Oulu, Vaasa vai Lappeenranta minulle?

Tuleva ekonomi?

Haen keväällä 2010 kauppatieteitä lukemaan ja Turkuun aion ensisijaisesti hakea. Se kuitenkin jättää vielä kaksi yliopistovaihtoehtoa auki ja olen rajannut mahdollisuuksia noihin kolmeen. Eli one's gotta go.

Koko elämäni olen asunut täällä Oulussa ja tunnen paikan siis todella hyvin. Piirit on tuttuja ja kaupunki on tuttu. Se on sekä hyvä että huono juttu ja viime aikoina on tuntunut, että haluasin vaihtaa kokonaan maisemaa uusiin kuvioihin. Kauppatieteellinen löytyy Oulusta ja siinä on mukavan monipuolinen pääainevalikoima. Mutta olen kuullut, että juuri ne mistä olen kiinnostunut eli kv. liiketalous ja johtaminen & organisointi ovat vähän tasoltaan heikkoja ja etenkin ensinmainittu. Onko näin? Mites logistiikka ja kansis Oulussa?

Toisena on Vaasa, joka kaupunkina ei ole ollenkaan tuttu. Wasalandiassa olen penikkana käynyt. :D Onko kaupunki tunnelmaltaan minkälainen (shoppailumahdollisuudet?), pääseekö opiskelijayhteidöön hyvin mukaa ja onko hyviä bileitä? Kuitenkin Vaasan kauppatieteellinen on myös pääainevalikoimaltaan ihan mukava. Löytyy johtaminen & organisaatio ja kv. liiketalouden koulutusohjelma. Sivuaineissa plussaa saa hallintotieteellisestä tiedekunnasta, jossa voisi aluetiedettä ottaa vähän sivuaineena. Mutta onko Vaasassa logistiikkaa ollenkaan?

Sitten vielä Lappeenranta, josta kaupunkina ei ole mitään tietoa enkä siellä koskaan ole käynyt. Kuitenkin esim. täällä sitä on kehuttu kovasti, että opiskelijoita on paljon ja henki on hyvä? Onko se kuitenkin ihan kaupunkina aivan miniminipieni? :S Ei se tavallaan haittaa, mutta en lähtisi minnekään tuppukylään, jossa ainoa ajanviete on vetää amisrinkiä marketeilla launtai-iltaisin. Lappeenrannassa on kuitenkin myös laaja ja mielenkiintoinen pääainevalikoima, joista kiinnostavina, mutta aika vieraina pomppaa esiim hankintojen johtaminen sekä strategiatutkimus. Onko hankintojen johtaminen siis tietyllä tavalla painotettua logistiikkaa ja miten se siitä eroaa? Strategiatutkimus on ilmeisesti kansantaloustiedettä, mutta mistä moinen nimi? Painottaako se taas jotenkin erillä lailla?

Kyllä kaikesta voisin googlailla ja katsella, mytta haluaisin nyt ihan omakohtaisia mielipiteitä sekä kokemuksia.

5

1768

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rriS

Oulu > Vaasa > Lappeenranta.

Opiskelen itse Oulussa (tulen pk-seudulta), ja olen viihtynyt. Pääaineena kansis, proffat on pääsääntöisesti hyviä, aine kiinnostaa ja opiskelu sujuu. Toisaalta maisemanvaihdos voisi myös elämäntilanteesta riippuen tehdä hyvää, itselleni teki.

Oulu on noista vaihtoehdoista mielestäni fiksuin, hain itse kakkosena Vaasaan ja nyt kiitän onneani etten sinne päässyt. Ei ole kavereilta hirveesti positiivista siitä paikasta kuullut -jos ruotsalaisuus kiinnostaa niin hae tänne. Sama pätee Lappeenrantaan -vastaavasti venäläisyys.

En usko että opetuksen taso vaihtelee hirveästi koulujen välillä. KV ja Johtaminen on vain hieman "pehmeämpiä" aineita, ja hyvät tulokset tenteistä ovat helpommin saavutettavissa kuin rahoituksesta, kansiksesta tai laskentatoimesta.

Onnea siis pääsykokeisiin, koita selviytyä Turkuun.

• Nähdään täällä

...humppa siellä soi. Mennään Lappeenrantaan...

Ihan tosissaan: hae tänne. Täällä on KIVAA!!!

Käy lukemassa LUT:n sivuilta, sieltä löydät kaiken tarvittavan. Äläkä unohda kiltamme Enklaavin sivustoa.

Onnea pääsykokeeseen.

• Cech Peter

Ehottomasti kannattaa lähtee Lappeen rantaan. Henki on yliopistolla hyvä ja tekemistä löytyy joka päivälle, ettei sitä amisrinkiä tartte ajaa :D Itse olen aikoinaan Lappeesta valmistunut ja siellä vallitsee Skinnarilan henki. Kaveria autetaan myötä ja vastamäessä, ja niitä kavereita saa aika helposti :) Yliopisto sijaitsee keskustan ulkopuolella Skinnarilassa, jossa on 90% asukkaista opiskelijoita, ei venäläisiä siellä paljon ole jos sitä miettii.

Strategiatutkimus on Suomen oloissa ainutlaatuinen tavoitteena on antaa opiskelijoille valmiudet analysoida globalisaation ja teknologisen kehityksen vaikutuksia niin koko kansantalouteen kuin yksityisiin yrityksiinkin. Erityistarkastelun kohteena on tieto erityisenä tuotannontekijänä ja yritysten innovaatiovoittojen lähteenä.

Hankintojen johtaminen keskittyy mm. strategiseen hankintatoimeen ja kurssit antavat opiskelijoille valmiudet toimittaja- ja yhteistyösuhteiden sekä verkostojen hallintaan ja yritysten hankintojen strategiseen ja operatiiviseen johtamiseen.

Suosittelen Lappeen rantaa lämpimästi!

• Zadilainen
        Cech Peter kirjoitti:

Ehottomasti kannattaa lähtee Lappeen rantaan. Henki on yliopistolla hyvä ja tekemistä löytyy joka päivälle, ettei sitä amisrinkiä tartte ajaa :D Itse olen aikoinaan Lappeesta valmistunut ja siellä vallitsee Skinnarilan henki. Kaveria autetaan myötä ja vastamäessä, ja niitä kavereita saa aika helposti :) Yliopisto sijaitsee keskustan ulkopuolella Skinnarilassa, jossa on 90% asukkaista opiskelijoita, ei venäläisiä siellä paljon ole jos sitä miettii.

Strategiatutkimus on Suomen oloissa ainutlaatuinen tavoitteena on antaa opiskelijoille valmiudet analysoida globalisaation ja teknologisen kehityksen vaikutuksia niin koko kansantalouteen kuin yksityisiin yrityksiinkin. Erityistarkastelun kohteena on tieto erityisenä tuotannontekijänä ja yritysten innovaatiovoittojen lähteenä.

Hankintojen johtaminen keskittyy mm. strategiseen hankintatoimeen ja kurssit antavat opiskelijoille valmiudet toimittaja- ja yhteistyösuhteiden sekä verkostojen hallintaan ja yritysten hankintojen strategiseen ja operatiiviseen johtamiseen.

Suosittelen Lappeen rantaa lämpimästi!

Paikan nimi on siis lappeen Ranta - ei Lappeen ranta

• ItseVaasassaOpiskel.

Älä ainakaan Vaasaan mene. Kaupunki tai yliopisto ei tarjoa minkäänlaisia aktiviteetteja opiskelijalle (esim. kohtuuhintaista kuntosalia on melkein mahdoton löytää). Opiskelijatoiminta on todella vähäistä ja Vaasassa tapahtuu harvoin mitään opiskelijatapahtumia, pois lukien Wykypäivät. Todella ankea paikka opiskella. Tosin kaikkien aktiviteettien puuttuessa Vaasasta kyllä valmistuu nopeasti, 2 v. kandi. 100 op. ei tee edes tiukkaa lukuvuoteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2435
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1407
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      80
      1263
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      11
      1182
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      885
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      880
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      44
      723
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      92
      712
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      27
      699
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      676
    Aihe