukaisesti Suomen ev.lut. kirkon pastorien toimesta. Mikäli pastoriksi vaihtuisi mp -hiippakunnan pastori, ei toimintaa enää olisi Suomen ev.lut. kirkon toimintaa. - ??????
Miten määrittelette lahkolaisuuden?
- kuten tunnettua
?????? kirjoitti:
Miten määrittelette lahkolaisuuden?
Kirkosta eronnut ryhmittymä, joka on lähtenyt opillisesti omille teilleen. Joillakin lahkolla on käytössä vielä kirkon nimike historiallisena jäänteenä kristilliseltä ajalta. Täysin kiistattomasti esimerkiksi luterilaisuus on lahko, vaikka se itse ylläpitääkin kirkon imagoa. Kristus ei kuitenkaan koskaan perustanut mitään luterilaisuutta.
- agnus Dei
toiminnassa mukana kirjoitti:
Helluntai kirkon jäsenet eivät voi samanaikaisesti olla Suomen ev.lut. kirkon jäseniä, mutta monet yhdistyspohjaiset helluntaiseurakunnat eivät liitä jäseniään automaattisesti helluntai kirkkoon. Näiden yhdistysten jäsenet voivat siis samanaikaisesti kuulua Suomen ev.lut. kirkkoon.
Vähänpä olet uutisia seurannut jos luulet että Suomen ev.lut. kirkon muodollinen jäsenyys olisi este kirkosta irrallisen piispan valitsemisen. Luther-säätiön ylläpitämien yhteisöjen jäsenistöstä valta osa on edelleen Suomen ev.lut. kirkon jäseniä. Silti he ovat nyt vihkimässä itselleen omaa piispaa.
Kaikki näiden yhteisöjen jäsenet eivät ole kirkon jäseniä, mutta vaikka olisivatkin, ei yhteisöjen jumalanpalvelukset ole Suomen ev.lut. kirkon jumalanpalveluksia jos ja kun jumalanpalveluksia toimittaa mp -pastori. Kyseessä on siis mp -hiippakunnan jumalanpalveluksista, ei kirkon.
Tähän saakka herätysliikkeiden piirissä on järjestetty Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen mukaisia jumalanpalveluksia. Säännöllisesti Jumalanpalveluksia järjestetään Karkun evankelisen opiston ja Helsingin evankelisen opiston lisäksi mm. Suomen Raamattu opistolla Kauniaisissa, Vivamossa Lohjalla, Kansanlähetysopistolla Ryttylässä jne. Nämä kaikki ovat Suomen ev.lut. kirkon jumalanpalveluksia, sillä ne järjestetään Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksen säädösten mukaisesti Suomen ev.lut. kirkon pastorien toimesta. Mikäli pastoriksi vaihtuisi mp -hiippakunnan pastori, ei toimintaa enää olisi Suomen ev.lut. kirkon toimintaa.Tiedän kyllä että hellareita kuuluu ev lutiin.
ja osallistuu kirkon toimintaan. - -Kerberos-
Sivusta seuraaja kirjoitti:
Oletko aivan vakuuttunut ettei väki vaikkapa Karkun opistolla harkitsisi hiippakunna vaihtamista?
Aika paljon sinne on tullut lunta tupaa oman piispan taholta. Samaa lääkettä kun sinne vielä lähetetään lisää niin saattaa hyvinkin tulla kiusaus irrottautua kokonaisena yhteisönä pois Suomen ev.lut. kirkosta ja siirtyä Luther-säätiön/MP-hiippakunnan puolelle.Karkun porukka ei eroa kuin pakon edessä luterilaisen kirkon kirkollisverojen takia.
- Kysynpä vaan
agnus Dei kirjoitti:
Tiedän kyllä että hellareita kuuluu ev lutiin.
ja osallistuu kirkon toimintaan.Kuinka he voivat olla kahden kirkon jäseniä? Eikö siitä ole jo laki olemassa, että pitää valita toinen tai olla vain siviilirekisterissä.
- Mietteitä vain
pelkkänä kouluna kirjoitti:
Vaikka Karkun opiston väki symppaisi yksimielisesti Luther-säätiötä, niin opisto ei kuitenkaan voisi erota kirkosta tai hiippakunnasta, koska seurakuntia lukuun ottamatta mikään yhteisö ei voi olla sen enempää kirkon kuin hiippakunnankaan jäsen. Jos opiston väki siis haluaisi jättää hyvästit Turun hiippakunnalle, sen täytyisi tehdä se eroamalla kirkosta yksittäisinä ihmisinä eli yksilöinä.
Kirkon sisällä vaikuttaa tietenkin yhteistyökumppaneina erilaisia järjestöjä, kuten Karkun evankelisen opiston omistaja SLEY:kin, mutta ei kai nyt sentään suoraan opistoja. Toisin sanoen irrottauminen kirkosta onnistuisi opistolle henkisestikin vasta SLEY:n kautta.Saattaapa joku seurakunta kokonaankin erota ev.lut.kirkosta. Tosin silloin pitää jokaisen äänestää yksimielisesti eroamisen puolesta, ei kai siihen mikään laki pysty vaikuttamaan, sillä mielestäni meillä on olemassa uskonnonvapauslaki.
Toinen asia on sitten omaisuus, miten se jaetaan, varsinkin, jos se on juuri poistuvien jäsenten rahoilla hankittu. Siitä en ole ollenkaan varma, että ev.lut.kirkko noin vain omaisuuttaan jakaisi poistuville.
Vielä yksi kohta on se, että haluaako Luther-säätiö rasitteekseen kirkkoja tai opistoja. Sehän pärhjää paljon halvemmalla maksaessaan vain vuokria. Suomessa riittää tiloja mielin määrin kokoontumiseen, jopa suurille joukoille. Tosin hinnat voisivat nousta, kun yhä enemmän vuokrattaisiin tiloja.
Ongelma ei ole mitenkään yksinkertainen, ja joka tapauksessa se ratkaistaan yksilötasolla silloinkin, kun joukko eroaa. - Mietteitä vain
kuten tunnettua kirjoitti:
Kirkosta eronnut ryhmittymä, joka on lähtenyt opillisesti omille teilleen. Joillakin lahkolla on käytössä vielä kirkon nimike historiallisena jäänteenä kristilliseltä ajalta. Täysin kiistattomasti esimerkiksi luterilaisuus on lahko, vaikka se itse ylläpitääkin kirkon imagoa. Kristus ei kuitenkaan koskaan perustanut mitään luterilaisuutta.
Eikä Luther suositellut nimeään millekään kirkolle. Näin se meni, sen nimen ovat johtajat keksineet. Ehkä saivat muutaman jäsenen lisää luterilaiselle kirkolle.
No, pakostahan siihen ensin lapsia kastettiin, jopa seuraavana päivänä, etteivät vai jäisi ilman kasteen sakramenttia. Tämä asia ei ole muuttunut, sillä jäsenkato olisi todella suuri, jos aikuiset vain menisivät kasteelle.
- vanhoillislestadiola
esimerkiksi vanhoillislestadiolaisten kuuluisi perusta niin sanottu Laestadius-säätiö ja yrittää sitten löytää sille oma piispa, jotta kaikenlainen tasapuolisuus voitaisiin taata. Kyllä oma piispa pitää jokaisella säätiöllä olla, jos niitä voi vain vihkiä siellä Ruotsissa enemmänkin, ja miksi ei voisi uusia piispoja vihkiä, tuskin se niin paljon kuitenkaan maksaa?
- ......
Eivät tarvitse mitään säätiötä, koska heillä on jo oma Rauhanyhdistys. Eivät kuitenkaan ole valitsemassa omaa piispaa vaan pysyvät Suomen ev.lut. kirkossa.
- sentään kannattaisi
...... kirjoitti:
Eivät tarvitse mitään säätiötä, koska heillä on jo oma Rauhanyhdistys. Eivät kuitenkaan ole valitsemassa omaa piispaa vaan pysyvät Suomen ev.lut. kirkossa.
kannattaisihan oma piispa nyt ottaa, jos sellaisia on jaossa, tuskin siitä mitään haittaakaan on? Piispan pitää tietenkin tunnustaa vanhoillislestadiolaista uskontoa.
- Ajatonta
on tietääkseni uskonnonvapaus, jos jokin ryhmä haluaa esimiestä nimitettävän piispaksi, niin siitä vaan.
- järjestystä
Oman piispan voi valita kun perustaa oman kirkkokunnan. Jos haluaa pysyä nykyisissä kirkkokunnissa, niin täytyy tyytyä niihin piispoihin joita ko. kirkkoon on yhteisesti valittu.
- !!!!
Jonkinlaisen vastauksena SLEY:n puolelta voitaneen pitää tätä artikkelia
http://www.sley.fi/artikkeli/1361/tahan-nyt-tultu
"Suuri osa tavallisista aktiiviseurakuntalaisista ehkä itkee sydämessään. Äiti-kirkkoa on runneltu ja raadeltu."
Ruhjeita siitä tosiaan syntyy kun lähdetään vastakirkon, vastapiispojen ja vastapastorien tielle. - Raamattu ?
no, Luthersäätiö lienee ainoa joka on todennut että haluaa seurata Raamattua, eli uskoo että Raamattu sisältää Jumalan ja Jeesuksen tahdon pikemmin kuin viimeisen 2000 vuoden pappien mielipiteet...
- väärässä
Eihän Luther-säätiökään ole muuta kuin Lutheria oppi-isänään pitävä lahko. Sen opetus on täysin harhaoppista ja se poikkeaa merkittävästi alkukirkon opista.
- vaihtokonesysteemiin
Luther puhdisti uskoa ja tekee sitä yhä. Luterilaisen kirkon sisällä on nyt ihmisiä , piispoja ja pappeja jotka eivät tunnusta luterilaisuutta vaan omaa hömppäänsä.
Ilmeisesti ovat sossuja ( sdp).
Kirkossa tulisikin tehdä puhdistus tuosta hömppäketjusta.
Kirkko ja etenkin luterilainen kirkko, joka alunperin oli kristinuskoa puhtaana etsivää, on nyt likainen, hyvin likainen ahneine piispoineen pappeineen ja sontapuheineen.
Luthersäätiö on ilmeisesti jotakin Lutheria oikeasti kannustavaa toimintaa, eli puhtautta etsivää. - weha.
Kun miettii, tottakai Luther Säätiöllä saa piispoja olla. Miksi ei? Sehän on osa luterialista kirkkoa. Mitä se kellekkään kuuluu.
- Onko taivas uskoni m
Karille ajo. Kari Mäkinen ei ole sopiva arkkipiispa. Hän on ajanut ja ajamassa Suomen luterilaista kirkkoa karille. Hänellä ei ole lainkaan yhteistyöhalua, kykyä, eikä rakkautta Luthersäätiötä kohtaan.
Miten luulee Kari Mäkinen, Irja Askola, Mikko Heikka Wille Riekkinen, ym. liberaalit pääsevän ja sopeutuvan samaan taivaaseen Matti Väisäsen kanssa?- Ei synnitöntä
Piispat Kari Mäkinen, Irja Askola, Mikko Heikka ja Wille Riekkinen ym. liberaalit eivät ole taivastiellä. He eivät ole edes kristittyjä, vaikka heitä kannattavien pakanoiden ja samalla asialla olevien pakanaluterilaisten mukaan he sitä ovatkin. Nämä henkilöt sotkevat Raamatun sanan ja ns. tieteellisen tiedon niin, ettei Raamatun sanasta jää jäljelle mitään kuin pelkkä tyhjä kuori.
- Ylhäisen taakka
Ei synnitöntä kirjoitti:
Piispat Kari Mäkinen, Irja Askola, Mikko Heikka ja Wille Riekkinen ym. liberaalit eivät ole taivastiellä. He eivät ole edes kristittyjä, vaikka heitä kannattavien pakanoiden ja samalla asialla olevien pakanaluterilaisten mukaan he sitä ovatkin. Nämä henkilöt sotkevat Raamatun sanan ja ns. tieteellisen tiedon niin, ettei Raamatun sanasta jää jäljelle mitään kuin pelkkä tyhjä kuori.
Totta. Ainoastaan sinä olet oikea kristitty ja synnitön tietenkin. Yksin olet taivastielläkin: Me kaikki muut menemme helvettiin joten yksinäsi kökötät pilven reunalla kun bileet käynnistyvät alakerrasa.
Ja he, jotka kehtaavat puhua tieteestä - voi heitä ja heidän harhaoppiaan! Eivätkö he ymmärrä, että Raamatussa on kaikki tarpeellinen. Tiede on luonut vain maallisia turhakketa, kuten tietokoneita ja nettiliittymiä joiden avulla itseään tärkeämmät ihmiset voivat haukkua muita pakanoiksi mm. Suomi24-palstalla.
- Yks vaan
"Piispat kari Mäkinen, Irja Eskola, Mikko Heikka ja Ville Riekkinen ym. liberaalit eivät ole taivastiellä. He eivät ole kristittyjä, vaikka heitä kannattavien pakanoiden ja samalla asialla olevien pakanaluterilaisten mukaan he sitä ovatkin. Nämä henkilöt sotkevat Raamatun sanan ja ns. tieteellisen tiedon niin, ettei Raamatun sanasta jää jäljelle mitään kuin pelkkä tyhjä kuori."
Ketkä ovat sinun mielestäsi oikeita kristittyjä ja taivastiellä? Ketkä ovat mielestäsi "pakanaluterilaisia" ja ketkä niitä luterilaisia, jotka sinun mielestäsi eivät ole "pakanaluterilaisia"? Onko sinun mielestäsi olemassa myös "pakanakatolilaisia" ja "pakanaortodokseja"? - Näkökulmaeroja
eihän me tiedetä mitkä ja ketkä ovat taivastiellä.
Toki Luthersäätiön ja evlutkirkon välillä on se iso ero ainakin,
että Luthersäätiöläiset korostavat Raamattua useinkin,
ja evlutkirkko korostaa esim. tasa-arvoa ja muuta
tänne normaalin yhteiskunnan puolelle kuuluvaa,
ei niinkään teologiaa.
Eli näkökulmaeroja on onpa tosi irtiotto vihkiä piispa, ja todella Raamatun mukaista - ei Raamatussa edes ole piispa-sanaa
- Yks hinttari
Ei siellä ole homo-sanaakaan!
- Mietinpä vaan
Yks hinttari kirjoitti:
Ei siellä ole homo-sanaakaan!
Mitä ne miehimykset ovat, joista Raamattu varoittaa???
Tottakai Raamatussa on piispoja, (lue vanhempaa käännöstä).
- Piispa vaihtui
Päivityksenä vain, että Luther-säätiön yhteisöjen piispa vaihtui tämän vuoden maaliskuussa. Yhteisöt muodostivat Suomen Lähetyshiippakunnan ja valitsivat sen piispaksi 66-vuotiaan Risto Soramiehen.
- SLEY-boy
Vihittiinkö Soramieskin Evankeliyhdistyksen rukoushuoneessa (Sydämen kappeli)?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279