Kysymys vakuutuksista

hdhdhhdhd

Terve,

maksetaanko kaikki vakuutukset yhtiömuodon ollessa toimini ns. "yrityksen tililtä"? YEL, vahinkovastuuvakuutus, tapaturmavakuutus..

Entä mitä tarkoittaa Y-lomakkeen kohta: ilmoittautuu vaakuutusmaksuverovelvolliseksi? Pitääkö niistä saatanan törkeistä vakuutusmaksuista maksaa vielä lisäveroakin?

Tapaaminen tulevan kirjanpitäjän kanssa viikon päästä, mutta ajattelin kysyä, kun alkoi vaivaamaan. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

11

1073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinniini

Mikäli puolisosi tienaa enemmän kuin sinä, YEL kannattaa maksaa itse omalta tililtä ja laittaa kuitit puolison verotukseen.

• Misip

Yrityksen pitää maksaa velvoitteensa.
      Siksihän yrityksen veloitus on aivan jotakin muuta kuin tekijän palkka!
      Sivuuta neuvot siirtää kuitit muille (esim. vaimolle).
      Saat kirjanpitorokoksesta syytteen ja verotarkastus on tosiasia.
      Sen jälkeen yrityksesi laitetaan selvitystilaan ja voit olla varma, että luottotietosi, mahdollisuutesi yrittäjänä jne. ovat mennyttäaikaa.

• hdhdhdhdhdh

Jep ei ole tarkoituskaan. Keskityn mielummin töihin ja yrityksen kehittämiseen, kun vammaiseen kikkailuun.
        Mutta jos joku osaa vastata kysymyksiini niin kiitos. Eli maksanko kaikki vakuutusmaksut yritykseni tililtä vai esim. YELlin omalta ja muut yrityksen. Ja mitä käytännössä tarkoittaa tämä vakuutusmaksuverovelvollisuus?

• Niinniini
        hdhdhdhdhdh kirjoitti:

Jep ei ole tarkoituskaan. Keskityn mielummin töihin ja yrityksen kehittämiseen, kun vammaiseen kikkailuun.
        Mutta jos joku osaa vastata kysymyksiini niin kiitos. Eli maksanko kaikki vakuutusmaksut yritykseni tililtä vai esim. YELlin omalta ja muut yrityksen. Ja mitä käytännössä tarkoittaa tämä vakuutusmaksuverovelvollisuus?

On täysin laillista maksaa YELit omalta henkilökohtaiselta tililtä ja siirtää kuitit puolison veroilmoitukseen. Tämä oli kirjanpitäjäni neuvo ja olen soveltanut sitä monta vuotta ja tulee joka vuosi mukavat palautukset.

• rghtrr
        Niinniini kirjoitti:

On täysin laillista maksaa YELit omalta henkilökohtaiselta tililtä ja siirtää kuitit puolison veroilmoitukseen. Tämä oli kirjanpitäjäni neuvo ja olen soveltanut sitä monta vuotta ja tulee joka vuosi mukavat palautukset.

Vittu..:D olisin vaan halunnut selvennystä alkuperäisiin kysymyksiini.

• jepujepujo
        rghtrr kirjoitti:

maksa vaan kaikki yrityksen tililtä.....ne YEL, vahinkovastuuvakuutus, tapaturmavakuutus..

minä ainakin maksan....ett tee mitään vääärää varsinkaan kun kyseessä on toiminimi...

• eyjrukry
        rghtrr kirjoitti:

Selkeintä on että kaikki elinkeinotoimintaan liittyvä rahaliikenne hoidetaan yritystililtä. Toiminimen ollessa kyseessä teet itsellesi tilisiirtoja yksityisottona ja maksat yksityismenot yksityistililtä. Näin toimimalla homma on paljon selkeämpää.

• oyabltd
        hdhdhdhdhdh kirjoitti:

Jos yrityksen tilillä ei ole varaa maksaa YEL-maksuja niin olet henkilökohtaisesti velvollinen maksamaan ne ja ne ovat ulosottokelpoisia.

• hdhdhdhddh
        eyjrukry kirjoitti:

Selkeintä on että kaikki elinkeinotoimintaan liittyvä rahaliikenne hoidetaan yritystililtä. Toiminimen ollessa kyseessä teet itsellesi tilisiirtoja yksityisottona ja maksat yksityismenot yksityistililtä. Näin toimimalla homma on paljon selkeämpää.

Näin arvelinkin. Maaliskuussa virallisesti aloittelen liiketoimintaa. Olen pyrkinyt tekemään (ja ottamaan selvää)jo nyt etukäteen kaikki asiat niin hyvin, kuin pystyn ja niin teen jatkossakin. Jos se ei riitä niin ei homma kaatunut ainakaan laiskuuteen.

Kieltämättä jo tässä vaiheessa tuntuu, että yrittäjyydessä on munaa, vaikka hommaan liittyy paljon isojakin varjopuolia. Tsemiä myös kaikille tuleville virkaveljille ja hyvää alkavaa vuotta!

• nainen vainen --..--

Ylelin voi maksaa firma, jolloin ylein verovähennyshyöty menee firmalle. Tai voit itse maksaa ylein ja saat verovähennyshyödyn joko omaan tai puolisosi verotukseen. Ihan laillisesti siis.

• N

Vakuutusmaksuverovelvollisia ovat vakuutuksia myyvät yrittäjät (vakuutusyhtiöt), eivät muut yrittäjät. Sama kait se on maksaako YEL-maksun omalta tililtään vai yrityksen tililtä, kun yksityisenä elinkeinonharjoittajana myös yrityksen omaisuus on henkilökohtaista omaisuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      61
      1189
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      891
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      332
      664
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      651
    5. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      626
    6. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      618
    7. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    8. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      93
      600
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      75