Kuinka helpottaa kissan eroahdistusta?

kisun omistaja

Olisiko vinkkejä miten kissan eroahdistusta olisi mahdollista helpottaa? Kyseessä on aikuinen noin 15 v. sisäkissa, joka kärsii yksin jäädessään. Kissa on joutunut vaihtamaan omistajaa useita kertoja ensimmäisen 10 elivuoden aikana, mutta on silti hyvin kiintynyt nykyisiin omistajiinsa ja muutenkin hyvin ihmisläheinen tapaus. Kissa jää toisinaan naukumaan omistajien perään kun nämä lähtevät kotoa/tai kun toinen omistaja menee esim. suihkuun niin kissa saattaa vahtia ja naukua oven takana. Kissa osaa odottaa ihmisiä tiettyyn aikaan kotiin ja saattaa käydä katsomassa/naukumassa ovella pitkäänkin näiden tuloa, ja vaikuttaa hämmentyneeltä/surulliselta jos eivät tule. Toisinaan kissa yrittää etsiä puuttuvia perheenjäseniä asunnosta esim. kiertelee huoneissa, käy kurkkaamassa sängystä ym. ja naukuu sitten vaativasti paikalla oleville ihmisille jos ei löydäkkään etsimäänsä ihmistä. Kissa myös syö ja leikkii huonosti paripäivää jos joku perheestä joutuu olemaan pidempään pois kotoa. Normaalisti kissa on noin 8 h päivästä yksin. Kissa ei tule toimeen muiden kissojen kanssa vaan tappelee näiden kanssa ja on pelokas. Voisiko kyseessä olla jonkinlainen dementia tai vastaava?

8

4033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • procat

      ihana, viisas vanha kissa! Ei vaikuta dementialta kun muistaa ihmiset ja kaipaa heitä. Vaikuttaa tavallista fiksummalta, herkemmältä kissalta. Antakaa vain paljon rakkautta ja läsnäoloa, eikä enää koskaan paikan tai omistajan vaihtoa!

    • puute?

      liian hyvälle opetettu?
      yrittää pomottaa kun on oppinut että saa kaiken kun pitää ääntä itsestään,huomion kipeä.

    • mimimumamimmuma

      Jättäkää vaikka omistajan tuoksuisia vaatteita sängylle. Kuulostaa ihanan hellyyttävältä kissalta :)

    • sarque
      • papuleena

        Feliway auttaa moneen juttuun ja miksipäs kissa ei voisi olla suihkuhuoneessa kanssasi? Veteen se ei tule, jos ei halua, mutta siitä on kiva kauempaa seurata vesipisaroita. Minun pentukissani on suihkufani ja kumma kyllä, rakastaa myös imuroimista, joskus vähän liikaakin osallistumalla.
        Älykäs kissa sinulla. Luulenpa, että se saattaa etsiä myös entisissä kodeissaan olleita ihmisystäviään.
        Ymmärrystä hän vaatii ja juttuseuraa, minulla molemmat ovat oikeita juorutätejä, koko ajan selostavat. Pienempi jopa silloin, kun leikkii yksikseen jollain lelulla.
        Kissat ovat hienoviritteisiä eläimiä!


    • jotenkin

      häiriintynyt?

      "Kissa ei tule toimeen muiden kissojen kanssa vaan tappelee näiden kanssa ja on pelokas."
      menetkö takuuseen ettei käy vaikka pikkulapsen päälle?kannattaisi käyttää lääkärillä...

      • sarque

        Vai, että häiriintynyt... Aloittajan kertoman perusteella epäilen moista vaihtoehtoa :) Se, että kissa ei tule toimeen muiden kissojen kanssa ei tarkoita automaattisesti sitä, että kissa olisi jotenkin hullu. Kissa, kun ei ole laumaeläin, niin on aika normaalia, että jos kissa on ollut ainoana kissana vuosia se ei välttämättä huolikaan muita kissoja reviirilleen. Eikä sillä todellakaan ole mitään tekemistä minkään lasten päälle käymisen kanssa yms. Enemmänkin päinvastoin kaipaa ihmisiä ja läheisyyttä. Meilläkin kissa on seurallinen ja katselee ikkunasta ulos, kun olen koirien kanssa pihalla. Saattaa joskus naukua kovaakin ja on myös ovella vastassa, kun tulemme takaisin sisälle. Toiset kissat nyt vaan ovat seurallisempia, kuin toiset. Eli normaalilta seuralliselta kisulta kuulostaa :)


    • tuttu tunne

      Aloittajan kissa kuulostaa ihan mun kissalta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe