Alkoi mietityttämään, että onko tämä enää noro-virusta...
Tässä on jo yli kaksi viikkoa kärsinyt tästä. Alkuvaiheessa tautia mahassa kiersi kovasti ja teki mieli koko ajan oksentaa mutta mitään ei tullut ilman että laittoi sormet kurkkuun. Ripulia ei ole ollut yhtään, eikä kuumetta. Varsinkin taudin alkuvaiheessa kiersi pirusti mahassa ja aina kun söi jotain piti melkein heti tunkea sormet kurkkuun, että helpottaisi. Nyt on menty jo yli kaksi viikkoa tässä taudissa ja nyt pystyy jo syömään ja ei kierrä niin pahasti, mutta välillä pitää käydä tunkemassa sormet kurkkuun että helpottaa. Kävin lääkärissä muutama päivä sitten ja siellä todettiin että kaikki arvot ja muut ovat juuri niin kuin pitää. Varsinkin ylävatsan seutuvilla tuntuu sellainen oksentamisen jyllääminen... Kun tämä on kestänyt näin kauan, niin aloin miettimään että olisiko tässä joku sappikivi / neste ongelma tai maksan kanssa jotain vikaa kun olen ottanut alkoholiakin viikonloppuisin... Vai onko tämä sitten edelleen sitä noro-virusta... Olen hyvässä kunnossa, enkä ole yhtään ylipainoinen, eikä ole mitään diabeteksia tai mitään. Todella ärsyttävää kun oksettaa koko ajan, mutta ei tule mitään ja ripulia ei tule yhtään..
Olisi kiva jos joku voisi auttaa, kiitos!
T: 17-vuotias nuori mies.
Kummallinen vatsatauti...
8
2827
Vastaukset
- Oikeein
Mulla on kivuliasta vatsatautia. Aluksi kiersi vatsassa. Ei mitään oksetustunnetta, mutta vatsaa kiristelee ja on välillä vesiripulilla. On mahdollista, että mulla on antibioottiripuli. Tilanne paheni 2 pv antibiootin lopetuksen jälkeen. Vai sattuiko jokin mahatauti tähän spivasti, kun vatsa oli huonossa kunnossa antibiootin jälkeen? Nyt on neljäs päivä tätä.
Miten sulla Tony 17 menee? Missä päin olet, itse olen Turun seutuvilla. Onko täällä jotain liikkuvaa mahatautia?- Tony17
Ahaa sulla on kivuliasta se.. Itsellä ei ole kipuja yhtään. En ole syönyt mitään lääkkeitä tähän vaivaan... Sun pitää muistaa juoda vettä paljon.
No tänään aamulla kiersi hieman vatsassa entiseen tahtiin, mutta nyt tuntuu kuin se olisi häviämässä. Pystyin jopa kahviakin juomaan pitkästä aikaa. Olen täällä Pohjois-Pohjanmaalta Oulusta.. Täällä on ainakin noro-virusta liikkellä.. Ilmeisesti siellä etelässä myös. - ö..ö
Tony17 kirjoitti:
Ahaa sulla on kivuliasta se.. Itsellä ei ole kipuja yhtään. En ole syönyt mitään lääkkeitä tähän vaivaan... Sun pitää muistaa juoda vettä paljon.
No tänään aamulla kiersi hieman vatsassa entiseen tahtiin, mutta nyt tuntuu kuin se olisi häviämässä. Pystyin jopa kahviakin juomaan pitkästä aikaa. Olen täällä Pohjois-Pohjanmaalta Oulusta.. Täällä on ainakin noro-virusta liikkellä.. Ilmeisesti siellä etelässä myös.söin eilen 400 G hapankaalia ja vatsaan laskeutui onnellinen hiljaisuus.
inhoan hapankaalia ja se maistuu mielestäni hirveälle, mutta moni vannoo asiassa jos toisessa hapankaalin nimeen siispä kokeilin nyt odotan mielen kiinnolla jokos ikuinen vatsa kipu poistui pysyvästi.
- peku67
Toi taudinkuva vastaa täysin omia oireitani. Itelki menny koht jo 2½ viikkoo ihan saman kaavan mukaan. Luulin jo seonneeni täydellisesti itelle ku sattu niin et kuukausia vaivannut välilevytyräkipu hellitti ja lopetin Norspan-laastareiden yli ½ vuotta jatkuneen käytön just samoihin aikoihin ku tää tauti alko. Aattelin et mul iski maailmanlopun vierotusoireet vaik sainki niihin Panacod-kuurin. Hyvä tietää et muillaki on samanlaisia oireita, psyyke on ollu kovilla tätä sairasteessa, jopa niin et mun 2½ kk kestäny tupakkalakkoni meni romukoppaan. Pakko iteki olu käydä baarissa tapaamassa kavereita ku seinät kaatuu muuten niskaan. Ois kyl kiva kuulla kommenttia et koska toi tauti lopulta hellitti, toivon mukaan nyt jo sentään ohi ku tost korjotuksest on jo koht 4 viikkoo...
- pekka43 (2)
Toi tauti kesti kaikkiaan kolme vikkoa. Ensin viikkoon ei pystyny syömään mitään tai jos söi oli pakko oksentaa. Jossain vaihees iski myös flunssan kaltaiset oireet. Loppuaika si lämpöilyy 37-37,5 ja lähinnä iltaisin horkan kaltaisia oireita. Henkinen ja fyysinen helvetti, mut onneks siitä sentään selvisin.
- Vatsa sekaisin
pekka43 (2) kirjoitti:
Toi tauti kesti kaikkiaan kolme vikkoa. Ensin viikkoon ei pystyny syömään mitään tai jos söi oli pakko oksentaa. Jossain vaihees iski myös flunssan kaltaiset oireet. Loppuaika si lämpöilyy 37-37,5 ja lähinnä iltaisin horkan kaltaisia oireita. Henkinen ja fyysinen helvetti, mut onneks siitä sentään selvisin.
Minulla on myös pitkin kevättalvea täällä Etelä-Suomessa ollut juuri tuollainen ripuli-pahoinvointi-mahatauti, josta välillä pääsin eroon, mutta taas se on tullut. Iltapuolella voi olla lämpöä ja huono vointi, joskus pakko ihan nukkua.
Löysin siihen ohjeita Poliklinikka.fi - Ripuli-potilasohjeesta (http://www.poliklinikka.fi/?page=2652164&id=9005868) ja olen sitten hankkinut muuten ruokakaupasta Gephilus-maitohappobakteereita (5,40 €, 20 kaps. netissä 4,50 €). Mutta minulla oli vielä kotona apteekin Maitohappobakteeri B ratiopharm -merkkisiä maitohappobakteereita (7,90 €, n. 20 kpl, apteekin hintoja), molemmat auttavat selvästi ripuliin. Ratiopharmin maitohappobakteeri auttaa minua eniten, mutta pitäisi kahvi jättää ja syödä muuten sopivaa ruokaa ja juoda paljon.
Maitohappobakteereita on sekä ripuliin että ummetukseen, joten ne joissa lukee, että maitohappobakteeri rauhoittaa ja tasapainottaa vatsan toimintaa ovat paremminkin ripuliin sopivia. Samariinikin voi helpottaa, jos oksettaa ja on pahoinvoiva. Kuumetta lievittää mieto Paracetamol-tabletti (http://www.tohtori.fi/laakeopas/laake/12684-PARACETAMOL-RATIOPHARM).
Lisäksi apua olen saanut jättämällä kahvin juonnin vähäksi aikaa, syömällä marjakeittoja. Kannattaa nauttia kiinteää ruokaa vähemmän tilapäisesti. Vaivat voivat vaatia jopa lääkärikäynnin, jos pitkittyvät. Lepo helpottaa oloa eikä tarvitse syödä, viikonlopulla voi lepäillä.
- 12345678910
Olen 14-vuotias poika jolla puoli viikkoa ollut vatsatauti, alkoi ripulista ja vatsakivuista. Kun ripuli loppui en ole sen jälkeen ulostanut lähes ollenkaan. Lääkäriin soitettiin ja sanoivat että ripulista eilimistö olisi lyönyt jarrut päälle ja siksi ummettaa. Onko muilla samanlaisia oireita ja miten olette hoitaneet? Vatsakipu kuin joku vääntäisi mahaa kuin tiskirättiä.
- titinalle
voi että paranekaa pian
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254