Mitäs mieltä olette asiasta että ensimmäinen auto olisi automaattivaihteinen? Miksi lienee olemassa "kirjoittamaton laki" että varsinkin ensimmäisen auton PITÄISI olla manuaalivaihteinen ja sitten vasta eläkepäivinä saa ostaa automaatin ja kulkea mukavasti?
Eka auto automaatti?
22
8830
Vastaukset
- ohjauspyöräjuppi
Kuka noin sanoo, että se ensimmäinen auto pitää olla manuaali?
Miksi näitä teknisiä eteenpäinmenoja ei saisi hyödyntää täysillä?
Ei tosiaankaan se enää tällä vuosituhannella ole mitään länsimaalaisuuden ylimieluilua!- Jemppu
Olen aivan ja täysin kanssasi samaa mieltä. Autokaupoilla olen vain törmännyt tähän ilmiöön että "tottahan se PITÄÄ olla manuaalivaihteinen ja VARSINKIN se ensimmäinen auto" ja samaa suoltavat myös jotkut tuttavat ja sukulaiset. Ja toisaalta sanotaan että jahka automaattia pääsee kokeilemaan, niin ei enää manuaaliseen palaa. Mikä ihme siinä sitten on että PITÄÄ ja PITÄÄ. Jotkut taas nimenomaan haluavat koko ikänsä ajaa manuaalivaihteista, eikä siinä minusta mitään vikaa, sen kun jos siltä tuntuu. Mutta heti sitä on niin luuseri ja neiti (varsinkin kun on nainen) jos haluaisi mukavasti automaatilla ajaa.
Ei niin että kaikessa pitäisi Amerikasta mallia ottaa, mutta sielläpäs sitä ajellaan autokoulutkin automaatilla ja muita autoja ei juuri olekaan. Autokoulun opeista olen kiitollinen ja osaan toki itsekin manuaalivaihteisella ajaa. Mutta en käsitä sitä että jos nyt vain sattuisi haluamaan automaattivaihteisen niin se on iso nounou.
- Joku
Jos ostat automaatin, niin silloin ei vaihteiden vaihtamisesta tule yhtä automaattista kuin ihmisillä jotka ostaa manuaalin. Voit kuvitella, että hallitset manuaalivaihteet, mutta tosiasiassa se auton hallintataito karttuu kilometrien kera.
Jos ostat automaatin, ei ne taidot koskaan täysin kehity, ja tulevaisuudessa mahdollista manuaalia ajaessa(joka todennäköisesti tapahtuu kun ajat jonkun muun autoa) tulee ongelmia kun joudut miettimään niitä vaihteita. Äkkitilanteissa auton mahdollisimman täydellinen hallinta on tärkeää kun ei ole aikaa miettiä niitä polkimia/vaihteita.
Ihan tiedoksi, että minulla on pysyvä kortti, eli olen jo jonkun aikaa ollut liikenteessä ja noita tilanteita on ollut.- Jemppu
..mutta tuon "syyn" kai jo tiedämmekin. Lähinnä sen pohjalta kyselin että miksi kaikki tuntuvat ajattelevan, että kaikkien nimenomaan pitäisi hankkia manuaalivaihteinen auto. Että vaihtoehtoa ei käytännössä edes ole.
- xxx
Jemppu kirjoitti:
..mutta tuon "syyn" kai jo tiedämmekin. Lähinnä sen pohjalta kyselin että miksi kaikki tuntuvat ajattelevan, että kaikkien nimenomaan pitäisi hankkia manuaalivaihteinen auto. Että vaihtoehtoa ei käytännössä edes ole.
Eihän "tomaatissa" mitään vikaa ensimmäisenäkään autona ole, mikäli luotat siihen, ettet myöhemminkään joudu manuaalivaihteisen puikkoihin. Pelkän autokoulun jäljiltä manuaalivaihteiden käyttä ei varmasti ole kunnolla hallinnassa, ja kun jonkin aikaa ajat automaatin kanssa, katoaa sekin vähä osaaminen. Mikäli tällöin joudut syystä tai toisesta manuaalilla ajamaan, vaikka lainaamaan autoa tms, oletkin kusessa ja vaaraksi muulle liikenteelle. Manuaalista automaattiin on taas helppo siirtyä koska vaan, ja jos kortin saatuaan edes jonkn aikaa ajaa manuaalilla, muodostuu vaihteiden käyttöön riittävästi rutiinia, että niiden kanssa pärjää myöhemminkin, vaikka tällöin ajaisikin jo pääasiassa automaattivaihteisella.
Mutta siis, mikäli olet päättänyt automaattivaihteisessa pitäytyä aina ja olla lainailematta muiden autoja, ei ole mitään syytä, miksi et niin tekisi. - Reppu-Reiska
ensinnäkin, mista saa mainitsemasi "pysyvän" kortin? Tässä kun on ainainen pelko kortin lähtemisestä.
Toiseksi: jos opit uimakoulussa uimaan, häviääkö uimataito, ellet ui ensimmäiset puoli vuotta päivittäin...? - Joku
Reppu-Reiska kirjoitti:
ensinnäkin, mista saa mainitsemasi "pysyvän" kortin? Tässä kun on ainainen pelko kortin lähtemisestä.
Toiseksi: jos opit uimakoulussa uimaan, häviääkö uimataito, ellet ui ensimmäiset puoli vuotta päivittäin...?Poliisilaitokselta kun on suorittanut toisen vaiheen ja on ollut väliaikainen kortti vähintään puolitoista vuotta. Sen saa viemällä todistuksen toisen vaiheen suorittamisesta paikalliselle poliisilaitoksellesi.
Toki silloinkin kortti lähtee jos teet jotain tyhmää(kuten 30km/h ylinopeutta), mutta kaikenkaikkiaan voi vähän helpommin hengittää kun ei ole tuota väliaikaista korttia. - Autokoululainen
Jos ajat II-vaiheen automaattivaihteisella autolla, saat ajokorttiisi merkinnän, että saat ajaa vain automaattivaihteisilla autoilla ja jos joskus sitten ostat manuaalivaihteisen, joudut ajamaan II-vaiheen uudelleeen, että saat ajokortin jolla voi ajaa myös manuaalivaihteisella autolla.
- Automaatilla
Ei se manuaalilla ajotaito mihinkään automaatin myötä katoa. Insssistä et pääse läpi jos manuaalitaito ei ole tarpeeksi hanskassa.
Paljon on ihmisiä jotka ajavat vain kerran pari vuodessa ja kas kummaa, ajotaito on heilläkin yhä tallella.
Itselläni on ollut automaatti aivan ensimmäisestä autosta lähtien ja kyllä se manuaalillakin ajo luonnistuu. Tottumiseen menee hetki, mutta niin menee aina kun on outo auto alla vaihteisto tyypistä riippumatta.- MacAddict
"Itselläni on ollut automaatti aivan ensimmäisestä autosta lähtien ja kyllä se manuaalillakin ajo luonnistuu. Tottumiseen menee hetki, mutta niin menee aina kun on outo auto alla vaihteisto tyypistä riippumatta."
Sama tilanne minulla. Ensimmäinen auto oli (tai siis on) automaattivaihteinen, enkä yhtään kadu päätöstäni. Manuaalin ajaminen sujuu mainiosti, mutta automaatin mukavuus vain on vertaansa vailla.
Osta vain rohkeasti automaatti ekaksi autoksi, ei se manuaalilla ajo taito unohdu, sehän on kuin pyörällä ajo, kun sen kerran oppii...
Sitäpaitsi päätyy sitä väkisinkin aika-ajoin manuaalin puikkoihin, joten harjoitustakin tulee. - Joku
MacAddict kirjoitti:
"Itselläni on ollut automaatti aivan ensimmäisestä autosta lähtien ja kyllä se manuaalillakin ajo luonnistuu. Tottumiseen menee hetki, mutta niin menee aina kun on outo auto alla vaihteisto tyypistä riippumatta."
Sama tilanne minulla. Ensimmäinen auto oli (tai siis on) automaattivaihteinen, enkä yhtään kadu päätöstäni. Manuaalin ajaminen sujuu mainiosti, mutta automaatin mukavuus vain on vertaansa vailla.
Osta vain rohkeasti automaatti ekaksi autoksi, ei se manuaalilla ajo taito unohdu, sehän on kuin pyörällä ajo, kun sen kerran oppii...
Sitäpaitsi päätyy sitä väkisinkin aika-ajoin manuaalin puikkoihin, joten harjoitustakin tulee.Kun ajat manuaalilla, niin sen oudon auton vaihteiston ja polkimien totuttaminen vie ehkä sekunnin murto-osan. Sen kun kerran painat polkimen tai vaihdat vaihteen. Ei teidän taidot ole niin kehittyneet heti koulun jälkeen, että se vaihteiden vaihaminen olisi täydellistä. Todennäköisesti te ajattelette niitä vaihteita tietoisesti tai osittain tietoisesti.
Itse ajaisin ainakin puolivuotta manuaalilla ennen tomaattia, että ne taidot edes vähän kehittyisi. - MacAddict
Joku kirjoitti:
Kun ajat manuaalilla, niin sen oudon auton vaihteiston ja polkimien totuttaminen vie ehkä sekunnin murto-osan. Sen kun kerran painat polkimen tai vaihdat vaihteen. Ei teidän taidot ole niin kehittyneet heti koulun jälkeen, että se vaihteiden vaihaminen olisi täydellistä. Todennäköisesti te ajattelette niitä vaihteita tietoisesti tai osittain tietoisesti.
Itse ajaisin ainakin puolivuotta manuaalilla ennen tomaattia, että ne taidot edes vähän kehittyisi.Ei millään pahalla Joku, mutta taidat olla erittäin hidas oppija. Ei se vaihtaminen niin vaikeaa ole.
- Joku
MacAddict kirjoitti:
Ei millään pahalla Joku, mutta taidat olla erittäin hidas oppija. Ei se vaihtaminen niin vaikeaa ole.
Sinä olet tavallisen tyhmä tapaus jos kuvittelet hallitsevasi auton hyvin heti koulun jälkeen. Kukaan ei hallitse autoa täydellisesti, ja autokoulustä päässyt hallitsee sen väistämättä kehnommin kun autoa paljon ajanut. Kuten kaikki, pidän itseäni keskivertoa parempana kuskina, mutta minä teen havaintoni laajemmalla mittakaavalla kuin vain omaa ajoani ajatellen. Esim seuraamalla tuttujani, ja heidän kehitystä auton käisttelyssä. Juuri koulusta päässeellä on auton käsittely ääritilanteissa todella heikolla pohjalla, vähäisen ajokokemuksen perusteella.
Muutaman tilanteen pakosta joutuneena(itse ajaessa ja kyydissä) osaan sanoa että siinä ei ole usein YHTÄÄN aikaa miettiä sen auton toimintaa ja usein tapahtuma on ohi nopeammin kuin ehdit tajuamaan edes mitä teit.
Esim. kaverin eteen tuli auto joka tukki tien lähes kokonaan. Kaveri painoi jarrua ja renkaat lukkiutui jäällä. Kaveri vaistomaisesti vapautti jarrun painoi kytkintä ja ohjasi tien reunan kautta ohi. Tämä koko tilanne kesti arviolta vain muutaman sekunnin. Jos auton hallintaa olisi joutunut miettimään tai halinta ei ole hyvä, niin olisimme ollut toisen kyljessä, joka tuli muuten kolmion takaa.
Minulle tulee vuodessa noin 30-35tkm ja voin väittää että osaan auton käyttäytymisen useimmissa kuviteltavassa tilanteessa.
Näytä sinä minulle henkilö joka on ajanut/omistanut vain tomaateilla ja osaa kunnolla vaihteet(siis verrattuna manuaaleilla ajaviin)niin minä näytän sinulle todisteita maan ulkopuolisesta elämästä.
Sinulla varmaan edes ole korttia, tai olet sen juuri saanut. - MacAddict
Joku kirjoitti:
Sinä olet tavallisen tyhmä tapaus jos kuvittelet hallitsevasi auton hyvin heti koulun jälkeen. Kukaan ei hallitse autoa täydellisesti, ja autokoulustä päässyt hallitsee sen väistämättä kehnommin kun autoa paljon ajanut. Kuten kaikki, pidän itseäni keskivertoa parempana kuskina, mutta minä teen havaintoni laajemmalla mittakaavalla kuin vain omaa ajoani ajatellen. Esim seuraamalla tuttujani, ja heidän kehitystä auton käisttelyssä. Juuri koulusta päässeellä on auton käsittely ääritilanteissa todella heikolla pohjalla, vähäisen ajokokemuksen perusteella.
Muutaman tilanteen pakosta joutuneena(itse ajaessa ja kyydissä) osaan sanoa että siinä ei ole usein YHTÄÄN aikaa miettiä sen auton toimintaa ja usein tapahtuma on ohi nopeammin kuin ehdit tajuamaan edes mitä teit.
Esim. kaverin eteen tuli auto joka tukki tien lähes kokonaan. Kaveri painoi jarrua ja renkaat lukkiutui jäällä. Kaveri vaistomaisesti vapautti jarrun painoi kytkintä ja ohjasi tien reunan kautta ohi. Tämä koko tilanne kesti arviolta vain muutaman sekunnin. Jos auton hallintaa olisi joutunut miettimään tai halinta ei ole hyvä, niin olisimme ollut toisen kyljessä, joka tuli muuten kolmion takaa.
Minulle tulee vuodessa noin 30-35tkm ja voin väittää että osaan auton käyttäytymisen useimmissa kuviteltavassa tilanteessa.
Näytä sinä minulle henkilö joka on ajanut/omistanut vain tomaateilla ja osaa kunnolla vaihteet(siis verrattuna manuaaleilla ajaviin)niin minä näytän sinulle todisteita maan ulkopuolisesta elämästä.
Sinulla varmaan edes ole korttia, tai olet sen juuri saanut.No itse ainakin olen ajanut automaattia autokoulusta lähtien (reilun vuoden) ja aina aika-ajoin manuaalia. Ja väitän että hallitsen manuaalivaihteisen auton paremmin kuin valtaosa teillä liikkuvista ihmisistä...ainakin oman kokemukseni perusteella.
Ja mitä äkkitilanteisiin tulee, niin tuo oikea toimintamalli on niin iskostunut "selkäytimeen", että se tulee automaatisena reaktiona äkkitilanteessa...ei se vaadi jatkuvaa manuaalilla ajoa tuekseen. - MacAddict
MacAddict kirjoitti:
No itse ainakin olen ajanut automaattia autokoulusta lähtien (reilun vuoden) ja aina aika-ajoin manuaalia. Ja väitän että hallitsen manuaalivaihteisen auton paremmin kuin valtaosa teillä liikkuvista ihmisistä...ainakin oman kokemukseni perusteella.
Ja mitä äkkitilanteisiin tulee, niin tuo oikea toimintamalli on niin iskostunut "selkäytimeen", että se tulee automaatisena reaktiona äkkitilanteessa...ei se vaadi jatkuvaa manuaalilla ajoa tuekseen....ja vielä yksi juttu...
onneksi tästä keskustelusta (automaatti vs. manuaali) päästään muutamassa vuosikymmenessä kun nykyiset polttomoottoriautot korvaantuvat polttokennokäyttöisillä, ja manuaalit (ja niillä ajavat konservatiiviset autoilijat) jäävät historiaan. ;-) - Joku
MacAddict kirjoitti:
No itse ainakin olen ajanut automaattia autokoulusta lähtien (reilun vuoden) ja aina aika-ajoin manuaalia. Ja väitän että hallitsen manuaalivaihteisen auton paremmin kuin valtaosa teillä liikkuvista ihmisistä...ainakin oman kokemukseni perusteella.
Ja mitä äkkitilanteisiin tulee, niin tuo oikea toimintamalli on niin iskostunut "selkäytimeen", että se tulee automaatisena reaktiona äkkitilanteessa...ei se vaadi jatkuvaa manuaalilla ajoa tuekseen.Sinä luulet osaavasi. Siinä on meidän Suomalaisten ongelma. Kaikki on parempia kuin muut kuskit tiellä. Fakta on, että et hallitse sitä manuaalia yhtä hyvin kun henkilö joka on ajanut tuon saman vuoden pelkästään manuaalilla. Niin se vaan on.
Sinulla on ollut kortti noin vuoden(tätä kyllä epäilen tekstiesi perusteella) ja olet ajanut lähestulkoon ainoastaan automaattia ja kehtaat väittää, että olet yhtä pätevä manuaalin kanssa kuin lähestulkoon kaikki muut?
Se on aivan sama millä ajat kun niistä vaihteista tule vaiston varaisia se voi viedä toisilta enemmän aikaa ku toisilta, mutta ei tasan siinä kehity sitä autokoulutasoa pidemmälle jos ei aja niillä manuaaleilla.
Siihen on kuule syyt miksi ne ensimmäiset vuodet on ne kaikkien vaarallisimmat.
Kuvittele mitä kuvittelen, ei minulla riitä into riidellä jonkun pennun kanssa. - xxx
Joku kirjoitti:
Sinä luulet osaavasi. Siinä on meidän Suomalaisten ongelma. Kaikki on parempia kuin muut kuskit tiellä. Fakta on, että et hallitse sitä manuaalia yhtä hyvin kun henkilö joka on ajanut tuon saman vuoden pelkästään manuaalilla. Niin se vaan on.
Sinulla on ollut kortti noin vuoden(tätä kyllä epäilen tekstiesi perusteella) ja olet ajanut lähestulkoon ainoastaan automaattia ja kehtaat väittää, että olet yhtä pätevä manuaalin kanssa kuin lähestulkoon kaikki muut?
Se on aivan sama millä ajat kun niistä vaihteista tule vaiston varaisia se voi viedä toisilta enemmän aikaa ku toisilta, mutta ei tasan siinä kehity sitä autokoulutasoa pidemmälle jos ei aja niillä manuaaleilla.
Siihen on kuule syyt miksi ne ensimmäiset vuodet on ne kaikkien vaarallisimmat.
Kuvittele mitä kuvittelen, ei minulla riitä into riidellä jonkun pennun kanssa.Tämän viestiketjun perusteella juuri kortin saaneet tapaukset pitävät itseään keskivertoa parempina kuskeina, vaikka ajokokemus on vain murto-osa siitä, mitä keskivertoautoilijalla... Ja manuaalivaihteiston kanssa olette parempia kuin muut tielläliikkujat, vaikkette sellaisen kanssa ole edes ajaneet kuin silloin tällöin. Kuten lehtijutuistakin säännöllisesti ilmenee, auton (vaihteistotyypistä riippumatta) saa liikkeelle ja sillä pystyyy ajamaan lähes kuka tahansa ajokortiton idioottikin. Tästä on vielä pitkä matka todelliseen ajo- ja autonhallintataitoon. Sujuva manuaalilla ajo edellyttää sujuvan vaihtamisen liusäksi sitä, että osataan valita oikea vaihde joka ajotilanteeseen ja niitä vaihteita myös käytetään; monet tomaattiin tottuneet tai muuten epävarmat pyrkivät välttelemään lyhyiksi ajoiksi vaihtamista ja paahtavat mahdollisiman pitkään sama pykälä päällä. Ja kun teillä experteillä se manuaalivaihteinen lähtee vaikka kerran liukkaalla tiellä käsistä, oletteko aivan varmoja, että pystytte vaistomaisesrti painamaan sen kytkimen pohjaan välittömästi? Vai kuluuko ratkaisevat puoli sekuntia pelkkää jarrua painaen, kuten tomaatilla, ennen kuin muistatte että kytkinpoljinkin on olemassa? Tällaisessa tapauksessa tuo pieni viive voi jo viedä auton metsähallituksen puolelle. Suosittelisin edes pienen pientä itsekritiikkiä.
- Reppu-Reiska
xxx kirjoitti:
Tämän viestiketjun perusteella juuri kortin saaneet tapaukset pitävät itseään keskivertoa parempina kuskeina, vaikka ajokokemus on vain murto-osa siitä, mitä keskivertoautoilijalla... Ja manuaalivaihteiston kanssa olette parempia kuin muut tielläliikkujat, vaikkette sellaisen kanssa ole edes ajaneet kuin silloin tällöin. Kuten lehtijutuistakin säännöllisesti ilmenee, auton (vaihteistotyypistä riippumatta) saa liikkeelle ja sillä pystyyy ajamaan lähes kuka tahansa ajokortiton idioottikin. Tästä on vielä pitkä matka todelliseen ajo- ja autonhallintataitoon. Sujuva manuaalilla ajo edellyttää sujuvan vaihtamisen liusäksi sitä, että osataan valita oikea vaihde joka ajotilanteeseen ja niitä vaihteita myös käytetään; monet tomaattiin tottuneet tai muuten epävarmat pyrkivät välttelemään lyhyiksi ajoiksi vaihtamista ja paahtavat mahdollisiman pitkään sama pykälä päällä. Ja kun teillä experteillä se manuaalivaihteinen lähtee vaikka kerran liukkaalla tiellä käsistä, oletteko aivan varmoja, että pystytte vaistomaisesrti painamaan sen kytkimen pohjaan välittömästi? Vai kuluuko ratkaisevat puoli sekuntia pelkkää jarrua painaen, kuten tomaatilla, ennen kuin muistatte että kytkinpoljinkin on olemassa? Tällaisessa tapauksessa tuo pieni viive voi jo viedä auton metsähallituksen puolelle. Suosittelisin edes pienen pientä itsekritiikkiä.
Ei automaatillakaan luiston sattuessa jarrua paineta, eihän? Tokihan luisto itsessään on jo ajovirhe, eikä sellaiseen pitäisi joutua. Tiestön kunto tosin on sellainen, että kulumisurat saattavat aiheuttaa liukkaalla hallinnan menetyksen. Onneksi esimerkiksi vilkkaalla ja vaaralliseksi määritellyllä valtatie kahdeksalla asiaan on puututtu oikein terveellä tavalla: eu-rahalla suoritetaan maisemointityötä (!) välillä Turku-Merikarvia. No, kai se lohduttaa, jos kelvottomalta tieltä suistuu vähän kauniimpaan maisemaan?
Myös valvontakameroiden asentamista kiirehditään taannoisen Konginkankaan rysäykseen vedoten. Miten ne v--un kottaraispöntöt parantavat tien kuntoa? Tai raskaan liikenteen turvallisuutta? Päin vastoin, nopeuserot lisääntyvät ja sen myötä ohitustarve.
Asiaan palatakseni: näin vanhemmiten ajan mieluusti automaatilla vaikka manuaaliakin joutuu kepittämään päivittäin. Ei se jalan ja käden yhteistyö normaalikykyiselle pitäisi olla ylivoimaista, joskin näkee tapauksia, jotka eivät sitä tunnu koskaan oikein oppivan. Aluevaihteistoakin ajelee isommin ajattelematta ja siinä sentään varsinkin kevyellä autolla jätetään vaihteita väliinkin ja käsityön lisäksi töitä riittää peukalollekin... - xxx
Reppu-Reiska kirjoitti:
Ei automaatillakaan luiston sattuessa jarrua paineta, eihän? Tokihan luisto itsessään on jo ajovirhe, eikä sellaiseen pitäisi joutua. Tiestön kunto tosin on sellainen, että kulumisurat saattavat aiheuttaa liukkaalla hallinnan menetyksen. Onneksi esimerkiksi vilkkaalla ja vaaralliseksi määritellyllä valtatie kahdeksalla asiaan on puututtu oikein terveellä tavalla: eu-rahalla suoritetaan maisemointityötä (!) välillä Turku-Merikarvia. No, kai se lohduttaa, jos kelvottomalta tieltä suistuu vähän kauniimpaan maisemaan?
Myös valvontakameroiden asentamista kiirehditään taannoisen Konginkankaan rysäykseen vedoten. Miten ne v--un kottaraispöntöt parantavat tien kuntoa? Tai raskaan liikenteen turvallisuutta? Päin vastoin, nopeuserot lisääntyvät ja sen myötä ohitustarve.
Asiaan palatakseni: näin vanhemmiten ajan mieluusti automaatilla vaikka manuaaliakin joutuu kepittämään päivittäin. Ei se jalan ja käden yhteistyö normaalikykyiselle pitäisi olla ylivoimaista, joskin näkee tapauksia, jotka eivät sitä tunnu koskaan oikein oppivan. Aluevaihteistoakin ajelee isommin ajattelematta ja siinä sentään varsinkin kevyellä autolla jätetään vaihteita väliinkin ja käsityön lisäksi töitä riittää peukalollekin...Okei, tossa tilanteessa ei välttämättä paineta jarrua, ainakaan tilanteesta riippuen; kytkintä sen sijaan pitäisi manuaalivaihteisella painaa ja nopeasti sittenkin. Itse sanoit ajavasi vanhemmiten mieluummin automaatilla, eli olet varmaan harjoitellut manuaalinkin käyttöä hieman autokoulun jälkeenkin? Vuoden, parin ajolla syntyy manuaaliin riittävä rutiini, ettei se katoa enää pitkänkään ajan kuluessa.
- Keppikuski
Vaikka monet luulevat että automaattisella ajaessa voi keskittyä ajamiseen ja muuhun liikenteeseen paremmin, se on väärin. Kun ajaa automaattisella, kuski tapaa väsyä kun ei tarvi tehdä muuta kuin painaa kaasua ja tuijottaa tietä. Manuaalisella ajaessa on tietoisempi muusta liikenteestä kun vaihteiden vaihto pitää ajoon keskittymisen korkealla. Olen itse ajanut automaattisella Amerikassa useaan otteeseen ja olen sitä ajaessa ollut niin tylsistynyt että ajamiseen keskittyminen on ollut vaikeaa, varsinkin myöhään illalla. Olen huomannut myös sen, että ajaessa automaattisella, unohdan aika-ajoin että ei tarvi vaihtaa vaihteita ja haen kytkinä ja huidon keppiä. Kerran painoin vahingossa jarrua, etsiessä kytkintä. Huomasin sen kyllä heti, mutta pointtini on se että jos vaan pystyy, kannattaa ajaa manuaalisella, sillä sitä ajaessa aistit pysyy hereillä sillä on itse hallinnassa. Kannattaa muistaa myös että automaattiset syö enemmän bensaa, ovat kalliimpia, ovat kalliimpia huoltaa, ja eivät yleensä kestä yhtä kauan. Menee taidot hukkaan jos ajaa automattisella.
- kaisu,
Siis automaatti auto on kaikista parhain. ei noi vaihdeautot pärjää niille ja sitten ihmettelen miksei täälläkin ole vain automaattivaihteisia autoja. vieläkin ajellaan vaihdeautoilla. its so 90s!
- vaihteisia
autoja on ollu 70-luvulta saakka. automaatti kuluttaa enemmän ja on kalliimpi huoltaa ja joudut useammin huoltaan. ainoastaan uudet autot kannattaa ottaa automaatilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760