Bodomjärvi

Aika huima

"Espoon käräjäoikeus on vanginnut Bodomjärven surmista todennäköisin syin epäillyn miehen. Kolme nuorta surmattiin Espoossa kesällä 1960. "

Eihän tänään ole Aprillipäivä

194

91309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patti

Voi sedän peräreikä hieman löystyä vankilassa jos heppu todetaan syylliseksi

• ihmetys

Miten peräreikä voi vankilassa löystyä, vai ai nyt mä ymmärrän kaikki vankilassa olevat vankit on homoja, no se selittää paljon miksi sinne on kamala hinku, sielä nämä pääsee sitten panemaan toisiaan anaaliin, onko ne oikein vetureita sielä

• kielli taitodon
        ihmetys kirjoitti:

Miten peräreikä voi vankilassa löystyä, vai ai nyt mä ymmärrän kaikki vankilassa olevat vankit on homoja, no se selittää paljon miksi sinne on kamala hinku, sielä nämä pääsee sitten panemaan toisiaan anaaliin, onko ne oikein vetureita sielä

Vankki - vankit, vanki - vangit

• Vaikeeta
        kielli taitodon kirjoitti:

heti tulee mieleen tollaisesta virheestä -maahanmuuttaja- luultavasti Somali. On se kivaa nyt, kun tietsikat ja kaikki, eikä maksa mitään.

• inkarnaatio
        kielli taitodon kirjoitti:

Ehkä vankilla tarkoitetaan termiä vänkätä eli masturboida. Olipa hyvä vankki tarkoittaa siis olipa hyvä masturbaatio (ilman skandinaaveja).
        Joten kysymys kuuluu ovatko masturboijat homoja.

• <><>§
        inkarnaatio kirjoitti:

Ehkä vankilla tarkoitetaan termiä vänkätä eli masturboida. Olipa hyvä vankki tarkoittaa siis olipa hyvä masturbaatio (ilman skandinaaveja).
        Joten kysymys kuuluu ovatko masturboijat homoja.

siis vankkeri

• Juudas

Vittu!

Kolme ihmistä arkuun ja mä olen homo vai? sä ja sun kaksi kaveri tapan ja maä oon ruskeereinritäri vai?

• wnb
        ihmetys kirjoitti:

tuo olis sit niin viisasta tekstiä
        Ihan samalaista voi olla naisvangeilla mistä sie sen tietäsit.

• pööööööö
        Juudas kirjoitti:

Vittu!

Kolme ihmistä arkuun ja mä olen homo vai? sä ja sun kaksi kaveri tapan ja maä oon ruskeereinritäri vai?

Sä olet homo silloin, homot pyrkii sinne missä on miehiä, ei vankiloissa ole naisia samalla osastolla kuin miehet, lesbot ja homot pidetään erillään, mitäs oot ruskeenreijän ritari

• hööööööööö
        wnb kirjoitti:

tuo olis sit niin viisasta tekstiä
        Ihan samalaista voi olla naisvangeilla mistä sie sen tietäsit.

kaikki linnassa istuvat on homoja tai lesboja, ei sinne kukaan normaali hakeudu, kuin homot ja lesbot lyömään lattapillua vastakkain, ja äijät kullia lutkuttamaan, sielä kun sitä riittää ja tuuppaamaan toisia pyllynreikään, joten sinne vaan ruskeanreikien ritarit leikkimään junaa

• Anonyymi
        ihmetys kirjoitti:

Vankilassa ja Venäjällä sinne peppuun laitetaan muutkin isoa kuin se.

Esim rautakanki

• kysymys

?.?

• Hahmo

näytti olevan. Olis hauskaa jos todettaisiin syylliseksi. onneksi murha ei vanhene...

• kumean

mistä löysitte tiedon että tänään olis vangittu joku "arska"1 vai onko tieto täysin huuhaata, mulla ei ainakaan näy

• Hitman

Kaikki uutiskanavat ilmoittavat lähes sanasta sanaan saman uutisen!

Poliisi käyttää sanontaa"todennäköisin syin", joka viittaa vahvaan näyttöön.

Tekijä on ollut murhien aikana alle 20-vuotias ja kotoisin silloin pääkaupunkiseudulta.

• bodom-foorumi

• Neiti Marple
        bodom-foorumi kirjoitti:

http://muurala.com/bodom/

tuolla on "virallinen" bodom osasto

Olen jo tätä ajatusta tarjonnut, mutta se poistetaan yhä uudelleen jonkin toimesta. Toivottavsti vain poliisin.
        Motiivi??.
        Motiiviksi kelpaa vain raivoisa pitkään jatkunut mustasukkaisuus ja himo. Nyt nuoret pojat ovat vaarassa saada sitä mitä miehen on tehnyt mieli jo pari kolme vuotta.
        Nuori poika ei halkaise tytön rintoja. Ne halkaisee aikuinen raivoisa mies. Sen verran elämää tunnen.

Nyt olen kuullut, ettei Takalan perheelle edes kerrottu kuten muille haudan aukaisusta. Miksi ei? Miksi isäpuoli oli kuvannut tytärpuolta tuolla tavoin?

Millainen oli isäpuoli Takalan alibi? Koska hän kuoli ja millainen mies hän oli? Vain hänellä oli syytä vihata tyttöjä toista poikaakin.Tästä syystä NG pelastui, koska suurin viha ei yltänyt häneen.

Ylläpito, älkää poistako tätä viestiä. Tämä on tärkeää.

• G.oldman

Olin nuorukainen teon tapahtumakesänä.

Olin jo varma, että rikos jää selvittämättä aivan kuten Kyllikki Saaren murha tai Tulilahden surmat vähän aikaisemmin.

Olisiko DNA-näytteillä osuutta rikoksen selviämiseen?

Huh helpotus, jos rikollinenvielä saatiin hengissä ja selväjärkisenä vangituksi!

Meillä on Suomessa mahtavat poliisitaidot! :)

• oliin

Poliisit on jo 40 vuotta sitten osoittaneet mihin he pystyy. Nyt kiitokset kuuluu tieteen saavutuksille.

• wiirucat

olin silloin 14 v kun murhat tapahtuivat,kun kuulin että ng on vangittu toden näköisin syin,nythän kakki palaset lonkshahtaa kohdalleen,ilmeisesti musta sukkaisuus on syynä veritekoihin,ilmeisesti boiman on känyt puukon kanssa ng kimppuun jollain tavalla ng on saanut puukon pois ja murhannut boismannin,ja tytöt sen jälkeen ettei jää todistajia,ilmeisesti lähtenyt kenkiä piilottamaan harhauttaneen tutkijat sitten myöhemmin,varmaankin kävi tuuri olihan siellä tyttö rannalla mikä oli kulkenut aivan teltan liki ng on pitänyt tehdä tamä kaikki ennen sitä ja itsensä telominen,jos vaikka olis murhaaja joku muu kuin ng,eihän se olis lähtenyt kenkiä piilottamaan,eiköhän tuolla olis kiire luikkia pakoon,luulis ainakin,poliiseille kaikki kunnia,läpilyönnistä rikostutkimuksesta bodomjärvi,terveisin wiirucat

• tietämätön

Kertokaa mulle nuoremman polven lukijalle että mitä siellä Bodomjärvellä tapahtui? Hämärästi muistan joskus lukeneeni kyseisestä tapauksesta mutta mitään tarkkaa en muista.

• hahmo

hakusanalla "bodomjärven surmat", siinä on aika yksityiskohtainen selitys. 3 nuorta neljästä tapettiin ja neljäs sai aika monta iskua itsekin.

• nuori
        hahmo kirjoitti:

hakusanalla "bodomjärven surmat", siinä on aika yksityiskohtainen selitys. 3 nuorta neljästä tapettiin ja neljäs sai aika monta iskua itsekin.

että epäilty on se neljäs

• Hitman
        nuori kirjoitti:

..kaveri oli itsekin pahasti puukotettu ja kuoleman kielissä.

Olisi pitänyt olla aika kipua sietävä tyyppi, että olisi voinut puukottaa itsensä melkein vainajaksi...

• ajopuu
        nuori kirjoitti:

eilen tänne nimimerkillä nuori, että murhaaja on yksi nuorista. Arvioni osui oikeaan ja seuraava ikävä arvioni on, että Nato juna lähti jo, kiitos kyvyttömien johtajiemme. Tässä voi meikäläinen alkaa pikkuhiljaa myymään vähäistä omaisuuttaan ja suunnitteleen Ruotsiin muuttoa. En halua eräänä aamuna herätä perheeni kanssa miehitetyssä maassa.

• JackPot
        Hitman kirjoitti:

..kaveri oli itsekin pahasti puukotettu ja kuoleman kielissä.

Olisi pitänyt olla aika kipua sietävä tyyppi, että olisi voinut puukottaa itsensä melkein vainajaksi...

Eli kyseessä oli hyvin kipua sietävä tyyppi...

• hahmo
        JackPot kirjoitti:

Eli kyseessä oli hyvin kipua sietävä tyyppi...

leukaluut murskana. Vaatii jo enemmän kuin kipua sietävää tyyppiä. Poliisi ei ikinä asettanut tyyppiä epäillyksi. Kyllä he tietävät mitä tekevät. Et etsikää uutta syyllistä sherlokit...

• Hahmo
        hahmo kirjoitti:

leukaluut murskana. Vaatii jo enemmän kuin kipua sietävää tyyppiä. Poliisi ei ikinä asettanut tyyppiä epäillyksi. Kyllä he tietävät mitä tekevät. Et etsikää uutta syyllistä sherlokit...

luin jostain että poika olisi ollut reikiä täynnä ja leukaluut murskana mutta kaiketi se oli taas jotain paskajuttuja. Kauanpa kesti poliisilla yhdistellä...

• myös

• tuli
        ajopuu kirjoitti:

eilen tänne nimimerkillä nuori, että murhaaja on yksi nuorista. Arvioni osui oikeaan ja seuraava ikävä arvioni on, että Nato juna lähti jo, kiitos kyvyttömien johtajiemme. Tässä voi meikäläinen alkaa pikkuhiljaa myymään vähäistä omaisuuttaan ja suunnitteleen Ruotsiin muuttoa. En halua eräänä aamuna herätä perheeni kanssa miehitetyssä maassa.

huomattua, hyvä arvio oli. Muuhun, Ruotsi ei kuulu NATO:oon, eli NATO ei ole sitä vielä miehittänyt;)

• Hitman
        nuori kirjoitti:

Onnittelut! Olin väärässä, kun epäilin arveluasi, että tekijä olisi se neljäs.

Todellisuudessa ne vammat olisi ollut mahdollista saada tappelussa, kun joku uhreista, ehkä se toinen kaveri, alkoi taistella hengestään.

Aavistitko vain oikean tekijän, vai oliko sinulla jotain ylimääräistä tietoa?

• ajopuu
        Hitman kirjoitti:

Onnittelut! Olin väärässä, kun epäilin arveluasi, että tekijä olisi se neljäs.

Todellisuudessa ne vammat olisi ollut mahdollista saada tappelussa, kun joku uhreista, ehkä se toinen kaveri, alkoi taistella hengestään.

Aavistitko vain oikean tekijän, vai oliko sinulla jotain ylimääräistä tietoa?

Aavistin ja arvelin, ei ollut ylimääräistä tietoa.

• Huvittunut

Olin poissa koneelta ja kun tulen takaisin. on täällä tämmöinen jymyuutinen odottamassa!

Kun tuo ei ilmeisesti ole edes aprillipilaa, on kerrankin syytä leveään hymyyn! :)))))))))))))))

• Miten käy

Voidaan tietenkin yrittää toteennäyttää, että kaveri on puukon kanssa heilunut! Teorioita voi olla monia, tappelu näiden kaverusten kesken jne.
        Vähän ihmeellistä asiaa keskusteltavaksi näin kohta puolen vuosisadan jälkeen.
        Mutta mitä tapahtuu asiassa oikeuden edessä. Tappo on vanhentunut jo ajat sitten, ja millä murha toteennäytettäisiin. Nykyisen lain "erityistä raakuutta ja julmuutta osoittaen" ei ollut tuohon aikaan voimassaollutta lainsäädäntöä. Millä aioitaan osoittaa, että kaveri houkutteli suunnitelmallisesti ystävänsä telttaretkelle murhatakseen heidät. Jos ei itse tee tunnustuksia, niin vapaana miehenä kävelee, saa vielä pidätysajaltaankin korvaukset.
        Epäilyt, että jutun takana taitaa olla muunlaista julkisuuden tarvetta, taitavat pyöriä monenkin mielessä.

• LeX
        Miten käy kirjoitti:

Voidaan tietenkin yrittää toteennäyttää, että kaveri on puukon kanssa heilunut! Teorioita voi olla monia, tappelu näiden kaverusten kesken jne.
        Vähän ihmeellistä asiaa keskusteltavaksi näin kohta puolen vuosisadan jälkeen.
        Mutta mitä tapahtuu asiassa oikeuden edessä. Tappo on vanhentunut jo ajat sitten, ja millä murha toteennäytettäisiin. Nykyisen lain "erityistä raakuutta ja julmuutta osoittaen" ei ollut tuohon aikaan voimassaollutta lainsäädäntöä. Millä aioitaan osoittaa, että kaveri houkutteli suunnitelmallisesti ystävänsä telttaretkelle murhatakseen heidät. Jos ei itse tee tunnustuksia, niin vapaana miehenä kävelee, saa vielä pidätysajaltaankin korvaukset.
        Epäilyt, että jutun takana taitaa olla muunlaista julkisuuden tarvetta, taitavat pyöriä monenkin mielessä.

>Nykyisen lain "erityistä raakuutta ja julmuutta osoittaen" ei ollut tuohon aikaan voimassaollutta lainsäädäntöä.

Eikös rikoksista tuomita rikoksentekohetkellä voimassa olleen lain mukaan (eikä nykyisin voimassa olevan)? Voin olla väärässäkin ja oikaiskaa, mutta aika vahva mutu olisi tuosta.

• John D.

No todellakin käsittämätöntä että mistä tämä juttu nyt ilmaantui. Luulin tätä ensin aprillipilaksi, mutta sehän olikin eilistä se. Varmasti yksi hirvittävimmistä Suomessa koskaan tapahtuneista murhatöistä oli kyllä tämä Bodomin tapaus, joten hyvä jos tekijä on vihdoin saatu vastaamaan teoistaan. Mutta että yli 40 vuoden jälkeen!!! On siinä aika jäänkylmä kaveri jos on nyt tosiaan syyllinen ja on synkeää salaisuuttaan näin kauan kantanut. Mutta niin, eipä kait nyt kukaan kovin lämminhenkinen ihminen moisia veritöitä koskaan kykenisi tekemäänkään...

• kun

ei vanhene koskaan, ei edes Suomen rikoslainsäädännössä.

• Jopelo

No eihän se ole vielä varmaa ollenkaan ja sitäpaitsi syytetty on kiistänyt teon.

Joko hän oli silloin niin kovasti päissään, että unohti totaalisesti tapelleensa toisten kanssa tai yksinkertaisesti menetti muistinsa pahoinpitelyjen seurauksena.

Eipä ole tosiaan puhuttu yhtään siitä, olivatko telttaretkeläiset umpitunnelissa.
        Yleensähän tämmöiset hullunteot tehdään änkyräkännissä.
        Jos tämä heppu on ollut kovasti päissään, niin hänellä ei voi olla tapahtumista muistikuvaa.

• mitä-mitä

Jos juttu joskus saadaan loppuun käsitellyksi ja asialle piste. Minkä ja kenen ansiosta. Kuka sysäsi tutkinnan uudelleen käyntiin ja kenen kehittämin tutkintamenetelmin. Olisiko poliisi koskaan avannut kansioita, jos sitä ei olisi moitittu huonosta tutkinnasta. "Geneettinen sormenjälki" dna on poliisin apuväline. ei poliisin lahjakkuus.

• A.H

R: Olisihan sitä paljon kysyttävää, mutta.. mihin voi saada vastauksia.

T: Soveltuvin osin, ei siinä sen kummempaa.

R, Miten tässä nyt aloitettaisiin, kysynkö minä ensin?

W: No meidän intressipiirissä on nämä sivustot…

T: Ja voinko sen verran aloittaa, että: Bodom on työn alla edelleen ja tuottaa vuositasolla noin 20 vihjettä siten , että on uusia sekä sellaisia, jotka ovat aikanaan olleet yhteydessä. Esimerkiksi silloin, kun joku kirjoittaa lehtijutun tai kirjan niin kuin tässä on viime aikoina ollut tai TV:ssä on jotain kuten tämä Lindmannin ohjelma, aina ne tuottavat jonkun yhteydenoton tännepäin. Ihmiset alkavat puhua ja muistella menneitä ja kaikkia näitä vihjeitä yritetään tarkastaa niin pitkälle kuin se on mahdollista. Omalta osaltani olen itse tässä viime aikoina sanotaan nyt vajaan vuoden, en nyt aivan tarkkaan osaa sanoa sitä, milloin aloin systemaattisesti käymään tätä juttua läpi –työ on kesken, hyvin mielenkiintoinen homma.

W: karkea kysymys heh: voiko sanoa kuinka paljon se on kesken?

T, R,W :heh heh… tekijä puuttuu vielä, kukaan ei ole raudoissa..

T: Ei ole nimetty ketään.

W: Palstalla on puhuttu aika paljon , että poliisilla olisi tekijä tiedossa…

R: Jos saan suoraan kysyä, en tiedä saanko yhtä suoran vastauksen – kun olin kaksi vuotta sitten täällä….olin vakavasti tekemässä elokuvaa ja minulle puhuttiin miehestä, joka elää ja jolla on ns. fyysinen vamma…

T: Kävit kaksi vuotta sitten, silloinkin on voinut olla joku epäilty, noihin vanhoihin juttuihin nostetaan jostain joku ja sitä pidetään vahvana kunnes todetaan, että se ei ole…

R: Onkohan sama mies tämä saunamökin mies kuin fyysisen vamman omaava mies, elikkä se vamma ei ole mikään kampurajalka, ja kuten arvoisa poliisi sen sanoi: toisen mielestä vamma on ja toisen mielestä vammaa ei ole, eli päättelisin, että se mies on ollut helkkarin ruma eli joku tämmönen eli sehän on katsojan silmissä se kauneus. Silloin minulle puhuttiin tämöisestä, eli oliko se sitten totta vai ei?

T: En osaa yhtään sanoa, mikä tyyppi tuo voisi olla.

R: Sanottiin vahvasti, että kioskinpitäjä eikä Assman eivät missään tapauksessa ole syyllisiä, että menen aivan metsään, jos näitä käsikirjoitukseeni esitän syylliseksi.

T: Joo no kyllä sen kioskinpitäjän osuuden olen lukenut noista papereista, kriittisin silmin, olen itse tehnyt henkirikostutkintaa yli kaksikymmentä vuotta ja sanoisin, että ei siitä tekijää voi saada millään. Se on rehellisesti sanottuna…kyllä ihmisen pitää uskoa siinä vaimoa, tytärtä ja naapureita.

R: No kaikkihan sanoivat, että se oli ihan hullu kun mikä ja vahva kun mikä.

T: No niinno, kyllähän näitä erikoisesti käyttäytyviä ihmisiä jonkun mielestä aina löytyy, joku Imatran juttu on hyvä esimerkki, siihen kaupattiin paljon vahvoja tekijäehdokkaita ja hyvin perusteltiin, että tämä on juuri niin hullu ja niin hullu ja sitten kun oli lopulta oikea tekijä käsissä, niin sehän oli mitä kiltein tyyppi.

R: Anteeks – mikä tapaus

T, W: Eveliinan tapaus

T: Kiltti koulupoika, josta ei arvaisi mitään ja jonka ei uskottu tekevän kärpäsellekään pahaa.

R: Eli tässä se nyt sitten on ..eli onneksi en nyt sitten …no olen kirjoittanut muutaman version, mutta niistä puuttuu jonkinlainen uskottavuus, eli se on ollut sillä hetkellä ilmassa, mutta nyt se ei ole enää ilmassa se tyyppi.

T. Minun tietääkseni ei ketään rumaa miestä ole vahvasti esillä,

R: Tämä ruma on minun oma keksintö, vammaa ei sanottu, jouduin itse vääntämään päästäni sen rumuuden, hyvin vaikea tausta kuulemma oli, kiusattu ja kohdeltu hyvin väärin ja oli sitten tehnyt tilit tasaksi tällä kerralla. Eli tällaisesta miehestä puhuttiin, taustat tiedettiin ja miehen nimi, jota tietenkään ei minulle sanottu ja hän on elossa, tämmönen, mutta… ilmeisesti se ei sitten ollut.

T: Ei se varmaan, kyllä se varmaan olisi pantu marginaaliin, jos se olisi ollut.. kyllähän tähän on vaikka … kuin helvetisti nimiä tuossa vuosien aikana, niin kuin sanottu tulee 10, 20 vuositasolla uusia, osa vanhaa, mutta uuttakin tulee kaiken aikaa. Pakkohan ne on jollakin tavalla selvittää ja useimmat päättyy siten, että niitä ei voi oikein yhdistää mihinkään, sillä voi olla joitakin nimiä tai paikkoja, osa päättyy siihen, sanotaan että Seinäjoen asemalla oli tyyppi, joka käyttäytyy oudosti. Se on aivan mahdoton tarkistaa. Osa taas nimeää ja perustelee ja osa näistä on taas vähän semmoisia, että se vihjeen antaja kuvittelee osan itse ja täyttää tyhjät osat siitä omalla mielikuvituksellaan toiset kertovat oikeasta tapahtumasta, mutta ei ainakaan tähän mennessä näistä vihjeistä mikään ole johtanut tähän tekijään. Juttu on auki.

W: Assmannista ja kioskimiehestä vielä: Assmanhan todettiin julkisuudessakin syyttömäksi vahvan alibin johdosta, mutta mikä on se tekijä joka vapauttaa kioskimiehen.

T: Kukan ei ole häntä siellä, sinne tekopaikalle yhdistänyt , vaikka hän asui siellä lähistöllä, niin tekopaikalle ei kukaan ole yhdistänyt. Mikään jälki ei sido häntä siihen.

R: Eikä ole löytynyt mitään tavaroita hänen tontiltaan..

T: Eikä kotietsinnässä ole löytynyt mitään, mikä yhdistää nämä.. silloin ei ole ollut mitään DNA – tutkimusta eikä kuitututkimusta.

--------------------------

R: Mikähän mahtaisi olla ( Bodom )murhan motiivi? Kukaan ei tapa ihmisiä ihan tuosta noin vaan.

T: Kyllähän jokaisessa jutussa on motiivi, sitä on tässä mietitty, mutta ihan lopulliset selvitykset tulee, kun tekijä siihen saadaan

R, T, W: hmm

R: heh heh

T: Kyllähän ne yleisimmät ovat ne kauna, viha, kateus, kosto, mustasukkaisuus. Joku niistä se on.

R: En usko ryöstömurhaan, eivät ihmiset muutaman lantin takia tapa ihmisiä noin vaan.

T: Vuosi 60, ei oikeastaan ollut pula-aikaa, on ollut mieluummin ohitse, oli nousukautta.

R: Niin en oikein usko ryöstömurhaan, uskon siihen kostoon aika vahvasti. Joku halusi kostaa näille, sillä raivolla, millä se työ oli tehty, niin uskon kostoon. Mutta en voi tietää, minulla ei ole edessäni mitään materiaalia siitä.

T: Kosto viha kauna kateus.

R: Kaunaa tietenkin siitä, että näillä pojilla oli naiset, ehkä tällä tekijällä ei ollut, ehkä se oli semmonen, että se olisi halunnut kauheasti , mitä näillä pojilla oli tai kuvitteli näillä pojilla olevan.

T: Ihan lopullisestihan tommonen asia selviää, kun kaikki osapuolet ovat kiinni, perinteisesti henkirikoksessa, kun tekijä saadaan kertomaan se oma näkemyksensä, sitten lopullisesti ankkuroidaan, mikä se on. Joistakin jutuista näkee suoraan päältä, että mistä on kysymys.

T: Otetaan jälleen kerran esimerkiksi Imatran juttu. Ei siitäkään pystynyt sanomaan motiivia pelkästään rikospaikkaa tutkimalla. Jäi vähän ihmettelemään, mistä helvetistä tässä on kysymys, ja se on edelleen auki vielä..

R: Onhan se tunnustanut…

T: Se on tunnustanut, mutta se motiivi on vähän kevyt, ei se oikein riitä, että se kundi meinasi, että vitutti vähän , että kun harjoitukset loppuu kesken, meni valmentajan kanssa vähän solmuun ja toinen, että vettä satoi…

R: En tiennytkään

W: Hmm

T: Se on , vähän liian kevyet, hän ei ole itse valottanut sitä enempää.

R: Bodomista, Gustafssonhan elää, miksei hän ole tai ehkä hän on, vaan te ette tuo julki – valottanut tätä motiivia? Kenelle ne soitti suutaan?

T: Häntä on aikanaan kuulusteltu ja ja – auki.

R: Gustafsson on edelleen elossa, tietenkin häneltähän saisi sitä tietoa.

W: Onko Gustafsson tosiaan menettänyt muistinsa?

T: No niin kuin näistä näkyy ( lehtileikkeistä ).

R: Tapasiko tämä tappaja koskaan näitä nuoria? Tapasivatko he toisensa ennen tätä hirmutekoa?

T: En pysty vastaamaan.

R, Hmm – tämä on tätä joo.

T : Tämä on tämmöstä.

R: Eli et varmaan vastaisi, että tunsivatko ennestään tämän?

T: Niin, se on asia, jota ei vielä pysty sanomaan.

R: No siinä meni minulta kolme kysymystä nopeasti ohi.

W: Mitä mieltä poliisi on Bodom - sivustosta ja murhista käytävästä keskustelusta?( erään aktiivin kysymys).

T: No tässäkin voi käyttää Imatran juttua vähän esimerkkinä, sen jälkeen varsin nopeasti ilmestyi sivustoja ja keskustelukanavia, ei mitään haittaakaan ole.

W: Entä hyötyä?

T: Kyllä niistä voi hyötyäkin olla.

T: No Imatran jutussa ei sitä kautta hyötyä ollut, mutta tavallaan ne luotsaa vähän, miten suuri yleisö kokee tämän tai tutkinnan vaiheet.

W: Onko yleensä korrektia keskustella selvittämättömästä henkirikoksesta julkisella foorumilla.(erään aktiivin kysymys)

T: No eipä siinäkään, eipä sitä vastaankaan voi olla, sehän on vapaata, eihän sitä vastaankaan voida olla, sulkea suita ja katkoa kyniä. Kyllä kai se kuuluu tähän ihmisen perusoikeuteen puhua ja ottaa kantaa, keskustella ja kokoontua.

R: Minulla on oikeastaan kaksiosainen kysymys. Eli tämän ainakin tiedät tämän saunamökin miehen, jota Lindmanninkin ohjelmassa ihan sivuttiin, niin , onko tämä tutkintalinja vielä käynnissä. Tota, onko muita tällaisia vahvoja tutkintalinjoja. En puhu nyt mistään pikkulinjoista , vaan päälinjoista, montako niitä on, mites tämä saunamökin mies?

T: Hmm…Saunamökin mies on käyty läpi jo, siihen ei varmaan tarvitse palata, mutta sitten tutkintalinjoista yleensä, kyllä - aina yksi kerrallaan. Silloin kaksi vuotta sitten on voinut olla se yksi linja, mutta käsittääkseni on tullut pää vetävän käteen.

R: Niin varmaan on käynyt.

T: Koska se on pudonnut pois. Sillä tavalla edetään, että otetaan aina yksi asia kerrallaan, katsotaan, että mihin saakka se kantaa ja…

R: Hmm

T: Yksi pikkunen kansio on ihan katsomatta, tutkimattomia vihjeitä.

W: Mikä olisi yhtestyö viranomasiten Bodom-aktiivien välillä ja , miten poliisi voisi meitä auttaa kehittämään sivustoja paremmaksi ja myös oikaisemaan mahdollisen virheellisen tiedon. ( erään aktiivin kysymys) Onko mitään intressejä poliisin taholta ottaa kantaa tällaiseen.

T: Voisin kuvitella sillä tavalla, että voitaisiin kysyä tiettyä asiaa.

W: Joo

T: Oikeastaan kiinnostaa tällä hetkellä olisiko siitä alueesta valokuvia, joka ei siis olisi rikostutkintaa, vaan yksityisten ihmisten valokuvia. Siis Bodomin niemekkeistä siltä ajalta, siis vuodelta 60 tai sinne päin. Sehän on totaalisesti muuttunut, siinä on se vesilaitos, siinä on ollut peltoaukeita, karjatiloja ja erilaisia rakennuksia, heinälatoja ja se näkyväisyys tavallaan.

------------------

R: Onko oletettu tekijä rötöstellyt tämän teon jälkeen, onko hän ollut uudestaan poliisin kanssa tekemisissä?

T: Kysymys, johon ei voi vastata. Ei pysty.

R: Oliko tekijä Häkä- Enska?

T: Häkä- Enska?

R: Se, joka tappoi ne liftaritytöt 70 –luvulla.

T: Tiedän tapauksen ja olen senkin osuuden lukenut, mutta ei käy!

R: Eli se ei ole se.

T: Se oli tää Eino…mikäs sen sukunimi oli?

R: Koivunen muistaakseni

T: Joku sinne päin se oli?

R: Joo

T: Ei se tainnut ihan Koivunen olla

R: Koivun…joo emmätiedä

T: Mutta kuitenkin samasta henkilöstä puhutaan.

R: Sen verran kun ihmisiä tunnen, tässä ammatissa ( elokuvaohjaaja) oppii tuntemaan ihmista aika hyvin, tämä on sillä tavalla hassu ammatti, että olen huomannut, että ihmiset pitäytyvät aika lailla samoissa asioissa. Tämäkin joka on tappanut kerran, niin sen kynnys tappaa on paljon matalampi kuin tällaisen normaalin ihmisen, niin kuin mekin ollaan kaikki. Esimerkiksi siinä vuonna 70 siitä hyvin mahdollisesti voisi löytyä jotain.

T: Joo

W: Joo, jos jatkan..

T: Jos saan sen verran poiketa aiheesta, että, jos haluat elokuvan tehdä sarjamurhaajasta, niin suomen ainoa sarjamurhaaja on tämä Ismo Junni joka tappoi viisi ihmistä.

R: En ole kuullut koko henkilöstä.
      T: Et ole kuullutkaan.

R: En, nyt mättää, missä, kuka?

T: Heh, ei muuten, mutta mä tiedän sen hyvin, koska olen sen itse tutkinut.

R: Onko se nyt vasta tapahtunut.

T: Ei, se tappoi vuonna 80 ensin vaimonsa tuolla.. Helsingin Vesalassa, siellä Mellunkylän naapurissa, pahoinpiteli ja pieksi ja teki kaiken maailman temput ja se oli pidätettynä, mutta sai huijattua sen aikuista tutkintaa ja sai puhuttua itsensä vapaaksi, ohjasi tutkinnan väärille raiteille tavallaan. Ja tutkinta lähti uudelleen käyntiin kymmenen vuoden kuluttua eli 90-luvulla , oliko se 91 tai 2 tuli puhelinsoitto tuonne meidän hälytyskeskukseen ja olin paikalla silloin ja tuli sellainen ilmoitus, että ”taisi se meidän isä sen äidin tappaa”. Se lähti uudelleen käyntiin tämä meidän tutkinta, lapset oli nähneet osan siitä pahoinpitelystä ja minä otin tämän herran uudelleen luokalleni se myönti tämän vaimon tapon, mutta siinä vanavedessä tuli se, että se oli tappanut neljä miestä sen jälkeen polttamalla elävältä.

R: Oho

T: Helsingin Kivinokassa, siinä meni vaimon rakastaja ja siinä meni pari muuta…

R: Ton mä muistan, siitä on ollut lehdessä

T: Kyllä siitä on ollut lehdessä

W: Kivinokan palot

T: Kivinokan palot

R: Sitä vaimon tappoa en muista

T: Tuossa pohjolan poliisi kertoo kirjassa olen kirjoittanut joskus.

R: Mitkä ne aikamäärät olivat, jos se teki -80 ensimmäisen.

T: oliko niitä 85, 86, 88. Kaheksankaheksan oli viimeisin näistä murhista ja on siellä voinut olla muitakin, mutta… nämä tulivat marginaaliin. Niitä oli kymmeniä paloja, se poltteli niitä siirtolapuutarhamökkejä.

R: Onhan Suomessa muitakin sarjamurhaajia, mitä nyt ei näytteytetä, mikä nyt istuu vankilassa, esimerkiksi tämä Johansson, sehän on tappanut monia.

T: Niin, paljon mahdollista, mutta tässä nyt on näyttö viiteen.

R: Ja sitten tämä joka tappoi ne poliisit, nii sehän tappoi myöhemmin oman vaimonsa myös, tämä

W: Pasanen

R: Pasanen

W: Ei parantunut vankilassa

R: Se kai tunnusti heti tekonsa, se kai ei piiloutunut tai olisi ollut piilossa.

R: Mutta edelleen väitän, että se Bodomin tekijä on tappanut ja tehnyt jotain vakavaa kymmenen vuoden sisällä siitä teosta, mutta jos se on vanhempi kaveri, niin se on tehnyt sitä ennen , mutta taatusti kymmenen vuoden jaksolla , niin kuin tuossa Junnissakin, niin se kymmenen vuoden jakso tulee aika hyvin täyteen. Ihmiset toimivat niin.

T: Niin, kyllähän ne sellaisia tapauskollisia ovat, käsiala on sama.

R: Niin

T: Niin

W: Toinen aktiivi kysyy: ” Vuonna 1997 ensimmäisen kerran esitetyssä tv-sarjassa "Ei vanhene
      koskaan" KRP:n Rahikka sanoi, että teltassa olevista jäljistä on vielä
      teoriassa mahdollista saada DNA-lausunto ja niitä on mahdollista verrata
      epäiltyyn tekijään, kun tulemme oikean henkilön kohdalle. Samaten
      samasta mahdollisuudesta kerrottiin vielä viime keväänä
      iltapäivälehdessä. Siinä jutussa KRP:stä kerrottiin selvästi, että
      toistaiseksi tälläistä sopivaa epäiltyä henkilöä ei ole vielä löytynyt.
      Entä sitten esim. tämä E.V.K- ohjelmassa mainittu saunamökin mies.
      Miksei teltassa olevia jälkiä ole verrattu häneen?”

Niin, tämä saunamökin mies-tutkintalinja todettiinkin jo päättyneeksi.

Entä siis DNA- se on kai mahdollista.

T: On mahdollista, se on meidän labrallekin sellainen haastellinen tehtävä, on sentään 40 vuotta kulunut.

R: Tuohon samaan teemaan, minulla oli täällä kysymys, että saako sitä telttaa nähdä? Se on olemassa teillä täällä.

T: Se on olemassa, mutta sitä täytyy varjella juuri näitten DNA-asioiden takia. Joka kerta, kun se avataan ja sitä käsitellään sinä katoaa jotakin, ei ole viisasta sitä käsitellä.

R: Joo aivan

W: Sitten tässä on toinen kysymys: ” Kaksi kuukautta tapahtuman jälkeen pidätettiin Muuruvedeltä,
      Kellokoskelta vähän ennen surmatöitä paennut V.I Rissanen. Tuliko hänen
      syyttömyytensä aikanaan vedenpitävästi todistetuksi vai jäikö homma
      aikanaan jollain tapaan avoimeksi.”

T: Rissanen ?

R: Veli Ilmari Rissanen, on nykyään kuollut jo.

T: Kyllä sekin nimi löytyy tuolta, kyllä se on käyty läpi.

R: Joo OK.

T: Siinä on alkupäässä ollut yksi kuritushuonevanki..

R: Luoma

T: Luoma, se karkuri, työlaitoskarkuri, jota haettiin lehdissä kovaan..se näkyy näissä, tässä on nämä lehtileikekirjatkin..

R: Sehän saatiin kiinni aika pian sitten. Onko hänkin käyty läpi?

T: On käyty läpi.

R: Joo, OK. Sittenhän siinä oli se Hautamäki.

T: Joo, joku semmonen, on Hautamäkee ja sitten joku metsien mies joku parrakas on siinä ihan alkupäässä…

R: Joka polkupyörän kanssa oli…hänenkin tapaus on käyty sitten ilmeisesti läpi.

T: On

R: Eli sieltä suunnalta, näistä ei löydy tekijää…

T: Ei niistä ole..

R: Niistä ei ole tekijäksi kenestäkään.

T: Ei niistä ole

W: Sitten tässä on kysymys:

” Kuinka paljon viranomaiset ovat nykypäivänä olleet vielä tekemisissä
      tapaukseen aikanaan kiinteästi liittyneiden henkiöiden kanssa? Koska
      esim. Gustafssoniin on oltu viimeksi yhteydessä? ”

W: Näin uteliasta porukkaa…

T: Ei tohon oikein voi vastata, se jää…

R: Mulla on sellainen kysymys, että onko aivan varma, että tekijöitä oli vain yksi mies.

T: No kun olisi niin viisas, että pystyisi sanomaan tuohon ihan täysin..

R: Sitä on kuitenkin pidetty, että yksi mies on tekijä. Gustafsson nosti kaksi sormea pystyyn, kun se tokeni vähän.

T: niin, nii..in

T: Edelleen otan Imatran juttua, koska se käy hyvin esimerkiksi. Siinä ei ollut mitään näyttöä tekijän suhteen. Oli 360 astetta auki, ikä ja sukupuoli, lopunperin se oli sitten tämmönen , aika yksinkertainen kuvio, minkä tekijä teki, kyllä siinä kaikkia mahdollisia epäiltiin.

R: Just

T: Vaihtoehtoja pitää pitää yllä, sanotaan, tutkinnassa, ei saa niin kuin suuntautua, tämä on vain ainut oikea

R: No toki

W: Jos joku tunnustaa, saadaanko, onko sellaisia seikkoja, että tunnustaja saadaan pomminvarmasti tekijäksi?

R: Olen tulossa juuri samaan.

T : Kyllä mä luulen. Aina on käynyt niin, taas käy esimerkiksi Imatra. Vaikka mitään ei ollut, niin, kun se oikea on, niin alkaa sopimaan yksi ja toinen…löytyy tavallaan asioita, jotka tukee juuri tätä asiaa.

R: Bodominhan tunnusti heti tuoreeltaan kymmenisen ihmistä, jotka heh ohjattiin heti tommosten valkotakkisten luokse.

T: Tavanomaisesti Helsingissä on muutamia vakiotunnustajia…

R: Oletko käynyt läpi niitä, jos sittenkin siellä olisi ollut se oikea tekijä?

T: Kyllä niitä on käynyt moni muu läpi, kyllä olen käynyt itse läpi, eikä kukaan ole löytänyt, niille sopivaa juttua niille vakiotunnustajille.

R: Entisaikaan rikoksista kerrottiin aina ihan vuolaasti, silloin kerrottiin jokainen, missä asennossa oli, mitä tehtiin ja liikaa tietoa, teidän kannalta liikaa tietoa…

R: Onko teillä jotain sellaista, jolla te pystytte sen tekijän naulaamaan, kun se tulee tunnustamaan ja te tiedätte jotain semmosta, mitä lehdille ei ole annettu, elikkä teillä on vain semmosta, minkä tietää vain poliisi ja murhaaja?

T: Aina on jutussa niin, että on asioita, jotka tietää vain tekijä.

R: Mutta niin kuin poliisikin - tavallaan täytyy tietää.

T: Voi vaan aavistella. Mutta siinä on asioita, jotka pystyy valottamaan vain se oikea tekijä.

R: Joo

T: Sitten menee käsi käteen nämä asiat. Kyllä sen tuntee sen, kun se oikea tekijä on kohdalla.

W: Saako poliisin kuvamateriaalia sivuille.

T: Ei saa.. ei saa

W: Sivuille saatiin eräästä lehdestä kopio kuvasta, joka oli rikosmuseosta ja siinä on ilmeisesti kuvattuna Bodomin murhapaikka. Se lienee poliisin kuvia.

T: onko se tämä täällä?

W: Joo

T: Tuota Huvustadsbladetin arkistossa , niillä on joku kuva. Ja onhan se mahdollista, että neljänkymmenen vuoden aikana.. monta ukkoo ollut tutkimassa ja toimittajia käynyt erilaisia tapaamisia ollut, onhan sitä voitu antaa jostain teltasta kuva, en yhtään…kaikki ei näistä paperista näy, mihinkä niitä kuvia on mennyt.

R: Tiedän melkein seuraavaan kysymykseen vastauksen, että ei oota tarjotaan, totakun heh heh. Liittyykö siihen tekijään, oliko se seksuaalimurha?

T: Niin kuin mä sanoin, vaikea sanoa.

R: Olikse… kaiken maailman legendoja lentää, oliko siltä toiselta tytöltä rinta leikattu pois, pitääkö se paikkansa.

T: Ei pidä.

R: Ainakin se on ihan ankka, niin kuin mä arvelinkin. Tuskin sillä on ollut aikaa tehdä tommosta.

R: No tota, sitten ihmettelen vielä sitä, että miksi tätä mahdollista tekijää , joka mahdollisesti tiedossa on, miksei sitä tavallaan kunnolla kuulustella, erilaisia tekniikoita varmaan on.

T: Siis onhan tänne otettu kuulusteluun näiden vuosien aikana monia henkilöitä, mutta eihän niitä voida julkaista.

R: Hmm

T: Jos joku Einari otetaan tuolta esiin, tulee vihje, että Einari on se, se on tekijä. Se taas on niin kauan ei-julkista asiaa, kun se on oikeuteen kelvollinen. Sitten ,kun se lähtee oikeuteen ja syyte on nostettu, sitten vasta ne ovat julkisia…

R: Just

T: Siinä on se puoli.

W: Hmm

T: On voinut ollut joskus, minkälaiset ne pykälät ovat olleet, kun se..mikä se nyt oli Laakso

R: Luoma..

T: Niin luoma, siitä on kuvia siitä saakka, kun sitä on ruvettu epäilemään, esimerkiksi Luoma ja sitten on paljon muita…sitten on…oli syytön.

W: Voiko sen sanoa, kuinka paljon niitä kuulusteluja on esimerkiksi vuositasolla, tässä tapauksessa, onko niitä?

T: Kun vihjeitä on parikymmentä, niin kyllä niistä 4-5 kuulusteluun pääsee..

W: Joo, joo

T: kohdentuu johonkin henkilöön.

R: Tänäkin vuonna olet siis kuulustellut jotain, on tullut vihje, niin sitä tavallaan epäilty , siis ihan näissä tiloissa.

T: Kyllä

R: Ne ovat aika iäkkäitä ihmisiä vissiin sitten

T: Kyllä siellä alkaa olla

T: Tosta vielä, kun kysytään, että voiko tekijä olla hengissä. Jos lähtökohta on se, kuten tänä päivänä, että tekijät ovat 15-20 vuotiaita suurin osa,

R: Mmm

T: Niin Bodomin tekijä olisi silloin 6-70 – vuotias, hmm

T: heh, siihen ikäluokkaan, kyllä täytyy lähteä siitä uskosta ja oletuksesta, että se olisi hengissä. Ei tässä tutkijana auta masentaa sillä, että joo kuolluhan se on, että paskaako tätä tutkii.

R: Mikä sinut saisi kuvittelemaan, että se olisi ollut noin nuori se tekijä eli 15-20 vuotias.

T: No otetaan edelleen Imatra esille…

R: Noniinno se oli nuori se tekijä…

T: Keravalla oli..se oli 16..siellä oli poikki ja missäs, pari vuotta sitten niitä oli oikea rypäs, Kotkassa oli, koulupoika hakkas toisen ja siis kyllä näitä on ollut, joka vuosi löytyy, Heinojen tekijät oli alle parikymppisiä kaikki

R: Olen itse tuonut kaksi vuotta sitten yhden vihjeen ja se oli 15-16-vuotias, se tuskin on ollut tekijä, mutta jostain kuulin vaan.. xxx-niminen kaveri. Jostain kuulin vaan ja ajattelin , että en mitään häviäkään, jos tuon.

T: No ei sitä sitten tavoitakaan, jos ei tuo

W: Sitten ihan suora kysymys: onko nyt olemassa joku pääepäilty, joku päätutkintalinja?

R: No, aina joku kerrallaan mulla on tässä.

T: Sillä tavalla olen ajatellut mennä eteenpäin, että menen yksi kerrallaan ja tutkia sen niin huolellisesti kuin pystyy. Ja sitten jättää ja siirtyä seuraavaan.

R: Tapasivatko nämä nuoret jonkun siinä alkuillan aikana esimerkiksi kioskilla? Onko esimerkiksi Gustafssonin kautta tullut tällaista esiin.

T: Kyllähän niitä alkuperäisessä kuulustelussa on käyty läpi, mutta ei siinä mitään sellaista ilmene.

Gustafssonhan on ihan siviilihenkilö, että hän itse päättää siitä, mitä hän ulkopuolisille kertoo.

R: sanotaan näin, kerran tapasin yhden henkilön, joka oli saanut tutkintaluvan teidän arkistoon, joka käsitteli jotain merikapteenin murhaa, jotain vanhempaa tapausta, hän sanoi , että hän sai sitä tutkia.

Onko Bodom- arkistoihin missään vaiheessa mahdollista päästä joidenkin yksityisten ihmisten. Tämäkin oli ihan yksityinen joku tavallinen ihminen.

T: Ei ole tässä vaiheessa ainakaan.

R: Just, se on auki oleva

T: Se on auki oleva ja onhan se työn alla ja jos lähdetään ajasta laskemaan, niin kyllähän tekijä voi olla hengissä. Että siinä on mahdollisuudet vielä selvittääkin. Ei se ole oikein viisasta niitä avatakaan, avata yleisöllekään.

R: Jos puhutaan jostain Kyllikin tapauksesta..

T: Kyllikki Saari

R Niin, poliisi on tavallaan puhunut jostain Vihtori-nimisestä kaverista, että varmaan se se tekijä on ollut.

T: On kai KRP:n Vaasan yksikkö tutkinut. Se on siellä se tutkinta, taitaa olla Tapani Tikkala päätutkija.

• jopelo

Miten jaksoit kirjoittaa noin pitkän viestin, vai pystyykö linkin siirtämään jotenkin tälle keskustelupalstalle jostakin toisestä lähteestä ?

• juuso
        jopelo kirjoitti:

Miten jaksoit kirjoittaa noin pitkän viestin, vai pystyykö linkin siirtämään jotenkin tälle keskustelupalstalle jostakin toisestä lähteestä ?

Löytyy paljon aineistoa ko. Murhista.
        www.icon.fi/~art3/waldemar/

• Loppu

• Peggy

Tuolla puhutaan että pidätetty olisi joku Arska. Mutta kuka helvetti on Arska?

• raygold

Pidätetyn nimi tulee julkiseksi maanantaiaamuna, kun käräjäoikeus aukeaa.

• raygold
        raygold kirjoitti:

Pidätetyn nimi tulee julkiseksi maanantaiaamuna, kun käräjäoikeus aukeaa.

No eipä tarvinnut odottaa kuin lauantaiaamuun. Käräjäoijeudella on julkinen lista vangituksi tuotujen henkilöiden nimistä, mutta muuta tietoa kuten mistä rikoksesta epäillään ei paljon heru.

• Pena

... että Arska on mun kaveri tietty... PEELO!!!!

• serlokki

NILS poika!!!!

• mää

Bodomjärjven surmaaja on saatu kiikkiin. Mitä sitten? Lynkkausmentaliteetti heti päällä.

Teon tekijä on varmasti kärsinyt hirmuisia syyllisyyden tuntoja nämä reilut 40 vuotta ja nyt hänet luultavasti suljetaan vankilaan. Tämä tekee yhteensä melko pitkän tuomion. Suorastaan sääliksi käy.

• murhaajalle

Olisi mies tunnustanut aikanaan, niin olisi kärsinyt elinkautisen (n. 15v.) ja nyt vapaana viettämässä eläkepäiviään...

• ajopuu
        murhaajalle kirjoitti:

Olisi mies tunnustanut aikanaan, niin olisi kärsinyt elinkautisen (n. 15v.) ja nyt vapaana viettämässä eläkepäiviään...

olette saanut päähänne, että murhaaja on puukottanut itseään? Onhan siellä todennäköisesti taisteltu ennen kuolemaa.

• Hitman

Totta kai jokainen alkaa miettiä, miltä tuntuu elää elämäänsä kolmen nuoren kuolema omallatunnollaan, mutta me mietimme asiaa suht´ normaaleina ihmisinä.

Murhaaja ei ilmeisesti ole ollut aivan normaali, kyettyään tekemään noin karmeita tekoja kolmelle retkeilykumppanilleen.

Jos hän on sen jälkeen kyennyt elämään tavallista elämää, todistaa se poikkeuksellisen kylmäverisestä luonteesta.

Kaiken kaikkiaan on kuitenkin kansallinen helpotus, kun edes yksi "selvittämätön" raaka murhatapaus saadaankin toivottavasti lopullisesti selvitetyksi.

En ole ainakaan täällä nähnyt lynkkausvaatimuksia, joten olet saanut käsityksesi jostain muualta.

Täällä kirjoitelleet ovat olleet vain innoissaan siksi, että Bodomin murha alkaa selvitä.

• mää
        Hitman kirjoitti:

Totta kai jokainen alkaa miettiä, miltä tuntuu elää elämäänsä kolmen nuoren kuolema omallatunnollaan, mutta me mietimme asiaa suht´ normaaleina ihmisinä.

Murhaaja ei ilmeisesti ole ollut aivan normaali, kyettyään tekemään noin karmeita tekoja kolmelle retkeilykumppanilleen.

Jos hän on sen jälkeen kyennyt elämään tavallista elämää, todistaa se poikkeuksellisen kylmäverisestä luonteesta.

Kaiken kaikkiaan on kuitenkin kansallinen helpotus, kun edes yksi "selvittämätön" raaka murhatapaus saadaankin toivottavasti lopullisesti selvitetyksi.

En ole ainakaan täällä nähnyt lynkkausvaatimuksia, joten olet saanut käsityksesi jostain muualta.

Täällä kirjoitelleet ovat olleet vain innoissaan siksi, että Bodomin murha alkaa selvitä.

Eihän sitä voi mitenkään edes tietää mitä siellä on todella tapahtunut. Liekö syytön koko äijä vaikka verta oiskin.

• Pena
        Hitman kirjoitti:

... suurin osa ei vittu ollut koskaan kuullutkaan mistään Bodomin murhista ennen tätä hässäkkää, tai jos olikin, niin vitut niistä välitti. Saapa nyt nähdä että mitenkä tämä juttu nyt sitten loppujen lopuksi meneekään. Että eipäs nyt kuitenkaan nuolaista ennen kuin tipahtaa...

• aikamies

On tietysti raskasta kantaa tunnollaan murhia yli neljäkymmentä vuotta mutta oikeus ei tätä katso tekojen hyvitykseksi vaan siitä langetetaan
        oikeuden katsoma tuomio.Tuomiosta on sitten mahdolisuus valittaa tai hakea armahdusta myöhemmin.Näin se oikeuskäytännössä menee.

• MUTTA
        Pena kirjoitti:

... suurin osa ei vittu ollut koskaan kuullutkaan mistään Bodomin murhista ennen tätä hässäkkää, tai jos olikin, niin vitut niistä välitti. Saapa nyt nähdä että mitenkä tämä juttu nyt sitten loppujen lopuksi meneekään. Että eipäs nyt kuitenkaan nuolaista ennen kuin tipahtaa...

onko sillä asian kannalta merkitystä ?
        eihän ne siitä hommasta muuteskaan mitään täydellistä kuvaa voi saada vaan aina takuulla valheellisen, jollei sitten tekijä itse satu kertomaan just kuin hommat meni

• Nisse

Ingen vet. Låt oss vänta på rättegången och domen.

Jag antar att Nils är oskyldi .

• Carl
        Nisse kirjoitti:

Ingen vet. Låt oss vänta på rättegången och domen.

Jag antar att Nils är oskyldi .

Nils är nu anhängen på grund av salloliga bevis. Tiden visar fortsättningen.

• Gutta-Perkka

Muistan hämärästi lapsuudestani, että jotakin nuor-telttailijoita Espoossa tapettiin ja asiassa kauhistutti tuo kauniin Bodom-järven ja koko alueen leimautuminen, mikä nyt noissa tapauksisa on aina järkyttävää ja erittäin ikävää.

Ihmettelen kyllä pidätystä.

Syy:
      Lehdessä oli maininta, että pidätetty oli Espoon alkuperäisväestöä; miksi sellainen ihminen tekisi tuollaista kotitanhuvillaan tai missään muuallakaan?

Onko tuo telttaan murhaaminen joku vanha juttu?

Teko vaikuttaa luonteeltaan jotenkin samanlaiselta kuin joku olisi hyökännyt vihollisen leiriin.

• alussa epäilty

Epäiltiinkö hengissä selvinnyttä miestä jo alussa? Nyt jälkeenpäin kun ajattelee niin aika jännä jos ei se skenaario ole käynyt mielessäkään kellään. Pakko kyllä KRP:llä olla vahvoja todisteita, koska ei epäillyn nimeä heti annettaisi julkisuuteen. (tai käy kuten anna lind-tapauksessa, eli syytön saakin miljoonia euroja korvauksia).

• julki

Ei poliisi ole nimeä julkaissut sen takia, että näyttö olisi varmasti vahvaa (siitä ei ole ollut mitään tietoa vielä), vaan kaikkien vangittujen henkilöiden nimet ovat julkista tietoa käräjäoikeudessa. Nimen lisäksi muuta ei tarvitse julkaista. Eli nimi olisi tullut viimeistään julkisuuteen maanantaina oikeuden auetessa (näin luki aamun Turun Sanomissa).

• kai

niin olenpa päätellyt semmosen homman että koska vangittu on saman ikäinen, kuin murhatut nuoret se syyllinen on se poika joka "selvisi" siitä kamalasta jutusta! ja sama nimikin sillä pojalla ja vangitulla... että silleee..

• Zorro

Tämä koko juttu haiskahtaa aika pahasti. Nimeä mainitsematta, tutkinnanjohtaja on ydittämässä seuraavissa vaaleissa aivan varmasti kansanedustajaksi ja on päätänyt "ratkaista rikoksen" hinnalla millä hyvänsä. Koska tällä keinolla saa hyvin varmistettua ääniä, vaikka kyseessä näyttää olevan kaikinpuolin täysin syytön mies.

En ole koskaan tavannut sellaista kaveria joka hakkaisi itseltään takaraivon hajalle ja murskaisi leukaluunsa ja vielä puukottaisi itseään. Tästä tulee mieleen 50-luvun Atlanta, mistä löydettiin musta mies ojasta 100 puukoniskun jäljiltä ja 10 haulikon reikää ruumissaan ja Atlantan poliisipäälikkö sanoi, etten ole koskaan nähnyt näin julmaa itsemurhaa kuin tämä on. Tämä vitsi tai tosi juttu voidaan nyt muuttaa Suomalaiseksi, siihen vaan Suomalaiset nimet jotka hoitaa tutkintaa.

Tästähän saa jo vitsin suomeen näistä poliisitutkijoista jotka väitää samaa asiaa, että on itse aiheutanut ne. Sen ymmärtäisi jos olisi vaan käteen lyönyt puukolla, mutta kun vammoja on ollut pitkin kehoa, niin kyllä tämä vaikuttaa täysin oikeusmurhalta, näyttää siltä että sen ainoa vika oli että kun jäi henkiin, niin on helppo syyttää jo lyötyä miestä.

Hyviä selityksiä tutkinnassa, tehnyt itse tai ollut tappelussa, on vielä yksi on ollut hakatavana, käyttäkää järkee ihmiset ja älkää uskoko kaikea mitä teille syötettään, varsinkin kun kyseessä on oikeusmurha mikä on meneillään.

• muu

sellaisia psykopaatit on. mielyttäviä ja kilttejä ihmisiä mutta loppuenlopuksi aivan sairaita ja arvaamattomia. Hullu pystyy mihin vain usko pois..ja se on totta. Ne pystyy ihan mihin vaan, se niistä tekeekin hulluja ja psykopaatteja. Ne ei pidä tuollaisia asioita minään ja mitenkään ihmeellisenä tai outona, se on heidän mielestä ok, että herää pahvi!

• Zorro
        muu kirjoitti:

sellaisia psykopaatit on. mielyttäviä ja kilttejä ihmisiä mutta loppuenlopuksi aivan sairaita ja arvaamattomia. Hullu pystyy mihin vain usko pois..ja se on totta. Ne pystyy ihan mihin vaan, se niistä tekeekin hulluja ja psykopaatteja. Ne ei pidä tuollaisia asioita minään ja mitenkään ihmeellisenä tai outona, se on heidän mielestä ok, että herää pahvi!

Sä kuulut lampaisiin tai sitten sä olet pitkästäniemestä päässyt mailailemaan. Tekstisi vaikuttaa hölynpölyltä, ota lääkees ettet aivan hulluja päästele suustasi ja opetele käyttämään järkeäsi ettet kaiken lisäksi ole vielä tyhmä.

• muu
        Zorro kirjoitti:

Sä kuulut lampaisiin tai sitten sä olet pitkästäniemestä päässyt mailailemaan. Tekstisi vaikuttaa hölynpölyltä, ota lääkees ettet aivan hulluja päästele suustasi ja opetele käyttämään järkeäsi ettet kaiken lisäksi ole vielä tyhmä.

psykopaateista on tullut monta dokumenttia ja kirjoitettu tiede-lehdessäkin, niiden luonteesta ja millaisia he ovat ja mihin kykenevät.
        sulla itselläsi ei vain ole tietoa asiasta ja et kehtaa vain myöntää olevasi tiedoton.

• muu
        Zorro kirjoitti:

et ole tavannut koskaan tyyppiä joka voisi puukottaa itseääni kymmenen kertaa ja laittaa naaman paskaks..voi voi. et tietenkään ole sellaista tavannut.mutta kun NIITÄ HULLUJA ON TÄÄ MAAILMA TÄYNNÄ!

• Zorro
        muu kirjoitti:

psykopaateista on tullut monta dokumenttia ja kirjoitettu tiede-lehdessäkin, niiden luonteesta ja millaisia he ovat ja mihin kykenevät.
        sulla itselläsi ei vain ole tietoa asiasta ja et kehtaa vain myöntää olevasi tiedoton.

Se on kaksi eri asiaa lukea ja ymmärtää lukemaansa, sinun on paras olla lukematta mitään jos et pysty käsitelemään asioita ja pohtimaan niitä. Ensinäkin tämä tapaus on sattunut 44 vuotta sitten ja jos se olisi psykopaatti niin niitä onkelmia olisi jatkunut edelleen, mutta sekään ei todista mitään, koska on iskuja saanut päähänsä niin se jo pelkästään voi aiheuttaa, vai etkö ole ymärtänyt lukemaasi. Ja niitä onkelmia olisi ollut jo aikaisemmin surmatyötä, mutta eipäs niistä ole kuulunut mitään. Nyt on kysymys siitä pystytäänkö toristamaan että se on murhannut, sitä ei pystytä todistamaan, vai sanotko että mennään ennustajalle, DNA:la ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä, koska kyseisen henkilön sna:ta on surma paikalla kun se on ollut sielä.

Ja jos lukemisesta on kysymys, etkös ole lukenut lehtiä kyseisestä tapauksesta, ihmisiä on liikkunut sielä,ja niistä ei tiedä kukaan ketä on käynyt. Joten lopeta paskan jauhaminen.

Ja teitä vedetään nenästä, että joku käyttää tätä vanhaa juttua hyödykseen, jotta pääsee eduskuntaa, kun sinunlaisesi ihmiset sitä äänestää, mä jopa uskollan lyödä vetoa, että on pyrkimässä kun on saanut "julkisuutta". On sitä aikaisemminkin käytetty hyödyksi, koita lukea enemmän

• Jake
        Zorro kirjoitti:

Molemmat on oikeassa, mutta Zorro on siinä mielessä oikeassa, että tämä juttu kyllä haiskahtaa kun ei ole ollut tiedossa, että se olisi aikaisemmin ollut henkisiä onkelmia, tai ei ainakaan puhuttu. Tämä on sellainen tapaus mitä joku voi käyttää hyödyksi julkisuutta hankiessa ja sitähän on mailmalla tapahtunut

• muu
        Zorro kirjoitti:

Se on kaksi eri asiaa lukea ja ymmärtää lukemaansa, sinun on paras olla lukematta mitään jos et pysty käsitelemään asioita ja pohtimaan niitä. Ensinäkin tämä tapaus on sattunut 44 vuotta sitten ja jos se olisi psykopaatti niin niitä onkelmia olisi jatkunut edelleen, mutta sekään ei todista mitään, koska on iskuja saanut päähänsä niin se jo pelkästään voi aiheuttaa, vai etkö ole ymärtänyt lukemaasi. Ja niitä onkelmia olisi ollut jo aikaisemmin surmatyötä, mutta eipäs niistä ole kuulunut mitään. Nyt on kysymys siitä pystytäänkö toristamaan että se on murhannut, sitä ei pystytä todistamaan, vai sanotko että mennään ennustajalle, DNA:la ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä, koska kyseisen henkilön sna:ta on surma paikalla kun se on ollut sielä.

Ja jos lukemisesta on kysymys, etkös ole lukenut lehtiä kyseisestä tapauksesta, ihmisiä on liikkunut sielä,ja niistä ei tiedä kukaan ketä on käynyt. Joten lopeta paskan jauhaminen.

Ja teitä vedetään nenästä, että joku käyttää tätä vanhaa juttua hyödykseen, jotta pääsee eduskuntaa, kun sinunlaisesi ihmiset sitä äänestää, mä jopa uskollan lyödä vetoa, että on pyrkimässä kun on saanut "julkisuutta". On sitä aikaisemminkin käytetty hyödyksi, koita lukea enemmän

kiinnosta..en ole ikinä äänestänyt enkä äänestä..mulle yks paskan hailee ketä eduskunnassa on koska kuitenkaan mikään ei muutu täällä suomessa vaikka mitä luvataan..

• muu
        Jake kirjoitti:

Molemmat on oikeassa, mutta Zorro on siinä mielessä oikeassa, että tämä juttu kyllä haiskahtaa kun ei ole ollut tiedossa, että se olisi aikaisemmin ollut henkisiä onkelmia, tai ei ainakaan puhuttu. Tämä on sellainen tapaus mitä joku voi käyttää hyödyksi julkisuutta hankiessa ja sitähän on mailmalla tapahtunut

sekoamista..saattaa vain naksahtaa ja menettää muistinsa..sitä ei vaan muista enään mitään siitä tapahtuneesta mitä on tehnyt, koska se on ollut niin järkyttävää sille itselleenkin..sellaistakin sattuu..hetkellinen mielenhäiriö josta seuraa muistinmenetys tapahtuneista.

• Zorro
        muu kirjoitti:

kiinnosta..en ole ikinä äänestänyt enkä äänestä..mulle yks paskan hailee ketä eduskunnassa on koska kuitenkaan mikään ei muutu täällä suomessa vaikka mitä luvataan..

Ehkä ei sinua kiinosta politiikka, kuten ei muitakaan, mutta toisia kiinostaa sen verran että äänestää sen mukaan ja jos tämä henkilö saadaan tuomittua niin se joka "ratkaisi tapauksen" hyvä mahdollisuus eduskuntaan, kun ihmiset äänestää julkkisat, minä en ole koskaan äänestänyt julkkista

• Zorro
        muu kirjoitti:

sekoamista..saattaa vain naksahtaa ja menettää muistinsa..sitä ei vaan muista enään mitään siitä tapahtuneesta mitä on tehnyt, koska se on ollut niin järkyttävää sille itselleenkin..sellaistakin sattuu..hetkellinen mielenhäiriö josta seuraa muistinmenetys tapahtuneista.

Kaikkihan mahdollista on, ja kyllähän niitäkin tapauksia löytyy, mutta ei sitä ensin aleta teoriaa rakentamaan sen varaan jos muita syylisiä ei enään ole tiedossa, ellei sitten aiheta ole olettaa, mutta se on aika vaikea enään todistaa 44 vuoden takaa, koska niitä näyteitä olisi pitänyt ottaa pitkin maastoa jo silloin mihin olisi voinut lyödä päätänsä, mutta ei sekään todista mitään koska toinen on voinut hakata toisen päätä siihen, joten kyllä se on aiheeton pidätys ja joku vaan pelaa omaa peliä sillä saadakseen hyötyä itselleen ja asemaansa paremmaksi ja tämä on sellainen mitä voi hyvin käyttää, koska se on ihmisiin hyvin uponnut.

• oona
        muu kirjoitti:

Itsensä huijaamista on todeta ihmisiä psykopaateiksi vain siksi, ettei muuta keksi. Asia olisi kyllä monisäikeisempi, ja rikos olisi selvinnyt aiemmin.

• kurre
        Zorro kirjoitti:

Ehkä ei sinua kiinosta politiikka, kuten ei muitakaan, mutta toisia kiinostaa sen verran että äänestää sen mukaan ja jos tämä henkilö saadaan tuomittua niin se joka "ratkaisi tapauksen" hyvä mahdollisuus eduskuntaan, kun ihmiset äänestää julkkisat, minä en ole koskaan äänestänyt julkkista

sä oot justii näit tyypillisiä hedelmäkakkuja!!

• logiikka niillä ontuu pahoin
        oona kirjoitti:

Itsensä huijaamista on todeta ihmisiä psykopaateiksi vain siksi, ettei muuta keksi. Asia olisi kyllä monisäikeisempi, ja rikos olisi selvinnyt aiemmin.

kerran jotakuta syytetään ja itseensä tyytyväisistä poliiseista (tai vaikka itse syyllinen on keksinyt poliisille kertoa sellaisen) joku on "keksinyt" syyllisen, sitten sitä syytetään vaikka mistä, epäilen että niin ahkeraan että ainakin kymmenesosa syytettäviksi joutuvista tunnustaa vaikkei ole syyllisiä, meinaa mua joskus aikoinaan syytettiin teosta jota en tehnyt, melkoista syyttämistä sekin oli, vaikkei ollut kuin sakkoja luvassa syylliselle, väkivaltaan taipuvaiset, pamppuja ja aseita kantavat syyllisten etsijät voivat oikein innostua kun kerran murhasta pääsevät syyttämään

• koko homma
        muu kirjoitti:

lähinnä uskonto, tuommoinen hölynpöly: on vihollinen eli kuka vain joka viholliseksi osoitetaan, millä keinoin vain, on omat, eli valkotakkiset, vaaraksi ovat ne omat

• mietis ny
        kurre kirjoitti:

sä oot justii näit tyypillisiä hedelmäkakkuja!!

- vaimo käskee että pitäs saada jo ylennys
        - rahasta on pulaa ja ylennys toisi sitä lisää

jne.
        sitten vaan vahva usko omiin kykyihin ja jotain olennaista jää huomaamatta; uskoo että löysi oikean syyllisen ihan itsekin, saa muut uskomaan jne. mitä ihmeen uusia todisteita sieltä olisi voinut löytyä ?

jos sen kimppuun oikeasti käytiin, siellähän voi sen verta olla missä vain, varmaan ne on aikoinaan jo veriryhmät jne. testanneet, vaikkei dna-testejä olisikaan ollut, samoin vaatteitten kipaleita jne., jos isommat rähinät olisi ollut.

• Hmm...
        muu kirjoitti:

....Että neljänkymmenen vuoden jälkeen keksisivät jotain uutta ? Ei tuo kovin todennäköiselle vaikuta, vaikka eihän ne tietty taida sieltä fiksuimmasta päästä olla sille alalle menijät, vaan sitä porukkaahan ne on mitkä intissä oli alikessuja ja jokainen mies muistaa että siellä ei siinä hommassa sitä kaikista välkyintä väkeä ollut.
        Onhan noissa nuorissa pojissa aggressiivistakin sakkia, senpä takia ei viikolla eikä perjantaina kannata kävellä edestakas kaupunkia kun niillehän on vihollisia kaikki muut jota vastaan tulee, samanlaisia varmaan on olleet aikoinaankin.
        Luulisi vaan toisaalta että aikuinen saisi sellaisen bussinkuljettajaksi ryhtyvän puhumaan mitä tapahtui. Jos sitten sillä alalla aikuisia on, ainakaan tuollaisia naksahtamisteorioita ei kovin aikuiset tosissaan funtsi; toinen asia että jos ne tappelee aikansa jne.

• Heh
        Zorro kirjoitti:

on LUKI-häiriö..ihminen ei tietääkseni koita vaan päivä..ym.ym.

• Zorro
        Heh kirjoitti:

on LUKI-häiriö..ihminen ei tietääkseni koita vaan päivä..ym.ym.

On sinullakin pienet onkelmat, jos sä kiinität huomiota tois arvoisiin seikkoihin, kun puhe on ollut muusta asiasta, mene kotiin kasvamaan

• kielikello
        Zorro kirjoitti:

On sinullakin pienet onkelmat, jos sä kiinität huomiota tois arvoisiin seikkoihin, kun puhe on ollut muusta asiasta, mene kotiin kasvamaan

Mene takaisin koulunpenkille, kun et ole tainnut kuulla ng-äänteestä ikinä!!! Vai kirjoitteletko ihan tosissasi onkelma, vankit ym? Minun äitini on kotoisin Länsi-Suomesta ja hän puhuu aina "pistä kenkät jalkaan" -tyyliin. Mutta kyllä hän sentään kirjoittaa kengät.

• Zorro
        kielikello kirjoitti:

Mene takaisin koulunpenkille, kun et ole tainnut kuulla ng-äänteestä ikinä!!! Vai kirjoitteletko ihan tosissasi onkelma, vankit ym? Minun äitini on kotoisin Länsi-Suomesta ja hän puhuu aina "pistä kenkät jalkaan" -tyyliin. Mutta kyllä hän sentään kirjoittaa kengät.

Ehkä sinun pitäisi mennä itse korjauttamaan pääsi, täällä keskustellaaaaaaaaaaaaaaaan murhasta eikä mistään ing, at tai ym pääteistä, sitä paitsi mä kirjoitan nopeeta, etkös ole katsonut turhapuroa intissä, kun vääpeli kysyy etkö kirjoitaaaaaaaaaaa nopeammin koneella, kyllä, no miksi et sitten kirjoita, mmmmmmmm mutinaa, no jaa virhelyöntien määrä kasvaa nopeuden neljössä. Joten pidä pollas kiinni, etkös pysty mihinkään muuhun takertumaan kuin kirjoitus virheisiin, pilkun nussia

• kielikello
        Zorro kirjoitti:

Ehkä sinun pitäisi mennä itse korjauttamaan pääsi, täällä keskustellaaaaaaaaaaaaaaaan murhasta eikä mistään ing, at tai ym pääteistä, sitä paitsi mä kirjoitan nopeeta, etkös ole katsonut turhapuroa intissä, kun vääpeli kysyy etkö kirjoitaaaaaaaaaaa nopeammin koneella, kyllä, no miksi et sitten kirjoita, mmmmmmmm mutinaa, no jaa virhelyöntien määrä kasvaa nopeuden neljössä. Joten pidä pollas kiinni, etkös pysty mihinkään muuhun takertumaan kuin kirjoitus virheisiin, pilkun nussia

Tämä pieni "onkelmasi" kirjoittaa kyseinen sana oikein ei varmasti johdu mistään kirjoitusnopeudesta... Kyseinen virhe vain huvitti minua niin kovasti, etten malttanut olla kommentoimatta. Se, että kirjoitat noinkin alkeellisia kielioppivirheitä teksteissäsi, ei todellakaan ole omiaan nostamaan kirjoitustesi arvostusta. Vinkkinä vaan, jos joskus nimittäin haluat, että sinut otetaan vakavasti.

Ja anteeksi nyt että puutuin asiaan, joka ei liity itse keskustelun aiheeseen.

• Zorro
        kielikello kirjoitti:

Tämä pieni "onkelmasi" kirjoittaa kyseinen sana oikein ei varmasti johdu mistään kirjoitusnopeudesta... Kyseinen virhe vain huvitti minua niin kovasti, etten malttanut olla kommentoimatta. Se, että kirjoitat noinkin alkeellisia kielioppivirheitä teksteissäsi, ei todellakaan ole omiaan nostamaan kirjoitustesi arvostusta. Vinkkinä vaan, jos joskus nimittäin haluat, että sinut otetaan vakavasti.

Sillä ei ole merkitystä miten asian kirjoittaa, vaan sillä on merkitystä mitä on sanottavana. Senkö takia täällä Suomessa uskotaan kaikea hölynpölyä kun se esitetään oikein kirjoitettuna vaikka kirjoitaisi mitä potaskaa vaan, mutta onpas pilkut ja kielioppi oikein. Eikös ajatuksesi riitä siihen, että täytyy osata lukea rivien välistä, eikä se mitä siinä lukee tai miten se on kirjoitettu. Mä olen paljon kirjoitanut työkseni, ne puuttuu tekstiin joilla ei ole mitään ymmärrystä asiaan, vaan niiden täytyy päteä sen kautta että ne löytää pilkku virheet. Ja ne jotka kokee asian tärkeäksi ajatelle tekstiä mitä siinä sanotaan. Joten opettele ajattelemaan tai ole hiljaa. Ei myöskään kielitaidosta ole mitään hyötyä jos ei ole järkevää sanottavaa, huonommallakin taidolla pärjää mailmalla jos on jotain mielenkiintoista kerrottavaa, monesti on oltu minusta kiinostuneempia kuin niistä jotka puhuu paremmin englantia, kun minulla on ollut jotain sanottavaa, vaikka ei ole aina niin mennyt mitä koulussa opetettiin englannin tunnilla.

• Mietiskeliä
        kielikello kirjoitti:

Uletko opetaja.
        Ookona Oulusta.
        Jopas on murheet.

Ullakko muuta sanottavaa.
        Siis tähän alkuperäiseen juttuun.

• Zorro
        kielikello kirjoitti:

Ai, niin tuli mieleen eräästä kielikellosta lukiossa, pärjäsi hyvin kokeissa sai jopa 6 L. Kerran kysyttiin tunnilla mikä on nykypäivän gladiaatori laji mitä pelataan jäällä. Kielikello vastasi, miekkailu.

Onko sinun laitasi samoin

• ¤¤¤
        kielikello kirjoitti:

mitkä ei kasva lukee ääneen kaiken minkä näkee, ne pikkaset ihan lukemisen ilosta, nää vanhemmat ei iloa koe jollei pääse haukkumaan - riittävästi kun haukkuvat, sitten ovat tyytyväisiä saatuaan jotain kielteistä aikaan

• kingi#6

mä en oo ikinä kuullukkaan tommosest tapauksest mut täytyy munki myöntää et kyl se aika kamalalt kuulostaa jos nuoret telttaansa tapetaan! mä en ainakaan enää ikinä telttaile ilman et teltas on sisäpuolel lukko! kamalaa!

• Zorro

Niin mitä se lukko hyöryttää, narut poikki ja teltta menee kasaan ja möykkyjä tulee esiin niin puukkolla söhii, tai pesäpallomailalla lätkii, niin ihmetelen miten siinä lukko auttaa, tai vetää teltakankaan pukolla auki. Käyttäkää ihmiset järkee jos teillä on sitä, tai olkaa hiljaa

• luki
        Zorro kirjoitti:

Niin mitä se lukko hyöryttää, narut poikki ja teltta menee kasaan ja möykkyjä tulee esiin niin puukkolla söhii, tai pesäpallomailalla lätkii, niin ihmetelen miten siinä lukko auttaa, tai vetää teltakankaan pukolla auki. Käyttäkää ihmiset järkee jos teillä on sitä, tai olkaa hiljaa

lukko turvaa turvallisuuden

• Zorro
        luki kirjoitti:

lukko turvaa turvallisuuden

Jos teltta on kangasta niin miten se lukko siinä hyödyttää, pukolla saa aukon teltta kangaaseen, kuulostaa vähän siltä kuin sepe susi ja kolme pientä porsasta

• tieto

Murhista epäiltynä vangittu neljäs "nuori" Nils työskenteli tähän päivään asti pk-seudulla bussikuskina ja sentajana ja oli pidetty työtoveri.

lähde:
      http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,2,0,0,158247,2004-04-04

• Mietiskelijä

On selvää, että iso riita on retkeilijöitten kesken ollut. Myöhemmällä tekniikalla on mahdollista selvittää, onko ollut seksuaalista kanssakäymistä ja jos esim. dnatestillä selviäisi, että NG olisi ollut molempien kanssa, mitä siitä voisi päätellä?
        On mahdollista, ettei NG todella muista yhtään mitään, vaikka olisikin syyllinen ja juuri siksi. Ihmisen mieli on kummallinen.

On myös mahdollista, että jutussa on viides osapuoli,joka ei välttämätä ole murhan kanssa tekemisissä ja voi olla ettei NG ole murhaaja, vaan joutunut ankarasti puolustamaan itseään.

Kadonneet tavarat puhuvat sen puolesta, että mukana on viides osapuoli tai jos ei,on voinut olla kaksi eri tappelua. Teltasta löytynyt on voinut piilottaa välineet ennen pahempaa yhteydenottoa. S on kuollut riitelyn seurauksena ja G on laittanut hänen telttaan naamiointimielessä ja sitten kuupahtanut itse. Vaihtoehtoja on niin valtavasti, että hämmästyttää lähinna se ,miksi asia on niin pitkään ollut tutkimatta.

Jos poliiseille oli niin kova paikka tuo Palon kirja, että piti alkaa tutkimaan uudelleen kun on uudet verekset voimat..poliiseillakin.

Kummalta tuntuu, jos ammattitaitoista hypnologia olisi päästy noin paljon vedättämään. Luotan hypnoosiin.

• Zorro
        Mietiskelijä kirjoitti:

On selvää, että iso riita on retkeilijöitten kesken ollut. Myöhemmällä tekniikalla on mahdollista selvittää, onko ollut seksuaalista kanssakäymistä ja jos esim. dnatestillä selviäisi, että NG olisi ollut molempien kanssa, mitä siitä voisi päätellä?
        On mahdollista, ettei NG todella muista yhtään mitään, vaikka olisikin syyllinen ja juuri siksi. Ihmisen mieli on kummallinen.

On myös mahdollista, että jutussa on viides osapuoli,joka ei välttämätä ole murhan kanssa tekemisissä ja voi olla ettei NG ole murhaaja, vaan joutunut ankarasti puolustamaan itseään.

Kadonneet tavarat puhuvat sen puolesta, että mukana on viides osapuoli tai jos ei,on voinut olla kaksi eri tappelua. Teltasta löytynyt on voinut piilottaa välineet ennen pahempaa yhteydenottoa. S on kuollut riitelyn seurauksena ja G on laittanut hänen telttaan naamiointimielessä ja sitten kuupahtanut itse. Vaihtoehtoja on niin valtavasti, että hämmästyttää lähinna se ,miksi asia on niin pitkään ollut tutkimatta.

Jos poliiseille oli niin kova paikka tuo Palon kirja, että piti alkaa tutkimaan uudelleen kun on uudet verekset voimat..poliiseillakin.

Kummalta tuntuu, jos ammattitaitoista hypnologia olisi päästy noin paljon vedättämään. Luotan hypnoosiin.

Hypnoosi kuuluu niihin samoihin humpuuki välineisiin kuin valheenpaljastus kokeet. ja miten niin. CIA:lla oli 80-luvulla epäilys että heidän järjestössä on vasikka, ja tutkimukset aloitettiin ja saatiin rajattua muutamaan epäilyyn, käytettiin valheenpaljastusta ja syylinen läpäisi sen kolme kertaa puhtaasti, herää kysymys kuinka luotettavia ne on ja kun monta kertaa on ´syytön tuomittu syyliseksi sen perusteella, se kun on monen mielestä luotettava, vaikka ei ole, kannataisi olla paremmat tiedot ennenkuin väitää toista. Sama koskee hypnoosia, kaikkia ei pystytä hypnotisoimaan ja toiset taas tekee mieliksi hypnoosissa, joten miksei saman tien sitten kristallipallo. Olisi syytä laittaa aika moni uudestaan koulunpenkille vaikka ei siitä taitaisi olla mitään hyötyä, jos ei aivoillaan osaa ajatella

• tieto
        Zorro kirjoitti:

Hypnoosi kuuluu niihin samoihin humpuuki välineisiin kuin valheenpaljastus kokeet. ja miten niin. CIA:lla oli 80-luvulla epäilys että heidän järjestössä on vasikka, ja tutkimukset aloitettiin ja saatiin rajattua muutamaan epäilyyn, käytettiin valheenpaljastusta ja syylinen läpäisi sen kolme kertaa puhtaasti, herää kysymys kuinka luotettavia ne on ja kun monta kertaa on ´syytön tuomittu syyliseksi sen perusteella, se kun on monen mielestä luotettava, vaikka ei ole, kannataisi olla paremmat tiedot ennenkuin väitää toista. Sama koskee hypnoosia, kaikkia ei pystytä hypnotisoimaan ja toiset taas tekee mieliksi hypnoosissa, joten miksei saman tien sitten kristallipallo. Olisi syytä laittaa aika moni uudestaan koulunpenkille vaikka ei siitä taitaisi olla mitään hyötyä, jos ei aivoillaan osaa ajatella

Ei hypnoosi mitään humpuukia ole. Mutta henkilöä, joka ei avoimesti halua tulla hypnotisoiduksi ei ikimaailmassa voida hypnotisoida. Täten mahdollisen syyllisen hypnotisointi on yhtä tyhjän kanssa.

• Hmmm...
        Zorro kirjoitti:

..kuis aikoinaan muumioiden ruumiita käyttivät "lääkkeinä", vielä viime vuosisadan puolellakin, no, eiköhän niistä nykyisistä suuri osa ole samaa teholuokkaa, lähinnä mikä ihmetyttää että minkälainen idea sekin on sitten ollut hypnotisoida se nils, olikohan se sillon muotia kuten nykyään kaikki noi "lääkkeet" masennuksiin ja muihin muotitauteihin joista on enempi haittaa kuin hyötyä

(jossain ruotsinkielisessä ohjelmassa taisi niistä ruumiista olla)

• Zorro
        Hmmm... kirjoitti:

..kuis aikoinaan muumioiden ruumiita käyttivät "lääkkeinä", vielä viime vuosisadan puolellakin, no, eiköhän niistä nykyisistä suuri osa ole samaa teholuokkaa, lähinnä mikä ihmetyttää että minkälainen idea sekin on sitten ollut hypnotisoida se nils, olikohan se sillon muotia kuten nykyään kaikki noi "lääkkeet" masennuksiin ja muihin muotitauteihin joista on enempi haittaa kuin hyötyä

(jossain ruotsinkielisessä ohjelmassa taisi niistä ruumiista olla)

Niin aikoinaan niitä muumioita käytettiin lääkkenä ja kääriliinoista tehtiin paperia joka oli niin epätasalaatuista, ettei se kelvannut kuin käärinpaperiksi lihapaketteihin, sillä seurauksena että tuli kolera epidemia, joten kannataa humpuukin uskoa

• Kumma ihmismieli

Kymmastelen tässä että miten on voinut tämä neljäs heppu pitää kaiken sisällään näin kauan. Onko todella hullu vai onko oikeasti unohtanut kaiken? Aivot ois vaan työntäneet ajatukset mielestä pois?

• aikamies

Lähistöllä saattoi olla viides henkilö joka näki
        poikien tappelun.Hän meni väliin ja mukiloi tämän eloon jääneen pojan.Hän poistui paikalta
        jalan vieden mukanaan tavaroita.Mukiloitu poika
        meni tajuttomaksi eikä muista tapahtumasta jälkeen päin mitään.Hän oli kuitenkin syllinen.

• Zorro
        aikamies kirjoitti:

Lähistöllä saattoi olla viides henkilö joka näki
        poikien tappelun.Hän meni väliin ja mukiloi tämän eloon jääneen pojan.Hän poistui paikalta
        jalan vieden mukanaan tavaroita.Mukiloitu poika
        meni tajuttomaksi eikä muista tapahtumasta jälkeen päin mitään.Hän oli kuitenkin syllinen.

Kas kun ei ufot, kun ne oli siihen aikaa muotia, veivät alukseensa ja tekivät seksuaalista väkivaltaa sille

• Kaisa

Käykää www.icon.fi/~art3/waldemar/index.htm ja katsokaa sitä valokuvaa jossa on ympyröity henkilön naama, sitten verratkaa sitä siihen kuvaan joka annettiin yleisölle ilmi. Vaalea tukka ja isot huulet. Aika samannäköinen yhtäläisyys...?!

• pillupoliisi

Mitenkä se kundi olis pystynyt viemään läpi ton esityksen tai edes uskalsi yrittää? Ehkä siksi, että se olis ainoa vaihtoehto vankilalle. Mutta taisi sitte onnistua. Kyllo kauheeta jos sen vammat ei tosiaa ollu nii pahoi kusse kerto ja lehet kerto. Kas ku ei pollarit älynny aikasemmi ja tentannu sitä iha tosissaa. Mut pollarit onki idiootteja jotka haluu kieltää prostituutio. Ainaki osa niistä.

• Jotka tahtoo kieltää huaran...

Suomessahan kehutaan olevan erinomaiset selvitysprossat noissa rikoksissa. Ainakin joitain vuosia sitten sanottiin. Tätä nykyä ei ole tullut niin lehtiä luettua, ehkä ovat muuttuneet. Sitä selitettiin sillä että Suomessa murhat olisivat pääasiassa tuttujen tekemiä. Niin ne vaan ovat muuallakin ja poliiseja enemmän suhteessa asukaslukuun. Minkä takia vähän epäilyttää että murhan lisäksi sattuu usein niinku toinenkin, kun syytön laitetaan istumaan. Siitä en tiedä kuinka usein.

http://www.retrosite.de/adventure/fahrenheit451/fahrenheit451.html

• Kärpänen

Aika merkillistä,,kun alettiin puhumaan ja otettiin esille Bodomintapaus taas kerran ja tehtiin hätiköidysti pidätykset ja muut niin, poliisijohdon kadonnut 100miljoonaa euroa ei yltänytkään lehtien otsikoihin!!!
      Eli onkohan tämä nyt poliisin tapa peittää omat töpit ja yrittää jotain omaa epätoivoista???
      KANSA! Näin teitä kusetetaan!!!

• Ajattelija

Yhteensattuma on kerrassaan merkillinen. Kuulemma Gustafssonin roolia on pengottu pidemmän aikaa, mutta pitipäs sattua, että juuri tuolla viikolla pidätettiin.

• jaa selvisi sekin..
        Ajattelija kirjoitti:

Yhteensattuma on kerrassaan merkillinen. Kuulemma Gustafssonin roolia on pengottu pidemmän aikaa, mutta pitipäs sattua, että juuri tuolla viikolla pidätettiin.

..ihmetyttikin vähän tuo että mites muka päälle vuoden takasta vielä saisi selviteltyy noin vaan..

• Zorro

Jonkin aikaa sitten oli kohua herättänyt kikkeli kortti mitä käytettiin vastaavassa tarkoituksessa, kun oli kavalluksia tehty ja alkoi puheen aihe, niin kaverukset keksi lähettää kikkeli kortin sutturalle, mistä tuli valtakunnallinen puheen aihe, perimmäinen syy hävisi ja kikkelikorttia alettiin tutkimaan ja pääsivät pälkähästä kun pyytelivät anteeksi kikkeli kortin lähettämistä

• Mora listi

että nyt olet asian ytimessä!! Tuo tuli ensimmäiseksi mieleen, eikä ole sieltä pois lähtenyt.

• epäon

jos nils on kengät vienyt ensin, koska nils on huomannut omaa verta kengissä ja täten olisi ollut viides tekijä. Sen jälkeen itsensä telonut

• DNA

Veritahrojen sijainti teltassa?
      Muoto, onko vedetty muoto?
      Onko ollut Nils Gustafsonin verta telttakankaan ulkopinnassa ainoastaan?

Mikäli ulkopinnassa vain siinä kohdin missä maannut "tajuttomana", ettei teltan pohjakankaassa,
      Nils Gustafssonia ei ole teltassa puukotettu.

• Zorro

Ei tartte vältämättä ola teltassa silloin, on voinut olla vaikka kusella tai paskalla ja tullut paikalle silloin kun teko on tehty ja kumartunut ja lyöty millä siten on lyöty, kivi, pesäpallomaila ym. Kyllä monet käy kusella keskellä yötä, mitä ihmeelistä siinä sitten on.

• Intohimoa

Meillä ei toki ole KRP:n tietoja, mutta tuossa patjajutussa on järkeä.
        Teltan pohja- mikä se sitten olikin, lienee mitä melkoisin kartta erilaisista
        jäljistä, joiden aiheuttaja saadaan selville- kun se yhdistetään siihen tietoon,
        mikä oli esim. kuolleiden sijainti löytöhetkellä. Nimenomaan ne puuttuvat
        jäljet voivat ratkaista. Eli ei ole Nilsin verta teltassa- eipä kenties
        Boismaninkaan. Kuitenkin nyt on joku looginen kulku on löydetty
        tapahtumille ja kaikki alkaa täsmätä havaintoihin - on kenties saatu
        Nils jostain valheesta kiinni jne..

Seuraava on vain heitetty arvaus monien joukossa- mutta tavoittelee
        sitä, mikä voisi olla realistinen kun Gustafson on epäilty.

Surmat lienevät olleet kutakuinkin ohi siinä vaiheessa kun ensimmäiset
        sivulliset ilmestyivät järvelle. Kyllä tappelun äänet olisi lähes tyynessä
        kesäyössä kuuluneet muuten. (Jos unohdetaan teoria ulkopuolisesta )

Oletetaan vahva riita nuorten miesten välille- lieneekö hieman ollut
        alkoakin mukana, ainakin Gustafssonilla- viinapullo piilotettu sekin.
        Ehkä hieman alkoa ottaneena alkanut lähennellä Boismanin tyttöä
        sillä välin kun Boisman poikkeaa kevennykselle. Riita on valmis Boismanin
        havaitessa tämän. Puukkonsa muistaen Boisman olettaa että pärjää
        Nilsille. Boisman on tosi vihainen ja mustasukkainen seurueen naistenmiehelle.
        Aluksi on nyrkitetty ja siinä kiihdytty lisää.
        Boisman jäädessään alakynteen tarttuu
        puukkoon ja saakin sohittua Nilsiä monia kertoja, mutta
        ei kovin pahoin. Nils saa puukon itselleen ja se on Boismanin menoa,
        kun kenties viinan antaman innon mukaan iskee lujaa.
        Jostain syystä agressio kohdistuu nyt tyttöihin- se on suurin arvoitus.
        Ehkä nämä ovat soittaneet suutaan, ovat hysteerisiä jne. Kun tytöt
        on pois pelistä, alkaa Nilsin pää nopeasti selvitä. Hän tajuaa istuvansa
        seuraavat 20 vuotta vankilassa ellei sitten.. Ovela idea syntyy epätoivoisessa
        päässä.
        Tavarat piiloon aamuyön hämärässä jonnekin mistä ne ei heti löydy ja
        asetutaan sitten itsekin uhriksi, kun kerran verissä ollaan.
        Sitten vakuutellaan muistin puutetta ja kenties aletaan lopulta itsekin
        uskoa ovelaan jippoon. Kenties paljastetaan kuolinvuoteella totuus.
        Kun Nils löydetään, on viinakin haihtunut ja pullo on piilotettu jonnekin.

Joka tapauksessa jo tämä prosessa on Gustafssonille aika kova palkka-
        voi jäädä ainaiseksi epäillyksi, ellei sitten toivon mukaan selvene.
        Paras ratkaisu olisi tietysti, jos Gustafsson tunnustaisi ja kertoisi
        tarinan. Joka tapauksessa ne tiedot ovat Gustafssonin päässä joka
        tapauksessa.

• Mustasukkaisuutta
        Intohimoa kirjoitti:

Meillä ei toki ole KRP:n tietoja, mutta tuossa patjajutussa on järkeä.
        Teltan pohja- mikä se sitten olikin, lienee mitä melkoisin kartta erilaisista
        jäljistä, joiden aiheuttaja saadaan selville- kun se yhdistetään siihen tietoon,
        mikä oli esim. kuolleiden sijainti löytöhetkellä. Nimenomaan ne puuttuvat
        jäljet voivat ratkaista. Eli ei ole Nilsin verta teltassa- eipä kenties
        Boismaninkaan. Kuitenkin nyt on joku looginen kulku on löydetty
        tapahtumille ja kaikki alkaa täsmätä havaintoihin - on kenties saatu
        Nils jostain valheesta kiinni jne..

Seuraava on vain heitetty arvaus monien joukossa- mutta tavoittelee
        sitä, mikä voisi olla realistinen kun Gustafson on epäilty.

Surmat lienevät olleet kutakuinkin ohi siinä vaiheessa kun ensimmäiset
        sivulliset ilmestyivät järvelle. Kyllä tappelun äänet olisi lähes tyynessä
        kesäyössä kuuluneet muuten. (Jos unohdetaan teoria ulkopuolisesta )

Oletetaan vahva riita nuorten miesten välille- lieneekö hieman ollut
        alkoakin mukana, ainakin Gustafssonilla- viinapullo piilotettu sekin.
        Ehkä hieman alkoa ottaneena alkanut lähennellä Boismanin tyttöä
        sillä välin kun Boisman poikkeaa kevennykselle. Riita on valmis Boismanin
        havaitessa tämän. Puukkonsa muistaen Boisman olettaa että pärjää
        Nilsille. Boisman on tosi vihainen ja mustasukkainen seurueen naistenmiehelle.
        Aluksi on nyrkitetty ja siinä kiihdytty lisää.
        Boisman jäädessään alakynteen tarttuu
        puukkoon ja saakin sohittua Nilsiä monia kertoja, mutta
        ei kovin pahoin. Nils saa puukon itselleen ja se on Boismanin menoa,
        kun kenties viinan antaman innon mukaan iskee lujaa.
        Jostain syystä agressio kohdistuu nyt tyttöihin- se on suurin arvoitus.
        Ehkä nämä ovat soittaneet suutaan, ovat hysteerisiä jne. Kun tytöt
        on pois pelistä, alkaa Nilsin pää nopeasti selvitä. Hän tajuaa istuvansa
        seuraavat 20 vuotta vankilassa ellei sitten.. Ovela idea syntyy epätoivoisessa
        päässä.
        Tavarat piiloon aamuyön hämärässä jonnekin mistä ne ei heti löydy ja
        asetutaan sitten itsekin uhriksi, kun kerran verissä ollaan.
        Sitten vakuutellaan muistin puutetta ja kenties aletaan lopulta itsekin
        uskoa ovelaan jippoon. Kenties paljastetaan kuolinvuoteella totuus.
        Kun Nils löydetään, on viinakin haihtunut ja pullo on piilotettu jonnekin.

Joka tapauksessa jo tämä prosessa on Gustafssonille aika kova palkka-
        voi jäädä ainaiseksi epäillyksi, ellei sitten toivon mukaan selvene.
        Paras ratkaisu olisi tietysti, jos Gustafsson tunnustaisi ja kertoisi
        tarinan. Joka tapauksessa ne tiedot ovat Gustafssonin päässä joka
        tapauksessa.

Eräs vielä loogisempi juttu olisi että tappelu alkoi siten että Boisman
        raivostuneena alkoi potkia Nilsiä teltan läpi havaittuaan tämän
        hipelöivän väärää tyttöä (tai kuviteltuaan). Voipa olla että Boisman
        alkaa silmittömästäi iskeä puukollakin teltan läpi. Nils pääsee
        kuitenkin ulos jossain vaiheessa ja rotevampana (painija ?)
        pääsee niskan päälle.
        Tämä selittäisi Nilsin saamat vammat.

Voikohan veren adrenaliinin mitata jälkikäteen ?
        Onko teltan ulkopuolelta löytynyt kengänjälkiä ?

• Jorma Palo

Poliisit ovat tutkineet yli tuhatta ihmista, mutta he eivät ole tutkineet Jorma Paloa mahdollisena syyllisenä, vaan todistajana.
      Ettei syyllinen vaan, löytyisi vielä yllättävämmältä taholta kuin viimepäivinä on epäilty?

• Zorro

Miksei saman tien vaikka Elvis Presleytä, tai vaikka Kenedy ja CIA ;)

• EX-poliisi

Kauhukseni olen katsellut tv:stä, kuinka ihmiset tallaavat murhapaikalla. Eikö nyt jo viimeinkin pitäisi estää sivullisten pääsy kyseiselle alueelle, jos sieltä vielä löytyisi uusia johtolankoja. Tuollainen kansanvaellus tuhoaa viimeisetkin todisteiden rippeet.

• plopp

nooh, se murhapaikka tallattiin jo vuonna-60 niin pahasti että nyt on enää turha rypistellä.. nyt on nykyinen DNA-tutkimus voimissaan ja hoitaa hommansa. Kysymys edelleen kuuluu.... mihin katosi putkikassillinen tavaraa, vaatteita, papereita, siirtopidit/työkaluja??????? KUKA ON SE VIIDES HENKILÖ!!!???

Terv. TsK_23__7

• Aapo
        plopp kirjoitti:

nooh, se murhapaikka tallattiin jo vuonna-60 niin pahasti että nyt on enää turha rypistellä.. nyt on nykyinen DNA-tutkimus voimissaan ja hoitaa hommansa. Kysymys edelleen kuuluu.... mihin katosi putkikassillinen tavaraa, vaatteita, papereita, siirtopidit/työkaluja??????? KUKA ON SE VIIDES HENKILÖ!!!???

Terv. TsK_23__7

En usko Nils:in olevan se syyllinen, tottakai hänen verta (ja DNA) löytyi paikalta, olihan hän itse pahasti loukkaantunut myös.
        Ja on todella epätodennäköistä, että saisi aiheutettua sellaiset kallovammat kuin hänelle oli tullut. Sairaalasahan hän ei edes itse aluksi muistanut mitään ko. tapahtumista, vaan oli siinä uskossa että oli joutunut polkupyöra-onnettomuuteen.
        Viides (henkilö X) paikalla olija on teon tekijä! Hän myös oli vienyt nyt akuutin tutkinnan alla olevat kengän (mm Nils:in) 600m päähän surmapaikasta, koska oli luullut että hänen vertaan oli joutunut niihan. Todellisuudessa oli Nils:in verta, jotka tulleet ankarassa kamppailussa.
        Henkilö X oli olettanut kaikkien saaneen surmansa.
        On vain huonoa tutkinnallista "sattumaa", että nyt Nils on joutunut syytetyn istuimelle.
        Hänen on myös sangen vaikea puolustautua, koska hänen omat muistikuvat puuttuvat lähes täysin.
        On vain se tutkinnallinen näyttö, joka varsin pitkälle puoltaa hänen syyllissyyttään, mutta erehtyy. Tai oikeastaan johtaa harhaan.
        On myös psykologisesti varsin hankala uskoa että jos Nils olisi tehnyt ko.teon, ettei se olisi vaikuttanut mielenterveydellisesti hänen "nyky elämäänsa" eli 44 vuoden ajanjaksoon.
        Vaikka hän ei suoranaisesti olisikaan muistanut varsinaista tekoa, alitajunta hiilostaa kyllä ihmisen tuollaisen teon takaa esille.

En ole poliisi, en tutkija, en psykologi.
        Olen ihminen joka uskoo että hän on SYYTÖN !!
        Teon teki toistaiseksi tuntematon henkiö(t) X !

Kannannotot kiinnostaa, Syytönkö? mielestänne.

• Minä..
        Aapo kirjoitti:

En usko Nils:in olevan se syyllinen, tottakai hänen verta (ja DNA) löytyi paikalta, olihan hän itse pahasti loukkaantunut myös.
        Ja on todella epätodennäköistä, että saisi aiheutettua sellaiset kallovammat kuin hänelle oli tullut. Sairaalasahan hän ei edes itse aluksi muistanut mitään ko. tapahtumista, vaan oli siinä uskossa että oli joutunut polkupyöra-onnettomuuteen.
        Viides (henkilö X) paikalla olija on teon tekijä! Hän myös oli vienyt nyt akuutin tutkinnan alla olevat kengän (mm Nils:in) 600m päähän surmapaikasta, koska oli luullut että hänen vertaan oli joutunut niihan. Todellisuudessa oli Nils:in verta, jotka tulleet ankarassa kamppailussa.
        On vain huonoa tutkinnallista "sattumaa", että nyt Nils on joutunut syytetyn istuimelle.
        Hänen on myös sangen vaikea puolustautua, koska hänen omat muistikuvat puuttuvat lähes täysin.
        On vain se tutkinnallinen näyttö, joka varsin pitkälle puoltaa hänen syyllissyyttään, mutta erehtyy. Tai oikeastaan johtaa harhaan.
        On myös psykologisesti varsin hankala uskoa että jos Nils olisi tehnyt ko.teon, ettei se olisi vaikuttanut mielenterveydellisesti hänen "nyky elämäänsa" eli 44 vuoden ajanjaksoon.
        Vaikka hän ei suoranaisesti olisikaan muistanut varsinaista tekoa, alitajunta hiilostaa kyllä ihmisen tuollaisen teon takaa esille.

Mun´mielestä tää Nils on syyllinen...

Mietin tässä viikonloppuna että ei se kauhean vakavasti ollut vissiin loukkaantunutkaan kun pääsi alle kuukaudessa sairaalasta pois... Ja jossakin luki että olis opetellut kävelemäänkin uudelleen... Eikös silloinkin pidetä hieman kauemmin sairaalassa kuin vajaa kuukausi jos joutuu todella opettelemaan kävelyn uudelleen...

Ja miksi tämä "murhaaja" ei tappanut Nilssiä vaan ainoastaan löi tajuttomaksi... Olisi luullut sitten "viimeistelevän" tekonsa...

• MARI
        Minä.. kirjoitti:

Mun´mielestä tää Nils on syyllinen...

Mietin tässä viikonloppuna että ei se kauhean vakavasti ollut vissiin loukkaantunutkaan kun pääsi alle kuukaudessa sairaalasta pois... Ja jossakin luki että olis opetellut kävelemäänkin uudelleen... Eikös silloinkin pidetä hieman kauemmin sairaalassa kuin vajaa kuukausi jos joutuu todella opettelemaan kävelyn uudelleen...

Ja miksi tämä "murhaaja" ei tappanut Nilssiä vaan ainoastaan löi tajuttomaksi... Olisi luullut sitten "viimeistelevän" tekonsa...

Miten joku pystyy mukiloimaan itsensä niin perusteellisesti näyttääkseen syyttömältä ja miten tällaiseen tekoon syyllistynyt ihminen voi elää normaalia, rikkeetöntä elämää 44 vuotta tuollaisen taphtuman jälkeen. Tässähän ei kertakaikkisesti ole järkeä............. Vaikkei muistaisikaan mitään, niin sama ihminenhän sitä pitäisi olla ennen ja jälkeen tapahtuman.

• Kuudes mies
        Aapo kirjoitti:

Täällä syytetään viidettä x-meistä. Minun tutkimusteni mukaan se ei voi olla missään tapauksessa x vaan se on y tai sit se voi olla myös z.

• Zorro

Vähän aikaa sitten tuli telkkarista dokumentti missä oli 15-vuotias syytettynä naisen murhasta, niin siinä oli hyvä esimerkki miten tehdään syyttömästä syyllinen poliisien mielestä, oikea syyllinen saatiin vuoden päästä kiinni.

Ne johtolankat on ollut ja mennyt, taitaisi olla hyvä että teitä ex-poliiseja olisi enemmän ja valittaisiin poliisiksi niitä jotka pystyy järkeään käyttämään, mä en ole poliisi mutta osaan ajatella asioita, olisiko hyvä jos tutustuisitte vanhoihin ratkaistuihin juttuihin.

Mites oli se tapaus kun oli Väyrysen näköinen mies. Siinä ei taas uskottu uhreja olenkaan meni vuosia ennenkuin jäi kiinni.

Ja tässä on taas päinvastainen tapaus kehitellään teorioita ja toimitaan sen mukaan kun saadaan todisteista kehitettyä mielikuvituksen avulla vaikka miten ihmeelisiä juttuja, näistä on esimerkkejä monelta alalta tutkimuksista, kejitetään ensin teoria ja laitetaan sitten palaset sopimaan yhteen, helppoa se on mutta eipäs vaan ole aina ollut oikeassa.

• kalle blomqvist
        Aapo kirjoitti:

Nilsin kauheat vammat on vaibn hänen omia juttujaan lehdistössä. OIkeasti hän sai vain pari iskua päähän ja kaksi kevyttä viiltohaavaa päähän.
        Vmmat syntyivät tapapelussa kaverin kanssa. Jätkät oli kännissä ja tappelivat tytöistä.

• Zorro
        kalle blomqvist kirjoitti:

Nilsin kauheat vammat on vaibn hänen omia juttujaan lehdistössä. OIkeasti hän sai vain pari iskua päähän ja kaksi kevyttä viiltohaavaa päähän.
        Vmmat syntyivät tapapelussa kaverin kanssa. Jätkät oli kännissä ja tappelivat tytöistä.

Yhtälailla sinua voitaisiin siitä syyttä että olet tehnyt ne murhat. Teorioita voidaan esittää vaikka millä mitalla ja kaikki on mahdollista, mutta miten todistat ne et enään mitenkään asia on jo todistusten osalta vanhentunut, nykyään jos vastaavanlaista tapahtuisi niin tutkimukset voitaisiin tehdä todistusten osalta siten että ne voitaisiin todistaa, siihen aikaa ei ollut DNA testejä eikä niihin ole varauduttu, joten on turha syytleä, etkös ole koulussa oppinut uskonnon tunnilla, älä tuomitse ettei sinuakin tuomittaisi

• d,n,a
        Zorro kirjoitti:

Yhtälailla sinua voitaisiin siitä syyttä että olet tehnyt ne murhat. Teorioita voidaan esittää vaikka millä mitalla ja kaikki on mahdollista, mutta miten todistat ne et enään mitenkään asia on jo todistusten osalta vanhentunut, nykyään jos vastaavanlaista tapahtuisi niin tutkimukset voitaisiin tehdä todistusten osalta siten että ne voitaisiin todistaa, siihen aikaa ei ollut DNA testejä eikä niihin ole varauduttu, joten on turha syytleä, etkös ole koulussa oppinut uskonnon tunnilla, älä tuomitse ettei sinuakin tuomittaisi

...voivat nykysin ottaa ihan kenet huvittaa kiinni niitten avulla kunhan ensin varmistavat että tulos on oikea. Krp:hen ei ole luottamista.

Toisaalta -
        Ehkä aikoinaan vaan ei kehdattu laittaa linnaan hienon ruotsinkielisen nimen ovaa Gustaffsonia vaikka tiesivät että sehän se oli - tai ehkä tutkintaa suoritti aikoinaan ruotsinkielinen poliisi, vanha viikinkikulttuurihan ylistää murhia ja väärien syyttämisiä ihan vielä tänäkin päivänä.

• tööt
        Aapo kirjoitti:

Eihän noin paskaksi hakattu mies voi tehdä murhaa!!!! eikä kukaan pysty tappamaan itseään hakkaamalla päätään tohjoksi!!!

• Nimetön
        plopp kirjoitti:

Terv. TsK_23__7

Sairastuin vakavasti hirvittävän tuskalliseen paranoidiseen skitsofreniaan 1960 syksyllä. Marraskuussa kävelin Vammalasta Nokialle pakoon, koska halusin mennä äidiltä kysymään, mitä tehdä. Nokialta matkustin bussilla Tampereelle, en pelännyt enää jäljittäjiä, ettekä usko missä kauhussa ja tuskassa Sydän särkyneenä tuusan nuuskaksi palasiksi. Kun äiti käski mennnä taksin kouluun en saanutkaan mitään apua vaan yritin itsemurhaa kotona valopistoolin panoksella suuhun lyöden nallia naulalla ja vasaralla. Tietysti pamahti, mutta ei tuntunut kuitenkaan miltään. Heräsin ja aloin huutaa, jolloin äiti ja veli kuuskasivat minut taksilla takapihan kautta Töölön sairaalaan silloiseen Punaiseen Ristiin. Siellä menetin tajuntani ja tuli kymmneen neuvosto, joka sanoim raa'asti, että sinne vaan ja sillöin tuli vieläkin tuskaisampi olo. Heräsin kanyli kaulassa, jota uskoivat minun yrittävän poistaa ja lopulta sanoivat ambulanssissa (siraalassa), että minulla on aivokalvon tulehdus jota ei mikään tyyny voi pehmentää. Korvaklinikalla Minua nukutettiin ja likeltiin viikkoja kokonainen vuosi. Kunnnes pääsin sieltä mielen tuskissani pois. Työterveyslaitoksella älykkyysprofiilini tutkittiin ja saatiin tulokseksi, että ollen tekniikan ylioppilaan keskitassoa. Jälkeen päin sinne tuli nuori mies, joka oli ampunut itsemurhayritysmielessä toisen poskensa ja silmänsä, Yritin jossakin määrin kaveerata, muttaa omituisuuteni ei tainnut häntä miellyttää. Tapasin hänet myöhemmin tullatessani erikoisteräksiä Sten & Co:lle n. -66 -67 -(68)? Hän oli Katajanokalla jollakin makasiinilla tullimiehenä, yritin jututtaa, mutta vaitonaisena itsenäni en kyennyt paljoakaan juttelemaan. Miten onkin tullut usein mieleen, että olikohan hänellä jotai tekemistä Bodomin järven murhien kanssa. Voisi olla nyt läpimädässä tullilaitoksessamme jossakin johtotehtävssä. Itse kuulin k.o. järvestä vasta uutisoinnin myötä.

• seriffi

entäs jos sillä epäillylä oli kunnon tappelu sen toisen jätkän kans ja se kuoli jo siinä ja lavasti koko jutun kyllä siihen varmaan pystyy vähän murjottunakin

• seriffi

luin ton sun tekstin vasta äsken mut samoilla lin joilla olaan

• Zorro

Mites todistat sen teorioita voi kehitellä miten vaan, vaan Suomi pitäisi olla oikeusvaltio ja todistamaan pitäisi pystyä, vai kaivetaanko vanhat ruumiit haudoista ja tutkitaan löytyisikö rystysistä tappelun jälkiä ;). Ei arvailujen perusteella voida toimia kun niitä ei enään pystytä todistamaan, tai jos se oletkin sinä joka oli se viides henkilö sielä järvellä, olit entisessä elämässä ja olet nyt tullut syytelemään tai jos se olikin tämä tutkinnan johtaja ydittää peitellä omia jälkiään, oli silloin vaipat jalassa ja paskat housuissa kontaamassa, kanataisi varmaan tutkia jos sieltä löytyy vaipan jämiä ;)

• koppelo
    • Meedio

Pojat ovat humalispäissään pistäneet tappeluksi, joka on yltynyt puukkohippasiksi asti. Nils on vantterampana poikana päässyt niskan päälle ja alkanut lopulta sohia puukolla raivon vallassa. Tappeluhypoteesi sopisi kuvioihin siinäkin mielessä, että hypnoosissahan Nils ilmoitti murhaahia olleen kaksi. Sitäpaitsi hänen antamansa murhaajan tuntomerkit sopivat hyvin toiseen poikaan, Seppoon... (ks. täällä aiemmin mainittu Bodom-nettisivu) Nils on saattanut olla tapahtuman aikana totaalisesti shokissa - tämä ja mahdolliset päähän kohdistuneet iskut voivat selittää "muistamattomuuden". Ikäviä asioitahan voi sitäpaitsi melkoisen hyvin torjua, kuten jokainen varmasti tietää, ja mahdollisella alkoholillakin saattaa olla osuutta tapahtumien kulun pimeyteen.
      Mikä sitten selittää varastetun omaisuuden? Ehkäpä joku paikalle sattumalta osunut pikkupoika on käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja kerännyt talteen tappelun melskeissä ympäriinsä sinkoutuneet nuorten tavarat. Kiinnijäämisen pelossa hän on ei kuitenkaan ole ilmoittanut näkemästään poliisille...

• FAKTAA

ei se ihan noin menny. se meni näin: nils on yrittäny saada pesää ja tytöt on suuttunu. seppo on puolustanu tyttöjä ja tästä syntynyt kova tappelu nilsin ja sepon välille, josta nilsin vammat. nils on suutuspäissään lähtenyt käveleen ja pöllinyt sepon kengät, jotka piilottanut. nilsin kasvojen menetys kaikkien edessä on ottanut päähän siinä määrin, että on päättänyt, ettei juttu pääse leviämään ja palannut teltalle muiden jo nukkuessa ja tehnyt hirmuteot. nilsin kertomuksessa on ristiriitana mm. se, että väittää ettei muista mitään tapahtumasta. muistaa kuitenkin nukkuneensa vasemmalla kyljellään kun sai n.10 puukoniskua! oikealle puolelle kasvoja (luulis että ehtii väistää jo johonkin suuntaan 10 iskun aikana). puukoniskut on nils itse tehnyt lavasteeksi, sen sijaan vanhoista kuvista niitä ei juuri näy, pikemminkin kuvista käy ilmi, että nils on saanut kunnolla turpaansa. on ihmisiä, jotka pystyvät sulkemaan tehtyjä asioita itsensä ulkopuolelle (psykopaatit) ja näin ulkopuolisesta näyttää siltä, että sillä ei ole mitään omallatunnollaan.

• Kakara
        FAKTAA kirjoitti:

ei se ihan noin menny. se meni näin: nils on yrittäny saada pesää ja tytöt on suuttunu. seppo on puolustanu tyttöjä ja tästä syntynyt kova tappelu nilsin ja sepon välille, josta nilsin vammat. nils on suutuspäissään lähtenyt käveleen ja pöllinyt sepon kengät, jotka piilottanut. nilsin kasvojen menetys kaikkien edessä on ottanut päähän siinä määrin, että on päättänyt, ettei juttu pääse leviämään ja palannut teltalle muiden jo nukkuessa ja tehnyt hirmuteot. nilsin kertomuksessa on ristiriitana mm. se, että väittää ettei muista mitään tapahtumasta. muistaa kuitenkin nukkuneensa vasemmalla kyljellään kun sai n.10 puukoniskua! oikealle puolelle kasvoja (luulis että ehtii väistää jo johonkin suuntaan 10 iskun aikana). puukoniskut on nils itse tehnyt lavasteeksi, sen sijaan vanhoista kuvista niitä ei juuri näy, pikemminkin kuvista käy ilmi, että nils on saanut kunnolla turpaansa. on ihmisiä, jotka pystyvät sulkemaan tehtyjä asioita itsensä ulkopuolelle (psykopaatit) ja näin ulkopuolisesta näyttää siltä, että sillä ei ole mitään omallatunnollaan.

Muuten mahdollinen teoria, mutta kengät Nils on voinut viedä piiloon vasta hirmutekojen jälkeen, koska niistä löytyi verta.

• TAI EI
        Kakara kirjoitti:

Muuten mahdollinen teoria, mutta kengät Nils on voinut viedä piiloon vasta hirmutekojen jälkeen, koska niistä löytyi verta.

entäs, jos niistä löytyy vain nilsin omaa verta (turpaan saannissa syntynyttä)? sehän tukis tätä mun tarinaa. jos niissä on muidenkin verta, nils on vienyt kengät vasta hirmuteon jälkeen sinne piiloon, kun ei ilmeisesti ollutkaan niin pahoin itse loukkaantunut, kuin on annettu ymmärtää. no toivottavasti joskus saadaan tietää kenen verta niissä on ja mitä poliisit siitä päättelevät. nyt ainakin on pätevä poliisi johtamassa tutkimuksia (sama, joka selvitti elina lappalaisen murhan).

• Mietiskeliä

Täytyy tunnustaa että Zorron tekstissä on aika paljon oikein ajateltu. Suomalaiset saadaan aika hyvin uskomaan kaikenlaista mitä isommat herrat kertoo ja samalla pitäisi alkaa miettimään miksi tämä asia nousi juuri äskettäin tapetille kun poliisin toiminnassa on löydetty aika pahoja virheitä. Tämä on hyvä tapa piilotella asioita kun nostetaan vanhatapus pöydälle mutta miksi juuri nyt. Mitä tällä peitellään ja saadaan kansalaiset kiinostumaan juuri nyt vanhaan surmaan. Mielenkiintoisia kysymyksiä. Suomessa on ennenkin harastettu tätä samaa menetelmää. Joten kannataa kaikkien alkaa miettimään mitä on takana. Minunkin mielestä ei pystytä aukottomasti todistamaan että tämä on se tekiä. Voi olla tai sitten ei mikään eikyllä tue sitä että olisi oikea henkilö. Olisihan se jo muitakin rötöksiä tehnyt sen jälkeen ja sitä ennen joten mikään ei tue sitä väitettä. Vaan palaisin siihen tekstiin mitä alussa kirjoitin.

• kielikello

Sinun Zorro/mietiskeliä on turhaa kirjoittaa monella nimimerkilla, sillä karkeat kielioppivirheesi paljastavat sinut. Zorrona nimittäin kirjoitit "pilkun n***ia, mietiskeliällä nyt on jo nimimerkkikin väärin. :)

• Zorro
        kielikello kirjoitti:

Sinun Zorro/mietiskeliä on turhaa kirjoittaa monella nimimerkilla, sillä karkeat kielioppivirheesi paljastavat sinut. Zorrona nimittäin kirjoitit "pilkun n***ia, mietiskeliällä nyt on jo nimimerkkikin väärin. :)

Kohta sä varmaan syytät minua jopa murhasta. Jo on paksua juttua

• Zorro
        kielikello kirjoitti:

Mites olisi toi nimimerkki pillupoliisi

• Zorro
        kielikello kirjoitti:

Sitä paitsi nimimerkki Mietiskelijä on jo sielä ja jos kaveri on eri niin kai se sitten kirjoittaa mietiskeliä. Mä sanon sulle men kotiin kasvamaan isoksi ja tule sitten vasta ulos kun on jotain järjellistä asiaa.

• X-man
        kielikello kirjoitti:

Joopa joo, menkää kotiin leikkimään molemmat. Väitelkää sielä kuka on mitäkin kirjoittanut, ettei täällä tarvitse muitten lukea päätöntä p........... Tai siirtykää väitelemään sähköpostin välityksellä.

• kielikello
        X-man kirjoitti:

Joopa joo, menkää kotiin leikkimään molemmat. Väitelkää sielä kuka on mitäkin kirjoittanut, ettei täällä tarvitse muitten lukea päätöntä p........... Tai siirtykää väitelemään sähköpostin välityksellä.

Sori tuottaa pettymys zorro/mietiskeliä/x-man, mut mä oon varattu, joten en kerro sähköpostiosoitettani. Muuten, sellainen pikku juttu vaikeuttaisi myös kirjoitustesi tunnistamista, jos kirjoittaisit tästä lähtien "siellä" etkä "sielä". Mutta pilkkujen käyttö oli tässä jo hieman hämäävyyttä lisäävä seikka.

Mut tosiaan: leikki leikkinä, lopetetaan tää tähän tai muuten sheriffi suuttuu ja poistaa kohta koko viestiketjun. Ja se olisi sääli se. Hyvää päivänjatkoa omasta puolestani kaikille!

• X-man
        kielikello kirjoitti:

Sori tuottaa pettymys zorro/mietiskeliä/x-man, mut mä oon varattu, joten en kerro sähköpostiosoitettani. Muuten, sellainen pikku juttu vaikeuttaisi myös kirjoitustesi tunnistamista, jos kirjoittaisit tästä lähtien "siellä" etkä "sielä". Mutta pilkkujen käyttö oli tässä jo hieman hämäävyyttä lisäävä seikka.

Mut tosiaan: leikki leikkinä, lopetetaan tää tähän tai muuten sheriffi suuttuu ja poistaa kohta koko viestiketjun. Ja se olisi sääli se. Hyvää päivänjatkoa omasta puolestani kaikille!

Oletko sä jokin sairas yksilö kielikello, roikut täällä leikkimässä, mene kotiin

• Rampo

Aivan niin. Isot poliisijohtajat tekee mogia ja sitten muutama rikostutkija päättää pelastaa koko poliisitoimen pidättämällä Nils gustafsonin.
        Hyvä! Joku nobeli sulle!
        Onnea älysi loistaa! Ajattelit sitten päteä täällä. Ei vaan ollut valitettavasti uusi idea vaan jo vähän kuivan karhea.

• Cochran

Died: 17 April, 1960 Age: 21. Tässä on syy, Eddie Cochran kuoli. Nuoret olivat oikein kovia Cochran faneja eivätkä kestäneet tätä menetystä vaan päättivät järjestää myös näyttävän pois menon. Sitten sattui vahinko ettei tämä pidätetty kuolutkaan ja ei muista koko jutusta mitään, kun oli saanut päähän iskuja järjestetyssä tappelussa

• Jo aikuinen

Herää epäilys muutaman kohdalla siitä, että mitä ikäluokka he edustavat. Jutut on nimittäin sitä 14 -vuotiaan luokkaa.. Ette ole edes pysyny aiheessa vaan olette kertoneet omia asioitanne..säälittävää!

• 62v. nyt

Silloi yli 40v.sitten se oli kamala asia,sillä silloin ei tapahtunut päivittäin vastaavia tekoja,kuin nykyisin tapahtuu.
        Ellei mies itse nyt tunnusta,niin on täysin mahdotonta aukottomasti todistaa hänet syylliseksi.
        Toivottavasti hän saisi(jos saa)lievän tuomion,sillä hän on varmasti kantanut sisällään kamalaa tuskaa ja syyllisyyttä. Nykyiset nuoret ovat paljon kovempia ihmisiä,kuin ennen olivat.
        Nykyäänhän nuoret keskittyvät mummojen ja heikompiosaisten potkintaan ja hakkaamiseen,eikä omastatunnosta ole tietoakaan.
        Ennen olisi vähemmästäkin saanut kurituhuonetta ja sitä silloin "syylliselle" jo tarjoiltiin.Olisi varmasti silloin ollutkin paikallaan,mutta näin pitkän ajan jälkeen.....???

Nykyäänhän nuorille,tekivätpä he mitä tahansa,tarjotaan yhdyskuntapalvelua ja ehdollista 10 kertaa,ennnenkuin oikea rangaistus paukahtaa.

• NuoriX
        62v. nyt kirjoitti:

Silloi yli 40v.sitten se oli kamala asia,sillä silloin ei tapahtunut päivittäin vastaavia tekoja,kuin nykyisin tapahtuu.
        Ellei mies itse nyt tunnusta,niin on täysin mahdotonta aukottomasti todistaa hänet syylliseksi.
        Toivottavasti hän saisi(jos saa)lievän tuomion,sillä hän on varmasti kantanut sisällään kamalaa tuskaa ja syyllisyyttä. Nykyiset nuoret ovat paljon kovempia ihmisiä,kuin ennen olivat.
        Nykyäänhän nuoret keskittyvät mummojen ja heikompiosaisten potkintaan ja hakkaamiseen,eikä omastatunnosta ole tietoakaan.
        Ennen olisi vähemmästäkin saanut kurituhuonetta ja sitä silloin "syylliselle" jo tarjoiltiin.Olisi varmasti silloin ollutkin paikallaan,mutta näin pitkän ajan jälkeen.....???

Nykyäänhän nuorille,tekivätpä he mitä tahansa,tarjotaan yhdyskuntapalvelua ja ehdollista 10 kertaa,ennnenkuin oikea rangaistus paukahtaa.

Ja *****n marjat :) Aina vanhukset jauhaa tuollasta kakkaa. "Ei mejän aikaan tällasia ollu". Minusta nykyään heilutaan sen puukon kanssa paljon vähemmän kuin sillon. Sillon oli vaan vähemmän ihmisiä ja siksi näitä tapahtui lukumääräisesti vähemmän. Ja ei varmaan saa yhdyskuntapalvelua jos tappaa 3 ihmistä ;)

• Rampo
        62v. nyt kirjoitti:

se oli kamala asia,sillä silloin ei tapahtunut päivittäin vastaavia tekoja,kuin nykyisin tapahtuu. ...
        Voi helvetin Helvetin helvetti!
        Just tuollasia te vanhukset ootte! Vaikka en itsekkään ihan nuori enään ole en sentään ala vaäittämään, että nykyään tapahtuu vastaavaa tämän tästä. En muista tuon karmeampaa tapahtumaa tapahtuneen tuon jälkeenkään jos ei Eveliinan surmaa ja Evijärven tapausta lasketa.
        Niissä karmeus on tosin hieman lieventynyt, kun tappajat löytyivät ja saatiin kaltereiden taakse.

• Zorro
        NuoriX kirjoitti:

Ja *****n marjat :) Aina vanhukset jauhaa tuollasta kakkaa. "Ei mejän aikaan tällasia ollu". Minusta nykyään heilutaan sen puukon kanssa paljon vähemmän kuin sillon. Sillon oli vaan vähemmän ihmisiä ja siksi näitä tapahtui lukumääräisesti vähemmän. Ja ei varmaan saa yhdyskuntapalvelua jos tappaa 3 ihmistä ;)

Aika hyvin NuoriX, se pitää paikkansa että ennen vanhaan heiluttiin puukko kanssa enemmän mitä nykyään. Joskus 1800 luvun puolivälissä oli paljon talottomia miehiä pohjaanmaalla joita kutsuttiin puukkojunkareiksi, niin silloin tehtiin asukassuhteen mukaan enemmän murhia puukolla kuin edse tehdään murhia NY.ssä

• Niina

Kylläpä nyt on paljon lehdissä juttua tuosta aiheesta,pitää ihan miettiä minkä lehden ostaa ettei tarvitsisi lukea enää tuosta.

• hepinheiluttaja

ei oo järkee!!!

• ööö

Perjantaina oli tuo toinen päivä.

Tai sitten tulivat huijatuiksi työkavereitten puolesta.

Josko oltiin vähän kaljoissaan ja joku julisti homman selvittäneensä. Keksittiin että siinä se on hauska pila juoksuttaa työkavereita kiitokseksi aprillipilasta.
        Sitten kun selvittiin, ei kehdattu enää tai viitsitty/uskallettu myöntää että pila se vaan oli ?

• Zorro

Poliisi ihmetelee miksi kengät on piilotettu jonekin pusikkoon ja miksi.

Tästä tule mieleen edäs vitsi.
      -Miten tyhmiä pidetään jännityksessä.
      -No, mä kerron sen huomenna.

Joku on unohtanut kertoa sen niille

• kurre

vittu sä oot oikeesti tosi pelle tyyppi :) hahhah...mitä täs lukenut oon sun kommenttejas oot kauheen katkera ja otat kyllä tosi herkästi ittees...aivan pelle tyyppi.heität niin typerää läppää et huhhuh...

• Zorro
        kurre kirjoitti:

vittu sä oot oikeesti tosi pelle tyyppi :) hahhah...mitä täs lukenut oon sun kommenttejas oot kauheen katkera ja otat kyllä tosi herkästi ittees...aivan pelle tyyppi.heität niin typerää läppää et huhhuh...

Kai sitä täytyy herjaa heittä kun työt vällillä maistuu puulle, että on sentään jotain huvittavaakin työpäivänä

• Zorro

Tuli mieleen eräs tapaus, missä yditettiin syyttää jopa todistajien avulla erästä julkisuuden henkilöä huumekaupasta, en muista enään kuka se oli, mutta on jo vuosia aikaa. Se pelasti sen, kun se oli pitänyt päiväkirjaa ja sieltä löytyi tiedot missä se oli ja todisteet sai sieltä syyttömyydestään, kun niitä verrattiin niihin päiviin milloin muka oli ollut tekemässä huumekauppaa, ja välillä oli etäisyyttä ollut 1000 km. Joten kyllä Suomesta pohjaa löytyy sille, että syyttömiä on yditetty linnaan.

• kurre

mukamas herra kaikki tietävä äänessä...
        mistä vedät nämä päätelmät??onko se jossain kirjoitettu?taidat vaan olla noita hedelmäkakkuja jotka kehittelevät omassa päässään näitä niin mukamas viisaita ajatuksia..

• Zorro
        kurre kirjoitti:

mukamas herra kaikki tietävä äänessä...
        mistä vedät nämä päätelmät??onko se jossain kirjoitettu?taidat vaan olla noita hedelmäkakkuja jotka kehittelevät omassa päässään näitä niin mukamas viisaita ajatuksia..

Kannatas enemmän seurata mitä mailmalla ja suomessa tapahtuu ja on tapahtunut, etkö seuraa asioita, vai oletko peruskoululainen. Suurin osa Suomalaisista on t... se on monesti sanottu että esim. useitten poliitinen muisti riittää puolivuotta ja sama koskee muitakin asioita. Jos ei tiedä asioista mitään niin kannataa olla hiljaa, eikä uskoa kaikkea mitä syötetään, asioissa on monta puolta. Voi olla että on tehnyt ne murhat, mutta myös on suurimahdollisuus että ei ole tehnyt. Ja jos lehdessä jotain lukee, niin suurin osa ihmisistä ottaa kaiken totena, kannatas käyttää niitä aivoja jos on

• kurre
        Zorro kirjoitti:

Kannatas enemmän seurata mitä mailmalla ja suomessa tapahtuu ja on tapahtunut, etkö seuraa asioita, vai oletko peruskoululainen. Suurin osa Suomalaisista on t... se on monesti sanottu että esim. useitten poliitinen muisti riittää puolivuotta ja sama koskee muitakin asioita. Jos ei tiedä asioista mitään niin kannataa olla hiljaa, eikä uskoa kaikkea mitä syötetään, asioissa on monta puolta. Voi olla että on tehnyt ne murhat, mutta myös on suurimahdollisuus että ei ole tehnyt. Ja jos lehdessä jotain lukee, niin suurin osa ihmisistä ottaa kaiken totena, kannatas käyttää niitä aivoja jos on

hmmm...ei ole todellakaan mistään peruskoululaisesta kyse, tosin epäilen sinun ikääsi.
        olet varmaankin juuri näitä tyyppejä jotka ravintolailtoina on kokoajan äänessä ja muut ihmiset ei saa puheenvuoroa ja puhuu vielä asioista mitkä muita eivät kiinnosta.

• kurre
        Zorro kirjoitti:

mitenköhän se peruskoulu tähän liittyy...hmmm...

• kurre
        Zorro kirjoitti:

käsittääkseni jokaisella ihmisellä on aivot...vai olenko sittenkin täysin tiedoton?mä oon ainakin luullu et kaikilla on aivot.

• Zorro
        kurre kirjoitti:

käsittääkseni jokaisella ihmisellä on aivot...vai olenko sittenkin täysin tiedoton?mä oon ainakin luullu et kaikilla on aivot.

Niin, mutta liikkuuko sielä mitään, sä ainakin olet ravintolassa riidan haastaja, kuten nytkin koitat sitä, varsinkin kun ei mitään järkevää ole tullut, sä olet eksynyt väärille sivuille, eikös riidan kylväjille ole omat sivut, jos ei niin perusta omat.

• kurre
        Zorro kirjoitti:

Niin, mutta liikkuuko sielä mitään, sä ainakin olet ravintolassa riidan haastaja, kuten nytkin koitat sitä, varsinkin kun ei mitään järkevää ole tullut, sä olet eksynyt väärille sivuille, eikös riidan kylväjille ole omat sivut, jos ei niin perusta omat.

olen ravintolassa sivustakatsoja...kato ei sunkaan tartte kaikkea ottaa niin tosissaan. sä otat niin herkästi ittees.taidat olla tosi tosikko.
        jos mun päässä ei liikkuis mitään en pystyisi edes kirjoittamaan, makaisin vihanneksena sängyssä.

• Zorro
        kurre kirjoitti:

olen ravintolassa sivustakatsoja...kato ei sunkaan tartte kaikkea ottaa niin tosissaan. sä otat niin herkästi ittees.taidat olla tosi tosikko.
        jos mun päässä ei liikkuis mitään en pystyisi edes kirjoittamaan, makaisin vihanneksena sängyssä.

Kanataako sitä väitelyä sitten jatkaa tältä osin. Se on vaan tässä ollut pointina, että kaikea pidetään itsestään slvyytenä jos jotain sanotaan ylempää, ja varsinkin tämä ajankohta mietityttää miksi juuri nyt tuodaan esille koko asia, ettei vaan taas peitellä jotain muita asioita. Siinä oli jo tiedotusvälineissä esillä aikasemmin väärinkäytöksistä ja nyt kuin tilauksesta löytyy vanha murha, mitä ei ole selvitetty. Ja varsinkin kun todistukset on ollut aika hepposia, aihetodisteita, ja nyt on väläytelty silminnäkiää, miksei ollut aikaisemmin. Aikaa on kulunut 44 vuotta, suurin osa on jo kuollut.

• kurre
        Zorro kirjoitti:

Kanataako sitä väitelyä sitten jatkaa tältä osin. Se on vaan tässä ollut pointina, että kaikea pidetään itsestään slvyytenä jos jotain sanotaan ylempää, ja varsinkin tämä ajankohta mietityttää miksi juuri nyt tuodaan esille koko asia, ettei vaan taas peitellä jotain muita asioita. Siinä oli jo tiedotusvälineissä esillä aikasemmin väärinkäytöksistä ja nyt kuin tilauksesta löytyy vanha murha, mitä ei ole selvitetty. Ja varsinkin kun todistukset on ollut aika hepposia, aihetodisteita, ja nyt on väläytelty silminnäkiää, miksei ollut aikaisemmin. Aikaa on kulunut 44 vuotta, suurin osa on jo kuollut.

pusu X*

• Isot=
        kurre kirjoitti:

Jos sulla on aivot, olist ostanut näppäimistön, jolla voidaan lause aloittaa isolla kirjaimella

• Zorro
        Isot= kirjoitti:

Jos sulla on aivot, olist ostanut näppäimistön, jolla voidaan lause aloittaa isolla kirjaimella

se on sitä varten pienellä että sinunlaisiasi älykääpiöitä voi ärsyttäääääääääää

• realisti

pahasti, jos Gustafssonia murhasta syytetään.
      Murhatun pojan kengistä ja teltan käänteistä löytynyt Gustafssonin verta. Tottakai, ihme olisi, jollei löytyisi kun pojat ovat olleet vierekkäin teltassa kun murhaaja on heitä murjonut ja Gustafsson eloonjääneenä on verta vuotavana pyrkinyt ulos teltasta. Ja murhaajahan oli nähty liikkuvan alueella.

• hjh

ei tässä ole kyse verestä, vaan dna:sta "väärästä" paikasta, veikkaan että kengän sisäpuolelta

• johtolanka
        hjh kirjoitti:

ei tässä ole kyse verestä, vaan dna:sta "väärästä" paikasta, veikkaan että kengän sisäpuolelta

Sitähän minäkin olen epäillyt koko ajan. Nils pölli Sepon kengät ja tallusteli niillä ympäriinsä, mistä Seppo ei sitten tykännyt alkuunkaan (pelkäsi kai saavansa jonkun silsasienen), ja tästä syystä poikien välille syttyi puukkotappelu.

• realisti
        hjh kirjoitti:

se mitään? Ollaan teltassa, kengät ulkopuolella teltan oven suussa. Helpostikkos sitä sujauttaa väärät kengät jalkaan kuselle lähtiessä.

• Aga

Savon Sanomien nettisivuilla on julkaistu siis tämän lintupoika Salosen TUORE haastattelu. Siinä Salonen kertoo huomanneensa maassa kasassa olleen teltan, jonka päällä näkyivät jalat, KENKIÄ ja housunkulma. Salonen näki selkäpuolelta, kun joku hahmo meni rantaan. Pojat peräytyivät, etteivät olisi häirinneet telttailijoiden aamutoimia.

Eli tässähän taitaa jutun ratkaisun avaimet piillä! Onko tässä vaiheessa vielä teltan päällä poikien kengät? Onko teltan päällä näkyvät jalat Boismannin? Oliko Salosen näkemä hahmo Nils joka mahdollisesti piilotti muuta kamaa ja seuraavana oli vuorossa kenkien piilotus?

Veikkaan että Salosen haastattelu on johtanut läpi murtoon. Onhan hän myös ollut viime kesänä lavastamassa tilanteen uudestaan poliisin kanssa.

• juuso

Olipa mielenkiintoinen artikkeli. Saas nähdä mitä tulee seuraavaksi ilmi.

• sisko

Kertoo vähän senaikaisista asenteista kun tyttöä ei kuulla eikä kuulustella, mutta pojan kertoma on jumalansanaa. Tänään ilmestynyt päiväkodinjohtaja nainen kertoo tulleensa ensimmäisenä paikalle. Serkku oli vedessä ja tyttö kuuli valitusta. Meni katsomaan ja näki, että teltasta näkyy pojan verinen pää ja poika vaikeroi. Tytön mielestä poika siis Nils yritti pois teltasta.
        Tytön serkkupoika, joka nyt on kuolluyt näkikin Nilsin vasta myöhemmin ja silloin jotenkin teltan päällä, johon oli ryöminyt.
        Jutut eivät ole yhtään ristiriitaisia.

Puolitajuton ihminen voi hyvin ryömiä ja vaikeroida. Vaikka olisi kävellyt, ei tarvitse muistaa mitään.
        Olin itse tajuton vuorokauden, mutta olin liikkunut hieman ja puhunut. Muistista on pyyhkiytynyt kaksi viikkoa täysin eikä ole palannut.Kokemukseni perustella voisin pitää Nilsiä syyttömänä.

• heh
        sisko kirjoitti:

Kertoo vähän senaikaisista asenteista kun tyttöä ei kuulla eikä kuulustella, mutta pojan kertoma on jumalansanaa. Tänään ilmestynyt päiväkodinjohtaja nainen kertoo tulleensa ensimmäisenä paikalle. Serkku oli vedessä ja tyttö kuuli valitusta. Meni katsomaan ja näki, että teltasta näkyy pojan verinen pää ja poika vaikeroi. Tytön mielestä poika siis Nils yritti pois teltasta.
        Tytön serkkupoika, joka nyt on kuolluyt näkikin Nilsin vasta myöhemmin ja silloin jotenkin teltan päällä, johon oli ryöminyt.
        Jutut eivät ole yhtään ristiriitaisia.

Puolitajuton ihminen voi hyvin ryömiä ja vaikeroida. Vaikka olisi kävellyt, ei tarvitse muistaa mitään.
        Olin itse tajuton vuorokauden, mutta olin liikkunut hieman ja puhunut. Muistista on pyyhkiytynyt kaksi viikkoa täysin eikä ole palannut.Kokemukseni perustella voisin pitää Nilsiä syyttömänä.

kyllä suomessa on aina ollut akkavalta ja naista uskottu, miestä ei. uusi todistaja - sehän se on saattanut ne tappaakin.

• Hah

täähän on lastentarha geissi, verrattuna "Elvis-tapaukseen", Espoon rikospoliisi on vaan niin huono, tonhan nyt on tienny erkkikii jo 70luvulla, et nilssi se oli joka teki surmat

mut elääkö ELVIS, vastatkaapa siihen.

• Miäs

Elvis ei elä, koska tappoi itsensä. Eli siinä sen jutun haasteellisuus.

• fsd
        Miäs kirjoitti:

Elvis ei elä, koska tappoi itsensä. Eli siinä sen jutun haasteellisuus.

faktat pöytään, pelle

• inkarnaatio
        fsd kirjoitti:

faktat pöytään, pelle

Elvis on bodomjärven murhaaja. Mies ei kestänyt syyllisyyttään ja söi itsensä hengiltä -77

Elvis muuten haudattiin avoimessa arkussa

• lalala
        inkarnaatio kirjoitti:

Elvis on bodomjärven murhaaja. Mies ei kestänyt syyllisyyttään ja söi itsensä hengiltä -77

Elvis muuten haudattiin avoimessa arkussa

Ensinnäkin Elvis ei elä. Toisekseen mielestäni olisi mukavaa jos mysteeri vihdoinkin selviäisi... Onkohan Gil Grissom tullut etsimään DNA:ta teltasta?

• tietäjä
        lalala kirjoitti:

Ensinnäkin Elvis ei elä. Toisekseen mielestäni olisi mukavaa jos mysteeri vihdoinkin selviäisi... Onkohan Gil Grissom tullut etsimään DNA:ta teltasta?

mikään ei todista Elviksen kuolleen.

• Fortuna

kannattaako kirjoittaa jos ei kiinnosta!Kirjoittele muusta ja muualle.

• luffe
        tietäjä kirjoitti:

mikään ei todista Elviksen kuolleen.

arkussa, löydä parempi teoria muusta..

• vm 56

kuinkahan paljon poikien motskareita aikanaan
      tutkittiin. Vietiinkö esim Nielsin mopo kotiin.
      Siinähän olisi samalla kulkeutunut surma-ase kätevästi mukana.Jos näin on puukko on todennäköisesti tallella, koska tekijälle toisi
      tyydytystä se että on pystynyt pitämään poliiseja pilkkanaan. Tietty ylimielisyys.
      Ps Nielsin kengissä ei valokuvien perusteella
      ollut veritahroja kenkien sisäpuolella toisin kuin kaverin. Mietippä sitä?

• joo

Mopot kyllä tutkittiin. Ja myös muu mitä puhuit on paskaa.

• Anonyymi

Minä olin asialla bodomjärven murhissa, tämä on tunnustus. Asun Loimaalla. Poliisit saavat hakea minut tänään 27.10.22 Loimaan turuntien k-marketilta klo 17.12!!

• Anonyymi

Nimeni on Jimi Juhala btw!!!!!

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe