Mazda 6 Nykii

Harmittaa

Onko kellään ilmennyt kutosessa vm. 05 (2.0 sport wagon) ihme nykäyksiä maantie vauhteja ajaessa. Näitä tulee epäsäännöllisesti välillä useammin välilillä vähemmän. Sanotaan että viime mökkireissulla jonne matkaa on noin 160 km näitä nykimisiä tuli ainaki parikymmentä kertaa, en tiedä liittyykö pakkaset jotenkin tähän asiaan. Kesällä ei ollut vastaavaa..??

45

22524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fragrubba

      paa purkillinen tenua tankkiin

      • Nykimistä.

        Mitenkäs kun on jäänyt takaraivoon ohje, että näihin nykyisiin ruiskumoottoreihin ei sais tenua lisätä menoveden sekaan ?
        Mikä lie totuus ja syy moiseen ohjeeseen. Kaasarikoneiden aikaanhan Sinol oli itsestäänselvyys talviaikaan


      • Jammpppa
        Nykimistä. kirjoitti:

        Mitenkäs kun on jäänyt takaraivoon ohje, että näihin nykyisiin ruiskumoottoreihin ei sais tenua lisätä menoveden sekaan ?
        Mikä lie totuus ja syy moiseen ohjeeseen. Kaasarikoneiden aikaanhan Sinol oli itsestäänselvyys talviaikaan

        Mulla on Focus samalla koneella ja nykii paukkupakkasilla matalilla kierroksilla. Joku anturi vaan vähän jäässä, no worries.


      • Jammpppa
        Jammpppa kirjoitti:

        Mulla on Focus samalla koneella ja nykii paukkupakkasilla matalilla kierroksilla. Joku anturi vaan vähän jäässä, no worries.

        Niin siis toi Fordin 2,o Duratec on siis alunperin Mazdan suunnittelupöydältä lähtöisin, siksi vastasin että sama kone (ja sama nykimisominaisuus)


      • pa-jäänestoaine
        Nykimistä. kirjoitti:

        Mitenkäs kun on jäänyt takaraivoon ohje, että näihin nykyisiin ruiskumoottoreihin ei sais tenua lisätä menoveden sekaan ?
        Mikä lie totuus ja syy moiseen ohjeeseen. Kaasarikoneiden aikaanhan Sinol oli itsestäänselvyys talviaikaan

        Mulla on taas sellainen muistikuva,että masinol KAT purkissa oli teksti,että käy myös ruiskuvehkeisiin.
        Tosin tästä on aikaa muutama vuosi,joten..... tarkastastakaa asia.


    • nykkii

      M6 2,0 vm.06 teki tempun kesällä jonkin kerran uutena, sittemmin ei nyi kun myi

      • matukka08

        sama juttu täälläkin mallina -07 ostettu -08 uutena ja nyki alussa mut ku laittovat jotain puhdistusainetta huollossa tankkiin homma lakkas samantien!
        ota yhteytta korjaamoon...


      • aito japsi kone

        Accord ei nyi


    • Hhm.

      Kävin eilen Laakkosella kyseisen vian takia, vaihtoivat päävirtareleen, mutta kun olin ajanut noin 60km nykiminen alkoi taas. Joskus on kuulemma releen vaihto auttanut.

      • Mazda666

        Meillä kanssa 06 Sport Wagon nykii välillä pintakaasulla ajettaessa, sekä cruiserilla. Syöttö katkeaa hetkeksi ja nykäys on voimakas. Muutenkin kun ajaa tasaisesti niin huomaa pientä "pehmeää" nykimistä. Tänään myös radio meni ajaessa täysille. Onkohan joku väylävika?


    • LLM

      Onko kelekkään selvinnyt tämä Madza 6 nykiminen? Kesä meni ilman nykäyksiä, mutta nyt kun tuli talvi nykiminen alkoi taas.

      • ZoomWrooom

        Auto on -07 SportWagon 2.0 ja vuosi sitten syksyllä, noin 90 tkm ajettuna, alkoi ilmetä teräviä nykäyksiä satunnaisesti pintakaasulla ajettaessa. Kuvittelin, että johtui kosteudesta jossain väärässä paikassa. Sama ilmiö jatkui pakkasillakin ja keväällä 100 tkm:n huollossa tehtiin joku Forte-käsittely, jonka olisi pitänyt putsata polttoainejärjestelmä. Terävät nykäykset hävisivät ja tilalle tuli pientä nypytystä kun kierrokksia oli noin 2000. Pakkasten alettua tämä nypytys hävisi, mutta tänään 120 tkm:n huollon jälkeen löytyi uusi ilmiö: kevyt kiihdytys ja kierrokset noin 4000 ja taas terävä nykäys. Ei auto ennen kesken kiihdytysten ole nykinyt.


      • katohan
        ZoomWrooom kirjoitti:

        Auto on -07 SportWagon 2.0 ja vuosi sitten syksyllä, noin 90 tkm ajettuna, alkoi ilmetä teräviä nykäyksiä satunnaisesti pintakaasulla ajettaessa. Kuvittelin, että johtui kosteudesta jossain väärässä paikassa. Sama ilmiö jatkui pakkasillakin ja keväällä 100 tkm:n huollossa tehtiin joku Forte-käsittely, jonka olisi pitänyt putsata polttoainejärjestelmä. Terävät nykäykset hävisivät ja tilalle tuli pientä nypytystä kun kierrokksia oli noin 2000. Pakkasten alettua tämä nypytys hävisi, mutta tänään 120 tkm:n huollon jälkeen löytyi uusi ilmiö: kevyt kiihdytys ja kierrokset noin 4000 ja taas terävä nykäys. Ei auto ennen kesken kiihdytysten ole nykinyt.

        ettei oo sen anturin kiinnitysruuvit löysällä joka on siinä ilmansuodattimen kotelon hässäkässä kiinni,tällöin se anturi pääsisi hieman liikkumaan ja voisi aiheuttaa mahdollisesti häiriötä.itse vaihdoin hiljattain itse ilmansuodattimen ja huomasin vaan siinä että sen anturin ruuvit oli hieman löysällä ja anturi heilui hieman sivusuunnassa kun sitä heilutteli.itselläni ei tosin ole ollut nykimisongelmaa onneksi enkä tiedä liikutinko vahingossa itse sitä anturia mutta tiukkasin ne ruuvit kuitenkin.


      • 26

        Jotkut helvetin imusarjan tiivisteet oli haurastuneet. ilmeni ensin merkkivalolla ramppa maksoi 140 euroa maahantuoja maksoi puolet.


      • first mazda

        mulla on toistepäin kun kesällä nykii ja talvella ei! auto diesel 5


    • MUN-6

      Minulla Mazda 6 vm 06, 2 l, srporwagon autom. - tyhjäkäyntiaaltoilu ja nykiminen ajossa.
      Hämeen Tehoautossa Hämeenlinnassa havaittiin toinen lambra-anturi vialliseksi,
      uusitaan 28.12., korjaantunee.

    • Mikähän vikavalo syttyi ennen imusarjan tiivisteiden vaihtoa?
      Itselläni Mazda 6 vm.-02 2.0 autom. Sportwagon, joka nytkähtelee ja kierrokset putoaa alle 500:dan kun liikennevaloissa vaihde on D-asennossa ja yrittää pitää autoa jarrulla paikallaan sekä moottoritienopeuksilla kiihdyttäessä kierrosten ollessa yli 4000:ssa.Vika alkoi helmikuussa ja lämpimällä ilmalla toimii aika ajoin. Itse epäilen automaattilaatikon öljyjä, mutta en ole varma. Auto menossa öljyjen vaihtoon. Laatikon öljyjen vaihto ei muuten kuulu merkkiliikkeen huolto-ohjelmaan. : )

      • en vie korjaamolle!

        Mulla nykii myös, kun matalilla (1500-2000) kierroksilla alkaa vedättämään. Ja myöskin potkii pysäksissä joskus kun on D päällä.

        Moottorin häiriövalokin syttyi. Luin vikakoodin, antoi P0174 "System too lean, bank 2". Tarkoittanee että pakokaasuissa on liikaa happea.

        Kiristin ne ruuvit siitä (ilmamäärämittarin?) anturista. Sain häiriön nollattua mutta nykiminen jatkui. Uutta vikaa ei antanut ainakaan vielä.

        Mitäs sitten? Ilmanputsarin haitariletkussa on vähän pieniä murtumia, en tiedä onko läpi asti. Voisiko se vaikuttaa?

        Auto on Mazda 6 `05, 3.0 V6 (usamalli)

        Ps. olisi kiva jos tänne viitsittäisiin kirjoittaa myös jos joku temppu on auttanut...


      • en vie korjaamolle!
        en vie korjaamolle! kirjoitti:

        Mulla nykii myös, kun matalilla (1500-2000) kierroksilla alkaa vedättämään. Ja myöskin potkii pysäksissä joskus kun on D päällä.

        Moottorin häiriövalokin syttyi. Luin vikakoodin, antoi P0174 "System too lean, bank 2". Tarkoittanee että pakokaasuissa on liikaa happea.

        Kiristin ne ruuvit siitä (ilmamäärämittarin?) anturista. Sain häiriön nollattua mutta nykiminen jatkui. Uutta vikaa ei antanut ainakaan vielä.

        Mitäs sitten? Ilmanputsarin haitariletkussa on vähän pieniä murtumia, en tiedä onko läpi asti. Voisiko se vaikuttaa?

        Auto on Mazda 6 `05, 3.0 V6 (usamalli)

        Ps. olisi kiva jos tänne viitsittäisiin kirjoittaa myös jos joku temppu on auttanut...

        Irrotin ilmamassa-anturin ja ruiskutin puhdistusaineella. Ei auttanut.

        Se imuilman hitariletku olikin ihan revennyt - alapuolelta. Korjasin sen ilmastointiteipillä. Se vähän muutti oireita, nyt se nykii useammin mutta vaimeammin.

        paska sentään. Pitääkö se kuitenkin viedä pajalle...


      • en vie korjaamolle!
        en vie korjaamolle! kirjoitti:

        Irrotin ilmamassa-anturin ja ruiskutin puhdistusaineella. Ei auttanut.

        Se imuilman hitariletku olikin ihan revennyt - alapuolelta. Korjasin sen ilmastointiteipillä. Se vähän muutti oireita, nyt se nykii useammin mutta vaimeammin.

        paska sentään. Pitääkö se kuitenkin viedä pajalle...

        Vaihdoin ilmanputsarin ja sen haitariletkun, ei auttanut nykimiseen.

        Välillä tulee häiriö "Misfire detected, cylinder 1". Seuraavaks varmaan tulpat vaihtoon ja sitten ehkä bensansuodatin, imusarjan tiivisteet..?


      • en vie korjaamolle!
        en vie korjaamolle! kirjoitti:

        Vaihdoin ilmanputsarin ja sen haitariletkun, ei auttanut nykimiseen.

        Välillä tulee häiriö "Misfire detected, cylinder 1". Seuraavaks varmaan tulpat vaihtoon ja sitten ehkä bensansuodatin, imusarjan tiivisteet..?

        Itse itselleni vastaten:

        VIKA SELVISI

        Puolavika. Puolat (erillispuolat) ja tulpat vaihtamalla tuli kuntoon.

        Vein korjaamolle..


    • mie vain

      Mulla alko nykihän mazda 6 2.0 td vuosimallia 2009 ja lopuksi sytty moottorin häirövalo, akun napa irti, se poisti häirö valon ja putsasin ilmansuodattimen "joka oli muka vaihdettu toukukuussa merkkiliikkeessä" ja taas meno jatku niinku ennenki.

      • Tämä tiedoksi kaikille: Oman 6:sen nykiminen loppui noin vuosi sitten kun vaihdoin tulpanjohtosarjan. Johtosarjat ei nykyään kestä kuin 100-150000 km.
        Lämmetessään eivät anna tarvittavaa sähkömäärää ja aiheuttavat mitä omituisimpia vikoja. Oma sarja mazda 6:selle maksoi motonetissä alle 30 euroa ja pelittää edelleen. Tulppia en vaihtanut kun huoltokirjan mukaan elinaikaa oli reilusti jäljellä.
        Suosittelen kokeilemaan!


      • Anonyymi
        tmracing90 kirjoitti:

        Tämä tiedoksi kaikille: Oman 6:sen nykiminen loppui noin vuosi sitten kun vaihdoin tulpanjohtosarjan. Johtosarjat ei nykyään kestä kuin 100-150000 km.
        Lämmetessään eivät anna tarvittavaa sähkömäärää ja aiheuttavat mitä omituisimpia vikoja. Oma sarja mazda 6:selle maksoi motonetissä alle 30 euroa ja pelittää edelleen. Tulppia en vaihtanut kun huoltokirjan mukaan elinaikaa oli reilusti jäljellä.
        Suosittelen kokeilemaan!

        Kuinka hankala projekti on vaihtaa?? Meneekö toiset päät/pää liittimellä ohjainyksikköön vai miten??


    • Kemikaali-Ali

      6 MPS nyki pienillä kierroksilla ja tasakaasulla. Lamda-anturin vaihdolla loppu.

    • eka mazda...

      Mazda 6 2.0 wagon -07, aj. 84tkm. Nykiminen pintakaasulla alkoi viime syksyn ja talven aikana. Tarkastelin hieman paikkoja noiden aikaisempien vihjeiden perusteella ja huomasin ilmanputsarin kotelon olevan hieman raollaan...liekkö huollossa jäänyt tai sitten ak:lla ajovalon poltinta vaihdettaessa =) Sen kun napsautti kunnolla kiinni niin meno on ollut niin tasaista kuin "riisikupilla" voi olla =)
      En tiedä oliko syy siinä, mutta auto toimii moitteettomasti. KIITOS teille!

    • mazda 6

      Oma Mazda 6 06 2.0 nykii kanssa välillä matkaajossa...syttyykö teillä mittaristoon jotain vikavaloa???

    • Nykii, Nykii:

      Oisko se nykiminen jo loppunut???????????????????????
      Meinaan jos on alkana 2010??????????????????

    • m

      Samoja vikoja itselläni nykii pienillä kierroksilla syy tulpanjohdoissa motonetin edelliset johdot kesti noin 15t kilsaa ja nyt sama vika tullu uudestaa että johtokaupoille lähdettävä.

      • kolme mazdaa

        626 oli huollossa ilmaputsarin kansi laitettu huolimattomasti kiinni, nykäisi lumipyryssä. Imusarjan tiiviste pari kertaa vaihdettu, tyhjäkäynti vaipuu.
        Nyt 323 2,0 TD luotettavia autoja. Kokeilin Kia välillä. Koko ajan takuu ym
        remppaa.


    • Mazda 6 vm.2003 alkoi nykiä vedätettäessä. Koskaan en huomannut, että olisi pakoputkesta tullut höyryä. Kerroin ongelmasta huoltoon ja pyysin koeajoa ennen tulppien vaihtoa. Ajoin auton takana, kun huoltomies kovasta kiihdytyksestä vaihtoi pienemmälle ja eikös koko auto kadonnut näkyvistä. Hirvittävä valkoinen pilvi peitti näkyvyyden. Avasin ikkunan ja höyry haisi vahvasti öljylle. Tulppien (ja öljyn vaihto) auttoi suuresti nykymiseen, mutta ei täysin. Pari kertaa hienoista nykimistä ja mieleen tuli kauhuskenaario moottorin isommasta ongelmasta. Huollossa sanottiin enempää tutkimatta, että ainakin kannen tiiviste- tai kannen vaurio on vikana. Jopa, että koko moottori on vaihdon tarpeessa (ajetti 239 t km).

      Öljykorkissa ei ole näkyvää vaahtoa, mutta paisuntasäilyön väri on mielestäni tummentunut. Avannut en vielä ole.

      Voisiko ongelmaa alkaa ratkoa noilla ilmansuodattimen, anturin kiinnitysruuvien, imusarjan tiivisteiden, lambra-anturin, ilmanputsarin kotelon kiinnityksellä tai tulppien johtosarjalla vai pitäisikö uskoa uhkailuja? Näkyisikö vika jollakin mittarilla esim. moottorin tehosta tms? Vastaisitko ja auttaisitko?

      Naista vedätetään usein näissä autohommissa. Onneksi olen nuorena istunut 5 vuotta auton moottorien korjaushommissa autotallissa niin, että jotenkin osaan itsekin ajatella, kun puhutaan loogisista vioista. Työmatkoihin tarvitsen välttämättä autoa, kun muuta kulkuyhteyttä ei ole. Mikä neuvoksi? Voisitko auttaa?

      • 78oyvibuoibh

        Paisuntasäiliöstä pitäisi voida mittaamalla saada selville onko seassa öljyä tai pakokaasuja. Valkoinen pilvi viittaisi siihen että palotiloihin pääsee jäähdytysnestettä. Teetä myös pakokaasumittaus putken päästä, siitä pitäisi käydä ilmi jos moottori on vakavasti rikkoutunut.

        Kiinnitysten tarkastaminen ei maksa mitään joten ne kannattaa ilmanmuuta tehdä jos ilmeisesti itsekin osaat sen tehdä.
        Ilmamassa-/määrämittarin kuumalankaa voi myös yrittää puhdistaa siihen tarkoitetulla aineella, varo kuitenkin ettet riko sitä lankaa. Kaasuläpän ja sen ympäristön voi myös puhdistaa kokeeksi.
        Tulpat ilmeisesti tulikin jo vaihdettua, ilmansuodatin uusiksi myös.
        Bensansuodatin on kaiketi vähän hankalampi ja kalliimpi mutta ehkä sen uusimista kannattaa harkita myös. Tulpanjohtojen uusimistakin kannattaa harkita.
        Jos Lambda-anturia ei ole koskaan vaihdettu, sekin ehkä voi olla vaihdon tarpeessa jo vaikkei moottorihäiriön valo vielä palaisikaan.

        Jos ei näillä korjaannu, kannattaa miettiä tarkemmin mitä tuon ikäiselle autolle kannattaa tehdä, missä kunnossa se on yleisesti ottaen ja mikä on sen käypä arvo sekä paljonko korjaaminen tulisi maksamaan.
        Jäähdytysneste moottoriöljyn seassa kuluttaa moottorin nopeasti pilalle joten pahimmassa tapauksessa vaihtomoottori voisi olla järkevin ratkaisu mutta sitäkään ei kannata tehdä kovin huonokuntoiseen, ruosteiseen autoon jolla ei ole enää muutenkaan järkevää käyttöikää kovin paljoa jäljellä.
        Mikäli autoa ei kannata enää korjata, ala vaan suunnitella auton vaihtoa niin pian kuin mahdollista.


    • töööt

      Joo, mullakin oli kuutosessa jossain 200 -240 tuhannen ajokilometrin välillä vastaavaa, saattoi siiloin tällöin 500- 5000 km välein tehdä ihan tasaisessa ajossa sellaisen ihme nykäyksen, että seuraavat kilometrit ajoi vähän ihmetellen että mikäs se oli. Asialle ei ole mitään erityistä tehty, ja nyt on mennyt varmaankin30 000 km ettei ole sitä tehnyt. Mielenkiinnolla odotan, vieläkö joskus tulee uudestaan vastaava ilmiö. Liekö joku määräaikaishuollossa tehty toimenpide poistanut ilmiön ihan luonnostaan, enpä kertoisi sen...

    • bäd luck vipe

      Onkohan kellekään tullut moista ongelmaa vastaan että auto ei ota kierroksia kunnolla...? osaisiko joku huomattavasti viisaampi sanoa missä voisi olla vika.. ärsyttää viedä pajalle ja saman tien on taas tonnin laaki edessä.. omaan tuuriini luottaen..

      • 6/2008

        lampda.


    • Alkaa menemää hermot

      Mulla mazda 6 mps nykii talvella kun kone on kylmä, sekä kosteilla ja viileillä ilmoilla. Starttaamaan joutuu monta kertaa ennenkun pysyy käynnissä. Ei auta kiireellä lähteä, kun pitää antaa lämmetä ainakin 5min että auto lähtee edes pihasta.. Joskus nykii lämpöiselläkin koneella kun antaa vähän monoa. Mikä neuvoksi?

      • Ei mene enää

        Tankissa oli vettä. Ongelma poistu ku muutaman kerran laitoin kosteudenpoistajaa..


      • Nykivämps

        Mazda 6 mps myös ja nykiminen tullut nimenomaan kovilla pakkasilla ilmi.


    • jorkki

      Minulla vm. 2008 Mazda 6 farmari, 2.0 litran bens. koneella. Ajettu nyt 165 000 km.
      Autoni teki pieniä " nykäisyjä " vuoden päivät , korjaamolla kaasuläpän kotelon puhdistusta esittivät. Mutta...... huomasin itse, että olin vaihtanut moottorin ilmanpuhdistajan viimeksi kauan kauan sitten. Tällä ilmanpuhdistajalla olin ajanut noin
      60 000 km vaikka vaihtoväli on 30 000 km. Kun pari viikkoa sitten vaihdoin uuden,
      nykiminen loppui siihen. Olen ajanut nyt vaihdon jälkeen muutaman tuhat kilkometriä, " nykäisyjä " ei ole ollut.
      Korjaamolla tunnustivat , että " nykäisyt " saattavat johtua likaisesta, kauan käytössä olevasta moottorin ilmanpuhdistajasta.

    • Autotonkivoja

      Mulla meni kaasuläppäkotelo vaihtoon. Alkoi samoilla oireilla että välillä nykäisi maantieajossa. Sitten käynnistäessä kierrokset nousi 2tonniin, tyhjäkäynti oli korkealla. Sitten kerran töistä paluumatkalla meno loppui kokonaan...vikavalo syttyi ja vedot pois eikä totellut kaasua ollenkaan. Auto tosin oli vw bora mutta samat oireet.

    • Mazda6

      Näihin kutosiin tulee sellainen vika, jossa pcv venttiili menee jumii, ja rupeaa sen takia nykimään ja kuluttamaan öljyä. Nykimistä tapahtuu juurikin 2 tonnin kierroksilla. Juttua löytyy kun googlettelee. Venttiili on imusarjan alla, ja samalla kannattaa vaihtaa imusarjan tiivisteetkin.

      Ebaysta saa halvimmalla

      • Anonyymi

        Vaihdoin kummatkin 05 Wagoniin, mutta ei auttanut,,, nykiminen jatkuu.
        Onko muita ohjeita, vai onko taas tilattava huolto ?? Tätä vuosimallia on saanut huollattaa säännöllisesti muutenkin ihan tarpeeksi


    • Mazdako

      Lambdan vaihdolla loppui nykiminen,Mazda 6 -02.

      • Anonyymi

        kumpi lambda?


    • Anonyymi

      Etummainen tietysti!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3995
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      88
      1972
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1841
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      54
      1448
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1442
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1385
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1312
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1196
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1053
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      115
      1050
    Aihe