Buventol easyhaler

asdasdasdfdsf

Hei!

Minulla diagnosoitiin astma joitain päiviä sitten (infektio/allergia-astma), ja sain avaavaa lääkettä eli Buventol Easyhalerin. Olen parikymppinen enkä aiemmin ole moista käyttänyt. Lääkäri ei ohjeistanut, ainoastaan apteekkari näytti mitä tiesin jo ennestään. Muutenkaan en saanut mahdollisuutta kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä. Mutta minua häiritsee yksi asia, nimittäin lääkkeen jauhe. Onko ihan normaalia että jauhetta menee vähän kielelle/suuhun sitä hengittäessä? Vai enkö ole vielä oppinut laitteen käyttöä? Hetken päästä lääkkeen ottamisesta olo kyllä helpottuu, tiedän siis että ainakin osa jauheesta menee perille. Olen aivan kokematon tämän kanssa ja on ihan uusi juttu minulle.

Arvostaisin todella jos joku jauheinhalaattoria käyttävä osaisi auttaa!

19

21144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nis3

Kaipa sitä minullakin jää kieleen ja nieluun, mutta suurin osa menee kyllä keuhkoihin. Itse yritän pitää huoli siitä että hengitän sisään ryhdissä seisten ja ihalaattori vaakatasossa. Sitten vain suu huuhdellaan, tai pestään hampaat jne.

Itse olen kyllä aika väsynyt noihin lääkkeisiin, ei voi muuta sanoa.

• hyvähoito

Ilman muuta jää vähän suuhun ja nieluun, siksi on ohjeena suun huolellinen huuhtelu, sillä tavalla kuin ohjeessa sanotaan. Monessa apteekissa ainakin suuremmilla paikkakunnalla on oma astmakoulutettu henkilö, joka neuvoo käytännön asioissa.

Ensimmäisen vastaajan väsymystä en ymmärrä, tarkoittaako lääkkeen käyttöä vai lääkkeen vaikutusta?
      Parempi kuitenkin, että on lääkkeitä kuin että ei olisi. Jos lääkkeellä ei ole toivottua vaikutusta, pitää mennä kertomaan ongelmasta hoitavalle taholle.
      Tsemppiä molemmille astman hoidossa!

• kokenut konkari

Juuri noin, seisoen, syvään hengittäen, pidätys ja sitten ulos nenän kautta. Jauhetta voi näkyä kielellä. Huuhtelet suusi kunnolla. Mutta ihmettelin sitä kun sait vain avaavan lääkkeen; yleensä astman hoidossa tarvitaan hoitava lääke jolloin avaava on vain lisätuki ja turva. Mutta voihan olla, ettei sinulla ole pysyvää astmaa, vain infektiossa tulevaa keuhkoputkien obstruktiota? Silloin riittänee avaava ja se helpottaa ahtautunutta hengitystä. Kyllä se siitä.

• alkup.
        kokenut konkari kirjoitti:

Juuri noin, seisoen, syvään hengittäen, pidätys ja sitten ulos nenän kautta. Jauhetta voi näkyä kielellä. Huuhtelet suusi kunnolla. Mutta ihmettelin sitä kun sait vain avaavan lääkkeen; yleensä astman hoidossa tarvitaan hoitava lääke jolloin avaava on vain lisätuki ja turva. Mutta voihan olla, ettei sinulla ole pysyvää astmaa, vain infektiossa tulevaa keuhkoputkien obstruktiota? Silloin riittänee avaava ja se helpottaa ahtautunutta hengitystä. Kyllä se siitä.

Infektio/allergia-astma todettiin. Ainakin toistaiseksi, mutta jos ei tällä helpotu ja kestää viikkoja niin sitten tehdään kunnon tutkimukset mahdollisen kroonisen astman vuoksi.

Kiitos vastauksista kaikille, kun ei oikein minua neuvoneet laitteen käytössä. Suuri kiitos teille!

• Elo-vena
        kokenut konkari kirjoitti:

Silloin käytetään kaksitehoita suihketta eli ´jossa on pitävaikutteinen avaava ja Kortisonisuihke samassa, kun on keskivaikea tai vaikea astma. Avaava on aina astmaatikoilla tarvittaessa.
        Jauhesuihkeesta vaikuttava aine menee keuhkoputkiin saakka, kun se oikein otetaan, vaikka jauhetta kieleen jääkin.

• ff

moro!

samaa lääkettä käytän ja ihan normaalia on, että osa jauheesta jää kielen päälle. Siihen jauheeseen on vielä lisätty jotain makeutusainetta varmistamaan, että makua tuntuu = lääkeannos on vapautunut ja hengitetty.

muista mahdollisuuksien mukaan huuhdella suu huolellisesti lääkkeenoton jälkeen.

• laktoosi

Moi,

se makeutusaine ja valkoinen klöntti kielen päällä on laktoosia ja sen on tarkoituskin jäädä suuhun! Buventolissa kuten monissa muissakin jauhemaisissa hengitettävissä lääkkeissä on laktoosia apuaineena. laktoosi auttaa lennättämään varsinaisen lääkeaineen eli buventolissa salbutamolin keuhkoihin. Salbutamoli on pienihiukkaista ja siitä menee kyllä riittävän suuri osa keuhkoihin oikein otettuna. Laktoosin ei pidäkään mennä keuhkoihin vaan se jää suuhun. Itsekin mietin pitkään aluksi enkö osaa ottaa lääkettä oikein kun jää klöntti kielen päällä. Ravista aina lääke hyvin ennen ottoa! Oikeassa hengitystekniikassa lääke pitää ottaa rauhallisella ja pitkällä sisäänhengityksellä. Liian nopea tai kova sisäänhengitys aiheuttaa lääkkeen jäämisen matkan varrelle eli jo ennen keuhkoputkia. Hengityksen pidätys on tärkeätä, jotta lääkeaine ehtii kiinnittyä keuhkoputkien pintaan. Yritä välttää yskimistä heti lääkkeen oton jälkeen.

Saitko diagnoosin spirometrian perusteella? Yleensä diagnoosia varten tehdään 2 viikon pef-seuranta, jossa toinen viikko puhalletaan avaavan lääkkeen kanssa. Ilmeisesti avaava lääke ei kuitenkaan ole ollut sinulla ennen käytössä. Toivottavasti olosi helpottuu!

• kari-eka

Siis PEF-seuranta tehdään nykyään siten, että ensin puhalletaan kolme tasaista tulosta (ero 20 yks) ja sitten puhalletaan kaksi kertaa easyhalerista - odotetaan 15-20 min ja sitten taas kolme lähekkäistä tulosta. Nämä tulokset merkitään ylös ja terveydenhoitaja tekee käyrän ennen lääkärille näyttämistä.
      Jokaisella ikäluokalla ja pituudella on oma ihannetulos - ne annetaan terveyskeskuksessa. Jos tulos alkaa olla ihannearvo, niin voi ilmeisesti pitää taukoa ja tarkkailla omalla mittarilla tilannetta. Itse tarvitsen enemmän kuin kaksi puhallusta, jotta pääsisin ihannearvoon. Menen lääkärille ja pyydän muuta kuin avaavaa lääkettä.

• Kasnäin

On aivan normaalia että jauhetta jää myös suuhun, eikä siitä ole mitään haittaa. Tärkeintä on että hengittää todella voimakkaasti sisään laitteesta jauheen annostelun jälkeen, eikä puhalla laitteeseen. Tsemppiä!

• Anonyymi

Kuinka kauan laitetta pitää painaa, että se naksahtaa/latautuu?

• Anonyymi

Vanhaan viestiketjuun vastailua! Tätä lääkitystä varmasti monet juuri aloittavat joten aina ajankohtainen asia!

Itselläni kyseinen lääkitys aloitettu kuluvan vuoden alusta (2021). Lääkettä ei mielestäni jää juurikaan kielenpäälle tai suuhun ja se ilmeisemmin johtunee "REIPPAASTA" sisäähengityksestä kun lääkettä otetan!

Ryhti suora, annostelia laite suorassa, keuhkot täysintyhjäksi ja sitten raju sisäänhenkäys keuhkot aivan täyteen ja hengityksen pito 10s.
      Hitaasti nenänkautta ulos. Suuhuuhtelu/purskuttelu/kurlaus.

Muistakaa aina hieman ravistella lääkeannosteliaa ennen lääkkeen annostelian painamista!

• Anonyymi

Aivan humpuuki vehje ei auta minulle.vaikka kuinka henkeen vetelen.

• Anonyymi

Mun hengen pelasti, mulla ei todettu allergia sairaalassa mitään , testitulos kyllä heikko. Sain aivan hillttömän ahdistus kohtauksen, enkä enää saanut henkeä, mustin, että mulla toi avaava lääke laukussa, PEF testin vuoksi, joten vedin siitä ja hengitys alkoi taas kulkemaan, jonkinajan kuluttua. Tänään sain ajan lääkäriin, jatkotutkimukset alkavat.

• Anonyymi

Ei kovin hyvä lääke... Kallis kylläkin. Kuulin toisesta astmalääkkeestä, 4e. Tuo bueventol 18e

• Anonyymi

Mikä astmalääkke on vaan 4 e...?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä astmalääkke on vaan 4 e...?

Ventoline

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ventoline

Varmaan puhut kela-korvauksen jälkeisestä hinnasta astmaatikolle ja Kela-kortin merkinnöistä. Mä olen astmaatikko ollut 40v., mutta jostain syystä en saanut tota korvattavuutta enää, vaikka pefit ja spirometria muuta sanoi viime vuonna, olen ollut aina keuhkosairas, mutta en voinut olla ilman astmalääkkeitä kahta viikkoa viime syksynä (kolme lääkettä plus muut allergialääkkeet), että spirometria ja kela-ehdot olisivat kunnolla täyttyneet lääkärin tsekillä. Naurettavaa hommaa, jos ei voi hengittää kunnolla, kun pitäisi olla ilman noita keuhkoja avaavia monta viikkoa ennen testejä, eikä siihen pysty. Eli ei ole varmaan mulla sitten enää astmaa nyt 50v., vaikka lapsenakin asuin sairaaloissa, mutta näin Maisa, Kela ja pääkaupunkiseudun HUS arvioi, eli ei korvauksia lääkkeistä (joita menee allergioihin ja astmaan jo päivässä 4) enää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmaan puhut kela-korvauksen jälkeisestä hinnasta astmaatikolle ja Kela-kortin merkinnöistä. Mä olen astmaatikko ollut 40v., mutta jostain syystä en saanut tota korvattavuutta enää, vaikka pefit ja spirometria muuta sanoi viime vuonna, olen ollut aina keuhkosairas, mutta en voinut olla ilman astmalääkkeitä kahta viikkoa viime syksynä (kolme lääkettä plus muut allergialääkkeet), että spirometria ja kela-ehdot olisivat kunnolla täyttyneet lääkärin tsekillä. Naurettavaa hommaa, jos ei voi hengittää kunnolla, kun pitäisi olla ilman noita keuhkoja avaavia monta viikkoa ennen testejä, eikä siihen pysty. Eli ei ole varmaan mulla sitten enää astmaa nyt 50v., vaikka lapsenakin asuin sairaaloissa, mutta näin Maisa, Kela ja pääkaupunkiseudun HUS arvioi, eli ei korvauksia lääkkeistä (joita menee allergioihin ja astmaan jo päivässä 4) enää.

Tuskin on Maisa, Kela tai HUS ketkä on päättäneet Ventolinen korvattavuudesta. Itselleni Apteekkari kertoi ja myös hän ei tiennyt miksi on Kela korvaus vedetty pois? Siis tämä koskee kaikkia Ventolinen käyttäjiä.
        Toivottavasti tulee jokin toinen avaava lääke tilalle mikä olisi yhtä hyvä kuin Ventoline.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskin on Maisa, Kela tai HUS ketkä on päättäneet Ventolinen korvattavuudesta. Itselleni Apteekkari kertoi ja myös hän ei tiennyt miksi on Kela korvaus vedetty pois? Siis tämä koskee kaikkia Ventolinen käyttäjiä.
        Toivottavasti tulee jokin toinen avaava lääke tilalle mikä olisi yhtä hyvä kuin Ventoline.

Kela korvaus poistui Ventoline lääkkeestä. Pyysin tilalle buventol joka nyt korvattuna. 4,50 korvattuna oli Ventoline, ilman korvausta 13,50.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      62
      8092
    2. Voi luoja miten haluaisin

jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      47
      5856
    3. Nainen, vaikka kaikki on

ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      42
      5560
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      110
      2250
    5. Ihan pelästyin kun sut

näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      121
      2158
    6. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      81
      1676
    7. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

loppuvuonna 2024 ?
      Ikävä
      117
      1524
    8. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      121
      1496
    9. Ymmärtääkö miehet

Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      140
      1116
    10. On hyvä nainen

Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht
      Ikävä
      81
      1086
    Aihe