Jep jep. Eli siis mitenkäs tuo alv menee ja kuka sen maksaa kun on kyseessä yritykseltä yritykselle myynti? Ostaja maksaa vai miten se on?
ALV kysymys
17
10469
Vastaukset
- .........
kauppa maksaa omat avl:t kun ostaa jotain ja sit itse maksetaan omat kun ostetaan kaupasta jotain...Kiertokulku on ihmeellistä. Ostava osapuoli maksaa alv:n. Näin minä sen olen käsittänyt..
- Kyselijä123
Kiitos tiedosta, tulipa tämä selvitettyä. :)
- Misip
Kauppa maksaa ALV:n myymästään tuotteesta.
Niin myös yrittäjä, vaikkapa urakkahinnasta/ tuntihinnasta, eli työstä/ palvelusta.
Mutta kun yritys ostaa kaupasta jotakin, vaikkapa sahan, niin se ostava osapuoli saa ALV:n poistaa omasta ALV kertymästään kohdekuukautena.
Eli näin:
Olen myynyt työtä asiakkaalle 10 000€ edestä kohdekuukautena.
ALV tuosta loppuasiakashinnasta on siis 1803,28€
Ostin kauppiaalta jiirisahan 1000€:lla.
ALV tilittää tuosta ostosta kauppias 180,32€ normaalisti valtiolle.
Minä taas saan vähentää tuosta ALV:sta 1803,28 tuon ostamani sahan ALV:n 180,32€
Eli tilitän kohdekuukaudelta siis 1803,28 - 180,32 = 1622,96€
Samoin toimii kaikissa hankinnoissa, polttoaineet/ jne... - Asiakas maksaa
Misip kirjoitti:
Kauppa maksaa ALV:n myymästään tuotteesta.
Niin myös yrittäjä, vaikkapa urakkahinnasta/ tuntihinnasta, eli työstä/ palvelusta.
Mutta kun yritys ostaa kaupasta jotakin, vaikkapa sahan, niin se ostava osapuoli saa ALV:n poistaa omasta ALV kertymästään kohdekuukautena.
Eli näin:
Olen myynyt työtä asiakkaalle 10 000€ edestä kohdekuukautena.
ALV tuosta loppuasiakashinnasta on siis 1803,28€
Ostin kauppiaalta jiirisahan 1000€:lla.
ALV tilittää tuosta ostosta kauppias 180,32€ normaalisti valtiolle.
Minä taas saan vähentää tuosta ALV:sta 1803,28 tuon ostamani sahan ALV:n 180,32€
Eli tilitän kohdekuukaudelta siis 1803,28 - 180,32 = 1622,96€
Samoin toimii kaikissa hankinnoissa, polttoaineet/ jne...Onhan se noin kun laskelmassasi esität eli myyjä tilittää alvin myynnistään, mutta lisää alvin laskuunsa joten kyllä sen viimekädessä maksaa asiakas.
- samzzys
Asiakas maksaa kirjoitti:
Onhan se noin kun laskelmassasi esität eli myyjä tilittää alvin myynnistään, mutta lisää alvin laskuunsa joten kyllä sen viimekädessä maksaa asiakas.
HEI HALOO!! Ei pärjää yrittäjänä, jos maksaa kulut omasta pussistaan...
- Mahd. yrittäjä
mikä on yritysten välinen alv? voiko se olla 0 %??
(siis jos yritys ostaa toiselta palveluja tms. niin onko aina pakko olla alv. hinnoissa mukana?) mikä määrittää alv:n prosenttimäärän (siis varmaan se mikä muutenkin, eli mitä tehdään kuljetukset = 10%, palvelut 24% jne... )
Pahoittelut jos kysymys on tyhmä (niin kuin itsenikin....) mutta olen vaan kuullut , että yrityksellä alv voi olla 0 % , mutta jääkö silloin alv:t tilittämättä kokonaan vai tarkoittaako se, että jos ostava yritys maksaa alv 0 % niin myyvä yritys joutuu sitten maksamaan alv:n itse. ,vaikka ostavan yrityksen (ostaja) se kuuluisi maksaa ? ja sitten ostava yritys voisi alv:n vähentää omista alv myynneistään? - 2+2
No ei se ole 0 % vaan aivan normaali myynnin mukainen vero (24 %, 14 % tai 10 %), mutta ostaja saa sen vähentää sen omassa arvonlisäverotuksessaan - eli lopputulos -0.
Ja tuo arvonlisäverotilitys menee kuukausittain niin, että lasket yhteen myyntiisi sisältyvän arvonlisäveron ja vähennät siitä ostolaskuissa maksamasi arvonlisäveron ja tilität sitten erotuksen valtiolle.... - Alvilla AINA
>>Pahoittelut jos kysymys on tyhmä (niin kuin itsenikin....) mutta olen vaan kuullut , että yrityksellä alv voi olla 0 % , mutta jääkö silloin alv:t tilittämättä kokonaan vai tarkoittaako se, että jos ostava yritys maksaa alv 0 % niin myyvä yritys joutuu sitten maksamaan alv:n itse. ,vaikka ostavan yrityksen (ostaja) se kuuluisi maksaa ? ja sitten ostava yritys voisi alv:n vähentää omista alv myynneistään?>>
Pääsääntö on että laskuttaessaan toinen toisiaan, Suomen rajojen sisällä toimivat yritykset poikkeuksetta lähettävät ALV-verollisen laskun.
Ainoa poikkeus on rakennusalan käännety arvonlisäverovelvollisuus, jolloin alihankkijat laskuttavat pääurakoitsijaa ALV 0% laskuin.
https://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Osakeyhtio_ja_osuuskunta/Arvonlisaverotus/Rakennusalan_kaannetty_arvonlisaverovelvollisuus
Kaikenlaiset muut kotimaiset firmat jotka koettavat selittää että heille säätiöinä tai pankkeina tms. pitää lähettää ALV0% lasku, he ovat joko tietämättömiä tai huijareita. Eikä tuohon tietenkään pidä suostua. Aina alvillinen lasku heille. Vientiin, eli Suomen rajojen ulkopuolelle menevät laskut ovat asia erikseen, ja tehdään alv0 verokannalla. - Eläkevaari
Kyllä Suomessa on yrityksiä, jotka eivät ole alv-velvollisia. Nämä yritykset tulevat vielä lisääntymään, jos perussuomalaisten ehdotus alarajan nostamisesta menee läpi.
Aiheuttaako rajan nosto "kikkailua", jää nähtäväksi.
Nykyinen raja on 8500 €
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Arvonlisaverottoman_vahaisen_toiminnan_r(14326)- Sama 24% noillekin
"Kyllä Suomessa on yrityksiä, jotka eivät ole alv-velvollisia. Nämä yritykset tulevat vielä lisääntymään, jos perussuomalaisten ehdotus alarajan nostamisesta menee läpi."
Ei näyttäisi olevan pelkoa, eikä toivetta, että tuollainen aloite menisi läpi. Ei vaikka Persutkin heräisivät talviunestaan sellaista ajamaan. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/421
Nimiä jäi uupumaan 45.000 nimen verran.
Tuolla ei muutenkaan ole minkäänlaista merkitystä sille että millaisen laskun muut firmat noille ALV-verovelvottomille firmoille kirjoittavat.
Samanlainen 24% ALV:tä sisältävä lasku niillekin kirjoitetaan, ja on verolakien mukaan pakko kirjoittaa. Ei ne mitään alv0% laskuja ole oikeutettuja mistään tai keltään saamaan.
Itse nuo alle 8500 rajan olevat voivat kirjoittaa ALV-0% laskujansa. Muistaakseni laskun lopputekstissä pitää olla joku selostus Arvonlisäverolain (AVL) pykälään, että minkä vuoksi lasku on alv0%:lla.
Enemmän tuo alle 8500 rajan menevä laskutus soveltuu Kuluttaja --> Kuluttaja laskutukseen, ja itse tehtyjen korujen, lapasten jne, sälän myyntiin.
Firmat eivät oikein tykkää noista epämääräisistä ALV0% laskuista. Monelle ne ovatkin yllätys, että mikäs hitsin AVL-sepustus tuolla laskun perässä lukee.
- 7+20
Kannattaa muistaa, että jos firman laskutus jää alle tuon 8500 euroa, niin se ei saa myöskään vähentää itse maksamaansa arvonlisäveroa....
- Vähentää vaan
Kyllä saa siltikin vähentää ne maksamansa arvonlisäverot.
Ne voi huoletta vähentää vaikka kahteen tai kolmeenkin kertaan, jos niin haluaa. Verotoimistoa ei asia kiinnosta.
Eihän noista alle 8500 €/v busineksista tarvitse mitään alv-selontekoja verottajalle tehdä. Siksi ei ne niistä kolminkertaisesti tehdystä tai tekemättömistä alv-vähennyksistä tai muista piperryksistä ikinä voi mitään kuulla tai saada tietoonsa. - 11+12
Vähentää vaan kirjoitti:
Kyllä saa siltikin vähentää ne maksamansa arvonlisäverot.
Ne voi huoletta vähentää vaikka kahteen tai kolmeenkin kertaan, jos niin haluaa. Verotoimistoa ei asia kiinnosta.
Eihän noista alle 8500 €/v busineksista tarvitse mitään alv-selontekoja verottajalle tehdä. Siksi ei ne niistä kolminkertaisesti tehdystä tai tekemättömistä alv-vähennyksistä tai muista piperryksistä ikinä voi mitään kuulla tai saada tietoonsa.Niin mistä ne vähennetään kun kerran maksettavaa arvonlisäveroa ei tule ja verottaja tuskin rahana niitä palauttaa. Tuloverotuksessa ne tietysti saa kuluna vähentää, mutta se on eri juttu....
- yrittäjä vm 92
Arvonlisävero on lähes puhdas kulutusvero, jonka maksaa kuluttaja ostamissaan tuotteissa tai palveluissa. Yritykset toimivat tässä systeemissä vain alv:n kerääjänä.
Lopullisessa tuotteessa on veroa 24 % (tai 14 tai 10) ja sen takia yritykset vähentävät
ostoihinsa sisältyvän veron, jotta vero ei kertautuisi.
Vaikka alv ei siis ole yritysten vero lainkaan, ne joutuvat alvin takia melkoisen hallinnollisen taakan alle. Alv on laskettava oikein, ilmoitettava ja tilitettävä ajallaan ja se ei ole yrityksille ihan pikku juttu.- Alvilla melkein aina
Myös terveydenhoitopalveluita myyvä yritys on ilman alvia ja alv%0.
- Verottajamielipuolet
Mikä vitun verottajan homopaskaidea on, että yritys ei voi myydä MYÖS YKSITYISILLE IHMISILLE arvonlisättömiä tuotteita, joihin yritys lisäisi sen vitun alv:n.
Mutta kun ei, niin ei. Pelkääkö verottaja, että joku joka myy hyvää/kiinnostavaa tuotetta, voisi myydä niitä huomattavasti enemmän YKSITYISILLE IHMISILLEKIN ja maksaa lisää myös veroja.
Useissa yrityksissä on ollut mielenkiintoisia tuotteita myynnissä, mutta ostaminen kariutuu verottajan luomaan myyntikieltoon yksityisille, vaikka yksityinen olisi erittäin halukas maksamaan myös sen alv.
Vitun verottaja-ääliöt ja -mielipuolet.- Saahan_sitä
Myydä tappiolla jos haluat.
Ei verottaja estä sinua myymästä 124€ (alvillista) tuotetta 100€, ihan vapaasti.
Sinä sitten tilität verottajalle sen 19,35€ alvia.
Muut myyvät edelleen saman tuotteen 124€ hintaan ja saavat siitä 19,35€ enemmän katetta.
On mullekkin käynyt joskus laskuvirheitä ja olen ilmoittanut ostajalle vahingossa alvittoman hinnan, silloin se tuote on myytävä sillä ilmoittamalla hinnalla, eli alv verran halvemmalla.
Tuote ei kuitenkaan ole 0% alvituote.
Jos haluat täysin alvittoman tuotteen kuluttajalle niin lahjoita se, silloin ei tule alvia perittyä,.
Ei taida kuitenkaan kauppa kovin kauan kannattaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852