Moi, mitäs kun kohdunpohjan korkeus ei kasva?
Mulla kohdunpohjan korkeus pysyny samana jo kolmena neuvolakäynti kertana.
RV 28 SF-mitta oli sillon 20cm eli tippu alakäyrän alapuolelle ja sen jälkee rv 29 asti SF-mitta pysyny 28cm koko ajan, eli on kovaa vauhtii taas tippumassa alakäyrän alapuolelle! :// Ja nyt oon rv 33 1 ja edelleen sf-mitta 28cm!!
Aluks epäiltiin että johtuis vauvan asennosta kun vauva oli poikittain, mut vauva kääntyi jo tossa edellisellä neuvola käynnillä, joten ei johdu siitä.
Nyt sain sit äitipolille ajan, mut seki on vasta ens viikon torstaina, siihen asti pitäis olla ihan tietämättömänä et mistä on kyse.
Tietääkö kukaan mistä voi johtua että kohdunpohjan korkeus ei kasva? Kun vauva ei ole ainakaan laskeutunut, et ei myöskään siitä voi johtua...
Mitä tää nyt voi tarkottaa? Oks vauva vaan kooltaan pieni vai täytyykö pelätä paljon pahempaa? Kun ei ne sielä neuvolassa vastaa ainakaan mulle näihin kysymyksiin!! Olis kiva vähä kuulla onko ketään ollu samassa tilanteessa??
Kiitos vastauksista etukäteen!
apua, kohdunpohjan korkeus ei kasva!
4
4442
Vastaukset
- melkein ammattilaine
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä kaikki on kunnossa, sen vuoksi sinua ei ole passitettu äitipolille tarkastukseen ns. päivystyspotilaana vaan ihan normaalien aikojen puitteissa. On kuitenkin hyvä tarkistaa tilanne, jotta mahdollinen vakavampi ongelma huomattaisiin ajoissa.
Mahdollista on myös, että SF-mitta on mitattu jollakin kerralla väärin. On ihan normaalia, että kaksi eri mittaajaa saa hiukan eri tuloksen, vaikka mitaisivat sen ihan peräkkäin. SF- mitan mittaamisessa tapahtuu myös helposti virheitä kokeneellekkin mittaajalle. Viimeinen mittaus on varmasti ollut kutakuinkin oikea, koska, jos terkkaria olisi epäilyttänyt yhtään ottiko hän mitan oikein niin hän olisi tarkistanut tuloksen, kun huomasi että se on poikkeava. Sen sijaan ei olisi yhtään mahdotonta, että ensimmäiset mittaukset olisivat virheellisiä ja silloin kohtusi olisi kasvanut koko ajan alakäyrillä, joka voi olla merkki vakavammastakin, mutta johtuu yleensä äidin anatomiasta, eli kohtu kasvaa enemmän sivulle/taakse, kuin korkeutta/eteen. Miten painosi on kehtittynyt näinä aikoina? Jos painosi ei ole noussut tai on noussut hyvin niukasti (tai on noussut normaalisti, mutta esim rintasi ovat kasvanut tosi reilusti) voi olla kyse myös ainakaan osittain siitä, että vatsan rasvakerros on ohentunut.
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä kohtusi on tässä välissä kasvanut normaalisti, mutta sivuille ja taaksepäin (eli painaa nyt enemmä selkäranka kuin ennen). Eli kyse on vain kohtusi yksilöllisestä tavasta kasvaa, ei mistää epänormaalista. Luultavasti seuraavassa mittauksessa SF-mitta on kasvanut, mahdollisesti reilustikin.
Todennäköisimpiä enemmän hoitoa ja/tai seurantaa vaativia ongelmia ovat lapsiveden vähyys (voi johtua esim. istukan toimintahäiriöstä tai sikiön aineenvaihdunta häiriöstä) ja sikiön pieni koko (voi johtua esim. istukan toiminnan ongelmista, sikiön vammasiuudesta (ei kovin todennäköistä, mutta mahdollista) tai yksinkertaisesti perintötekijöistä).
Lisäksi joutuu sanomaan ettei äitipoli käynnillä ole siksikään kiire, että näille vakavammille ongelmille on yleensä hyvin vähän tehtävissä lähinnä sikiön keuhkojen kypsytys kortisonilla ja seuranta, jotta synnytyksen käynnistys/keisarinleikkaus osataan tehdä optimaallisena ajankohtana, eli kun lapsi selviää paremmin kohdun ulkopuolella tehohoidon avulla, kuin kohdussa esim. huonosti toimivan istukan ravittavana.
Mutta tsemppiä: Luultavasti kaikki on kunnossa ja tuo äipolin käynti vain varmistaa asian. Yritä elää siihen asti mahdollisimman normaalisti ja nauttia mahassa kasvavasta tulokkaasta.- Tittaaaaaaaaas
Mulla nyt rv33 sf 28cm ja ihan on normaalia. Seuraavalla käynnillä saatetaan laittaa ultraan jos ei muutosta ole tapahtunut. Sama juttu oli ystävälläni, jolla oli normaalia pienempi sf-mitta synnytti kuitenkin 3500kg vauvan. Älä vielä murehdi asiaa :)
- ninnuu89
Mulla oli viikolla 34 5 sf-mitta 27, eli sillä ei pääse käyrille ja koko ajan mitta on käyrien alapuolella kasvanut. Vauva on siis raivotarjonnassa. Sain myös lähetteen äippäpolille ultraan ja kaikki on hyvin, vauva normaalikokoinen ja lapsivettä normaali määrä. Sf-mitta tänään 36 1 oli 28. Älä sinäkään murehdi asiaa, melko varmasti kaikki on hyvin.
Mulla itellä johtuu pieni sf-mitta lääkärin mukaan siitä että olen suht pitkä (174cm) ja lantioni on tilava ja vauvalla on paljon tilaa siellä ja aika alhaalla se myös on koko raskauden viihtynyt, eli kohdun ei tarvitse kasvaa niin paljon suoraan ylös päin.
Ymmärrän huolesi, kyllä muakin aluksi pelotti että vauva on tosi pieni eikä kasva/kehity normaalisti mutta se pelkääminen on turhaa. Oon varma että sunki vauvalla on kaikki hyvin! :)- Mixie82
Hyvänenaika, mitä sinä turhia murehdit! Minulla viikot 34 2 ja sf -mitta 27. Eikä ole ollut missään vaiheessa aihetta huoleen, vakka minulla on muuten ollut todella vaikea raskaus. Kyllä monilla kasvaa se maha ihan pelkästään lihoamisestakin, eikä sekään kovin hyväksi ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255