raskaushepatoosi?

soon to be mom

Kävin eilen neuvolassa normaalissa tarkastuksessa, neuvolatäti kyseli tottakai kuulumiset ja voinnit. Kerroin sitten vatsalla ilmenneestä kutinasta, joka on jatkunut jo noin viikon verran ajattelematta, että se mitään vakavaa tai normaalista poikkeavaa olisi. No, neuvolassa huolestuttiinkin asiasta ja alettiin epäillä raskaushepatoosia eli jotain loppuraskauden aikana ilmenevää sairautta, joka johtuu kaiketi maksan sappiarvojen kohoamisesta (?) ja joka ilmenee n. 1 %:lla odottavista. Tänään kävin sitten verikokeessa ja ensi viikolla saa sitten tiedon, onko kaikki kunnossa vai ei.
Onko muilla kokemuksia tästä vaivasta ja minkälaisia? Ikinä en ole itse aiemmin kuullutkaan moisesta, joten olen ollut tässä nyt hieman hämilläni koko asiasta, huolestunutkin tottakai.
Googlasin ja se vähäinen tieto mitä löytyi, ei ollut kivaa luettavaa. Mm. kohtukuoleman riski kasvaa jne... :/
Kertokaa omista kokemuksistanne, olisi kiva lukea!

18

13023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amanda***

      alko lievä kutina toisen jalan jalkaterän sisäreunassa, otettiin maksakokeet ja sappihappo ja ne olikin koholla. Nyt menossa lääkitys kyseiseen vaivaan ja ehkä viikon sisällä käynnistetään synnytys, kun viikkoja jo 37 1. Vauvalle nimenomaan voi olla vaarallinen ei äidille. Mun käsityksen mukaan vauvalle voi tulla rytmihäiriöitä tai hapenpuutetta. Itselläkin otettu vauvasta sydänkäyrää useamman kerran ja kaikki ok:)! Vauvan liikkeitä tulee seurata ja jos oireet pahenee, niin sitten yhteys neuvolaan tai äitipolille tai tietty, jos vauvan liikkeet vähenee.

      Itselläkin kutina ilmenee yöllä, mutta en ole joutunut pahemmin raapimaan, osa raapii itsensä melkein verille, kutina voi olla niin kovaa.

      Mutta sullakin ilmeisesti aika lievää kutina vai?

      Älä ala stressaamaan liikaa, itseä hoidettu ainakin hyvin ja kontrolleja on tosi usein ja voipi olla tosiaan, että ensi viikolla sitten käynnistetään, kun viikkoja näin hyvin jo. Toivottavasti tästä oli jotain apua, ainakin se, että meitä kohtalotovereita löytyy. Tsemiä ja toivotaan, että kaikki sujuu meillä molemmilla hyvin:)!

      • soon to be mom

        Minä kun luulin, että kyseiseen vaivaan ei ole mitään lääkitystä, edes sappiruokavaliota on kuulemma turha noudattaa, koska hepatoosi on itsestä riippumaton eli ei tiedetä, mistä johtuu.
        Itse en ole yöllä juurikaan syyhynnyt, enemmänkin päivän mittaan ja ihan miten sattuu. Ja kutina on nimenomaan semmosta "nipistelevää" syyhyä, joka ei raapimalla helpota.
        Itsellä viikkoja nyt 36 5.. Jos on sikseen, synnytys pyritään käynnistään ennen viikkoa 38..? Jänskättää vaan vähän sen neuvolatädin ammattitaitoisuuskin (tai sijainen se on muutaman kerran), ei tuntunut kuitenkaan tietävän paljoa aiheesta, vaikka tautia osasikin epäillä heti kättelyssä. No mutta eiköhän asiat selkene ensi viikon torstaina, kun tulokset saadaan. Siihen asti tiukkaa seurantaa, kuinka se vauveli siellä liikuskelee.
        Kiitos kuitenkin hyvinkin kattavasta vastauksesta ja parempia vointeja sinulle ja pikkuvauvelille! :)


      • ?????????
        soon to be mom kirjoitti:

        Minä kun luulin, että kyseiseen vaivaan ei ole mitään lääkitystä, edes sappiruokavaliota on kuulemma turha noudattaa, koska hepatoosi on itsestä riippumaton eli ei tiedetä, mistä johtuu.
        Itse en ole yöllä juurikaan syyhynnyt, enemmänkin päivän mittaan ja ihan miten sattuu. Ja kutina on nimenomaan semmosta "nipistelevää" syyhyä, joka ei raapimalla helpota.
        Itsellä viikkoja nyt 36 5.. Jos on sikseen, synnytys pyritään käynnistään ennen viikkoa 38..? Jänskättää vaan vähän sen neuvolatädin ammattitaitoisuuskin (tai sijainen se on muutaman kerran), ei tuntunut kuitenkaan tietävän paljoa aiheesta, vaikka tautia osasikin epäillä heti kättelyssä. No mutta eiköhän asiat selkene ensi viikon torstaina, kun tulokset saadaan. Siihen asti tiukkaa seurantaa, kuinka se vauveli siellä liikuskelee.
        Kiitos kuitenkin hyvinkin kattavasta vastauksesta ja parempia vointeja sinulle ja pikkuvauvelille! :)

        siihen olekaan lääkitystä, mistä sait sellaisen kuvan että olisi? Kutinaan esim. Ataraxia, sehän vain helpottaa oloa...


      • soon to be mom
        ????????? kirjoitti:

        siihen olekaan lääkitystä, mistä sait sellaisen kuvan että olisi? Kutinaan esim. Ataraxia, sehän vain helpottaa oloa...

        Amanda^^ kirjoitti, että on lääkityksellä tällä hetkellä. Siitä päättelin, että onko siihen sittenkin lääkitys olemassa.
        Atarax on ihan turha lääke, kutinaan ainakin. Lääkäri määräsi sitä taannoin muuhun kutinaan eikä tehnyt mitään muuta, kun pisti vain väsyttämään. Eli ei auttanut kutinaan.
        Eikä kutina ole 24 h, tulee välillä yllättäen (päivittäin kylläkin), kestäen 5-60 min.


      • Amanda***
        soon to be mom kirjoitti:

        Amanda^^ kirjoitti, että on lääkityksellä tällä hetkellä. Siitä päättelin, että onko siihen sittenkin lääkitys olemassa.
        Atarax on ihan turha lääke, kutinaan ainakin. Lääkäri määräsi sitä taannoin muuhun kutinaan eikä tehnyt mitään muuta, kun pisti vain väsyttämään. Eli ei auttanut kutinaan.
        Eikä kutina ole 24 h, tulee välillä yllättäen (päivittäin kylläkin), kestäen 5-60 min.

        Tommonen lääke mulla alotettiin kyseiseen vaivaan ja sitä meni muillakin osastolla saman syyn takia. Mulle sanottiin, että käynnistetään viikolla 37 tai 38. Maanantaina meen kontrollikäynnille ni sitten selviää lisää. Mulla jaloissa satunnaisesti kutinaa, on jonkin verran pahentunut, mutta ei vieläkään mitään aivan sietämätöntä, onneksi! Soon to be mom, ilmottele, kun saat tulokset, toivottavasti säästyisit tältä!


    • ¤ellu¤

      Esikoista odottaessa rv 34 alkoi lievä kutina muistaakseni jalkapohjista, neuvolasta määrättiin labraan jossa otettiin alat ja sappihappo kokeet. Molemmat oli koholla ja määrättiin tayssiin äitipolille, josta osastolle Adursal lääkityksen aloitukseen.Osastolla olin viikonlopun yli. Verikokeita oli joka viikko ja joka toinen viikko käynti äitipolilla ultrassa. Loppua kohti kutinat paheni ja 39 1 synnytys käynnistettiin. Äidilläni on ollut myös raskaushepatoosi, joka on jonkun lähteen mukaan periytyvää. Toisessa raskaudessa tutkailin itseäni ja kutinoita vähän liiankin tarkkaan, kävin verikokeilla usein, mutta arvot ei kohonneet.

    • soon to be mom

      Tuli vielä mieleen, että teillä joilla on ollut raskaushepatoosi, onko teillä ollut muita oireita, kuten esim. lämmönnousua? Itsellä ollut jo parin, kolmen viikon ajan vaihteleva ruumiinlämpö. Aamulla ja päivällä ihan normilämpöä, alle 36 astetta ja iltaisin on noussut korkeimmillaan 37,5 asteeseen. En ole sitä mitenkään vakavana pitänyt kuitenkaan, koska se ei ole noussut yhtään korkeammalle (yli 38 eli kuumeeksi asti).
      No mutta tosiaan jos torstaina saisi asioihin selvyyttä..!

      • ¤ellu¤

        Ei ollut kuumetta tai lämmönnousua.


      • e
        ¤ellu¤ kirjoitti:

        Ei ollut kuumetta tai lämmönnousua.

        toi raskaushepatoosi oikein voi alkaa? onko yleistä että tulee vasta loppuraskaudessa?
        olen itse viikolla 11 ja olen noin viikon ajan kutinut kauheasta käsistä siis hauisten kohdalta ja pohkeista.olen herännyt yöllä siihen kuin raavin itseäni. iho on jostain kohdilta jo vereslihalla. olen nyt viikon rasvannut iteäni aamuin illoin kuin ajattelin että iho on vaan kuiva, mutta siitä ei mitään apua.
        täytyykö soittaa neuvolaan ja kysyä?


      • soon to be mom
        e kirjoitti:

        toi raskaushepatoosi oikein voi alkaa? onko yleistä että tulee vasta loppuraskaudessa?
        olen itse viikolla 11 ja olen noin viikon ajan kutinut kauheasta käsistä siis hauisten kohdalta ja pohkeista.olen herännyt yöllä siihen kuin raavin itseäni. iho on jostain kohdilta jo vereslihalla. olen nyt viikon rasvannut iteäni aamuin illoin kuin ajattelin että iho on vaan kuiva, mutta siitä ei mitään apua.
        täytyykö soittaa neuvolaan ja kysyä?

        Olen saanut käsityksen, että raskaushepatoosia ilmenee lähinnä (ellei ainoastaan) loppuraskaudessa, n. viikolta 30 eteenpäin.
        Ainoana oireena tunnetaan juurikin kutina, lähinnä kämmenissä, jalkapohjissa ja vatsalla terveennäköisellä iholla. Tässä netistä otteita:

        "Raskausajan tavallisin maksasairaus on raskaushepatoosi. Sitä voidaan nimittää myös hepatogestoosiksi tai raskauskolestaasiksi. Kyse on viimeisen raskauskolmanneksen aikana ilmaantuvasta maksan toimintahäiriöstä, joka uusii n. 50%:ssa myös seuraavissa raskauksissa."

        "Raskaushepatoosin oireena on kutina, joka ilmaantuu yleensä 32. raskausviikon jälkeen. Kutina on pahinta jalkapohjissa ja kämmenissä."


    • soon to be mom

      Sain verikokeen tulokset tänään eikä arvot ole koholla laisinkaan eli ei ole raskaushepatoosia minun kohdallani ja kutina jää siis ikuiseksi mysteeriksi. Mutta parempi näin!

      • -Santtuli-

        Kyllä minulle ainakin määrättiin lääkkeeksi tuohon Adursal nimisiä tabuja. Ja kyl niist olikin jonkin verran apua. Ja mulla oli arvot todella korkeella.


      • 9+9

        Tuli tuossa mieleen, että voisiko kutina liittyä jotenkin vatsan kasvuun ja kudosten venymiseen? Itsellä taisi olla sama juttu jossakin raskauden vaiheessa, mutta helpotti rasvauksella. Raskaushepatoosin kutinaahan ei auta rasvat ym. keinot.


      • Huolestunut äiti
        9+9 kirjoitti:

        Tuli tuossa mieleen, että voisiko kutina liittyä jotenkin vatsan kasvuun ja kudosten venymiseen? Itsellä taisi olla sama juttu jossakin raskauden vaiheessa, mutta helpotti rasvauksella. Raskaushepatoosin kutinaahan ei auta rasvat ym. keinot.

        Huomenna menen sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin, kun maksa-arvot ja sappihapot ovat olleet koholla. Se miten itsellä lähti tämä epäily raskaushepatoosista, oli tämän vuoden puolella n. 4-5 krt. VAIN yöllä alkava hirveä polttelu koko vatsan alueella, joka laittoi myös vatsan kuralle ja rampaten vartin välein vessaan. Siihen ei auttanut mikään, kesti 3-4 tuntia ja aamuun mennessä oli jo ohi. Se, jos mikä oli hermoja raastavaa ja voimia vievää, kun ei pystynyt nukkumaan ja kivuttomia supistuksia tuli poltteluiden ohella.

        Näiden oireiden takia hakeuduin neuvolalääkäriin, kun huolestuin ja sitä kautta passitettiin verikokeisiin, joissa kohonneet arvot huomattiin. Kutinaa ei ole siis ollut aikaisemmin, mutta nyt muutamana iltana mieletön raapiminen on alkanut ennen nukkumaan menoa.

        Jännittää huominen, mitä sairaalassa toteavat ja onko kyseessä todella raskaushepatoosi :(. Osaako kukaan sanoa, mitä tutkimuksia äitiyspolilla tekevät ja onko mahdollisuutta katsoa vauvaa ultralla? Ja jos voivat katsoa, niin voiko sukupuolta enää nähdä, kun rv 33 meneillään ja vauva luonnollisesti jo aika iso vai onko tällä vaikutusta? Rakenneultrassa ei osattu varmaksi sanoa, mutta pientä viitettä annettiin tytöstä.


      • .äiti.
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Huomenna menen sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin, kun maksa-arvot ja sappihapot ovat olleet koholla. Se miten itsellä lähti tämä epäily raskaushepatoosista, oli tämän vuoden puolella n. 4-5 krt. VAIN yöllä alkava hirveä polttelu koko vatsan alueella, joka laittoi myös vatsan kuralle ja rampaten vartin välein vessaan. Siihen ei auttanut mikään, kesti 3-4 tuntia ja aamuun mennessä oli jo ohi. Se, jos mikä oli hermoja raastavaa ja voimia vievää, kun ei pystynyt nukkumaan ja kivuttomia supistuksia tuli poltteluiden ohella.

        Näiden oireiden takia hakeuduin neuvolalääkäriin, kun huolestuin ja sitä kautta passitettiin verikokeisiin, joissa kohonneet arvot huomattiin. Kutinaa ei ole siis ollut aikaisemmin, mutta nyt muutamana iltana mieletön raapiminen on alkanut ennen nukkumaan menoa.

        Jännittää huominen, mitä sairaalassa toteavat ja onko kyseessä todella raskaushepatoosi :(. Osaako kukaan sanoa, mitä tutkimuksia äitiyspolilla tekevät ja onko mahdollisuutta katsoa vauvaa ultralla? Ja jos voivat katsoa, niin voiko sukupuolta enää nähdä, kun rv 33 meneillään ja vauva luonnollisesti jo aika iso vai onko tällä vaikutusta? Rakenneultrassa ei osattu varmaksi sanoa, mutta pientä viitettä annettiin tytöstä.

        Mulla menossa toinen raskaus ja viikkoja nyt 21 3 ja jumalaton kutina jalanpohjis ja käsis ja ympäri kehoa joka on pahimmillaan öisin..semmosia 2-4h yöunia pystyy nukkumaan. Alat ja asat ja sappihapot on erittäin pahasti koholla! Adursal alotettu jo vuoden vaihteen jälkeen jolloin viikkoja oli vasta 10. ja Ataraksista ei kyllä mitään helpotusta oo saanu vaikka sitäki on kokeiltu. Ihonki saanu kyllä tosi pahoin rikki! Että voi toki alkaa aikasemminkin kun vasta loppuraskaudes. mutta tää on kyllä kuulemma erittäin erittäin harvinaista. Ensimmäises raskaudes oireet alkas jo viikolla 20 ja silloinki harvinaista. nyt jo tosin viikolla 9!


        Tää on kyllä niin tuskallista, että ei tätä kyllä kenellekkään toivois!


      • Huolestunut äiti
        Huolestunut äiti kirjoitti:

        Huomenna menen sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin, kun maksa-arvot ja sappihapot ovat olleet koholla. Se miten itsellä lähti tämä epäily raskaushepatoosista, oli tämän vuoden puolella n. 4-5 krt. VAIN yöllä alkava hirveä polttelu koko vatsan alueella, joka laittoi myös vatsan kuralle ja rampaten vartin välein vessaan. Siihen ei auttanut mikään, kesti 3-4 tuntia ja aamuun mennessä oli jo ohi. Se, jos mikä oli hermoja raastavaa ja voimia vievää, kun ei pystynyt nukkumaan ja kivuttomia supistuksia tuli poltteluiden ohella.

        Näiden oireiden takia hakeuduin neuvolalääkäriin, kun huolestuin ja sitä kautta passitettiin verikokeisiin, joissa kohonneet arvot huomattiin. Kutinaa ei ole siis ollut aikaisemmin, mutta nyt muutamana iltana mieletön raapiminen on alkanut ennen nukkumaan menoa.

        Jännittää huominen, mitä sairaalassa toteavat ja onko kyseessä todella raskaushepatoosi :(. Osaako kukaan sanoa, mitä tutkimuksia äitiyspolilla tekevät ja onko mahdollisuutta katsoa vauvaa ultralla? Ja jos voivat katsoa, niin voiko sukupuolta enää nähdä, kun rv 33 meneillään ja vauva luonnollisesti jo aika iso vai onko tällä vaikutusta? Rakenneultrassa ei osattu varmaksi sanoa, mutta pientä viitettä annettiin tytöstä.

        kävi, että viime viikolla kun kävin äitiyspolilla, lääkäri totesi, että ei aivan normaalit hepatoosi-oireet ja sanoi niiden yleensä alkavan juuri kämmenistä ja jalkapohjista. Mainitsin kutinasta, mutta varsinainen syy jäi peittoon, että mistä tuo vatsanpolttelu ja ripuli johtuu, jota ollut muutaman kerran tosi pahana tän vuoden puolella juuri yöllä. Senhän takia minä alkujaan verikokeisiinkin menin, mutta maksa-arvojen ja sappihappojen ollessa koholla, alettiin hepatoosia tutkimaan.

        Lääkäri sanoi, että hoidetaan tätä nyt raskaushepatoosina ja seurataan miten lähtee arvot laskemaan. Eli määrättiin Adursalia 2tablettia aamuin illoin ja tarvittaessa Ataraxia kutinaan. Viime yö olikin ensimmäinen, jolloin pärjäsin ilman Ataraxia ja sain nukuttua 5h.

        Verikokeissa olen rampannut ja alkujaan maksa-arvot oli koholla 252, josta muutama päivä sitten oli laskenut 238 (normaali on kuulemma n.40) ja sappihapot olivat laskeneet 14:sta nyt 9:ään. Tänään kävin taas labrassa ja tuloksia odottelen. Ensi viikolla kontrollikäynti äitiyspolille.

        Ilmeisesti tilanteeni ei ole niin paha, kun lueskelin täällä, että jotkut joutuneet osastolla aloitteleen tuota Adursalia ja siellä joutunut olemaan tutkittavana. Kun kysyin siitä, joudutaanko tapauksessasi käynnistämään, niin siihen ei osannut sanoa mitään. Sanoi vain, että seurataan miten lääkityksellä laskee arvot ja ettei kannata apteekista hakea kuin se 100kpl, sillä jos arvot laskee, niin ei suotta jää kaappiin ylimääräiseksi. Tästä taas saisi käsityksen, etten joutuisi raskauden loppuun asti syömään niitä. Tiedä sitten, seurataan ja katsotaan miten tilanne etenee...


    • nippehk

      Onhan tuo mahollista alkaa ennemmin. Itsellä alkoi todella varhaisessa vaiheessa ja hepatoosi diagnosoitu 20rv

    • Anonyymi

      Minulla hepatoosi ilman kutinoita. Löytyi verikokeista ALAT sattumalta koholla 500 ja sappihapot 11. Synnytys käynnistettiin 37 5. 2vko synnytyksen jälkeen ALAT 24.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe