Paha kysymys v-lestadiolaisille

Moppi, hillitsetkö tunnetusti herkkää liipaisnsormeasi nyt? ( herkkyyttä ei näytä niinkään sonta-aloituksissa esiintyvän)

Tunnetko olevasi synnitön heti sen jälkeen kun olet saanut vl-siunauksen itsellesi? (Ns vilkutus) Seurapuheissa toistuu mantran lailla, kuinka "olette synnin poispanijoita", väite joka on täysin Raamatunvastainen tekoihin perustuva usko.

Tragikoomisimmillaan "synninpoispaneminen" ilmenee, kun vl:t menevät ehtoolliselle. Pakkoneuroosinomaisesti he pyytelevät synninpäästöä toisiltaan ja lopulta jopa ehtoollispapilta, että varmasti synnittömänä ottaisivat ehtoollisen. Se on VALHE koska, syntisiä olette silloinkin.

1.Johanneksen kirje:
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
3:5 Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja hänessä ei ole syntiä.

7

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voimarín

Synninpäästö ei tee synnittömäksi. Missä ja kuka näin on sanonut?

• 4+15

Käytännön tilanteissa ehtoollisella toimitaan juuri niin kuin aloituksessa kuvataan. Siunausta (evankeliumia) kuullaan yksistään rippisaarnassa ja ehtollisjumalanpalveluksen liturgian yhteydessä jo muutaman kerran. Sitten useat käyvät pyytelemässä läheisiltään ja muilta useimmiten kaulasta kiinni pitäen, nuoret etenkin kymmenienkin muiden nuorten kanssa.
        Suurin osa pyytää vielä ehtoollista jakavalta papilta.
        Miksi toimitaan näin, jos sillä ei ole mitään merkitystä? Monet ovat myöntäneet, että takaraivossa pyörii ajatus, että olisi ehtoolliselle astuessaan mahdollisimman puhdas.

• 4+15 kirjoitti:

Käytännön tilanteissa ehtoollisella toimitaan juuri niin kuin aloituksessa kuvataan. Siunausta (evankeliumia) kuullaan yksistään rippisaarnassa ja ehtollisjumalanpalveluksen liturgian yhteydessä jo muutaman kerran. Sitten useat käyvät pyytelemässä läheisiltään ja muilta useimmiten kaulasta kiinni pitäen, nuoret etenkin kymmenienkin muiden nuorten kanssa.
        Miksi toimitaan näin, jos sillä ei ole mitään merkitystä? Monet ovat myöntäneet, että takaraivossa pyörii ajatus, että olisi ehtoolliselle astuessaan mahdollisimman puhdas.

..aloitustani selväntävästä vastauksestasi.

Päivänselvää on, että -kestadiolaiset kokevat olevansa synnittömiä "evankeliumin" kuulemisen jälkeen. Laikkein selvimmin asian todenperäisyyden osittaa heidän taikauskoinen käyttäytymisensä ehtoollisella.
        ( Kiitoksia myös sinulle konsultaatiosta, eräs ystäväni, joka vl-ehtoolliskäytännön tunnet)

• Mihin ne vl:t syntinsä sitten panevat? Taskusta toiseenko?

• roskaajaroskaa
        4+15 kirjoitti:

Että olisi ehtooolliselle astuessaan mahdollisimman puhdas!!!

Eli itse yritetään tehdä itseä puhtaaksi? Omilla keinoillaan? Omilla teoillaan? Että niin kuin muka yrittäisi hieman auttaa Jumalaa. Täyttä roskaa koko touhu. - - - Anteeksi toki voi pyytää ja pitääkin pyytää, mutta ei ihminen siitä yhtään sen paremmaksi tule. Jumalakin viittaa kintaalla moiselle pelleilylle.

Kyllä kelvollisin ehtoollisvieran on juuri se suurin syntinen. Etkö tiennyt sitä?

• 4+15
        roskaajaroskaa kirjoitti:

Että olisi ehtooolliselle astuessaan mahdollisimman puhdas!!!

Eli itse yritetään tehdä itseä puhtaaksi? Omilla keinoillaan? Omilla teoillaan? Että niin kuin muka yrittäisi hieman auttaa Jumalaa. Täyttä roskaa koko touhu. - - - Anteeksi toki voi pyytää ja pitääkin pyytää, mutta ei ihminen siitä yhtään sen paremmaksi tule. Jumalakin viittaa kintaalla moiselle pelleilylle.

Kyllä kelvollisin ehtoollisvieran on juuri se suurin syntinen. Etkö tiennyt sitä?

vl:ien ehtoolliskäytäntöä ja heidän ajatuksiaan siitä. Olen itse ollut vanhoillislestadiolainen jonkin aikaa ja tunnen opin ja käytännöt hyvin.
        Halusin myös kuvailla samalla, kuinka ehkä itsekin tiedostamattani ajattelin ollessani vielä lestadiolainen.
        Virallisessa vl-opetuksessa ei opeteta niin, että ihminen olisi puhdas missään tilanteessa, mutta ehkä siunauksen ja synninpäästön pakonomainen viljeleminen on omiaan viemään ajatuksia siihen suuntaan. Tätä tarkoitin kirjoituksellani sanoa, ehkä sekavasti, mutta kuitenkin.

Oma näkemykseni asiasta siis on samankaltainen kuin sinullakin eli että ihminen ei tule sen puhtaammaksi eikä pyhemmäksi ripin jälkeen. Suurin syntinen on ilman muuta kelvollisin ehtoollisvieras.

• ¤*¤

Saarnoissakin aina puhutaan, miten vanhurskauden vaatteeseen tulee tahroja ja niitä täytyy pestä pois, mikä on harhaoppia. Ei Kristuksen lahjoittamaan vanhurskauden vaatteeseen voi tulla tahroja.

Vl:t yrittävät itse putsata tuota "vaatettaan", mikä olisi naurettavaa jos se ei olisi suorastaan Jumalan pilkkaa. Jumalan lahjoittamassa vanhurskaudessa ei voi olla putsattavaa.
      Ihminen voi vain olla uskossa tai epäuskossa, ja jos hän on uskossa, hän tarvitsee kyllä evankeliumia uskonsa vahvistukseksi, mutta tehtyjä syntejään hän ei voi panna pois. Ne ovat ja pysyvät, mutta ovat sovitetut.

"Oi Jumalan' kuink' iloitsen: sinulta puvun sain...

Ei siitä löydy ryppyä, ei mitään saastaista;
      vaikk' olen kuinka mustana, se minut kirkastaa.

Se onpi kyllin autuuteen, en muusta huolikaan.
      Se on vanhurskaus Jeesuksen, ostettu kuolollaan."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe