Minulla on pikavippejä n.3000€:n edestä..lisäksi on 2000€:n luottokorttilasku ja nyt ollaan pinteessä. Olen taistellut jo puoli vuotta, mutta enää ei onnistu. Olen miettinyt, että antaisin kaikkien mennä ulosottoon..pikavipeistä ja luottokorttilaskustakin on tehty maksusuunnitelma, mutta en pysty pitämään niistä kiinni..niitä on jo niin moneen paikkaan. Onko minun järkevämpää antaa kaikkien mennä vain ulosottoon ja sopia sitten uo:n kanssa maksusuunnitelma, jota pystyn noudattamaan..minulla on kuitenkin vakituinen työ. Voisiko joku kertoa tuosta prosessista..tuleeko minulle sitten automaattisesti maksuhäiriömerkintä? miten tuo vaikuttaa elämääni? onko tuo jossain "kaikkien nähtävillä"? kauanko merkintä pysyy? meneekö merkintä vuokraisäntäni tietoon? jne..pyytäisin apua, että tietäisin miten on järkevintä toimia tästä eteenpäin.
Tiedän jo, että olen toiminut typerästi..sitä ei tarvitse enää minulle kenenkään toitottaa..haluan nyt vain vinkkejä, miten tästä eteenpäin, että saisin taas nukuttua yöni.
velat ulosottoon..
17
1550
Vastaukset
- Panttirekisteri
Tulee maksuhäiriömerkintä. Lisäksi ulosottorekisteri on julkinen, mutta jos et kerro asiasta, vuokraisäntä tuskin osaa mennä sitä katselemaan. Maksat vain vuokrat ajoissa, sillä ilman luottotietoja uuden asunnon saaminen voi olla vaikeaa.
Onnittelut tulevat siitä, että typeröintisi on katkennut jo viidentuhannen euron kohdalla. Monella on velkaa paljon enemmän seinän tullessa eteen. Merkintä pysäyttää lisäluoton ottamisen etkä pääse enää vajoamaan syvemmälle. Tuosta summasta voi vielä selvitä kunnialla kuiville melko nopeastikin, vaikka kipeäähän se vyön kiristäminen tekee. - ............
ihan ensiksi unohdat ajatukset maksuhäiriömerkinnästä,kuka saa tietää,jne.sillä ei ole vitunkaan väliä kuka saa tietää. omalla kohdallani ei kukaan ole tullut muistuttelemaan vaikka kerroinkin.seuraavaksi otat yhteyttä alueesi velkaneuvontaan missä yhdessä alatte selvittää miten eteenpäin. unelmatilanne olisi jos löytyy joku jolta saa lainan jolla pysäytetään ja rauhoitetaan tilanne selvityksen ajaksi.tietysti velkaneuvojan läsnäollessa ja todistaessa. tämä siksi jos esim päädytään takuu-säätiön takaukseen niin sen voi sinne liittää mukaan. tässä vähän millä saattaisi päästä alkuun. ja MUISTA, ENÄÄ EI SIT OLE VARAA VALEHDELLA KENELLEKKÄÄN. ja miettiä et mitä kannattaa kertoa kellekkin ja mitä ei.
- järjestelylaina...
laskut ja vippilainat nippuun. Soita pankkiisi ja sovi kiirellisenä tapauksen aika. Kerro heille mistä kyse ja saat yhdistettyä velkasi yhteen lainaan. Ei kuitenkaan ole kyse suuresta summasta. Jos sinulla on asunto osake vaikka velkainenkin niin vakuudellinen laina on pienellä korolla. Tai sitten pitää saada joku takaamaan mikäli sinulla ei ole vakuuksia. Jos sinulla vakituinen työ niin saattaa olla ettet noin pienen summan takia tarvitse takaajaa. Jos laina hyväksytään niin anna laskunippu pankille maksettavaksi.
- iupououoi
Just tänään sain Espoon velkaneuvojalle ajan 2,5 kk päähän, eli mikäli sinne soitat,niin varaudu tttooooosi pitkään odotukseen. Ehdit oikeestaan hoitaa noin maksut pois jo varmaan ennen sitä.
- pertsa ja kilu
iupououoi kirjoitti:
Just tänään sain Espoon velkaneuvojalle ajan 2,5 kk päähän, eli mikäli sinne soitat,niin varaudu tttooooosi pitkään odotukseen. Ehdit oikeestaan hoitaa noin maksut pois jo varmaan ennen sitä.
aika 2,5 kk päähän. ja jos prosessi lähtee etenemään niin saa varautua 6-12 kk että alkaa hommat olla mallillaan.siis jos hyvin käy.
- oppiaikäkaikki
iupououoi kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille. Tämä ahdistus on aivan pohjaton..joka ikinen päivä, tunti ja minuutti menee miettiessä velkoja, eikä ahdistus tunnu helpottavan millään. Osaisiko joku vielä vastata mikä on suunnilleen osa, jonka ulosottomies vaatii palkasta maksettavaksi..ottaako hän huomioon vuokrakulut ja muut kulut, vai onko palkasta otettava summa aina henkilöstä riippumaton ja kaikille sama? Minulla ei ole mitään omaisuutta..voiko ulosottomies ulosmitata minulta sohvan, jonka olen luotolle ostanut viime kesänä, ja joka on nyt tuossa luottokorttivelassa, eikä siis ole kokonaan vielä maksettu..? Tyhmiä kysymyksiä varmaankin, mutta olisin kiitollinen jos joku vielä vastailisi.
Lisäksi mietin tuota uo:n yhteydenottoa..kannattaako minun antaa ensin kaikkien velkojeni mennä ulosottoon, ennen kuin otan heihin yhteyttä ja sovin maksujärjestelyistä? - oppiaikäkaikki
oppiaikäkaikki kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille. Tämä ahdistus on aivan pohjaton..joka ikinen päivä, tunti ja minuutti menee miettiessä velkoja, eikä ahdistus tunnu helpottavan millään. Osaisiko joku vielä vastata mikä on suunnilleen osa, jonka ulosottomies vaatii palkasta maksettavaksi..ottaako hän huomioon vuokrakulut ja muut kulut, vai onko palkasta otettava summa aina henkilöstä riippumaton ja kaikille sama? Minulla ei ole mitään omaisuutta..voiko ulosottomies ulosmitata minulta sohvan, jonka olen luotolle ostanut viime kesänä, ja joka on nyt tuossa luottokorttivelassa, eikä siis ole kokonaan vielä maksettu..? Tyhmiä kysymyksiä varmaankin, mutta olisin kiitollinen jos joku vielä vastailisi.
Lisäksi mietin tuota uo:n yhteydenottoa..kannattaako minun antaa ensin kaikkien velkojeni mennä ulosottoon, ennen kuin otan heihin yhteyttä ja sovin maksujärjestelyistä?ja vielä sellainen kysymys, että menetänkö puhelinliittymäni? meneekö puhelinyhtiliölle tieto luottotietojeni menetyksestä ja voiko DNA siis irtisanoa liittymäni. Minulla on n. vuoden verran ollut kytkykauppa-liittymä DNA:lta..
- pertsa ja kilu
ja vielä sellainen kysymys, että menetänkö puhelinliittymäni? meneekö puhelinyhtiliölle tieto luottotietojeni menetyksestä ja voiko DNA siis irtisanoa liittymäni. Minulla on n. vuoden verran ollut kytkykauppa-liittymä DNA:lta..
et menetä liittymääsi.niin kauan kun dna saa rahansa nii et menetä. ja ulosotto vie n. kolmanneksen palkasta.kaiken muun mikä jää suojaosan ulkopuolelle. suojaosa on peruselämiseen menevä summa.
- jkljölkjl
pertsa ja kilu kirjoitti:
et menetä liittymääsi.niin kauan kun dna saa rahansa nii et menetä. ja ulosotto vie n. kolmanneksen palkasta.kaiken muun mikä jää suojaosan ulkopuolelle. suojaosa on peruselämiseen menevä summa.
ei ulosottomiestä kiinnosta sohvasi, jos sinulla on säännöllinen palkkatulo. Sanoisin, että tuollainen 5000 e summa korkoineen on vuodessa ulosmitattu, muutama satanen/kk per palkka. Tuo suojaosuus mikä sinulle on jäätävä, riippuu, oletko yksin vai kaksin, lapsia vai ei ja bruttopalkan suuruudesta. Sinun ei edes tarvitse olla missään yhteydessä ulosottomieheen, hän kyllä osaa ulosmitata palkastasi tarvittavan summan ja siitä tulee kuitti parin viikon viiveellä, josta voit seurata velkojen vähenemistä.
Luottotiedot toki ovat menneet tuossa vaiheessa ts. sinulle on tullut maksuhäiriömerkintä. Pikavippi- ja luottokorttilaskuissa se on muistaakseni 2 vuotta, mutta lue Suomen Asiakastieto, siellä on kerrottu, mitä teet, jos maksat velat aikaisemmin ja lähetät kuitin. Samoin, jos tulee uutta velkaa tms. niin aika saattaa pidentyä jo 4 vuodeksi.
Vuokraisäntäsi ei ala tarkistella mitään tietoja, jos maksat aina ajoissa vuokrasi.
Maksuhäiriömerkinnät ei tule julkiseksi tai ilmesty missään lehdessä.
Itselläni meni luottotiedot samasta syystä kuin sinulla, syyskuussa, ja vielä ei ole asia vaikuttanut mun elämiseen millään tavalla. Paitsi että lisää velkaa en saa, ja sehän on vain hyvä asia.
Tsemppiä! - Ulosotossa nyt
jkljölkjl kirjoitti:
ei ulosottomiestä kiinnosta sohvasi, jos sinulla on säännöllinen palkkatulo. Sanoisin, että tuollainen 5000 e summa korkoineen on vuodessa ulosmitattu, muutama satanen/kk per palkka. Tuo suojaosuus mikä sinulle on jäätävä, riippuu, oletko yksin vai kaksin, lapsia vai ei ja bruttopalkan suuruudesta. Sinun ei edes tarvitse olla missään yhteydessä ulosottomieheen, hän kyllä osaa ulosmitata palkastasi tarvittavan summan ja siitä tulee kuitti parin viikon viiveellä, josta voit seurata velkojen vähenemistä.
Luottotiedot toki ovat menneet tuossa vaiheessa ts. sinulle on tullut maksuhäiriömerkintä. Pikavippi- ja luottokorttilaskuissa se on muistaakseni 2 vuotta, mutta lue Suomen Asiakastieto, siellä on kerrottu, mitä teet, jos maksat velat aikaisemmin ja lähetät kuitin. Samoin, jos tulee uutta velkaa tms. niin aika saattaa pidentyä jo 4 vuodeksi.
Vuokraisäntäsi ei ala tarkistella mitään tietoja, jos maksat aina ajoissa vuokrasi.
Maksuhäiriömerkinnät ei tule julkiseksi tai ilmesty missään lehdessä.
Itselläni meni luottotiedot samasta syystä kuin sinulla, syyskuussa, ja vielä ei ole asia vaikuttanut mun elämiseen millään tavalla. Paitsi että lisää velkaa en saa, ja sehän on vain hyvä asia.
Tsemppiä!Hei. Minulla oli sama tilanne 2009 tammikuussa, joka paikkaan maksusuunnitelmia ym. kunnes päätin, että nyt saa mennä kerralla kaikki ulosottoon, koska en selvinnyt millään niistä monista eristä. Inhottavin koko prosessissa oli ne haastemiehen tiedoksiannot, joita tuli 10 kpl..Mutta pyysin aina tuomaan ne kotiin asti, joten sekin meni sitten melko kivuttomasti.
Velkaa ulosotossa nyt 4000 euroa, joten pieni summa minullakin.
Luottotiedot meni, mutta en ole ajatellut sitä häpeänä tai että saako joku tietää, vaan ajatellut, että tästä on vain yksi tie ja se on ylöspäin.
Valvoin minäkin niin monet yöt häpeässä ja itseinhossa pyörin.
Kaikkea hyvää sinulle, selviät takuulla. - oppiaikäkaikki
Ulosotossa nyt kirjoitti:
Hei. Minulla oli sama tilanne 2009 tammikuussa, joka paikkaan maksusuunnitelmia ym. kunnes päätin, että nyt saa mennä kerralla kaikki ulosottoon, koska en selvinnyt millään niistä monista eristä. Inhottavin koko prosessissa oli ne haastemiehen tiedoksiannot, joita tuli 10 kpl..Mutta pyysin aina tuomaan ne kotiin asti, joten sekin meni sitten melko kivuttomasti.
Velkaa ulosotossa nyt 4000 euroa, joten pieni summa minullakin.
Luottotiedot meni, mutta en ole ajatellut sitä häpeänä tai että saako joku tietää, vaan ajatellut, että tästä on vain yksi tie ja se on ylöspäin.
Valvoin minäkin niin monet yöt häpeässä ja itseinhossa pyörin.
Kaikkea hyvää sinulle, selviät takuulla.Iso kiitos teille vastanneille! Ahdistus helpottaa edes hieman, kun kuulee muidenkin kokemuksista ja kannustuksia!
Mietin kuitenkin vielä tuota suoja-osuutta. Eli onko esim. velallisen vuokralle laskettu jokin yleissumma, jonka verran velallisen vuokra saa korkeintaan olla. Kun oma vuokrani on hieman alle puolet kuukausituloistani, niin voidaanko minut vaatia muuttamaan halvempaan vuokra-asuntoon (kuinka edes sellaisen saisin kun luottotietoni ovat menossa ja lisäksi minulla vuokrasopimus voimassa vielä puoli vuotta..(määräaikainen ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi))?.
Ja vielä tuosta edellisen vastaajan viestistä. Nuo haastemiehen tiedoksiannot...mitä tarkoitit tuolla, että "pyysit ne tuomaan aina kotiin asti", joten meni melko kivuttomasti.? Eikö niitä laiteta postissa? ja tuleeko jokaisesta vipistä, jotka ovat perinnässä vielä tällä hetkellä eri tiedoksianto? mietin vain kuinka iso läjä noita on tulossa...ahdistavaa touhua :( - sldjlskfdjl
Iso kiitos teille vastanneille! Ahdistus helpottaa edes hieman, kun kuulee muidenkin kokemuksista ja kannustuksia!
Mietin kuitenkin vielä tuota suoja-osuutta. Eli onko esim. velallisen vuokralle laskettu jokin yleissumma, jonka verran velallisen vuokra saa korkeintaan olla. Kun oma vuokrani on hieman alle puolet kuukausituloistani, niin voidaanko minut vaatia muuttamaan halvempaan vuokra-asuntoon (kuinka edes sellaisen saisin kun luottotietoni ovat menossa ja lisäksi minulla vuokrasopimus voimassa vielä puoli vuotta..(määräaikainen ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi))?.
Ja vielä tuosta edellisen vastaajan viestistä. Nuo haastemiehen tiedoksiannot...mitä tarkoitit tuolla, että "pyysit ne tuomaan aina kotiin asti", joten meni melko kivuttomasti.? Eikö niitä laiteta postissa? ja tuleeko jokaisesta vipistä, jotka ovat perinnässä vielä tällä hetkellä eri tiedoksianto? mietin vain kuinka iso läjä noita on tulossa...ahdistavaa touhua :(Minäkin jäin ihmettelemään tuota "...kotiin asti" sillä itse kävin kiltisti noutamassa kirjeet postista. Ja mieluummin kävin postissa kuin että naapurit olis nähneet haastemiehen tässä joka pv. Mutta tässä vinkki: posti säilyttää sitä kirjettä 3 kalenteriviikkoa ja vasta kun haet sen, alkaa tuo 2 vk aika juosta eli helposti pelaat itsellesi 5 vk lisäaikaa. Ja tuon 2 vk aikana on siis mahdollista vielä maksaa velka pois jolloin perintätsto vetää haasteen pois.
Valitettavasti jokainen velka menee yksinään Käräjäoikeuteen ja jokaisesta tulee erikseen se kirje. MUTTA. Perintätoimistoja on erilaisia. Esim. Lindorff pistää välittömästi asian eteenpäin ja hakee tuomion. Intrum ei ole ollenkaan niin innokas, vaan oli esim. omia lainojani 5 kpl yhdistellyt ja laittanut ne "jälkiperintään" ja tarjosivat sitä pakettia ja maksusuunnitelmaa minulle ilman että edes tajusin itse kysyä. Svea Perintä on aivan mieletön, sieltä tulee kuukausienkin päästä vielä kirje: olemme ajatelleet, että jos voisit maksaa 20 e/kk..... eli heillä on todella halua auttaa asiakasta selvitymään veloistaan.
Tuohon vuokrajuttuun ja suojaosuuteen en osaa vastata. Olisko niin, että jos suojaosuus ei riitä elämiseen JA vuokranmaksuun, olet oikeutettu toimeentulotukeen ja mahdollisesti vielä asumistukeenkin (kts Kelan sivulta). - laki.......
kieroon isoja laskunippuja. Niillä on tarkat lait ja laskelmat siitä kenelle annetaan rahaa jos tulot ovat menoja pienemmät vaikka vakuutta löytyisi.
- Ulosotossa nyt
laki....... kirjoitti:
kieroon isoja laskunippuja. Niillä on tarkat lait ja laskelmat siitä kenelle annetaan rahaa jos tulot ovat menoja pienemmät vaikka vakuutta löytyisi.
No, minulla se on ollut mukavampi kotiin ne pyytää, koska asun ihan maalla, eikä naapureita lähimainkaan ..mutta tosiaan ne saa myös postista hakea. Jokaisesta pikavipistä tulee erikseen tiedoksianto. Eli, minunkin jokaisesta pienestäkin velasta se tuli.Tosiaan perintätoimistoista intrum on todella ymmärtäväinen, niiden kanssa pystyy sopimaan ainakin.
- järjestelylainaa...
laki....... kirjoitti:
katso kieroon sinua. Minua käsiteltiin se´ntään ihmisenä juuri ennen joulua kun vein laskuja 10,000 edestä pankkiin. Laina irtosi alle vuorokaudessa ja ehtona oli että he maksavat laskuni pois. Korko on 3,5% koska sain vakuudellisen lainan. Raha asiani oli mennyt pahasti solmuun monen vastoinkäymisen takia. Sain ymmärtää että en ole heille ensimmäinen jolla tilanne sama.
- ude
järjestelylainaa... kirjoitti:
katso kieroon sinua. Minua käsiteltiin se´ntään ihmisenä juuri ennen joulua kun vein laskuja 10,000 edestä pankkiin. Laina irtosi alle vuorokaudessa ja ehtona oli että he maksavat laskuni pois. Korko on 3,5% koska sain vakuudellisen lainan. Raha asiani oli mennyt pahasti solmuun monen vastoinkäymisen takia. Sain ymmärtää että en ole heille ensimmäinen jolla tilanne sama.
Hain pankista lainaa 10000e selviytäkseni veloista jots jäi yritystoiminnastani. Pankki ei myötännyt vaikka oli takaaja ja mulla vakituiset tulot. En tiedä miten selviän velaksi talo 2 autoa ja oikeesti kaikki mitä on. Jos olisin saannut sen 10t muutaman vuoden maksu ajalle niin olisin selvinnyt..... Onko kellään ideoita?
- nordea paha paikka
ude kirjoitti:
Hain pankista lainaa 10000e selviytäkseni veloista jots jäi yritystoiminnastani. Pankki ei myötännyt vaikka oli takaaja ja mulla vakituiset tulot. En tiedä miten selviän velaksi talo 2 autoa ja oikeesti kaikki mitä on. Jos olisin saannut sen 10t muutaman vuoden maksu ajalle niin olisin selvinnyt..... Onko kellään ideoita?
"järjestelylainaa" jan pankkiin, mikä lie. Ei ainakaan NORDEA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2552683Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1031649
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901576Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2011264- 671210
- 251131
- 501093
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036