Doksisykliini malarialääkkeenä

To Asia

Onko jollakulla naisella kokemusta doksisykliinin käytöstä malarianestolääkkeenä? Olen lähdössä Aasiaan ja lääkärin mukaan vaihtoehdot malariakantojen perusteella olisi doksisykliini ja malarone. Doksisykliiniä ottaisin mieluummin, kun se kuitenkin on huomattavasti halvempi. Mutta ongelma on, että se on antibiootti ja mulle tulee aina antibiooteista hiivatulehdus. Se ei kauheen mukava juttu olis kuukauden reissulla...lekuri kyllä sano että se on aika mieto antibiootti, mutta en sit tiedä onko sillä lopulta mitään merkitystä...Olenkohan ainoa jolla tämä antibioottiongelma on? Muilla kokemuksia? Entä kokemuksia Malaronesta?

4

2154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • doxy

Ei ole ollut tuollaista ongelmaa Doxyn kanssa, mutta voisithan hankkia hiivatulehduksen varalle lääkityksen. Doxy kannattaa muuten ottaa aina samaan aikaan ja ehdottomasti ei tyhjään vatsaan.

Hyvää matkaa.

• nainen vm 61

söin juuri doksisykliiniä kaukoidän reissulla, tosin mitään ötököitä ei näkynyt mutta aloitin kun sain sormeeni haavan ja siihen alkavan tulehduksen joka sitten tuolla parani. Kokeile maitohappobakteereja kaverina josko se auttaisi. Minulle ei tullut mitään sivuvaikutuksia mutta en nyt viitsi kotimaassa enää neljää viikkoa syödä koska noita sääskiä eikä muitakaan lentäviä otuksia näkynyt. Malaronesta olen saanut oireena suunnattoman väsymyksen ja sitä en enää ota.

• hämmästynyt lukija
        nainen vm 61 kirjoitti:

söin juuri doksisykliiniä kaukoidän reissulla, tosin mitään ötököitä ei näkynyt mutta aloitin kun sain sormeeni haavan ja siihen alkavan tulehduksen joka sitten tuolla parani. Kokeile maitohappobakteereja kaverina josko se auttaisi. Minulle ei tullut mitään sivuvaikutuksia mutta en nyt viitsi kotimaassa enää neljää viikkoa syödä koska noita sääskiä eikä muitakaan lentäviä otuksia näkynyt. Malaronesta olen saanut oireena suunnattoman väsymyksen ja sitä en enää ota.

Hämmentävä kommentti... Syötkö malarialääkkeitä siis vasta, jos hyttysiä alkaa näkyä? Odotatko, että ne ilmaantuvat valtavina parvina kuin Lapissa konsanaan? Vai oletatko, että huomaat jokaisen pienen moskiiton, joka härrää äänettömästi ympärilläsi hämärissä? Silloin se voi kyllä olla liian myöhäistä. Riittää kun vaikka yön hetkinä yksi itikka käy hiljaa tuikkaamassa sinua ja saat tartunnan. Malaria ei ole kiva tauti. Kovalla työllä valistetaan ihmisiä, jotka asuvat tai matkustavat riskialueilla, mutta näköjään valistusta ei ole vieläkään riittävästi. Doksisykliini pitäisi sitä paitsi aloittaa jo ennen malaria-alueelle matkustamista.

• nainen vm 61
        hämmästynyt lukija kirjoitti:

Hämmentävä kommentti... Syötkö malarialääkkeitä siis vasta, jos hyttysiä alkaa näkyä? Odotatko, että ne ilmaantuvat valtavina parvina kuin Lapissa konsanaan? Vai oletatko, että huomaat jokaisen pienen moskiiton, joka härrää äänettömästi ympärilläsi hämärissä? Silloin se voi kyllä olla liian myöhäistä. Riittää kun vaikka yön hetkinä yksi itikka käy hiljaa tuikkaamassa sinua ja saat tartunnan. Malaria ei ole kiva tauti. Kovalla työllä valistetaan ihmisiä, jotka asuvat tai matkustavat riskialueilla, mutta näköjään valistusta ei ole vieläkään riittävästi. Doksisykliini pitäisi sitä paitsi aloittaa jo ennen malaria-alueelle matkustamista.

kuinka niin hämmentävä, tiedän kyllä että malarialääkitys aloitetaan ennen malaria-alueelle menoa ja aloitin kuurin päivää aikaisemmin, ohjeen mukaan, Aasiassa on alueita joilla ei ole malariariskiä tai riski on hyvin vähäinen ja koska siellä oli ollut ja on edelleenkin poikkeuksellisen kuivaa eikä ole sadekausi niin etukäteen paikan päällä saimme kuulla ettei riskiä malaria-alueellakaan juurikaan ole. Lopullisen Itikkatilanteen kyllä näkee sen jälkeen kun on ao alueelle mennyt ja enkä tosiaankaan odota tai tarkoita mitään suuria itikkaparvia. Olen matkaillut afrikassa viisi kertaa ja joka kerran olen syönyt malariakuurin, lariamia tai malaronea ja aivan ohjeiden mukaan joten kohdallani kyse on harkinnasta tilanteen mukaan.
        Aasia nyt vain ei ole kaikkein pahinta malaria-aluetta ja siinä voi käyttää harkintaa. Viime vuosina ei Suomalaisia ole sairastunut siellä päin - senkin selvitin, muutama englantilainen muistaakseni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      121
      7166
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      495
      5303
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      148
      3266
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      215
      2621
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      41
      2324
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1272
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1242
    8. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1188
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1159
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1133
    Aihe