Olen hankkinut laitteen X vuonna 2009 tmi-yritykselleni (kirjattu koneet ja kalusto tilille). Tehnyt siitä sallitun 25% poiston kyseiselle vuodelle. Nyt kuitenkin myyn laitteen.
Maksanhan myyntihinnasta normaalisti alvit?
Miten kirjaan myynnin kirjanpitoon, jotta se poistuu oikeaoppisesti koneista ja kalustosta ?
-Asko
Koneet ja kalusto / Miten myynti kirjataan
6
12293
Vastaukset
- Hank_
Arvonlisäveron joudut ikävä kyllä myynnistäsi tilittämään. Jäljellejäävästä alvittomasta summasta kuittaat ensin kaluston nollille ja loput tuloutat liiketoiminnan muissa tuotoissa. Mikäli et saa koneesta koko taseessa olevaa summaa, jää loppusumma elämään taseeseen.
- Voi myös tehdä...
Loppusummasta ( jos se siis jäisi elämään taseeseen ) voi tehdä ylimääräisen poiston, mikäli on ilmeistä, että kaluston käypä arvo on alhaisempi kuin sen kirjanpitoarvo. Näin sekä kirjanpidossa, että verotuksessa. Ja tässä tapauksessahan näin olisi, koska ko. tilillä ei oikeasti ole mitään kalustoa.
- -Asko
Kiitoksia kumpaisestakin vastauksesta! Olen pihalla näistä asioista kuin lumiukko, mutta kun yritystoiminta on toistaiseksi ollut minulle sivubisnestä (muutama lasku silloin tällöin pyörii kirjanpidon kautta), olen toistaiseksi pitänyt kirjanpitoa itse. Tarkistutin edellisen 2008 kauden kirjanpidon oikealla kirjanpitäjällä, eikä hän löytänyt moitittavaa. Nyt tämä tuttu kirjanpitäjä on kuitenkin ulkomailla, joten siksi yritän tätä uutta myyntiasiaa itse selvittää.
Eli kirjaan kalustotililtä pois alvittoman myyntihinnan. Osaako kukaan vielä valaista mitä tilejä peruskartalta tämmöiseen toimenpiteeseen käytetään?
Kiitos ja kumarrus. - toinen aloittelija
Voi myös tehdä... kirjoitti:
Loppusummasta ( jos se siis jäisi elämään taseeseen ) voi tehdä ylimääräisen poiston, mikäli on ilmeistä, että kaluston käypä arvo on alhaisempi kuin sen kirjanpitoarvo. Näin sekä kirjanpidossa, että verotuksessa. Ja tässä tapauksessahan näin olisi, koska ko. tilillä ei oikeasti ole mitään kalustoa.
Saako myyntivuonna tehdä vielä sen 25 % poiston normaalisti?
- Nettikirjanpito.com
-Asko kirjoitti:
Kiitoksia kumpaisestakin vastauksesta! Olen pihalla näistä asioista kuin lumiukko, mutta kun yritystoiminta on toistaiseksi ollut minulle sivubisnestä (muutama lasku silloin tällöin pyörii kirjanpidon kautta), olen toistaiseksi pitänyt kirjanpitoa itse. Tarkistutin edellisen 2008 kauden kirjanpidon oikealla kirjanpitäjällä, eikä hän löytänyt moitittavaa. Nyt tämä tuttu kirjanpitäjä on kuitenkin ulkomailla, joten siksi yritän tätä uutta myyntiasiaa itse selvittää.
Eli kirjaan kalustotililtä pois alvittoman myyntihinnan. Osaako kukaan vielä valaista mitä tilejä peruskartalta tämmöiseen toimenpiteeseen käytetään?
Kiitos ja kumarrus.Jos myyt suuremmalla summalla kuin mitä kalustotilillä on (eli teet voittoa), tuotto kirjataan Liiketoiminnan muihin tuottoihin. Eli jos kalustotilin summa on 800 euroa ennen myyntiä ja myyt laitteen hintaan 1000 € ALV, niin kirjataan näin:
Per Pankki 1220 €
An Kalusto 22% 800 €
An Liiketoiminnan muut tuotot 22% 200 €
An ALV-velka 220 €
Jos taas myyt pienemmällä summa kuin kalustotilin summa on, esim 600 eurolla ALV, se kirjataan näin:
Per Pankki 732 €
An Kalusto 22% 600 €
An ALV-velka 132 € - Ask0
Nettikirjanpito.com kirjoitti:
Jos myyt suuremmalla summalla kuin mitä kalustotilillä on (eli teet voittoa), tuotto kirjataan Liiketoiminnan muihin tuottoihin. Eli jos kalustotilin summa on 800 euroa ennen myyntiä ja myyt laitteen hintaan 1000 € ALV, niin kirjataan näin:
Per Pankki 1220 €
An Kalusto 22% 800 €
An Liiketoiminnan muut tuotot 22% 200 €
An ALV-velka 220 €
Jos taas myyt pienemmällä summa kuin kalustotilin summa on, esim 600 eurolla ALV, se kirjataan näin:
Per Pankki 732 €
An Kalusto 22% 600 €
An ALV-velka 132 €Ja toistan, kiitos ja kumarrus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740