Narsistit eivät ole luovasti älykkäitä vaan kopioivat kaiken ideologiansa muilta, koskaan keksimättä itse mitään. Näitä muilta kopioituja ideologioita he levittävät lähes uskonnollisella innolla ja pakottavat kaikki muutkin ajattelemaan samoin. Yksi hyvä esimerkki on psykologia, psykologiset teoriat ovat todella usein narsistien suosiossa eivätkä he koskaan mieti onko niissä mikään pielessä.
narsistit ja älykkyys
11
465
Vastaukset
- yxex
kopioimista omaksi älykkyydeksihän harrastaa jokainen ihminen. Koululaitoskin toimii siten. Kirjaviisaudella ja älykkyydellä on kuitenkin mun mielestä se ero että älykäs ihminen ottaa toisen tunteet huomioon.
En kuitenkaan sano että olet väärässä. Ehkä ammattipsykologitkin ovat narsistisia, opiskelleet(kopioineet) tietämystä ollakseen tavallista rivimiestä korkeammalla? :)
Mahtaako tuo narsistin oivalluskyvyn puute pitää paikkansa. Luulen olevani narsistinen, lyötyäni vasaralla peukaloon oivalsin kuitenkin ettei sitä kannata tehdä toista kertaa, ehken sitte olekaan.. :-) - "terve mieli"
Ei narsismi vaikuta luovuuteen mitenkään, narsismi on tunneälyn puuttumista, mutta se ei sulje pois luovaa älykkyyttä, jolla taas ei ole tunneälyn kanssa mitään tekemistä. Narsistisia luovia ihmisä on luovalla alalla ollut ja on edelleen varmasti enemmän kuin normi-ihmisä. Sanoisinpa, että narsisti taitaa olla muita yleensä älykkäämpi ja luovempi.
- yxex
Luin kerran jonkin artikkelin jossa mainittiin mm esiintyvien artistien ja taiteilijoiden olevan muilla aloilla toimivia yleisemmin narsistisia. Mutten kyllä painanut mieleeni oliko kyse "hyvästä narsismista" (terveestä itsetunnosta ja itsetuntemuksesta) vaiko haitallisesta muodosta. Voisin kuitenkin uskoa että oikein tunteikkaasti laulava ihminen tajuaa tunteiden päälle aika paljon. Vai onko se yleisön manipulointia?
- "terve mieli"
yxex kirjoitti:
Luin kerran jonkin artikkelin jossa mainittiin mm esiintyvien artistien ja taiteilijoiden olevan muilla aloilla toimivia yleisemmin narsistisia. Mutten kyllä painanut mieleeni oliko kyse "hyvästä narsismista" (terveestä itsetunnosta ja itsetuntemuksesta) vaiko haitallisesta muodosta. Voisin kuitenkin uskoa että oikein tunteikkaasti laulava ihminen tajuaa tunteiden päälle aika paljon. Vai onko se yleisön manipulointia?
Minusta alalla on sekä-, että tyyppejä. Musiikkiala on siitä erilainen, että sanat, sävellys ja sovitus on yleensä jonkun muun kuin artistin itsensä tekemiä, mutta lahjakas narsisti osaa yleensä näytellä hyvin erilaisia tunnetiloja. Taideala ja musiikkiala on yleensä narsististen ihmisten valtakuntaa, jossa he viihtyvät kuin kotonaan. Jostain syystä narsistit ovat yleensä taiteellisesti lahjakkaita ja he suorastaan nauttivat taiteista ja esiintymisestä. Minulla on mutu tunne, että enemmän taitaa esiintyvien artistien ja taiteilijoiden joukko muodostua tuosta epäterveestä narsistisesta porukasta? Kenellä ei silti pissa nousisi päähän, kun pääsee julkisuuteen omia taitojaan esittelemään, että tiedä sitten kumpi on ensin muna vai kana.
- yxex
"terve mieli" kirjoitti:
Minusta alalla on sekä-, että tyyppejä. Musiikkiala on siitä erilainen, että sanat, sävellys ja sovitus on yleensä jonkun muun kuin artistin itsensä tekemiä, mutta lahjakas narsisti osaa yleensä näytellä hyvin erilaisia tunnetiloja. Taideala ja musiikkiala on yleensä narsististen ihmisten valtakuntaa, jossa he viihtyvät kuin kotonaan. Jostain syystä narsistit ovat yleensä taiteellisesti lahjakkaita ja he suorastaan nauttivat taiteista ja esiintymisestä. Minulla on mutu tunne, että enemmän taitaa esiintyvien artistien ja taiteilijoiden joukko muodostua tuosta epäterveestä narsistisesta porukasta? Kenellä ei silti pissa nousisi päähän, kun pääsee julkisuuteen omia taitojaan esittelemään, että tiedä sitten kumpi on ensin muna vai kana.
Vaikee sanoo miten on. En tunne alaa enkä ihmisiä. Jos mua olisi kannustettu vanhempien toimesta musikaalisuuteen, siitä itsekin tykäten, ja olisin siinä sitten menestynyt ja saanut ammatin, niin saadakseni siitä leivän, käyttäisin varmaan kaikki kikat että olisin listaykkönen. Motiivi olisi leipä. Ehkä artisteilla leipä ja paistattelu julkisuudessa jotenkin yhdistyvät, tai, peräti leipä tulee siinä sivutuotteena?
Anteeksi artisti-narsistit, tämä on vain pohdintaa.. =) - "terve mieli"
yxex kirjoitti:
Vaikee sanoo miten on. En tunne alaa enkä ihmisiä. Jos mua olisi kannustettu vanhempien toimesta musikaalisuuteen, siitä itsekin tykäten, ja olisin siinä sitten menestynyt ja saanut ammatin, niin saadakseni siitä leivän, käyttäisin varmaan kaikki kikat että olisin listaykkönen. Motiivi olisi leipä. Ehkä artisteilla leipä ja paistattelu julkisuudessa jotenkin yhdistyvät, tai, peräti leipä tulee siinä sivutuotteena?
Anteeksi artisti-narsistit, tämä on vain pohdintaa.. =)Taiteilijoiden motiivi tulee yleensä intohimosta taiteeseen, ei artisti tai taiteilija ajattele siitä leipää saavansa, ainakaan heti alussa. Julkisuus on narsistille varmaaan se tärkeämpi juttu kuin tavalliselle taiteilijalle. Narsisti nauttii suosiosta, tavallinen taiteilija siitä, että saa toteuttaa intohimoaan.
- Iso jalka
Luojan kiitos en tunne montaakaan narsistia mutta mielestäni heidän älyllinen kapasiteettinsa on ihan keskiarvoa. Se on sitten ihan eri asia mihin he älyään käyttävät ja miten esim. keräävät sitä "elämänviisautta". Tuntemani narisistit ovat keskimäärin melkoisen laiskoja, joilla narsistiseen tapaan menee vaikutelma ohi sisällön. He käyttävät älyään juuri tuohon kopiointiin, pikku yksityiskohtien poimimiseen ym. joilla voi luoda vaikutelmaa tiedoista, taidoista ja asemasta joita ei oikeasti ole. Kun sitten joku erehtyy paljastamaan puutteet narsistin tiedoissa/taidoissa, narsisti raivostuu suunnattomasti. Narsistin ongelma on että hän ei ymmärrä olevansa älyltään keskitasoa ja katsovansa tätä maailmaa vääristävien lasien läpi, joten hän ei ymmärrä toimiensa läpinäkyvyyttä. Moni antaa asian olla ja kiertää narsistin kaukaa, mutta yhteentörmäyksiäkään ei voi välttää.
Narsistissa äly menee ihan hukkaan. Narsisti käyttää älyään typerän näytelmänsä pyörittämiseen, näytelmän jossa hän itsekin yleensä lähinnä kärsii päättömistä ratkaisuistaa, muiden kärsimyksistä puhumattakaan. Kun kaikki energia käytetään pintaan, ilman mitään sisältöä, niin tuloksena on höttöä. Koska narsisti katsoo elämää niin kovin vääristyneestä näkökulmasta, hän ei pysty keräämään mitään todellista elämänviisautta tai saa syvyyttää maailmankuvaansa: narsistista ei tulee viisautta pulppuavaa onnellista vanhusta vaan vain katkera vanha äijä/ämmä.- yxex
Hyvä näkökulma!
Katkeruutta vastaan siis taisteluun, hymyssä suin :) - Queen of Hearts
yxex kirjoitti:
Hyvä näkökulma!
Katkeruutta vastaan siis taisteluun, hymyssä suin :)Narsismin ihailussa ei ole mitään mieltä.
- QH
Queen of Hearts kirjoitti:
Narsismin ihailussa ei ole mitään mieltä.
Vaikka kirjoittajan nimimerkki onkin arveluttava.
- ssdsdw
Ei se pidä paikkaansa että narsisti olisi välttämättä katkera vanhuudessaan, enemmän ne katkeroituvat joita narsisti on koko ikänsä polkenut ja mitätöinyt ja näin pilannut heiltä elämän. Narsisti jatkaa varmaan kuolemaansa saakka samaa, näin sen omasta äidistäni, ei ole muuttunut vanhemmiten katkeraksi vaan sama peli jatkuu ja enemmänkin voimistuu. Mitätöinti ja syyllistäminen on ennennäkemätöntä. Kunnon narssi ei ymmärrä katkeroitua edes, vaan panostaa ja kehittää uusia keinoja toisten mollaamiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214