Kärhöt käynnistyi

ihmeenä pietään..

Nostin syksyllä sisään viileään huoneeseen ruukkuineen päivineen ja olen kastellut mahottoman niukasti. Muutama viikko sitten leikkasin aika alas, kun ovat vasta vuoden vanhoja. Nyt niissä on kasvu lähtenyt käyntiin, isoja pulleita silmuja ja muutama lehtipari jo auki!
Pitääkö nyt heti ryhtyä lannottamaan vai onko vielä liian pimeetä - meinaan venyvätkö ruipeloiksi, jos lantaa piisaa mutta valoa ei?

8

1182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-mukulakiurunkannus

      Nyt kärhöille parasta olisi viileä ja valoisa paikka. Luonnonvalo on vielä hyvin vähäistä, joten tavallinen loisteputkilamppu ihan lähelle kasvia olisi hyvä ratkaisu. Tai sitten hyvin viileä (jotain alle 5 astetta) ja pimeä, niin että se luulisi edelleen olevan talvi.

      Kastelu kannattaa minusta pitää edelleen aika vähäisenä ja lisätä sitä mukaa kuin kasvu lähtee käyntiin. Ei lannoituksen aloittamisella mikään viiden minuutin kiire ole. Kärhö on loppukesästä jemmannut juuriin vähän evästä kasvuunlähtöä varten.

      Jos mainitsemasi viileä huone on sinusta sopivin paikka kärhöllesi ennen kevättä, olisi lisävalo todellakin välttämätöntä.

      Toivottavasti kärhösi näin aikaisen kasvuunlähdön ansiosta kukoistaa reippaana ja iloisena koko kesän!

      • kasvattaja

        Minullakin on ollut arat kärhöt viileässä ja ika pimeässä, mutta saavat olla siellä vielä ainakin kolme kuukautta, heti kun ne tuo lämpimään ja valoon, alkaa kasvu. Itse en toisi niitä vielä lämpimään vaan pitäisin viileässä, eikä vielä lannoitusta, eikä paljoa kastelua. Kasvavat kyllä nopeaan, kun pääsevät ulos keväällä, ei vielä mitään kiirettä.


    • samaa mieltä

      Mullakin on joskus aikaisempina vuosina käynyt niin, että jo tammikuun puolivälissä on kärhöt lehtee pukkaamassa. Ja kun valoo ei piisaa, niin lopputuloksenakin on sitten honteloita ja hailakan värisiä kärhöparkoja. Tosin silloin pääsee nauttimaan ensimmäisistä kukistakin jo toukokuun alkupuolella, jos hyvin sattuu. Viime syksynä sitten ajattelin kokeilla toisessa paikassa säilytellä kärhöjä; melkein pimeä koppi, jossa lämpötila pysyy just ja just nollan yläpuolella. Vähän se pakkasen puolellakin kävi, kun oli ulkona niin mahottoman kylmää. Saa nyt nähdä, miten kävi kärhöille kun yksi oli kuitenkin ehtinyt uutta versoo kasvatella jo ennen joulua. Mutta toisaalta... onhan sitä keväälläkin aina välissä hallaa, eikä ole mitenkään käynyt maassa talvehtineille kärhöille, vaikka olisivatkin jo kasvua aloitelleet.

      Aloittajalle: jos näyttää siltä, että kärhösi venyisi pituutta mielellään, niin voit huoletta katkaista uuden verson poikki vaikka ensimmäisen tai toisen lehtiparin yläpuolelta. Se hidastaa väliaikaisesti kasvua ja saat tuuheamman kärhön kesäksi. Niinkin voi käydä, että kärhösi kasvattaa nyt alkukeväällä hirmu innolla vartta ja saattaapa vaikka kukkiakin, ja jää sitten "pitämään paussia" jossain vaiheessa kesää. Eli lopettaa kasvun kokonaan (mahdollisesti kuivattaa lehtiäkin) ja muutaman viikon kuluttua alkaa kasvattaa uutta versoa vanhasta varresta tai juuristosta. Ja luonnollisesti kukkii uudestaan syksymmällä. Mulla kävi sillä lailla tässä pari vuotta sitten. En sitten tiedä, oliko jotain pielessä lannoituksessa vai kuvitteliko kärhö pitävänsä talvilevon kesä-heinäkuun helteillä kun kerta otti reilun varaslähdön keväällä :D

      • Ihmeenä pietään..

        Ihan tolkulta näyttää vielä, tosin nuppuja yritti tehdä ja nipistelin ne pois. Näillä leveysasteilla ei aikainen kukinta haittaa mitään, kun kaikkea joutuu niin kauan odottamaan, mutta jospa se pääsis ulos ensin. Ei ainkaan hengenlähtö ole lähellä, samahan tuo muuten.


      • kärhöillään
        Ihmeenä pietään.. kirjoitti:

        Ihan tolkulta näyttää vielä, tosin nuppuja yritti tehdä ja nipistelin ne pois. Näillä leveysasteilla ei aikainen kukinta haittaa mitään, kun kaikkea joutuu niin kauan odottamaan, mutta jospa se pääsis ulos ensin. Ei ainkaan hengenlähtö ole lähellä, samahan tuo muuten.

        Just eilen huomasin, että täälläkin on jo kärhössä pari nuppua, vaikka viileässä (0-10 astetta) ja hämärässä on talven ollut. Ajattelin, että nyt alkaa olla jo sen verran valoa tarjolla, ettei kärsi kasvuun lähdöstä ja kukkimisesta, joten siirsin sen valoisaan ja n. 10-15 -asteiseen tilaan. Vettäkin annoin vähäsen. Tuntuu jo vähän keväisemmältä mieli, vaikka lunta on vielä metrin verran :)


      • tilda202
        kärhöillään kirjoitti:

        Just eilen huomasin, että täälläkin on jo kärhössä pari nuppua, vaikka viileässä (0-10 astetta) ja hämärässä on talven ollut. Ajattelin, että nyt alkaa olla jo sen verran valoa tarjolla, ettei kärsi kasvuun lähdöstä ja kukkimisesta, joten siirsin sen valoisaan ja n. 10-15 -asteiseen tilaan. Vettäkin annoin vähäsen. Tuntuu jo vähän keväisemmältä mieli, vaikka lunta on vielä metrin verran :)

        Elikkäs minullakin varastossa kärhö (snow queen) nukkuu vielä. Pari kertaa olen sille vettä antanut talven aikana. Mietinkin tässä, että milloin sen voisi tuoda aurinkoon. Täällä vitosvyöhykkeellä on vielä jonkin verran lunta mutta terassilla sillä olisi jo lämmin paikka ja sisällehän se olisi raahattava yöksi.
        Taidamme kaikki olla vähän hätäisiä näissä kevättouhuissa...

        Mitä lannoitetta muuten annatte kärhöille? Minä laitoin istutuksen yhteydessä hevonpeetä ja kasteluveteen sitä vaaleanpunaista jauhetta. Kovasti teki kukkia ja pituutta, tuki loppui kesken ja lähti kiertämään pihakeinua :-)))

        Iloista ja aurinkoista kärhökevättä kaikille!


      • kärhöstelijä
        tilda202 kirjoitti:

        Elikkäs minullakin varastossa kärhö (snow queen) nukkuu vielä. Pari kertaa olen sille vettä antanut talven aikana. Mietinkin tässä, että milloin sen voisi tuoda aurinkoon. Täällä vitosvyöhykkeellä on vielä jonkin verran lunta mutta terassilla sillä olisi jo lämmin paikka ja sisällehän se olisi raahattava yöksi.
        Taidamme kaikki olla vähän hätäisiä näissä kevättouhuissa...

        Mitä lannoitetta muuten annatte kärhöille? Minä laitoin istutuksen yhteydessä hevonpeetä ja kasteluveteen sitä vaaleanpunaista jauhetta. Kovasti teki kukkia ja pituutta, tuki loppui kesken ja lähti kiertämään pihakeinua :-)))

        Iloista ja aurinkoista kärhökevättä kaikille!

        ei kai nyt sellasia kärhöjä tarvi maasta kiskoa irti talvisäilytykseen jos menestymisvyöhyke on IV-V?

        Mulla on tälläsiä kärhöjä enkä todellakaan ole niitä maasta kiskonut..nuo kun ovat sellasessa porttikaaressa vielä kasvamassa..niin ois aika tajutonta ottaa ne pois jos haluaa että kaari ois täynnä kasvustoa.

        Sitten tuo leikkaus. Toiset sanoo ettei saa leikata ja toiset taas leikkailee alvariinsa. Joten mikäs se oikea tieto sitten on lopuksi. Ja mikä sen leikkauksen hyöty on?


      • et sillee
        kärhöstelijä kirjoitti:

        ei kai nyt sellasia kärhöjä tarvi maasta kiskoa irti talvisäilytykseen jos menestymisvyöhyke on IV-V?

        Mulla on tälläsiä kärhöjä enkä todellakaan ole niitä maasta kiskonut..nuo kun ovat sellasessa porttikaaressa vielä kasvamassa..niin ois aika tajutonta ottaa ne pois jos haluaa että kaari ois täynnä kasvustoa.

        Sitten tuo leikkaus. Toiset sanoo ettei saa leikata ja toiset taas leikkailee alvariinsa. Joten mikäs se oikea tieto sitten on lopuksi. Ja mikä sen leikkauksen hyöty on?

        Kärhöstelijä, miksi ne sinun kärhösi pitäis ottaa talveksi sisälle, jos ne sinulla ne ovat menestyneet siinä talvet ?
        Täällä tarkoitetaan sisälle vietäviä kärhöjä, jotka ovat arkoja ja vähän erikoisempia.

        Leikkauksesta vielä, saahan niitä leikata vaikka joka kevät alhaalta asti, jos haluaa. Jos on oikein huononvointinen ja vain vähän oksia , silloin leikkaus voidaan tehdä, se tuuhentaa köynnöstä.

        Sellaiset kärhöt..aremmat.. joiden varret paleltuu talvella, silloin vanhat paleltuneet leikataan tietysti poikki. Kasvu alkaa silloin juuresta.
        On myös sellaisia kärhöjä , jotka kukkivat edellisvuoden versoilla, silloin ei pidä mennä keväällä leikkaamaan, eivät kuki sinä kesänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe