siviilivihkimis kysymys

1x?

Onko kahden ihmisen siviilivihkiminen pätevä kirkon silmissä? En tiedä mitään siviilivihkimisseremoniasta, mutta eihä siellä vihitä paria Pyhän Kolminaisuuden nimissä..
Itseäni askarruttaa, onko kahden kasteen saaneet ihmisen siviilivihkiminen sitten sakramentti, jos nämä kaksi ovat kyllä kristittyjä, mutta eronneet kirkosta ennen vihkimistä.

10

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teilipyörä

      En tiedä käytäntöä, mutta jos luterilainen ja katolilainen menee luterilaisessa kirkossa naimisiin, niin on oltava katolilainen pappi läsnä ja mutuna päinvastoin. Tästä voi vetää jonkinmoisen johtopäätöksen.

      • Teilipyörä

        Jos olet katolilainen, voit kysyä papilta s-postin kautta, jos et muutoin uskalla. Jos tuleva puoliso on katolilainen, hänen pitäisi tietää asiasta, mitä katolinen kirkko vaatii, että avioliitto on kirkon silmissä laillinen. Jos hän ei halua ole kirkon yhteydessä, sakramentillä ei ole suurta merkitystä.

        Muut voivat fiksuna kertoo lisää asiasta.


    • Tavis vasemmalta

      Tämä oli juuri minun tilanteeni, kun liityin aikanaan katoliseen kirkkoon. Olimme mieheni kanssa ev.-lut. kirkosta eronneita ja olimme menneet naimisiin maistraatissa. Näin ollen jouduin ottamaan asiasta selvää. Seuraavassa siksi "asiantuntijan" vastaus:

      1. Jos sekä sulhanen että morsian ovat EI-KATOLISIA, kyseinen siviiliavioliitto on katolisen kirkon silmissä täysin pätevä.

      2. Jos joko sulhanen tai morsian tai molemmat ovat tai ovat olleet KATOLILAISIA, kyseinen siviiliavioliitto on katolisen kirkon silmissä mitätön ellei siihen ole saatu katoliselta kirkolta erityislupaa. Jos menee tällä tavalla naimisiin (siis ilman sitä erityislupaa), joutuu katolisen kirkon sakramenttien ulkopuolelle.

      Helppoa? Jo vain.

      • Tavis vasemmalta

        Lisäksenä vielä edelliseen siitä onko kysymyksessä sakramentti.

        Lue edeltä kohta 1). Jos siis kummatkin ovat EI-KATOLILAISIA, mutta kummatkin KASTETTUJA, kysymyksessä on avioliiton sakramentti.

        Kun minut otettiin kirkkoon, minun ei siis täytynyt mennä "uudestaan" naimisiin mieheni kanssa, koska liittomme oli alusta alkaen katolisen kirkon silmissä sakramentti (olimmehan kummatkin ev.-lut. kirkossa kastettuja, vaikkakin siitä eronneita).


      • Tavis vasemmalta

        Jotta kohta 1) toteutuisi, sekä sulhaselle että morsiamelle ko. avioliiton täytyy olla ensimmäinen. Muussa tapauksessa se on mitätön.

        Sorry, että pidin tätä niin itsestään selvänä, etten maininnut. Itselleni avioliitto oli ja on ensimmäinen - ja viimeinen. Ha, ha, haa.


      • Kyriake
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        Jotta kohta 1) toteutuisi, sekä sulhaselle että morsiamelle ko. avioliiton täytyy olla ensimmäinen. Muussa tapauksessa se on mitätön.

        Sorry, että pidin tätä niin itsestään selvänä, etten maininnut. Itselleni avioliitto oli ja on ensimmäinen - ja viimeinen. Ha, ha, haa.

        ettei siviiliavioliitto kelpaisi ollenkaan katoliselle kirkolle. Kirkon ulkopuolella solmitut avioliitot eivät voi olla sakramentaalisia avioliittoja, vaikka ne ovat laillisia avioliittoja - oli sitten kysymys protestanttisesta vihkimisestä tai siviilivihkimyksestä.


      • Kyselijä vastaa
        Kyriake kirjoitti:

        ettei siviiliavioliitto kelpaisi ollenkaan katoliselle kirkolle. Kirkon ulkopuolella solmitut avioliitot eivät voi olla sakramentaalisia avioliittoja, vaikka ne ovat laillisia avioliittoja - oli sitten kysymys protestanttisesta vihkimisestä tai siviilivihkimyksestä.

        Minuakin ärsytti tämä asia sen verran, että kysyin asiaa yhdeltä asiaatuntentevalta papilta. Hän oli yksiselitteinen: kahden KASTETUN välinen pätevä avioliitto on AINA sakramentti, vaikka asianomaiset itse eivät sitä tietäisi. Riittää, että avioliitto on solmittu katolisen kirkon mukaan pätevästi. Koska ei-katolilaisilla kristityillä ei ole velvollisuutta solmia avioliittoa katolisessa kirkossa, he voivat solmia sen missä vain, ja kunhan kummallekin osapuolelle avioliitto on ensimmäinen ja kumpikin solmii sen oikeissa aikeissa, se on katoliselle kirkolle pätevä eli sakramentti.

        Jos taas jompikumpi on ei-kastettu, avioliitto ei milloinkaan ole sakramentti, ei edes silloin, jos se on solmittu katolisen kirkon luvalla.

        Jos taas jompikumpi on tai on ollut katolilainen, avioliittoa ei voida solmia pätevästi muualla kuin katolisessa kirkossa tai sen luvalla.

        Sinänsä upeaa, että esim. vanhempieni avioliitto (naimisissa pian 60 vuotta) on pyhä sakramentti, eivätkä he tiedä asiasta mitään.... ;-)


      • mezzotinto
        Kyriake kirjoitti:

        ettei siviiliavioliitto kelpaisi ollenkaan katoliselle kirkolle. Kirkon ulkopuolella solmitut avioliitot eivät voi olla sakramentaalisia avioliittoja, vaikka ne ovat laillisia avioliittoja - oli sitten kysymys protestanttisesta vihkimisestä tai siviilivihkimyksestä.

        "Kirkon ulkopuolella solmitut avioliitot eivät voi olla sakramentaalisia avioliittoja, vaikka ne ovat laillisia avioliittoja - oli sitten kysymys protestanttisesta vihkimisestä tai siviilivihkimyksestä."

        Avioliiton sakramentin ymmärtämisessä taitaa olla vähän eroa katolisen ja ortodoksisen kirkon opetuksessa. Katolinen kirkko opettaa, että sakramentin antavat vihittävät toinen toisilleen (ja antavat yhä edelleen avioliitossaan). Ortodoksinen kirkko kai (? en ole varma) opettaa, ettei sakramenttia ole ilman papin läsnäoloa vihkimisessä, eli että pappi jotenkin osallistuu sakramentin jakamiseen. Onko näin?

        Kun katolilainen solmii avioliiton tarvitaan katolinen vihkiminen, eli vihkimisen toimittamaan pappi (tai diakoni), siitä huolimatta, että hän ei jaa itse sakramenttia vihittäville.
        Kun kaksi ei-katolilaista solmii avioliiton, olkoon vihkimässä luterilainen pappi tai siviiliviranomainen, silloinkin vihittävät jakavat sakramentin toisilleen, jos tietyt katolisen kirkon avioliitolle asettamat edellytykset täyttyvät. Näitä edellytyksiä on ainakin, että molemmat ovat vapaat solmimaan avioliiton, ts. eivät ole ennestään naimisissa (siis ei ole aikaisempia avioliittoja ja avioeroja), avioliitto solmitaan täysin kummankin vapaasta tahdosta, se solmitaan eliniäksi (ei kokeeksi, ei mahdolliseen myöhempään eroon varautuen), kumpikin aikoo olla puolisolle uskollinen ja kumpikin suostuu ottamaan vastaan mahdolliset syntyvät lapset. Jos jokin näistä ehdoista ei täyty, ei tämä ei-katolinen avioliitto ole sakramentti, siis sitä ei katolisen kirkon silmissä ole olemassa ollenkaan.


      • mezzotinto
        mezzotinto kirjoitti:

        "Kirkon ulkopuolella solmitut avioliitot eivät voi olla sakramentaalisia avioliittoja, vaikka ne ovat laillisia avioliittoja - oli sitten kysymys protestanttisesta vihkimisestä tai siviilivihkimyksestä."

        Avioliiton sakramentin ymmärtämisessä taitaa olla vähän eroa katolisen ja ortodoksisen kirkon opetuksessa. Katolinen kirkko opettaa, että sakramentin antavat vihittävät toinen toisilleen (ja antavat yhä edelleen avioliitossaan). Ortodoksinen kirkko kai (? en ole varma) opettaa, ettei sakramenttia ole ilman papin läsnäoloa vihkimisessä, eli että pappi jotenkin osallistuu sakramentin jakamiseen. Onko näin?

        Kun katolilainen solmii avioliiton tarvitaan katolinen vihkiminen, eli vihkimisen toimittamaan pappi (tai diakoni), siitä huolimatta, että hän ei jaa itse sakramenttia vihittäville.
        Kun kaksi ei-katolilaista solmii avioliiton, olkoon vihkimässä luterilainen pappi tai siviiliviranomainen, silloinkin vihittävät jakavat sakramentin toisilleen, jos tietyt katolisen kirkon avioliitolle asettamat edellytykset täyttyvät. Näitä edellytyksiä on ainakin, että molemmat ovat vapaat solmimaan avioliiton, ts. eivät ole ennestään naimisissa (siis ei ole aikaisempia avioliittoja ja avioeroja), avioliitto solmitaan täysin kummankin vapaasta tahdosta, se solmitaan eliniäksi (ei kokeeksi, ei mahdolliseen myöhempään eroon varautuen), kumpikin aikoo olla puolisolle uskollinen ja kumpikin suostuu ottamaan vastaan mahdolliset syntyvät lapset. Jos jokin näistä ehdoista ei täyty, ei tämä ei-katolinen avioliitto ole sakramentti, siis sitä ei katolisen kirkon silmissä ole olemassa ollenkaan.

        Yllä "kyselijä vastaa" aivan oikein. Omassa äskeisessä vastauksessani tarkoitin nimenomaan kahden KASTETUN ei-katolilaisen välistä vihkimistä.


      • Kyriake
        mezzotinto kirjoitti:

        "Kirkon ulkopuolella solmitut avioliitot eivät voi olla sakramentaalisia avioliittoja, vaikka ne ovat laillisia avioliittoja - oli sitten kysymys protestanttisesta vihkimisestä tai siviilivihkimyksestä."

        Avioliiton sakramentin ymmärtämisessä taitaa olla vähän eroa katolisen ja ortodoksisen kirkon opetuksessa. Katolinen kirkko opettaa, että sakramentin antavat vihittävät toinen toisilleen (ja antavat yhä edelleen avioliitossaan). Ortodoksinen kirkko kai (? en ole varma) opettaa, ettei sakramenttia ole ilman papin läsnäoloa vihkimisessä, eli että pappi jotenkin osallistuu sakramentin jakamiseen. Onko näin?

        Kun katolilainen solmii avioliiton tarvitaan katolinen vihkiminen, eli vihkimisen toimittamaan pappi (tai diakoni), siitä huolimatta, että hän ei jaa itse sakramenttia vihittäville.
        Kun kaksi ei-katolilaista solmii avioliiton, olkoon vihkimässä luterilainen pappi tai siviiliviranomainen, silloinkin vihittävät jakavat sakramentin toisilleen, jos tietyt katolisen kirkon avioliitolle asettamat edellytykset täyttyvät. Näitä edellytyksiä on ainakin, että molemmat ovat vapaat solmimaan avioliiton, ts. eivät ole ennestään naimisissa (siis ei ole aikaisempia avioliittoja ja avioeroja), avioliitto solmitaan täysin kummankin vapaasta tahdosta, se solmitaan eliniäksi (ei kokeeksi, ei mahdolliseen myöhempään eroon varautuen), kumpikin aikoo olla puolisolle uskollinen ja kumpikin suostuu ottamaan vastaan mahdolliset syntyvät lapset. Jos jokin näistä ehdoista ei täyty, ei tämä ei-katolinen avioliitto ole sakramentti, siis sitä ei katolisen kirkon silmissä ole olemassa ollenkaan.

        avioliiton sakramentilla tarkoitetaan puolisoille toimitettavaa kruunauspalvelusta. Sen kautta Jumala antaa puolisoille armovoiman kristilliseen elämään. Jos sakramenttia ei ole toimitettu, ei avioliitto voi olla sakramentaalinen, laillinen se sen sijaan voi olla, jos avioliitto on sen maan lakien mukaan solmittu.

        Ortodoksinen Kirkko edellyttää, että ensin solmitaan laillinen avioliitto, jonka Kirkko sitten siunaa. Meillä Suomessa ennen avioliiton sakramentin toimitusta ortodoksinen pappi kysyy: "Onko sinulla N:N: vapaa tahto ja vakava mieli ottaa puolisoksesi tämä XX, joka seisoo tässä vierelläsi", ja sama kysymys toistetaan toiselle kihlakumppanille. Myöntävien vastausten jälkeen pappi toteaa parin olevan nyt naimisissa ja nykyisin hän kertoo vielä, mitkä ovat puolisoiden sukunimet/yhteinen sukunimi siinä avioliitossa. Tämä on Suomen lain mukainen avioliitoon vihkiminen. Sitten toimitetaan kruunauspalvelus, jossa annetaan uusille aviopuolisoille sakramentin armo. Ns salaisia avioliittoja ortodoksinen kirkko ei ole koskaan hyväksynyt.

        Keskiajalla Länsi-Euroopassa avioliitto oli pelkkä sukujen keskeinen sopimus, eikä ollut mitään avioliittoon vihkimistä. Pappien ei sallittu puuttuvan niin tärkeään kysymykseen kuin avioliitto oli, kuten Kaari Utrio eräässä keskiaikaa kuvaavassa romaanissaan sanoo. Papin tehtäväksi jäi vain aviovuoteen siunaaminen.

        Bysantissa sen sijaan avioliittoon kirkollinen vihkiminen on ollut aina käytössä Varhaiskirkon aikaan piispa siunasi vasta solmitun avioliiton, kun yhteen menneet ensi kerran tulivat kirkkoon ehtoolliselle. 700-luvulta alkaen on ollut olemassa nykyinen kruunauspalvelus. Bysantin valtakunta eli Itä-Rooma oli nykyaikaisen kaltainen byrokraattinen valtio, jossa elämä oli paljon järjestyneempää, kuin keskiajan hajanaisessa Länsi-Euroopassa, jossa valtiovalta oli erittäin heikko.

        Ortodoksinen avioliittokäsitys on paljon järkevämpi ja loogisempi kuin katolisen kirkon avioliittokäsitys. Kun aikoinani noin 40 vuotta sitten mietin kumpaan kirkkoon liittyisin, niin tämä asia paljolti ratkaisi valintani. Nuoren ihmisen mielestä katolisessa avioliiton sakramentissa ei ollut päätä eikä häntää. Toinen asia, jota en voi/voinut katolisuudessa hyväksyä oli/on paavin universaaliprimaatti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      275
      4699
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3040
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2877
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      34
      2871
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1816
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1664
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1429
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1190
    Aihe