Buventol easyhaler

asdasdasdfdsf

Hei!

Minulla diagnosoitiin astma joitain päiviä sitten (infektio/allergia-astma), ja sain avaavaa lääkettä eli Buventol Easyhalerin. Olen parikymppinen enkä aiemmin ole moista käyttänyt. Lääkäri ei ohjeistanut, ainoastaan apteekkari näytti mitä tiesin jo ennestään. Muutenkaan en saanut mahdollisuutta kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä. Mutta minua häiritsee yksi asia, nimittäin lääkkeen jauhe. Onko ihan normaalia että jauhetta menee vähän kielelle/suuhun sitä hengittäessä? Vai enkö ole vielä oppinut laitteen käyttöä? Hetken päästä lääkkeen ottamisesta olo kyllä helpottuu, tiedän siis että ainakin osa jauheesta menee perille. Olen aivan kokematon tämän kanssa ja on ihan uusi juttu minulle.

Arvostaisin todella jos joku jauheinhalaattoria käyttävä osaisi auttaa!

15

17552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nis3

      Kaipa sitä minullakin jää kieleen ja nieluun, mutta suurin osa menee kyllä keuhkoihin. Itse yritän pitää huoli siitä että hengitän sisään ryhdissä seisten ja ihalaattori vaakatasossa. Sitten vain suu huuhdellaan, tai pestään hampaat jne.

      Itse olen kyllä aika väsynyt noihin lääkkeisiin, ei voi muuta sanoa.

    • hyvähoito

      Ilman muuta jää vähän suuhun ja nieluun, siksi on ohjeena suun huolellinen huuhtelu, sillä tavalla kuin ohjeessa sanotaan. Monessa apteekissa ainakin suuremmilla paikkakunnalla on oma astmakoulutettu henkilö, joka neuvoo käytännön asioissa.

      Ensimmäisen vastaajan väsymystä en ymmärrä, tarkoittaako lääkkeen käyttöä vai lääkkeen vaikutusta?
      Parempi kuitenkin, että on lääkkeitä kuin että ei olisi. Jos lääkkeellä ei ole toivottua vaikutusta, pitää mennä kertomaan ongelmasta hoitavalle taholle.
      Tsemppiä molemmille astman hoidossa!

      • kokenut konkari

        Juuri noin, seisoen, syvään hengittäen, pidätys ja sitten ulos nenän kautta. Jauhetta voi näkyä kielellä. Huuhtelet suusi kunnolla. Mutta ihmettelin sitä kun sait vain avaavan lääkkeen; yleensä astman hoidossa tarvitaan hoitava lääke jolloin avaava on vain lisätuki ja turva. Mutta voihan olla, ettei sinulla ole pysyvää astmaa, vain infektiossa tulevaa keuhkoputkien obstruktiota? Silloin riittänee avaava ja se helpottaa ahtautunutta hengitystä. Kyllä se siitä.


      • alkup.
        kokenut konkari kirjoitti:

        Juuri noin, seisoen, syvään hengittäen, pidätys ja sitten ulos nenän kautta. Jauhetta voi näkyä kielellä. Huuhtelet suusi kunnolla. Mutta ihmettelin sitä kun sait vain avaavan lääkkeen; yleensä astman hoidossa tarvitaan hoitava lääke jolloin avaava on vain lisätuki ja turva. Mutta voihan olla, ettei sinulla ole pysyvää astmaa, vain infektiossa tulevaa keuhkoputkien obstruktiota? Silloin riittänee avaava ja se helpottaa ahtautunutta hengitystä. Kyllä se siitä.

        Infektio/allergia-astma todettiin. Ainakin toistaiseksi, mutta jos ei tällä helpotu ja kestää viikkoja niin sitten tehdään kunnon tutkimukset mahdollisen kroonisen astman vuoksi.

        Kiitos vastauksista kaikille, kun ei oikein minua neuvoneet laitteen käytössä. Suuri kiitos teille!


      • Elo-vena
        kokenut konkari kirjoitti:

        Juuri noin, seisoen, syvään hengittäen, pidätys ja sitten ulos nenän kautta. Jauhetta voi näkyä kielellä. Huuhtelet suusi kunnolla. Mutta ihmettelin sitä kun sait vain avaavan lääkkeen; yleensä astman hoidossa tarvitaan hoitava lääke jolloin avaava on vain lisätuki ja turva. Mutta voihan olla, ettei sinulla ole pysyvää astmaa, vain infektiossa tulevaa keuhkoputkien obstruktiota? Silloin riittänee avaava ja se helpottaa ahtautunutta hengitystä. Kyllä se siitä.

        Silloin käytetään kaksitehoita suihketta eli ´jossa on pitävaikutteinen avaava ja Kortisonisuihke samassa, kun on keskivaikea tai vaikea astma. Avaava on aina astmaatikoilla tarvittaessa.
        Jauhesuihkeesta vaikuttava aine menee keuhkoputkiin saakka, kun se oikein otetaan, vaikka jauhetta kieleen jääkin.


    • ff

      moro!

      samaa lääkettä käytän ja ihan normaalia on, että osa jauheesta jää kielen päälle. Siihen jauheeseen on vielä lisätty jotain makeutusainetta varmistamaan, että makua tuntuu = lääkeannos on vapautunut ja hengitetty.

      muista mahdollisuuksien mukaan huuhdella suu huolellisesti lääkkeenoton jälkeen.

      • laktoosi

        Moi,

        se makeutusaine ja valkoinen klöntti kielen päällä on laktoosia ja sen on tarkoituskin jäädä suuhun! Buventolissa kuten monissa muissakin jauhemaisissa hengitettävissä lääkkeissä on laktoosia apuaineena. laktoosi auttaa lennättämään varsinaisen lääkeaineen eli buventolissa salbutamolin keuhkoihin. Salbutamoli on pienihiukkaista ja siitä menee kyllä riittävän suuri osa keuhkoihin oikein otettuna. Laktoosin ei pidäkään mennä keuhkoihin vaan se jää suuhun. Itsekin mietin pitkään aluksi enkö osaa ottaa lääkettä oikein kun jää klöntti kielen päällä. Ravista aina lääke hyvin ennen ottoa! Oikeassa hengitystekniikassa lääke pitää ottaa rauhallisella ja pitkällä sisäänhengityksellä. Liian nopea tai kova sisäänhengitys aiheuttaa lääkkeen jäämisen matkan varrelle eli jo ennen keuhkoputkia. Hengityksen pidätys on tärkeätä, jotta lääkeaine ehtii kiinnittyä keuhkoputkien pintaan. Yritä välttää yskimistä heti lääkkeen oton jälkeen.

        Saitko diagnoosin spirometrian perusteella? Yleensä diagnoosia varten tehdään 2 viikon pef-seuranta, jossa toinen viikko puhalletaan avaavan lääkkeen kanssa. Ilmeisesti avaava lääke ei kuitenkaan ole ollut sinulla ennen käytössä. Toivottavasti olosi helpottuu!


    • kari-eka

      Siis PEF-seuranta tehdään nykyään siten, että ensin puhalletaan kolme tasaista tulosta (ero 20 yks) ja sitten puhalletaan kaksi kertaa easyhalerista - odotetaan 15-20 min ja sitten taas kolme lähekkäistä tulosta. Nämä tulokset merkitään ylös ja terveydenhoitaja tekee käyrän ennen lääkärille näyttämistä.
      Jokaisella ikäluokalla ja pituudella on oma ihannetulos - ne annetaan terveyskeskuksessa. Jos tulos alkaa olla ihannearvo, niin voi ilmeisesti pitää taukoa ja tarkkailla omalla mittarilla tilannetta. Itse tarvitsen enemmän kuin kaksi puhallusta, jotta pääsisin ihannearvoon. Menen lääkärille ja pyydän muuta kuin avaavaa lääkettä.

    • Kasnäin

      On aivan normaalia että jauhetta jää myös suuhun, eikä siitä ole mitään haittaa. Tärkeintä on että hengittää todella voimakkaasti sisään laitteesta jauheen annostelun jälkeen, eikä puhalla laitteeseen. Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Kuinka kauan laitetta pitää painaa, että se naksahtaa/latautuu?

    • Anonyymi

      Vanhaan viestiketjuun vastailua! Tätä lääkitystä varmasti monet juuri aloittavat joten aina ajankohtainen asia!

      Itselläni kyseinen lääkitys aloitettu kuluvan vuoden alusta (2021). Lääkettä ei mielestäni jää juurikaan kielenpäälle tai suuhun ja se ilmeisemmin johtunee "REIPPAASTA" sisäähengityksestä kun lääkettä otetan!

      Ryhti suora, annostelia laite suorassa, keuhkot täysintyhjäksi ja sitten raju sisäänhenkäys keuhkot aivan täyteen ja hengityksen pito 10s.
      Hitaasti nenänkautta ulos. Suuhuuhtelu/purskuttelu/kurlaus.

      Muistakaa aina hieman ravistella lääkeannosteliaa ennen lääkkeen annostelian painamista!

    • Anonyymi

      Aivan humpuuki vehje ei auta minulle.vaikka kuinka henkeen vetelen.

      • Anonyymi

        Mun hengen pelasti, mulla ei todettu allergia sairaalassa mitään , testitulos kyllä heikko. Sain aivan hillttömän ahdistus kohtauksen, enkä enää saanut henkeä, mustin, että mulla toi avaava lääke laukussa, PEF testin vuoksi, joten vedin siitä ja hengitys alkoi taas kulkemaan, jonkinajan kuluttua. Tänään sain ajan lääkäriin, jatkotutkimukset alkavat.


    • Anonyymi

      Ei kovin hyvä lääke... Kallis kylläkin. Kuulin toisesta astmalääkkeestä, 4e. Tuo bueventol 18e

      • Anonyymi

        Mikä astmalääkke on vaan 4 e...?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe