Mitä kukkia esikasvatatte tänä vuonna?

kukissa mieleni

Minä olen suunnitellut esikasvattaa leijonankitaa,kahta lajia samettikukkaa,kesäpäivänhattua,kehäkukkaa,peikonkakkaraa,sinistä orvokkia,kesäleimua,tsinniaa ja koristetupakkaa.

Kaikista edellä mainituista kukista tilaan vain matalakasvuisten lajikkeiden siemeniä,koska matalia kukkia ei tarvitse tukea.

Petunioita en enää kasvata,kun niiden kukat ei tahdo kestää sadetta avomaalla kukkapenkissä kasvaessaan.Muuten kyllä petunioista tykkään.

Koristetupakkaa ja orvokkia en ole ennemmin kasvattanut,mutta muita olen.Sarviorvokkia olen kasvattanut joskus,tuskimpa tavallinen orvokki sen vaikeampi on esikasvattaa.

9

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylväjä..

      Leijonankita, päivänsini, kelloköynnös, lisäksi perennoista ainakin sinivaleunikkoa ja ehkä salkoruusua.
      Vielä ehtii kylmäkäsittelyitä perennoiden siemenille.
      Samettikukkaa kylvän suoraan ulos maan lämmettyä, samoin krassia. Jotkut esikasvattavat krassia mutta kokemus on osoittanut että paremmin minulla onnistuvat suoraan ulos kylvettynä.

      • aloittaja

        Oletko ennemmin kasvattanut sinivaleunikkoa?
        Olen lukenut että se on vaativa perenna eikä sen esikasvatuskaan ole ihan helppoa.
        Kaunis kukkahan se on kuin mikä,houkuttelee varmasti monet kokeilemaan sen kasvatusta.
        Itsellä ei ole mitään kokemusta sinivaleunikosta,voisihan tuota joskus kokeilla kasvattaa kun siemenet ei hirveitä maksa.


      • Kylväjä.
        aloittaja kirjoitti:

        Oletko ennemmin kasvattanut sinivaleunikkoa?
        Olen lukenut että se on vaativa perenna eikä sen esikasvatuskaan ole ihan helppoa.
        Kaunis kukkahan se on kuin mikä,houkuttelee varmasti monet kokeilemaan sen kasvatusta.
        Itsellä ei ole mitään kokemusta sinivaleunikosta,voisihan tuota joskus kokeilla kasvattaa kun siemenet ei hirveitä maksa.

        Ostin jo syksyllä sinivaleunikon siemeniä muutaman pussin varmistaakseni että pääsen ajoissa kylvämään.
        Toivon että saan ainakin muutamia taimia kasvamaan.

        Haluaisin onnistua kasvattamaan englantilaistyylisen cottagegardenin kukkaloistoa, runsaita kukkaryhmiä täynnä kaikenlaisia isokokoisia perennoita, ehkä jonain vuonna toteutuu.


    • hortsonomi

      syhyää että saisi siemeniä laittaa multaan. Ajattelin laittaa lobeliaa, leijonankitaa, samettiruusua, kääpiö asteria, matalaa auringonkukkaa ja jotain uutta kokeilla. Täytyy käydä tutkailemassa siemen valikoimia. Edellä luettelemani ovat joka vuosi onnistuneet hyvin ja sato on ollut monta sataa tainta.

      • Täälltäkin yksi kukkahullu ilmoittautuu! Paljon kylvetään, ja kaikenlaista. Vähän kummajaisiakin, ja ennestään minulle uusia tuttavuuksia. Olen jo kylvänyt yhdeksää erilaista orvokkia. Seitsemän eri väristä riippapetuniaa, ruusuhibiskusta, steviaa,kerrottua ahkeraliisaa, ja kolmea erilaista tavallista, kesäbegoniaa,keijunmekkoa,siperian unikkoa,kärsimyskukkaa, heliotrooppia, miinanköynnöstä, ja kerrottua salkoruusua. Ja satoja erilaisia siemeniä odottelee vuoroaan.Viime vuonna esikasvatin 142 eri lajiketta, ja suoraan maahan menee myös paljon. Pidän myös kylvöksistäni täydellistä päiväkirjaa, missä on kasvin kuvat, kylvöajat, taimettuminen, koulimiset ym.Kirjoista on hyvä lukea edellisvuoden asiat, ja onnistumiset.No kyllä se töitäkin vähän teettää, mutta minä olen sen sortin hullu! Iloisia terveisiä kaikille kukkien kasvattejille!


      • hortsonomi
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Täälltäkin yksi kukkahullu ilmoittautuu! Paljon kylvetään, ja kaikenlaista. Vähän kummajaisiakin, ja ennestään minulle uusia tuttavuuksia. Olen jo kylvänyt yhdeksää erilaista orvokkia. Seitsemän eri väristä riippapetuniaa, ruusuhibiskusta, steviaa,kerrottua ahkeraliisaa, ja kolmea erilaista tavallista, kesäbegoniaa,keijunmekkoa,siperian unikkoa,kärsimyskukkaa, heliotrooppia, miinanköynnöstä, ja kerrottua salkoruusua. Ja satoja erilaisia siemeniä odottelee vuoroaan.Viime vuonna esikasvatin 142 eri lajiketta, ja suoraan maahan menee myös paljon. Pidän myös kylvöksistäni täydellistä päiväkirjaa, missä on kasvin kuvat, kylvöajat, taimettuminen, koulimiset ym.Kirjoista on hyvä lukea edellisvuoden asiat, ja onnistumiset.No kyllä se töitäkin vähän teettää, mutta minä olen sen sortin hullu! Iloisia terveisiä kaikille kukkien kasvattejille!

        ongelma. Tuota lunta tuppaa olemaan liiaksi enkä tiedä koska voisin siemeniä multaan laittaa. Mennä vuosina laitoin n. viikolla 11 mutta nyt tuntuu että on liian aikaista. Minulla on tilanpuute, ikkunalla en voi pitkään taimia pitää ja koko huusholli on kuin kasvihuone. Viime keväänä sain aikaisin taimet kasvihuoneeseen ja ne vahvistuivat hyvin, nyt tuo penteleen lumi ei taida ihan pian sulaa. Kyllähän minä lumesta tykkään mutta nyt se todella häiritsee harrastustani :)


      • hortsonomi kirjoitti:

        ongelma. Tuota lunta tuppaa olemaan liiaksi enkä tiedä koska voisin siemeniä multaan laittaa. Mennä vuosina laitoin n. viikolla 11 mutta nyt tuntuu että on liian aikaista. Minulla on tilanpuute, ikkunalla en voi pitkään taimia pitää ja koko huusholli on kuin kasvihuone. Viime keväänä sain aikaisin taimet kasvihuoneeseen ja ne vahvistuivat hyvin, nyt tuo penteleen lumi ei taida ihan pian sulaa. Kyllähän minä lumesta tykkään mutta nyt se todella häiritsee harrastustani :)

        tätä lunta riittää. Yleensä vien taimet kasvihuoneeseen maaliskuun lopussa. Täyttä on minullakin huushollissa kuukauden verran, mutta sen kanssa on vain elettävä. Joskus on vielä koviakin yöpakkasia, toissa vuonnakin oli kerran 17 astetta pakkasta yöllä, ja kasvihuone täpösen täynnä taimia. Täytyy myöntää, että ei oikein nukuttanut. Että kyllä sitä vahdittava on joka yö. Tuo minun kasvihuoneeni on niin suuri, 17 6, että sinne laitan yleensä alkuun toiselle puolelle tunnelin kaksin kertaisesta kasvuharsosta, ja taimet sinne, ja pari lämpöpuhallinta puhaltamaan vastatusten. Ja koville pakkasille minulla on kaasusäteilijä, ja lisääkin sähköpuhaltimia, mutta kun sähkökatkot on aina pelättävissä. Kerran tuli yöllä pitkä katkos, niin vietiin toiseen huoneeseen kaasu krilli, ja pistettiin täysille. niin taimet pelastui.Minulla on kyllä kaksi pienempääkin kasvihuonetta mihin sitten siirrän orvokit, ja perennat mahdollisimman aikaisin, että saan lavoille tilaa. Että kyllä tämä aina pientä venymistä vaatii, mutta antaa myös paljon. Ei siitä vain malta luopua, joka kevät sana ihana ruljanssi.


      • hortsonomi
        marja-liisa41 kirjoitti:

        tätä lunta riittää. Yleensä vien taimet kasvihuoneeseen maaliskuun lopussa. Täyttä on minullakin huushollissa kuukauden verran, mutta sen kanssa on vain elettävä. Joskus on vielä koviakin yöpakkasia, toissa vuonnakin oli kerran 17 astetta pakkasta yöllä, ja kasvihuone täpösen täynnä taimia. Täytyy myöntää, että ei oikein nukuttanut. Että kyllä sitä vahdittava on joka yö. Tuo minun kasvihuoneeni on niin suuri, 17 6, että sinne laitan yleensä alkuun toiselle puolelle tunnelin kaksin kertaisesta kasvuharsosta, ja taimet sinne, ja pari lämpöpuhallinta puhaltamaan vastatusten. Ja koville pakkasille minulla on kaasusäteilijä, ja lisääkin sähköpuhaltimia, mutta kun sähkökatkot on aina pelättävissä. Kerran tuli yöllä pitkä katkos, niin vietiin toiseen huoneeseen kaasu krilli, ja pistettiin täysille. niin taimet pelastui.Minulla on kyllä kaksi pienempääkin kasvihuonetta mihin sitten siirrän orvokit, ja perennat mahdollisimman aikaisin, että saan lavoille tilaa. Että kyllä tämä aina pientä venymistä vaatii, mutta antaa myös paljon. Ei siitä vain malta luopua, joka kevät sana ihana ruljanssi.

        on se vaan kumma meillä "kukka hulluilla", joka kevät lievää tuskailua ja silti toistetaan aina.Näkyy tuo lumi sulavan kun asteet ovat nyt nollassa. Minä kuskaan kasvihuoneeseen keväällä lämpöpuhaltimen, huone on niin pieni että se riittää. No, eiköhän me tästäkin keväästä taimien kanssa selvitä ja nautimme kesän omista taimista ;)


      • innokkaita
        marja-liisa41 kirjoitti:

        tätä lunta riittää. Yleensä vien taimet kasvihuoneeseen maaliskuun lopussa. Täyttä on minullakin huushollissa kuukauden verran, mutta sen kanssa on vain elettävä. Joskus on vielä koviakin yöpakkasia, toissa vuonnakin oli kerran 17 astetta pakkasta yöllä, ja kasvihuone täpösen täynnä taimia. Täytyy myöntää, että ei oikein nukuttanut. Että kyllä sitä vahdittava on joka yö. Tuo minun kasvihuoneeni on niin suuri, 17 6, että sinne laitan yleensä alkuun toiselle puolelle tunnelin kaksin kertaisesta kasvuharsosta, ja taimet sinne, ja pari lämpöpuhallinta puhaltamaan vastatusten. Ja koville pakkasille minulla on kaasusäteilijä, ja lisääkin sähköpuhaltimia, mutta kun sähkökatkot on aina pelättävissä. Kerran tuli yöllä pitkä katkos, niin vietiin toiseen huoneeseen kaasu krilli, ja pistettiin täysille. niin taimet pelastui.Minulla on kyllä kaksi pienempääkin kasvihuonetta mihin sitten siirrän orvokit, ja perennat mahdollisimman aikaisin, että saan lavoille tilaa. Että kyllä tämä aina pientä venymistä vaatii, mutta antaa myös paljon. Ei siitä vain malta luopua, joka kevät sana ihana ruljanssi.

        Marja-liisa vastailee hyvin aina kysymyksiini. Olen saanut paljon apua ja näin aloittelijakin pääsee pitkälle ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      71
      1388
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      373
      713
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe