Opettajaksi

Alanvaihto

Olen vakavissani harkinnut alkaa lukemaan liikenneopettajaksi. Työtilanne näyttää olevan ainaki hyvä mutta onko palkkaus niin huono kuin väitetään? Autoista olen aina ollut kiinnostunut sekä olen työskennellyt menestyksekkäästi asiakaspalvelutyössä. Ainoa ongelma on että minulla on vain AB-kortti eli C puttuu ja näköni ei riitä C-korttiin mutta se olisi korjattavissa laserleikkauksella. Olisin halukas kuulemaan mielipiteitä ks. ammatista muilta alalla toimivilta henkilöiltä.

26

1405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohta ex-ope

      Itse olen juuri häipymässä alalta.Tympii istua 1200 kiloa painavassa ohjuksessa, kun ratin takana vieressä istuu totaalinen ummikko. Siinä sitä sitten olet vastuussa oppilaasta, itsestäsi ja kaikista muistakin tienkäyttäjistä, joita vastaan tulee. Harva se päivä tulee kiilatuksi, saa sentteriä tai nyrkinpuintia ja jos jotain sattuu, syy on aina liikeneopettajan. Tästä jalosta kansankynttilän työstä sivistymättömät ja moukkamaiset pomot maksavat vajaat 2000 € kuussa. Ammatissa on turha uneksia paremmasta palkasta ja uralla eteneminen ei onnistu. Kun aloitat olet uran puolesta samaan aikaan pohjamudissa ja huipulla.

      Kiteytettynä voin sanoa, että liikenneopettajan ammatti on syvältä suolesta, en voi suositella muille paitsi autokouluyrittäjille, jotka ovat kurjuutensa ansainneet.

      • loke

        Eipä ole edelliseen vastaukseen paljon lisättävää. Töitä on vähintään 10 h päivässä, palkka tulikin edellä mainituksi ja bonuksena voit unohtaa harrastukset, sosiaalisen elämän ja parisuhteen :-)


      • on the road
        loke kirjoitti:

        Eipä ole edelliseen vastaukseen paljon lisättävää. Töitä on vähintään 10 h päivässä, palkka tulikin edellä mainituksi ja bonuksena voit unohtaa harrastukset, sosiaalisen elämän ja parisuhteen :-)

        Liikenneopettajat jakaantuvat kahteen pääryhmään; hyviin ja vähemmän hyviin. Työnantajana tunnen asian perinpohjin. On aivan varma asia että hyvälle opettajalle löytyy hyvä paikka ja kohtuullinen palkka.
        Opettaja, josta asiakkaat pitävät ja joka saa hyvää jälkeä aikaan saa palkan joka on paljon parempi kuin mainitut alle taulukkopalkkojen olevat.
        Hyvälle opettajalle maksamme 2.500 euroa kuussa ja ylitöistä mksetaan niin kuin kuuluu. Lisäksi tulee tietyt edut. Vastaavasti maksamme todella pidetylle ja hyvää jälkeä tekevälle osa-aikaiselle opettajalle 18 euroa tunnilta.
        Se tuntuu todella ihmeelliseltä kun jotkut väittävät työskentelevänsä alle tes:n palkkojen.


      • Desert storm
        on the road kirjoitti:

        Liikenneopettajat jakaantuvat kahteen pääryhmään; hyviin ja vähemmän hyviin. Työnantajana tunnen asian perinpohjin. On aivan varma asia että hyvälle opettajalle löytyy hyvä paikka ja kohtuullinen palkka.
        Opettaja, josta asiakkaat pitävät ja joka saa hyvää jälkeä aikaan saa palkan joka on paljon parempi kuin mainitut alle taulukkopalkkojen olevat.
        Hyvälle opettajalle maksamme 2.500 euroa kuussa ja ylitöistä mksetaan niin kuin kuuluu. Lisäksi tulee tietyt edut. Vastaavasti maksamme todella pidetylle ja hyvää jälkeä tekevälle osa-aikaiselle opettajalle 18 euroa tunnilta.
        Se tuntuu todella ihmeelliseltä kun jotkut väittävät työskentelevänsä alle tes:n palkkojen.

        Muistaakseni koulusi on Keski-Suomessa?


      • Opettajaksi
        loke kirjoitti:

        Eipä ole edelliseen vastaukseen paljon lisättävää. Töitä on vähintään 10 h päivässä, palkka tulikin edellä mainituksi ja bonuksena voit unohtaa harrastukset, sosiaalisen elämän ja parisuhteen :-)

        Kiva kuulla tämänkin puoli alasta... Sitä palkkaa olenkin vähä miettiny ku se ei ole mikään jären suuri... Ja tuo ylenemisjuttu on kyllä totta paitsi itsellä on ajatuksena että jos olisi pari vuotta töissä jonka jälkeen alkais suunnittelee oman koulun aloittamista... Ks. asia on vielä tarkemmin selvittelemättä että mitkä on riskit ym..


      • Opettajaksi
        Desert storm kirjoitti:

        Muistaakseni koulusi on Keski-Suomessa?

        Juu se ainoa kouluhan on hämeenlinnassa joka kestää kohtuulliset 1,5 vuotta.. Alkaa 30-vuotta tässä lähestyä mittariin niin on alkanu tuntua alan vaihto kiinnostavalta. Aikaisempaa kokoemusta löytyy monilta eri asiakaspalvelu alalta.. mm. Taksi, Kodinkonekauppa, ravintola ja ruokakaupasta..


      • Opettajaksi
        on the road kirjoitti:

        Liikenneopettajat jakaantuvat kahteen pääryhmään; hyviin ja vähemmän hyviin. Työnantajana tunnen asian perinpohjin. On aivan varma asia että hyvälle opettajalle löytyy hyvä paikka ja kohtuullinen palkka.
        Opettaja, josta asiakkaat pitävät ja joka saa hyvää jälkeä aikaan saa palkan joka on paljon parempi kuin mainitut alle taulukkopalkkojen olevat.
        Hyvälle opettajalle maksamme 2.500 euroa kuussa ja ylitöistä mksetaan niin kuin kuuluu. Lisäksi tulee tietyt edut. Vastaavasti maksamme todella pidetylle ja hyvää jälkeä tekevälle osa-aikaiselle opettajalle 18 euroa tunnilta.
        Se tuntuu todella ihmeelliseltä kun jotkut väittävät työskentelevänsä alle tes:n palkkojen.

        Tuo 2500 euroa kuulostaa jo kohtuulliselta palkalta jos siihen päälle tulee vielä ylityö ym korvaukset ja tunnit tulee joka kk täyteen. Sehän on totta että työntekijöitä sekä työnantajia on joka lähtöön.. Itse ainakin aikaiseemissa töissä olen ollut pidetty eli tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen, mikä oletetttavasti on tärkeä ks. alalla. Myös autot ovat aina ollu kiinnostuksen kohteena. Onneksi tuohon hakuaikaan on vielä hetki miettimis aikaa koska haluan olla asiasta varma ennen ku laitan paperit menee..


      • on the road
        Opettajaksi kirjoitti:

        Kiva kuulla tämänkin puoli alasta... Sitä palkkaa olenkin vähä miettiny ku se ei ole mikään jären suuri... Ja tuo ylenemisjuttu on kyllä totta paitsi itsellä on ajatuksena että jos olisi pari vuotta töissä jonka jälkeen alkais suunnittelee oman koulun aloittamista... Ks. asia on vielä tarkemmin selvittelemättä että mitkä on riskit ym..

        Jos haluat oman koulun ja toimia sen opetuksesta vastaavana opettajana sinulla tulee olla vähintään neljän vuoden päätoiminen liikenneopettajakokemus ja lisäksi tulee suorittaa autokouluyrittäjän/ johtajaopettajan koulutus ja TraFin (ent. AKE) järjestämä koe.
        Yrittäjäkoulutus on monimuoto-opetusta kun liikenneopettajakoulutus on päätoimista opiskelua.
        Yrittäjäkoulutus kestää 6kk ja siitä on päätoimista lähiopetusta 6 viikkoa (viikko/kuukausi).

        Ps. Liikenneopettajakoulutus on muuttumassa erikoisammattitutkinnoksi. Koulutusajaksi tulee 2 vuotta (ks. aokk.fi).


      • viis eteen ja pakki

        Luojan kiitos olet poistumassa alalta! Jos puhut ajotunneilla yhtä paljon paskaa kuin nyt kirjoitat, niin oletkin vaaraksi itsellesi ja mikä pahinta - muille. Miksi ihmeessä olet tehnyt töitä alle 2000 eurolla kuussa? Etkö ole osannut pyytää enemmän, vai eikö sinua ole huolittu toisiin autokouluihin?

        Olisikohan syytä katsoa muuhunkin kuin taustapeiliin. Miksi minun opetusauto ei joudu moisen terrorin kohteeksi ja kiilatuksi en koe tulleeni kertaakaan ja opetusympäristö on sentään maan haastavin. Teen äärimmäisen harvoin edes kymmentuntisia päiviä, joskus harvoin päivä venyy iltaan kun on teoriaopetusta. Juuri tuommoiset juntit joutavatkin alalta "niihin hyviin hommiin". Ne ummikot ajotunneilla ovat yksilöitä, kuten näköjään alalla työtä tekevätkin. Useimmiten ummikosta paljastuukin tavallinen nuori, kunhan alkuun on päästy, mutta niin metsä vastaa....

        Kyllä minäkin poistuisin alalta jos minua ottaisi pannuun ja olisi vielä kusetettu noin palkassakin. Onneksi seuraavassa työssäsi tienaat varmaan rutkasti ja saat arvostusta. Mutta varo taas kirjoittamasta palstoille, että ne tulevan työpaikkasi pomot on kyllä ihan moukkia ja ahneita ja....


      • BiilSkuulaLeerare
        on the road kirjoitti:

        Liikenneopettajat jakaantuvat kahteen pääryhmään; hyviin ja vähemmän hyviin. Työnantajana tunnen asian perinpohjin. On aivan varma asia että hyvälle opettajalle löytyy hyvä paikka ja kohtuullinen palkka.
        Opettaja, josta asiakkaat pitävät ja joka saa hyvää jälkeä aikaan saa palkan joka on paljon parempi kuin mainitut alle taulukkopalkkojen olevat.
        Hyvälle opettajalle maksamme 2.500 euroa kuussa ja ylitöistä mksetaan niin kuin kuuluu. Lisäksi tulee tietyt edut. Vastaavasti maksamme todella pidetylle ja hyvää jälkeä tekevälle osa-aikaiselle opettajalle 18 euroa tunnilta.
        Se tuntuu todella ihmeelliseltä kun jotkut väittävät työskentelevänsä alle tes:n palkkojen.

        Kova on hajonta palkoissa ja omistajien ahneudessa. Ei tuolla 2500 € /kk taida ne mainitsemasi hyvät opettajat tulla sinulle töihin. Jotkut työnantajat onneksi arvostaa ammattilaisia, jolloin tuntipalkkakin alkaa 2:sella. Ja jos sillä kouluautolla saa ajaa työmatkat, kyseessä on enemmänkin haitta kuin etu.


      • oma kokemus
        BiilSkuulaLeerare kirjoitti:

        Kova on hajonta palkoissa ja omistajien ahneudessa. Ei tuolla 2500 € /kk taida ne mainitsemasi hyvät opettajat tulla sinulle töihin. Jotkut työnantajat onneksi arvostaa ammattilaisia, jolloin tuntipalkkakin alkaa 2:sella. Ja jos sillä kouluautolla saa ajaa työmatkat, kyseessä on enemmänkin haitta kuin etu.

        Kyllä ainakin Helsingissä hyvä opettaja saa peruspalkkana päälle 3 tonnia . Siihen ylityölisät ja muut boonukset ja edut .


    • hilda-hymy

      ja harkkitse sitten;DDD

      Liikenneopettaja istuu varmaan 90% työajastaan. Se aiheuttaa tiettyjä ammattitauteja.

      Ensiksikin, totaalinen ummetus, suoli ei toimi kuin laksatiivilla tai peräruiskeella.Yhtenä syynä
      siihen on ns. paskajäykäksi pelästyminen joka päivä vähintään 10 kertaa.

      Toiseksi levottomat jalat. Kun olet ollut ope jonkun aikaa, sä poljet unissaskin.
      Kolmanneksi levottomat unet ja levottomat kädet.
      Sä painajaistat että oppilas sössii ja olet tarttuvinasi paniikissa rattiin.

      Neljännekssi käkikelloefekti.
      Olet sä missä tahansa, milloin tahansa sa rykäset ja alat puhuun liikenneopettajaa.

      Että sellaista on sitten luvassa. Mutta jos kaikesta huolimatta päätät valita sen duunin, niin muista että sua on varotettu:DDDDDD

    • opeksiko

      Minua kiinnostaisi myös liikenneopettajan työ. Löytyisikö jostakin vielä tietoa missä autokouluissa sen opetusharjoittelun voi suorittaa? Vai voiko mikä tahansa (toki harjoittelukoulun vaatimukset täyttävä) autokoulu toimia harjoittelukouluna?

    • opettaja meikäläinen

      palkka pääkaupunki seudulla vaihtelee 15-20 euroa tunnilta. työ määrän saat melkeen päättää itse. eli siis tämä on ainakin oma tilanteeni ja palkka tuon haarukan puolessävälissä.... mutta esim. turun suunnalla saa vain työehtosopimuksen mukaista palkkaa....

      • Kettulan Ville

        Olet aivan oikeassa Turun tilanteesta. Alihinnoitellut kurssimaksut ovat vieneet Turun seudulla monet autokouluyritykset henkihieveriin ja toiminnan kehitys on pysähtynyt. Monia muitakin ongelmia on tullut liian rajusta hintakilpailusta. Kohta alkaa Turun seudulla "päitä putoamaan". Se on taloudellinen kylmä totuus. Näin on näreet sano!


    • Harkitse uudestaan

      kyllä olla samaa mieltä, kun luin viestiketjua, että huonot palkat, pitkät työpäivät, henkensä/terveydensä uhalla siellä autossa joutuu istumaan ja lopuksi saa ainoastaan haukut päälle.
      Käy usein sääliksi uusia opettajaksi aikovia nuoria, kun firmat lupaavat hyvää palkkaa ja kehuvat työtä mahtavaksi ja lupaavat autonkäyttöedun sun muita juttuja. Todellisuus on aivan toista. Pitkät työpäivät toistuvasti, ei perhe-elämää, juokset kellonperässä, kiirettä, vastuuta, muutaman vuoden kuluttua alat harkita alanvaihtoa, koska keho ei enää kestä. Aikaisempi palveluattius murenee pikkuhiljaa ja huomaat tekeväsi töitä ainoastaan robottimaisesti, huono palkka ei motivoi. Suurimmalla osalla koulujen pyörittäjistä ei ole minkäänlaista hajua olla työantaja, saati sitten tietoa miten työntekijöitä kohdellaan, vai onko?

      Tästäkin keskustelusta paistaa hyvin läpi erään kirjoittajan agressiivinen asenne, liekö autokouluketjuun kuuluva omistaja, kun noin rajua/hyökkäävää tekstiä tänne laittaa, ihmettelen kovasti?

      • kpl

        ..tuntumalta valtaosalla pomoista ei ole mitään koulutusta esim.henkilöstöpolitiikasta/yritysjohtamisesta. Usein yritykset siirtyvät isältä pojalle. Ja isältä on saatu ne ainoat opit, miten firmaa pyöritetään. Arvostusta saa "ironbutt" , joka istuu autossa vähintään 10 h ja ei pidä ruokatuntia. Opetustaidosta ei niin väliä pääasia että auto liikkuu. Jos jotain asiaa arvostelet niin huonon opettajan leiman saat heti. Yrittäjät ovat itse aiheuttaneet surkea taloudellisen tilanteensa, kuten edellä Turun tilanteesta tuli ilmi. Paikkakuntakohtaisia isojakin eroja on siinä miten hommaa tehdään ja palkkaa maksetaan. No tätä vuodatusta voisi jatkaa loputtomiin.. Alalla on ollut työvoimapula pitkään ja jos samanlainen tyyli jatkuu, niin uutta verta alalle ei saada.
        Vastausta alkuperäiseen topiciin on vaikea antaa. Ala on kiinnostava ja haastava. Parasta mielestäni on työskentely nuorten kanssa ja oman työn jälki todella näkyy.
        Tervemenoa Hämeenlinnaan! Kun valmistut niin tilanne on toivottavasti hiukan muuttunut ja työntekijää arvostetaan eri tavalla.


      • on the road
        kpl kirjoitti:

        ..tuntumalta valtaosalla pomoista ei ole mitään koulutusta esim.henkilöstöpolitiikasta/yritysjohtamisesta. Usein yritykset siirtyvät isältä pojalle. Ja isältä on saatu ne ainoat opit, miten firmaa pyöritetään. Arvostusta saa "ironbutt" , joka istuu autossa vähintään 10 h ja ei pidä ruokatuntia. Opetustaidosta ei niin väliä pääasia että auto liikkuu. Jos jotain asiaa arvostelet niin huonon opettajan leiman saat heti. Yrittäjät ovat itse aiheuttaneet surkea taloudellisen tilanteensa, kuten edellä Turun tilanteesta tuli ilmi. Paikkakuntakohtaisia isojakin eroja on siinä miten hommaa tehdään ja palkkaa maksetaan. No tätä vuodatusta voisi jatkaa loputtomiin.. Alalla on ollut työvoimapula pitkään ja jos samanlainen tyyli jatkuu, niin uutta verta alalle ei saada.
        Vastausta alkuperäiseen topiciin on vaikea antaa. Ala on kiinnostava ja haastava. Parasta mielestäni on työskentely nuorten kanssa ja oman työn jälki todella näkyy.
        Tervemenoa Hämeenlinnaan! Kun valmistut niin tilanne on toivottavasti hiukan muuttunut ja työntekijää arvostetaan eri tavalla.

        Vaikka autokoulu siirtyisi isältä pojalle, niin kyllä pojan on käytävä autokouluyrittäjän ja johtajaopettajan koulutus sekä läpäistävä TraFin (ent. AKE) järjestämät kokeet. Yrittäjäkurssi pidetään HAMK:n Liikenneopetuskeskuksessa H:linnassa.
        Kurssi on monimuoto-opetusta toisin kuin liikenneopettajakoulutus. Se kestää 6kk ja sisältää 6 viikkoa
        lähiopetusta. Liikenneopettajakoulutus opettajatutkintoa varten on kestänyt tähän asti 1,5 vuotta. Pohjakoulutuksena toisen asteen koulutus.
        Johtajaopettajana toimiminen edellyttää yrittäjäkurssin lisäksi vähintään neljän vuoden päätoimista liikenneopettajana toimimista.


      • Kettulan Ville

        Kyllä on varsin nössöä porukkaa jos tekee töitä alle Tes:n palkkojen ilman yltyökorvauksia.
        Itseni lisäksi tiedän monia liikenneopettajia, jotka ovat olleet pitkäänkin saman työnantajan palveluksessa saaden kohtuullisen palkan ja asianmukaiset ylityökorvaukset ja ihan maininnan arvoisia etuja.

        On turha väittää ettei tehokkaaseen opetukseen ja hyviin tuloksiin kykenevä asiakkaiden arvostama opettaja saisi kohtuullista palkkaa, kohtalaisia etuja ja hyvää kohtelua työnantajalta.

        Älä nyt suotta hermoile! Kyllä minä sen tiedän että on olemassa tietty joukko ns. huonoja työnantajia.
        Ammattiliittoon kuuluvat saavat todennäköisemmin asiallista kohtelua työnantajaltaan. Että silleen!


      • harkitse uudestaan
        on the road kirjoitti:

        Vaikka autokoulu siirtyisi isältä pojalle, niin kyllä pojan on käytävä autokouluyrittäjän ja johtajaopettajan koulutus sekä läpäistävä TraFin (ent. AKE) järjestämät kokeet. Yrittäjäkurssi pidetään HAMK:n Liikenneopetuskeskuksessa H:linnassa.
        Kurssi on monimuoto-opetusta toisin kuin liikenneopettajakoulutus. Se kestää 6kk ja sisältää 6 viikkoa
        lähiopetusta. Liikenneopettajakoulutus opettajatutkintoa varten on kestänyt tähän asti 1,5 vuotta. Pohjakoulutuksena toisen asteen koulutus.
        Johtajaopettajana toimiminen edellyttää yrittäjäkurssin lisäksi vähintään neljän vuoden päätoimista liikenneopettajana toimimista.

        mitään vääristelyä mielestäni. Vaikka olisi käynyt kaikki mahdolliset kurssit, niin kursseilta takaisin tulessaan ne isältään koulun perineet jatkavat samaa rataa kuin isänsäkin on tehnyt vuosia, ei se tilanne tahdo miksikään muuttua kurssien jälkeen.
        Ongelmana yleensä onkin, ettei se isä tahdo siirtyä syrjään ja antaa tilaa uusille suuntauksille. Toinen seikka on taas, että toiset eivät vaan sovi johtajan rooliin. Saattaa olla, että koululta löytyisi opettaja joka sopisi paremmin tehtävään mutta omaa poikaahan ei laiteta sivuun, vaikka hän olisi täysin kykemätön johtamaan koulua.

        Aivan samaa tapahtuu uusille alalle pyrkiville opettajakokelaille, opetuskeskuksissa opetetaan uusimmat opetusmenetelmät teoria/autossa tapahtuvaan opetukseen mutta koululla omistaja sanoo, että "näin meillä on tehty aina ja näin tehdään nytkin".
        Jos tulee tarkistuskäynti jossa seurataan kokelaan kehittymistä, niin sinä päivänä omistaja on kyllä uudistusten kannalla. Sen jälkeen homma toimii niinkuin ennenkin. Näin se menee usein...


      • on the road
        harkitse uudestaan kirjoitti:

        mitään vääristelyä mielestäni. Vaikka olisi käynyt kaikki mahdolliset kurssit, niin kursseilta takaisin tulessaan ne isältään koulun perineet jatkavat samaa rataa kuin isänsäkin on tehnyt vuosia, ei se tilanne tahdo miksikään muuttua kurssien jälkeen.
        Ongelmana yleensä onkin, ettei se isä tahdo siirtyä syrjään ja antaa tilaa uusille suuntauksille. Toinen seikka on taas, että toiset eivät vaan sovi johtajan rooliin. Saattaa olla, että koululta löytyisi opettaja joka sopisi paremmin tehtävään mutta omaa poikaahan ei laiteta sivuun, vaikka hän olisi täysin kykemätön johtamaan koulua.

        Aivan samaa tapahtuu uusille alalle pyrkiville opettajakokelaille, opetuskeskuksissa opetetaan uusimmat opetusmenetelmät teoria/autossa tapahtuvaan opetukseen mutta koululla omistaja sanoo, että "näin meillä on tehty aina ja näin tehdään nytkin".
        Jos tulee tarkistuskäynti jossa seurataan kokelaan kehittymistä, niin sinä päivänä omistaja on kyllä uudistusten kannalla. Sen jälkeen homma toimii niinkuin ennenkin. Näin se menee usein...

        Suomessa on monia autokouluja, jotka ovat toimineet menestyksekkäästi vuosikymmeniä. Tiedän monta koulua, joissa henkilökunnan vaihtuvuus on ollut todella pientä ja esimerkiksi tutkintotilastoissa nämä koulut ovat olleet vuosikymmeniä parhaiden joukossa.
        On kouluja, joissa jo kolmas tai neljäs polvi on alan koulutuksessa ja joissa palkatuilla opettajilla on ollut tosi pitkiä työsuhteita. Keskustelupalstoille kirjoitetaan lähinnä vain ns. huonoista tapauksista. Näillä ns. huonoilla työnantajilla ei ole kovin ruusuiset tulevaisuudennäkymät.


      • harkitse vielä
        on the road kirjoitti:

        Suomessa on monia autokouluja, jotka ovat toimineet menestyksekkäästi vuosikymmeniä. Tiedän monta koulua, joissa henkilökunnan vaihtuvuus on ollut todella pientä ja esimerkiksi tutkintotilastoissa nämä koulut ovat olleet vuosikymmeniä parhaiden joukossa.
        On kouluja, joissa jo kolmas tai neljäs polvi on alan koulutuksessa ja joissa palkatuilla opettajilla on ollut tosi pitkiä työsuhteita. Keskustelupalstoille kirjoitetaan lähinnä vain ns. huonoista tapauksista. Näillä ns. huonoilla työnantajilla ei ole kovin ruusuiset tulevaisuudennäkymät.

        että suomessa on vielä menestyneitä kouluja mutta se on ennemminkin poikkeus, kun sääntö jos verrataan kaikkia kouluja suomessa.
        Opettajista on ollut pulaa viimeiset 7-8 vuotta jos ei kauemminkin. Uudet opettajat eivät viihdy alalla ja alalla pitempään olleet ovat vaihtaneet alaa tai ovat vaihtamassa.
        Jäljelle jäävien opettajien keski-ikä on todella korkea. Asiaa ei auta, että eräisiin kouluihin on palkattu jopa eläkeläisiä opettamaan koska nuoria opettajia ei saada. Tilanne on ollut aivan erinlainen erilainen 80-90-luvulla. Tiedän kaupunkeja jossa yhdessäkään koulussa ei ole sama omistaja, kuin kymmenen vuotta sitten, sekin jo kertoo alasta jotain.
        Nyt on menossa jonkinlainen "buumi" jossa yritetään yhdistää useita autokouluja tai sitten jaetaan teoriatunteja autokoulujen kesken, että kuluja saataisiin alas. Se ei ainakaan paranna tilannetta, palvelu heikentyy ja oppilaat pyörittelevät silmiään. Ns. liukuhihna opetus on lopetettava ja palvelua peliin.
        Valitettavasti tämä ei onnistu ennenkuin saadaan opettajat viihtymään työssään ja sitä on turha enää toistaa, että miten se tapahtuu.
        On todella hyvä, että asioista kirjoitellaan ja keskustellaan, se kaikkien yhteinen etu. Vain työssään viihtyvä opettaja on hyvä opettaja.


      • Kohta ex-ope

        Hups!

        En ole ehtinyt kirjoittamaan, kun on pitänyt elättää perhettä eli duunipäivä on alkanut klo 7 ja loppunut klo 20. Tällaista herkkua on olla liikenneopettaja.

        Tilanteeni ei tosin ole pahimmasta päästä. Eräs kollegani kirjoitti, että vaihtoi juuri alaa, koska työpäivien kesto oli 7-22 sisältäen kaksi puolen tunnin ruokista. Ylityökorvauksista ei puhettakaan.
        Jotkut kysyvät tämän jälkeen kirkasotsaisesti: "Oma vika, mitäs suostutte tuollaisiin olosuhteisiin?" Totuus on, että tällaisilla palkoilla ja työajoilla liikenneopettaja on väkisinkin se, joka tuo pääasiallisen tulon perheeseen, koska sen toisen osapuolen on pidettävä huolta perheestä. Tässä tilanteessa opettaja on puun ja kuoren välissä. Rahaa on pakko saada hankittua ja tämän loistavan mahdollisuuden autokouluyrittäjät ovat huomanneet. Pitkien työpäivien avulla ja teettäen vain tuntityötä opettajaa voidaan roikuttaa löyhässä hirressä hyvinkin pitkään ja näin saada firmalle tuottoja suhteessa pienistä palkkakuluista. Oikeasti? 18 euroa? Kertokaa toki missä tämä unelmien kultamaa sijaitsee, jossa opettaja saa 18€/h lomat lisät? Yleinen palkka tuntuu olevan siinä 15€/h, joskin minulle tarjottiin eräässä vaiheessa "tes-palkkaa" eli 11,66€/h - ei lisiä, ei lomia :D. (Onko paskaiselle naurulle muuten omaa hymiötä?)

        Ja sitten tilastofakta: Olen ollut alalla jonkin aikaa ja sain tuossa tilaston, kuinka moni kurssikaveri tekee nykyään liikenneopetustyötä. 75% porukasta on häipynyt muihin hommiin. Repikää siitä!

        Ja sitten talousfakta: Osoitus siitä, että normi autokouluyrittäjä ei tajua liiketoiminnasta yhtään mitään on palveluiden hinnoittelu. Ainoa asia, jolla nämä "bisnesgurut" osaavat kilpailla, on ajokortin hinta ja tässä mennään metsään. On kylmä matemaattinen totuus, että jos ajokortin hintaa lasketaan 10%, pitää markkinaosuuden kasvaa 30%, jotta tappio ylipäänsä kompensoituu pois. Ja jos markkinaosuus kasvaa 30%, ei markkinoilta löydy pätevää työvoimaa, joka tuon oppilasmäärän hoitaisi. Haloo!!! Planeetta maa kutsuu!!!
        Onko kilpailijan kiusaaminen arvostettu niin korkealle, että jopa itse liiketoiminta jää sille kakkoseksi?!!!
        On kyllä tietysti yksi kikka, jolla taseet pysyvät kivasti kuosissa: Tämän pelleilyn voi rahoittaa maksamalla opettajalle vähän huonompaa palkkaa!

        Ja vielä eksistentiaalinen fakta: Huomasin tosiaan tuon aggressiivisen kirjoituksen tuolla aiemmin. Noin tulenpalavan fanaattista marssilaulua ei voi tulla muualta kuin itse herra autokouluyrittäjältä. Ja jos kyseessä onkin ihan tavallinen liikenneopettaja, niin en tiedä... ehkä se sitten on vain traagista.

        Ai niin, jos toivotat tervemenoa, toivota se monikossa, koska meitä opettajia lähti/on lähdössä noin 50.


      • Kettulan Ville
        Kohta ex-ope kirjoitti:

        Hups!

        En ole ehtinyt kirjoittamaan, kun on pitänyt elättää perhettä eli duunipäivä on alkanut klo 7 ja loppunut klo 20. Tällaista herkkua on olla liikenneopettaja.

        Tilanteeni ei tosin ole pahimmasta päästä. Eräs kollegani kirjoitti, että vaihtoi juuri alaa, koska työpäivien kesto oli 7-22 sisältäen kaksi puolen tunnin ruokista. Ylityökorvauksista ei puhettakaan.
        Jotkut kysyvät tämän jälkeen kirkasotsaisesti: "Oma vika, mitäs suostutte tuollaisiin olosuhteisiin?" Totuus on, että tällaisilla palkoilla ja työajoilla liikenneopettaja on väkisinkin se, joka tuo pääasiallisen tulon perheeseen, koska sen toisen osapuolen on pidettävä huolta perheestä. Tässä tilanteessa opettaja on puun ja kuoren välissä. Rahaa on pakko saada hankittua ja tämän loistavan mahdollisuuden autokouluyrittäjät ovat huomanneet. Pitkien työpäivien avulla ja teettäen vain tuntityötä opettajaa voidaan roikuttaa löyhässä hirressä hyvinkin pitkään ja näin saada firmalle tuottoja suhteessa pienistä palkkakuluista. Oikeasti? 18 euroa? Kertokaa toki missä tämä unelmien kultamaa sijaitsee, jossa opettaja saa 18€/h lomat lisät? Yleinen palkka tuntuu olevan siinä 15€/h, joskin minulle tarjottiin eräässä vaiheessa "tes-palkkaa" eli 11,66€/h - ei lisiä, ei lomia :D. (Onko paskaiselle naurulle muuten omaa hymiötä?)

        Ja sitten tilastofakta: Olen ollut alalla jonkin aikaa ja sain tuossa tilaston, kuinka moni kurssikaveri tekee nykyään liikenneopetustyötä. 75% porukasta on häipynyt muihin hommiin. Repikää siitä!

        Ja sitten talousfakta: Osoitus siitä, että normi autokouluyrittäjä ei tajua liiketoiminnasta yhtään mitään on palveluiden hinnoittelu. Ainoa asia, jolla nämä "bisnesgurut" osaavat kilpailla, on ajokortin hinta ja tässä mennään metsään. On kylmä matemaattinen totuus, että jos ajokortin hintaa lasketaan 10%, pitää markkinaosuuden kasvaa 30%, jotta tappio ylipäänsä kompensoituu pois. Ja jos markkinaosuus kasvaa 30%, ei markkinoilta löydy pätevää työvoimaa, joka tuon oppilasmäärän hoitaisi. Haloo!!! Planeetta maa kutsuu!!!
        Onko kilpailijan kiusaaminen arvostettu niin korkealle, että jopa itse liiketoiminta jää sille kakkoseksi?!!!
        On kyllä tietysti yksi kikka, jolla taseet pysyvät kivasti kuosissa: Tämän pelleilyn voi rahoittaa maksamalla opettajalle vähän huonompaa palkkaa!

        Ja vielä eksistentiaalinen fakta: Huomasin tosiaan tuon aggressiivisen kirjoituksen tuolla aiemmin. Noin tulenpalavan fanaattista marssilaulua ei voi tulla muualta kuin itse herra autokouluyrittäjältä. Ja jos kyseessä onkin ihan tavallinen liikenneopettaja, niin en tiedä... ehkä se sitten on vain traagista.

        Ai niin, jos toivotat tervemenoa, toivota se monikossa, koska meitä opettajia lähti/on lähdössä noin 50.

        Jos työnantaja ei ole noudattanut Tes:n määräyksiä, niin jälkikäteen vain asiat selvitykseen. Autokoulualan Tes on ns. yleispätevä. Jos työnantaja ei noudata työehtosopimusta niin hän ottaa melkoisen riskin.
        Ps. Juttelin juuri liukkaankelin radalla kahden alle 4 vuotta alalla olleen liikenneopen kanssa ja kyselin heidän työtyytyväisyyttään. Olivat pääpiirteissäään tyytyväisiä.


      • 6v
        Kohta ex-ope kirjoitti:

        Hups!

        En ole ehtinyt kirjoittamaan, kun on pitänyt elättää perhettä eli duunipäivä on alkanut klo 7 ja loppunut klo 20. Tällaista herkkua on olla liikenneopettaja.

        Tilanteeni ei tosin ole pahimmasta päästä. Eräs kollegani kirjoitti, että vaihtoi juuri alaa, koska työpäivien kesto oli 7-22 sisältäen kaksi puolen tunnin ruokista. Ylityökorvauksista ei puhettakaan.
        Jotkut kysyvät tämän jälkeen kirkasotsaisesti: "Oma vika, mitäs suostutte tuollaisiin olosuhteisiin?" Totuus on, että tällaisilla palkoilla ja työajoilla liikenneopettaja on väkisinkin se, joka tuo pääasiallisen tulon perheeseen, koska sen toisen osapuolen on pidettävä huolta perheestä. Tässä tilanteessa opettaja on puun ja kuoren välissä. Rahaa on pakko saada hankittua ja tämän loistavan mahdollisuuden autokouluyrittäjät ovat huomanneet. Pitkien työpäivien avulla ja teettäen vain tuntityötä opettajaa voidaan roikuttaa löyhässä hirressä hyvinkin pitkään ja näin saada firmalle tuottoja suhteessa pienistä palkkakuluista. Oikeasti? 18 euroa? Kertokaa toki missä tämä unelmien kultamaa sijaitsee, jossa opettaja saa 18€/h lomat lisät? Yleinen palkka tuntuu olevan siinä 15€/h, joskin minulle tarjottiin eräässä vaiheessa "tes-palkkaa" eli 11,66€/h - ei lisiä, ei lomia :D. (Onko paskaiselle naurulle muuten omaa hymiötä?)

        Ja sitten tilastofakta: Olen ollut alalla jonkin aikaa ja sain tuossa tilaston, kuinka moni kurssikaveri tekee nykyään liikenneopetustyötä. 75% porukasta on häipynyt muihin hommiin. Repikää siitä!

        Ja sitten talousfakta: Osoitus siitä, että normi autokouluyrittäjä ei tajua liiketoiminnasta yhtään mitään on palveluiden hinnoittelu. Ainoa asia, jolla nämä "bisnesgurut" osaavat kilpailla, on ajokortin hinta ja tässä mennään metsään. On kylmä matemaattinen totuus, että jos ajokortin hintaa lasketaan 10%, pitää markkinaosuuden kasvaa 30%, jotta tappio ylipäänsä kompensoituu pois. Ja jos markkinaosuus kasvaa 30%, ei markkinoilta löydy pätevää työvoimaa, joka tuon oppilasmäärän hoitaisi. Haloo!!! Planeetta maa kutsuu!!!
        Onko kilpailijan kiusaaminen arvostettu niin korkealle, että jopa itse liiketoiminta jää sille kakkoseksi?!!!
        On kyllä tietysti yksi kikka, jolla taseet pysyvät kivasti kuosissa: Tämän pelleilyn voi rahoittaa maksamalla opettajalle vähän huonompaa palkkaa!

        Ja vielä eksistentiaalinen fakta: Huomasin tosiaan tuon aggressiivisen kirjoituksen tuolla aiemmin. Noin tulenpalavan fanaattista marssilaulua ei voi tulla muualta kuin itse herra autokouluyrittäjältä. Ja jos kyseessä onkin ihan tavallinen liikenneopettaja, niin en tiedä... ehkä se sitten on vain traagista.

        Ai niin, jos toivotat tervemenoa, toivota se monikossa, koska meitä opettajia lähti/on lähdössä noin 50.

        Mukava työ... mutta palkka jäköön sanomatta


    • Näin se on

      Oikeasti päivät ovet todella kohtuullisen pituisi, päivien pituudet sovittavissa, palkka todella hyvä, ylityöt, aamulisät, iltalisät yms maksetaan kuten pitää (oppilaan hinnoitellu laskettu aina iltaylityön mukaan)

      Mutta jos jollain (opella) on noin hyvä työpaikka, niin tuskin he haluavat kilpailioita itselleen, en miänkään haluisi, joten sitten alkaa tulemaan aloituksia tyyliin "Peräänny, vielä on toivoa!" ja laskempia siitä miten kallista koulun pito on, ja miten on pulaa opettajista (oikeastihan niitä on vähintään tarpeeksi) yms.

      Eli täältä et rehellistä vastuasta, ainakaan opettajalta saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi teki aloitteen?

      😃 häh
      Ikävä
      110
      4163
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

      paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3436
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

      Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      72
      3189
    4. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      24
      3169
    5. Just alkoi ottamaan päähän

      Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      2914
    6. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2886
    7. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      40
      2731
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      50
      2593
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      83
      2473
    10. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2354
    Aihe