hommasin just itselleni ( toiminimelle ) pakettiauton. Rakennustöitä.
Jos meinaan saada päivärahat vähennyksiin tästedes, pitääkö mun täyttää joka helvatin kerta ajopäiväkirjaa? vaiko pelkät työajot? vai kuinka tuo menee?
Alvit saa kaiketi vähentää kun kyseessä on diesel paku?
ajopäiväkirja toiminimellä?
11
3863
Vastaukset
- ...
vähentää kirjanpidossa diesel ym. autokulut, mutta yksityiskäytön osuus pitää oikaista pois joko suoraan kirjanpidossa (jolloin menee oikein myös verotuksessa) tai pelkästään veroilmoituksella. Huom. yksityiskäyttöä on mm. asunnon ja työpaikan väliset matkat. Joudut ilmoittamaan verolomakkeella elinkeinotoiminnan ajot, yksityisajot ja kokonaiskilometrimäärä ym, katso veroilmoituksen täyttöohje sivu 9. Tätä tietoa varten tarvitset sen ajopäiväkirjan.
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=5915;172163
Mitäköhän päivärahoja olit ajatellut vähentää? Lue verottajan ohje;
http://www.vero.fi/?article=3230&domain=VERO_MAIN&path=5,40,89,91&language=FIN- ölköllkö
Auto kannattaa pitää toiminimen nimissä ja pitää ajopäiväkirjaa ajoista. Lisäksi jos sinulla on joku muu auto nimissäsi, millä voit osoittaa ajavasi yksityisajot verottajalle, niin voit vähentää myös alvit polttoaineista, huolloista, ja jos auto oli alvillinen, niin auton alvin, ym. Tietty virallisestihan yksityisajoja ei saa ajaa metriäkään.
- en dajjuuu
ölköllkö kirjoitti:
Auto kannattaa pitää toiminimen nimissä ja pitää ajopäiväkirjaa ajoista. Lisäksi jos sinulla on joku muu auto nimissäsi, millä voit osoittaa ajavasi yksityisajot verottajalle, niin voit vähentää myös alvit polttoaineista, huolloista, ja jos auto oli alvillinen, niin auton alvin, ym. Tietty virallisestihan yksityisajoja ei saa ajaa metriäkään.
"Tietty virallisestihan yksityisajoja ei saa ajaa metriäkään"
Missähän lukee näin ??? Itse oon ajanu joka vuosi noin 5% yksityisajoja ja oon pitäny niistä ajopäiväkirjaa. Tilitoimisto vähentää niiden osuuden tilikauden lopussa, ettei verottaja ala niistä kyselee.
Monta vuotta tehty juuri näin ja tämä on vielä erittäin hyvän tilitoimiston ohje.
mistä toi sun ohje on peräsin ??? - bob builder
en dajjuuu kirjoitti:
"Tietty virallisestihan yksityisajoja ei saa ajaa metriäkään"
Missähän lukee näin ??? Itse oon ajanu joka vuosi noin 5% yksityisajoja ja oon pitäny niistä ajopäiväkirjaa. Tilitoimisto vähentää niiden osuuden tilikauden lopussa, ettei verottaja ala niistä kyselee.
Monta vuotta tehty juuri näin ja tämä on vielä erittäin hyvän tilitoimiston ohje.
mistä toi sun ohje on peräsin ???Kyllä minunkin tilitoimisto ( auktoritoitu, tiukka täti ) kertoi tänään että toiminimellä, auto toiminimen omistuksessa, ja meinaat vähentää alvit ( huollot, dieselit, yms. ) EI SAA AJAA OLLENKAAN YKSITYISAJOA, ja oltava aukoton ajopäiväkirja. Verottaja hänen mukaansa ottanut hirmukurin näihin autoasioihin. Tiedä sitten.
Itselläni ei ole toista autoa. Mutta koska asun kaupungin keskustassa, voin perustella etten autoa tarvitse mihinkään muuhun kuin työajoon.
Tottahan mulla vähän on omia ajojakin, kilometrimääräisesti aika vähän, jotka sujautan vaan sinne sekaan, ja naamioin työajoiksi. Kuka vittu näitä pystyy kontroloimaan? - Varo verottajaa
bob builder kirjoitti:
Kyllä minunkin tilitoimisto ( auktoritoitu, tiukka täti ) kertoi tänään että toiminimellä, auto toiminimen omistuksessa, ja meinaat vähentää alvit ( huollot, dieselit, yms. ) EI SAA AJAA OLLENKAAN YKSITYISAJOA, ja oltava aukoton ajopäiväkirja. Verottaja hänen mukaansa ottanut hirmukurin näihin autoasioihin. Tiedä sitten.
Itselläni ei ole toista autoa. Mutta koska asun kaupungin keskustassa, voin perustella etten autoa tarvitse mihinkään muuhun kuin työajoon.
Tottahan mulla vähän on omia ajojakin, kilometrimääräisesti aika vähän, jotka sujautan vaan sinne sekaan, ja naamioin työajoiksi. Kuka vittu näitä pystyy kontroloimaan?Aina kannattaa (varsinkin pienyrittäjän) että loppukädessä verottaja voi päättää ihan mitä haluaa, siinä ei auta ajopäiväkirjat tai mitkään. Itse tein olen jo pari vuotta riidellyt verottajan kanssa missä olen oikein asunut:
- verottajan tulkinnan mukaan olen asunut paikkakunnalla jossa tein töitä seuraavilla perusteilla:
- yrityksen yhdessä puhelinlaskussa lukee toimisto (XXXXX), eli paikkakunta jolla olin töissä,
se on todiste siitä, että minulla on toimisto.
- olin asunut viisi vuotta aikaisemmin paikkakunnalla, eli asuin edelleen asunnossa, verottajan
mukaan minulla oli siis toimisto.
- seuraavat perustelut eivät todista verottajan mukaan yhtään mitään:
- ajopäiväkirjat
- todistus asuinpaikkakunnasta
- todistukset, että en ole asunnossa (omistajien ja taloyhtiön, että en asunut asunnossa), osaa
en edes tunne. Verottajan mukaan asuin ehkä heillä salaa
- ok. ehkä eivät ymmärrä sitä, että it-alan työntekijä nukkuu vaikka matkalla autossa, kuten itsekin,
ehkä se on heidän mielestään toimisto
- tein töitä toimeksiantajalle, joka tarjosi työtilan, koneet yms. olivat omia.
No riita jatkuu, en tiedä kuinka kauan, ehkä katsovat kuinka kauan jaksan. - ei ikinä hämminkiä
Varo verottajaa kirjoitti:
Aina kannattaa (varsinkin pienyrittäjän) että loppukädessä verottaja voi päättää ihan mitä haluaa, siinä ei auta ajopäiväkirjat tai mitkään. Itse tein olen jo pari vuotta riidellyt verottajan kanssa missä olen oikein asunut:
- verottajan tulkinnan mukaan olen asunut paikkakunnalla jossa tein töitä seuraavilla perusteilla:
- yrityksen yhdessä puhelinlaskussa lukee toimisto (XXXXX), eli paikkakunta jolla olin töissä,
se on todiste siitä, että minulla on toimisto.
- olin asunut viisi vuotta aikaisemmin paikkakunnalla, eli asuin edelleen asunnossa, verottajan
mukaan minulla oli siis toimisto.
- seuraavat perustelut eivät todista verottajan mukaan yhtään mitään:
- ajopäiväkirjat
- todistus asuinpaikkakunnasta
- todistukset, että en ole asunnossa (omistajien ja taloyhtiön, että en asunut asunnossa), osaa
en edes tunne. Verottajan mukaan asuin ehkä heillä salaa
- ok. ehkä eivät ymmärrä sitä, että it-alan työntekijä nukkuu vaikka matkalla autossa, kuten itsekin,
ehkä se on heidän mielestään toimisto
- tein töitä toimeksiantajalle, joka tarjosi työtilan, koneet yms. olivat omia.
No riita jatkuu, en tiedä kuinka kauan, ehkä katsovat kuinka kauan jaksan.varo verottajaa jos kikkailet ja kusetat.....
ja kun pääset niiden kanssa tappelee niin ne muistaa tarkastaa sun yritykses joka vuosi ja varmasti vaikka useemminkin ja ne päättää just sen jälkeen sun asias
Mutta jos maksat kaikki laskut ajallaan ja pidät hyvää luotettavaa kirjanpitäjää. Etkä kuseta niitä joka asiassa, niin saat olla rauhassa ja voit jopa soittaa ja kysellä neuvoja ja ne antaa.....kyllä ! - en Dajjuuu
bob builder kirjoitti:
Kyllä minunkin tilitoimisto ( auktoritoitu, tiukka täti ) kertoi tänään että toiminimellä, auto toiminimen omistuksessa, ja meinaat vähentää alvit ( huollot, dieselit, yms. ) EI SAA AJAA OLLENKAAN YKSITYISAJOA, ja oltava aukoton ajopäiväkirja. Verottaja hänen mukaansa ottanut hirmukurin näihin autoasioihin. Tiedä sitten.
Tottahan mulla vähän on omia ajojakin, kilometrimääräisesti aika vähän, jotka sujautan vaan sinne sekaan, ja naamioin työajoiksi. Kuka vittu näitä pystyy kontroloimaan?"Tottahan mulla vähän on omia ajojakin, kilometrimääräisesti aika vähän, jotka sujautan vaan sinne sekaan, ja naamioin työajoiksi. Kuka vittu näitä pystyy kontroloimaan? "
Joo, jos on tiukka täti vastassa niiin tälleehän se kannattaakin tehdä =)
Selvitin asiaa ja oikeesti voi yrityksen autolla ajaa yksityisiä ajoja, mutta silloin pitää ne ottaa huomioon tilinpäätöksessä....ehkäpä tiukalle tädille vaan vähä enempi laskemista =)
Oy:ssä taas oy vuokraa autoa henkilölle....ihan vuokraamohinnan mukaista veloistusta vastaan.
Tmi:ssä kilometrikorvaus veloituksen mukainen haitta, jos ajaa yksityisajoja.
Jos sulla on taaas yksityisajoja ihan vitusti, että verottaja kattoo että se on oikeesti yksityishenkilön käytössä pääsääntöisesti, niin sitte ett saisi niitä huolto, vakuutus yms...laskujakaan laittaa yrityksen maksettavaksi =)
Kaikki OK....niin kauan kun ei tule tarkastusta....
- äaäaä
Homma samantien GPS-pohjainen ajopäiväkirja, ohessa linkki muitakin lienee
http://www.activegps.fi/?gclid=CNLp2MyA5p8CFcor3godaVhXGw- kllköklkl
Voihan pakulla omia ajoja julkisesti ajaa, muttei silloin saa alveja vähennettyä.
Lahdessa ei ainakaan verottaja usko ettei yksityisajoja ole lainkaan. Jos ei ole toista autoa, niin ei saa vähennettyä alveja. Lisäksi vaatii ajoista vielä ajopäiväkirjan nähtäväksi. - bob builder
kllköklkl kirjoitti:
Voihan pakulla omia ajoja julkisesti ajaa, muttei silloin saa alveja vähennettyä.
Lahdessa ei ainakaan verottaja usko ettei yksityisajoja ole lainkaan. Jos ei ole toista autoa, niin ei saa vähennettyä alveja. Lisäksi vaatii ajoista vielä ajopäiväkirjan nähtäväksi.Lainaus:
''Lahdessa ei ainakaan verottaja usko ettei yksityisajoja ole lainkaan. Jos ei ole toista autoa, niin ei saa vähennettyä alveja. Lisäksi vaatii ajoista vielä ajopäiväkirjan nähtäväksi.''
Kirjanpitäjä väitti että koska asun aivan keskustassa, voidaan perustella etten tarvitse autoa mihinkään omiin ajoihin. Saas nähdä meneekö läpi.
Jos ei muu auta, pitää hommata omiin nimiin joku autonpaska. - peiliä rappuun
kllköklkl kirjoitti:
Lahdessa ei ainakaan verottaja usko ettei yksityisajoja ole lainkaan. Jos ei ole toista autoa, niin ei saa vähennettyä alveja. Lisäksi vaatii ajoista vielä ajopäiväkirjan nähtäväksi.Saa alvit vähentää työajoista vaikka olisikin omaa ajoa.Omat ajot tuloutetaan kirjanpidossa.Kts.verottajan sivulta arvonlisäverollisen tuotteen osittainen omaan käyttöön otto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849