Onko täältä ketään, joiden lapset ovat vaihtaneet hoitopaikkaa perhepäivähoidosta päiväkotiin? Minkä ikäisenä lapsi vaihtoi hoitopaikkaa? Miksi päädyitte vaihtamaan? Miten vaihto sujui oliko lapsen vaikea "erota" tutusta pphoitajasta ja siirtyä suurempaan ryhmään? Miten Pphoitaja suhtautui hoitopaikan vaihtamiseen? Meillä 4 ja 3 vuotiaat pojat ja varsinkin isommalle uskoisin ohjatumman toiminnan ja kavereidentekevän hyvää. Pphoitaja meillä on aivan ihana ja laspset hänestä tykkäävät. Ongelmia lähinna tulee siitä, että kun toinen pojista tylsistyy, kun ei aina ole muita kavereita kuin veli. Ovat muutaman kerran olleet varahoidossa päiväkodissa ja tykänneet kovin, juuri sen takia että on niitä kavereita enemmän. Toisaalta olen itse aina kannattanut enemmän tätä kodinomaista hoitoa pienille lapsille ja tosiaan hoitajassa ei ole mitään "vikaa".
Perhepvähoidosta vaihto päiväkotiin?
18
2127
Vastaukset
- ijn
Kyllä 3 - 4 vuotta on ihan hyvä ikä siirtyä päiväkotiin. Monet lapset tykkää olla isompanakin perhepäivähoidossa, mutta on niitä, jotka tylsistyy kaverin puutteessa. Pph:t suhtautuu asiaan ammatillisesti eivätkä ota hoitopaikan vaihtoa henkilökohtaisena loukkauksena tai epäluottamuslauseena. En minä ainakaan.
- ykkkkkkkkkaaaaaakoo
mielellään jo keväällä jos esim. syksyllä vaihto ajankohtaista.
itse haluaisin tietää mielellään jo 2-3kk etukäteen.
ja mielellään jo heti jos vanhemmat ajattelevat jo mahdollista vaihtoa päiväkotiin.
uusia hoitolapsa kun ei hommata kuukaudessa kuin tosi hyvällä tuurilla. - ykjhyutirop
ihan uteliaisuuttani kyselen.
en mitenkään halua arvostella valintaanne.
mitä toimintaa odotatte päiväkodissa olevan jota pph ei voi tarjota??
kavereita toki, mutta mitä muuta.
eikö pph:ssa ole kavereita?
oletteko ajatelleet lasta esim. päiväkerhoon? useimmat hoitajat kyllä vievät lasta sinne jos vanhemmat vaan haluaa.- laps,laps
Kiitos vastauksistanne. Vastauksia kysymyksiin. Eli hoitopaikassa on nyt meidän lasten lisäksi kaksi muuta nuorempaa. Eli vanhin poikamme on ryhmän vanhin. Ehkä kuuluu tähän ikävaiheeseenkin, mutta hänen mielestään muut siellä ovat vähän vauvoja ja hän iso poika. Silloin kuin oli siellä päiväkodissa varahoidossa, niin oli juuri tästä niin innoissaan, että oli muita isompia lapsia joiden kanssa oli ehkä enemmän sitä yhteistäkin. Välillä hoitopaikassa meidän perheen lapset ovat vain kahdestaan hoidossa, kun kaksi muuta eivät ole aina joka pvä/vkossa hoidossa. Silloin on tylsää.
Hoitotäti on oikein kiva ja askartelee ja kesksii muutakin kivaa puuhaa, jos on noita "tylsempiä" päiviä. Sellainen juttu on vielä, mistä en aikaisemmin huomannutkaan mainita on se, että hoitotäti on kovin "kiltti" ja mielestäni hän ei aina saa otetta tähän esikoiseen. Eli hän on aika vilkas tapas ja osaa kyllä koetellakkin ja mielestäni hän vaatisi hoidossa välilä vähän jämäkämpää otetta..hoitotäti on sanonutkin, että hän on vähän huono "komentamaan".
Tuo kerho olisikin oikein hyvä ratkaisu, jos sinne pääsisi 2 krt/vko, mutta kerho on sen verran pitkällä että kerhotäti ei halua sinne viedä. Ajattelin ottaa tämän kyllä vielä puheeksi, jos vaikka itse saisimme vietyä lapsen aamusti ja hän vaikka sitten hakisi. En tiedä..vaikeita pähkäilyjä. - Pph007
Miten ajattelit Pph vievän yhtä lasta kerhoon tai hakevan pois?
Eli täytyykö muiden lasten ulkoilu/leikkihetki käyttää yhden lapsen kerhoon kuskaamiseen?
Siis viedään yhdessä rattaiden kanssa ja vahditaan kelloa että päästään taas veksua hakemaan kerhosta.
Vesittäisi ainakin meidän päivärytmin, varsinkin jos haku olisi ruokailu ja päikkäri aikoihin.
Jos vanhemmat vaan haluu, ei se ihan niinkään mene. - laps, laps
Pph007 kirjoitti:
Miten ajattelit Pph vievän yhtä lasta kerhoon tai hakevan pois?
Eli täytyykö muiden lasten ulkoilu/leikkihetki käyttää yhden lapsen kerhoon kuskaamiseen?
Siis viedään yhdessä rattaiden kanssa ja vahditaan kelloa että päästään taas veksua hakemaan kerhosta.
Vesittäisi ainakin meidän päivärytmin, varsinkin jos haku olisi ruokailu ja päikkäri aikoihin.
Jos vanhemmat vaan haluu, ei se ihan niinkään mene.Juu siis en tosiaankaan aio ketään pakottaa viemään yhtä lasta kerhoon muiden kustannuksella, taisin ilmaista itseni nyt jotenkin väärin...pahoittelut.
Kerho on noin 10 min kävelymatkan, mutta joo siis kun mukana on ainakin muutama pikkuihminen, niin matkaan menee enemmänkin. Mitenkään ainakaan se ei onnistu, että pph vie ja tuo lapsen sinne. Sitä ajattelin kysyä pph:lta, että jos me pystymme lapsen/lapset viemään kerhoon, niin onko mahdotonta heidän päivärytmien vuoksi, että hakee sieltä kerhosta. En tosiaan ole edes´selvittänyt mihin aikaan päivästä meidän srk pitää kerhoa, tämä oli nyt vain ajatus joka pälkähti hetken mielijohteesta päähäni, kun joku sitä tässä ketjussa ehdotti vaihtoehdoksi. - ykjhyutirop
laps, laps kirjoitti:
Juu siis en tosiaankaan aio ketään pakottaa viemään yhtä lasta kerhoon muiden kustannuksella, taisin ilmaista itseni nyt jotenkin väärin...pahoittelut.
Kerho on noin 10 min kävelymatkan, mutta joo siis kun mukana on ainakin muutama pikkuihminen, niin matkaan menee enemmänkin. Mitenkään ainakaan se ei onnistu, että pph vie ja tuo lapsen sinne. Sitä ajattelin kysyä pph:lta, että jos me pystymme lapsen/lapset viemään kerhoon, niin onko mahdotonta heidän päivärytmien vuoksi, että hakee sieltä kerhosta. En tosiaan ole edes´selvittänyt mihin aikaan päivästä meidän srk pitää kerhoa, tämä oli nyt vain ajatus joka pälkähti hetken mielijohteesta päähäni, kun joku sitä tässä ketjussa ehdotti vaihtoehdoksi.sinne 2 kertaa viikossa, 8.30-11.30.
eikä se ole mitenkään hankalaa. täällä meilläpäin se on tapana hoitajilla.
tietysti jokainen hoitaja päättää itse mitä tekee.
mutta ajattelen että olen asiakspalvelija joka palvelee perheitä ja heidän tarpeitaan.
mullakin 1v, 1,5v, 3v, ja kerholainen 4v.
syömme aamupuuron jo 7.45 ja sitten lähdemme viemään kerholaista, kävellen(matkaa n. 1,5kilsaa suunta) kerholainen ja 3v.kävelee ja muut on kyydissä.
sen jälkeen muut menemme ulkoilemaan puistoon tai kylmällä pakkasella takas sisälle tai kyläilemään/leikkimään toiselle hoitajalle. ja olemme varmasti leikkineet/ulkoilleet kylliksi kun on aika hakea kerholainen pois.
sitten syömään ja päiväunille n.12.15-14.30 - ykjhyutirop
ykjhyutirop kirjoitti:
sinne 2 kertaa viikossa, 8.30-11.30.
mutta ajattelen että olen asiakspalvelija joka palvelee perheitä ja heidän tarpeitaan.
syömme aamupuuron jo 7.45 ja sitten lähdemme viemään kerholaista, kävellen(matkaa n. 1,5kilsaa suunta) kerholainen ja 3v.kävelee ja muut on kyydissä.
sen jälkeen muut menemme ulkoilemaan puistoon tai kylmällä pakkasella takas sisälle tai kyläilemään/leikkimään toiselle hoitajalle. ja olemme varmasti leikkineet/ulkoilleet kylliksi kun on aika hakea kerholainen pois.
sitten syömään ja päiväunille n.12.15-14.30monasti herään jo 6.30 kokkaamaan.
- Pph007
ykjhyutirop kirjoitti:
sitten syömään ja päiväunille n.12.15-14.30kaikki lapset samoihin aikoihin hoitoon.
Minun lapsen tulevat vaihdellen, 6.30-9.30, joten täytyy olla päivystämässä omassa pihassa. (6.30, 8.00, 9.00, 9.30, yleisimmät tuonti ajat).
Itse en suostuisi tuhon rumbaan, koska kerhot ovat keskustassa. Menisi liian paljon aikaa pelkkään reissaamiseen. Rattaiden ja kävelevien lasten kanssa varmaan n. 30 min. suuntaansa.
Siinä sitten olisikin päivän "ulkoilu". Ja juuri noihin aikoihin kerhot ovat täälläkin ja se ei sovi meidän rytmiin. Aamupala pitää tarjota 8 tullelle ja lounas on klo 11.00. Nukkumaan 12.00, sitä ennen satuhetki ja normijutut.
Ruokia ei saa tehdä liian aikaisin, tai sitten ne on jäähdytettävä asiallisesti ja säilytettävä kylmässä ja kuumennettava uudelleen. Tai pidettävä kokoajan 65 asteisena (pöpövaara). Ruokaa saa säilyttää kuumana enintään kaksi tuntia ennen tarjoilua. Tämä oppi iskostettiin päähän Pph:n ammattitutkinto koulutuksessa. Teet siis aamupalan ja lounaan heti aamusta?
Kyllä teilläkin menee aikaa 1.5 km tarpomiseen ihan kiitettävästi. Varsinkin jos tulette takaisin sisälle, kuljette pakkasessa (pakkasraja -15) lasten kanssa saman matkan 4 kertaa? Eikö pakkasraja koske matkan tekoa? Jos voi jäädä lähipuistoon sehän on hieno asaia.
Minäkin ajattelen olevani asiakaspalvelija, mutta se ei tarkoita että yhden (tai kahden) lapsen takia, tehdään toisten päivä "kurjaksi". Täytyy löytää kultainen keskitie.
Tärkeämpää on lasten oikea ulkoilu, leikki ja touhuaminen, kuin yhden kerhoon pääseminen.
Enkä vanhempana suostuisi moiseen, koska pitäisin sitä epäreiluna omaa lasta kohtaan.
Mutta jokainen tavallaan. - bgtfd
Pph007 kirjoitti:
kaikki lapset samoihin aikoihin hoitoon.
Minun lapsen tulevat vaihdellen, 6.30-9.30, joten täytyy olla päivystämässä omassa pihassa. (6.30, 8.00, 9.00, 9.30, yleisimmät tuonti ajat).
Itse en suostuisi tuhon rumbaan, koska kerhot ovat keskustassa. Menisi liian paljon aikaa pelkkään reissaamiseen. Rattaiden ja kävelevien lasten kanssa varmaan n. 30 min. suuntaansa.
Siinä sitten olisikin päivän "ulkoilu". Ja juuri noihin aikoihin kerhot ovat täälläkin ja se ei sovi meidän rytmiin. Aamupala pitää tarjota 8 tullelle ja lounas on klo 11.00. Nukkumaan 12.00, sitä ennen satuhetki ja normijutut.
Ruokia ei saa tehdä liian aikaisin, tai sitten ne on jäähdytettävä asiallisesti ja säilytettävä kylmässä ja kuumennettava uudelleen. Tai pidettävä kokoajan 65 asteisena (pöpövaara). Ruokaa saa säilyttää kuumana enintään kaksi tuntia ennen tarjoilua. Tämä oppi iskostettiin päähän Pph:n ammattitutkinto koulutuksessa. Teet siis aamupalan ja lounaan heti aamusta?
Kyllä teilläkin menee aikaa 1.5 km tarpomiseen ihan kiitettävästi. Varsinkin jos tulette takaisin sisälle, kuljette pakkasessa (pakkasraja -15) lasten kanssa saman matkan 4 kertaa? Eikö pakkasraja koske matkan tekoa? Jos voi jäädä lähipuistoon sehän on hieno asaia.
Minäkin ajattelen olevani asiakaspalvelija, mutta se ei tarkoita että yhden (tai kahden) lapsen takia, tehdään toisten päivä "kurjaksi". Täytyy löytää kultainen keskitie.
Tärkeämpää on lasten oikea ulkoilu, leikki ja touhuaminen, kuin yhden kerhoon pääseminen.
Enkä vanhempana suostuisi moiseen, koska pitäisin sitä epäreiluna omaa lasta kohtaan.
Mutta jokainen tavallaan.Ei perhepäivähoidossa ole pakkasrajaa, ei meillä ainakaan.
- -15astetta
bgtfd kirjoitti:
Ei perhepäivähoidossa ole pakkasrajaa, ei meillä ainakaan.
ainakin on ja sanoohan sen terve järkikin millaiseen pakkaseen tahi viimaan lapset vie.
Kyllä yli -15 on pienille lapsille aivan liian kova pakkanen ulkoiluun. - Äiti+lapsi
bgtfd kirjoitti:
Ei perhepäivähoidossa ole pakkasrajaa, ei meillä ainakaan.
Lapset vaan 1,5 km taipalelle montakertaa ja yksi onnellinen kerhoon?
Mukava kahden istua rattaissa ja muiden kävellä vieressä pitäen rattaista kiinni liian kovassa pakkasessa.
Sisäleikit miellyttäisivät varmasti näitä lapsia enemmän kuin kaverin saattaminen kerhoon.
Tietääkö toisten lasten vanhemmat että viet (te) yhtä kahdesti viikossa kerhoon ja muiden ulkoilu ja leikkiminen on sillä kertaa siinä? - ykjhyutirop
Äiti+lapsi kirjoitti:
Lapset vaan 1,5 km taipalelle montakertaa ja yksi onnellinen kerhoon?
Mukava kahden istua rattaissa ja muiden kävellä vieressä pitäen rattaista kiinni liian kovassa pakkasessa.
Sisäleikit miellyttäisivät varmasti näitä lapsia enemmän kuin kaverin saattaminen kerhoon.
Tietääkö toisten lasten vanhemmat että viet (te) yhtä kahdesti viikossa kerhoon ja muiden ulkoilu ja leikkiminen on sillä kertaa siinä?ulkoilua on muilla lapsilla siitä kun lähdemme n. 8.15 kävelemään kerhoon tuonne 11.30 asti jos hyvä ilma.
kylmällä ilmalla menemme takaisin sisälle ja koko edestakas matka kestää vain 45min.
lapset rattaissa suojassa ja muilla lämpimät vaatteet. jos tosi kova viima ym. emme mene kerhoon.
n.9 aikaan olemme jo pulkkamäessä ja puistossa ym. ja saamme ulkoilla halutessamme vaikka 11.15asti, kerkiämme vartissa kerholle puistosta ja pulkkamäestä.
minä pidän ulkoilua tärkeämpänä kuin sisällä leikkimistä ja niin vanhemmatkin joiden lasta hoidan.
mutta voimme olla myös sisälläkin kun tulemme kerholta, hyvää lekkiaikaa jää sisäleikkeihin, askarteluun ym. (jos emme ulkoile) n.9-11.
ja kyllä toi 2h riittää ulkoiluun tai sisäleikkiin.
ymmärrän että jos on hankalaa ja lapset tulee miten sattuu ei homma toimi.
mulla tulee niin samaan aikaan jo aikasin aamulla lapset et semmosta ongelmaa ei ole.
ja jos joku tulis esim 8.00 ottaisin mukaan pihalta ja tulisimme sit sisälle jos pitäs vielä antaa aamiaista.
tai jos tulee 9.00 saa tulla puistoon/pulkkamäkeen tms. perässä, en jää muiden kanssa odottelemaan pihalle. silloin en anna enää aamiaista, vaan pitää lapsen syödä kotona. - ykjhyutirop
ykjhyutirop kirjoitti:
ulkoilua on muilla lapsilla siitä kun lähdemme n. 8.15 kävelemään kerhoon tuonne 11.30 asti jos hyvä ilma.
kylmällä ilmalla menemme takaisin sisälle ja koko edestakas matka kestää vain 45min.
lapset rattaissa suojassa ja muilla lämpimät vaatteet. jos tosi kova viima ym. emme mene kerhoon.
n.9 aikaan olemme jo pulkkamäessä ja puistossa ym. ja saamme ulkoilla halutessamme vaikka 11.15asti, kerkiämme vartissa kerholle puistosta ja pulkkamäestä.
minä pidän ulkoilua tärkeämpänä kuin sisällä leikkimistä ja niin vanhemmatkin joiden lasta hoidan.
mutta voimme olla myös sisälläkin kun tulemme kerholta, hyvää lekkiaikaa jää sisäleikkeihin, askarteluun ym. (jos emme ulkoile) n.9-11.
mulla tulee niin samaan aikaan jo aikasin aamulla lapset et semmosta ongelmaa ei ole.
ja jos joku tulis esim 8.00 ottaisin mukaan pihalta ja tulisimme sit sisälle jos pitäs vielä antaa aamiaista.
tai jos tulee 9.00 saa tulla puistoon/pulkkamäkeen tms. perässä, en jää muiden kanssa odottelemaan pihalle. silloin en anna enää aamiaista, vaan pitää lapsen syödä kotona."Ruokia ei saa tehdä liian aikaisin, tai sitten ne on jäähdytettävä asiallisesti ja säilytettävä kylmässä ja kuumennettava uudelleen. Tai pidettävä kokoajan 65 asteisena (pöpövaara). Ruokaa saa säilyttää kuumana enintään kaksi tuntia ennen tarjoilua. Tämä oppi iskostettiin päähän Pph:n ammattitutkinto koulutuksessa. Teet siis aamupalan ja lounaan heti aamusta?"
EI MIKÄÄN kiellä tekemästä lounasta jo aikaisin aamulla valmiiksi, toisethan tekevät sen jo ed. päivänä.
minä teen aina lounaan aamulla , hyvin harvoin ed. päivänä tai juuri ennen lounasta.
perunat, keitot, laatikot ym. vie aikaa(en käytä valmisruokia) ja kun tulemme sisälle on lapsilla jo nälkä normaalina ei kerhopäivänäkin ja ruokaa pitää saada heti.
tietysti säilytän ruokaa jääkaapissa, enkä hellalla lämpimässä, montaa tuntia.
aamupalan teen juuri ennen tarjoilua. - Palkasta pois!
ykjhyutirop kirjoitti:
sitten syömään ja päiväunille n.12.15-14.30viemisestä kyselisin. Vaikka se teilläpäin on hoitajilla tapana ja kirjoituksesi mukaan jokainen hoitaja päättää itse, mitä tekee niin kysyttekö vanhemmilta luvan em. toimintaan. Esimerkiksi seurakunnan kerhoihin ei seurakuntaan kuulumattomat vanhemmat useinkaan halua lapsiaan vietävän. Ja toinen asia vielä. Täälläpäin hoitajan palkasta vähennetään pois se lapsen kerhossaoloaika, koska eihän hoitaja silloin hoida sitä lasta / lapsia. Sinunkin tapauksessasi palkasta voitaisiin vähentää 6 tuntia viikossa. No, ehkä työnantajasi ei ole sitä hoksannut.
- ykjhyutirop
Palkasta pois! kirjoitti:
viemisestä kyselisin. Vaikka se teilläpäin on hoitajilla tapana ja kirjoituksesi mukaan jokainen hoitaja päättää itse, mitä tekee niin kysyttekö vanhemmilta luvan em. toimintaan. Esimerkiksi seurakunnan kerhoihin ei seurakuntaan kuulumattomat vanhemmat useinkaan halua lapsiaan vietävän. Ja toinen asia vielä. Täälläpäin hoitajan palkasta vähennetään pois se lapsen kerhossaoloaika, koska eihän hoitaja silloin hoida sitä lasta / lapsia. Sinunkin tapauksessasi palkasta voitaisiin vähentää 6 tuntia viikossa. No, ehkä työnantajasi ei ole sitä hoksannut.
hoitaja sitten päätää haluaako/pystyykö kuskaamaan kerhoon.
ei sinne kerhoon viedä vain jos hoitaja haluaa.
vanhemmilta toki kysytään aina ja kerhoon pitää hakea, ei sinne noin vaan mennä.
täällä ei seurakunta kysele kuuluuko kirkkoon, jos vanhemmat haluavat lapsensa kerhoon.
täällä vievät kerhoon niin yksityiset kuin kunnallisetkin hoitajat, eikä sitä vähennetä hoitajan palkasta.
koska se kerhoilu on aina vanhemman haluamaa/valinta. - pph007
ykjhyutirop kirjoitti:
ulkoilua on muilla lapsilla siitä kun lähdemme n. 8.15 kävelemään kerhoon tuonne 11.30 asti jos hyvä ilma.
tai jos tulee 9.00 saa tulla puistoon/pulkkamäkeen tms. perässä, en jää muiden kanssa odottelemaan pihalle. silloin en anna enää aamiaista, vaan pitää lapsen syödä kotona.*Ulkoilua on muilla lapsilla siitä kun lähdemme 8.15 kävelemään....tuonne 11.30 asti jos hyvä ilma* = siis toiset lapset ovat jopa 3h 15 min. yhtäsoittoa ulkona?? Pieniä oli sinunkin hoidokit, joten saa olla "tosi hyvä ilma" tosiaan silloin!!
Jos olette jo 8.15 syöneet, käyneet vessassa, pukeneet ja lähtövalmiit, niin kyllä on saavutus!
*Koko edes takas matka kestää 45 min* = eli n. 23 min suuntaan ,vienti, paluu, hakeminen, paluu, tekee 1h 30 min kävelemistä lapsille pakkaspäivänä?.
Kerho loppuu 11.30, kävelette takaisin n. 23 min., riisuminen ym. touhu, Klo. 12 jotain olette valmiita syömään.
*Jos joku tulis esim 8.00....jos pitäis vielä antaa aamiaista* = kyllä kasiin tulleelle kuuluu aamupala hoidossa. Ja varmasti on kiljuva nälkä lapsilla jos aamiainen syödään reilusti ennen kahdeksaa ja lounas vasta kahdeltatoista. Taitaa tulla liian pitkä ateriaväli. (7.30-12 on 4.5 tuntia).
Nostan hattua, olet kyllä melkoinen järjestelijä!
Minäkin pidän ulkoilu tärkeänä, mutta oikeata ulkoilua, en pelkkää matkan taittamista. - tuo
ykjhyutirop kirjoitti:
sitten syömään ja päiväunille n.12.15-14.30ruokailuväli ole noin pienille vähän liian pitkä? Siis aamupala jo klo 7.45 ja lounas vasta 12 jälkeen! Hurjalta tuntuu kun meillä lapset on tuntia aiemmin lounaalla jo tosi nälkäisiä vaikka aamupalaakin syödään n. 8 aikaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819