Enterprise-sarjasta

trekkie

Inhosin aluksi "Enterprise"-sarjaa, joka kertoi ennen näkemättömän Enterprise NX-01:n matkoista kapteeni Jonathan Archerin komennossa. Nyt kun sarjaa katsoo uusintoina, etenkin "regeneration"-jakson jälkeen, voi ymmärtää miten yhtäkkiä Star Trek-universumin historiaan oli kirjoitettu uusi tähtilaiva Enterprise aikana ennen kapteeni Kirkin retkiä.

Kun Enterprise-E saapui tulevaisuudesta pysäyttämään Borgit maapallon 2060-luvulle, historia ei tullutkaan täysin korjatuksi. Tohtori Zefram Cochrane toimi yhdessä Enterprise-E:n miehistön kanssa jotta ensimmäinen poimulento voisi tapahtua. Tällöin Cochrane näki Enterprise-E:n kaukoputkella kiertoradalla. Tämä johti ennen aikojaan tähtilaiva Enterprisen retkiin, kapteeni Archerin komennossa.
Historia ei kuitenkaan päässyt muuttumaan kokonaan: kaikki johti täsmälleen samanlaiseen lopputulokseen 2370-luvulle kuin mitöä historia oli alunperinkin kulkenut ilman Archerin Enterprisea. Historiaan vain jäi ylimääräinen luku ja yksi tähtilaiva Enterprise lisää.

Periaatteessa Enterprise siis on täysin hyväksyttävä osa Star Trekin historiaa. Se kertoo muuttuneesta aikalinjasta First Contact-elokuvan tapahtumien jälkeen. jakso "Regeneration" palaa siihen mihin First Contact päättyi. Borgien pallomaisen aluksen jäänteet löytyvät etelänavalta jäätiköltä. Tähtilaivasto kohtaa virallisesti ensimmäisen kerran Borgeja, kun jäätyneet kyborgit heräävätkin eloon aloittaakseen pitkän matkan kotiin Delta-kvadranttiin. Enterprise lähtee takaa-ajoon joka päättyy siihen, että Borgit lähettävät aliavaruusviestin kohti Delta-kvadranttia. Siksi alkuperäinen Borg-kuutio oli jo matkalla maahan TNG:n jaksossa jossa Enterprisen väki kohtasi ensimmäistä kertaa Borgeja Q:n lähetettyä Enterprise Delta-kvadranttiin. Borgit olivat jo saaneet viestin menneisyydestä, maapallon sijainti oli käynyt kollektiiville selväksi.
Kyseessä on varsin näppärä suljettu aikalooppi, josta ulospääsy tapahtui kun Enterprise-E palasi takaisin omaan aikaansa First contactin lopussa.

Jäänteenä koko aikajatkumon muutoksesta NX-01 on edelleen tähtilaivaston museossa Star Trek tng:n tapahtumien aikana.

0

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
        Ikävä
        77
        4642
      2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
        Ikävä
        180
        1947
      3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
        Ikävä
        124
        1630
      4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
        Ikävä
        132
        1186
      5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
        Ikävä
        16
        1121
      6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
        Ikävä
        35
        1056
      7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
        Ikävä
        78
        953
      8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
        Ikävä
        52
        916
      9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
        Ikävä
        78
        882
      10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
        Ikävä
        4
        848
      Aihe