Mikä teitä lapsena pelotti?

handek

Minua, kun nuo sotavetaraanit vanhenevat, kukas sitten maata puolustaa...
Keltainen vaara, Kiinalaiset hyökkäävät Joensuuhun.
Karttakeppi. Uskonnonopettaja, sotilaspastori J.Pakkanen näpäytti herkästi sormille...
Ulkohuussi, pelotti että susi tulee ja nappaa kikkelistä.
Kaivo, pelotti semmoinen 8 renkainen.

31

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Syy epäselvä. Nukun vieläkin valot päällä.

=DW=

• Monta näkökulmaa

Voi kuinka ikävää..Oletko DW koskaan ajatellut selvittää tuota...asiaa syvällisemmin...Tuli mieleeni sellainen asia että, tuosta voisi myös päästä eroon ammatti-auttajien avulla..kun pääsisit oikein käsittelemään tuo. alkusyytä....mitkä nämä syyt ovat..tuohon pelkoosi..ja voisit päästä siitä pois...Otan osaa.

tsau:Friidu

• vasso-Q

Olisi helpompi luetella, mikä ei pelottanut. Olin mahoton pelkuri lapsena. Pimeä, tulipalo, ukkonen, koirat, univormut, veri eli sain kohtauksen jos tuli pienestäkin haavasta verta ja ihan pienenä pelkäsin napaani. Nämä äkkiseltään mieleeni tulee. Saattoi niitä olla muitakin. Niin ja serkkuani silloin arvoilta 10-vuotiasta poikaa pelkäsin. Miksi? Ei aavistustakaan. Taisin pelätä kaikkia vähänkin vieraampia ihmisiä muutenkin.

• s_a

lapsuudessa niitä oli tulevinaan vähän väliä, ja Näkki, joskus.
      .

• Minua pelotti fyysinen kipu.

• ...

Siihen tottuu. Vaikka se sattuu. Kai siitä hyötynsä oli jälkikäteenkin, seittemän hammasta paikkautin ilman puudutusta, siihenkin tottui, vaikka sattui. Kipu ei kyllä silti kiinnosta vieläkään.

=DW=

• ... kirjoitti:

Siihen tottuu. Vaikka se sattuu. Kai siitä hyötynsä oli jälkikäteenkin, seittemän hammasta paikkautin ilman puudutusta, siihenkin tottui, vaikka sattui. Kipu ei kyllä silti kiinnosta vieläkään.

=DW=

Turhat pelot haihattelut ja hömpötykset ainakin karsiutuvat pois.

• arka vieläkin

että pelkäsin naapurin setää, kun tuolla jo poistettiin viesti jossa vastaaja oli pelännyt
      kansallispukua käyttäviä kiertolaiselämää viettäviä henkilöitä. Ollaan me suomalaiset arkoja
      puhumaan asioista niiden oikeillä nimillä, ettei vaan tulisi syytettä rotusorrosta tai muusta syrjinnästä.
      Saako nykyisin sanoa pelkäävänsä terroristeja.

Pelkäsin minä ukkostakin ja koulussa paria ilkeää poikaa sekä isän suuttumista.

• Pimeä, ahtaat paikat. Joskus pahaa tehtyäni jouduin kenkäkaappiin, ei se mahdottoman pieni ollu, mut kuitenkin, pimeä, eikä päässyt pois ennenkuin laskettiin. Elikkä siitä vieläkin ahtaanpaikan kammo.
      Koulussa yhtä ilkeää poikaa, nyttemmin aikuisina ollaan nähty, juteltu tästä aiheesta,kerroin miten aina yhden toisen tytön kanssa juostiin ja kovaa, kun hänet nähtiin. Pelkäsin kans sellasia ihmisiä joilla oli vihaisen näköiset silmät, ja haastelivat aikuisten kesken, aivan kuin ei lapsia olis siinä vierellä ollutkaan):

• handek

Tätähän ne ne pelkotilat yleensä olivat, ovat.'
        Korkean paikan kammo on minulla yllä myös unissani.
        Aina kiipeän liian ylös unissani.

• mitäkä mies

Olin juuri saunassa ja kuinkas ollakkaan,mitein juuri menneisyyttä,lapsuutta,kaikkea mihin olen ryhtynyt,tai jättänyt ryhtymättä.

Menin ajassa taaksepäin noin 45 vuotta ja siitä lähdin kelaamaan,mitä silloin mietin.Asuin maaseudulla,enkä koskaan ollut vielä käynyt ns.kirkonkylällä,kuulin kuitenkin äänen joka kuullosti junalta,lok,lok lok..Oletin että ääni tulee junasta,olin jopa varma asiasta.Lähin junaraide oli sadan kilsan päässä todellisuudessa:)

Tuo muistelo olikin aika huvittava,mutta siitä eteenpäin ajateltuani,koulu ja murrosikä,mitä tein ja mitä jätin tekemättä..Tunsin pahan olon,aivan kuin ahdistaisi,mietin miten minua voi ahdistaa,vaikka mitään kamalaa ei nuoruudessa ollutkaan.Sitten minulle valkeni,kuin olisin herännyt.Tein paljon töitä jo lapsena,olin neljäntoista vanha kun olin metsäojaa kaivamassa lapiolla,muistan että tein sitä niin kauan kun kelit sallivat,kunnes maa oli niin jäässä että en voinut enää kaivaa..

Maalaistalon poikana minulle oli tietysti varattu paljon töitä,kun toiset nuoret kisailivat pihalla,minun oli tehtävä työni,enkä siloin osannut ajatella että olin lapsi,tai ainakin nuori.Kuitenkaan sen työmäärän ajatteleminen ei tunnu mitenkään vaikealta,tai ahdistavalta,vaan jokin muu sillä kummittelee..

Mietin pikään sanunan lauteilla...Kävin läpi koko elämäni,ainakin kaiken mitä muistan,olo oli todella haikea,viittä vaille etten alkanut märsäämään,tunsin että olen pettynyt elämään,vaikka kaikki onkin hyvin,tunsin silti.Syy tähän on varmaankin että entinen aika ei koskaan palaa,moni ystävä on muuttanut kauas pois,moni on kuollut,osa jopa oman käden kautta.

Se tunne ei ollutkaan ahdistusta vaan kaipausta,kaipausta päästä takaisin,palata tutulle polulle,olla nuori,peloton ja sinisilmäisesti hyvään maailmaan uskova lapsi.

Meni vähän tunteelle,ups"

• Monta näkökulmaa

Olen täällä joskus, kertoillutkin;)) Olin ihan pienenä lapsena kovin ihmisarka. Jopa lähisukulaisia pelkäsin, vaikka olivat ihan tuttuja eivätkä lainkaan pelottavia...minä menin aina sängyn alle piiloon ja koira seurasi perässä jos, meille tuli vieraita kylään. En tullut pois sängyn alta ennenkuin vieraat todella olivat lähteet;)) Siis todella arka... Pelkäsin myös kameraa. Minusta ei ole kuin muutama mustavalkoinen valokuva tuolta ajalta...Itse olen aikuisena tätä paljonkin pähkäilyt että, miksi olin tuolloin niin pelokas ja arka. Muuta syytä en oikein osaa järkeillä. Olen synytynyt keskosena ja kotiin pääsin vasta vuoden vanhana...Ehkä joku alitajuinen pelko että, joutuisin taas pois kodistani ja minut vietäisiin Sairaalaan takaisin..ja eroon vanhemmistani. Tuohon kamera pelkoon liittyi vahvasti sellainen kuvitelma..(meillä kun oli isäni serkku joilla oli ammattivalokusliike täällä Stadissa..) nooh, kun tuo mies sitten tuli sillä kameralla isolla ja mustalla jossa oli myös sellainen puinen teline...niin pelkäsin niin kovasti että, ensin otetaan Friidusta kuva ja sitten tulee ISO piikki jolla pistetään ja satutetaan kovasti;))) Tämän on täynyt liittyä johonkin tutkimuksiin mitä on tehty ihan vauvana...siellä Lastenlinnassa...en vain osanut sanoa tai kertoa näistä peloistani...

Sitten kävi aikuisena niin, kun jouduin kundin ekan kerran viemään Lastenlinnaan myös tutkimuksiin 2 vuotiaana, siellä pää-aulassa kun tämä hienot maalaukset ja korkokuvat edelleen ja ovat hienosti muuten entisöity...Vitsi jostain hyvin syvältä tulivat tulikuumaat kyyneeleet silmiini...ex-mieheni katsoi minua kummmissaan....että mikä nyt? En osanut silloinkaan sanoa että, nuo kuvat ikäänkuin laukaisivat jonkun muiston....vaikka olin ollut kovin pieni..niin....jostain nuo muistot palasivat...

Uskon että, kannamme mukanamme itsekukin käsittämättömiä muistoja....ihan sieltä varhaislapsuudestamme, ja näistä kokemuksistamme sitten nämä pelot syntyvät...

Enää en suinkaan ihmis-arka...päin vastoin;)) ja valokuvatakin saa...;)) Piikkejään en pelkää...korkeita paikkoja kyllä...

tsau:Friidu

• eräs naislukija

ukonilma, pelkäsin salaman iskevän kotiini ja siksi nukuin kengät jaloissa, jotta pääsen pikaisesti
      karkuun ! :D

• Pirre*

reissu pimeässä..:(

• Heikunkeikku

Minä oon pimpotellut lapsena pilvien päällä. Täysin ajattelematta, että olisi mitään pelättävää.
      Muistan, miten äitini usein sanoi, että "tärkeintä on oppia tulemaan alas vuorilta."
      Nuo sanomiset harmitti kovasti, kun tiesin hänen tarkoittavan, että en saisi vain leijuskella jossakin
      "kaikki-on-hyvin"- tunnetilassa ja sitten jos jotakin epämiellyttävää tapahtuisi, niin minä pätkähtäisin maan kamaralle tosta noin vaan PAM.
      Vähän vanhempana yritin selittää äidilleni, että mitä sitä etukäteen murehtii jotakin Jos jotakin tapahtuu, miksei sitä voi leijuskella missä haluaa ja sitten jos/kun jotakin tulee, niin murehtii sitten vasta niitä.
      Sitä ajattelutapaa äitini ei ymmärtänyt. Hän oli ja on edelleen enempi sellainen ihminen, joka näkee aika paljon negatiivisia asioita. Noissa tuon kaltaisissa ajatteluissa oon tullut enempi isääni. Eli kyllä kaikki menee hyvin loppujen lopuksi.

• Heikunkeikku

Oih, nyhämmää muistankin, että mitä lapsena pelkäsin.
        Pelkäsin vesikasveja. Semmosia harsomaisesti liikkuvia kasveja. Meillä oli saaressa niitä.
        Siskoni kantoi minut vesirajasta ehkä noin 3 metrin päässä olevan kiven päälle ja sanoi, että jos haluaisin tulla sieltä pois, niin minun oli tultava kiveltä kahlaamalta rantaan. Tämän kiven ja rannan välissä oli paljon näitä vesikasveja, jotka aaltoilevasti siellä "hulmusivat". Pohjassa ja kivien päällä oli myös semmosia pikkuruisia simpukoita.
        Olin jotakin 4 vuotias ja matka kiveltä rantaan tuntui älyttömän pitkältä. Sisareni (on minua 10 v vanhempi)ei tietenkään voinut edes kuvitella, miten hirveästi pelotti siellä kivellä. Hän vei minut usein kivelle. Huvinsa kullakin.:( Inhottaa vieläkin semmoset määrätynlaiset vesiheinät :(

• Meriläinen
        Heikunkeikku kirjoitti:

Oih, nyhämmää muistankin, että mitä lapsena pelkäsin.
        Pelkäsin vesikasveja. Semmosia harsomaisesti liikkuvia kasveja. Meillä oli saaressa niitä.
        Siskoni kantoi minut vesirajasta ehkä noin 3 metrin päässä olevan kiven päälle ja sanoi, että jos haluaisin tulla sieltä pois, niin minun oli tultava kiveltä kahlaamalta rantaan. Tämän kiven ja rannan välissä oli paljon näitä vesikasveja, jotka aaltoilevasti siellä "hulmusivat". Pohjassa ja kivien päällä oli myös semmosia pikkuruisia simpukoita.
        Olin jotakin 4 vuotias ja matka kiveltä rantaan tuntui älyttömän pitkältä. Sisareni (on minua 10 v vanhempi)ei tietenkään voinut edes kuvitella, miten hirveästi pelotti siellä kivellä. Hän vei minut usein kivelle. Huvinsa kullakin.:( Inhottaa vieläkin semmoset määrätynlaiset vesiheinät :(

Moi Heikku!
        Tosta tuli mieleen lapsena saaressa kun menin ihan umpsukkeluksiin veteen ja nielaisin sitä, niin veli nauroi että "Varo vaan nyt alkaa kasvamaa kampelan poikasia mahassas."
        Kamalia (ihania) noi sisarukset kun kiusaavat pienempiään.

• Heikunkeikku
        Meriläinen kirjoitti:

Moi Heikku!
        Tosta tuli mieleen lapsena saaressa kun menin ihan umpsukkeluksiin veteen ja nielaisin sitä, niin veli nauroi että "Varo vaan nyt alkaa kasvamaa kampelan poikasia mahassas."
        Kamalia (ihania) noi sisarukset kun kiusaavat pienempiään.

Hei Meriläiskä !
        Joo, ihania tosiaan noi sisarukset.
        Muistan myös rakkaasta sisarestani sen, että hän sanoi kerran minulle, että olin syntynyt Vesipäänä. :)
        Olin aivan kauhuissani. En tietenkään tiennyt, mitä vesipää tarkoitti ja kysyin varovasti, että mimmonen se on.
        Sisko pääsi oikein vauhtiin ja päästi mielikuvituksensa valloilleen, minun kauhukseni, koska uskoin häntä.
        Hän kertoi, että kun synnyin, niin minulla oli aivan VALTAVA pää ja pää oli täynnä vettä. Kaikki olivat kuulemma kauhuissaan, koska olin niin ruma isoopää. Yritin väittää vastaan ja sanoin, että enkä oo vesipää.
        Hän sanoi, että minulle tehtiin sitten leikkaus, että päästäni tuli normaali.
        Hän kertoi sen niin todentuntuisesti, että aloin itkemään.

Olen aikuisena kertonut sisarelleni, mutta hän ei muista ollenkaan, että olisi sanonut tuolla tavalla.
        Nauraa vaan. Sen kivelle kantamisen sentäs tunnustaa. Selitti, että tahtoi opettaa minulle rohkeutta olla vedessä. Höh.!

• Meriläinen
        Heikunkeikku kirjoitti:

Hei Meriläiskä !
        Joo, ihania tosiaan noi sisarukset.
        Muistan myös rakkaasta sisarestani sen, että hän sanoi kerran minulle, että olin syntynyt Vesipäänä. :)
        Olin aivan kauhuissani. En tietenkään tiennyt, mitä vesipää tarkoitti ja kysyin varovasti, että mimmonen se on.
        Sisko pääsi oikein vauhtiin ja päästi mielikuvituksensa valloilleen, minun kauhukseni, koska uskoin häntä.
        Hän kertoi, että kun synnyin, niin minulla oli aivan VALTAVA pää ja pää oli täynnä vettä. Kaikki olivat kuulemma kauhuissaan, koska olin niin ruma isoopää. Yritin väittää vastaan ja sanoin, että enkä oo vesipää.
        Hän sanoi, että minulle tehtiin sitten leikkaus, että päästäni tuli normaali.
        Hän kertoi sen niin todentuntuisesti, että aloin itkemään.

Olen aikuisena kertonut sisarelleni, mutta hän ei muista ollenkaan, että olisi sanonut tuolla tavalla.
        Nauraa vaan. Sen kivelle kantamisen sentäs tunnustaa. Selitti, että tahtoi opettaa minulle rohkeutta olla vedessä. Höh.!

Kyllä noita selityksiä olen minäkin kuullut, miksi päiväkirjaani on luettu jne. jne.
        Nyt on veli siellä pilven päällä, tai meressä tuhkana niinkun viimeinen toiveensa oli.
        Ei ole meidän perheestä jäljellä kun sisko ja minä. Ja sitten siskon lapset.
        Veljellä ei lapsia ollutkaan.
        Mutta kauniita ja kaikenlaisia muistoja on.
        Nyt täytyy syödä puuroo, kohta taa on töihin meno.
        Moi moi.

• Heikunkeikku
        Meriläinen kirjoitti:

Kyllä noita selityksiä olen minäkin kuullut, miksi päiväkirjaani on luettu jne. jne.
        Nyt on veli siellä pilven päällä, tai meressä tuhkana niinkun viimeinen toiveensa oli.
        Ei ole meidän perheestä jäljellä kun sisko ja minä. Ja sitten siskon lapset.
        Veljellä ei lapsia ollutkaan.
        Mutta kauniita ja kaikenlaisia muistoja on.
        Nyt täytyy syödä puuroo, kohta taa on töihin meno.
        Moi moi.

Onneksi tosiaan on niitä mukaviakin muistoja sisaruksista.
        Veljeni (14v vanhempi) kertoi minulle usein "satuja". Päähenkilöinä olivat aina Taaruupi ja Ölövis (Ölövis oli väännös Elvis-nimestä). Sadut eivät todellakaan olleet mitään sadunomaisia, vaan niin hurjan pelottavia ja jänniä, että huh huh.

Näitä jännittäviä "satuja" veljeni kertoi niin, että vanhempamme eivät kuulleet. He olisivat sanoneet, että ei saa kertoa semmosia juttuja, kun olin niin pieni. Minäkin olin hiljaa näistä saduista, etteivät jännät jutut vaan loppuisi.

Mukavaa työpäivää sinulle. Moi moi.

• jassumarketta
        Heikunkeikku kirjoitti:

Onneksi tosiaan on niitä mukaviakin muistoja sisaruksista.
        Veljeni (14v vanhempi) kertoi minulle usein "satuja". Päähenkilöinä olivat aina Taaruupi ja Ölövis (Ölövis oli väännös Elvis-nimestä). Sadut eivät todellakaan olleet mitään sadunomaisia, vaan niin hurjan pelottavia ja jänniä, että huh huh.

Näitä jännittäviä "satuja" veljeni kertoi niin, että vanhempamme eivät kuulleet. He olisivat sanoneet, että ei saa kertoa semmosia juttuja, kun olin niin pieni. Minäkin olin hiljaa näistä saduista, etteivät jännät jutut vaan loppuisi.

Mukavaa työpäivää sinulle. Moi moi.

Pienenä pelkäsin kaikenlaista
        ukkoja, akkoja, pimeitä paikkoja.
        Käärmeitä, kaikkia ötököitä
        kovia ääniä pimeitä öitä.
        Ne lapsen mielessä kasvaa ja muuttuu
        kaikenlaisia höpinöitä..

Mieli vilkas on siellä sun täällä
        ei vanhemmatkaan ymmärrä.
        Isommat kiusaa ja usuttaa
        teettää tyhmiä pienimmällä
        Voi että joskus v.....aa!

Siitä kun kasvoin, isoksi vartuin
        kaikkeen mahdottomaankin tartuin
        oli sisua tullut muillekin jakaa
        Mitäpä noista, opiksi otin.

Joskus vieläkin sydän hakkaa
        kaikkea tuota kun miettii ja pohtii
        muistoja tulee vuosien takaa.
        Taidanpa kuitenkin uskaltaa...

Niin on kuitenkin jäänyt mieleen
        jos joku sittenkin menee pieleen,
        voi että harmittaa, hävettää
        miks vieläkin pelkään pimeää?

Ei aatokset tuostavain vapaudu peloista
        en aina ymmärrä itsekään...

• vastata, ettei mitään tuu mieleen.
      Sitte tuli pari opee mieleen, ne todella käytti ääntään.. ;)

• RosaLiiin

Mä pelkäsin tulipaloa. Pienenä kun oltiin kerran jkylässä katsomassa itsenäisyyspäiväparaatia, näin kuinka vanhan puutalon ikkunoissa olevat verhot syttyivät kynttilöistä palamaan, kaiken lisäksi pahinta oli kun näin isäni siellä sisällä auttamassa huonekalujen kantamista jms. Itkin ja pelkäsin, etten näe isää enää koskaan.
      Yleensä hälytysajoneuvon sireenin ääni pelotti.
      Sitten pelkäsin, etteä menetän isän tai äidin, joskus surullisena ollessani kuvittelin elämää ilman äitiä ja isää, silloin pelotti ja itketti jo pelkkä ajatuskin.

• RIMMIR

mennä kesällä aittaan nukkumaan vaikka sisaruksetkin olivat mukana. No miksikö, no siksi kun mummu oli koko pitkän kylmän talven (vaikka ei varmaankaan kuin pari kolme viikkoa) arkussa siellä. Häntä ei voitu haudata kun oli niin kylmä ettei pystytty kaivamaan hänelle leposijaa.
      Myös noin 7 vuotiaana pelkäsin tätini miestä. Äklöä lääppijää jka pakotti koskettelemaan itseään. Helevetin UKKO!!

• Otto-Vaan

Lapsukaisena alaluokilla, oli hurjan pelottavaa ylittää yli äyräittensä tulviva joki. Joen yli oli vedenvarassa kelluvat ohkaset puut. Kauhun paikka kun ei ollut vanhempaa henkilöä ylitystä valvomassa.

Aika moni siinä kylmässä vedessä plutasi, onneksi ei sentään hukkunut. Uiton alkaessa päästiin helpommin uittopuita pitkin, varsinkin kun kosken alle syntyi suma. Siitä oli helppo kulkea niin kauan kuin sitä sumaa kesti. Tulivat miehet mokomat ja purkivat (laukaisivat) suman.

• Keukubad

Pelkäsin hitosti eri tyyppisiä kummituksia. Tilannetta pahensi vielä se että äitikin ihan tosissaan uskoi kummituksiin ja muihin henkiolentoihin.

• Sinimarjanen

yksittäisiä asioita kylläkin tuli mieleeni, mutta eniten ehkä pelkäsin kovalla tuulella järvellä verkkoja nostettaessa. Toinen asia mikä tässä mieleeni putkahti oli ukonilmat, jotka yleensä olivat kovia siellä maalla, järvi jotenkin lisäsi vielä sitä ääntä. Kerran salama iski veljeni omatekoiseen radioantenniin, hirveä pamahdus, tulenlieskat löi ja semmoinen pieni kapea vana lähti suoraan järveen. Aivan oli kuin viivottimella vedetty. Nämä nyt tässä ihan ensimmäisenä tuli mieleeni.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      692
      3682
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      100
      2788
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1761
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1652
    5. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1631
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      82
      1603
    7. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      375
      1551
    8. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1520
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      28
      1379
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1293
    Aihe