Miksei popula opiskele latinaa?

Latinistikääkkä

Latinalle tuntuu kovasti olevan tarvetta, täälläkin harva se päivä joku innokas pyytää kääntämään lauseita ja sanoja. Eikö kaikkien kannattaisi opiskella sitä vähän ihan itse?

27

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun on ehtinyt opiskella ranskaa, italiaa, espanjaa ja portugalia, ei latinalla ole tarvetta kuin vitsin vuoksi.

      Olet varmaankin huomannut, ettei näillä latinan kyselijöillä ole mitään haluakaan oppia tätä kuollutta kieltä - on vain olevinaan jotenkin hienompaa sanoa joku itse keksitty lause latinaksi kuin jollain muulla kielellä.

      • Anonyymi

        Puhuuko intiaanit sioxin kieltä, vai välilatinaa


    • Kääntäinen

      Kävin lukioni 1960-luvulla. Sen kielilinjalla latina oli siihen maailman aikaan pakollinen oppiaine – lienee tosin korvattu sittemmin ranskalla.

      Latinalle ei koulussamme juuri kukaan osannut antaa arvoa, pakkopullalle se maistui! Yleinen ajattelutapa taisi olla, että korkeintaan lääkikseen menijät saattaisivat latinasta jotain hyötyä.

      Itselleni kielet olisivat olleet (ja olivatkin) paljon helpompia kuin matematiikka, mutta sinne Lota lota -linjalle vain minunkin oli ängettävä latinaa pakoon! Kirjoitinkin pitkästä matematiikastani hät’hätää approbaturin, kun taas äidinkielestä ja kahdesta muusta kielestä pukkasi ällät ja kolmannesta ceen (systeemi oli silloin vielä karkean kolmijakoinen a - cl - l).

      Latinasta suomeen kääntävien kielenkääntäjienkin työtilaisuudet taitavat olla aika vähissä? Aiheelliset käännettävät jo käännetty?

      Itselläni ei ole minkäänlaista lukion jälkeistä kielenkääntäjän koulutusta. Ilmankos leipäni on niin kapoista kääntäjän ammatissa ollutkin! (Kolmas vuosikymmen menossa niillä töin). Leipäni ei varmaan kovin levenisi, vaikka latinaa opettelisinkin.

      • Miksi ei näin?

        Voisi olla hyvä pohja opettaa koulussa latinaa, klassista kreikkaa ja kirkkoslaavia, koska suurin osa eurooppalaisista kielistä pohjautuu näihin. Tosin näin saisi käyttöönsä sanaston, jota vain hyvin pitkälle kouluttautuneet eri kielien puhujat ymmärtäisivät.


      • Takametsien mies

        Minä kävi lukion 70-luvulla - pitkä matematiikka ja ei latinaa. Lyhyenä kielenä luin ranskan, ja siitä on kyllä ollut melkoisesti iloa sitten vuosien varrella. Hyötyä ei juuri niinkään.

        Latinaa olen opiskellut sitten sen jälkeen vähän yli kolmekymmentä vuotta. Hupia siitä on kyllä riittänyt ja uskon sen ehkäisevän ennenaikaista tylsistymistä.


    • no just siks

      vaikka kyseess olis yks ja sama joka niitä lauseita ja sananlaskuja pyytää kääntämään!

      Siksi ei opiskella, kun se latina nyt on suht kuollut kieli. Miksi opiskella sellaista, jolla kommunikointi rajoittuu lauseiden ja sananlaskujen kääntämiseen?

      Tietysti latina on pohja monelle nykykielelle. Vaan onhan suomen kielikin muotoutunut aikojen kulussa, miksi ei sitten opiskella varhaissuomea/muinaissuomea/alkusuomea?

      Mitä niillä lauseiden käännöksillä tekee? Ei muuta kuin brassaillaan. Ennenhän se oli sitten pappien ja tieteenharjoittajien yleismaailmallinen kieli - nykyään universaali taitaa olla englanti, niin ja saksa.

      No, se tieteen ala, jossa latinaa vielä päivittäin käytetään eli lääketiedekin on siirtymässä siihen ymmärtääkseni, että käytetään maan oman kielistä termistöä ja nekin latinan sanat joita teksteissä tulee kirjoitetaan suomalaisittain eli esim. thoras - tooraks/tooraksi (tosin tämä sana on yksi niistä joita ei saisi kirjoittaa suomalaisittain), cardia - kardia, oesophagus - esofagus jne.

      • Latinistikääkkä

        Yle toimittaa jatkuvasti latinankielisiä uutisia, seuraavaksi YLE Radio 1 5.2. 18.15 Nuntii Latini- latinankielinen viikkokatsaus. Toimittajana Reijo Pitkäranta. Lukijana myös Suvi Randén.

        Tuskinpa olen ainoa, jolle latinanopinnoista on ollut valtava hyöty, mitä tulee muihin kieliin ja ns. sivistyssanoihin. Asun Ruotsissa, ja siinäkin kielessä on mahtava määrä latinasta peräisin olevaa sanastoa, tosin ehkä lähinnä ranskan kautta. Ranskaa en ole opiskellut, mutta latina siellä alimpana kuitenkin kummittelee.

        Suosittelen kaikille.

        Aloituksessani vähän yritin räävitellä, mutta se ei tuntunut menevän perille. Olen ehkä hieman neliskanttinen tapaus.


      • nykykielet
        Latinistikääkkä kirjoitti:

        Yle toimittaa jatkuvasti latinankielisiä uutisia, seuraavaksi YLE Radio 1 5.2. 18.15 Nuntii Latini- latinankielinen viikkokatsaus. Toimittajana Reijo Pitkäranta. Lukijana myös Suvi Randén.

        Tuskinpa olen ainoa, jolle latinanopinnoista on ollut valtava hyöty, mitä tulee muihin kieliin ja ns. sivistyssanoihin. Asun Ruotsissa, ja siinäkin kielessä on mahtava määrä latinasta peräisin olevaa sanastoa, tosin ehkä lähinnä ranskan kautta. Ranskaa en ole opiskellut, mutta latina siellä alimpana kuitenkin kummittelee.

        Suosittelen kaikille.

        Aloituksessani vähän yritin räävitellä, mutta se ei tuntunut menevän perille. Olen ehkä hieman neliskanttinen tapaus.

        pohjautuvista kielistä on kiinnostunut, niin ennemmin sitä sitten opiskelee vaikka yhden nykykielen kunnolla, sehän auttaa sitten jo muitten suhteen. Että silleen..... Vaikka itte italian.

        Latinankieliset uutiset - kyllä juu, ihan kiva. Samoin kuin ne latinannetut tangot, joita joku lauleskeli levylle.


    • utdoluyfdcliu

      > "täälläkin harva se päivä joku innokas pyytää"

      siis HARVA SE PÄIVÄ

    • asinus ad lyram

      Olenpa tuota toisinaan hiukan yrittänyt opiskellakin. Kansalaisopistossakin oli joskus latinan kurssi, mutta se jouduttiin lopettamaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Itsekseen opiskelu on ongelmallista, vaatii ankaraa järjestystä ja kovaa tsemppaamista. Ryhmässä olisi helpompaa, mutta sopivaa ryhmää ei ainakaan pikkukaupungissa saa kokoon.

      On kertynyt muutamia latinankielisiä kirjoja joita haluaisin vielä joskus osata lukea ja ymmärtää. Vaikka kyllähän minä niiden pääasiallisen sisällön jo tiedänkin koska juuri sisältönsä vuoksi olen ne hankkinut.

      Mieleeni on syöpynyt jokin lapsuuden kertomus jossa poika opetteli ulkoa mensa-sanan sijamuotoja. Jostakin syystä (tuota kautta?) latinan kielestä tuli minulle oppineisuuden ja sivistyksen symboli. En varmaan ole koskaan itseeni tyytyväinen jos en eläkeikään mennessä ymmärrä latinaa edes auttavasti.

      Scintilla, etiam exigua, in tenebris micat!

      • päänvaivaa

        mikä on tietokone latinaksi, käyttöjärjestelmä, disketti, muistikortti, muistitikku?

        Tuokin vielä, että joudutte sitten itse keksimään niitä termejä........


      • non sequitur
        päänvaivaa kirjoitti:

        mikä on tietokone latinaksi, käyttöjärjestelmä, disketti, muistikortti, muistitikku?

        Tuokin vielä, että joudutte sitten itse keksimään niitä termejä........

        Luulenpa että noille on jo latinankieliset vastineet, vaikka en niitä aktiivisesti osaa. Eipä tosin juuri kiinnostakaan, koska esim. antiikin Roomassa noilla käsitteillä ei ollut sisältöä. Tietotekniikasta kyllä olen tietoinen, mutta minun maailmassani se ei liity mitenkään latinan kieleen. En tarvitse latinaa voidakseni keskustella tietotekniikasta, mutta tarvitsen latinaa voidakseni esim. lukea Heweliuksen Selenographiaa alkukielellä.


      • harrastus,53345345
        non sequitur kirjoitti:

        Luulenpa että noille on jo latinankieliset vastineet, vaikka en niitä aktiivisesti osaa. Eipä tosin juuri kiinnostakaan, koska esim. antiikin Roomassa noilla käsitteillä ei ollut sisältöä. Tietotekniikasta kyllä olen tietoinen, mutta minun maailmassani se ei liity mitenkään latinan kieleen. En tarvitse latinaa voidakseni keskustella tietotekniikasta, mutta tarvitsen latinaa voidakseni esim. lukea Heweliuksen Selenographiaa alkukielellä.

        eli siksipä se popula ei sitä opiskele, koska maailma menee menojaan ja latina on kuollut kieli. Eli se on vain harvojen harrastus.......... Eli miksi popula ei opiskele latinaa - no, just siks, kun kaikki ei nyt viitsi olla kiinnostuneita latinan HARRASTAMISESTA!

        Miks popula ei ole pilki?


      • arvostettu jobi
        harrastus,53345345 kirjoitti:

        eli siksipä se popula ei sitä opiskele, koska maailma menee menojaan ja latina on kuollut kieli. Eli se on vain harvojen harrastus.......... Eli miksi popula ei opiskele latinaa - no, just siks, kun kaikki ei nyt viitsi olla kiinnostuneita latinan HARRASTAMISESTA!

        Miks popula ei ole pilki?

        Latinalla voi olla päivittäistä käyttöä Vatikaanissa.


      • sanojakin
        päänvaivaa kirjoitti:

        mikä on tietokone latinaksi, käyttöjärjestelmä, disketti, muistikortti, muistitikku?

        Tuokin vielä, että joudutte sitten itse keksimään niitä termejä........

        COMPUTATRUM


      • asinus ad lyram(sic)

        Latina linguarum regina!


      • arvelijakin
        asinus ad lyram(sic) kirjoitti:

        Latina linguarum regina!

        Latina regina linguarum!


      • Lirum larum
        arvelijakin kirjoitti:

        Latina regina linguarum!

        Cunnilingus vaginarum reginarum

        ? ? ?


      • Männistön muori
        Lirum larum kirjoitti:

        Cunnilingus vaginarum reginarum

        ? ? ?

        minun ei ole pakko nauraa.


      • Anonyymi
        päänvaivaa kirjoitti:

        mikä on tietokone latinaksi, käyttöjärjestelmä, disketti, muistikortti, muistitikku?

        Tuokin vielä, että joudutte sitten itse keksimään niitä termejä........

        Eeli, Eeli lama sabaktani.

        Jeesus vainaan tokaisu


    • ilmainenvinkki
    • jämsän.äijä.jäihin

      Nosto auttaa aina, varsinkin jos käytämme joukkovoimaa. Kun jokainen kelpo palstalainen nostaa kerran...pari päivässä näitä vanhoja juttuja ylimmäksi, siinä jää jämsän äijä junasta.

      • Ldidj

        Iterum


    • Jämsäntautia

      Latinan taidosta olisi hyötyä jämsäläisellekin, jotta jämsäläinen ymmärtäisi mitä tohtori on siihen diagnoosiin kirjoittanut.

    • Iejjj

      Jämsä on opiskellut tietokonepeleistä vain englannin alkeet.

    • Qöaålsk

      Tiedän yhden henkilän Jämsästä, joka osaa latinaa, mutta ei uskalla kertoa siitä, ettei tule turpiin.

      • Msnzb

        Osaajat muuttavat suuremmille paikkakunnille. Trollit jäävät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2509
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2214
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2212
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1732
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe