Pitäisi päättää jompikumi: aluetiedettä Tampereen yliopistoon vai suunnittelumaantiedettä (joka kuuluu aluetieteeseen) Helsingin yliopistoon. Esittelyitä lueskellessa huomaa, että molemmat aineet kävelevät lähes käsi kädessä. Tampereella on oma pääsykoekirjansa, Helsinkiin on maantieteen luokio-oppimäärä.
Onko ihmisillä kokeumuksia aineista? Mitä asioita aineissa korostetaan ja opetetaan?
Aluetiede vai suunnittelumaantiede?
4
963
Vastaukset
- Sumalainen
Tampereen aluesuunnittelu ei tosiaankaan ole sama kuin suunnittelumaantiede. Suma on erikoistumisalansa Helsingissä aluetieteilijöille, mutta ei sama kuin pelkkä aluetiede Tampereella. Sumalaiset työllistyvät yhdyskuntasuunnittelu- sekä aluekehittämistehtäviin, mutta aluetieteilijät Tampereelta työllistyvät vain aluekehittämistehtäviin.
Itse olen juuri valmistumassa sumalainen ja olen juuri hetki sitten aloittanut täysipäiväisesti kaavasuunnittelijana kunnalla. Alkupalkka on vähän päälle 3000e/kk, jos se kiinnostaa. :)
Työlistymistilanne on tosiaan aika hyvä valmistumisen jälkeen, ja muihin maantieteen erikoistumisaloihin ja pelkkään Tre:n aluetieteeseen verrattuna todella hyvä.... Muista on kai aika vaikea työllistyä, mutta sumasta taas helppo työllistyä. Joten jos maantiede kiinnostaa ja haluat "oikeita töitä" niin valitse suunnittelumaantiede erikoistumisaloista.:) - Suma-alumni
Alue- ja yhdyskuntasuunnittelu - aivan sama asia työtehtävien kannalta. Työnantajia ei tuollainen erottelu kiinnosta. Tampereella on vapaa sivuaineopiskeluoikeus ja voit halutessasi opiskella sivuaineena yhdyskuntauunnittelua vaikka teknillisellä yliopistolla.
Ihmettelen kyllä tuota valikoimaasi: suosittelisin pitkän elämänkokemuksen perusteella lääkärin tai juristin uraa.- Nimimerkki unohtui
Ja lääkkiksen ja oikiksen ovethan ovat "wide open" kaikille halukkaille. Voi jumankekka, mitä kommentointia.
- Suma-alumni
Nimimerkki unohtui kirjoitti:
Ja lääkkiksen ja oikiksen ovethan ovat "wide open" kaikille halukkaille. Voi jumankekka, mitä kommentointia.
Samanlailla kuin kaikille muillekin - jos et osaa laskea lue suoratekstistä oikiksen pääsykoekirjaa. Se on vielä suomeksi. Täytyy vain lukea kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1395174
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253426Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1142700- 472388
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2611807Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471739- 321587
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201556- 281520
- 201386