940 vm 93

mava5252

miten saa moottorin elekroniikan vikavalon sammumaan,ja mikä mittari on tupakinsytkärin vieressä asteikko 0-12 asteikon alapuolella kaksi nuoli näppäitä ylös ja alas.mittarin takaa lähtee pieni letku ja menee vararenkaskotelossa,olevaan laitteeseen.näppäitä painaessa laitteesta kuuluu pienen sähkömoottorin ääntä.

8

9261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frabgrubba

      valo sammuu kun vika korjattu,lamppu pois tai kokeile kun otat akusta johdot irti tunniksi ,tämä nollaa ajotietokoneen

    • hoj

      Siinähän on se vikakoodien lukulaatikko moottoritilassa. joku johto vaan oikeaan paikkaan ja ledistä katsomaan väläykset tms. jolloin vikakoodi ja ongelman syy ehkä selviää.

      ohjeet varmaankin löytyy kun jaksaa vähän googlettaa.

      volvolandia tms. ehkä parempi paikka selvitellä näitä

    • Velkavolvo

      Tällaiset ohjeet olen joskus löytänyt verkosta, olisikohan Volvolandiasta.


      Ohjausyksikön vikakoodit voidaan helposti purkaa ilman varsinaista
      vikakoodinlukijaa esimerkiksi tien päällä, koska diagnostiikkalaite on
      integroitu osaksi autoa. "Käyttöliittymänä" on johto, yksi näppäin sekä vilkkuva
      ledi. Kannattaa muistaa että vikakoodi on vain suuntaa antava tieto. Esimerkiksi
      lämpöanturilta tuleva vika ei tarkoita vikaa välttämättä itse anturissa, vaan
      sitä että ohjausyksikkö ei saa kyseistä signaalia. Tämä taas voi johtua itse
      ohjausyksiköstä, johtosarjasta, viallisesta liittimestä ja tietysti itse
      anturista. Myöskään liian pienen/suuren lambda-arvon vikakoodi ei tarkoita
      välttämättä itse anturissa, vaan esimerkiksi sytytysjärjestelmä saattaa pätkiä,
      jolloin palamatonta polttoainetta pääsee pakojärjestelmään aiheuttaen
      vikakoodin.

      Harvinaisemmissa tapauksessa vika ei tallennu ohjausyksikön muistiin lainkaan.
      Jos esimerkiksi imuilman lämpöanturi toimii sallitulla alueella mutta näyttää
      väärin, ei ohjausyksikkö tiedä asiasta. Vika kuitenkin vaikuttaa käyntiin ja
      sitä voi olla vaikea metsästää. Kirjoittajan autossa oli juuri kyseinen vika.

      Vikakoodien lukeminen (tila 1):

      * Diagnostiikkayksikkö sijaitsee konepellin alla kuljettajan puolella mustassa tulitikkurasian kokoisessa laatikossa.
      * Avaa diagnostiikkayksikön kansi, jonka alta löydät pistokkeita numeroituna 1-6
      * Käännä sytytysvirta päälle
      * Liitä diagnostiikkajohdin töpseliin numero 2.
      * Paina diagnostiikkapainiketta 1-3 sekuntia
      * N. 3.5 sekunnin jälkeen alkaa ledi vilkkua. Vilahdukset tulevat 3:ssa sarjassa.
      Sarjojen välillä on 3.5 sekunnin tauko
      * Jokaisessa sarjassa on 0.5 sekunnin välähdys ja 0.5 sekunnin tauko.
      Sarjan välähdysten määrä kertoo numeron.
      * Laske jokaisen sarjan välähdykset. Ensimmäisestä sarjasta saadaan vikakoodin ensimmäinen, toisesta toinen numero jne. Katso sitten kyseinen vikakoodi taulukosta.
      * Seuraava vikakoodi voidaan lukea painamalla näppäintä jälleen 1-3 sekuntia. Mikäli vikakoodeja ei ole enempää, näytetään ensimmäinen koodi uudelleen.

      Komponenttien testaaminen (tila 2):

      * Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
      * Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
      * Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
      * Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
      * Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
      laitteen koodin vahvistukseksi.

      Komponenttien aktivointi (tila 3):

      * Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
      * VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
      * Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
      * Suuttimet
      * Tyhjäkäyntiventtiili
      * Hiilisäiliön venttiili
      * Ilmastoinnin kytkin
      * Päärele
      * (Lisä)rele
      * Vesipumppu
      * Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään

      Vikakoodien tyhjennys:

      * Lue vikakoodit kuten edellä on kerrottu.
      * Huom! Kaikki koodit on luettava (ts. sinun on saatava ensimmäinen vikakoodi
      uudelleen) muuten tyhjennys ei onnistu.
      * Paina tämän jälkeen näppäintä 5 sekuntia ja vapauta se.
      * Odota kunnes ledi syttyy (3-10 sek)
      * Paina näppäintä jälleen vähintään 5 sek.
      * Lue vikakoodit uudelleen tarkistaaksesi että tyhjennys onnistui (yksikön
      pitäisi nyt antaa 1-1-1)

    • Velkavolvo

      Tässä Volvo 940:n vikakoodit. Luku- ja nollausohje edellisessä viestissä.


      Vikakoodit LH 2.4
      1-1-1 Ei vikaa
      1-1-2 Ohjausyksikkö
      1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
      1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)
      1-2-2 Imuilman lämpöanturi
      1-2-3 Moottorin lämpöanturi
      1-3-1 Sytytysjärjestelmän RPM-anturin signaali puuttuu startatessa
      1-3-2 Akkujännite liian suuri tai pieni
      1-3-3 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
      1-4-1 Vauhtipyörän YKK-anturi
      1-4-2 EZK sytytysohjausyksikkö hajonnut
      1-4-3 Nakutusanturin signaali puuttuu tai on epäkelpo
      1-5-4 EGR-järjestelmässä liian kova virtaus
      2-1-2 Lambda-anturin signaali puuttuu
      2-1-3 Täyskaasutieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu
      2-1-4 RPM-anturin signaali ”pätkii”
      2-2-1 Seos liian laiha osakuormalla
      2-2-2 Rele ?
      2-2-3 Tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu
      2-2-4 Jäähdytysnesteen lämpöanturin signaalissa häiriöitä
      2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla
      2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
      2-3-4 Tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu tai on epäkelpo
      2-4-1 EGR-järjestelmän virtaus liian pieni
      2-4-4 Nakutusanturin signaali epäkelpo
      3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu
      3-1-3 Hiilisäiliön venttiilissä häiriö
      3-2-1 Kylmäkäynnistyssuuttimen signaali puuttuu
      3-2-2 Kuumalanka-ilmamäärämittarin lanka poikki
      3-2-4 Sähköisen vesipumpun releessä häiriö
      3-4-3 Bensapumpun releessä häiriö
      3-4-4 EGR lämpötilasignaali puuttuu tai on epäkelpo
      4-1-1 Kaasuläpän asennontunnistin ?
      4-1-3 EGR-lämpöanturin signaali puuttuu tai on epäkelpo

    • eih

      oisk ilmaiskarit

      • martineksat1

        Itse en aiheesta tiedä, miulla on 940 farkun perä ilman nivomattia, mutta suurella todennäkösyydellä oot oikeessa.


    • volvomies2938

      4 vuotta myöhässä, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Se mikä siellä ämisee on kompura.

    • Hei hei hörhö

      Kaikissa volvoissa ei ole sitä vilkkukoodi härpäkettä vaan on diaknoosi pistoke.
      Tai jos on niin vanha että on mekaaninen ruisku niin ei ole vikakoodeja.
      Se mittari on ilmajousien painemittari.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      68
      6892
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      63
      6803
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      148
      5456
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      50
      4503
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      20
      4099
    6. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      3680
    7. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      37
      3258
    8. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      28
      3183
    9. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      76
      2792
    10. Köysi alkaa kiristyä putinin kaulalla....

      Putin pelkää eniten juuri omaa porukkaansa, ja siihen on varmasti syytä kun sota ei ole mennyt hyvin, tappiot ovat valta
      Maailman menoa
      40
      2269
    Aihe