Omistan vanhan pakettiautoksi rekisteröidyn farmarin jonka omapaino on 1890 kg ja kokonaismassa 2790 kg, eli nyt kysymys kuuluu, että voisiko tuota kokonaismassaa mitenkään kikkailla kantavuuden kustannuksella pienemmäksi siten että auton kantavuudeksi jäisi vaikkapa esimerkiksi vain 300 kg jolloin kokonaismassaksi tulisikin vain 2190 kg.
Saattaa olla hieman epäselvästi selitetty, mutta toivottavasti joku tajuaa...
Ja arvaatte varmaan että miksi tällaista kyselen, mutta jos ette arvaa, niin tuossa olisi vihje:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_verotus/ajoneuvovero/vuoden_2010_uudistus/painoperusteisen_veron_taulukko/
Auton kokonaismassan pudottaminen
34
6633
Vastaukset
- Oinass
N1 ja N2 luokan ajoneuvojen kokonaismassaa ei ole mahdollista jälkikäteen pudottaa. Varmasti juuri em. syystä. Ajoneuvoveron käyttövoimaveron osuus on aina ollut massaperustainen.
- Kierrätkö veroa taas
Farkun omamassa on 1890 kiloa: Vanha jenkkipaska, Amerikasta tänne tuotu farkku isolla V8 koneella ja kikkailtu 80-90 luvun silloisten säädösten mukaisesti pakettiautoksi autoverottomaksi, johon on asenettu ANA tpp 57 § mukaiset lisäistuimet enintäin 3 henkilölle. Maahantuonti vaiheessa on porsaan mentävän reiän vuoksi saatu autovero pois. Nyt haluat vielä kikkailla kokonaispainolla. Älä hyvä sisko/veli unta nää, kokonaismassaa et saa alennetuksi
- Verotus?
Arvasit tai tiesit aivan oikein. Kikkailuillakin on rajansa, mutta, minä yritän säästää ja muut maksakoon!
- ...
heti moiset ajatukset. Kas kun et pyydä valtiolta rahallista avustusta autoiluusi. Ymmärrät varmasti itsekin ettei tuollainen menettely voi mitenkään olla mahdollista. Rajat ne on veronkierrollakin.
- Katsuri
jos saat valmistajalta dokumentin, että löytyy rinnakkaismalli, jonka kok.massa on alhaisempi, niin muutos onnistuu.
- ykspena
Kannattaa huomioida seuraava AKE:n ohje: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/543EE8F3-20F7-4033-B7EF-FA0EDAB6ADFA/0/7592082009M1jaN1luokanajoneuvonvalmistajankilpi.pdf
ja erityisesti viimeinen lause. - Kiitoksia
ykspena kirjoitti:
Kannattaa huomioida seuraava AKE:n ohje: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/543EE8F3-20F7-4033-B7EF-FA0EDAB6ADFA/0/7592082009M1jaN1luokanajoneuvonvalmistajankilpi.pdf
ja erityisesti viimeinen lause.Kiitoksia vain lähes kaikille vastanneille ;)
Olin itsekin lähes varma siitä että ei tuo tule onnistumaan, mutta ajattelin nyt vain kumminkin kysyä.
Ihan vaan periaatteen vuoksi tuota käyttömaksun kiertämistä ajattelin yrittää....
Ja autohan on todella tuollainen 80-lukulainen jenkki farmari.
Vielä tuli mieleen sellainen kysymys että kun olen noiden eri farkkujen (saman ikäisten/saman merkkisten/samalla moottorilla/laatikolla olevien) rekisteriotteita joskus vertaillut, niin omamassoissa/kokonaismassoissa on noiden autojen välillä saatta parhaimmillaan olla jopa yli 100kg heitto suuntaan tai toiseen (vetokoukkuja ei noissa autoissa ole ollut)
Samoin auton pituus/leveys vaihtelee muutamia senttejä suuntaan tai toiseen. - onneksi.
Kiitoksia kirjoitti:
Kiitoksia vain lähes kaikille vastanneille ;)
Olin itsekin lähes varma siitä että ei tuo tule onnistumaan, mutta ajattelin nyt vain kumminkin kysyä.
Ihan vaan periaatteen vuoksi tuota käyttömaksun kiertämistä ajattelin yrittää....
Ja autohan on todella tuollainen 80-lukulainen jenkki farmari.
Vielä tuli mieleen sellainen kysymys että kun olen noiden eri farkkujen (saman ikäisten/saman merkkisten/samalla moottorilla/laatikolla olevien) rekisteriotteita joskus vertaillut, niin omamassoissa/kokonaismassoissa on noiden autojen välillä saatta parhaimmillaan olla jopa yli 100kg heitto suuntaan tai toiseen (vetokoukkuja ei noissa autoissa ole ollut)
Samoin auton pituus/leveys vaihtelee muutamia senttejä suuntaan tai toiseen.Kysymystesi perusteella arvioitiin autosi alkuperä täysin oikein. Asiallinen keskustelu näköjään vielä onnistuu. Kiitos kysyjälle ja vastaajille.
- laskua
onneksi. kirjoitti:
Kysymystesi perusteella arvioitiin autosi alkuperä täysin oikein. Asiallinen keskustelu näköjään vielä onnistuu. Kiitos kysyjälle ja vastaajille.
Eiköhän ne varusteet tee siellä painon nousua tai laskua.
Valmistaja ei tasantaatusti kirjoita sellaisia paperaita, että kokonaismassan lasku onnistuihi.
Ja jos valmistaja alkaisi kirjoittamaan tuollaisia lappua, kohta olisivat muutkin pyytämässä samaa.
Joko auton vaihto tai sitten täytyy maksaa vero. - Nääs,
Kiitoksia kirjoitti:
Kiitoksia vain lähes kaikille vastanneille ;)
Olin itsekin lähes varma siitä että ei tuo tule onnistumaan, mutta ajattelin nyt vain kumminkin kysyä.
Ihan vaan periaatteen vuoksi tuota käyttömaksun kiertämistä ajattelin yrittää....
Ja autohan on todella tuollainen 80-lukulainen jenkki farmari.
Vielä tuli mieleen sellainen kysymys että kun olen noiden eri farkkujen (saman ikäisten/saman merkkisten/samalla moottorilla/laatikolla olevien) rekisteriotteita joskus vertaillut, niin omamassoissa/kokonaismassoissa on noiden autojen välillä saatta parhaimmillaan olla jopa yli 100kg heitto suuntaan tai toiseen (vetokoukkuja ei noissa autoissa ole ollut)
Samoin auton pituus/leveys vaihtelee muutamia senttejä suuntaan tai toiseen.Kaikki jenkeistä aikoinaan uitetut farkut maahantuontikatsastettiin ympäri Suomea. Karpokin teki aikoinaan ohjelman Tampereen penkeistä ja väliseinistä. Mitoissa ja painoissa oli varmasti eroja, mittaappa auton leveys ja pituus itse viikon välein, kirjaamatta niitä välillä muistiin, eroja saattaa syntyä.
Myös mersuihin tehtiin kattoon iso reikä ja asennttiin siihen pysyvästi suksiboksi silloisten paku määräysten täyttymisen vuoksi.
Voi niitä aikoja, nythän eletään taas uusia aikoja Hummereitten ja Cadillacin öky maastureiden kanssa. Tampereen suunnalla, varsinkin Lempäälässä näyttää kaikki jenkkien hyljeksimä ylijäämä paska kelpaavan Suomen kilpiin ja heti. - H3
Nääs, kirjoitti:
Kaikki jenkeistä aikoinaan uitetut farkut maahantuontikatsastettiin ympäri Suomea. Karpokin teki aikoinaan ohjelman Tampereen penkeistä ja väliseinistä. Mitoissa ja painoissa oli varmasti eroja, mittaappa auton leveys ja pituus itse viikon välein, kirjaamatta niitä välillä muistiin, eroja saattaa syntyä.
Myös mersuihin tehtiin kattoon iso reikä ja asennttiin siihen pysyvästi suksiboksi silloisten paku määräysten täyttymisen vuoksi.
Voi niitä aikoja, nythän eletään taas uusia aikoja Hummereitten ja Cadillacin öky maastureiden kanssa. Tampereen suunnalla, varsinkin Lempäälässä näyttää kaikki jenkkien hyljeksimä ylijäämä paska kelpaavan Suomen kilpiin ja heti.Kyllä pitäisi tänä päivänä tehdä aika paljon muutoksia Hummeriin, ei ne sellaisinaan Suomen kilpiin mene.
- Kelpaa
H3 kirjoitti:
Kyllä pitäisi tänä päivänä tehdä aika paljon muutoksia Hummeriin, ei ne sellaisinaan Suomen kilpiin mene.
Valitset vain sopivan katsastuaseman, ja volllll, kaikki kelpaa.
- KiKi.
Meinaan jos alapäin painoa haluat pudottaa.
Itse hankimme perheeseen reilu vuosi sitten Fiat Ducato maxin, joka oli rekisteröity 3510 kiloiseksi kuorma-autoksi, no C-kortti löytyy kuitenkin vain minulta, joten asennettiin väliseinästä aitettava sänky, pöyty ja muuta pakolliset roippeet, ja muutoskatsastettiin auto 3500 kiloiseksi henkilöautoksi (eli siis verovapaaksi matkailuautoksi) ja kaikki tämä sujui aivan ilman ongelmia, maksoi vajaan satasen koko katsastus kaikkineen papereineen yms. ja toki sitten sai nopeudenajoittimen ja ajopiirturinkin poistaa.
Eli kyllä alapäin kokonaispainoa saa aina- gör
ei taida olla koko totuus kikin kirjoituksessa ja miksi kokonaispainoa olisi 10 kg muutettu.
Perus-sääntö on ettei kokonaismassoja saa muutella, siitä on selvät ohjeet, tietyissä tapauksissa niitä voidaan nostaa tai laskea, mutta ovat hyvin harvinaisia.
Eli parempi on maksaa tai vaihtaa auto kevyempään tai uudempaan, jos uusi verokäytäntö rupee ahdistamaan. - iltasatu
Missä mahtaa olla nähtävänä kuvaamasi auto noilla varusteilla verovapaana henkilöautona?
- Katsuri
gör kirjoitti:
ei taida olla koko totuus kikin kirjoituksessa ja miksi kokonaispainoa olisi 10 kg muutettu.
Perus-sääntö on ettei kokonaismassoja saa muutella, siitä on selvät ohjeet, tietyissä tapauksissa niitä voidaan nostaa tai laskea, mutta ovat hyvin harvinaisia.
Eli parempi on maksaa tai vaihtaa auto kevyempään tai uudempaan, jos uusi verokäytäntö rupee ahdistamaan.Ducatoa saa sekä 3510 ja 3510 kilon kokonaismassalla. Ei muuta kuin uusi tyyppikilpi ja valmistajalta/edustajalta tod. muuttuneista massoista. Kuorma-auto ja autoverovapaa matkailuauto ovat autoverovapaita, joten muutoksesta ei ole veroseuraamusta. Jos auto olisi muutettu pakettiautoksi, niin autosta pitää maksaa autoveroa.
Nimim. "iltasatu", suomenniemeltä löytyy varmasti useampiakin vastaavanlaisia matkailuautoja(matkailuauto on henkilöauto M1). - Katsuri
Katsuri kirjoitti:
Ducatoa saa sekä 3510 ja 3510 kilon kokonaismassalla. Ei muuta kuin uusi tyyppikilpi ja valmistajalta/edustajalta tod. muuttuneista massoista. Kuorma-auto ja autoverovapaa matkailuauto ovat autoverovapaita, joten muutoksesta ei ole veroseuraamusta. Jos auto olisi muutettu pakettiautoksi, niin autosta pitää maksaa autoveroa.
Nimim. "iltasatu", suomenniemeltä löytyy varmasti useampiakin vastaavanlaisia matkailuautoja(matkailuauto on henkilöauto M1).Ducatoa saa sekä 3510 ja 3500 kilon.....
- ggug
Katsuri kirjoitti:
Ducatoa saa sekä 3510 ja 3500 kilon.....
mutta massojen muuttaminen pelkästään kortti tai verojen takia ei ole sallittu.
siitä on selvät ohjeet ja viranomaisen kanta.
Tietysti katsuri voi tehdä mitä vaan... - KiKi.
iltasatu kirjoitti:
Missä mahtaa olla nähtävänä kuvaamasi auto noilla varusteilla verovapaana henkilöautona?
Ja kyllä, rekisteriotteessa mukaan auto on henkilöauto (kuten joka ikinen muukin asuntoauto on nykyjään) ja erityishedoissa lukee että on verovapaa matkailuauto.
Eli jos se onnistuu Ducatossa, niin miksei onnistui myös muissa autoissa - KiKi.
ggug kirjoitti:
mutta massojen muuttaminen pelkästään kortti tai verojen takia ei ole sallittu.
siitä on selvät ohjeet ja viranomaisen kanta.
Tietysti katsuri voi tehdä mitä vaan...Vain ja ainoastaan se, että saa ajaa B-kortilla, ei mitään muuta syytä, toki väliseinästä tuli noin 20cm paksumpi kuin muuten, kun jouduttiin asentamaan "asunoautovarustus" mutta ei sen sijaan, tuskin kukaan tulee koskaan nukkumaan, tai muutenkaan oleilemaan tuolla kymässä ja pimeässä kopissa (ei yhtään ikkunaa)
Toki olisin auton mielelläni muuttanut pakettiautoksi, niin olisi säästynyt päivän työ, ja noin satasen materiaalit, mutta sitten olisi tullut verot maksuun...
Eli kyllä sen kokonaismassan muuttaminen on aivan mahdollista - iltasatu
Kiki kirjoittaa auton varustetun pakollisilla roippeilla. Onko ne roippeet hyväksytyt ikkunat, lämpöeristysvaatimukset, keittimet, istuimille turvavyöt, varauloskäynnit jne. vai millä roippeilla auto on varustettu?
- kyseliä
Paljonko autosi käyttömaksu nousee 2011?
- gör
kyseliä kirjoitti:
Paljonko autosi käyttömaksu nousee 2011?
olisin kyllä pitänyty kikin tapauksessa kokonaismassan yli3500 kg niin olisi pienempi käyttömaksu, ja hankkinut kuorkkukortin.
- KiKi.
iltasatu kirjoitti:
Kiki kirjoittaa auton varustetun pakollisilla roippeilla. Onko ne roippeet hyväksytyt ikkunat, lämpöeristysvaatimukset, keittimet, istuimille turvavyöt, varauloskäynnit jne. vai millä roippeilla auto on varustettu?
Eli säilytystiloina on auton alkuperäinen ohjaamon päällä oleva "hattuhylyl" johon pääsee tavaratilasta, löytyy maxi-malleista, sekä välisenästä taittuu lattialle 180 pitkä, ja 160 leveä sänky, ja sängyn ollessa taitettenuna ylös, taittuu sängysn pohjasta puinen penkki kahdelle, keskeltä pöytä, sekä yhdestä kulmasta yksi sähkökäyttöinen keittolevy, johon olen itse vetänyt "maasähkön"
Ikkunoita ei ole ollenkaan, ennen oli ikkuna tavaratilan ja ohjaamon välissä, mutta tuohon uuteen väliseinään en sitä tehnyt.
Ja ei ole lämpöerityksiä tai varauloskäyntejä, tai turvavöitä, koska se takalaatikko ei todellakaan ole leiriytymistä varten :) - KiKi.
gör kirjoitti:
olisin kyllä pitänyty kikin tapauksessa kokonaismassan yli3500 kg niin olisi pienempi käyttömaksu, ja hankkinut kuorkkukortin.
Kuitenkin pieni osuus auton menosita.
Ja olisiko ollut parempi että isä äiti, ja sisko olisi ajanut C-kortin, tai että minä olisin ainoastaan saanut ajaa autoa?
Ja miksikö en ostanu suoraan pakua, no siksi koska ne maksaa liikaa, ja maksoin tästä 2005 vuoden 170 tuhatta kilsaa ajetusta ducatosta vain 5 tonnia, koska oli leipomolle liian pieni loppujen lopuksi, vastaava paku ois ollut yli kymppitonnin - gyy
KiKi. kirjoitti:
Kuitenkin pieni osuus auton menosita.
Ja olisiko ollut parempi että isä äiti, ja sisko olisi ajanut C-kortin, tai että minä olisin ainoastaan saanut ajaa autoa?
Ja miksikö en ostanu suoraan pakua, no siksi koska ne maksaa liikaa, ja maksoin tästä 2005 vuoden 170 tuhatta kilsaa ajetusta ducatosta vain 5 tonnia, koska oli leipomolle liian pieni loppujen lopuksi, vastaava paku ois ollut yli kymppitonnineihän niillä mitään merkitystä, mutta viestiketju koski tätä käyttömaksu asiaa.
- Kärkky Markkainen
KiKi. kirjoitti:
Eli säilytystiloina on auton alkuperäinen ohjaamon päällä oleva "hattuhylyl" johon pääsee tavaratilasta, löytyy maxi-malleista, sekä välisenästä taittuu lattialle 180 pitkä, ja 160 leveä sänky, ja sängyn ollessa taitettenuna ylös, taittuu sängysn pohjasta puinen penkki kahdelle, keskeltä pöytä, sekä yhdestä kulmasta yksi sähkökäyttöinen keittolevy, johon olen itse vetänyt "maasähkön"
Ikkunoita ei ole ollenkaan, ennen oli ikkuna tavaratilan ja ohjaamon välissä, mutta tuohon uuteen väliseinään en sitä tehnyt.
Ja ei ole lämpöerityksiä tai varauloskäyntejä, tai turvavöitä, koska se takalaatikko ei todellakaan ole leiriytymistä varten :)Suosittelen määräaikaiskatsastamaan tämän laitteen samassa paikassa jossa muutoskatsastuskin on tehty. He eivät ehkä uskalla tähän jälkikäteen puuttua...
Autosi ei todellakaan täytä verovapaan matkailuauton ehtoja. Mielenkiintoinen tilanne on vastuukysymykset silloin kun narahdat ja autovero menee maksuun. - ummarra
KiKi. kirjoitti:
Vain ja ainoastaan se, että saa ajaa B-kortilla, ei mitään muuta syytä, toki väliseinästä tuli noin 20cm paksumpi kuin muuten, kun jouduttiin asentamaan "asunoautovarustus" mutta ei sen sijaan, tuskin kukaan tulee koskaan nukkumaan, tai muutenkaan oleilemaan tuolla kymässä ja pimeässä kopissa (ei yhtään ikkunaa)
Toki olisin auton mielelläni muuttanut pakettiautoksi, niin olisi säästynyt päivän työ, ja noin satasen materiaalit, mutta sitten olisi tullut verot maksuun...
Eli kyllä sen kokonaismassan muuttaminen on aivan mahdollistaKYSEESSÄ OLI AJONEUVOLUOKAN MUUTOS.
JOS HALUAT MUUTTAA N1 tai M1 LUOKAN AJONEUVON KOKONAISMASSAA AJONEUVOLUOKAN SISÄLLÄ NIIN EI ONNISTU. ESIM. N1->N2->N1
USKO JO!!! - kyykköä
ummarra kirjoitti:
KYSEESSÄ OLI AJONEUVOLUOKAN MUUTOS.
JOS HALUAT MUUTTAA N1 tai M1 LUOKAN AJONEUVON KOKONAISMASSAA AJONEUVOLUOKAN SISÄLLÄ NIIN EI ONNISTU. ESIM. N1->N2->N1
USKO JO!!!Esim. muutos N1->N2->N1 on mahdollinen. Muutos N1 3500kg -> N1 3200 kg taas ei.
- KiKi.
ummarra kirjoitti:
KYSEESSÄ OLI AJONEUVOLUOKAN MUUTOS.
JOS HALUAT MUUTTAA N1 tai M1 LUOKAN AJONEUVON KOKONAISMASSAA AJONEUVOLUOKAN SISÄLLÄ NIIN EI ONNISTU. ESIM. N1->N2->N1
USKO JO!!!Ajoneuvoluokka muuttui kuorma-autosta verovapaaksi matkailuautoksi, ja jotta tästä vaihdoksesta olisi myös jotain HYÖTYÖÄ, niin kokonaispiano putosi samalla 3500 kiloon 3510 kilosta, jotta saa ajaa B-kortilla.
Ja ihan hyvin ainakin Orikedon katsastusasemalla tuo onnistui, koskakohan tulee sitten takaisinkutsu jos kerran katsastuksessa tehtiin niin väärin ;) - KiKi.
Kärkky Markkainen kirjoitti:
Suosittelen määräaikaiskatsastamaan tämän laitteen samassa paikassa jossa muutoskatsastuskin on tehty. He eivät ehkä uskalla tähän jälkikäteen puuttua...
Autosi ei todellakaan täytä verovapaan matkailuauton ehtoja. Mielenkiintoinen tilanne on vastuukysymykset silloin kun narahdat ja autovero menee maksuun.Laki sanoo näin
"Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.
Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueel-la, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).
Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto."
Sägnyn pohasta (sänky ylös taitettuna) saa taitettua pöydän ja sen oikealla puolelle kahden istuttavan "Penkin"
Ja kun koko väliseinän taittaa alas, on siinä kätevästi täyskokoinen sänky
ja keittomahdollisuuskin löytyy koska pöydän vasemmalla puolella on yksi keittolevy jonka saa esiin
ja säilytystilat löytyy kun väliseinässä on pieni luukku ohjaamon yläpuolen hattuhyllyyn
Ja tavaratilan korkeus on 193 senttiä
Joten kertoisiko miksi tuo ei täyttäisi vaatimuksia, ja miksi se olisi sitten hyväksytty muutoskatsastuksessa?
Ja tuskin he alkaa määräaikaiskatsastuksessa kattelemaan takalaatikkoon mitä siellä on, ja kuten sanottu, tyhmempikin katsastaja tajuaa että tuo ikkunaton valaisematon koppi ei todellakaan sovellu asumiseen/retkeilyyn muutenkuin lain kannalta - kattasusmies
gyy kirjoitti:
eihän niillä mitään merkitystä, mutta viestiketju koski tätä käyttömaksu asiaa.
valitettavasti keinotekoinen painonpudotus kiellettiin Suomessa jo 80 luvulla, joten en itse olisi valmis
hyväksymään kyseistä laitetta ,kuin kuorma-autona, alkuperäisen tyyppikilven vaihtaminen toiseen on
petos , ja hyötymistarkoituksessa tehty joten tulet tulevaisuudessa elämään jännittäviä aikoja, mikäli
selviää, että olet itse kiinnittänyt kyseisen tyyppikilven ajoneuvoosi - No mikäs tässä
kattasusmies kirjoitti:
valitettavasti keinotekoinen painonpudotus kiellettiin Suomessa jo 80 luvulla, joten en itse olisi valmis
hyväksymään kyseistä laitetta ,kuin kuorma-autona, alkuperäisen tyyppikilven vaihtaminen toiseen on
petos , ja hyötymistarkoituksessa tehty joten tulet tulevaisuudessa elämään jännittäviä aikoja, mikäli
selviää, että olet itse kiinnittänyt kyseisen tyyppikilven ajoneuvoosiKoska tuota Ducato Maxia saa 3500 kiloisena pakuna, ja 3510 kilosisena kuormurina (sekä tietenkin myös 1-9 paikkaisena henkilöautona, linja-autona, sekä valmiina matkailuautona)
Ja auto oli siis 3510 kiloinen kuorma-auto, ja auto ei enää vastannut kättötarkoitusta, joten se muutettiin 3500 kiloiseksi asuntoautoksi, joten mikä tässä meni väärin?
Toki ainut "oikea" syy muutokseen, oli se, että autoa saa ajaa B-kortilla, ja ei tarvitse enää nopeudenrajointa, tuskin kukaan (puliukkoja lukuunottamatta) oikeasti haluaisi majoittua tuolla kylmässö, ja kolkossa ja pimiässä pakettiauton takalaatikossa, jossa ei ole edes valoja tai ikkunoita.
Toki auton alunperin ostanut leipomo, halusi myös kiertää veroja ja maksuja, ostamalla auton kuorma-autona, koska vaikka koko auto olisi täynnä pullaa, ei painoa tule yli 400 kiloa millään...
- Anonyymi
Hieman aihetta liipaten:
Olen muutoskatsastamassa tila-auton pakettiautoksi ja alle pitää olla mielen mukaiset vanteet. Nyt olen tullut siihen tulokseen että matalampiprofiilista (kantavuusindeksi vaivaiset 86) saisi melkein puolta halvemmalla kuin tuota "just sopivaa", jossa kantavuusindeksi on 90. Ja muutenkin tuo "just sopiva" on pirun harvinainen koko, 205/45R18.
Meni niin tai näin niin halkaisijan muutos alkuperäiseen on laskurin perusteella noin + tai - 5 mm.
Otteessa renkaiden kantavuusindeksi on 91. Taka-akselin tekninen sallittu massa on 1205 kg, jossa yli menevä 5kg nostaa indeksiä pykälällä. Eteen riittäisi akselimassan perusteella 89.
Traficomin pamfletti sanoo (muutoskatsastuksen vaativasta) renkaiden vaihtamisesta näin suppeasti:
"Rekisteriin tulee merkitä muutoskatsastuksessa hyväksyttävät rengaskoot
ja vaihtoehtoisena rengaskokona ajoneuvolle muutoskatsastuksessa hyväksyttävät renkaat, jotka rajoittavat käytössä sallitun akselimassan pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa. Muuttuneet akselimassat tulee kirjata rekisteriin."
Onko jossain tietoa siitä, paljonko akselimassaa voi tiputtaa, jos renkaiden kantavuus sitä rajoittaa? Tuosta saa sen käsityksen että tekninen sallittu akselimassa vain väliaikaisesti rajoittuu "väärillä" renkailla.
Mutta luulisi tuohon nyt joku ohjesääntö olevan, esim. montako prosenttia kokonaismassasta tai teknisestä sallitusta akselimassasta voidaan maksimissaan vähentää. Noilla matalilla kumeilla joutuis nappaamaan edestä -75 kg ja takaa peräti -145 kg! En oikein usko että onnistuisi...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842168Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101416- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841267Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874