lääkäri ei kirjoita enenpää sairaslomaa

rv27

Siis,olen nyt rv27.kaksi viikkoa olen ollut työterveyslääkärin kirjottamalla sairaslomalla,vaivana puutunut alaselkä,lantiokipu joka säteilee etujalkoihin asti,suunnaton väsymys.työni on seisomatyötä(olen keittiöllä).
Eilen minulla oli aika äitiyslääkärille joka vielä jatkoi sairaslomaani kahdella viikolla mutta sanoi että enenpää hän ei sitten kirjoita että selkäkipu ei ole mikään syy olla sairaslomalla että pitää vaan koittaa olla vaikka väkisin,kela ei kuulemma korvaa jos kirjoitetaan selästä pitkiä sairaslomia,onko tosiaan näin??? Olen kyllä aika hölmistynyt ja väsymyskään ei ole kuulemma mikään syy sairaslomalle.....Kai se on puoliväkisin sit vaan koitettava raahautua töihin sairasloman jälkeen.....

60

14413

Vastaukset 60

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin..

Ottamatta kantaa nyt tuohon selkäasiaan tai sinun tilanteeseen erityisesti, väsymys kuuluu raskauteen ja raskaus ei ole sairaus. Väsymys on ikäänkuin ominaisuus tälle tilalle, ja lähes jokainen raskaana oleva siitä kärsii niin, että meinaa välillä työnsä ääreen nukahtaa, mutta töissä sitä silti käydään, useimmat vielä ihan loppuun saakka.

• rv30

Vastauksesi oli tosi asiaton. Alkuperäisellä kirjoittajalla on selkä ja lantiokipuja...eli ei hän pelkän väsymyksen vuoksi sitä sairauslomaa ole hakenut! Ja myös väsymys voi viedä ihmisen työkyvyttömäksi, oli hän sitten raskaana tai ei.
        No alkuperäiselle kirjoittajalle...tosi outoa, ettet saisi jatkoa slomalle, kun et kerran töissä pysty käymään. Itse jäin yllättäen slomalle jo rv 25 kovien supistelujen vuoksi ja töihin en enää pysty menemäänkään, teen raskasta seisomatyötä, jota ei oikein pysty keventää. Supisteluja lukuunottamatta olen voinut hyvin, mutta tällaisten supistelujen kanssa en töitäni pysty tekemään, eikä mulla ainakaan mitään ongelmia oo kelan kans, saan palkkani ihan normaalisti.
        Tsemppiä sulle =)

• keskusteluun
        rv30 kirjoitti:

Vastauksesi oli tosi asiaton. Alkuperäisellä kirjoittajalla on selkä ja lantiokipuja...eli ei hän pelkän väsymyksen vuoksi sitä sairauslomaa ole hakenut! Ja myös väsymys voi viedä ihmisen työkyvyttömäksi, oli hän sitten raskaana tai ei.
        No alkuperäiselle kirjoittajalle...tosi outoa, ettet saisi jatkoa slomalle, kun et kerran töissä pysty käymään. Itse jäin yllättäen slomalle jo rv 25 kovien supistelujen vuoksi ja töihin en enää pysty menemäänkään, teen raskasta seisomatyötä, jota ei oikein pysty keventää. Supisteluja lukuunottamatta olen voinut hyvin, mutta tällaisten supistelujen kanssa en töitäni pysty tekemään, eikä mulla ainakaan mitään ongelmia oo kelan kans, saan palkkani ihan normaalisti.
        Tsemppiä sulle =)

No joo. Sivusta sen verran, että olen samaa mieltä siitä, että raskaus ei ole sairaus - sen varjolla vaan heittäydytään sairaaksi. Väsymys kuuluu kuvioon, eikä munkaan mielestäni ole mikään sairasloman peruste. On tämä maailma mennyt kummalliseksi.. Selkäkivut erikseen. Mutta niinhän edellinenkin kirjoitti, ettei niihin ota kantaa.

• kohta rv 38
        rv30 kirjoitti:

Tsemppiä sulle =)

Minä ajattelen oikean suhtautumistavan olevan se, että yrittää sinnitellä töissä hankalista olotiloista ja krempoista huolimatta, mutta jos ei pärjää, käy lääkärillä ja saa mahdollisesti sairaslomaa joksikin aikaa. Etukäteen ei kannata päättää, ettei tule olemaan työkunnossa sairausloman päättyessä, se on minusta vähän kumma asenne... En oikein hyväksy tuotakaan, että käydään yksityisellä varta vasten hakemassa sairauslomaa, kyllä sitä sairauslomaa pitäisi saada omalta lääkäriltään (mieluiten raskautta hoitavalta lääkäriltä), jos se on oikeasti tarpeen. Ensin pitäisi koittaa tehdä työpaikalla järjestelyjä, millä voi helpottaa työntekijän oloa ja sitten jos se ei onnistu ja työnteko on kerta kaikkiaan liian tuskallista, niin sitten kirjoittaa sairauslomaa.

Itse olin ensimmäistä kertaa sairauslomalla rv 22 ja 23 kivuliaiden supistelujen ja kohdunsuun pehmenemisen takia. Ensimmäisen sairauslomaviikon aikana oli sellainen olo, ettei homma edisty yhtään, enkä varmaan pääse enää palaamaan töihin, kun supistukset alkoivat rauhallisesta kävelystäkin. Sitten kun olin suurin piirtein vain makaillut sohvalla viikon verran, kunto meni niin huonoksi, että huimasi kun vähänkin rasitti itseään. Supistukset kuitenkin harvenivat ja muuttuivat ei-kipeiksi parina viimeisenä sairauslomapäivänä ja palasin töihin, vaikka heikotti ja huimasi vähän väliä. Kunto alkoi kuitenkin parantua töissä käydessä ja olin sitten useamman viikon ihan hyvässä kunnossa:) Viikolla 30 jäin kolmen päivän sairauslomalle viikonloppu siihen päälle, kun uni oli mennyt aivan katkonaiseksi ja olin parin viiikon aikana joutunut n. joka kolmas päivä lähtemään migreenin takia töistä kotiin. Sain tuosta levosta voimia niin että jaksoin taas kolme viikkoa, kunnes kivuliaat supistukset alkoivat taas ja lääkäri suositteli kahden viikon sairauslomaa eli äitiyslomaan saakka. Jäin oikein hyvilä mielin äitiyslomalle, kun jaksoin sinnitellä, vaikka monesti väsytti aivan sairaasti kun yöuni oli huonoa, oli suonenvetoja, huimausta, migreeniä ja väsymystä pitkin matkaa. Jos kyse ei olisi ollut raskaudesta, en olisi varmaan suostunut olemaan töissä tuollaisessa olotilassa, kun päässä humisi vähän väliä ja piti liikutella itseään työtuolissa, että tuli parempi olo, mutta koska se oli kuulemma ihan normaalia raskauden aikana, niin sinnittelin.

• huhtimamma
        kohta rv 38 kirjoitti:

Minä ajattelen oikean suhtautumistavan olevan se, että yrittää sinnitellä töissä hankalista olotiloista ja krempoista huolimatta, mutta jos ei pärjää, käy lääkärillä ja saa mahdollisesti sairaslomaa joksikin aikaa. Etukäteen ei kannata päättää, ettei tule olemaan työkunnossa sairausloman päättyessä, se on minusta vähän kumma asenne... En oikein hyväksy tuotakaan, että käydään yksityisellä varta vasten hakemassa sairauslomaa, kyllä sitä sairauslomaa pitäisi saada omalta lääkäriltään (mieluiten raskautta hoitavalta lääkäriltä), jos se on oikeasti tarpeen. Ensin pitäisi koittaa tehdä työpaikalla järjestelyjä, millä voi helpottaa työntekijän oloa ja sitten jos se ei onnistu ja työnteko on kerta kaikkiaan liian tuskallista, niin sitten kirjoittaa sairauslomaa.

Itse olin ensimmäistä kertaa sairauslomalla rv 22 ja 23 kivuliaiden supistelujen ja kohdunsuun pehmenemisen takia. Ensimmäisen sairauslomaviikon aikana oli sellainen olo, ettei homma edisty yhtään, enkä varmaan pääse enää palaamaan töihin, kun supistukset alkoivat rauhallisesta kävelystäkin. Sitten kun olin suurin piirtein vain makaillut sohvalla viikon verran, kunto meni niin huonoksi, että huimasi kun vähänkin rasitti itseään. Supistukset kuitenkin harvenivat ja muuttuivat ei-kipeiksi parina viimeisenä sairauslomapäivänä ja palasin töihin, vaikka heikotti ja huimasi vähän väliä. Kunto alkoi kuitenkin parantua töissä käydessä ja olin sitten useamman viikon ihan hyvässä kunnossa:) Viikolla 30 jäin kolmen päivän sairauslomalle viikonloppu siihen päälle, kun uni oli mennyt aivan katkonaiseksi ja olin parin viiikon aikana joutunut n. joka kolmas päivä lähtemään migreenin takia töistä kotiin. Sain tuosta levosta voimia niin että jaksoin taas kolme viikkoa, kunnes kivuliaat supistukset alkoivat taas ja lääkäri suositteli kahden viikon sairauslomaa eli äitiyslomaan saakka. Jäin oikein hyvilä mielin äitiyslomalle, kun jaksoin sinnitellä, vaikka monesti väsytti aivan sairaasti kun yöuni oli huonoa, oli suonenvetoja, huimausta, migreeniä ja väsymystä pitkin matkaa. Jos kyse ei olisi ollut raskaudesta, en olisi varmaan suostunut olemaan töissä tuollaisessa olotilassa, kun päässä humisi vähän väliä ja piti liikutella itseään työtuolissa, että tuli parempi olo, mutta koska se oli kuulemma ihan normaalia raskauden aikana, niin sinnittelin.

Oletpa sinä loitava odottaja ja ihmienen! Sait noin pitkän kertomukseen aikaan ihan itseäsi ja urheuttasi kehumalla.
        Itse olen sairauslomalla lääkärin määräysestä ennenaikaisten, kivuliaiden supistulujen vuoksi, enkä todellankaan ole menossa enää pieneksi aikaa töihin. En halua ottaa sen takia riskiä esim. enneaikaisesta synnytyksestä...täytyy ajatella ensisijaisesti vauvaa, eikä vaan sitä, kuinka urhea olen...huvittava suhtautuminen sinulla :)

• kohta rv 38
        huhtimamma kirjoitti:

Oletpa sinä loitava odottaja ja ihmienen! Sait noin pitkän kertomukseen aikaan ihan itseäsi ja urheuttasi kehumalla.
        Itse olen sairauslomalla lääkärin määräysestä ennenaikaisten, kivuliaiden supistulujen vuoksi, enkä todellankaan ole menossa enää pieneksi aikaa töihin. En halua ottaa sen takia riskiä esim. enneaikaisesta synnytyksestä...täytyy ajatella ensisijaisesti vauvaa, eikä vaan sitä, kuinka urhea olen...huvittava suhtautuminen sinulla :)

MIten niin huvittava suhtautuminen? Minä tein juuri niin kuin minulle lääketieteellisistä syistä suositeltiin. Noiden ensimmäisten kivuliaiden supistusten jälkeen olin kotona sairausloman loppuun ja kävin sitten jälkkontrollissa, jossa minulle sanottiin, että voin palata töihin, mutta jos kivuliaat supistuksen palaavat, niin sitten heti uudelleen yhteyttä lääkäriin. Niin teinkin sitten raskauden lopussa ja jäin sairauslomalle, kun sitä suositeltiin. Raskauteni on edennyt täysin normaalisti ja lapsi luultavasti syntyy täysiaikaisena. Kirjoitin tuon tarinan kertoakseni että joskus tilanteet muuttuvat ja sairausloma todella tekee tehtävänsä eli palauttaa työkunnon, vaikka alkuun ei siltä tuntuisi.

Minusta on hölmöä uhota ja päättää etukäteen, ettei ole työkuntoinen. Sen ei pitäisi olla mikään odottavan äidin etuoikeus. Onhan kotona tietysti paljon helpompaa viettää odotusaikaa, varsinkin kun pystyy päivällä ottamaan takaisin huonoja yöunia, mutta minusta ihmisen velvollisuus on käydä töissä, jos vain pystyy siihen.

• tggpj
        kohta rv 38 kirjoitti:

MIten niin huvittava suhtautuminen? Minä tein juuri niin kuin minulle lääketieteellisistä syistä suositeltiin. Noiden ensimmäisten kivuliaiden supistusten jälkeen olin kotona sairausloman loppuun ja kävin sitten jälkkontrollissa, jossa minulle sanottiin, että voin palata töihin, mutta jos kivuliaat supistuksen palaavat, niin sitten heti uudelleen yhteyttä lääkäriin. Niin teinkin sitten raskauden lopussa ja jäin sairauslomalle, kun sitä suositeltiin. Raskauteni on edennyt täysin normaalisti ja lapsi luultavasti syntyy täysiaikaisena. Kirjoitin tuon tarinan kertoakseni että joskus tilanteet muuttuvat ja sairausloma todella tekee tehtävänsä eli palauttaa työkunnon, vaikka alkuun ei siltä tuntuisi.

Minusta on hölmöä uhota ja päättää etukäteen, ettei ole työkuntoinen. Sen ei pitäisi olla mikään odottavan äidin etuoikeus. Onhan kotona tietysti paljon helpompaa viettää odotusaikaa, varsinkin kun pystyy päivällä ottamaan takaisin huonoja yöunia, mutta minusta ihmisen velvollisuus on käydä töissä, jos vain pystyy siihen.

minusta kirjoituksesi oli järkevä. Levätään kun on tarvis, muttei heittäydytä raskauden varjolla vapaamatkustajaksi.

• hohhhhoiijjjjjjjaaaa
        kohta rv 38 kirjoitti:

Voi onnea ny, saitko sädekehän pääsi päälle työnantajalta?

• äiti 87

mulla oli samankaltainen tilanne, kun odotin ensimmäistä.
      Ihan älytön väsymys ja turvotus jaloissa seisomatyön takia (kampaaja). Olin kesäkuun kesä lomalla (luojan kiitos!) ja heinäkuu olisi pitänyt olla töissä ja elokuun puolesta välistä olisi alkanut äitiysloma. Sain kun sainkin sitten heinäkuun sairaslomaa ja aloitin äitiysloman varhain.
      Ei aluksi meinannut antaa ja sanoi, etten voi vaan nukkua jos väsyttää. Sanoin vaan että jos on pakko, teen vaikka 12 h töitä päivässä mutta sitten kulutan itseni loppuun ja niin sain sairasloman. Ole tiukka ja sano että olo on tukala..

Jos koet ettet ole työkykyinen, on sinun ehdottomasti saatava sairaslomaa. Itse olen ollut sairaslomalla selän takia jo rv 18 lähtien ja olen loppuun asti. Minä tiedän miten kipeä selkä voi olla. Ja se raskaus ei ole sairaus, mutta raskaus voi kipeyttää selän hyvin vaikeasti, jolloin ei ole työkykyinen.

tsemppiä!

• mami +5

hae yksityiseltä sairaslomaa,vaikka maksaakin.Raskaana moni tuttuni saanut tosi helposti sairaslomaa,koska äidin ja vauvan terveys tärkein.Tuttavani oli koko raskauden ajan univaikeuksien takia saikulla,heti alkuraskaudesta synnytykseen,kävi yksityisellä.

• rv 38

Minä jäin kokonaan töistä pois rv 29 selkäkipujen takia. Neuvolalääkäri kirjoitti ensin sairaslomaa 2 viikkoa ja kun selkäkipu meni sen aikana vain pahemmaksi niin toinen neuvolalääkäri jatkoi sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka. Ja kyllä kela korvasi sairasloman sekä minulle, että työnantajalle.

• Kelalainen

toki voi hakea ja saada lisääkin, vaikkapa siltä ykistyiseltä gynekologilta, MUTTA kannattaa sitten kuitenkin muistaa että tosiaan, KELA mm. ei maksele kovinkaan pitkiä aikoja tietyillä diagnooseilla, raskauden aikana, eli se saattaa sitten olla täysin palkatonta/sairauskulukorvaamatonta lomaa.

• Muimui

...vierestä, mutta kirjoitanpa kumminkin: raskaus saattaa pahentaa monenlaisia vaivoja, mutta ei ole itsessään sairaus. Siispä mielestäni on kohtuullista olettaa ja odottaa, että työpaikoillakin tullaan asiassa vastaan. Ettei ainoat vaihtoehdot ole saikku tai täysi työkyky.

Työpaikallani esimies on useaan otteeseen kehottanut ottamaan kevyesti, menemään lepäilemään hetkeksi kesken työpäivän jos siltä tuntuu jne. Pointti tietenkin hänellä ettei jää ilman työntekijää, mutta olen ollut tästäkin eleestä kiitollinen, kun tiedän ettei jokaisessa paikassa varmaan olla yhtä ymmärtäväisiä. Väsymyksen vuoksi olen ollut "hieman pihalla" monet kerrat ja näin loppuraskaudessa tekemisen tahti hidastuu monista syistä, tulee huimausta ja huonoa oloa hetkittäin jne. mutta yritän käydä työssä ja olla hyvällä omalla tunnolla hitaampi ja vähemmän tuottelias.

Tietenkin on raskauksissa ja työtehtävien kuormituksissa eroa eli en väitä että oma tilanteeni on malliesimerkki mistään! Mutta pitäkää puolenne työpaikoilla, sielläkin pitäisi ymmärtää että raskaus on luonnollinen olotila, johon liittyy jsksus erinäisiä hankaluuksia ja niiden kohdalla pitäisi löytyä joustoa ja ymmärrystä.

• rv 20 ja risat

Oisko hierojasta tai fysioterapiasta tai jäsenkorjaajasta apua? jos se onkin ihan lihasperäistä? Ei varmaan haittaakaan tee? jos on pitkään selästä kipee ja liikkeet epänormalisoituu niin se vie pian lihakset vituralleen vähän joka paikassa.. Sit vaan töihin ja jos ei onnistu niin ei kun työterveyslääkäriin ja saikulle. sellaista se on..

• Yliliikkuva alaselkä

itse teen talli töitä, ja meinasin tehdä niin pitkään kun mahdollista, mutta saa nähdä miten tää selkä antaa periks kun ranka on alaselästä liian notko ja sitten on vielä yliliikkuva taakse päin, joten kunhan maha jatkaa kasvamista niin nähdään pystyykö sitä kuin paljon tehdä. Työnantajani oli itse viimesillään kun aloitin työt ja teki kyllä loppuun saakka, päivää ennen synnytystä kävi vielä siivoomassa karsinoita. Joten toiset joilla on selkä kunnossa niin pystyyvät tekee mutta entäs me selkävaivaset?

• hoitoa!
        Yliliikkuva alaselkä kirjoitti:

itse teen talli töitä, ja meinasin tehdä niin pitkään kun mahdollista, mutta saa nähdä miten tää selkä antaa periks kun ranka on alaselästä liian notko ja sitten on vielä yliliikkuva taakse päin, joten kunhan maha jatkaa kasvamista niin nähdään pystyykö sitä kuin paljon tehdä. Työnantajani oli itse viimesillään kun aloitin työt ja teki kyllä loppuun saakka, päivää ennen synnytystä kävi vielä siivoomassa karsinoita. Joten toiset joilla on selkä kunnossa niin pystyyvät tekee mutta entäs me selkävaivaset?

Mulla on samanlaisia fyysisiä "vikoja"
        Selvisin töissä loppuun sakka (kahdessa raskaudessa) käymällä hieronnassa viikottain / joka toinen viikko koko raskauden ajan. Olin rangaltani itseasiassa paremmassa kunnossa kuin aikoihin, vatsa painoikin selkää jotenkin oikeampaan asentoon eikä jumeja tullut.
        Kaiken kaikkiaan selän hoito siis vaatii ennaltaehkäisyä, raskauden aikanakin. Hoitakaa siis itseänne ENNENKUIN selkä ärtyy ja vihoittelee!!

• hoitoa!
        hoitoa! kirjoitti:

Mulla on samanlaisia fyysisiä "vikoja"
        Selvisin töissä loppuun sakka (kahdessa raskaudessa) käymällä hieronnassa viikottain / joka toinen viikko koko raskauden ajan. Olin rangaltani itseasiassa paremmassa kunnossa kuin aikoihin, vatsa painoikin selkää jotenkin oikeampaan asentoon eikä jumeja tullut.
        Kaiken kaikkiaan selän hoito siis vaatii ennaltaehkäisyä, raskauden aikanakin. Hoitakaa siis itseänne ENNENKUIN selkä ärtyy ja vihoittelee!!

Jatkan vielä; hirontaa voi siis jatkaa ihan loppuun saakka; kun ei voi vatsallaan enää pötköttää, hoidetaan hieronta niin, että äiti istuu ja nojaa tyynykasaan ja pritsaan.

• piikuliini

Olen ollut saikulla keittiöltä rv:lta 16 lähtien. Minusta ei vain yksinkertaisesti ollut enää töihin. Minua alkoi tuolloin jo vaivata lantion löystyminen. Juuri ja juuri pystyn kotityöt hoitamaan ja joinakin aamuina en meinaa omin avuin sängystä ylös päästä ja olen vasta rv 25. neuvolassa neuvottiin tänään käyttämään masutuubia tukemaan vatsaa ja matalakorkoisia sisäkenkiä helpottamaan selkävaivoja sillä ne parantavat ryhtiä.
      Ehdottomasti pitäisi saada saikkua kun on moisia vaivoja. Kyllähän sitä ihminen itse tietää milloin ei pysty töitä tekemään ja lääkärinkin pitäisi tietää ettei olo raskauden edetessä ainakaan helpommaksi muutu..

• konvoj

Olin viikolla 16 viikon saikkarilla oksentelun takia, joka vaivasi 24 tuntia. Sain lääkkeet ja jatkoin työtä vaikka kävinkin yökkimässä vartin välein. Seuraavaks olin saikkarilla vko 28 ja 29, koska oikea jalka meni alta pois ja jouduin käyttämään kyynärsauvoja. Lantion löystynistä oli viikolla 24, mutta tein töitä ja könkkäsin eteenpäin. Nyt sitten teen töitä 50% vielä ens viikon ja sitten alkaa äitiysloma. Ainakaan täällä Ruotsissa ei ole kertraakaan kyseenalaistettu mun oloa. Tietty voi vaikuttaa, että toimin sairaanhoitajana ja työ ei todellakaan ole istumatyötä.

• rv 38
        konvoj kirjoitti:

Olin viikolla 16 viikon saikkarilla oksentelun takia, joka vaivasi 24 tuntia. Sain lääkkeet ja jatkoin työtä vaikka kävinkin yökkimässä vartin välein. Seuraavaks olin saikkarilla vko 28 ja 29, koska oikea jalka meni alta pois ja jouduin käyttämään kyynärsauvoja. Lantion löystynistä oli viikolla 24, mutta tein töitä ja könkkäsin eteenpäin. Nyt sitten teen töitä 50% vielä ens viikon ja sitten alkaa äitiysloma. Ainakaan täällä Ruotsissa ei ole kertraakaan kyseenalaistettu mun oloa. Tietty voi vaikuttaa, että toimin sairaanhoitajana ja työ ei todellakaan ole istumatyötä.

Itselläni on juuri tuo istumatyö joka tekee selälle tosi huonoa. Ennen olen työskennellyt aina jalkojen päällä eikä ole ollut selän kanssa minkäänlaisia ongelmia. Nykyisessä työpaikassa ongelmat alkoivat jo muutamien kuukausien työssäolon jälkeen ja kuukausittain sai käydä hierojalla jo ennen raskauttakin. Raskaus ja vatsan paino olivat sitten se viimeinen niitti selälle, eikä työnteosta sitten loppuajasta tullutkaan mitään. Hierojalla käynti auttoi n. viikoksi jonka jälkeen kivut palasivat. Viimeisen kerran kävin hierojalla rv 33 ja silloin vatsan paino oli vetänyt alaselästä selkärangan ihan kieroon..

• hoitoa!
        rv 38 kirjoitti:

Itselläni on juuri tuo istumatyö joka tekee selälle tosi huonoa. Ennen olen työskennellyt aina jalkojen päällä eikä ole ollut selän kanssa minkäänlaisia ongelmia. Nykyisessä työpaikassa ongelmat alkoivat jo muutamien kuukausien työssäolon jälkeen ja kuukausittain sai käydä hierojalla jo ennen raskauttakin. Raskaus ja vatsan paino olivat sitten se viimeinen niitti selälle, eikä työnteosta sitten loppuajasta tullutkaan mitään. Hierojalla käynti auttoi n. viikoksi jonka jälkeen kivut palasivat. Viimeisen kerran kävin hierojalla rv 33 ja silloin vatsan paino oli vetänyt alaselästä selkärangan ihan kieroon..

Niin, auttoi viikoksi, miksi et mennyt seuraavalla viikolla takaisin hierontaan!?

• Vähän kallista
        hoitoa! kirjoitti:

Niin, auttoi viikoksi, miksi et mennyt seuraavalla viikolla takaisin hierontaan!?

käydä hierojalla viikottain ja maksaa 50€/kerta eli jopa päivän palkka siitä, että sen avulla pystyy juuri ja juuri käydä töissä.

• -81äippyli

ainakin lääkäri kirjotti lisää sairaslomaa.en olisi pystynyt tekemään työtäni siinä kunnossa (raskas seisomatyö,nostelua yms).jalat (nilkat ja jalkaterät) turpos kolmekertaa isommiksi,selkä teki tenän (samoja oireita kuin sulla,kipua puutumista, kävin fysioterapeutilla jonka mielestä kyse oli välilevystä) ja luoja niitä supistuksia.niistä kärsin jo viidenneltä kuulta asti mutta sinnittelin jonkun viikon töissä,kunnes tuli lekurilta määräys parin viikon vuodelevosta.eli ei saanu käydä kun vessassa ja syömässä. oisinko pari kuukautta ollu sairaslomalla,sit pidin kesälomaa 12 pvää ja jäin mammalomalle 30 pvää ennen laskettua.ja kyllä mulle palkka maksettiin ihan normisti. eikä ollut ongelmia sairasloman saannin kanssa.tai en minä sitä varsinaisesti pyytänyt mutta kun ravasin pari kertaa viikossa äitipolilla supistusten takia,niin laittovat sit saikulle,ettei synny ennenaikojaan.

• janeski78

Lääkäri ei voi tosiaan selän takia kirjoittaa tuon pidempää sairaslomaa. Äitipolilla on joku oma koodi jolla voivat kirjottaa saikkua äitiyslomaan asti. se oli joku raskauden aiheuttamat ongelmat tai joku vastaava. Itsellä kanssa pamahti selkä ja sain siitä kaksi viikkoa saikkua... äitipolin lääkäri kirjotti sit lopun saikun juuri tällä omalla koodilla.

• gynamen

Kyllä sairaslomaa saa , mutta se on kirjoitettava kelalle B- lausuntona koska on sama sairaus ja syy.
        Vaihda lääkäriä jos joku ryssä ei kirjoita.

• tuttua
        gynamen kirjoitti:

Kyllä sairaslomaa saa , mutta se on kirjoitettava kelalle B- lausuntona koska on sama sairaus ja syy.
        Vaihda lääkäriä jos joku ryssä ei kirjoita.

Minulla on ollut kahdessa raskaudessa selkäongelmia, jotka johtuneet lantion löystymisestä ja siitä, että selkä on rappeutunut ja yliliikkuva. Välilevyn pullistumia ollut useita niin alaselässä kuin niskassa viimeisin. Kyllä sitä sairaslomaa täytyy saada, jos on tarvetta. Lantioni löystyi jo viikon 20 jälkeen ja nyt 30 viikolla en pysty edes kävelemään ilman kovia liitoskipuja, jotka pahentaa olemassaolevia selkäongelmia. Selkä on melkoisessa paineessa ja vasemmassa jalassa on hermosärkyä jne. Etsi hyvä lääkäri sillä raskaus saattaa tuoda piilevät selkäongelmat esiin tai pahentaa olemassa olevia.

Joo, raskaus ei ole sairaus mutta kunpa te hyvävointiset raskaana olevat muistaisitte ettei kaikkien raskaus ole yhtä helppo. Vauvalle ja äidille parempi lepäillä kotona, kun sinnitellä hampaat irvessä töissä stressaantuneena. Muistan edellisestä raskaudesta työkaverin, joka kehui tytärtänsä reippaaksi ja kyllä on loppuun asti töissä ym. Tosi huomaavaista, kun itse jouduin jäämään silloin 20 viikolta suoraan sairaslomalle vuodelepoon supistusten ja muiden ongelmien takia. Aluksi soimasin itseäni, mutta sitten laitoin tulevan vauvan ykkössijalle : ). Jälkeenpäin kuulin, että se työkaverin lapsenlapsi oli syntynyt sitten keskosena. Omani syntyi vain 2 vkoa etuajassa sairasloman ansiosta.

• rv 33 sairaslomalle

Nämä ovat ylipäätään sellaisia asioita, mistä ei voi kiistellä. Raskaus ei kyllä ole sairaus, mutta ei se mikään normaali olotilakaan ole. Kaikki raskaudet ovat erilaisia, myös omat. Ei sitä voi kaveria tai toista raskaana olevaa syyttää, jos oma olo sattuu olemaan hyvä, kun siitä toisen olotilasta ei voi oikeasti tietää yhtään mitään. Ja kyllä raskaana saa, jos siltä tuntuu, hakea sairaslomaa. Kaikilla aloilla ei ole mahdollista keventää päivää ja äidin jaksaminen ja muu hyvinvointi voi olla tulevalle lapselle elintärkeää. Sen sijaan työnantaja usein pärjää ihan hyvin ilman yhtä työntekijäänsä, joka jo kuitenkin on jäämässä pian äitiyslomalle. Jos töissä jaksaa niin sitten tekee töitä, mutta ei tarvitse potea mitään huonoa omaatuntoa, jos ei jaksa.

• hönju

se tuppaa vaan se omakohtainen hoito unohtumaan, kun halutaan mennä sieltä mistä aita on matalin, eli makaamaan kotia.

• liikunta on lääke

Jospa koittasit vaikka lisätä liikuntaa, venyttelyä jne, jotta selkäkipusi helpottuisi, Lepohan ei ole lääke selkäsäryissä. Väsymykseenkin auttaa liikunta yllättävän hyvin. Itse olen tässä taistellut väsymyksen kanssa ja selkäkivutkin ovat totta, olen hoitoalalla, joten ei puhettakaan että ilman liikuntaa olisin työkykyinen. Olen kuullut samaa, että eivät kirjoita kuin 2 viikkoa kerrallaan, ilman mitään selvää lääketieteellistä syytä esim. uhkaava ennenaikainen synnytys jne. Noilta viikoilta olin saikulla synnytykseen asti, kohdun suun avautumisen takia, vaikka olisin itse halunnut töissä vielä jatkaa kun oli kesälomaan vain muutama viikko.

• huoh11

liikunta on toki lääke selkäkipuihin mutta niin on myös lepo :) näin minulle sanottiin lääkärissä kun jäin sairaslomalle kaksi viikkoa ennen äippäloman alkua juurikin kovien selkäkipujen takia, joista olin jo kuukauden päivät töissä kärsinyt. Kukaan joka ei ole noita kipuja kokenut, on mielestäni väärä ihminen täällä kritisoimaan....

• tsep

Itse olen pitkäaikaistyötön ja raskaana nyt viikolla 15 4. Mulla on todettu vielä lannerangan skolioosi, jonka takia ihan tavallisissa arkiaskareissakin selkä kipeytyy tosi helposti. En voisi kuvitellakaan että voisin töitä ottaa raskausaikana vastaan, ajatella, että kun vielä raskausvatsa alkaa painamaan tuossa edessä, niin kuinka tuskallista se sitten on :/ Mutta eipä tuo auta, työttömäksi työnhakijaksi se on mentävä jotta saa edes päivärahaa elämiseen... Että joo. Meni varmaanki vähän out koska nää mun kivut johtuu tuosta vaivasta, mutta ajattelimpa mainita.

• Näinpä näin juu

Et voi olla työttömänä työnhakijana jos et ole työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä. Silloin ollaan sairauslomalla, ja saadaan sairauspäivärahaa Kelalta.

• että näin..

Haet sairauslomaa ja olet sitten sairauslomalla, jos KELA hylkää päivärahahakemuksesi niin sitten menet työvoimatoimistoon, _vajaakuntoiseksi_ työnhakijaksi, niin se menee.

• -------
        että näin.. kirjoitti:

Haet sairauslomaa ja olet sitten sairauslomalla, jos KELA hylkää päivärahahakemuksesi niin sitten menet työvoimatoimistoon, _vajaakuntoiseksi_ työnhakijaksi, niin se menee.

Ongelmana on vain se, että Kela miettii sen hakemuksen kanssa kuukauden tai ties kuinka kauan ennen kuin ilmoittaa hylkäämisestään. Silloin ei enää voi hakea "takautuvasti" työttömäksi.

• keittiölläpä hyvinki

Keittiötyö on muutenkin todella raskasta, puhumattakaan raskaana olijalle. Kunnon pitää olla siellä kohdillaan. Ei tainnut lääkärilläsi olla todellista käsitystä siitä mitä keittiö työ vaatii. Itsekin olen keittiöllä ollut töissä, eikä puhettakaan että enää viikon 20 jälkeen olisi pystynyt siellä heilumaan, sen verran hankala on raskauteni ollut kipujen ja supistusten suhteen. Enemmän olisin varmaan ollut muiden tiellä ja haitolla kun tilallani olisi voinut olla sellainen joka pystyy työtä tekemään. Keittiöillä kun koko homma kärsii jos yksi ei pysty tekemään ja se muiden selkänahasta pois.

• Mietin vuan...

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että työn takia ei kenenkään pidä omaa tai lapsensa terveyttä riskeerata, työ on vain työtä. Ja työ ei saa olla elämän itsetarkoitus, että jos sen työpäivän jaksaa hampaat irvessä niin loput tunnit vuorokaudessa ja viikonloppu menisi toipuessa - ei se ole oikein.

Mutta kyllä mua mietityttää, että miten maailmassa aikaisemmat sukupolvet ovat selvinneet raskauksistaan? Tuskin se navetanpito tai peltotyötkään lomasta käy, eikä silloin jääty kotiin lepäämään puolessa välissä raskautta. Ja ihan varmasti joku ennen muinoin vahingoitti itseään tai lastaan kun ei ollut varaa kuulostella oloja, mutta mietin vaan, että miksi me ollaan niin kovin rampoja raskausaikana nykyään...? Keittiötyö on raskasta, hoitotyö on raskasta, kauppatyö on raskasta, kaikki tuntuu olevan niiiiiiiinn raskasta. Ja olen itse hoitotyössä, ja olen sitä mieltä että se ON raskasta, mutta olisiko meidän tarpeen pitää itsestämme sen verran huolta että kroppa kestää sellaista suhteellisen normaalia elämää...? Ei se hoitotyökään kuitenkaan nykykalustolla pitäisi mahdoton suoritus olla. Raskaanakaan.

• näin ennen vanhaan
        Mietin vuan... kirjoitti:

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että työn takia ei kenenkään pidä omaa tai lapsensa terveyttä riskeerata, työ on vain työtä. Ja työ ei saa olla elämän itsetarkoitus, että jos sen työpäivän jaksaa hampaat irvessä niin loput tunnit vuorokaudessa ja viikonloppu menisi toipuessa - ei se ole oikein.

Mutta kyllä mua mietityttää, että miten maailmassa aikaisemmat sukupolvet ovat selvinneet raskauksistaan? Tuskin se navetanpito tai peltotyötkään lomasta käy, eikä silloin jääty kotiin lepäämään puolessa välissä raskautta. Ja ihan varmasti joku ennen muinoin vahingoitti itseään tai lastaan kun ei ollut varaa kuulostella oloja, mutta mietin vaan, että miksi me ollaan niin kovin rampoja raskausaikana nykyään...? Keittiötyö on raskasta, hoitotyö on raskasta, kauppatyö on raskasta, kaikki tuntuu olevan niiiiiiiinn raskasta. Ja olen itse hoitotyössä, ja olen sitä mieltä että se ON raskasta, mutta olisiko meidän tarpeen pitää itsestämme sen verran huolta että kroppa kestää sellaista suhteellisen normaalia elämää...? Ei se hoitotyökään kuitenkaan nykykalustolla pitäisi mahdoton suoritus olla. Raskaanakaan.

"Mutta kyllä mua mietityttää, että miten maailmassa aikaisemmat sukupolvet ovat selvinneet raskauksistaan? "

Minulle on vanhemmat ihmiset kertoneet, että ennenvanhaan onkin tapahtunut paljon keskenmenoja ja lapsikuolleisuus on ollut suurta. Lapsia on kuollut niin paljon raskausaikana, synnytyksiin yms. että raskauteen on suhtauduttukkin ihan eri tavalla.

• sama.......
        näin ennen vanhaan kirjoitti:

"Mutta kyllä mua mietityttää, että miten maailmassa aikaisemmat sukupolvet ovat selvinneet raskauksistaan? "

Minulle on vanhemmat ihmiset kertoneet, että ennenvanhaan onkin tapahtunut paljon keskenmenoja ja lapsikuolleisuus on ollut suurta. Lapsia on kuollut niin paljon raskausaikana, synnytyksiin yms. että raskauteen on suhtauduttukkin ihan eri tavalla.

Niin ja piti tosiaan lisäämäni vielä, että raskaudethan ovat erilaisia. Ei voi verrata keskenään. Eli toisella kivut ja vaivat voivat olla 100 kertaa pahemmat kuin toisella. Myös samalla naisella voi olla erilaisia raskauksia. Toiset helpompia kuin toiset ja työntekokin onnistuu vielä myös fyysisesti raskaassa työssä. Yleensähän keittiötyössä nostellaan kaikkea painavaa, juostaan jalkojen päällä koko päivän yms. joten jo sekin tekee siitä aika mahdotonta jos on esim. paljon supistuksia. Käsittääkseni keittiöltä jäädään muutenkin hieman aikaisemmin pois joka on ihan suositus. Keittiötyö on naisvaltaisista aloista yksi raskaimmista, sitä ei uskoisi ennenkuin on itse siellä ollut. Siivoustyökään ei ole niin raskasta ja olen sitäkin tehnyt. Sekin olisi varmasti onnistunut pidemmälle..

• Mietin vuan
        sama....... kirjoitti:

Niin ja piti tosiaan lisäämäni vielä, että raskaudethan ovat erilaisia. Ei voi verrata keskenään. Eli toisella kivut ja vaivat voivat olla 100 kertaa pahemmat kuin toisella. Myös samalla naisella voi olla erilaisia raskauksia. Toiset helpompia kuin toiset ja työntekokin onnistuu vielä myös fyysisesti raskaassa työssä. Yleensähän keittiötyössä nostellaan kaikkea painavaa, juostaan jalkojen päällä koko päivän yms. joten jo sekin tekee siitä aika mahdotonta jos on esim. paljon supistuksia. Käsittääkseni keittiöltä jäädään muutenkin hieman aikaisemmin pois joka on ihan suositus. Keittiötyö on naisvaltaisista aloista yksi raskaimmista, sitä ei uskoisi ennenkuin on itse siellä ollut. Siivoustyökään ei ole niin raskasta ja olen sitäkin tehnyt. Sekin olisi varmasti onnistunut pidemmälle..

Juu, en epäile sitä etteikö aikaisemmin olisi ajoittain reuhuttu yli kropan sietokyvyn, enkä sitäkään, etteikö raskaudet voisi olla hyvinkin erilaisia. Mutta mun on vain hyvin vaikea niellä, että evoluutio olisi kehittänyt naisen elimistön sellaiseksi, että iso osa naisista muuttuisi työkyvyttömiksi hyvän aikaa ennen laskettua aikaa... en nyt tarkoita yhtään yksilöä tai yhtään tiettyä työpaikkaa, mutta kun tuntuu että aika moni on osan raskaudesta saikulla, niin... onkohan se ihan tarkoituksenmukaista? Itsekin olin saikulla pari viikkoa muka ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi, eikä tullut pieneen mieleenkään että työ olisi tuolloin ollut lepoa tärkeämpää - mutta myöhemmin selvisi, että mitään ennenaikaisen synnytyksen uhkaa ei missään vaiheessa ollut, kokematon tohtori vain hätäili. Mieluummin toki liian varovainen kuin varomaton, mutta... niin.

• ..........
        Mietin vuan kirjoitti:

Juu, en epäile sitä etteikö aikaisemmin olisi ajoittain reuhuttu yli kropan sietokyvyn, enkä sitäkään, etteikö raskaudet voisi olla hyvinkin erilaisia. Mutta mun on vain hyvin vaikea niellä, että evoluutio olisi kehittänyt naisen elimistön sellaiseksi, että iso osa naisista muuttuisi työkyvyttömiksi hyvän aikaa ennen laskettua aikaa... en nyt tarkoita yhtään yksilöä tai yhtään tiettyä työpaikkaa, mutta kun tuntuu että aika moni on osan raskaudesta saikulla, niin... onkohan se ihan tarkoituksenmukaista? Itsekin olin saikulla pari viikkoa muka ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi, eikä tullut pieneen mieleenkään että työ olisi tuolloin ollut lepoa tärkeämpää - mutta myöhemmin selvisi, että mitään ennenaikaisen synnytyksen uhkaa ei missään vaiheessa ollut, kokematon tohtori vain hätäili. Mieluummin toki liian varovainen kuin varomaton, mutta... niin.

Maailmassa kuolee jatkuvasti sekä äitejä että vauvoja sen takia, että äidit eivät voi tai halua ottaa huomioon omia rajoituksiaan. Mistä sinä edes voit tietää, ettei ennenaikaisen synnytyksen uhkaa ollut?

Monet varmaankin selviäisivät raskauksistaan hengissä ilman sairauslomiakin, mutta miksi ihmeessä pitää tavoitteena vain hengissä selviämistä, kun tavoitteena voisi olla myös suhteellisen hyvinvoiva olo? En minäkään kannata sitä, että ollaan raskauden varjolla sairauslomalla "huvin vuoksi"; mutta raskaus on aika lyhyt aika ihmisen elämässä, joten ei sen takia kannata kituuttaa yhtään enempää kun on tarpeen.

• Mietin vuan
        .......... kirjoitti:

Maailmassa kuolee jatkuvasti sekä äitejä että vauvoja sen takia, että äidit eivät voi tai halua ottaa huomioon omia rajoituksiaan. Mistä sinä edes voit tietää, ettei ennenaikaisen synnytyksen uhkaa ollut?

Monet varmaankin selviäisivät raskauksistaan hengissä ilman sairauslomiakin, mutta miksi ihmeessä pitää tavoitteena vain hengissä selviämistä, kun tavoitteena voisi olla myös suhteellisen hyvinvoiva olo? En minäkään kannata sitä, että ollaan raskauden varjolla sairauslomalla "huvin vuoksi"; mutta raskaus on aika lyhyt aika ihmisen elämässä, joten ei sen takia kannata kituuttaa yhtään enempää kun on tarpeen.

Voin tietää, kun ensimmäistä kertaa äitiysneuvolasa höyryävän puolivalmiin sijaisen jälkeen synnytysklinikan johtava lääkäri otti asiaan kantaa hyvin perustellen.

Joo joo, maailmalla tapahtuu ikäviä kun ei pidetä riittävästi huolta itsestä. En puhu nyt siitä. Vaan siitä kun sohvaperunaimmeiset inahtaa joka ikisestä juilaisusta ja kuvittelee että joka jomotukseen paras ja tarpeellinen lääke on makaaminen. Etova olo, selkäkipu, väsymys yms. on usein enemminkin epämukavaa kuin vaarallista. Epämukavuuttakaan ei tarvitse kohtuuttomasti kestää, mutta jonkinlaisia tuntemuksia ehkä voisi odottaja sietää - ja asenne tekee paljon. Enkä nyt tarkoita niitä ihmisiä, joilla on oikeita kipuja tai vaikeaa pahoinvointia, tai esimerkiksi haitallisia supistuksia jotka on totta kai otettava vakavasti, vaan niitä, jotka kuvittelee heti testin plussattua että joka ikinen muutos ja tuntemus edellyttää viikon hartautta ja tutkiskelua :) Lisäksi voisi olla paikallaan huolehtia siitä yleiskunnostaan ja esimerkiksi keskivartaloa tukevasta lihaskunnosta jo ennen raskautta!

Ei vaan kuulosta luontevalta, että raskauden vuoksi ISO OSA naisista ei kykenisi suoriutumaan ilman kohtuutonta epämukavuutta normaalista länsimaalaisesta arjesta. Toki JOIDENKIN raskaus on vaikeampi ja JOIDENKIN työ on erityisen riskialtista tai kuormittavaa, mutta näitä sairaslomia on paljon enemmän. Osalla olisi paikallaan vain asennekorjaus. Jos olet eri mieltä, niin meidän on tyydyttävä siihen, se on ihan luvallista meille molemmille :)

• keittiömuija...
        .......... kirjoitti:

Erittäin hyvin sanottu. On typerää lähteä leikkimään tulella ja sikiön hengellä pelkästään sen vuoksi, että haluaa näyttää olevansa vahva ja pärjäävä "kun onhan sitä ennenvanhaankin tehty niin ja näin". Itseasiassa aika kova ajattelu tapa, ottaa nyt riski ennenaikaiseen synnytykseen ja keskosen saamiseen. Itse ajattelen myös ensisijaisesti sikiön hyvinvointia ja turvallisuutta. Oikeastaan aika tyhmää verrata edes johonkin sellaiseen miten on ollut ennen kun silloin ei ole ollut lääketiedekkään niin kehittynyttä kuin nykyisin. Ihmisarvosta ja lasten ihmisarvosta nyt puhumattakaan. Joillakin on myös tapana vähätellä toisten kipuja ja kokemusta siksi, koska eivät ole itse olleet vastaavassa tilanteessa. Helppohan se on sivusta tuomita toinen jos itsellä on ollut helpot raskaudet ja vähillä vaivoilla selvinnyt.

• Mietin vuan
        keittiömuija... kirjoitti:

Erittäin hyvin sanottu. On typerää lähteä leikkimään tulella ja sikiön hengellä pelkästään sen vuoksi, että haluaa näyttää olevansa vahva ja pärjäävä "kun onhan sitä ennenvanhaankin tehty niin ja näin". Itseasiassa aika kova ajattelu tapa, ottaa nyt riski ennenaikaiseen synnytykseen ja keskosen saamiseen. Itse ajattelen myös ensisijaisesti sikiön hyvinvointia ja turvallisuutta. Oikeastaan aika tyhmää verrata edes johonkin sellaiseen miten on ollut ennen kun silloin ei ole ollut lääketiedekkään niin kehittynyttä kuin nykyisin. Ihmisarvosta ja lasten ihmisarvosta nyt puhumattakaan. Joillakin on myös tapana vähätellä toisten kipuja ja kokemusta siksi, koska eivät ole itse olleet vastaavassa tilanteessa. Helppohan se on sivusta tuomita toinen jos itsellä on ollut helpot raskaudet ja vähillä vaivoilla selvinnyt.

No mutta. Se, että alaselkä väsähtää töissä, ei ole uhka sikiön hengelle. Tiedätte aivan hyvin, etten tarkoita tilannetta jossa tuntemukset olisivat merkki jostain riskistä äidille tai lapselle. Jonkinlaiset tuntemukset vaan kuuluu useimpiin raskauksiin, ja niistä iso osa on täysin vaarattomia. Ja esimerkiksi raskausajan selkäkivut on hyvä esimerkki vaivasta joka harvoin makaamalla korjaantuu!

"Joillakin on myös tapana vähätellä toisten kipuja ja kokemusta siksi, koska eivät ole itse olleet vastaavassa tilanteessa." --> Aivan. Mitään ei saa yleisellä tasolla kyseenalaistaa tai kritisoida kun ei ole voinut olla toisen nahoissa.

Hare hare äitimyytti.

• keittiömuija...
        Mietin vuan kirjoitti:

No mutta. Se, että alaselkä väsähtää töissä, ei ole uhka sikiön hengelle. Tiedätte aivan hyvin, etten tarkoita tilannetta jossa tuntemukset olisivat merkki jostain riskistä äidille tai lapselle. Jonkinlaiset tuntemukset vaan kuuluu useimpiin raskauksiin, ja niistä iso osa on täysin vaarattomia. Ja esimerkiksi raskausajan selkäkivut on hyvä esimerkki vaivasta joka harvoin makaamalla korjaantuu!

"Joillakin on myös tapana vähätellä toisten kipuja ja kokemusta siksi, koska eivät ole itse olleet vastaavassa tilanteessa." --> Aivan. Mitään ei saa yleisellä tasolla kyseenalaistaa tai kritisoida kun ei ole voinut olla toisen nahoissa.

Hare hare äitimyytti.

Itse olin ennen raskautta rautaisessa kunnossa. Pyöräilin lähes päivittäin 15 kilometrin matkat töihin ja siihen päälle lihaskunto harjoittelut pari kertaa viikossa. Selkälihakseni ovat kyllä huippukunnossa. Mitä pidemmälle raskaus eteni, sitä kipeämmäksi meni selkä ja lantion kivut ja kuviossa olivat mukana myös supistukset. Kävin säännöllisesti hierojalla ja venyttelin yms. mikään ei auttanut. Älä yritä tehdä tästä asiasta jotain muuta mitä se on ja leimata ihmisiä sohvaperunoiksi. Onneksi suurin osa terveydenhuollon ammattilaisistakin on sellaisia, jotka eivät halua ottaa riskiä hoitovirheistä ja siitä, että jotain sitten tapahtuisikin. Mikäähän ei voi sellaista virhettä korvata. Suurin osa on kuitenkin ihan kunnollisia ihmisiä eivätkä turhaan sairaslomaa halua/hae. Minulla oli tylsää kotona, mielummin olisin ollut töissä kuin kökkinyt kotona ja siivoillut nurkkia, mutta kuten jo sanoin. Minulle sikiö tulee ensin eikä ole tarvetta todistella kenellekään mitään.

• Mietin vuan
        keittiömuija... kirjoitti:

Itse olin ennen raskautta rautaisessa kunnossa. Pyöräilin lähes päivittäin 15 kilometrin matkat töihin ja siihen päälle lihaskunto harjoittelut pari kertaa viikossa. Selkälihakseni ovat kyllä huippukunnossa. Mitä pidemmälle raskaus eteni, sitä kipeämmäksi meni selkä ja lantion kivut ja kuviossa olivat mukana myös supistukset. Kävin säännöllisesti hierojalla ja venyttelin yms. mikään ei auttanut. Älä yritä tehdä tästä asiasta jotain muuta mitä se on ja leimata ihmisiä sohvaperunoiksi. Onneksi suurin osa terveydenhuollon ammattilaisistakin on sellaisia, jotka eivät halua ottaa riskiä hoitovirheistä ja siitä, että jotain sitten tapahtuisikin. Mikäähän ei voi sellaista virhettä korvata. Suurin osa on kuitenkin ihan kunnollisia ihmisiä eivätkä turhaan sairaslomaa halua/hae. Minulla oli tylsää kotona, mielummin olisin ollut töissä kuin kökkinyt kotona ja siivoillut nurkkia, mutta kuten jo sanoin. Minulle sikiö tulee ensin eikä ole tarvetta todistella kenellekään mitään.

No sinä varmasti olet sitten niitä, joiden sairausloma on ollut aiheellinen. Sen tiedät vain itse ja ehkäpä lääkärisi. Kuten sanoin moneen kertaan, on ihmisiä joilla on oikeita kipuja ja jotka ovat saikulla aiheesta. Ja sitten on niitä toisia. Jos sinä kuulut ensimmäiseen ryhmään, se ei tarkoita, etteikö jälkimmäistä olisi olemassa. Älä yritä tehdä tästä asiasta jotain muuta mitä se on :)

• jgoihgpöa
        Mietin vuan kirjoitti:

Hare hare äitimyytti.

Minulla väsähti alaselkä töissä ensimmäisessä raskaudessa. En hakenut sairauslomaa, koska onnistuin jotenkin kituuttelemaan sen selän kanssa lähes loppuun asti töissä. Seuraava raskaus tuli heti perään ja selkäkivut vain pahenivat, mutta silloin olin jo muutenkin hoitovapaalla ensimmäisestä. Olin koko ajan sitä mieltä, että "selkäkivut kuuluvat raskauteen", kuten minulle aina vakuuteltiin. En huolestunut siitäkään, kun ne eivät meinanneet parantua toisen raskauden jälkeen ja pärjäsinhän niiden kanssa kotona. Kun jälkimmäisen raskauden jäljiltä olin töihin palaamassa, niin selkä ilmoitti heti kättelyssä, että tätä työtä ei enää tehdäkään. Siinä vaiheessa oli pakko mennä lääkärille, koska en todella ollut kykeneväinen työntekoon ja niinhän kuvauksissa löytyikin yhtä jos toista vikaa, mitkä olivat ilmeisesti olleet jo aikaisemmin, mutta raskauksien ja levon puutteen takia pahentuneet melkoisesti. Lopputuloksena oli kahden vuoden sairausloma ja uudelleenkoulutus sen jälkeen, eikä selkä edelleenkään, yksitoista vuotta myöhemmin, ole kivuton. Lääkärin mukaan ehdottomasti olisi pitänyt hakea sairauslomaa raskauksien aikana heti kättelyssä, kun selkä alkoi reistailla, niin saattaisin yhä edelleen olla työkykyinen sen alkuperäisenkin ammattini kanssa. Ja mikä tärkeintä, ei olisi tarvinnut kitua näissä selkäkivuissa loppuelämää (tai jos loppuelämän, niin se ei olisi alkanut näin aikaisin). Arvaa siis vain olenko tyytyväinen siitä, että pidin raskausaikaisia selkävaivoja "normaalina" enkä hakenut sairauslomaa, vaikka kukaan ei kuollutkaan työinnossani? Ja arvaa vain onko ollut yhteiskunnalle halvempaa, että olin silloin muutaman kuukauden tunnollinen veronmaksaja ja sitten vuosia sairauslomalla ja vielä neljän vuoden uudelleenkoulutus veronmaksajien piikkiin?

Voi olla, että jotkut ovat sairauslomilla "turhaan" raskauden takia, mutta uskon, että suurin osa ei ole. Ja ne, jotka ovat turhaan eivät välitä muiden mielipiteistä tässä asiassa, ne joiden kuuluisi olla taas saattavat välittääkin. Miksi siis turhaan syyllistää ja arvostella sairauslomista yhtään ketään?

• keittiömuija
        Mietin vuan kirjoitti:

No sinä varmasti olet sitten niitä, joiden sairausloma on ollut aiheellinen. Sen tiedät vain itse ja ehkäpä lääkärisi. Kuten sanoin moneen kertaan, on ihmisiä joilla on oikeita kipuja ja jotka ovat saikulla aiheesta. Ja sitten on niitä toisia. Jos sinä kuulut ensimmäiseen ryhmään, se ei tarkoita, etteikö jälkimmäistä olisi olemassa. Älä yritä tehdä tästä asiasta jotain muuta mitä se on :)

Ne ihmiset, jotka siellä saikulla ovat huvikseen ovat kuitenkin harvemmassa. Ja alkuperäinen kirjoittaja tuskin kuuluu näihin tapauksiin :)...keittiölle kun ei oteta töihin laiskimuksia, siinä tahdissa eivät pärjää kahta tuntia pidempään. Yleensä keittiö-alan ihmisilla on jo luonne hyvin eloisa ja ahkera. Harvoin on tullut nähtyä sohvaperuna tyylisiä ihmisiä siellä...mutta toki joku yksittäinen tapaus saattaa olla. Kaikkien keittiöllä olevien on pystyttävä vauhdissa mukana ja siksi henkilö, joka ei ole kunnossa on vain haittana siellä. Nämä, jotka sairauslomalla ovat aiheetta, ovat harvoja tapauksia ja varmaankin muutenkin sen luonteisia, ettei työmoraalia ole, näitähän löytyy kaikilta aloilta ja molemmista sukupuolista. Raskaus on kuitenkin asia erikseen ja silloin on aina parempi katsoa kuin katua..

• Keittiömuija
        jgoihgpöa kirjoitti:

Minulla väsähti alaselkä töissä ensimmäisessä raskaudessa. En hakenut sairauslomaa, koska onnistuin jotenkin kituuttelemaan sen selän kanssa lähes loppuun asti töissä. Seuraava raskaus tuli heti perään ja selkäkivut vain pahenivat, mutta silloin olin jo muutenkin hoitovapaalla ensimmäisestä. Olin koko ajan sitä mieltä, että "selkäkivut kuuluvat raskauteen", kuten minulle aina vakuuteltiin. En huolestunut siitäkään, kun ne eivät meinanneet parantua toisen raskauden jälkeen ja pärjäsinhän niiden kanssa kotona. Kun jälkimmäisen raskauden jäljiltä olin töihin palaamassa, niin selkä ilmoitti heti kättelyssä, että tätä työtä ei enää tehdäkään. Siinä vaiheessa oli pakko mennä lääkärille, koska en todella ollut kykeneväinen työntekoon ja niinhän kuvauksissa löytyikin yhtä jos toista vikaa, mitkä olivat ilmeisesti olleet jo aikaisemmin, mutta raskauksien ja levon puutteen takia pahentuneet melkoisesti. Lopputuloksena oli kahden vuoden sairausloma ja uudelleenkoulutus sen jälkeen, eikä selkä edelleenkään, yksitoista vuotta myöhemmin, ole kivuton. Lääkärin mukaan ehdottomasti olisi pitänyt hakea sairauslomaa raskauksien aikana heti kättelyssä, kun selkä alkoi reistailla, niin saattaisin yhä edelleen olla työkykyinen sen alkuperäisenkin ammattini kanssa. Ja mikä tärkeintä, ei olisi tarvinnut kitua näissä selkäkivuissa loppuelämää (tai jos loppuelämän, niin se ei olisi alkanut näin aikaisin). Arvaa siis vain olenko tyytyväinen siitä, että pidin raskausaikaisia selkävaivoja "normaalina" enkä hakenut sairauslomaa, vaikka kukaan ei kuollutkaan työinnossani? Ja arvaa vain onko ollut yhteiskunnalle halvempaa, että olin silloin muutaman kuukauden tunnollinen veronmaksaja ja sitten vuosia sairauslomalla ja vielä neljän vuoden uudelleenkoulutus veronmaksajien piikkiin?

Voi olla, että jotkut ovat sairauslomilla "turhaan" raskauden takia, mutta uskon, että suurin osa ei ole. Ja ne, jotka ovat turhaan eivät välitä muiden mielipiteistä tässä asiassa, ne joiden kuuluisi olla taas saattavat välittääkin. Miksi siis turhaan syyllistää ja arvostella sairauslomista yhtään ketään?

Niinpä, näin minäkin ajattelen. On parempi ajatella järkevästi kuin yrittää todistaa jollekkin jotain. Selkä on kuitenkin tärkeä monessakin ammattissa ja sen olisi hyvä pysyä kunnossa. Moni varmaan rasittaa ja pilaa selkänsä juuri tunnollisuuttaan ja sen vuoksi koska haluaa olla hyvä työntekijä. Siinä helposti unohtuu se oma terveys. Ei tosiaan kannata kenenkään välittää joidenkin yksittäisen ymmärtämättömien ihmisten kommenteista ja mielipiteistä. Eiväthän he joudu sen kipeän selän kanssa elämään. Ja tosiaan, enpä olisi minäkään uskonut kuinka kipeäksi selkä voi mennä. MInullekkin työssäni selkäkivut olivat ihan arkipäivää ja joka ilta sai kärsiä niistä. Ne olivatkin pientä verrattuna siihen kuinka kipeäksi selkä lopulta meni. Itkua siinä sai jo vääntää...

• että sellaisia
        keittiömuija kirjoitti:

Ne ihmiset, jotka siellä saikulla ovat huvikseen ovat kuitenkin harvemmassa. Ja alkuperäinen kirjoittaja tuskin kuuluu näihin tapauksiin :)...keittiölle kun ei oteta töihin laiskimuksia, siinä tahdissa eivät pärjää kahta tuntia pidempään. Yleensä keittiö-alan ihmisilla on jo luonne hyvin eloisa ja ahkera. Harvoin on tullut nähtyä sohvaperuna tyylisiä ihmisiä siellä...mutta toki joku yksittäinen tapaus saattaa olla. Kaikkien keittiöllä olevien on pystyttävä vauhdissa mukana ja siksi henkilö, joka ei ole kunnossa on vain haittana siellä. Nämä, jotka sairauslomalla ovat aiheetta, ovat harvoja tapauksia ja varmaankin muutenkin sen luonteisia, ettei työmoraalia ole, näitähän löytyy kaikilta aloilta ja molemmista sukupuolista. Raskaus on kuitenkin asia erikseen ja silloin on aina parempi katsoa kuin katua..

Eihän se raskaus koskaan mikään sairaus ole, mut miks esim. raskaana ollessa pitää jaksaa töissä selkä kipeänä, vaikka ilman raskautta olisi sairaslomalla samasta syystä? Taikka pahoinvointi ja oksentelu, jos oksentaa vaikkapa 7 kertaa tunnissa eikä edes vesi pysy sisällä, niin pitää silti jaksaa, koska se vaan kuuluu taudinkuvaan? Tuskinpa kukaan vatsataudissakaan ainakaan kovin ruumiillista työtä jaksaa tehdä.

Jotain järkeä tähän hommaan, ärsyttää itteäkin sellaset ihmiset, jotka ei todellakaan tiedä millasta raskausaika voi pahimmillaan olla... Ja eihän toi jatkuva oksentelukaan oo sikiölle vaarallista, tai ainakin hyvin harvoin, mut kaipa sillä äidinkin olotilalla pitäis jokin painoarvo asiassa olla?

Mä oon ainakin ottanu sen asenteen, että teen just niinku hyvältä tuntuu, esikoisen kanssa ajattelin kanssa ettei raskaus oo mikään sairaus, ja viikolta 23 määrättiin vuodelepoon. Nyt oottelen kolmatta, keskimmäinen on 1,5 vuotias, työ fyysisesti todella raskasta, eikä mulla oo enää mitään typerää näyttämisen tarvetta kellekään.

Tsemppiä vaan kaikille teille, jotka oikeasti kamppailette tavalla tai toisella vaikean raskauden kanssa... Itse nyt 4,5 viikkoa kotona makoilleena voisin nirhata joka ainoan joka joskus vielä puhuu "siunatusta tilasta"...

• tsep

Kyllä mä ihan työttömänä työnhakijana silti olen, koska ei mulle oo lääkäri kirjoottanu sairaslomaa selän takia ikinä. Että näin.

• saikullasaikulla

Olen samaa mieltä; ne, joiden mielestä sairasloma on laiskuutta, eivät ole oikeasti itse olleet kipeitä. Tottakai pienet krempat kuuluvat raskauteen, ja niistä sairaslomaa hakevat ovat harvassa. Raskaus ei myöskään itsessään ole sairaus, mutta se voi erinäisiä sairauksia aiheuttaa tai pahentaa.

Pieni jomotus ohimossa - ei saikkua
      Ambulanssilla sairaalaan migreenin vuoksi - saikkua (ainakin seuraavaan päivään)

Vähän nuutunut tai vetämätön olo - ei saikkua
      Elämänilon kadottaminen, syvä masennus, psykoosi ja itsemurhayritykset - saikkua ja sairaalahoitoa (tähän eivät reippaat iltalenkit tehoa)

Selkäkivut: siedettävä jomotus, särky ja lihaskivut - ei saikkua, vaan liikuntaa ja venyttelyä
      Pitkittynyt hermosärky, jalat alta vievät vihlaisut tai täysi tunnottomuus jaloissa - saikkua

Kivuttomat (mutta silti erittäin epämiellyttävät) supparit - ei saikkua
      Veristä vuotoa aiheuttavat, kävelyn estävät, erittäin kivuliaat supparit - saikkua, sillä nämä kuuluvat vasta äitiyslomalaisille ennen h-hetkeä

Haluan ainakin uskoa, että sairaslomaa hakevat kyllä tietävät, että siihen on syytä. Ei se kotona makaaminen mitään herkkua ole, varmasti olisi mielummin terve ja työkykyinen. (Ainakin minä, rv 9 asti ollut saikulla, nyt äitiyslomalla)

Toki on niitä, jotka hakevat saikkua ihan vaan laiskuuttaan. Suurin osa heistä tosin ei ole edes raskaana. Varsinkin nuoret miehet käyttävät usein selkäkipuja saikun syynä. Ehkäpä juuri siksi OIKEASTI selästä kipeät eivät sitä saa kuin sen pari viikkoa kerrallaan.

Älkää siis ihmiset tuomitko sairaslomalla olevia; heillä on syynsä siihen.

Kuten täällä on viisaasti kirjoitettu: "Voi olla, että jotkut ovat sairauslomilla "turhaan" raskauden takia, mutta uskon, että suurin osa ei ole. Ja ne, jotka ovat turhaan eivät välitä muiden mielipiteistä tässä asiassa, ne joiden kuuluisi olla taas saattavat välittääkin. Miksi siis turhaan syyllistää ja arvostella sairauslomista yhtään ketään?"

Ja vaikka lapsenne kuolisi vauvana (keskenmeno, kohtukuolema, keskoisuudesta johtuen), pomonne ei tule taputtamaan teitä selkään sanoen; "Olitpas reipas ja tunnollinen työntekijä, kun et hakenut saikkua niiden kipeiden supistuksien takia." Sairaana töissä oleva kun ei todellakaan saa mitään urhoollisuusmitaleja, niin minkä ihmeen takia vaarantaa sekä oma että lapsen hyvinvointi?

• mammuskis

Itse jäin sairaslomalle rv19, tosin hieman vakavemmista syistä mutta periaatteessa olisin voinut mennä töihin, tosin jalkaan teipattu kusipussi ei mitenkään työasennetta ylenne..
      Itsehän siitä kärsin, äippäraha olisi ollut isompi jos olisin vaan jaksanut

• Kirstunvartija77

Ei hitto siitä voi kiistää etteikö ihmisten sairaslomahakuisuudessa olisi eroja! Kun vertaa yrittäjien ja työntekijöiden sairaslomailueroja, tai työntekijöissäkin suorittavan ja henkisen työn tekijöitä niin siinä sen näet.
      Otetaan nyt vaikka flunssa, raskauspahoinvointi, raskausväsymys, selkäkivut et etc esimerkkejä riittää. Aika usein on kysymys siitä, että kyllä siellä töissä pystyisi olemaan, jos vain halua riittäisi. Tietenkin ekstreemitapaukset on erikseen, mutta noin yleisesti ottaen absoluuttinen työkyvyttömyys on aika harvinaista.
      Ääripäissä on ne pakonomaiset työssäkävijät (harvinaisia), jotka menevät töihin vaikka pää kainalossa jopa terveytensä vaarantaen- ei tietenkään hyvä asia- ja toisessa ääripäässä ne sluibat jotka ovat joka pikkuflunssan ja jomotukse takia pois, jos vain voivat (yleistä alemmissa sosiaaliluokissa). Suurin osa ihmisistä jää johonkin siihen väliin. Keskimäärin kyllä vähän liian helposti jäädään, lääkärit saisivat olla jämäkämpiä.

• ahneus.......

"Tietenkin ekstreemitapaukset on erikseen, mutta noin yleisesti ottaen absoluuttinen työkyvyttömyys on aika harvinaista. "

Tuo perustuu sun olettamukseen, voit puhua vain omasta puolestasi et muiden. Niiden jotka on esimies asemassa tai palkanmaksajan niin tottakai he tykkäävät ajatella niin, että työntekijän pitäisi uhrata omat terveys ja raskauden aikana ehkä jopa ottaa riski keskosvauvastakin kunhan vain työnantaja pääsee helpomalla. Eihän se sitä palkanmaksajan persettä kutita jos toisen terveys menee tai synnytys käynnistyy ennenaikaisesti. Eihän se hänen elämäänsä kosketa.

Tunnolliset lojaalit työntekijät harvoin saavat mitään ylimääräistä kiitosta, bonuksia tai palkankorotuksia yms. uhrauksistaan matalapalkkaisilla naisvaltaisilla aloilla. Päinvastoin. Vai montako kertaa olet nähnyt esim. huonosti palkattujen siivoojien tai keittiöalan ihmisten lakkoilevan? Montako kertaa paperiliitto on ollut lakossa...? Kyllä naiset vaativat vähän työnanatjilta verrattuna miehiin. Asia onkin niin, että naisilta odotetaan enemmän kuin miehiltä työpaikoilla monessakin suhteessa.

• -----------

Yrittäjät ja palkanmaksajat, henkisen työn tekijät ja fyysisen työn tekijät, ovat monien sairauksien kanssa aivan eriarvoisessa asemassa. Esimerkiksi se pikkuflunssa ei varmasti vaikuta mitenkään tietokoneen ääressä istuvan työpäivään, mitä nyt ehkä on vähän kurjempi olo (samanlainen kuin kotona olisi), mutta se fyysisen ja rankan työn tekijä on huomattavasti huonommassa asemassa ja hänen kohdallaan on jopa mahdollista, että työssäkäynti pitkittää ja pahentaa flunssaa.

Itse yrittäjänä tiedän, kuinka korkea on kynnys jäädä sairauslomalle, koska se on palkatonta ja yleensä vaatii asiakkaiden peruuttamista ja uusien aikataulujen järjestämistä ja kaikki työt on kuitenkin jossain vaiheessa saatava tehtyä. Käytännössä siis parin päivän sairausloma tarkoittaa helposti kolmen päivän ylimääräistä työtä tai vaihtoehtoisesti kolmen päivän palkan menetystä. Valitettavasti tämä vain usein tarkoittaa sitä, että sen parin päivän sairausloman sijasta ollaan pari viikkoa töissä puolikuntoisena, mistä johtuen tuottavuus on sen koko kaksi viikkoa huonompi ja oma terveys kärsii. Niinpä olenkin ottanut tavaksi jäädä kotiin heti, jos on yhtään kipeä olo, koska silloin yleensä selviän sillä päivän tai parin sairauslomapäivällä. Tosin missään tilastoissa ei koskaan näy se, kuinka paljon lopulta olenkaan sairauslomilla, koska minähän en niitä sairauslomia hae, jään vain kotiin.

Alemmissa sosiaaliluokissa on juuri siksi enemmän sairauslomia, koska siellä ollaan niissä raskaammissa töissä, joista lomaa tarvitaan helpommin. Tietokoneen ääressä omaa tahtia töitään tekevä voi ihan hyvin käydä vaikka raskauspahoinvoinnissa oksentelemassa puolen tunnin välein, mutta liukuhihnalla työskentelevä ei pääse oksentamaan muuten kuin tauoilla ja se väli pitäisi tehdä ihan rankkaa työtä.

• Ylempi toimihenkilö

No täällä vastaa nyt tietokoneen ääressä työtä tekevä, ei se nyt aivan noin mustavalkoista ole! HALOO! Että jos ei tee fyysisesti raskasta työtä niin voi tehdä vaikka sairaana hommia. Tässä psyykkisesti kuormittavassa työssä on myös haasteet - joskin erilaiset. Ensinnäkin ajatuksen tätytyy kulkea, mikä on hankalaa sairaana tai pahasti univelkaisena. Myös esim. asiakkaiden tapaaminen ei vakuuta jos näyttää kärsimysnäytelmältä. Kolmas asia edellisten lisäksi miksi itse jäin raskaana viikolla 31 saikulle oli stressi, toimistotyössä voi olla kovat paineet mikä minulla aiheutti jatkuvaa supistelua ja vaaraksi ennenaikaisen synnytyksen, puhumattakaan siitä että haluaisin altistaa lapseni stressihormooneille kuukausikaupalla. Että kaikki kunnia yrittäjille ja fyysisen homman tekijöille mutta aika ärsyttävää yleistystä ja olettamusta.

• esimiesmyös

Mitähän naiset jos vain nauttisitte raskaudestanne, kotona tai työssä, yksi lysti, se ei kansantaloutta kaada jos raskaana oleva on saikulla tarvittaessa. Miehet eivät tosiaankaan kestäisi kaikkea tätä hammasta purren ajatellen että "raskauteen kuuluu olla ryytynyt, väsynyt, kipeä ja huonostivoiva, siksipä olenkin urhea ja teen työni ja velvollisuuteni". Jos ette jaksa ja pysty olla työssä, hakekaa sairaslomaa, jos olette työkunnossa ja voitte hyvin, olkaa työssä. Ilman että täällä joku jakaa diagnooseja mikä on hyväksyttävää poissaoloa. Kun TE voitte hyvinm VAUVA voi hyvin, ja PÄINVASTOIN. Äläkää olko katkeria ja kytäkkö toistenen poissaoloja, voi osua omaan nilkkaan vielä.

• -yrittää aina saa-

Olen onnellisesti raskaana oleva yrittäjä. Molemmat asiat ovat elämässäni toteutuneet vapaasta tahdostani. Tiedän kuitenkin omasta kokemuksestani, että palkansaajan mahdollisuus (ja hyöty) sairauslomasta on täysin eriarvoista kuin yrittäjän. Tuttavapiirissäni olen ainoa naispuolinen yrittäjä, enkä suurin surminkaan voisi etukäteen kuvitella järjestäväni itselleni sairauslomaa, kuten olen raskaana olevien tuttavieni kertonut tekevän ja/tai ovat pienen flunssan, kolotuksen, väsymyksen tms. vuoksi jääneet pois. Yrittäjänä minulla on 4 päivän omavastuuaika, jonka jälkeen alan vasta saada YEL:iin perustuvaa sairauspäivärahaa. Em. päiväraha muodostuu siitä kuinka paljon olen vakuutusmaksua itselleni maksanut... Pelkään koko ajan sairastuvani tai pitäisikö sanoa "rukoilevani terveenä pysymistä", jotta minun ei tarvitsisi jäädä sairaana kotiin. Olen ollut yrittäjänä 5 vuotta enkä ole kertaakaan onnistunut vielä saamaan sairauspäivärahaa.. Onneksi olen selvinnyt kaikki sairasteluni alle 4 päivän tai sairastanut ne lomalla.
      Pointtini on, että ihan varmasti palkansaajan kynnys jäädä sairauslomalle on pienempi kuin yrittäjän.

Terveitä päiviä ja onnellista odotusta kaikille!

• Voiko olla totta?

Kivuttomista supistuksista maininneelle: Jos työssä joutuu kyykkimään n.20kertaa vuoron aikana ja joka kerta alkaa supistelemaan, niin sinun mukaasiko tämä on normaalia ja pitäisi vain jatkaa kyykistelyä? Salli mun nauraa. Toisekseen, jokainen raskaus on erilainen; kohdut ovat erilaisia, toiset odottavat useampaa vauvaa(jolloin luonnollisesti kohtu myös kasvaa monta kertaa nopeampaa lapsiluvun mukaisesti)ja toisilla voi jopa sukurasite lisätä keskenmenon ja ennenaikaisuuden riskiä.
      Typerää tulla tänne jakelemaan yleispäteviä sääntöjä kateuksissaan, ja kuvitella ettei lääkäri osaa arvioida sairasloman hakijan tilaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      126
      1367
    2. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      253
      1208
    3. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      68
      1024
    4. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      61
      1021
    5. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      900
    6. Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen

Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki
      Seinäjoki
      42
      853
    7. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      70
      795
    8. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      72
      782
    9. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      746
    10. Uskallanko laittaa sulle viestiä?

Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S
      Ikävä
      58
      730
    11. On paha olla

Kun olen käyttäytynyt aiemmin kaivattua kohtaan kuin joku narsisti.
      Ikävä
      67
      713
    12. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      125
      656
    13. Mikä tekee kaivatustasi

Haluttavan?
      Ikävä
      27
      637
    14. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      618
    15. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      85
      611
    16. Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut

Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen
      Sinkut
      187
      544
    17. Et pysty peittämään minulta

Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet
      Ikävä
      47
      524
    18. Vieläkin saat

Sydämen tykyttämään. Vaikka emme näe
      Ikävä
      24
      514
    19. Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"

Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja
      Maajussille morsian
      13
      514
    20. En tahallaan sua välttele...

Olis niin kiva nähdä jossain muualla kuin kaupassa!
      Ikävä
      40
      487
    Aihe