Liittyykö anafylaktiseen reaktioon nielussa aina kutinaa?

Anafylaktinen reakti

Tässä viikon sisään on pari kertaa tullut sellainen tunne, että kurkussa turpoaisi jokin ja nieleminen on ajoittain vaikeata.

Olen epäillyt allergista reaktiota, mutta mitään kutinaa ei ole kuitenkaan esiintynyt ollenkaan. Sensijaan juuttunutta limaa siellä kurkussa taitaa olla.

Siispä onko pelkoni aiheeton?
Liittyykö anafylaktiseen reaktioon nielussa aina kutinaa?

4

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *****

      Välttämättä, itsellä vain menee tunnottomaksi, suu ja nielu, eli ei mitään kutinoita, ensin tikkuilee ei kutise.

    • asdasfasg

      Itse en muista mitään kutinoita. Kurkku turposi vaan pahasti, hengitys alkoi vinkua ja ääni rahisi. En edelleenkään tiedä mistä sen reaktion sain, kun kävin kerta syömässä nepalilaisessa ravintolassa :/

      • Anafylaktinen reakti

        Minulla ei ole tullut hengityksen rahisemista eikä vinkumista ollenkaan, voiko se siis siten olla anafylaksiaa, jos vain turpoamisen tunne tulee?

        Se voi tosin johtua siitä, että minulta valuu nenän kautta limaa nieluun. Lääkäri antoikin minulle nenäkortisonia lääkkeeksi. Ei lähtenyt tekemään edes allergiatestiä.

        Ja onko mitään muita huomattavia oireita anafylaksiassa.

        Mistä meinaan tietää itse että onko minulla sitä?


      • pelännyt
        Anafylaktinen reakti kirjoitti:

        Minulla ei ole tullut hengityksen rahisemista eikä vinkumista ollenkaan, voiko se siis siten olla anafylaksiaa, jos vain turpoamisen tunne tulee?

        Se voi tosin johtua siitä, että minulta valuu nenän kautta limaa nieluun. Lääkäri antoikin minulle nenäkortisonia lääkkeeksi. Ei lähtenyt tekemään edes allergiatestiä.

        Ja onko mitään muita huomattavia oireita anafylaksiassa.

        Mistä meinaan tietää itse että onko minulla sitä?

        Minulla joka kerralla hirvittävä väsymys ja aivotoiminto jämähti täysin. Kurkun turpoaminen ja hirvittävät rytmihäiriöt. Taju rupesi lähtemään kun pulssi oli 190 ja nousi koko ajan. Lääkäri sanoi että yleisreaktio se oli. Joskus aiemmin kihelmöi koko vartaloa, varsinkin niskaa niinkuin neuloja olisi pistelty. Nuo muut oireet tulivat lisäksi. Mutta kumma kyllä ei astmaoireita, vaikka astma minulla oli. Kaksi kertaa tullut ainakin ruuasta, kerran influenssarokotteesta. Kerran alkoi tulemaan 2 tuntia siedätyshoidon jälkeen kotona. Se oli pelottavaa. Puhekykykin nimittäin meni täysin, en pystynyt kuin kuiskaamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe