Koira lemmikkinä

*neiti*

Päivittäin vastaani tulee koiria ja heidän omistajiaan ja koin nyt tarpeelliseksi jakaa muutamia ajatuksiani, jotka päivittäin vaivaavat mieltäni.
Miksi hankimme koiria? Kavereiksi,opaskoiriksi, vahdeiksi jne.. syitä on varmasti monia, mutta eniten itseäni harmittaa se, kun koira hankitaan vaan hankkimisen vuoksi. Se on niin kiva kun se koira siinä pyörii mukana ja ihmisten ilona. Ensin on niin ihana pikkupentu jota paijataan ja opetetaan kaikennäköisiä temppuja, mutta parin vuoden päästä koira unohdetaankin täysin. Se vaan pyörii siinä mukana ja riidellään siitä kuka sitä vie lenkille. Riittää kun rapsuttaa sillon tällöin ja loput kommentit ovatkin kielteisiä jotka kehottaa olemaan sotkematta tai menemättä sohvalle tai haukkumasta. Haen tässä sitä, että mielestäni koiran ottamista olisi hyvä harkita useamman kerran. Koira on kuitenkin tunteva ja elävä eläin, joka sekin voi esimerkiksi masetua. Ja jokaisen joka koiran hankkii pitäisi sitoutua koiraan koko koiran elämän ajaksi ja ottaa vastuu tästä. Jouduin seuraamaan pitkään vierestä, kun naapurimme (joiden kanssa olimme kuitenkin ihan hyvissä väleissä) pitivät koiraansa ulkona pitkiäkin aikoja pienessä narussa. Kyseessä oli Shetlanninlammaskoira joka oli hyvin arka ja seurallinen. Naapurimme ihmettelivät että miten heidän koiransa haukkuu ulkona joka ikiselle asialle. En ikinä kehdannut sanoa että tylsistynythän se koira on! Paimenkoira viihtyy laumassa ja tämmönen laumasta eristäminen varmasti saa sen masentumaan. Kyllä sääliksi kävi kun vielä iltamyöhään haukkuminen kuului sisälle asti! Kuka sitä nyt pimeässä paikallaan yksin viihtyisi?
Antakaa siis joskus myös koirallenne aikaa ja viihdykettä ja ottakaa se osaksi laumaanne sillä sillon ne ovat onnellisimpia kun saavat tuntea kuuluvansa laumaan :)

Toisena asia mikä tekee surulliseksi on katsoa niitä koiria jotka joutuvat kulkemaan metrin remmissä ja vaikka koira kulkisikin suhteellisen kiltisti niin joka kerta kun se jää haistelemaan jotakin, joku vetää remmistä ja koiran on jatkettava matkaansa. Ymmärrän että aina ei olekaan aikaa haistella joka hajua, mutta koittakaa myös ymmärtää kuinka tärkeä hajumaailma on ylipäätään koirille. Koirillahan hajuaisti on huomattavasti parempi kuin ihmisillä ja merkkien jättäminen ja niiden haistelu on osa koirien keskinäistä "sosiaalista elämää". Siispä asettukaa itse josus koiran asemaan... ja antakaa niille aikaa myös nauttia omasta hajumaailmastaan välillä :)

Uskon että Suomessa varmasti löytyy todella hyviä koiranomistajiakin jotka osaavat ottaa lemmikkinsä huomioon, mutta halusin kertoa näistä asioista koska on niin paljon ihmisiä jotka eivät ajattele edes näin pitkälle ja onhan todisteena kaikki se mitä olen ympärilläni nähnyt. Eräs päivä järkytyin suuresti katsoessani hääohjelmaa, jossa koira vietiin häiden ajaksi "koirahotelliin"(joka näytti kyllä lähinnä betonikopilta hotellin sijaan, mutta en tiedä minkälaisia koirahotellit ovat suomessa, joten en ota tähän asiaan kantaa). Se, mikä minua kauhistutti oli koiran omistajan käyttäytyminen.. hän VÄKISIN ÄNKI koiran koppiin, puhumatta tälle yhtään sanaa tai rohkaisemalla tätä mitenkään. Hän vaan sulki kalterillisen oven koiran edestä ja käveli pois. Kauheaa katsottavaa! Luultavastikin tässä koira koki tulleensa hylätyksi.. eihän koira voi ymmärtää tämmöistä tilannetta mitenkään. Olisin toivonut että omistajalta olisi tässä vaiheessa löytynyt hieman tunneälyä rauhoitella koiraa niin että saisi sen jäämään koppiin ja antavan ymmärtää että tulee takaisin. Jo pelkkä katse sanoo paljon koiralle.

Näitä tapauksia varmasti olisi enemmänin, mutta halusin kirjoittaa edes parista. Toivottavasti sain edes jonkun heräämään tällä viestillä :)

14

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten.

      sinä hoidat koiraasi?

      • *neiti*

        että koirani on onnellinen :)


      • muutkin
        *neiti* kirjoitti:

        että koirani on onnellinen :)

        hoitavat samoin?


      • *neiti*
        muutkin kirjoitti:

        hoitavat samoin?

        Et varmaan lukenu viestiäni sitten kovin tarkkaan. Nimenomaan korostin että varmasti löytyy niitäkin jotka hoitaa koiraansa hyvin, mutta aina on myös niitä, jotka ei ajattele näitä asioita. Kyllähän kaikenaikaa joudutaan lopettamaan eläimia turhan takia. Viime kesänä kun olin viemässä koiraani myöhään illalla lenkille tuli vastaani lapsiporukka, jotka olivat löytäneet koiran sidottuna mattotelineeseen tarhan lähistöltä. Sielä se oli kuulemma istunut yksin sateessa. Ja lastentarha oli kuitenkin sen verran syrjässä että siihen ei ole kukaan voinut väliaikaisesti esimerkiksi käydäkseen jossain sitoo koiraansa. He veivät koiran kotiinsa ja asiasta ilmoitettin poliisille ja enempää en tiedä. Mutta sen tiedän että tuo ei ole vastuullista ja hyvää koiran hoitamista!


    • Kaarina123

      kirjoituksesta!

      Osasit kirjoittaa juuri ne asiat, mitkä ovat mielestäni todella tärkeitä koiran ottamisessa ja koiran pidossa!
      Usein ihmiset, jotka ottavat koiran, eivät tajua tällaisia asioita. Jos koiraa pidetään yksinään pihalla, niin miksi sellaiseen perheeseen on otettu koira? Sehän on aivan järjetöntä touhua.

      Näin myös tuon samaisen hääohjelman ja olen samaa mieltä asiasta! Koiran olisi kyllä voinut jättää sinne paljon nätimmin, puhua sille rauhoittavasti, antaa jonkun herkkuluun järsittäväksi jne. Omistaja ei kyllä oikein osannut ajatella tilannetta.

      Koirille on tosiaan todella tärkeää saada nuuskia, se on ihan sama asia kun me lähettelemme ja saamme sähköpostia ja käytämme puhelinta. Olen nähnyt ihan tarpeeksi näitä koirien nykimisiä ja asiasta on tehty tutkimuskin, 60% koirista on nykyään niska/selkävikaisia juuri näiden nykimisten takia.

      Nykyään saan kyllä suuni auki, jos näen törkeää käytöstä. Olen myös tehnyt eläinsuojeluvalvojalle ilmoituksen kahden koiran huonosta kohtelusta ja aiheesta. Valvoja vei asian poliisille ja koirat otettiin pois. Niille etsittiin eläinsuojeluyhdistyksen kautta uudet hyvät kodit.

      Huom: ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Nykyään myös netin kautta.

      • koiraa.

        mahdat tarkoittaa?

        "Jos koiraa pidetään yksinään pihalla, niin miksi sellaiseen perheeseen on otettu koira? Sehän on aivan järjetöntä touhua."

        "Huom: ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Nykyään myös netin kautta."
        kunhan tietää mistä on kyse ettei aleta juoksuttaa virkavaltaa minkään mutu asian takia sotkien pahimmassa tapauksessa ihmisten yksityiselämää.
        tai vaikka sen takia että jonkun husky nukkuu viiden asteen pakkasella lumikoperossa ja itsestä tuntuu että niin ei saisi olla vaikka husky todellisuudessa viihtyy siellä vallan mainiosti.
        järki päähän ilmoituksia tehtäessä.


      • *neiti*

        Mukava kuulla että löytyy samanmielisiä :) Kiitos uudesta tiedosta ja toi onkin hyvä että ilmoituksen voi tehdä myös netin kautta! Pidetään pikku ystävistämme huolta :)


      • *neiti*
        koiraa. kirjoitti:

        mahdat tarkoittaa?

        "Jos koiraa pidetään yksinään pihalla, niin miksi sellaiseen perheeseen on otettu koira? Sehän on aivan järjetöntä touhua."

        "Huom: ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Nykyään myös netin kautta."
        kunhan tietää mistä on kyse ettei aleta juoksuttaa virkavaltaa minkään mutu asian takia sotkien pahimmassa tapauksessa ihmisten yksityiselämää.
        tai vaikka sen takia että jonkun husky nukkuu viiden asteen pakkasella lumikoperossa ja itsestä tuntuu että niin ei saisi olla vaikka husky todellisuudessa viihtyy siellä vallan mainiosti.
        järki päähän ilmoituksia tehtäessä.

        Ja niin piti vielä seuraavalle vastaajalle sanoa, että tietenkään ilmoitusta ei pidä tehdä liian kevein perustein.. ja uskon pystyväni sen arvioimaan mikä on koiralle hyväksi ja mikä ei :)

        Kun otit esimerkiksi ton koiran jota pidetään ulkona yksin niin sen takia minä otin esille tämän koiran rodun ja luonteen, koska kyse ei todellakaan ollut huskysta vaan seuraa kaipaavasta pikkukoirasta jonka satuin tuntemaan erittäin hyvin. Todella pelokas tapaus, joka viihtyi ihmisten kanssa. Että kyllä osaan järkeäni käyttää tämmösissä asioissa.


      • ninnuuu!
        *neiti* kirjoitti:

        Mukava kuulla että löytyy samanmielisiä :) Kiitos uudesta tiedosta ja toi onkin hyvä että ilmoituksen voi tehdä myös netin kautta! Pidetään pikku ystävistämme huolta :)

        Heips! Olen 25 vuotias tyttönen Liedosta ja mietin uuden lemmikin ottoa. Taloni on iso omakotitalo ja pihakin on minusta aika iso. Minulla on ollut koiraa, kissaa, kania kasyrottaa ja nyt mietin että minkä lemmikin sitä ottaisi. Tiedätkö, mikä voisi sopia minulle? Jos tiedät, niin kerro. Kerro myös jos sinulla on jonkun sellaisen lemmikin poikasia, mikä voisi sopia minulle. Yhteydenottoasi odotellen:
        Kati

        Pistä sähköpostia [email protected]


      • *neiti*
        ninnuuu! kirjoitti:

        Heips! Olen 25 vuotias tyttönen Liedosta ja mietin uuden lemmikin ottoa. Taloni on iso omakotitalo ja pihakin on minusta aika iso. Minulla on ollut koiraa, kissaa, kania kasyrottaa ja nyt mietin että minkä lemmikin sitä ottaisi. Tiedätkö, mikä voisi sopia minulle? Jos tiedät, niin kerro. Kerro myös jos sinulla on jonkun sellaisen lemmikin poikasia, mikä voisi sopia minulle. Yhteydenottoasi odotellen:
        Kati

        Pistä sähköpostia [email protected]

        Etkö itse tiedä minkälainen lemmikki olisi sopiva sinulle? :) En usko että kukaan muu voi sitä sinua paremmin tietää. Omakotitaloon sopisi varmasti hyvin koira, mutta se vaatii myös paljon hoitoa, lenkitystä ja huomiota. Tai kaikki eläimethän tietenkin vaativat hoitoa, mutta jos esimerkiksi sinulla on pitkät typäivät tai joudut päivittäin olemaan poissa niin kissa voisi olla parempi vaihtoehto?
        Oletko ikinä ajatellut hankkia jo jotain valmiiks hylättyä eläintä, joka kaipaisi uutta kotia? Siis esimerkiksi jostain koirakodista tai vastaavasta. Niin moni lemmikki hylätään ihan turhaan ja jokut joutuvat lopetetuksi. Nämä eläimet mielestäni ansaitsisivat oikeuden elää mutta varmasti ovat kuitenkin ehkä sitoutuvaisempia.. mutta onhan se aika hieno antaa eläimelle uusi koti :) En osaa tarkemmin näistä asioista neuvoa, mutta varmasti netistä löytyisi tietoa lisää esimerkiksi sinua lähimmistä hylättyjen eläinten keskuksista.


      • tulee ottaa
        *neiti* kirjoitti:

        Etkö itse tiedä minkälainen lemmikki olisi sopiva sinulle? :) En usko että kukaan muu voi sitä sinua paremmin tietää. Omakotitaloon sopisi varmasti hyvin koira, mutta se vaatii myös paljon hoitoa, lenkitystä ja huomiota. Tai kaikki eläimethän tietenkin vaativat hoitoa, mutta jos esimerkiksi sinulla on pitkät typäivät tai joudut päivittäin olemaan poissa niin kissa voisi olla parempi vaihtoehto?
        Oletko ikinä ajatellut hankkia jo jotain valmiiks hylättyä eläintä, joka kaipaisi uutta kotia? Siis esimerkiksi jostain koirakodista tai vastaavasta. Niin moni lemmikki hylätään ihan turhaan ja jokut joutuvat lopetetuksi. Nämä eläimet mielestäni ansaitsisivat oikeuden elää mutta varmasti ovat kuitenkin ehkä sitoutuvaisempia.. mutta onhan se aika hieno antaa eläimelle uusi koti :) En osaa tarkemmin näistä asioista neuvoa, mutta varmasti netistä löytyisi tietoa lisää esimerkiksi sinua lähimmistä hylättyjen eläinten keskuksista.

        huomioon että minkä takia se on hylätty ja millaisessa paikassa ollut ennen ettei kohdalle satu täysin sekopää eläintä jolla naksahtaa pahimmassa tapauksessa silloin kun on lapsia paikalla.


      • ninnuuu! kirjoitti:

        Heips! Olen 25 vuotias tyttönen Liedosta ja mietin uuden lemmikin ottoa. Taloni on iso omakotitalo ja pihakin on minusta aika iso. Minulla on ollut koiraa, kissaa, kania kasyrottaa ja nyt mietin että minkä lemmikin sitä ottaisi. Tiedätkö, mikä voisi sopia minulle? Jos tiedät, niin kerro. Kerro myös jos sinulla on jonkun sellaisen lemmikin poikasia, mikä voisi sopia minulle. Yhteydenottoasi odotellen:
        Kati

        Pistä sähköpostia [email protected]

        kotivideoissa oli ihania VUOHIA. Meilläkin on ollut kilejä ja ne on aika vekkuleita Lapset laittoi ne talutusremmeihin ja kiertelivät kylällä niitten kanssa.


      • RAKASTAN DOBBERIA
        hankipanki kirjoitti:

        kotivideoissa oli ihania VUOHIA. Meilläkin on ollut kilejä ja ne on aika vekkuleita Lapset laittoi ne talutusremmeihin ja kiertelivät kylällä niitten kanssa.

        moi.mulla on 15 viikkoinen dobermann pentu se haettiin ulkomailta,koira kerkis oleen meillä kaksi päivää kun se rupesi pureen minua ,en oo vieläkään saanut puremista pois oon kokeillu kaikki keinot mitä voi olla.kuka kertoisi miten puremisen saa pois.tässä mitä oon kokeillut:ravistanut niskanahasta,painanut huulia hampaita vasten ,eristänyt laumasta eri huoneeseen,laittanut koiran lattialle selälleen mennyt päälle leikisti .murissut vihaisena.vähäksiaikaa lopettaa sitten unohtaa ja taas päälle.sitten kun pentu on lopettanut puremisen oon antanut sille luun ja kehunut.hyvät ihmiset AUTTAKAA...PLIIS


      • jes..
        RAKASTAN DOBBERIA kirjoitti:

        moi.mulla on 15 viikkoinen dobermann pentu se haettiin ulkomailta,koira kerkis oleen meillä kaksi päivää kun se rupesi pureen minua ,en oo vieläkään saanut puremista pois oon kokeillu kaikki keinot mitä voi olla.kuka kertoisi miten puremisen saa pois.tässä mitä oon kokeillut:ravistanut niskanahasta,painanut huulia hampaita vasten ,eristänyt laumasta eri huoneeseen,laittanut koiran lattialle selälleen mennyt päälle leikisti .murissut vihaisena.vähäksiaikaa lopettaa sitten unohtaa ja taas päälle.sitten kun pentu on lopettanut puremisen oon antanut sille luun ja kehunut.hyvät ihmiset AUTTAKAA...PLIIS

        Mä näin yhdessä ohjelmassa, mikä tulee liviltä. Siinä sanottiin, että koiran huomio pitää saada pois puremisesta äänähdyksellä joka on vakava, nopea ja pistävä ääni. Mutta, jos se ei tehoa vaikka löisi kattilan kansilla yhteen ja sen jälkeen siirtää katseen muualle. Ei saa katsoa koiraa muuten se luulee, että sä haluat jotain pahaa sille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3504
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1968
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1588
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1425
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      99
      1075
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe