Agnostikot herätkää!

Hyvät agnostikkoveljet ja sisaret.

Ajoittain täällä palstalla väännetään kiihkeästi kättä siitä mitä agnostismi on tai ei ole.

Kertokaapa lyhyesti, miten itse määrittelette oman agnostisuutenne.

Älkää arvostelko tai kommentoiko muiden käsityksiä. Kertokaa vain omasta olotilastanne.

Tässä omani:

En usko jumaliin tai ns. yliluonnolliseen. Mielestäni olen siis uskon suhteen ateisti, mutta pidän enemmän termistä uskonnoton; se kuvaa olotilaani hyvin täsmällisesti.

Vaikkakaan mielestäni jumalia ei ole, en voi kategorisesti väittää tietäväni, ettei jotain jumalaa tai jumalia, jotka eivät ole ilmaiseet itseään meille voisi olla olemassa. Minulla ei ole mitään todisteita niistä eikä niiden puuttumisesta. Tiedollisella tasolla olen siis agnostikko.

Kiitoksia etukäteen mielenkiintoisita määritelmistä.

11

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+8=23

      "...en voi kategorisesti väittää tietäväni, ettei jotain jumalaa tai jumalia, jotka eivät ole ilmaiseet itseään meille voisi olla olemassa. Minulla ei ole mitään todisteita niistä eikä niiden puuttumisesta. Tiedollisella tasolla olen siis agnostikko."

      Väitän, että lähes kaikki ateistit ajattelevat samoin. Mutta mielestäni sellainen agnostismi, jossa väitetään, että jostain ei voi saada tietoa, on verrattavissa teismiin... Mihin se väite perustuu? Sokeaan uskoonko? Jos jumala ilmestyisi vaikkapa Helsingin keskustassa niin voihan siitä saada tietoa.

      P.S Agnostismihan ei ota kantaa jumaluskoon(?). miksi sitten joidenkin agnostikkojen ( esim. C.E. ) mielestä ihmisiä ei saisi jakaa teisteihin/ateisteihin. eihän siinä ole mitään "kultaista keskitietä", joko uskot tai et usko. voit toki olla agnostinen teisti tai agnostinen ateisti tms., mutta jumaluskon perusteella jaoteltaessa ihmiset ovat vain joko teistejä tai a-teistejä.

      • Nythän tässä ketjussa ei ollut tarkoitus keskustella kenenkään näkemyksestä, vaan kertoa ihmisten erilaisia tulkintoja agnostismista.

        Kuitenkin huomaan ilmaisseeni itseni hieman epäselvästi tai viittaat johonkin toiseen ketjuun.

        En tarkoita, ettei jumalista voi saada tietoa, vaan ettei niistä ole tietoa. Lisäksi jumalalla/jumalilla en tarkoita minkään uskonnon itselleen luomaa jumalhahmoa, vaan jotain ihan oikeaa jumaluutta.


      • Saag Paneer
        Phoebus kirjoitti:

        Nythän tässä ketjussa ei ollut tarkoitus keskustella kenenkään näkemyksestä, vaan kertoa ihmisten erilaisia tulkintoja agnostismista.

        Kuitenkin huomaan ilmaisseeni itseni hieman epäselvästi tai viittaat johonkin toiseen ketjuun.

        En tarkoita, ettei jumalista voi saada tietoa, vaan ettei niistä ole tietoa. Lisäksi jumalalla/jumalilla en tarkoita minkään uskonnon itselleen luomaa jumalhahmoa, vaan jotain ihan oikeaa jumaluutta.

        >>En tarkoita, ettei jumalista voi saada tietoa, vaan ettei niistä ole tietoa.>Lisäksi jumalalla/jumalilla en tarkoita minkään uskonnon itselleen luomaa jumalhahmoa, vaan jotain ihan oikeaa jumaluutta.


      • Saag Paneer kirjoitti:

        >>En tarkoita, ettei jumalista voi saada tietoa, vaan ettei niistä ole tietoa.>Lisäksi jumalalla/jumalilla en tarkoita minkään uskonnon itselleen luomaa jumalhahmoa, vaan jotain ihan oikeaa jumaluutta.

        Avaan uuden keskustelu, jossa voimme jatkaa jutustelua.

        Täällä oli ihan oikeasti tarkoitus kartoittaa eri kirjoittajien käsityksiä agnostismista.


      • Saag Paneer
        Phoebus kirjoitti:

        Avaan uuden keskustelu, jossa voimme jatkaa jutustelua.

        Täällä oli ihan oikeasti tarkoitus kartoittaa eri kirjoittajien käsityksiä agnostismista.

        Ja minä vastasin kyselyysi parhaimmalla tavallani, mutta koko kysely alkoi kaatua sinun määrittelyihisi. Olisit antanut ihmisten kertoa vaan ja jättänyt omat "oikeat jumaluutesi" kokonaan sivuun.


    • Saag Paneer

      En voi tarkkaan sanoa, etten usko jumaluuksiin, jos en tiedä, millaista jumaluutta tarkoitetaan. Pidän itseäni kuitenkin agnostikkona suhteessa PERSOONALLISIIN jumaluuksiin. Esimerkiksi hindulaisuuteen liittyvä Brahmanin käsite on varsin mukiinmenevä ja myötäilee käsityksiäni kaiken elollisen yhteenkuuluvuudesta.

      Ongelmallista on myös se, mitä pidetään "yliluonnollisena". Olen kohdannut ilmiöitä (mm. poltergeist, OBE, NDE), joita pidetään "yliluonnollisina" vain koska niille ei löydy nykytietämyksen mukaista luonnollista selitystä.

      • ei-agno

        Ei mahdollinen Jumalakaan olisi yliluonnollinen, koska sillekin löytyisi ainakin se luonnollinen selitys, että hän/se on erään lajin jumalolento.
        Mikähän voisi olla esimerkiksi poltergeistin selitys? Kelpaako vanha fysiikka, vai olisiko löydettävä tieteelle vielä
        tuntematon energiamuoto, esimerkiksi nykyisen parapsykologian ennakoima?


      • Saag Paneer
        ei-agno kirjoitti:

        Ei mahdollinen Jumalakaan olisi yliluonnollinen, koska sillekin löytyisi ainakin se luonnollinen selitys, että hän/se on erään lajin jumalolento.
        Mikähän voisi olla esimerkiksi poltergeistin selitys? Kelpaako vanha fysiikka, vai olisiko löydettävä tieteelle vielä
        tuntematon energiamuoto, esimerkiksi nykyisen parapsykologian ennakoima?

        Tätä juuri tarkoitin. Eli mitä helvettiä tarkoitetaan "yliluonnollisella"? Tai jos jumaluudesta puhutaan, niin mitä sillä tarkkaan ottaen tarkoitetaan?

        En usko ainakaan kristinuskon esittämään jumaluuteen ja tässä suhteessa voin sanoa olevani täysi ateisti.


      • ei-agno
        Saag Paneer kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin. Eli mitä helvettiä tarkoitetaan "yliluonnollisella"? Tai jos jumaluudesta puhutaan, niin mitä sillä tarkkaan ottaen tarkoitetaan?

        En usko ainakaan kristinuskon esittämään jumaluuteen ja tässä suhteessa voin sanoa olevani täysi ateisti.

        Ateisti ei usko Jumalan olemassoloon. Olipa Jumalaa lopultakin olemassa tai ei, niin häntä ei tarvitse eikä kannata nykytilanteessa ottaa mitenkään huomioon. Ei siis mitään ongelmaa. Uskotaan.

        Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan sinun tai jonkun muun kannan poltergeistiin ja parapsykologiaan yleensä. Olisiko se tässä seurassa liian uskallettua?


      • "En voi tarkkaan sanoa, etten usko jumaluuksiin, jos en tiedä, millaista jumaluutta tarkoitetaan."


    • Miten lieneee<?

      Passiiviset ateisitit ja hälläväliä uskovaiset ovat agnostikkoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe